PDA

Bekijk Volledige Versie : Kadhafi: geen ‘vernederende’ hulp aan Afrika



Bofko
05-07-05, 00:06
SIRTE - De Libische leider Kadhafi heeft maandag de Afrikaanse landen opgeroepen meer samen te werken en meer als één blok aan te treden. Kadhafi, gastheer op een top van de Afrikaanse Unie in zijn land, riep ook op tot verzet tegen hulp uit het westen die zoveel voorwaarden bevat dat er sprake is van ‘vernedering’. Op dat soort westerse hulp zit Afrika volgens de Libische leider niet te wachten.
Leiders van de 53 lidstaten van de Afrikaanse Unie (AU) zijn sinds maandag in Sirte in Libië bijeen. Agendapunten op de tweedaagse bijeenkomst zijn onder meer de armoede en de uitbreiding van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties. Volgens de unie komen er ongeveer veertig van de 53 staatshoofden.

Afrika is het enige wereldddeel dat de afgelopen 25 jaar armer is geworden. Ongeveer driehonderd miljoen mensen moeten dagelijks rondkomen van minder dan een dollar per persoon.

VN-topman Kofi Annan zei in zijn openingstoespraak dat landen de plicht hebben om de mensen te beschermen tegen volkerenmoord, oorlogsmisdaden en etnische zuiveringen. Veel volken in Afrika vechten conflicten uit, zoals in Sudan waar in de provincie Darfur sprake is van een humanitaire ramp. Annan hekelde de ‘trage, aarzelende en weinig betrokken’ reactie van de internationale gemeenschap op de crisis in Darfur.
De VN-chef lanceerde maandag een Fonds voor de Democratie van de VN, dat landen moet helpen bij het houden van verkiezingen. ‘Een aantal lidstaten heeft al aangegeven mee te doen. Ik hoop dat meer volgen’, zei Annan. Hij prees het feit dat ‘meer Afrikaanse landen dan ooit nu democratisch gekozen regeringen hebben’.
Waarnemers verwachten dat de landen van de AU zich in een verklaring sterk maken voor het toelaten van een Afrikaans land tot de Veiligheidsraad. Nigeria en Zuid-Afrika lieten al eerder weten dat ze belangstelling hebben voor een zetel in de Veiligheidsraad.
Verder willen de landen van de AU een signaal afgeven aan de G8 (de zeven grootste industrielanden en Rusland) die later deze week een top in Schotland houden. Kadhafi nam daar in zijn rede alvast een voorschot op.

volkskrant.nl

~Panthera~
05-07-05, 00:29
Kadhaffi heeft gelijk: ze moeten de wereldmarkt open gooien voor Afrika.
Niks geen "strings attached", die tijd is over.

delirious
05-07-05, 09:14
Geplaatst door ~Panthera~

Niks geen "strings attached", die tijd is over.

Precies, levens kopen heet dat.

amadeus
05-07-05, 09:27
Kadhafi heeft zeker gelijk, maar zijn motieven zijn niet zuiver. Hij ziet zichzelf al president van Afrika worden en is al volop bezig met smeergeld uitdelen hier en daar.

~Panthera~
05-07-05, 10:30
Geplaatst door delirious
Precies, levens kopen heet dat.


Yep, en iets van: ikke en de rest kan stikke. :moe:
Van het Westen uit.

duende
05-07-05, 11:25
Eerst jat je een continent leeg.
Dan kunnen de bestolenen het van hun gestolen geld lenen..tegen een leuke rente.
En dan ga je vergaderen of je dat geld terug geeft.
Het is echt de omgekeerde wereld..
En Khadaffie for Afrikan president????
Mijn zege heeft ie.
Viva Muhmar.

~Panthera~
05-07-05, 11:26
Geplaatst door duende
Eerst jat je een continent leeg.
Dan kunnen de bestolenen het van hun gestolen geld lenen..tegen een leuke rente.
En dan ga je vergaderen of je dat geld terug geeft.
Het is echt de omgekeerde wereld..
En Khadaffie for Afrikan president????
Mijn zege heeft ie.
Viva Muhmar.


Yep, het is eigenlijk te gek voor woorden. :moe:

amadeus
05-07-05, 11:36
Geplaatst door duende
Eerst jat je een continent leeg.
Wat is er precies gejat en wanneer?

Zwarte Kat
05-07-05, 12:14
Geplaatst door amadeus
Kadhafi heeft zeker gelijk, maar zijn motieven zijn niet zuiver. Hij ziet zichzelf al president van Afrika worden en is al volop bezig met smeergeld uitdelen hier en daar.

Zoals?

duende
05-07-05, 12:16
Geplaatst door amadeus
Wat is er precies gejat en wanneer?
Geschiedenis les gehad?
Momenteel olie bijvoorbeeld uit Nigeria.

