PDA

Bekijk Volledige Versie : Zelfdoding vaker op middelbare leeftijd



Bofko
04-07-05, 10:14
VOORBURG (ANP) - In 2004 hebben 1514 inwoners van Nederland een einde gemaakt aan hun leven. Vrouwen die zichzelf om het leven brengen, zijn met 51,5 jaar gemiddeld ouder dan mannen (47,6 jaar).
In de afgelopen jaren is het aantal gevallen van zelfdoding onder personen van middelbare leeftijd toegenomen.
Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag gemeld. Volgens het CBS ligt het aantal zelfdodingen al jaren op nagenoeg hetzelfde niveau. De groep bestaat voor tweederde uit mannen. Gemiddeld zijn er elke dag vier zelfdodingen. Dat is ruim 1 procent van het totaal aantal overledenen in Nederland (circa 370 per dag).

Methode
Bijna de helft van de mannen berooft zich door verhanging van het leven. Vrouwen kiezen in eenderde van de gevallen voor die methode. Een op de vier neemt een overdosis medicijnen.
Voor de trein springen komt onder mannen en vrouwen naar verhouding even vaak voor: een op de negen kiest voor deze wijze van zelfdoding. Voor de trein springen komt relatief vaak voor bij jongeren, maar zelden bij ouderen.

Grote steden
Het aantal gevallen van zelfdoding ligt onder inwoners van grote gemeenten ongeveer een kwart hoger dan onder inwoners van kleine en middelgrote gemeenten. Tussen de grote steden bestaan echter grote verschillen.
Groningen scoort ongeveer 60 procent boven het landelijk gemiddelde. Ook onder Amsterdammers (40 procent meer) en Eindhovenaren (30 procent meer) komt zelfdoding relatief veel voor.
In de afgelopen jaren is het aantal gevallen van zelfdoding onder personen van 40 tot 60 jaar toegenomen; het aantal op jongere en oudere leeftijd is afgenomen. Vorig jaar was 47 procent van de slachtoffers van middelbare leeftijd. Eind jaren negentig was dit nog 36 procent.

home.nl

IbnRushd
04-07-05, 10:17
Geplaatst door Bofko
VOORBURG (ANP) - In 2004 hebben 1514 inwoners van Nederland een einde gemaakt aan hun leven. Vrouwen die zichzelf om het leven brengen, zijn met 51,5 jaar gemiddeld ouder dan mannen (47,6 jaar).
In de afgelopen jaren is het aantal gevallen van zelfdoding onder personen van middelbare leeftijd toegenomen.
Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag gemeld. Volgens het CBS ligt het aantal zelfdodingen al jaren op nagenoeg hetzelfde niveau. De groep bestaat voor tweederde uit mannen. Gemiddeld zijn er elke dag vier zelfdodingen. Dat is ruim 1 procent van het totaal aantal overledenen in Nederland (circa 370 per dag).

Methode
Bijna de helft van de mannen berooft zich door verhanging van het leven. Vrouwen kiezen in eenderde van de gevallen voor die methode. Een op de vier neemt een overdosis medicijnen.
Voor de trein springen komt onder mannen en vrouwen naar verhouding even vaak voor: een op de negen kiest voor deze wijze van zelfdoding. Voor de trein springen komt relatief vaak voor bij jongeren, maar zelden bij ouderen.

Grote steden
Het aantal gevallen van zelfdoding ligt onder inwoners van grote gemeenten ongeveer een kwart hoger dan onder inwoners van kleine en middelgrote gemeenten. Tussen de grote steden bestaan echter grote verschillen.
Groningen scoort ongeveer 60 procent boven het landelijk gemiddelde. Ook onder Amsterdammers (40 procent meer) en Eindhovenaren (30 procent meer) komt zelfdoding relatief veel voor.
In de afgelopen jaren is het aantal gevallen van zelfdoding onder personen van 40 tot 60 jaar toegenomen; het aantal op jongere en oudere leeftijd is afgenomen. Vorig jaar was 47 procent van de slachtoffers van middelbare leeftijd. Eind jaren negentig was dit nog 36 procent.

home.nl

Geen hoop --> geen leven. Hoop = geloof + verstand. :D

Bofko
04-07-05, 10:25
Geplaatst door IbnRushd
Geen hoop --> geen leven. Hoop = geloof + verstand. :D

Hoop = geloof in de toekomst.

151 nobel prize
04-07-05, 11:33
Geplaatst door Bofko
Hoop = geloof in de toekomst.

Toekomst is iets waaraan je hard moet werken.

