PDA

Bekijk Volledige Versie : Politie houdt verdachte brandstichting moskee aan



delirious
01-07-05, 09:43
ROTTERDAM - De politie heeft een 31-jarige Rotterdammer

starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00

aangehouden die zij verdenkt van brandstichting in een moskee aan de Rotterdamse Aleidisstraat. In de vroege ochtend van 15 juni ging onder andere de gebedsruimte in vlammen op.

De brand zorgde voor veel ophef, mede, omdat op de buitenmuren teksten waren gespoten zoals 'Theo R.I.P.' en 'Geen moskee op Zuid', met onder elke leus het zogenoemde Keltische kruis, een teken dat rechts heeft geconfisqueerd na het verbod op het hakenkruis.

De politie zegt dat de verdachte is opgepakt na tips en uitgebreid rechercheonderzoek. De Surinaamse Shaan-E-Islammoskee was al sinds 1982 in het pand gevestigd.

Het weekeinde voor de brandstichting hadden veertig aanhangers van de extreemrechtse Nationale Alliantie gedemonstreerd tegen het plan voor de bouw van een nieuwe moskee op de zuidelijke Maasoever, waar ook de Shaan-E-Islam naar toe zou verhuizen. De recherche gaat nog door met onderzoek.

nu.nl

Tomas
01-07-05, 09:44
Dat de ene na de andere moskee brandstichter wordt opgepakt zegt ook wel iets over dielui's intelligentie.

Pytaghoras
01-07-05, 09:51
Geplaatst door Tomas
Dat de ene na de andere moskee brandstichter wordt opgepakt zegt ook wel iets over dielui's intelligentie.

Dat laat ook zien hoe intolerant sommige Nederlanders zijn. In Spanje zijn 200 mensen vermoord door terroraanslagen die gepleegd zijn door Marokkaanse terroristen, toch waren de spanjaarden toleranter.

Rabi'ah.
01-07-05, 09:52
Geplaatst door Tomas
Dat de ene na de andere moskee brandstichter wordt opgepakt zegt ook wel iets over dielui's intelligentie.

Inderdaad. :hihi:

Tomas
01-07-05, 09:54
Geplaatst door Pytaghoras
Dat laat ook zien hoe intolerant sommige Nederlanders zijn. In Spanje zijn 200 mensen vermoord door terroraanslagen die gepleegd zijn door Marokkaanse terroristen, toch waren de spanjaarden toleranter.

Dat is een uitspraak die wel enige onderbouwing verdient lijkt mij. Van de spaanse Mo B's leven er volgens mij niet zo heel veel meer, als ik me niet vergis. En de intolerantie vergelijken tussen 2 landen zal je niet meevallen denk ik.

Rabi'ah.
01-07-05, 09:58
Geplaatst door Tomas
Dat is een uitspraak die wel enige onderbouwing verdient lijkt mij. Van de spaanse Mo B's leven er volgens mij niet zo heel veel meer, als ik me niet vergis. En de intolerantie vergelijken tussen 2 landen zal je niet meevallen denk ik.

Hij heeft wel een beetje gelijk, alleen vergist hij zich een beetje in de causaliteit. Spanjaarden zijn van zichzelf echt geen tolerantere mensen dan Nederlanders.

Ook daar is er veel racisme.

Alleen heeft Spanje al eeuwen sterke banden met met name Marokko, het zuidelijkste punt van Spanje, Tarifa, ligt ook maar een paar kilometer van de meest noordelijke stad van Marokko, Tanger, af.

Hierdoor zijn de overeenkomsten tussen de Spaanse en de Marokkaanse cultuur ook veel groter dan die tussen de Nederlandse en de Marokkaanse cultuur.

Verder leven de moslims in Spanje minder geconcentreerd in bepaalde wijken en steden, maar meer verspreid door het land en is Spanje een land dat ook in twintigste eeuw een nogal gewelddadige geschiedenis (Spaanse Burgeroorlog, Franco-regime, ETA) heeft en dus minder gauw bang is voor terorrisme en aanslagen.


Rabiah.

Tomas
01-07-05, 10:01
Geplaatst door Rabi'ah.
Hij heeft wel een beetje gelijk, alleen vergist hij zich een beetje in de causaliteit. Spanjaarden zijn van zichzelf echt geen tolerantere mensen dan Nederlanders.

Ook daar is er veel racisme.

Alleen heeft Spanje al eeuwen sterke banden met met name Marokko, het zuidelijkste punt van Spanje, Tarifa, ligt ook maar een paar kilometer van de meest noordelijke stad van Marokko, Tanger, af.

Hierdoor zijn de overeenkomsten tussen de Spaanse en de Marokkaanse cultuur ook veel groter dan die tussen de Nederlandse en de Marokkaanse cultuur.

Verder leven de moslims in Spanje minder geconcentreerd in bepaalde wijken en steden, maar meer verspreid door het land en is Spanje een land dat ook in twintigste eeuw een nogal gewelddadige geschiedenis (Spaanse Burgeroorlog, Franco-regime, ETA) heeft en dus minder gauw bang is voor terorrisme en aanslagen.


Rabiah.

Ze zijn meer gewend aan terrorisme, maar angst is hen net zo min vreemd als ons, als het dichtbij komt. Verder kan het wel kloppen wat je zegt, alleen ontgaat me de "waarom" ie dan nog wel gelijk heeft.

Rabi'ah.
01-07-05, 10:05
Geplaatst door Tomas
Ze zijn meer gewend aan terrorisme, maar angst is hen net zo min vreemd als ons, als het dichtbij komt. Verder kan het wel kloppen wat je zegt, alleen ontgaat me de "waarom" ie dan nog wel gelijk heeft.

Tuurlijk zijn ze daar ook bang, alleen reageren ze minder hysterisch op één moord. It's part of life daaro.

Of zoals Nasr Hamid Abou Zaid in één van zijn boekem schreef: "Je kunt niet in Egypte leven en bang zijn voor de dood."

Ik denk dat het in Spanje ongeveer net zo is.

Waarom hij gelijk heeft? Omdat uit een onderzoek van o.a. Ali Lazrak is gebleken dat de anti-islamhetze in Spanje en Italië een stuk minder erg is, althans, in de kranten.

Tomas
01-07-05, 10:10
Geplaatst door Rabi'ah.
Tuurlijk zijn ze daar ook bang, alleen reageren ze minder hysterisch op één moord. It's part of life daaro.


