PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe Column: Brieven Aan Arabist Hans Jansen



Vriend
30-06-05, 19:26
Geachte meneer Jansen,

Na een avondje internetsurfen kwam ik op uw internetsite terecht. Het eerste wat ik aantrof waren een aantal misplaatste opmerkingen die niet op feiten waren en zijn berust. U zegt namelijk in een van uw columns:

'Verder schrijft de Koran aan de gelovigen voor om Ate strijden ook al is het met tegenzin" (2:216). In dit boek, dat volgens de moslims Gods eigen letterlijke woord is, lezen we ook: "Doodt hen [de ongelovigen] waar ge hen maar aantreft" (2:191). Het is geen drukfout, het wordt nog twee keer herhaald, in Koran 4:89 en 4:91.'

http://www.arabistjansen.nl/jachtacte.doc

Het is behoorlijk ongepast en nogal oneerlijk om een aantal passage's te nemen en deze geheel uit hun context te plaatsen, er zelfs opmerkingen bij verzinnend: "ook al is het met tegenzin". U bent "Arabist", dat claimt u althans, en dat is al reden genoeg om te erkennen dat het nemen van passage's uit de koran zorgvuldig en op een eerlijke manier gedaan moet worden, dit wanneer u respectvol ten opzichte van uw maatschappelijke en ambtelijke rol genomen wil worden. Ik vrees helaas dat u in een bepaalde opwelling of wellicht een schreeuw naar erkenning te kort door de bocht bent gegaan. Ik zal u een lange uitleg van de betreffende passage's besparen omdat ik denk dat u in het diepst weet en genoeg notie hebt van uw kortzichtige en eendimensionale benadering van bepaalde hoofdstukken van de koran. U weet dat de betreffende uitspraken puur op zelfverdediging slaan.

Dit is de passage die VOOR de door u geciteerde passage staat:

190: En strijdt tegen degenen die TEGEN jullie strijden en OVERTREEDT niet de wetten* van Allah. (2:190).

*(wetten van Allah die moslimsoldaten verbieden burgers, vrouwen, kinderen en bejaarden en alles wat niet soldaat is of tot een leger behoort te schaden of aan te vallen. Een soort verdrag van Geneve met een religieuze ondertoon en al 1500 jaar eerder bedacht)


En dan volgt uw geciteerde passage:



191: Doodt hen [de ongelovigen]* waar ge hen maar aantreft(2:191).


Ik vind u een oneerlijk mens en het raakt me als Nederlandse Marokkaan met Islamitische wortels zulke onethische gedrag en manipulatie op te merken bij iemand met een zeer serieuze functie in een zeer serieuze tijd en een enorm belangrijk maatschappelijke positie. U bent uw titel en uw positie niet waard.. Vergis u niet. Ik ben geen Mohammed . B.. Ik drink graag een biertje, een Amsteltje het liefst, en mijn vriendenkring bestaat uit een hoop Nederlanders. De islam neem ik over van mijn ouders als levensfilosofie want mijn god is ieders God.


Mensen als u vernietigen bruggen. Bruggen die door mensen van verdraagzaamheid en oprechtheid worden gebouwd. Mijn kinderen zullen gewaarschuwd worden voor bruggenvernietigers.

Vriendelijke Groet,

Ahmed Moechamad

*(Onderwerper aan de meest Genadevolle.)

P.s.: (ter vertaling voor uw informatie aangezien u deze put uit een vergiftigde bron)


------------------------------------------------------------------

DEMOcraat
30-06-05, 19:38
Geplaatst door Vriend
Geachte meneer Jansen,

Na een avondje internetsurfen kwam ik op uw internetsite terecht. Het eerste wat ik aantrof waren een aantal misplaatste opmerkingen die niet op feiten waren en zijn berust. U zegt namelijk in een van uw columns:

'Verder schrijft de Koran aan de gelovigen voor om Ate strijden ook al is het met tegenzin" (2:216). In dit boek, dat volgens de moslims Gods eigen letterlijke woord is, lezen we ook: "Doodt hen [de ongelovigen] waar ge hen maar aantreft" (2:191). Het is geen drukfout, het wordt nog twee keer herhaald, in Koran 4:89 en 4:91.'

