PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Ahmadinejad was gijzelnemer’



Joesoef
01-07-05, 08:26
‘Ahmadinejad was gijzelnemer’
Van onze correspondent Jan Tromp

NEW YORK - Het Witte Huis zegt de beschuldigingen zeer serieus te nemen van vijf voormalige Amerikaanse gijzelaars in Teheran die beweren dat de nieuwe Iraanse president, Mahmoud Ahmadinejad, eind jaren zeventig tot hun gijzelnemers behoorde. De aantijging is krachtig tegengesproken door het kantoor van Ahmadinejad.

ettemin zei gisteren Scott McClellan, de woordvoerder van president Bush, dat het Witte Huis de zaak onderzoekt. ‘Ik geloof dat de berichten veel vragen oproepen over het verleden van Ahmadinejad.’

Vorige week werd Ahmadinejad (49) verrassend de nieuw gekozen president van Iran. Hij wordt beschouwd als een conservatieve, harde politicus. Woordvoerders van de nieuwe president en ook Iraniërs die destijds behoorden tot de leiders van de bezetting van de Amerikaanse ambassade in Teheran, spraken gisteren tegen dat Ahmadinejad betrokken was bij de beruchte gijzeling, die 444 dagen duurde. ‘Geen minuut’ is de nieuwe president erbij geweest, zei een van hen tegen de BBC.


De beweringen van Amerikaanse kant werden gisteren ondersteund door John Simpson, internationaal redacteur van de BBC, die begin jaren tachtig een interview maakte met de gijzelnemers. Simpson: ‘Zodra ik een foto zag van de nieuwe Iraanse president, wist ik dat hij mij in de verte bekend voorkwam. Toen besefte ik waar ik hem gezien moet hebben: in de voormalige Amerikaanse ambassade in Teheran.’

Ahmadinejad was volgens Simpson een van de oprichters van een groep van jonge activisten die op 4november 1979 over de muur van de ambassade klommen en 52diplomaten en personeelsleden in gijzeling namen. Ze eisten dat de VS de sjah, die was gevlucht voor de Islamitische Revolutie, zouden uitleveren.

‘Dit is hem. Geen twijfel over mogelijk’, zei Chuck Scott, een gepensioneerde kolonel uit het Amerikaanse leger en oud-gijzelaar, gisterochtend voor CNN. ‘Je kunt hem blond maken en zijn bakkebaarden afscheren, je kunt hem een pak met bretels aantrekken, ik zou hem nog steeds herkennen.’

William J. Daugherty, destijds CIA-agent op de ambassade: ‘Het is onmogelijk een man als hij te vergeten. De manier waarop hij optrad, het was duidelijk dat hij een van de leiders was.’

Maar volgens Gary Sick, destijds namens het Witte Huis belast met de gijzeling, klopt de berichtgeving niet. ‘Alle organisatoren van de bezetting zeggen dat Ahmadinejad niet betrokken is bij de planning of de uitvoering van de aanval.’ De man op de foto met de gijzelaar is volgens hem niet Ahmadinejad.

Psychologen waarschuwden voor de mogelijkheid van een vertekende herinnering. ‘Vijfentwintig jaar is vreselijk lang’, zegt Elizabeth Loftus van de Universiteit van Californië. ‘Het is goed mogelijk dat hun ervaringen hen gevoelig maken voor een valse herinnering.’

Joesoef
01-07-05, 08:27
Een politicus met ballen :duim:

GTV
01-07-05, 08:30
Geplaatst door Joesoef
Een politicus met ballen :duim:

Of: een laffe hond. :vingers:

Canaris
01-07-05, 08:40
Voor mij nog steeds een Causa Belli

Al Sawt
01-07-05, 12:10
Leugens en niet minder dan leugens. 25 jaar later en ze herkennen Ahmadinejad. Waarom hadden ze hem niet herkend toen ie burgermeester van Teheran was?

Spoetnik
01-07-05, 12:52
Tis onzin, propaganda die in de hele westerse wereld wordt overgenomen.. en zelfs Joessoef gelooft het.. sad state the world is in.. Balagan.



Abductors deny Iran leader siege role

Iranian veterans of the 1979 seizure of hostages at the US embassy in Tehran have denied claims that President-elect Mahmoud Ahmadinejad played a role in the siege.

Their comments come after several former US hostages who were held for 444 days by student followers of revolutionary leader Ayat Allah Ruhollah Khomeini said they were sure Ahmadinejad was a key player in the abduction.

"Mr Ahmadinejad was never one of students following the path of the imam that took the spy den (US embassy). He was never there," said Mohsen Mirdamadi, a former hostage-taker who went on to become a member of parliament.

He said a picture circulating on the internet and the printed media portraying a thickly bearded hostage-taker leading out a blindfolded American hostage did not show Ahmadinejad.

"Those who say he was one of the students are making a mistake. Even last night I was shown a picture but the person in the picture had little resemblance to him.

"I think that it is the picture which has led to the mistake. As I said he was never there. He was never among us even when we were deliberating over the issue," said Mirdamadi.
....
http://english.aljazeera.net/NR/exeres/05A0C669-2069-4874-B746-9AD2FF0AE84C.htm

Spoetnik
01-07-05, 12:53
Geplaatst door Canaris
Voor mij nog steeds een Causa Belli

Er is ook een oorlog gevoerd, by proxy weliswaar (Iraq-Iran), 8 jaar en honderden duizenden doden.

Sommige mensen :jammer:

Joesoef
01-07-05, 13:00
Geplaatst door Spoetnik
Tis onzin, propaganda die in de hele westerse wereld wordt overgenomen.. en zelfs Joessoef gelooft het.. sad state the world is in.. Balagan.


Neeeh, geloven doen ik het niet. Loop alleen wat te fucken en te plagen richting Matheus en zijn decibelen :hihi:

Ga morgen met vakantie.

Maar ik geloof dat zelfs hij mij niet meer serieus neemt :droef:

Spoetnik
01-07-05, 13:02
Geplaatst door Joesoef
Neeeh, geloven doen ik het niet. Loop alleen wat te fucken en te plagen richting Matheus en zijn decibelen :hihi:

Ga morgen met vakantie.

Maar ik geloof dat zelfs hij mij niet meer serieus neemt :droef:

:(

Geniet van je vakantie :)

Voor mij wordt het een drukke maand....

Bofko
01-07-05, 13:14
Geplaatst door Al Sawt
Leugens en niet minder dan leugens. 25 jaar later en ze herkennen Ahmadinejad. Waarom hadden ze hem niet herkend toen ie burgermeester van Teheran was?

En wat dan nog als het wél zo was. In de ogen van Ahmadinejad was het toen blijkbaar een rechtvaardige zaak.
Joska Fischer heeft vroeger ook nog stenen naar de politie gegooid.

Spoetnik
01-07-05, 13:15
Geplaatst door Bofko
En wat dan nog als het wél zo was. In de ogen van Ahmadinejad was het toen blijkbaar een rechtvaardige zaak.
Joska Fischer heeft vroeger ook nog stenen naar de politie gegooid.

Oorlogspropaganda...

Let the bombing begin.

Minerva
01-07-05, 13:17
Geplaatst door Joesoef
Een politicus met ballen :duim:

:hihi:

Al Sawt
03-07-05, 15:15
Geplaatst door Bofko
En wat dan nog als het wél zo was. In de ogen van Ahmadinejad was het toen blijkbaar een rechtvaardige zaak.
Joska Fischer heeft vroeger ook nog stenen naar de politie gegooid. Met verschil dat er beelden bestonden van Fischer die op een agent inhakt en dat geldt voor Ahmadinejad.