PDA

Bekijk Volledige Versie : Het zielige geval Benzakour



amadeus
05-07-05, 10:50
Het zielige geval Benzakour
Hans Jansen - HP/De Tijd

Alleen multiculturele goeierds, en zielige gevallen als Mohammed Benzakour, plaatsen een vraagteken bij de Westerse superioriteit. Tot ze een keer kiespijn hebben. Dan willen ze zo snel mogelijk naar hun niet-multiculturele tandarts ...

Mohammed Benzakour heeft een hekel aan Nederland, dat hij bijvoorbeeld aanduidt als “de failliete debatbrouwerij”. Wij vormen hier een “moderne holle maatschappij” die “moreel failliet” is. Hij ergert zich aan de “buitengewone ongeletterdheid” van Nederlanders. Dat alles staat in scherp contrast tot de vele mooie eigenschappen die hij moslims, Arabieren, en vooral Berbers toedicht: “zalig zijn de allochtonen”, p. 119.

Wie niet gelooft dat het zo erg is, moet snel Benzakours laatste boek gaan kopen, maar als Nederlandse ongeletterde zult u dat wel weer niet willen gaan doen.

Het gaat om een verzamelbundel met daarin Benzakours columns vanaf 2001. Osama’s Grot heeft de uitgever als titel voor dit boekje bedacht, met als ondertitel Allah, Holland en ik. Over Allah is Benzakour trouwens heel wat minder kritisch dan over Nederland, wat wel zal komen doordat Allah ook in Nederland, denk aan van Gogh, over nogal hardhandig grondpersoneel beschikt.
De auteur is genomineerd voor de verkiezing van de Journalist voor de Vrede 2005, een prijs die het Humanistisch Vredesberaad heeft ingesteld. Het is hem van harte gegund, de zich als ‘humanistisch’ afficherende organisaties zijn lang niet allemaal helemaal snik.

Echte vrede kan er volgens Benzakour trouwens pas komen ‘als Israël zijn Zionistische idealen opgeeft’, p. 237. Dit inzicht komt uit een column in de Volkskrant, een blad waarmee Benzakour in begin 2003 een verdrietig conflict over plagiaat gehad heeft dat hem zijn vaste positie als columnist bij die krant heeft gekost.

De titel van de nieuwe bundel, Osama’s Grot, is ontleend aan een column over Osama ben Laden, die immers vanuit een grot zijn grote boodschappen de wereld in zendt. Ook de profeet Mohammed verbleef volgens de verhalen die de vroegste moslims daarover vertellen op twee belangrijke momenten van zijn leven in een grot. De eerste keer toen hij zijn eerste goddelijke openbaring ontving in 610, de tweede keer toen hij zich voor zijn Mekkaanse achtervolgers moest verbergen toen hij in 622 op weg was naar Medina.

Ondanks dat het in beide gevallen over grotten gaat, is het verschil tussen Mohammed en Osama hier nogal groot. Mohammed verbleef die beide keren in een grot om niet gezien te worden. Osama zegt in een grot te verblijven om (via de televisie) juist wel gezien te worden. Maar Benzakour grijpt deze overeenkomst aan om Osama als supermoslim neer te zetten. Misschien heeft hij wel gelijk. Uiteindelijk heeft Osama zich wel degelijk onzichtbaar weten te maken voor zijn Amerikaanse vijanden.

Benzakour’s boek bevat een aantal valse passages, en het maakt kleine en grote fouten. Eén voorbeeld van ‘vals’, over minister Verdonk: “Want als het aan de VVD-bewindsvrouw ligt, moeten moslims bij voorkeur politieagentje willen spelen, de kunst van het verklikken verstaan en meewerken aan repressie”, p. 20. Het gaat hier over de vraag of moslims moordenaars als Mohammed B. en Osama ben Laden zouden moeten aangeven.

Een paar voorbeelden van een kleine fout. Over ‘de oriëntalist Bernard Lewis’ schrijft Benzakour, p. 182: ‘En weet u wie de werkgever is van deze Amerikaanse jood? Het Witte Huis. Bij het aantreden van Bush liet Lewis zich met een riante beloning binnenlokken om te adviseren over het Midden-Oostenbeleid. Het resultaat daarvan kunnen we ieder dag lezen en op televisie zien’.
Tsja. Bij het aantreden van Bush, in 2001, was Bernard Lewis 86 jaren oud. Dat iemand met aanleg voor manipulatie en intrige op die leeftijd zijn schaapjes nog niet op het droge heeft maar nog steeds een ‘riante beloning’ van het Witte Huis nodig heeft, is weinig waarschijnlijk.