Nou, de mensen die ik na een jaar over de aanslag in madrid hoorde spreken klonken verrekte nederlands. Ook al spraken ze spaans.

Feitelijk is onze Mo B professioneel door de politie zo onbeschadigd als mogelijk opgepakt. Die van hun kan je geloof ik nog steeds stukjes van terugvinden. Wat nu hysterischer is weet ik niet.


Waarom hij gelijk heeft? Omdat uit een onderzoek van o.a. Ali Lazrak is gebleken dat de anti-islamhetze in Spanje en Italië een stuk minder erg is, althans, in de kranten.

Een onderzoek? Vind je dat niet een beetje een groot woord voor de mening van een willekeurige politicus?

Rabi'ah.
01-07-05, 10:15
Geplaatst door Tomas
Nou, de mensen die ik na een jaar over de aanslag in madrid hoorde spreken klonken verrekte nederlands. Ook al spraken ze spaans..

Ja, vlak na de aanslag. Dan zijn mensen sowieso emotioneler en opgefokt. Maar ik heb het over de algemene houding van de meeste Spanjaarden tegenover de meeste moslims.


Geplaatst door Tomas

Feitelijk is onze Mo B professioneel door de politie zo onbeschadigd als mogelijk opgepakt. Die van hun kan je geloof ik nog steeds stukjes van terugvinden. Wat nu hysterischer is weet ik niet.

In de eerste plaats ging het in Spanje om een echte terroristische aanslag met honderden doden en gewonden, niet om één enkele moord.

En de reputatie van de Spaanse politie ken je, hoop ik?



Geplaatst door Tomas

Een onderzoek? Vind je dat niet een beetje een groot woord voor de mening van een willekeurige politicus?

Nee, het is niet zijn mening, hij heeft er echt onderzoek naar laten doen en mensen ook opdracht gegeven om ongeveer een jaar lang 3 kranten in NL te lezen en alle artikelen over moslims en Marokkanen bij te houden.

Hetzelfde onderzoek heeft hij ook in Spanje en Italië laten doen.

Tomas
01-07-05, 10:21
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja, vlak na de aanslag. Dan zijn mensen sowieso emotioneler en opgefokt. Maar ik heb het over de algemene houding van de meeste Spanjaarden tegenover de meeste moslims.


1 jaar na de aanslag.



In de eerste plaats ging het in Spanje om een echte terroristische aanslag met honderden doden en gewonden, niet om één enkele moord.


Ja, dat weet ik. Ik zie dan ook wel het probleem van vergelijken. Vreemd dat dat nu opeens op mij geprojecteerd wordt.


En de reputatie van de Spaanse politie ken je, hoop ik?

Ja, dat lijkt mij dan ook het grootste probleem in de vergelijking. Die zijn nog altijd niet helemaal het franko tijdperk ontgroeit en vinden vermoed ik een brandje in een moskee waarschijnlijk niet het belangrijkste wat er te onderzoeken zal zijn. Maar op zich zijn het geen slechte mensen.


Nee, het is niet zijn mening, hij heeft er echt onderzoek naar laten doen en mensen ook opdracht gegeven om ongeveer een jaar lang 3 kranten in NL te lezen en alle artikelen over moslims en Marokkanen bij te houden.

Hetzelfde onderzoek heeft hij ook in Spanje en Italië laten doen.

Laat dan eens wat resultaten zien.

Rabi'ah.
01-07-05, 10:25
LEES
DOWNLOAD
Groep Lazrak onderzoek december 2004 (Word, 382 kB)
SAMENVATTING VAN HET ONDERZOEK VAN DECEMBER 2004
Hoezo is Nederland tolerant?
De houding van autochtonen ten aanzien van moslims in vergelijkend perspectief: Nederland, Spanje en Italië


Aanleiding
In de afgelopen jaren is niet alleen het politieke klimaat, maar ook de houding van de bevolking in Nederland ten aanzien van moslims aanzienlijk verscherpt. Maatregelen van de overheid en uitkomsten uit talloze enquêtes bevestigen dat beeld. Na de aanslagen door aanhangers van de politiek-militante islam in de Verenigde Staten (2001) en in Spanje (2004), lijkt de aanwezigheid van een snel groeiende moslimminderheid overigens in heel Europa steeds vaker als een bedreiging te worden gezien voor het (nationale) gevoel van veiligheid. Zo bleek uit recent onderzoek van Gfk Worldwide en The Wall Street Journal in 19 Europese landen, dat ruim de helft (52%) van de bevolking de aanwezigheid van de 13 miljoen moslims in Europa in grote mate afkeurt en zegt moslims 'niet te vertrouwen'. Na Zweden (78%) scoorde Nederland met 72% het hoogst; Groot-Brittannië is met 'slechts' 39% het meest tolerant.

Hoewel in veel reacties het besef overheerst dat de overgrote meerderheid van moslims ver afstaat van (het plegen van) geweld, wordt de moslimgemeenschap in de praktijk maar al te vaak over één kam geschoren. Het eens zo tolerante Nederland, dat wereldwijd te boek stond als een vrijplaats voor mensen met welke (levens)overtuiging dan ook, lijkt te zijn verworden tot een land met uiterst intolerante wet- en regelgeving voor (moslim)migranten, asielzoekers en illegalen en een toenemende mate van islamophobie en vreemdelingen onder de autochtone bevolking.

De uitkomsten van een onderzoek dat in juni 2004 door TNS NIPO in opdracht van de Volkskrant naar de gevoelens van autochtone Nederlanders ten opzichte van moslims werd uitgevoerd, bevestigen laatstgenoemde beeld.