http://www.arabistjansen.nl/jachtacte.doc

Het is behoorlijk ongepast en nogal oneerlijk om een aantal passage's te nemen en deze geheel uit hun context te plaatsen, er zelfs opmerkingen bij verzinnend: "ook al is het met tegenzin". U bent "Arabist", dat claimt u althans, en dat is al reden genoeg om te erkennen dat het nemen van passage's uit de koran zorgvuldig en op een eerlijke manier gedaan moet worden, dit wanneer u respectvol ten opzichte van uw maatschappelijke en ambtelijke rol genomen wil worden. Ik vrees helaas dat u in een bepaalde opwelling of wellicht een schreeuw naar erkenning te kort door de bocht bent gegaan. Ik zal u een lange uitleg van de betreffende passage's besparen omdat ik denk dat u in het diepst weet en genoeg notie hebt van uw kortzichtige en eendimensionale benadering van bepaalde hoofdstukken van de koran. U weet dat de betreffende uitspraken puur op zelfverdediging slaan.

Dit is de passage die VOOR de door u geciteerde passage staat:

190: En strijdt tegen degenen die TEGEN jullie strijden en OVERTREEDT niet de wetten* van Allah. (2:190).

*(wetten van Allah die moslimsoldaten verbieden burgers, vrouwen, kinderen en bejaarden en alles wat niet soldaat is of tot een leger behoort te schaden of aan te vallen. Een soort verdrag van Geneve met een religieuze ondertoon en al 1500 jaar eerder bedacht)


En dan volgt uw geciteerde passage:



191: Doodt hen [de ongelovigen]* waar ge hen maar aantreft(2:191).


Ik vind u een oneerlijk mens en het raakt me als Nederlandse Marokkaan met Islamitische wortels zulke onethische gedrag en manipulatie op te merken bij iemand met een zeer serieuze functie in een zeer serieuze tijd en een enorm belangrijk maatschappelijke positie. U bent uw titel en uw positie niet waard.. Vergis u niet. Ik ben geen Mohammed . B.. Ik drink graag een biertje, een Amsteltje het liefst, en mijn vriendenkring bestaat uit een hoop Nederlanders. De islam neem ik over van mijn ouders als levensfilosofie want mijn god is ieders God.


Mensen als u vernietigen bruggen. Bruggen die door mensen van verdraagzaamheid en oprechtheid worden gebouwd. Mijn kinderen zullen gewaarschuwd worden voor bruggenvernietigers.

Vriendelijke Groet,

Ahmed Moechamad


*(Onderwerper aan de meest Genadevolle.)

P.s.: (ter vertaling voor uw informatie aangezien u deze put uit een vergiftigde bron)


------------------------------------------------------------------

een arabist is nog geen qoranist..

Kal-El B.V
30-06-05, 19:44
Ik blijf het maar zeggen, we moeten erg blij zijn dat deze mensen nooit tot de Islam zijn bekeerd. Ze zouden de allergrootste en meest geweldadigste fundamentalisten zijn op deze aardbol.

Evian
30-06-05, 19:44
Ik geloof niet dat je veel zult uithalen met een brief. Een reactie terug hoef je echt niet te verwachten van die duivelse satanist (tautologie of pleonasme?). Ik en met mij ongetwijfeld vele anderen hebben hem meermaals gewezen op zijn manipulaties die hij met veel bombarie op de Koranische teksten verricht en op zijn site aanprijst. Nooit een reactie op ontvangen...:).

ps: Wel goed dat je jouw brief hier hebt geplant...:).

Vriend
30-06-05, 19:55
Reactie Hans Jansen:


From : Hans Jansen <[email protected]>
Reply-To : [email protected]
Sent : Thursday, June 30, 2005 6:35 PM
To :
Subject : Re: Zeer belangrijk nieuws.




Kijkt u even rustig in uw Koran, er staat echt wa-huwa kurhun lakum,
'ook al is het met tegenzin', of 'hoezeer het jullie ook tegenstaat',
en de rest van de aya, hoe het ook vertaald moet worden, 2:216. Ik heb
er echt niets bijverzonnen, waarom zou ik? Wat er staat, is dreigend
genoeg. Ik vind u toon niet uitnodigend tot gesprek. Blij te horen dat
u geen moordenaar bent als Mohammed B. Hoogachtend, HansJansen

Kal-El B.V
30-06-05, 19:58
Nou, dat noem ik nog eens een volwassen reactie !! Not !!!