Verder adviseert Lewis het Witte Huis al zeker sinds Carter, mogelijk al langer. Carter, dat was zo rond 1980, meer dan twintig jaar eerder dan de datum waarop Lewis zich volgens Benzakour het Witte Huis liet ‘binnenlokken’.

Tot slot, adviezen van professoren bepalen nooit het beleid, zelfs niet in Nederland. Wie denkt dat professoren, zelfs joodse professoren, of zelfs Bernard Lewis, het Amerikaanse Midden-Oostenbeleid bepalen, die is ernstig in de war en neemt zijn medicijnen niet regelmatig.

Op p. 178 heeft Benzakour het over “de VVD-knuffelaap en het van gogh-varken die samen koranteksten ter discussie stellen”. Is dit een grote of een kleine fout? De Koran noemt in 5:60 de joden ‘apen en varkens’, Benzakours tekst komt daar wel heel dichtbij. Ook Mohammed B. meende, getuige de brief die hij bij het lichaam van Theo van Gogh achterliet, dat Ayaan HA en Theo van Gogh door ‘de joden’ werden aangestuurd.

Op p. 112 moet een andere oude heer, Edward Luttwak, het ontgelden. Ook deze is weer “een van de hoogste adviseurs”, deze keer van het Pentagon. Luttwak is vooral bekend als schrijver van nuchtere boeken over strategie. Hem wordt verweten dat hij ooit bekende “I love war!” – en dan volgt er een lang letterlijk citaat waaruit duidelijk blijkt dat Luttwak het vooral prettig vindt wanneer de oorlog is afgelopen. Grote of kleine fout?

Een kleine fout is dat Benzakour de lezer uitdaagt (p. 88) hem ‘een vers uit de koran aan te reiken waaruit blijkt dat mishandeling jegens de vrouw wordt aangemoedigd’.
Nou, vooruit dan maar weer: Koran 4:34. Hier wordt God in de mond gelegd dat wanneer mannen ‘opstandigheid’ van hun vrouwen vrezen, dat zij die vrouwen dan moeten slaan, wa-driboehoenna. Het gaat niet om gebleken opstandigheid, dat zou trouwens ook nog problematisch zijn, maar om opstandigheid waarvoor gevreesd wordt. Een bange of boze man kan zich uiteraard door dit vers laten aanmoedigen.

Benzakour maakt twee fouten die zonder meer groot zijn. Hij gelooft dat de wereld overheerst wordt door duistere machten, en dat waar die machten overheersen, de rede heeft afgedaan (pp. 108 en 109).
De Leidse universiteitsbibliotheek heeft in 2000 onder de titel “Duistere Machten” een tentoonstelling georganiseerd waar tientallen boeken en pamfletten uit het Midden-Oosten vertoond werden die ook vanuit deze sombere opvatting geschreven waren. De tentoonstelling liet prachtig zien dat dit geloof, in die superioriteit en onafwendbaarheid van Duistere Machten, ongeveer het zieligste is dat er op intellectueel gebied in het Midden-Oosten te vinden is. ‘Duistere machten’ zijn in dit verband trouwens de joden, het Pentagon, de vrijmetselarij, de Rotary-clubs enzovoort. Deze zielige onzin heeft nu via de pen van Benzakour de Nederlandse multiculturele samenleving weten te verrijken.

Grote Fout nummer twee is dat Benzakour, net als zo veel inwoners van het Midden-Oosten, doet alsof hij niet weet dat het Westen superieur is (p. 156-158). Hij acht het ‘avondland’ (Benzakour vindt dat kennelijk een goede term, en ik neem hem graag over) niet superieur, bijvoorbeeld omdat ‘psychiaters nachtdiensten draaien’. Maar dat doen urologen en longartsen toch ook? Waarom is dat fout? Het lijkt me eerder verkeerd dat er in het Midden-Oosten geen behoorlijke medische nachtdiensten zijn.