Max Stirner
05-07-05, 12:59
Geplaatst door duende
Geschiedenis les gehad?
Momenteel olie bijvoorbeeld uit Nigeria.


Nigeria zou schatrijk kunnen worden van die olie, als de leiders niet zo corrupt waren. In Gabon gaat het veel beter, zelfde oliemaatschappijen, rara hoe kan dat?

Afrika is veel minder leeggeroofd dan Azie en Z-Amerika, de daadwerkelijke kolonisatie kwam pas op gang in de tweede helft van de 19e eeuw. Ethiopie is nooit gekoloniseerd en nu ongeveer het armste land van heel Afrika.

Bovendien waren veel Afrikaanse landen (Zimbabwe, Zambia bijv.) een paar decennia geleden veel welvarender dan nu.

Ik geloof dus niet dat het allemaal `onze` schuld is.

amadeus
05-07-05, 15:00
Geplaatst door duende
Geschiedenis les gehad?
Momenteel olie bijvoorbeeld uit Nigeria.
LOL, jij dacht dat Shell etc die olie daar gratis oppompen en mogen hebben? :schreeuw:

Arvid
05-07-05, 15:21
Schizofrene idioten als Khadaffi moeten eerst oprotten, anders kunnen ze nooit samenwerken met elkaar.

Mark
05-07-05, 15:23
Geplaatst door Max Stirner


Ik geloof dus niet dat het allemaal `onze` schuld is.

hoe durf je te zeggen dat de afrikanen zelf verantwoordelijk zijn voor hun continent...........

Zwarte Kat
05-07-05, 15:29
Geplaatst door Arvid
Schizofrene idioten als Khadaffi moeten eerst oprotten, anders kunnen ze nooit samenwerken met elkaar.

En wat is het rijkste land van Afrika?

En welke leider van dat land heeft de bevolking laten profiteren van die rijkdom?

Mark
05-07-05, 15:34
Geplaatst door Zwarte Kat
En wat is het rijkste land van Afrika?

En welke leider van dat land heeft de bevolking laten profiteren van die rijkdom?

Richest Countries in Africa
Rank Country GDP - per capita

1 Mauritius $ 11,400
2 South Africa $ 10,700
3 Botswana $ 9,000
4 Seychelles $ 7,800
5 Namibia $ 7,200
6 Tunisia $ 6,900
7 Libya $ 6,400
8 Algeria $ 6,000
9 Gabon $ 5,500
10 Swaziland $ 4,900
11 Egypt $ 4,000
12 Morocco $ 4,000

Arvid
05-07-05, 15:37
Geplaatst door Zwarte Kat
En wat is het rijkste land van Afrika?

En welke leider van dat land heeft de bevolking laten profiteren van die rijkdom?

Dit zijn de top 10 rijkste landen van Afrika, gemeten per hoofd van de bevolking:
• Seychellen (7050 dollar)
• Mauritius (3900 dollar)
• Gabon (3120 dollar)
• Botswana (3010 dollar)
• Zuid-Afrika (2600 dollar)
• Tunesië (1990 dollar)
• Namibië (1960 dollar)
• Algerije (1720 dollar)
• Egypte (1470 dollar)
• Kaapverdië (1250 dollar)

Daar zit de megalomane Khadaffi met z'n twilight zone kingdom lange na niet bij. Afrika moet eerst van hun regimes die al decennialang de scepter zwaaien. Vast en zeker gaat het grootste gedeelte van de voedselhulp naar die bendes en hun legers.

Mark
05-07-05, 15:39
heej jouw lijstje klopt niet :)

Arvid
05-07-05, 15:40
Geplaatst door Mark
heej jouw lijstje klopt niet :)

hehe...waar heb jij je lijste vandaan?
Ik hiervan: http://www.afrikanieuws.nl/index.php?PageID=429
kun je meer lijstjes lezen :)

Mark
05-07-05, 15:41
www.aneki.com

ook propvol lijstjes

Arvid
05-07-05, 15:43
Geplaatst door Mark
www.aneki.com

ook propvol lijstjes

Zijn sites met jamba reclames erop betrouwbaar? :fucyc:

Mark
05-07-05, 15:45
Geplaatst door Arvid
Zijn sites met jamba reclames erop betrouwbaar? :fucyc:

hou je niet van crazy frog? :(

Arvid
05-07-05, 15:52
Geplaatst door Mark
hou je niet van crazy frog? :(

http://www.badblood.nl/images/predfrog1.jpg

:D

Zwarte Kat
05-07-05, 16:30
Geplaatst door Arvid
Dit zijn de top 10 rijkste landen van Afrika, gemeten per hoofd van de bevolking:
• Seychellen (7050 dollar)
• Mauritius (3900 dollar)
• Gabon (3120 dollar)
• Botswana (3010 dollar)
• Zuid-Afrika (2600 dollar)
• Tunesië (1990 dollar)
• Namibië (1960 dollar)
• Algerije (1720 dollar)
• Egypte (1470 dollar)
• Kaapverdië (1250 dollar)

Daar zit de megalomane Khadaffi met z'n twilight zone kingdom lange na niet bij. Afrika moet eerst van hun regimes die al decennialang de scepter zwaaien. Vast en zeker gaat het grootste gedeelte van de voedselhulp naar die bendes en hun legers.