Julien
30-06-05, 20:20
Hans Jansen.. is dat die kabouter Plop? :hihi:

wat een sukkel is dat

Vriend
30-06-05, 20:27
Beste meneer Jansen,

Alweer begaat u een grove fout, of is het een manipulatieve truc? De passage ( 2:216) die u ditmaal aanhaalt heeft niets te maken met tegenzin. Niets te maken met een strijd tegen “het goede” of tegen “het Westen”.


Passage die VOOR de door uw gegeven en geciteerde passage staat:

(2:215) Zij vragen jou ( de profeet Mohammed) wat zij als bijdrage moeten geven. Zeg : “Wat jullie aan goeds geven als bijdrage, is bestemd voor de ouders en de verwanten en de wezen en de armen en de reiziger zonder proviand.” En wat jullie aan goeds doen: voorwaar, Allah is daarover alwetend.

Passage die u manipulatief aan de mensen voorhoudt:


(2:216) De strijd* is een recht, terwijl jullie er een afkeer van hebben. Maar het kan zijn dat jullie afkeer van iets hebben, terwijl het goed is voor jullie; en het kan zijn dat jullie van iets houden, terwijl het slecht is voor jullie. En Allah weet, terwijl jullie niet weten.


*De strijd vond plaats tijdens de veroordeling en opruiing van Moslims ten tijde van de prille Islam. Moslims waren barmhartige en vredelievende mensen die het geloof van Allah hadden verkozen boven het geloof van barbaarse vuurgoden en rituele mishandelingen van personen ten dienste van barbaarse tradities.( het begraven van je eerstgeborene wanneer deze een meisje was) Deze oudere tradities zagen de nieuwe Islam religie als een bedreiging en de prille Moslims waren genoodzaakt zichzelf te beschermen. Al deden ze dit met tegenzin omdat de Islam een pacifistische grondslag kent en het een geloof van vrede was en nog steeds is. Zie de voorgaande passage 2:215.

RinC
30-06-05, 20:38
Geplaatst door Kal-El B.V
Ik blijf het maar zeggen, we moeten erg blij zijn dat deze mensen nooit tot de Islam zijn bekeerd. Ze zouden de allergrootste en meest geweldadigste fundamentalisten zijn op deze aardbol.


You have a point there!

Rourchid
30-06-05, 20:54
Geplaatst door Julien
Hans Jansen.. is dat die kabouter Plop? :hihi:

wat een sukkel is dat
Deze man is helaas een uiting van onbenulligheid.
Hij benadert de islam als een (christelijk) theoloog.
Er bestaat geen islamitische theologie, toch wordt dit instumentarium gebruikt om de verhouding tussen islam en cultuur te duiden.
Theologie gaat over het godbeeld en de interpretatie van de Schriften, in christelijke theologie wordt het Woord uit de Schriften letterlijk de wet.
Koranverzen worden slechts na grondige beschouwing op incorporatie van de noodzakelijke aanvullende achtergrond de basis van geschreven wetten.
In de bijkans psychotische staat waarin Hans Jansen verkeert denkt deze van de werkelijkheid losgezongen stakker, dat wij moslims koranverzen letterlijk nemen.

Het_Is_Lent
30-06-05, 21:33
Geplaatst door Vriend
Reactie Hans Jansen:


From : Hans Jansen <[email protected]>
Reply-To : [email protected]
Sent : Thursday, June 30, 2005 6:35 PM
To :
Subject : Re: Zeer belangrijk nieuws.

Kijkt u even rustig in uw Koran, er staat echt wa-huwa kurhun lakum,
'ook al is het met tegenzin', of 'hoezeer het jullie ook tegenstaat',
en de rest van de aya, hoe het ook vertaald moet worden, 2:216. Ik heb
er echt niets bijverzonnen, waarom zou ik? Wat er staat, is dreigend
genoeg. Ik vind u toon niet uitnodigend tot gesprek. Blij te horen dat
u geen moordenaar bent als Mohammed B. Hoogachtend, HansJansen

Hou oud is die man :schrik:?

Wortel
30-06-05, 21:43
Theologie gaat over het godbeeld en de interpretatie van de Schriften, in christelijke theologie wordt het Woord uit de Schriften letterlijk de wet.

Nou, daar valt nog wel heel wat meer over te zeggen. Ik weet niet of je de zaak hiermee helemaal recht doet. Maar goed, het gaat nu om de inhoud van het geschrift van Hans Jansen.