De Groep Lazrak zag in de uitkomsten aanleiding om het onderzoek in Europees perspectief te plaatsen en een vergelijkend onderzoek in Spanje (Sigmados) en Italië (Doxa) te (laten) verrichten. In beide gevallen betrof het een representatieve steekproef, afgenomen in November 2004 onder ruim 1000 personen boven de (respectievelijk) 18 en 15 jaar.
Samenvatting onderzoek december 2004 (Word, 40 kb)
(U kunt de tekst ook direct hieronder lezen)

--------------------------------------------------------------------------------
Opinieartikel Groep Lazrak Parool 220105
Bijdrage Groep Lazrak debat terrorismebestrijding 9 februari 2005
Groep Lazrak over legalisatie illegalen in Spanje
(El Pais, 17 februari 2005)
Interview met Ali Lazrak, Metro 12 februari 2005
(wordt in een nieuw venster geopend)
Waarom de keuze op Spanje en Italië?
De keuze voor het uitzetten van onderzoek in Spanje en Italië als vergelijkingsmateriaal, is genomen op diverse gronden. Allereerst zijn beide landen 'poorten tot Europa' waar de bevolking dagelijks en direct wordt geconfronteerd met de tragiek van bootvluchtelingen uit het islamitische Noord-Afrika en toestroom van migranten en asielzoekers in het algemeen. De veronderstelling dat dit de nodige negatieve sentimenten onder de bevolking losmaakt, lijkt gerechtvaardigd. Eveneens lijkt het aannemelijk dat de aan moslimterrorisme gerelateerde bomaanslagen in Spanje de houding ten opzichte van moslims negatief zal hebben beïnvloed. Anderzijds geldt over Spanje en Italië dat het landen zijn die relatief weinig (moslim)migranten en vluchtelingen herbergen en de bevolking daardoor automatisch een tolerantere houding tegenover minderheden zal aannemen. Hoewel dit demografische argument in absolute zin opgaat, zijn er in Spanje in de afgelopen 10 jaar 2 miljoen allochtonen bijgekomen, waarvan de impact anders dan bij geleidelijke demografische ontwikkelingen groot moet zijn. Het land overweegt overigens op korte termijn opnieuw enkele honderdduizenden illegalen die al langere tijd in het land zijn gevestigd en betaald werk verrichten te legaliseren. In Italië, waar een kabinet aan de macht is dat in Nederland expliciet te boek staat als uiterst rechts en migrantonvriendelijk, zijn in de afgelopen drie jaar driehonderdduizend illegalen gelegaliseerd. Dergelijke maatregelen staan in schril contrast met de beslissing van het Nederlandse kabinet om 26.000 uitgeprocedeerde asielzoekers - waarvan een omvangrijke groep volledig 'geïntegreerden' - het land uit te zetten.

Onderzoek gevoelens van autochtonen t.o. Islam en Moslims in Nederland
De Groep Lazrak liet in December 2004 het TNS NIPO onderzoek van juni nogmaals uitvoeren, aangezien de moord op Theo van Gogh in de perceptie van velen 'Nederland voorgoed heeft veranderd'. De achtergrond en het motief van de vermoedelijke dader Mohamed B. zou invloed (kunnen) hebben op de houding van allochtone Nederlanders ten aanzien van moslims. In totaal zijn tussen 2 en 12 December 2004 856 personen van 16 jaar en ouder ondervraagd. De resultaten van het onderzoek zijn herwogen naar geslacht, leeftijd, opleiding, gezinsgrootte en sociale klasse. Er kan gesproken worden van een representatieve enquête onder Nederlanders van 16 jaar en ouder.

Het onderzoek
Het onderzoek bestond in totaal uit 19 (deel)vragen, die in Nederland, Spanje en Italië aan een representatief aantal respondenten werden voorgelegd. Drie van de vragen stonden niet in het oorspronkelijke onderzoek van TNS NIPO, maar werden toegevoegd door de Groep Lazrak. Deze vragen hebben betrekking op de mening van de geïnterviewden over gezinshereniging, het legaliseren van al lang gevestigde, werkende illegalen en het creëren van opvangcentra voor illegalen in Noord-Afrika. De overige 16 deelvragen hebben direct betrekking op de perceptie van de autochtone bevolking over allochtonen, meer specifiek over moslims. Centraal staat in het onderzoek van TNS NIPO dan ook de vraag hoe de gevoelens van autochtone Nederlanders ten aanzien van autochtonen en moslims gedefinieerd kunnen worden. In het Spaanse en Italiaanse onderzoek werd die centrale vraagstelling wat breder en concreter gedefinieerd en opgesplitst in vier deelvragen; consequenties voor het dagelijks leven, het kennisniveau onder de bevolking, de verscheidenheid tussen verschillende delen van de bevolking (regionaal, leeftijd, sekse, opleiding, etc.) en de algemene houding ten opzichte van andere culturen, die van moslims in het bijzonder.
Indien nodig werden de vragen zowel gesteld over allochtonen als over moslims. De opgevoerde percentages zijn voor de leesbaarheid - met uitzondering van 0,5 - afgerond op hele getallen.
LINK: Sunday Times over tolerantie in Europa
(opent in een nieuw venster) LINK: Volkskrant over het onderzoek van juni 2004
(opent in een nieuw venster)
--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------
De uitkomsten in vergelijkend perspectief
De eerste twee vragen uit het onderzoek leveren geen opvallende verschillen op tussen de drie landen. Zowel in Nederland als in Spanje en Italië blijkt het percentage van de respondenten dat contact heeft met moslims laag; respectievelijk 36%, 30% en 34%. Noemenswaardig daarbij is wel dat de contacten onder de jongere generaties gemiddeld genomen toenemen en hoogopgeleiden meer omgaan met moslims dan laagopgeleiden. Hetzelfde geldt voor de kennis over de islam. Slechts 17% van de Nederlanders, 18% van de Spanjaarden en 14% van de Italianen zegt (enigszins) te weten wat de religie van moslims inhoudt. Die kennis wordt doorgaans opgedaan op het werk of via de vrienden- en familiekring. Hoger opgeleiden hebben meer weet van de islam dan laagopgeleiden.