Het ‘avondland’ heeft de mobiele telefoon, de MacDonald Hamburger, het internet, de kruisraket, radar, antibiotica, en de niet-natuurlijke rechtspersoon uitgevonden. Wat kan het morgenland daar tegenover stellen? Welke Nobelprijzen zijn er door wetenschappers uit het Midden-Oosten in de wacht gesleept? Waarom zou de elite van het ‘morgenland’ zich in geval van ziekte in het avondland willen laten behandelen, denk aan Arafat’s sterfbed in Parijs?

Die superioriteit van het Westen is een gevoelige kwestie, omdat daarmee natuurlijk de hele multicul-ideologie staat of valt. In het Midden-Oosten bestaat er volstrekte eenstemmigheid over de superioriteit van het Westen. Er bestaat alleen verschil van mening over de vraag hoe het Midden-Oosten de achterstand kan inhalen, of die achterstand wel openlijk toegegeven mag worden, en hoe de voorsprong van het Westen theologisch moet worden geduid. Alleen multiculturele goeierds, en zielige gevallen als Mohammed Benzakour, plaatsen een vraagteken bij die Westerse superioriteit. Tot ze een keer kiespijn hebben. Dan willen ze zo snel mogelijk naar hun niet-multiculturele tandarts.

NIS
05-07-05, 11:12
Persoonlijk vind ik Benzakour een pracht van een kerel. Vaak is ie in discussies erg ad-rem.:D

Betreft het artikel boven: Je kan zoveel zeggen als je maar wilt, maar kijk gewoon naar de geschiedenis hoe het met superioriteit is/was gesteld. Het Grote Romeinse rijk bijvoorbeeld.. De Ottomanen, De Perziers en nu kunnen we kijken naar de US, China, India en het Europa zonder identiteit. Moslims/Arabieren hebben hun gouden tijden ook gehad. Veel Arabieren zitten daar erg mee en daarom de superioriteit van het Westen relateren aan de gestolen kennis van de Arabieren. De tijden, dat Arabische boeken werden vertaald en verbrand etc. De wetenschap hadden zo ooit in hun handen. Toen waren de Europeanen barbaren. Geen intellect nada!:D

Het zal me niet verbazen, dat in de toekomst een revolutie zal plaatsvinden, en dat alles naar het Oosten verplaatst gaat worden. :D

Dus voordat iemand een mening geeft over een persoon van een andere cultuur, dient hij of zij eerst andermans invalshoek te bestuderen. Voor velen is Osama gelijk aan George Bush. De ander vind Bush een bevrijder of ander weer Osama. Velen kiezen voor Bush, omdat ze bang of een hekel hebben aan Arabieren/Moslims. Anderen geloven het witte huis, betreft de hoofdstukken vrijheid/democratie. Een ander weer om Israel te beschermen. Een ander kiest voor Osama door zijn hekel voor Bush, dus niet de goedkeuring van onschuldige doden en ga zo maar door. Ik ken zelfs Engelsen, Nederlanders etc, die de aanslag op het WTC niet hebben veroordeeld. Het is geen geheim, dat veel autochtonen de aanslag op het WTC niet hebben veroordeeld. Het is een hele complexe materie met heel veel invloedrijke factoren.

Zelf ben ik anti Osama trouwens hoor (+anti Bush). Niet dat je daaraan gaat twijfelen en weer off-topic gaan.

Afrux
05-07-05, 11:28
HP de tijd is niet een van mijn favourite bladen,

Maar in dit zielige geval van Benzakour, ben ik het grootendeels eens met de schrijver. Benzakour is naar mijn mening teveel beinvloed door de propaganda en retoriek, dat hij geen objectieve en rationele mening meer kan ontwikkelen over het Midden Oosten en de complot theorien tot zijn voornaamste bron gemaakt heeft. Ik denk eerlijk gezegd dat hij ook heel weinig weet over hoe het daar in elkaar zit.


Simplistsche verhaaltjes over grotten en vergelijkingen is niet wat je verwacht van een intelectueel, net even min als verhalen die gebaseerd zijn van horen zeggen. Mohammed heeft tegen ahmed verteld, volgens rachind Abu die het hoorde tijdens een bijeenkomst bij quraych, en ga zo door horen geen Bron te zijn Mijnheer Benzakour.