Zeg, mijn radio zei net *bliep* na een bliksemflits en het vioolconcertje zweeg sindsdien. Whoa.

IbnRushd
04-07-05, 11:37
Geplaatst door 151 nobel prize
Toekomst is iets waaraan je hard moet werken.

Zeg, mijn radio zei net *bliep* na een bliksemflits en het vioolconcertje zweeg sindsdien. Whoa.

:haha: Wel ja, de dood is zwaar en een pijnlijke gebeurtenis, zegt men.

Bofko
04-07-05, 11:37
Geplaatst door 151 nobel prize
Zeg, mijn radio zei net *bliep* na een bliksemflits en het vioolconcertje zweeg sindsdien. Whoa.

Topic gaat over zelfdoding :moe:

151 nobel prize
04-07-05, 11:42
Geplaatst door Bofko
Topic gaat over zelfdoding :moe:

Yeah. En dan worden er een aantal pagina's gevuld met wie daar wat van vindt en zijn we weer een stuk wijzer straks.

Mijn radio is nog altijd kaduuk. Verhip.

Bofko
04-07-05, 11:54
Geplaatst door 151 nobel prize

Mijn radio is nog altijd kaduuk. Verhip.

Ik heb een hele tijd terug een blikseminslag in mijn huis gehad. Ik kon daarna mijn video en geluidsinstallatie weggooien. Bovendien waren er wat stukken mastiek van het dak weggesmolten. Verder geen schade.

151 nobel prize
04-07-05, 12:06
Geplaatst door Bofko
Ik heb een hele tijd terug een blikseminslag in mijn huis gehad. Ik kon daarna mijn video en geluidsinstallatie weggooien. Bovendien waren er wat stukken mastiek van het dak weggesmolten. Verder geen schade.

Ik heb vast betere spullen: de mijne doet 't weer. *pingelpingel-doet-de-piano*

Bofko
04-07-05, 12:08
Geplaatst door ibrahimmm

Wanneer leren die Hollandse journalisten eens proper met hun moerstaal omgaan?

I´m missing your point here.


Geplaatst door ibrahimmm
Als mensen die in geestelijke nood verkeren hulp zoeken en ze worden door de politie naar de GGZ gestuurd (gestuurd, niet gebracht!) en daar krijgen ze vervolgens te horen dat ze morgen maar terug moeten komen, is er dan ook sprake van zelfdoding?

Ja.


Geplaatst door ibrahimmm

Hoe zit het met de verantwoorelijkheid in zulke gevallen?
Zegt hun professionaliteit meer over hun beloning dan over hun kundigheid?
IK denk dat je zelfs met de grootste kundigheid en zorgvuldigheid niet altijd een zelfdoding kunt voorkomen.
Dan moet je ze net als in psychiatrische klinieken opsluiten, 24 uur bewaken , en vastbinden.

Wide-O
04-07-05, 12:24
Geplaatst door Bofko
Voor de trein springen komt onder mannen en vrouwen naar verhouding even vaak voor: een op de negen kiest voor deze wijze van zelfdoding. Voor de trein springen komt relatief vaak voor bij jongeren, maar zelden bij ouderen.


Faits divers wellicht, maar in België wordt deze manier van zelfdoding vaker en vaker gebruikt, tot wanhoop van de machinisten.

Dat zoveel mensen voor verhanging kiezen verbaast me: het is niet "eenvoudig" om je te verhangen, en vaak sterf je dan een langzame pijnlijke dood.

Edit:

Kwart meer zelfmoorden onder trein

BRUSSEL - Een op de drie zelfmoorden in ons land gebeurde vorig jaar op de sporen van de NMBS. Het aantal zelfmoorden onder een trein is daarmee met bijna een kwart gestegen, van 88 in 2003 tot 106 vorig jaar.

De stijging van het aantal zelfmoorden is opmerkelijk. Bovendien waren er 82 mislukte pogingen. Daarnaast waren ongelukken op en naast de sporen verantwoordelijk voor nog eens 15 doden.
Ironisch genoeg tonen deze cijfers aan dat het spoorverkeer veiliger is geworden: vorig jaar waren er 1.131 incidenten die het spoorverkeer onderbraken, en daarbij vielen 121 doden. In 2003 waren er ,,slechts'' 992 incidenten maar toch 114 dodelijke slachtoffers.

tr_imparator
04-07-05, 12:35
Ik denk dat de beste manier om dood te gaan een zeer hoge dosis morfine en dan wanneer het begint te werken spring je van de eifeltoren.