Interessanter worden de verschillen wanneer gevraagd wordt naar de perceptie over moslims. Uit het onderzoek van NIPO komt naar voren dat 35% van de autochtone bevolking negatief staat ten aanzien van moslims in Nederland. In Spanje is dat aanzienlijk lager (19%), en in Italië zelfs 'maar' 14%. Over de aanwezigheid van moslims in de drie landen werden een aantal deelvragen gesteld; vindt u die aanwezigheid al dan niet prettig, bedreigend en verrijkend. In Nederland vindt maar 7% het prettig dat er moslims binnen de grenzen wonen, terwijl 72% daar neutraal tegenover staat en 21% het als onprettig beschouwt. De vergelijking met Spanje en Italië is veelzeggend. Het Spaanse onderzoek wijst uit dat 22% blij is met de aanwezigheid van moslim en in Italië is dat zelfs 25%. Bij de andere twee deelvragen zijn ook grote verschillen te constateren. Slechts 19% van de ondervraagde Nederlanders ziet de aanwezigheid van moslims niet als een bedreiging. In Spanje en Italië is dat percentage twee keer zo hoog (36% en 39%). Verrijkend vinden Nederlanders de aanwezigheid van moslims alles behalve. Een magere 7% antwoordde bevestigend op die vraag; in Spanje (25,5%) en Italië (23,5%) liggen die cijfers significant veel hoger. In Spanje en Italië geldt door de bank genomen dat jongeren en hoogopgeleiden een positiever beeld hebben over de aanwezigheid van moslims, en dat in de regio's waar meer moslims wonen het gevoel van bedreiging toeneemt. Hoewel dat laatste ook in Nederland het geval is, blijken de verschillen tussen leeftijdsgroepen en naar opleiding nauwelijks waarneembaar. Wel is het zo dat personen die contact hebben met moslims (28%) of kennis hebben over de islam (29%) die bedreiging significant minder vaak voelen.

In het onderzoek is veel aandacht voor de reden waarom mensen zich bedreigd voelen door de aanwezigheid van moslims in de samenleving. In het NIPO-onderzoek is aan de respondenten die aangaven zich door moslims bedreigd te voelen allereerst gevraagd waar die angst 'vooral' vandaan komt en daarna waar dat gevoel van bedreiging 'nog meer' mee te maken heeft (meerdere antwoorden mogelijk). Daarna werd hierover een open vraag gesteld (zie bijlage). Voor de geïnterviewden die moslims als bedreigend ervaren was in de Spaanse en Italiaanse onderzoeken op die vraag slechts één antwoord mogelijk. Ook hier zijn opmerkelijke verschillen op te tekenen. Uit de Nederlandse enquête komt naar voren dat maar liefst eenderde deel van de ondervraagden bang is om op termijn te moeten leven naar de regels van moslims en ongeveer een kwart angst heeft voor de dreiging van een terroristische aanslag door 'fundamentalistische moslims' in Nederland. Vervolgens is 17% bang voor fysieke dreiging van moslimjongeren op straat en 11% van niet-Nederlands sprekende mensen in openbare ruimten (in de meerkeuzevraag die over dezelfde kwesties zijn gesteld, blijken de percentages hoger te liggen: respectievelijk 72%, 67%, 60% en 49%). In Spanje en Italië is onder de respondenten die aangaven zich bedreigd te voelen door de aanwezigheid van moslims de angst voor een terroristische aanslag door fundamentalistische moslims veruit het grootst (respectievelijk 43% en 62%). De angst om te 'moeten leven naar de regels van moslims' wordt in Spanje (14%) en in Italië (7,5%) aanzienlijk minder beleefd dan in Nederland (33%). Bang voor fysieke dreiging door moslimjongeren is een kwart van de Italianen en nog geen 8% van de Spanjaarden. Aansluitend werd aan deze groep respondenten gevraagd of zij hun gedrag aanpassen als gevolg van de ervaren dreiging. Eenderde van de ondervraagden in het onderzoek van TNS NIPO geeft aan dat daadwerkelijk te doen en minder dan de helft (46%) zegt dat niet nodig te vinden. In Italië zijn die percentages respectievelijk 12% en 86% en in Spanje 19% en 75%. Ook hier manifesteren zich dus opzienbarende verschillen.

De ondervraagden in de drie landen kregen daarna zes stellingen voorgelegd. Over een aantal van die stellingen is in Nederland, Spanje en Italië grote mate van eensgezindheid. Zo is bijna tweederde van de respondenten bang voor een terroristische aanslag door 'moslimfundamentalisten', vindt ongeveer de helft de aanwezigheid van islamitische winkels een verrijking voor het aanbod en blijkt rond de 70% het belangrijk te vinden dat hun kinderen in aanraking komen met andere culturen. Bij de andere drie stellingen vallen er echter opnieuw significante verschillen te constateren. Op de stelling 'als ik in een buurt met veel allochtonen zou wonen, zou ik verhuizen naar een meer blanke wijk' antwoordde de helft van de Nederlandse ondervraagden bevestigend. In de grote steden en de westelijke provincies (waar veel allochtonen wonen) ligt dat percentage aanzienlijk hoger dan in de rest van het land. In Spanje en Italië zegt maar een kwart van de respondenten te willen verhuizen. Deze duidelijke verschillen zien we ook terug bij de stellingen over 'de angst dat vrouwen zich in het openbaar niet meer kunnen gedragen zoals ze willen' en 'het hebben van meer contact met allochtonen'. Uit de uitkomsten van het Nederlandse onderzoek blijkt dat de helft van de ondervraagde bevolking bang is dat vrouwen beperkt worden in hun bewegingsvrijheid door het gedrag van moslimmannen en dat maar 20% zelf graag meer contact zou willen hebben met allochtonen. In sterk contrast met de situatie in Nederland, wordt in Spanje en Italië in grote lijnen hetzelfde over deze stellingen gedacht. Ongeveer de helft van de ondervraagden vindt het belangrijk om meer contact met allochtonen te onderhouden en een kleine minderheid (20% in Spanje en 15% in Italië) ziet het gedrag van moslimmannen als beperking voor de bewegingsvrijheid van vrouwen.

http://www.lazrak.nl/Actueel%20Groep%20Lazrak.html

Rabi'ah.
01-07-05, 10:25
De vragen die betrekking hebben op gezinshereniging en opvangcentra in Noord-Afrika, geven ook een grote mate van eensgezindheid in Spanje en Italië te zien, waarbij de opstelling van de Nederlandse respondenten duidelijk afsteekt. Zo vindt bijna de helft (44%) van de Nederlandse ondervraagden dat moslimmigranten geen recht hebben om hun huwelijkspartner van buiten Nederland naar Nederland te halen en is daar maar een kwart van hen voorstander van. In Spanje en Italië is slechts een kleine minderheid daar tegen (16% en 21%) en een ruime meerderheid voor (71,5% en 64%). Ook gelooft een grote meerderheid in Spanje en Italië in de meerwaarde van het creëren door de Europese Commissie van opvangcentra voor illegalen in de Noord-Afrikaanse regio (66% en 78,5%), terwijl nog niet de helft (46%) van de Nederlandse respondenten daar heil in ziet. Het legaliseren van illegalen die al lange tijd in het land gevestigd zijn en betaalde arbeid verrichten, geeft als een van de weinige vragen uit het onderzoek een duidelijk afwijkende uitkomst tussen Spanje en Italië. In Spanje is 69% daar voor en 21% daar tegen; in Italië geeft 39% aan daar achter te staan en is nagenoeg de helft daar uitdrukkelijk tegen. In Nederland lijkt in het verrassend hoge cijfer de invloed van het beleid van minister Verdonk zich te laten gelden. De uitkomsten van het gehele onderzoek verhouden zich immers niet met de ruimhartigheid van de ondervraagden op dit deelterrein. Toch is bijna de helft van hen (47%) voorstander van legalisering. De commotie en het maatschappelijke verzet rondom de uitzetting van uitgeprocedeerde asielzoekers in 2004 zal daar waarschijnlijk debet aan zijn.