Julien
30-06-05, 21:44
Geplaatst door Het_Is_Lent
Hou oud is die man :schrik:?

L@vita

net zo oud als sinterklaas :hihi:

Het_Is_Lent
30-06-05, 21:55
Geplaatst door Julien
net zo oud als sinterklaas :hihi:

Alleen hoef ik geen cadeautjes te verwachten :hihi:

Tussen 4:89 en 4:91 zit (soera)4:90, vreemd dat hij dat "over het hoofd gezien" heeft.

L@vita

Vriend
01-07-05, 16:21
>From: Hans Jansen <[email protected]>
>Reply-To: [email protected]
>To:
>Subject: Re: Zeer belangrijk nieuws.
>Date: Fri, 1 Jul 2005 05:44:29 +0200
>
>Zeer geachte

: De aya 2:216 begint met "kutiba
><alaykum al-qitaal="" wa-huwa="" kurhun="" lakum".="" probeer="" dat="" nu="" toch="" eens
>rustig te ontcijferen en te vertalen voor u andere mensen gaat
>veroordelen wegens grove fouten, zegt dat ze hun baan niet horen te
>hebben, enz, enz. Bovendien is het zo dat het aantal mensen dat deze
>aya opvat als zeg maar Osama ben Laden vrij klein is. Maar er staat
>wat er staat, en er is weinig voor nodig om zulke verzen te gaan
>misbruiken. Al het beste toegewenst, HansJansen
></alaykum></[email protected]>

Vriend
01-07-05, 16:23
Geachte Herr Jansen,

Alweer weigert u de historische context van de betreffende aya te ontcijferen. U gaat er op een theologische manier mee om, puur alleen het letterlijke interpreterend en deze uitleggen zonder enige bijkennis van de stand van zaken toen deze aya door de profeet werd voorgedragen aan zijn volgelingen. U zegt Arabist te zijn, waar ik de nodige vraagtekens bij zet en wat mij droevig stemt. U hebt namelijk alle kenmerken van een persoon die zijn kennis in kroegen, soeks en kasba's heeft opgedaan. Maar ik ben zeer verheugd met het feit dat u zichzelf niet als koranist profileert. Dit kunt u natuurlijk ook niet maken omdat vrijwel iedere moslimgeleerde en serieuze korangeleerde, inclussief de westerse, met uw standpunten de vloer zouden aanvegen. Ik raad u vooral aan uw schaartje volgelingen en idolaten, waaronder we de extreem rechtse fascisten kunnen scharen, te bedienen van nog meer eendimensionale opvattingen. Iimmers, hun standpunten worden ook door u gereflecteerd. Ik raad u ook aan Goebels filmpje: 'Der ewige Jude' te huren of aan te schaffen. U zou nog een paar andere kneepjes van het vak middels zijn methodes kunnen bijleren. Misschien hebt u nog geluk en brengt u dezelfde effect als de zijne teweeg.

Ik wens u een onprettig en zinloos leven toe. Ik wens geen mail meer van u te ontvangen. Ik zal voor u bidden dat Allah niet bestaat. Als dat wel het geval is dan zal de Satan, na uw overlijden, een fluitinstrument maken van uw uitgeholde geraamte. En iedere noot die hij daarmee zal spelen zal tot in het diepste van uw ziel een pijn teweeg brengen waar geen enkel definitie in geen enkele mensentaal voor bestaat.

Zoekt u maar gauw op in welke aya deze laatste voorstelling voorkomt.


Hoogachtend,

Kunegonde
01-07-05, 16:47
Geplaatst door Vriend
Ik zal voor u bidden dat Allah niet bestaat. Als dat wel het geval is dan zal de Satan, na uw overlijden, een fluitinstrument maken van uw uitgeholde geraamte. En iedere noot die hij daarmee zal spelen zal tot in het diepste van uw ziel een pijn teweeg brengen waar geen enkel definitie in geen enkele mensentaal voor bestaat.


Gut oh gut, wat zou ik hiervan wakker liggen zeg :rolleyes:

mark61
01-07-05, 16:48
Geplaatst door Vriend
Geachte Herr Jansen,

Nog efkes en je bevestigt Jansen's gelijk. Een zogeheten selffulfilling prophecy.

Rourchid
01-07-05, 20:23
Geciteerd uit Hans Jansen

Bovendien is het zo dat het aantal mensen dat deze
aya opvat als zeg maar Osama ben Laden vrij klein is.


