PDA

Bekijk Volledige Versie : Verdonk wil vrijdagpreken imams (verplicht) uitzenden op tv



Marsipulami
02-07-05, 16:20
Preken imams wekelijks op tv
Door onze Haagse redactie


DEN HAAG - Het kabinet wil dat er wekelijks preken van imams worden uitgezonden op televisie. Op die manier moet de achterdocht jegens de islam worden weggenomen.


Het voorstel maakt deel uit van een actieprogramma van 32 punten dat de radicalisering moet tegengaan.

Minister Verdonk voor Integratie wil dat de moskeeën 'de deuren opengooien'. Te veel Nederlanders menen nu nog dat er in de gebedshuizen alleen maar mensen worden opgehitst tegen de westerse samenleving. "Dat is in de overgrote meerderheid van de gevallen helemaal niet zo." In het brede 'actieprogramma' van Verdonk ligt de nadruk op preventie. Er moet meer openheid komen, minder discriminatie en meer kennis, is de boodschap.

Het kabinet wil nog voor het einde van dit jaar een rapport presenteren over de motieven van jongeren om zich aan te sluiten bij radicale groeperingen. Daarbij zullen enkele voorvallen uit de praktijk in kaart worden gebracht.

De minister wil ook bekende Nederlanders van allochtone afkomst inzetten om jongeren te informeren over de gevaren van religieus extremisme. Verder gaat het kabinet een brochure uitgeven over de verschillende stromingen van de radicale islam en wordt er een internationale conferentie georganiseerd. In een jaarlijks terugkerend debat moeten journalisten, politici, opinieleiders en sleutelfiguren praten over de beeldvorming van de islam.

In het actieplan staan ook maatregelen om racisme tegen te gaan. Zo moeten portiers bij discotheken bijgeschoold worden om discriminatie aan de deur uit te bannen. Ook moeten er stage- en werkervaringsplaatsen voor jongeren worden gecreëerd.

Het kabinet gaat subsidies beschikbaar stellen voor burgerinitiatieven die jongeren weerbaar maken tegen radicale ronselaars.

Eke
02-07-05, 16:30
Onbekend maakt onbemind.Bekend maakt... :) .Als het iets goeds is dus!

Beter is het om preken op de radio te laten horen, bij de regionale omroep.Van moskeeen uit je buurt.

Dan kan de TV gebruikt worden om gesprekken over deze uitgezonden preken te laten zien.

Ik vind het een goed plan en ik ben benieuwd naar andere meningen.


PS: het woordje 'verplicht' maakt dat er groezelig licht opvalt. Ik denk dat dat woord overbodig is, zelfs ongepast bij het woord van je Geloof.

Marsipulami
02-07-05, 16:35
Geplaatst door Eke
Onbekend maakt onbemind.Bekend maakt... :) .Als het iets goeds is dus!

Beter is het om preken op de radio te laten horen, bij de regionale omroep.Van moskeeen uit je buurt.

Dan kan de TV gebruikt worden om gesprekken over deze uitgezonden preken te laten zien.

Ik vind het een goed plan en ik ben benieuwd naar andere meningen.

Ik protesteer. Dan moeten de preken van de zondagsmis ook worden uitgezonden op de radio en besproken op tv. Ook die van de hindoetempels, synagogen, enz.. En tussen al die preken en besprekingen door is er nog net zendtijd genoeg op tv om af en toe het weerbericht en wat reclameblokjes te geven.

Eke
02-07-05, 16:41
He Mars, wat betreft de onbekendere geloven in onze samenleving..daar mag best wel meer bekendheid aan worden gegeven.

Neem nou de Islam.Wie weet eigenlijk de inhoud, behoudens wat kreten ???En toch afgeven,he.Dat vind ik kortzichtig.

En atheisten : die heb ik toch ook jarenlang gehoord bij de Humanistische Omroep op zondagmorgen. Geen protest gehoord...