Concluderend
Hoewel in Nederland, Spanje en Italië het contact met moslims en de kennis over hun religieuze en culturele achtergronden onder de autochtone bevolking vergelijkbaar is en onveranderd beperkt blijft, zijn er significante en soms onthutsende verschillen in de perceptie over de aanwezigheid van moslims. Hoewel ze direct en dagelijks geconfronteerd worden met de problematiek van illegaliteit en bootvluchtelingen uit het islamitische Noord-Afrika (en in het geval van Spanje bovendien opgeschrikt door een bomaanslag door politiekmilitante moslims), blijkt de houding van de Spanjaarden en Italianen ten aanzien van moslims opmerkelijk veel positiever dan onder de in naam ooit zo tolerante Nederlanders. De effecten van de moord op Theo van Gogh op die houding zijn overigens opvallend genoeg over het geheel genomen beperkt gebleven (vergelijking TNS NIPO onderzoeken van juni 2004 en December 2004) en hebben vooral invloed gehad op de aard van de ervaren dreiging die zou uitgaan van de aanwezigheid van moslims in Nederland. Daarin heeft een verschuiving plaatsgevonden van direct ervaren, fysieke dreiging naar dreiging op afstand (aanslagen) en vooral naar de angst voor de 'overheersing van de islam'.

De meest in het oog springende uitkomst van het Nederlandse onderzoek is dat slechts 19% van de ondervraagden de aanwezigheid van moslims niet als bedreigend ervaart. Daar komt bij dat 72% van degenen die de aanwezigheid van moslims wél als bedreigend ervaart, als een van de redenen daarvoor 'de angst om op termijn naar de regels van moslims te moeten leven' noemt. Ook de verhuisdrift van degene die in een wijk met veel autochtonen zou (komen te) wonen (50%), de angst dat vrouwen zich niet meer vrij kunnen bewegen in openbare ruimten (50%), de wens op meer contact te krijgen met allochtonen/moslims (slechts 20%) en voorstanders van gezinshereniging (25%), zijn opvallende gegevens. Op al deze punten zien minstens twee keer zoveel van de Nederlandse respondenten de aanwezigheid van moslims als negatief en bedreigend als de ondervraagde Spanjaarden en Italianen. Deze percepties onder de autochtone Nederlandse bevolking zouden - zeker in vergelijkend perspectief - de Nederlandse regering te denken moeten geven.

http://www.lazrak.nl/Actueel%20Groep%20Lazrak.html

Tomas
01-07-05, 11:17
Het spijt me Rabia'h ik kan dit geen onderzoek noemen. Slechts een enquette in tamelijk onvergelijkbare situaties. Als je echt een onderzoek doet naar intolerantie probeer je eerst te bepalen hoe je dat moet doen gezien de totaal verschillende situaties.

2 belangrijke verschillen tussen noord en zuid europa zijn:
1. Zuid europa heeft veel minder immigratie dan noord europa, ondanks dat ze wel doorvoer landen zijn, maar daar merkt de lokale bevolking niet veel van.
2. Deze 2 specifieke landen "grenzen" min of meer aan de immigratie landen. Hoe verder weg hoe vreemder.

En zo zullener wel meer zijn als je langer nadenkt.

In een onderzoek stel je dus eerst op hoe je gaat meten. hoe je de ongewenste factoren denkt weg te werken. Daarna ga je meten en probeer je deze factoren in de resultaten te betrekken tot een conclusie. En daarna geef je aan hoe goed je daar in geslaagd denkt te zijn. En waarom.

Dit is gewoon een enquette, meer niet. En blijkbaar verschillend uitgevoerd per land omdat de politicus in kwestie iets specifiek wilde weten, niet omdat de onderzoekers daar een goede reden voor hadden. Althans dat haal ik eruit op.

Zwarte Schaap
01-07-05, 11:28
Het grote verschil tussen Nederland en Spanje is dat Spanjaarden een cultuur hebben waar ze trots op zijn. In Nederland bestaat er eigenlijk geen Nederlandse cultuur, dat maakt dat de Nederlanders een minderwaardigheidscomplex hebben ten opzichte van anderen die wel een echte cultuur hebben. Dit reageren ze dan af om minderheden.

Bofko
01-07-05, 11:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het grote verschil tussen Nederland en Spanje is dat Spanjaarden een cultuur hebben waar ze trots op zijn. In Nederland bestaat er eigenlijk geen Nederlandse cultuur, dat maakt dat de Nederlanders een minderwaardigheidscomplex hebben ten opzichte van anderen die wel een echte cultuur hebben. Dit reageren ze dan af om minderheden.

Mars in schaapskleren.

Tomas
01-07-05, 11:32
Geplaatst door Bofko
Mars in schaapskleren.

Dat komt omdat ze geen eigen cultuur hebben.

Maargoed, het leuke aan dit argument is trouwens dat diegene die wel trots zijn op neerlands verleden de slechterikken zijn. Dat zijn de openlijke racisten. Maar diegene die dat verleden weten te relativeren zijn hypocriet, want voor dit soort lui als schaap zijn nederlanders eigen lijk allemaal hetzelfde.

Zwarte Schaap
01-07-05, 12:03
Geplaatst door Tomas
Dat komt omdat ze geen eigen cultuur hebben.

Maargoed, het leuke aan dit argument is trouwens dat diegene die wel trots zijn op neerlands verleden de slechterikken zijn. Dat zijn de openlijke racisten. Maar diegene die dat verleden weten te relativeren zijn hypocriet, want voor dit soort lui als schaap zijn nederlanders eigen lijk allemaal hetzelfde.