:stomp: Die zionistische propaganda lijstjes van jou zijn onbetrouwbaar.
Mischien is Libië door de (onterechte) boycot inmiddels niet meer het rijkste land van Afrika maar zowiezo weet ik uit eigen ervaring dat ze in Algerije en Egypte echt niet rijker zijn dan in Libië.

Juliette
05-07-05, 16:55
Geplaatst door Max Stirner
Nigeria zou schatrijk kunnen worden van die olie, als de leiders niet zo corrupt waren. In Gabon gaat het veel beter, zelfde oliemaatschappijen, rara hoe kan dat?

Afrika is veel minder leeggeroofd dan Azie en Z-Amerika, de daadwerkelijke kolonisatie kwam pas op gang in de tweede helft van de 19e eeuw. Ethiopie is nooit gekoloniseerd en nu ongeveer het armste land van heel Afrika.

Bovendien waren veel Afrikaanse landen (Zimbabwe, Zambia bijv.) een paar decennia geleden veel welvarender dan nu.

Ik geloof dus niet dat het allemaal `onze` schuld is.

Voor een stuk wel denk ik. Een combinatie van schaamteloos leegroven en de 'gewenste leiders' aan de macht helpen en/ of houden. En dat alles in naam van de beschaving.

Max Stirner
05-07-05, 17:23
Geplaatst door Juliette
Voor een stuk wel denk ik. Een combinatie van schaamteloos leegroven en de 'gewenste leiders' aan de macht helpen en/ of houden. En dat alles in naam van de beschaving.


:student: Jullie hebben het inderdaad wel heel bont gemaakt.

.....hoewel Congo er sinds het vertrek van de Belgen niet bepaald prettiger op is geworden.

Maar aan de andere kant: de corruptie, de ongelovelijke bureaucratie, het gigantische verschil tussen rijk en arm, de verwoestijning, het negeren van de Aidsproblematiek door leiders zoals Mbeki, de stammenoorlogen in Congo, Ruanda, Burundi, Nigeria, Ivoorkust, Soedan enzenz.......dat is vooral hun eigen schuld.

Arvid
05-07-05, 19:04
Geplaatst door Zwarte Kat
:stomp: Die zionistische propaganda lijstjes van jou zijn onbetrouwbaar.
Mischien is Libië door de (onterechte) boycot inmiddels niet meer het rijkste land van Afrika maar zowiezo weet ik uit eigen ervaring dat ze in Algerije en Egypte echt niet rijker zijn dan in Libië.

wat is precies een 'zionistisch lijstje'?
Hetzelfde als jouw eigen ervaring?

Arvid
05-07-05, 19:05
Geplaatst door Alcibiades
Wat ze op de Seychellen verdienen, dat haal ik niet, ook bruto niet. Idee om te emigereren?

Jij verdient minder dan 7000 dollar per jaar? :maf2:
Dan zou ik eens met je baas gaan praten amigo

Mark
05-07-05, 19:33
Geplaatst door Alcibiades
Wat ze op de Seychellen verdienen, dat haal ik niet, ook bruto niet. Idee om te emigereren?

:haha:


pauper!

Juliette
05-07-05, 19:41
Geplaatst door Max Stirner
:student: Jullie hebben het inderdaad wel heel bont gemaakt.

.....hoewel Congo er sinds het vertrek van de Belgen niet bepaald prettiger op is geworden.

Maar aan de andere kant: de corruptie, de ongelovelijke bureaucratie, het gigantische verschil tussen rijk en arm, de verwoestijning, het negeren van de Aidsproblematiek door leiders zoals Mbeki, de stammenoorlogen in Congo, Ruanda, Burundi, Nigeria, Ivoorkust, Soedan enzenz.......dat is vooral hun eigen schuld.

Ok. Maar je kan het één moeilijk los zien van het ander en doen alsof de rest niet gebeurd is.

Max Stirner
05-07-05, 20:20
Geplaatst door Juliette
Ok. Maar je kan het één moeilijk los zien van het ander en doen alsof de rest niet gebeurd is.


Ik zeg niet dat het niet gebeurd is of dat het niet erg was.