PS. Bovendien behoort De Islam, netals Het Jodendom, netals Het Christendom bij de 3 Ibrahimistische Godsdiensten.

Het is allemaal verdorie familie.Dus het afgeven op elkaar mag wel eens over gaan(hopelijk, hopelijk, hopelijk)

Wide-O
02-07-05, 17:02
Minister Verdonk voor Integratie wil dat de moskeeën 'de deuren opengooien'. Te veel Nederlanders menen nu nog dat er in de gebedshuizen alleen maar mensen worden opgehitst tegen de westerse samenleving.


Nou breekt potverdikkie toch echt wel mijn klomp hoor.

Al jaren wordt er in de media, en OOK door de NL regering, een beeld geschapen alsof moskeeën vol zitten met mensen met kromzwaarden, die elk moment naar buiten kunnen komen stormen.

En nu dit ?

Waanzin.

Eke
02-07-05, 17:20
Geplaatst door Wide-O


Al jaren wordt er in de media, en OOK door de NL regering, een beeld geschapen alsof moskeeën vol zitten met mensen met kromzwaarden, die elk moment naar buiten kunnen komen stormen.


Wide-O, ik lees altijd graag je postings, maar nu overdrijf je behoorlijk.Waarom ?

Wide-O
02-07-05, 17:30
Geplaatst door Eke
Wide-O, ik lees altijd graag je postings, maar nu overdrijf je behoorlijk.Waarom ?

Waar overdrijf ik ?

Of heb je niet begrepen wat ik wou zeggen ? Kan ook.

OK, al jaren leeft het beeld - nou ja, wordt het beeld geschapen - dat de moskeeën broedhaarden van gewapend verzet zijn, van ophitsing, van het hersenspoelen van jonge mensen tot geweldadige strijders.

Dit beeld is bijzonder overtrokken volgens mij, en volgens de meeste moslims ook als ik me niet vergis.

Verdonk is één van die mensen die dit discours al jaren uitbazuinen. Ten onrechte als ik me niet vergis. Veel moslims hopen juist dat er meer jongeren naar de moskee gaan.

En nu wil ze plots "de deuren openzetten" ? Om "begrip" te kweken bij de NL bevolking ? 180° omdraaien met een dansje bovenop, noem ik dat.

Dat vind ik waanzinnig en intellectueel oneervol.

Ik hoop dat je mijn priksel nu beter begrijpt.

Eke
02-07-05, 18:43
Geplaatst door Wide-O


1)Of heb je niet begrepen wat ik wou zeggen ? Kan ook.

2)OK, al jaren leeft het beeld - nou ja, wordt het beeld geschapen - dat de moskeeën broedhaarden van gewapend verzet zijn, van ophitsing, van het hersenspoelen van jonge mensen tot geweldadige strijders.

3) Veel moslims hopen juist dat er meer jongeren naar de moskee gaan.


1)Hihi. Er is een boodschapper en een ontvanger.De ruis kan overal zitten ! :wink:

2)Dat beeld klopt niet. En moet dus als een speer recht gezet worden. In het belang van iedereen die deel uitmaakt van onze samenleving.
Natuurlijk begrijp ik dat je je behoorlijk achter je oor krabt, Wide-O :wink: Maar ik zelf ben altijd blij als iets goed gaat in mijn bescheiden visie.

3)Niet alleen moskeeen hopen dat.Zelfs mensen zoals ik, niet- kerkgangers, maar zelf wel gelovig opgevoed zien het belang in van het bijbrengen van ...dat laat ik even aan je fantasie over....ik kan de woorden niet helemaal naar buiten brengen ...vormen en zwaarden..nee dat dus juist niet...niks prikkelends of stekends.
Er staan goeie dingen in de Koran.Net zoals in de Bijbel bijvoorbeeld.Daar kunnen mensen hun leven lang plezier van hebben, als de nadruk ligt op God/Liefde en Vergevingsgezindheid/Vrede.