,,In de derde plaats is er ook een probleem in de Nederlandse samenleving zelf. Nederland zit in een identiteitscrisis. Die problemen pakken allemaal samen en leiden tot een vrij onduidelijke en ingewikkelde situatie.''

,,Nederland is geen roestvrij stalen zekerheid meer. Er hangt een raar vacuüm in dit land. Ik heb het gevoel dat dat ook te maken heeft met de jaren zestig. Toen raakte het begrip 'nationale identiteit' volkomen gebagatelliseerd. Dat werd weggewuifd. Wat logisch was, na de opgeblazenheid van de jaren dertig en het sombere polderse nationalisme van de jaren vijftig.

Maar daardoor ontstond wel een leegte. Bijna niemand wist nog wat het betekende Nederlander te zijn. Wie zijn wij met z'n allen? Dat wijgevoel is door de generatie van de jaren zestig - mijn generatie - volstrekt verwaarloosd. Dat terrein is helemaal aan rechts en ultra-rechts overgelaten.''
,,Ik denk dat daar een verschil met België ligt. Jullie hebben in die tijd de schoolstrijd en de taalstrijd gehad, wat een enorme crisis is geweest, maar daardoor is in België toen bewust en onbewust wel hard nagedacht over culturele identiteit. Die identiteit is voor jullie nooit een vanzelfsprekendheid geweest.

In Nederland is onze identiteit eeuwenlang vanzelfsprekend geweest, zo vanzelfsprekend dat we op den duur niet meer wisten wat dat was, Nederlander zijn. Dit zou een van de verklaringen kunnen zijn waarom België en Nederland vergelijkbare problemen toch op een heel andere manier benaderen.''


Aldus Geert mak 18/06/2005 in De Standaard


Gezelligheid op zijn Nederlands: samen kankeren

Joris Luyendijk was vijf jaar correspondent voor NRC Handelsblad in het Midden-Oosten. Nu hij terug is in Nederland valt hem weer eens op hoe graag Nederlanders hun eigen land van de kaart vegen. Terwijl buitenlanders vaak juist zo vol lof zijn over Nederland.

Door Joris Luyendijk

Als mensen horen dat je terug bent na vijf jaar buitenland, vragen ze vaak: is Nederland veranderd? Ach, zeg ik dan meestal, toen ik wegging liep iedereen te kankeren dat Nederland 'af' was, dat er niks meer gebeurde en dat de geschiedenis voorbij was. Toen ik terugkwam liep iedereen nog steeds te kankeren, nu dat Nederland zo aan het veranderen is. De bordjes zijn verhangen maar het kankeren is gebleven.

Waaraan ik in dit stukje zelf ook weer meedoe. Het lijkt onze nationale trek. Hoe vaak je Nederlandse expats in het buitenland niet vol overgave hoort kotsen en schijten op de Nederlandse vlag... Nederland is klein, Nederland is koud, de mensen zijn benepen en kil en bot en lomp en inhalig en ongemanierd en asociaal en onverschillig en ga zo maar door. Maar de expat is eraan ontkomen! ,,Sorry maar ik spreek nauwelijks Nederlands meer.'' Hoe vaak ik bij een toevallige ontmoeting een Nederlander in den vreemde dit niet heb horen zeggen, met nauwelijks verholen trots! Alsof je een spraakgebrek hebt afgeleerd.

Pijnlijk is het, die neiging bij Nederlanders om in internationaal gezelschap hun zelfhaat te belijden. Een Spanjaard, Israëliër, Egyptenaar of Amerikaan zul je niet gauw op zo'n categorische manier zijn eigen land van de kaart horen vegen. Die mensen zijn trots op hun wortels. Ze zijn niet blind voor de tekortkomingen van hun land, althans de meesten, maar ze zien ook goed wat het te bieden heeft.

Als ik in het buitenland vertel waar ik vandaan kom, stromen de complimenten binnen. Duitsers en Oostenrijkers prijzen de modernisering van de Nederlandse economie, want zij moeten daar nog mee beginnen. Het beste weekblad ter wereld The Economist noemde vorig jaar Nederland het beste land ter wereld om een bedrijf te vestigen.

Arabische mensenrechtenactivisten en hervormingsgezinde politici prijzen onze vrijgevigheid. Nederland draagt op dit moment van alle landen op aarde relatief het meest bij aan een veiliger, welvarender wereld. Intellectuelen, kunstenaars en academici trekken direkt een enorme smile als je je bekend maakt als Nederlander: dat is het land van de tolerantie en de vrijheid, waar ze twintig jaar eerder dan de rest van de beschaving doorhadden hoe je abortus regelt, en soft-drugs, en gelijke rechten voor homoseksuelen. Waar niemand opkijkt van een raciaal gemengd huwelijk. De beste krant ter wereld, The International Herald Tribune, beschrijft Amsterdam altijd als 'de liberale hoofdstad van Europa'.

Als je dan ook nog bedenkt dat wij met de Brazilianen het mooiste voetbal ter wereld spelen, dan is de vraag: waarom kunnen Nederlanders nooit eens trots zijn? Waar komt dat collectieve minderwaardigheidscomplex vandaan, met columnisten die vrijwel exclusief klagen en hoofdschudden over de ,,op alle fronten falende'' overheid, en recensenten die boeken alleen kunnen prijzen door ze 'on-Nederlands goed' te noemen? Staat iets je niet aan in je omgeving? Noem het dan 'typisch Nederlands'.

Misschien is het onze manier om het gezellig te maken: lekker saampjes kankeren. Op het weer, de NS en de overheid, en op de eigen cultuur in het algemeen. Maar als je dan zegt: nou, dan moet het toch een hele opluchting voor jullie zijn dat de Nederlandse cultuur er over een tijdje niet meer is. Want als je de geboortecijfers van moslims en niet-moslims bekijkt en doortrekt, de importhuwelijken en de immigratietrends, dan is Nederland over een eeuw of wat een overwegend islamitisch land. Exit vermaledijde Nederlandse cultuur.

Zo'n tegenwerping stuit op onbegrip: nee joh, integratie is een kwestie van tijd. Dat komt allemaal wel goed. Als die moslims hier een tijdje zitten en Nederlands hebben geleerd, dan worden ze vanzelf zoals wij en dus zal Nederland niet binnen honderd jaar fundamenteel veranderen.