Ik vraag me alleen af of de huidige problemen daarop terug te voeren zijn. Het klinkt allemaal natuurlijk heel politiek-correct: `Afrika is arm vanwege het Westen en de slavernij`, maar ik betwijfel simpelweg of dat wel de voornaamste reden is.

Zie Ethiopie en ook Liberia (dat al vanaf 1847 zijn eigen boontjes dopt en nu zo`n beetje de hel op aarde is).......zie het feit dat veel landen veel armer zijn dan 25 jaar geleden.

Mark
05-07-05, 20:44
Geplaatst door Alcibiades
Misverstand.

nee hoor ik bedoelde per maand :)

Juliette
05-07-05, 21:10
Geplaatst door Max Stirner
Ik zeg niet dat het niet gebeurd is of dat het niet erg was.

Ik vraag me alleen af of de huidige problemen daarop terug te voeren zijn. Het klinkt allemaal natuurlijk heel politiek-correct: `Afrika is arm vanwege het Westen en de slavernij`, maar ik betwijfel simpelweg of dat wel de voornaamste reden is.

Zie Ethiopie en ook Liberia (dat al vanaf 1847 zijn eigen boontjes dopt en nu zo`n beetje de hel op aarde is).......zie het feit dat veel landen veel armer zijn dan 25 jaar geleden.

Ik zeg niet dat er geen corrupte regimes zijn. Maar dat het 'hun schuld' is gaat me ook te ver. De koloniserende landen dragen een verpletterende verantwoordelijkheid in het instandhouden van regimes die hen gunstig gezind waren. Toen die landen onafhankelijk werden was het de koude oorlog. Toen werden uit geopolitieke redenen ook heel wat twijfelachtige regimes en / of rebellenleiders gesteund. En dat was echt niet uit bekommernis om het welzijn van de lokale bevolking.

(en ik heb een hekel aan de term 'politiek correct')

Max Stirner
05-07-05, 22:55
Geplaatst door Juliette
Ik zeg niet dat er geen corrupte regimes zijn. Maar dat het 'hun schuld' is gaat me ook te ver. De koloniserende landen dragen een verpletterende verantwoordelijkheid in het instandhouden van regimes die hen gunstig gezind waren. Toen die landen onafhankelijk werden was het de koude oorlog. Toen werden uit geopolitieke redenen ook heel wat twijfelachtige regimes en / of rebellenleiders gesteund. En dat was echt niet uit bekommernis om het welzijn van de lokale bevolking.

(en ik heb een hekel aan de term 'politiek correct')


Das wel gedeeltelijk waar. Bijvoorbeeld voor Angola, Mozambique, Congo, Zuid-Afrika.......Maar voor veel landen geldt dit ook weer niet en die zijn net zo goed arm.

Tientallen jaren betutteling door wereldverbeteraars lijkt in ieder niet echt geholpen te hebben. Misschien kunnen we beter de schulden afschaffen, onze importtarieven afschaffen en de ontwikkelingshulp afschaffen.

Zwarte Kat
05-07-05, 23:11
Geplaatst door Arvid
wat is precies een 'zionistisch lijstje'?
Hetzelfde als jouw eigen ervaring?

Geen idee wat een zionistisch lijstje is.......
Weet jij het?

Juliette
05-07-05, 23:14
Geplaatst door Max Stirner
Tientallen jaren betutteling door wereldverbeteraars lijkt in ieder niet echt geholpen te hebben. Misschien kunnen we beter de schulden afschaffen, onze importtarieven afschaffen en de ontwikkelingshulp afschaffen.

Dan ben ik het met je eens.

Max Stirner
05-07-05, 23:19
Geplaatst door Juliette
Dan ben ik het met je eens.


:)

Kan ik eindelijk slapen.......

Zwarte Kat
05-07-05, 23:22
Geplaatst door Max Stirner
:)

Kan ik eindelijk slapen.......

Ik ben het oneens.
:fuckit: Dus wacht nog ff met slapen.........

Max Stirner
05-07-05, 23:23
Geplaatst door Zwarte Kat
Ik ben het oneens.
:fuckit: Dus wacht nog ff met slapen.........


:ninja2:

Zwarte Kat
05-07-05, 23:31
Geplaatst door Max Stirner
:ninja2:

:nerveus: Laat maar.......

Prlwytzkofski
06-07-05, 11:56
Geplaatst door ~Panthera~
Kadhaffi heeft gelijk: ze moeten de wereldmarkt open gooien voor Afrika.



Geplaatst door Max Stirner
Tientallen jaren betutteling door wereldverbeteraars lijkt in ieder niet echt geholpen te hebben. Misschien kunnen we beter de schulden afschaffen, onze importtarieven afschaffen en de ontwikkelingshulp afschaffen.


Geplaatst door Juliette
Dan ben ik het met je eens.
Wytze (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=144031) doe iets!