NIS
05-07-05, 11:32
Geplaatst door Afrux
HP de tijd is niet een van mijn favourite bladen,

Maar in dit zielige geval van Benzakour, ben ik het grootendeels eens met de schrijver. Benzakour is naar mijn mening teveel beinvloed door de propaganda en retoriek, dat hij geen objectieve en rationele mening meer kan ontwikkelen over het Midden Oosten en de complot theorien tot zijn voornaamste bron gemaakt heeft. Ik denk eerlijk gezegd dat hij ook heel weinig weet over hoe het daar in elkaar zit.


Simplistsche verhaaltjes over grotten en vergelijkingen is niet wat je verwacht van een intelectueel, net even min als verhalen die gebaseerd zijn van horen zeggen. Mohammed heeft tegen ahmed verteld, volgens rachind Abu die het hoorde tijdens een bijeenkomst bij quraych, en ga zo door horen geen Bron te zijn Mijnheer Benzakour.

Omdat hij niet zegt wat je wil horen, is hij beinvloed door propaganda? :zwaai:

IbnRushd
05-07-05, 11:35
Geplaatst door Afrux



Simplistsche verhaaltjes over grotten en vergelijkingen is niet wat je verwacht van een intelectueel, net even min als verhalen die gebaseerd zijn van horen zeggen. Mohammed heeft tegen ahmed verteld, volgens rachind Abu die het hoorde tijdens een bijeenkomst bij quraych, en ga zo door horen geen Bron te zijn Mijnheer Benzakour.

Wat zijn dan geen simpele verhalen oftewel wat zijn dan wél intellectuele verhalen? Geen religie?

Afrux
05-07-05, 12:17
Geplaatst door NIS
Omdat hij niet zegt wat je wil horen, is hij beinvloed door propaganda? :zwaai:

Nee omdat hij vaak naast zit en onzin uitkraamt.. Dat wil niet zeggen dat ik sommige stuukken van hem wel goed vind.
Ik vind het jammer dat hij te veel meevaart met de stroom der complotten enzovoorts..

Max Stirner
05-07-05, 12:25
Geplaatst door NIS
Betreft het artikel boven: Je kan zoveel zeggen als je maar wilt, maar kijk gewoon naar de geschiedenis hoe het met superioriteit is/was gesteld. Het Grote Romeinse rijk bijvoorbeeld.. De Ottomanen, De Perziers en nu kunnen we kijken naar de US, China, India en het Europa zonder identiteit. Moslims/Arabieren hebben hun gouden tijden ook gehad. Veel Arabieren zitten daar erg mee en daarom de superioriteit van het Westen relateren aan de gestolen kennis van de Arabieren. De tijden, dat Arabische boeken werden vertaald en verbrand etc. De wetenschap hadden zo ooit in hun handen. Toen waren de Europeanen barbaren. Geen intellect nada!:D



De Arabieren hebben die kennis natuurlijk gewoon gejat van de Grieken, de Etrusken en de Romeinen..... maar die hebben op hun beurt weer geshopt bij de Sumeriers, Egyptenaren enz.

Europa heeft na de val van het Romeinse Rijk een tijd in een dipje gezeten (tot de 12e, 13e eeuw). Ik denk omdat de Kerk een verstikkende invloed uitoefende op het de cultuur, de wetenschap en de economie.

De Arabieren (met name in Spanje) waren toen lichtjaren vooruit op het gebied van wetenschap en respect voor andersdenkenden - Joden en Christenen bijvoorbeeld.
Sindsdien is het in feite bergafwaarts gegaan en het feit dat velen met hun vingertje alleen maar naar het boze Westen blijven wijzen, zonder zichzelf onder de loep te nemen, geeft geen aanleiding om te denken dat hier snel verandering in zal komen.

Nu is het Westen in veel opzichten natuurlijk veruit superieur, maar ik denk dat de economische en wetenschappelijke suprematie niet meer zo heel lang zal duren, onder meer vanwege de vergrijzing, de verwendheid en debilisering van een groot deel van de bevolking en het opkomende Christenfundamentalisme in de VS.