Maar waarom zouden die moslims eigenlijk willen worden zoals wij? Aan de ene kant vinden we onszelf shit. Van de andere kant verwachten we dat die miljoenen immigranten en hun nageslacht onze cultuur zo aantrekkelijk zullen vinden dat ze die gaan omarmen.

Dat is trouwens wel echt veranderd in vijf jaar. Allochtone woordvoerders komen in de media veel meer aan het woord. En wat doen ze dan? Inderdaad, steeds beter en overtuigender kankeren en klagen. Op het integratiebeleid, op de LPF, op de 'beeldvorming in de media', op asielprocedures en op het weer. Niks doet Nederland goed. Misschien is die integratie al een stuk verder dan we denken.


Bron: NRC-Handelsblad 23/06/03

Tomas
01-07-05, 12:06
Ja dat bedoel ik.

En Joris blijft leuk. Ik vind 'm veel beter dan bv zo'n Youp van 't Hek.

mark61
01-07-05, 12:38
Geplaatst door Tomas
Feitelijk is onze Mo B professioneel door de politie zo onbeschadigd als mogelijk opgepakt. Die van hun kan je geloof ik nog steeds stukjes van terugvinden. Wat nu hysterischer is weet ik niet.

Die hadden zichzelf toch opgeblazen?

Tomas
01-07-05, 12:40
Geplaatst door mark61
Die hadden zichzelf toch opgeblazen?

Dat is mij nooit helemaal duidelijk geworden, en ook niet allemaal in 1 keer. Later zijn er nog meer omgekomen meen ik. Maar echt kritisch heb ik het nou ook weer niet gevolg. Ik wist namelijk niet dat het op een vergelijking zou uitdraaien, toen.

mark61
01-07-05, 12:45
Geplaatst door Tomas
Dat is mij nooit helemaal duidelijk geworden, en ook niet allemaal in 1 keer. Later zijn er nog meer omgekomen meen ik. Maar echt kritisch heb ik het nou ook weer niet gevolg. Ik wist namelijk niet dat het op een vergelijking zou uitdraaien, toen.

Nee dat kan ik me indenken.

Met dat 'later' bedoel je die mislukte arrestatiepoging? Toen bliezen de wouldbe-arrestanten zichzelf en een politieman op. Tenzij dat natuurlijk gelogen is; in dat geval is Spanje toch weer niet zo moslim-vriendelijk.

Tomas
01-07-05, 12:47
Geplaatst door mark61
Nee dat kan ik me indenken.

Met dat 'later' bedoel je die mislukte arrestatiepoging? Toen bliezen de wouldbe-arrestanten zichzelf en een politieman op. Tenzij dat natuurlijk gelogen is; in dat geval is Spanje toch weer niet zo moslim-vriendelijk.

Dat opblazen was toch vrij snel na de aanslag? Ik was wel vergeten dat daar een agent bij omkwam. Maar recentelijker zijn er toch nog meer in een poging tot arresteren omgekomen. Ik zal 's gaan zoeken. Kheb alleen geen idee met welke termen.

Tomas
01-07-05, 12:56
Kan het niet vinden. Maar heb het wel altijd wat vreemd gevonden dat de spaanse overheid er eerst hardnekkig vanuit ging dat het om een etha aanslag ging en binnen een week alweer de marokkanen te pakken had. Maar goed. Wij zullen wel hysterischer zijn. Zit in onze aard denk ik. De zon enzo.

mark61
01-07-05, 12:59
Wij zijn hysterischer of ik ga gillen.

helly2002
01-07-05, 13:22
als hij onder de 18 is en hij het echt gedaan hebt zal hij wel weer een werkstraf krijgen .dat zoiets in rotterdam gebeurt vind ik wel gek in kleinere plaatsjes kan ik het me best voorstellen .
ze zeggen altijd dat de hollanders zeuren maar doen onze marocs hier dat niet in nl nog erger maar dat is mijn mening .neem maar een voorbeeld aan de surinamers die hoor ik bijna nooit zeuren en al helemaal niet het woordje discriminatie noemen petje af voor die mensen .als je in nederland woond dan hebje gewoon de hollandse taal te spreken want wij zouden in welk moslimland dan ook de taal moeten leren en spreken .


ps mars wat is de belgische cultuur dan ?.

assassijn
01-07-05, 20:34
Volgens GS heet deze Verveelde jongere Ben van der Kooi(klinkt Joods).
Ik geef Ben groot gelijk, we zijn immers in oorlog.

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/005965.html

Minerva
01-07-05, 20:44
Geplaatst door assassijn
Ben van der Kooi(klinkt Joods).
Ik geef Ben groot gelijk, we zijn immers in oorlog.


Een aantal jaren terug gaf Ben® (huidige T-mobile) gratis abonnementen weg aan mensen die Ben als voornaam hadden. Toen dacht ik ook: Joden hebben weer alle mazzel hoor!

assassijn
01-07-05, 21:19
Die "Verveelde autochtone jongeren" zien er echt intelligent uit.
Op het internet doen ze zich voor als dwazen, dan hebben ze namelijk een topbaan, zijn ze drs of mr, kopen ze alleen het beste van het beste en hebben een bloedmooie vrouw.
Damn, was ik maar zo knap, rijk en succesvol als onze rechtse vrienden :(

Ben is ook zo rijk, knap, drs en succesvol.

http://kafka.antifa.net/kooi.blvd.jpg

http://kafka.antifa.net/kooibvd.jpg

Rabi'ah.
01-07-05, 22:28
Geplaatst door Tomas


Maargoed, het leuke aan dit argument is trouwens dat diegene die wel trots zijn op neerlands verleden de slechterikken zijn. Dat zijn de openlijke racisten. Maar diegene die dat verleden weten te relativeren zijn hypocriet, want voor dit soort lui als schaap zijn nederlanders eigen lijk allemaal hetzelfde.

En toch vind ik het hypocriet om wel trots te zijn op de Nederlandse verworvenheden en het te hebben over "onze cultuur" etc. en bij de negatieve dingen te roepen dat dat zo lang geleden is en dat je daar niet schuldig aan bent.