Knap dat Hans Jansen in het hoofd van Osama ben Laden kan kijken en dat Hans Jansen zelfs meeleest als Osama ben Laden de Koran leest; uiting kan ook duiden op een onbehandelbare vorm van megalomanie.

Geciteerd uit Hans Jansen

wat er staat, en er is weinig voor nodig om zulke verzen te gaan
misbruiken.


Voor verwende kleuters als Hans Jansen is er erg weinig nodig om de zelfbeheersing te verliezen.

Batin
17-07-05, 03:35
Geplaatst door Vriend
Reactie Hans Jansen:


From : Hans Jansen <[email protected]>
Reply-To : [email protected]
Sent : Thursday, June 30, 2005 6:35 PM
To :
Subject : Re: Zeer belangrijk nieuws.




Kijkt u even rustig in uw Koran, er staat echt wa-huwa kurhun lakum,
'ook al is het met tegenzin', of 'hoezeer het jullie ook tegenstaat',
en de rest van de aya, hoe het ook vertaald moet worden, 2:216. Ik heb
er echt niets bijverzonnen, waarom zou ik? Wat er staat, is dreigend
genoeg. Ik vind u toon niet uitnodigend tot gesprek. Blij te horen dat
u geen moordenaar bent als Mohammed B. Hoogachtend, HansJansen

How typical. :jammer:

Tafey Lewis
18-07-05, 08:51
Geplaatst door Vriend


Ik wens u een onprettig en zinloos leven toe. Ik wens geen mail meer van u te ontvangen. Ik zal voor u bidden dat Allah niet bestaat. Als dat wel het geval is dan zal de Satan, na uw overlijden, een fluitinstrument maken van uw uitgeholde geraamte. En iedere noot die hij daarmee zal spelen zal tot in het diepste van uw ziel een pijn teweeg brengen waar geen enkel definitie in geen enkele mensentaal voor bestaat.

Zoekt u maar gauw op in welke aya deze laatste voorstelling voorkomt.


Hoogachtend,



how typical, dit is pas kinderachtig. en bovenal erg triest, ik dacht dat de islam vrede leerde? met zulke vrienden heeft de islam geen vijanden nodig.

Wiggum
18-07-05, 11:07
Geplaatst door Vriend
Geachte Herr Jansen,

Alweer weigert u de historische context van de betreffende aya te ontcijferen. U gaat er op een theologische manier mee om, puur alleen het letterlijke interpreterend en deze uitleggen zonder enige bijkennis van de stand van zaken toen deze aya door de profeet werd voorgedragen aan zijn volgelingen. U zegt Arabist te zijn, waar ik de nodige vraagtekens bij zet en wat mij droevig stemt. U hebt namelijk alle kenmerken van een persoon die zijn kennis in kroegen, soeks en kasba's heeft opgedaan. Maar ik ben zeer verheugd met het feit dat u zichzelf niet als koranist profileert. Dit kunt u natuurlijk ook niet maken omdat vrijwel iedere moslimgeleerde en serieuze korangeleerde, inclussief de westerse, met uw standpunten de vloer zouden aanvegen. Ik raad u vooral aan uw schaartje volgelingen en idolaten, waaronder we de extreem rechtse fascisten kunnen scharen, te bedienen van nog meer eendimensionale opvattingen. Iimmers, hun standpunten worden ook door u gereflecteerd. Ik raad u ook aan Goebels filmpje: 'Der ewige Jude' te huren of aan te schaffen. U zou nog een paar andere kneepjes van het vak middels zijn methodes kunnen bijleren. Misschien hebt u nog geluk en brengt u dezelfde effect als de zijne teweeg.

Ik wens u een onprettig en zinloos leven toe. Ik wens geen mail meer van u te ontvangen. Ik zal voor u bidden dat Allah niet bestaat. Als dat wel het geval is dan zal de Satan, na uw overlijden, een fluitinstrument maken van uw uitgeholde geraamte. En iedere noot die hij daarmee zal spelen zal tot in het diepste van uw ziel een pijn teweeg brengen waar geen enkel definitie in geen enkele mensentaal voor bestaat.

Zoekt u maar gauw op in welke aya deze laatste voorstelling voorkomt.


Hoogachtend,


En binnen 2 e-mails ontmaskerde "Vriend" zich als een enge extremist.