Ik denk dat ik mijn kinderen later maar snel Chinees ga leren...... :D

dr SiliconValley
05-07-05, 12:34
Geplaatst door Afrux
Simplistsche verhaaltjes over grotten en vergelijkingen is niet wat je verwacht van een intelectueel, net even min als verhalen die gebaseerd zijn van horen zeggen. Mohammed heeft tegen ahmed verteld, volgens rachind Abu die het hoorde tijdens een bijeenkomst bij quraych, en ga zo door horen geen Bron te zijn Mijnheer Benzakour.

En zo is het ook gesteld met de Hadieth (letterlijk: gezegden [over de Profeet])

Maar het is toch duidelijk dat de Joodse lobbys in amerika aan de macht zijn, en dat de nieuwe wereldorde die van amerikaanse christenen en joden is?

Kal-El B.V
05-07-05, 13:12
Geplaatst door Max Stirner
De Arabieren hebben die kennis natuurlijk gewoon gejat van de Grieken, de Etrusken en de Romeinen..... maar die hebben op hun beurt weer geshopt bij de Sumeriers, Egyptenaren enz.



De Arabieren hebben het gestolen en de anderen hebben het gewoon netjes gekocht ???

Freudian Slip ??

dr SiliconValley
05-07-05, 13:18
Geplaatst door Kal-El B.V
De Arabieren hebben het gestolen en de anderen hebben het gewoon netjes gekocht ???

Freudian Slip ??

Het begon allemaal in Mesopotamia (Irag) /Persia (aka Iran, Land of The Aryans)
Lees de geschiedenisboeken: eerste landbouw, eerste veeteelt, eerste bierbrouwerij, eerste boeren, onstaan wiskunde, etc.
allemaal in Mesopotamie/Perzie, ver voor de ingenieuze Egyptenaren.

Max Stirner
05-07-05, 13:21
Geplaatst door Kal-El B.V
De Arabieren hebben het gestolen en de anderen hebben het gewoon netjes gekocht ???



:)

reason
05-07-05, 15:40
Geplaatst door NIS
Persoonlijk vind ik Benzakour een pracht van een kerel. Vaak is ie in discussies erg ad-rem.:D

Zal best, maar hij is niet goed in het analyseren van zaken.
Hij denkt niet genoeg door, hij kan oorzaak en gevolg onvoldoende uit elkaar houden.


[i]Betreft het artikel boven: Je kan zoveel zeggen als je maar wilt, maar kijk gewoon naar de geschiedenis hoe het met superioriteit is/was gesteld. Het Grote Romeinse rijk bijvoorbeeld.. De Ottomanen, De Perziers en nu kunnen we kijken naar de US, China, India en het Europa zonder identiteit. Moslims/Arabieren hebben hun gouden tijden ook gehad. Veel Arabieren zitten daar erg mee en daarom de superioriteit van het Westen relateren aan de gestolen kennis van de Arabieren. De tijden, dat Arabische boeken werden vertaald en verbrand etc. De wetenschap hadden zo ooit in hun handen. Toen waren de Europeanen barbaren. Geen intellect nada!:D [/B]

Dit verhaal is veel te eenzijdig, en klopt daardoor niet.


[i]Het zal me niet verbazen, dat in de toekomst een revolutie zal plaatsvinden, en dat alles naar het Oosten verplaatst gaat worden. :D

Dus voordat iemand een mening geeft over een persoon van een andere cultuur, dient hij of zij eerst andermans invalshoek te bestuderen. [/B]

Dat is iets wat de arabist Hans Jansen heel intensief heeft gedaan!


[i]
Ik ken zelfs Engelsen, Nederlanders etc, die de aanslag op het WTC niet hebben veroordeeld. Het is geen geheim, dat veel autochtonen de aanslag op het WTC niet hebben veroordeeld. [/B]

Wat een enorme onzin is dit.
Helaas geldt dat wel voor teveel allochtonen. Dat is een belangrijke reden waarom het sinds 9-11 slechter gaat in de verhoudingen.

Juliette
05-07-05, 16:48
Geplaatst door amadeus
Het zielige geval Benzakour
Hans Jansen - HP/De Tijd

Alleen multiculturele goeierds, en zielige gevallen als Mohammed Benzakour, plaatsen een vraagteken bij de Westerse superioriteit. Tot ze een keer kiespijn hebben. Dan willen ze zo snel mogelijk naar hun niet-multiculturele tandarts ...