Alsof de doorsnee NL-'er verantwoordelijk is voor de prestaties van mensen als Vincent van Gogh, erasmus, Rembrandt, ect....

delirious
01-07-05, 22:47
Geplaatst door assassijn
Die "Verveelde autochtone jongeren" zien er echt intelligent uit.
Op het internet doen ze zich voor als dwazen, dan hebben ze namelijk een topbaan, zijn ze drs of mr, kopen ze alleen het beste van het beste en hebben een bloedmooie vrouw.
Damn, was ik maar zo knap, rijk en succesvol als onze rechtse vrienden :(

Ben is ook zo rijk, knap, drs en succesvol.

http://kafka.antifa.net/kooi.blvd.jpg

http://kafka.antifa.net/kooibvd.jpg

:hihi: :hihi: Sjorry assassijn :hihi:

~Panthera~
01-07-05, 22:51
Geplaatst door delirious
:hihi: :hihi: Sjorry assassijn :hihi:

Looks mighty clever, aint it ? http://www.cosgan.de/images/more/bigs/c026.gif


WHAT is it, by the way ?

delirious
01-07-05, 22:54
Geplaatst door ~Panthera~
Looks mighty clever, aint it ? http://www.cosgan.de/images/more/bigs/c026.gif


WHAT is it, by the way ?

Inderdaad Panth :hihi:

assassijn
02-07-05, 00:07
Geplaatst door ~Panthera~
Looks mighty clever, aint it ? http://www.cosgan.de/images/more/bigs/c026.gif


WHAT is it, by the way ?

What it is? Het prototype mensch.

assassijn
02-07-05, 00:14
Maar ff serieus, deze kansloos liet zich leiden door oorlogstaal van bepaalde politici.
Op het forum van de NA haalt hij uitspraken aan van VVD politici om daad bij het woord te voegen.Hij vindt dat de politici wel stoere taal uitslaan, maar niets doen...en hij heeft gedaan wat zij niet deden.Een beetje zoiets als "ik zeg wat ik denk" maar dan anders...zoiets als "ik doe wat jullie zeggen".


link (http://forum.freespeech4u.com/viewtopic.php?p=17508&highlight=#17508)


Ben Militant



Geregistreerd op: 3-1-2004
Berichten: 629

Geplaatst: Wo jun 15, 2005 10:05 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Oké,
dan nu maar een meer serieuzere reactie.
Kijk als deze huidige generatie Tweede Slaapkamerleden niet of nauwelijks doen aan het negatieve proces van ontheemding, vervreemding en verovering door de imperialistische veroveraars van Allahs territorium die op 2 november 2004 NL de oorlog hebben verklaard dan zijn dit de logische consequenties, van dit lakse en apathische beleid.

Geweld als deze brand is natuurlijk afkeurenswaardig maar zeker niet onverklaarbaar.
Wie herinnert zich niet de stoere krantekoppen na de afschuwelijke slachtpartij op 2 november 2004, dat moslims uitgezet, en moskeeën gesloten zouden worden.
Ik heb er nog maar eens een krant van die week op naslagen, en zal een aantal citaten uit die artikelen van die week hier neerschrijven.
Eerst dan een aantal citaten van de uitspraken van VVD-fractieleider Van Aartsen:

..............
....Hij noemt het fascistisch islamisme. Volgens de VVD-fractieleider is sprake van jihad in Nederland.
"Ik begrijp dat er een netwerk achter zit. Deze mensen hebben ons de oorlog verklaard. Aan de Nederlanders maar ook de mensen in de Europese Unie, waar ook cellen zijn", aldus de VVD-leider.

..................
....Van Aartsen zegt nu dat zichtbaar is geworden waar Hirsi Ali en ook de VVD als zo lang op hebben gewezen. "Ik hoop dat we in Nederland de ontkennende fase voorbij zijn. Wat past bij een weerbare democratie is werkelijk tot actie overgaan".

.....................
....Van radicale personen met een dubbele nationaliteit moet hun Nederlandse paspoort worden afgenomen en ze moeten het land worden uitgezet. "Daar is wetgeving voor nodig. Ik verwacht dat het kabinet dat zal doen.

................................
....D66-fractieleider Dittrich wil keihard optreden tegen mensen als Mohammed B.. "Zulke mensen moet je de Nederlandse nationaliteit ontnemen, het land uitzetten. Dit mag nooit meer gebeuren".


Commentaar: Oké dan, we zijn nu ruim een half jaar verder, en wat is het resultaat van deze stoere politieke taal????????????????

JUIST helemaal niets, nul komma nul.

Dan hoef je toch geen rekenwonder te zijn om te constateren dat deze Lonsdale-jongeren (er even van uitgaand dat zij verantwoordelijk zouden zijn voor deze aanval) veel effectiever bezig zijn tegen de veroveraars dan heel die Tweede Slaapkamer bij elkaar.
Immers er is weer zo'n kotskeet onschadelijk gemaakt, en de veroveraars voelen zich weer een stuk minder welkom.
Dus een simpele win-win actie, dacht ik zo.
_________________
Stop het kwaadaardig gezwel dat islam heet!

~Panthera~
02-07-05, 00:17
Geplaatst door assassijn
What it is? Het prototype mensch.


I hope it's an rare abnormality, and not becomming the standard. :moe:

helly2002
02-07-05, 00:19
is die foto van die gast die die brand heeft aangestoken ?godamn dan is hij niet alleen debiel om wat hij deed maar dan heeft hij ook een staf van god gehad bij geboorte ?1 geluk dan is het geen lonsdaler :blowen:

assassijn
02-07-05, 00:40
Geplaatst door ~Panthera~
I hope it's an rare abnormality, and not becomming the standard. :moe:

Ze waren in de uitverkoop :verward:

assassijn
02-07-05, 00:42
Geplaatst door helly2002
is die foto van die gast die die brand heeft aangestoken ?godamn dan is hij niet alleen debiel om wat hij deed maar dan heeft hij ook een staf van god gehad bij geboorte ?1 geluk dan is het geen lonsdaler :blowen:

:haha:
Het is inderdaad geen model ofzo.

assassijn
02-07-05, 00:46
Bij deze foto moet ik denken aan het spotje van dubbelfris :maf:
Een Surrinamer op z'n linkerschouder( wat de fok doet die man daar tussen de fascisten) die zoiets roept als "zoene" "zoene"

http://kafka.antifa.net/kooibvd.jpg

helly2002
02-07-05, 00:51
geen model je drukt je zacht uit assassijn

maar boven de 18 dus kan gewoon de bak in :hihi: hopen dat ze hem een echte straf geven want een bidplek in de fik steken is absoluut een not