Typische denigrerende categorisering van iemand voor wie het begrip multiculturaliteit beperkt is tot het problematische gedrag van allochtone hangjongeren.

De rest hoef ik niet eens te lezen.

Rabi'ah.
05-07-05, 21:39
Geplaatst door amadeus
Het zielige geval Benzakour
Hans Jansen - HP/De Tijd

.

De naam van de auteur zegt al genoeg. :rolleyes:

amadeus
05-07-05, 21:50
Geplaatst door Rabi'ah.
De naam van de auteur zegt al genoeg. :rolleyes:
Don't shoot the messenger.

RinC
05-07-05, 22:27
Voor Hans Jansen

http://members.lycos.nl/lordwar/images/powned.gif

Rabi'ah.
05-07-05, 22:29
Geplaatst door RinC
Voor Hans Jansen

http://members.lycos.nl/lordwar/images/powned.gif

:haha:

Weet je dat ik die creep een keer in het echt tegenkwam in Oud-Zuid? :verward:

David
05-07-05, 22:31
Geplaatst door Rabi'ah.
:haha:

Weet je dat ik die creep een keer in het echt tegenkwam in Oud-Zuid? :verward:



Het is exact wat wij autochtone hollanders met onze ouders doen.

Rabi'ah.
05-07-05, 22:33
Geplaatst door David
Het is exact wat wij autochtone hollanders met onze ouders doen.

Nu je 't zegt is het een oudere dame. :hihi:

RinC
05-07-05, 22:38
Geplaatst door Rabi'ah.
:haha:

Weet je dat ik die creep een keer in het echt tegenkwam in Oud-Zuid? :verward:


Ieuww........Heb je ook met een boog om hem heen gelopen?

Rabi'ah.
05-07-05, 22:39
Geplaatst door RinC
Ieuww........Heb je ook met een boog om hem heen gelopen?

Nou ik schrok me eerst dood en heb toen de tram gepakt.

Maar ik zeg het je, het is een enge buurt.

In die buurt kwam ik een jaar geleden ook Ayaan tegen. :wat?!:

BiL@L
06-07-05, 09:08
Geplaatst door IbnRushd
Wat zijn dan geen simpele verhalen oftewel wat zijn dan wél intellectuele verhalen? Geen religie?

Voor de Islaam was er niet één gemeenschap van welk land dan ook dat zich bezig hield met de kunst van geschiedenis of het verzamelen van authentieke geschiedenis. De verifiëring, moed, secuurheid en instandhouding van de hadith kent voor geen bewoonde plek op aarde zijn weerga.

Afrux
06-07-05, 10:25
Geplaatst door BiL@L
Voor de Islaam was er niet ��n gemeenschap van welk land dan ook dat zich bezig hield met de kunst van geschiedenis of het verzamelen van authentieke geschiedenis. De verifi�ring, moed, secuurheid en instandhouding van de hadith kent voor geen bewoonde plek op aarde zijn weerga.

Het zit een kern van waarheid in. Het boek "de trots van de berbers" dat door een onbekende schrijver rond het jaar 1300 AD is geschreven en waarvan een aantal delen bewaard zijn gebleven en het bezit zijn van de koninkelijke bibliotheek van Rabat, wordt gezien als de eerste historische boek in de geschiedenis die de geschiedenis van een volk behandelde. Tot dan toe werd enkel de geschiedenis van koningen enmachtige families behandeld. Het wordt ook gezien als de aanstoot voor Ibn Khaldoun om zijn geschiedenis boeken te schrijven, met name over de berbers (tientalle delen).

In de trots van de berbers wilde de schrijver de negatieve beeldvorming die volgens hem door de statns van ANdalucia (arabieren) verspreid werd. Hij behandelt daarin verschillende aspecten van de berber civilisatie als mede honderden amazigh imams, theologen, koningen, geleerden, wetenschappers, etc...


Voor geinteresseerden: Er zijn twee boeken gepubliceerd over de trots van de berbers:

Een in 1935 door de franse ontdekker van de manuscripten (Provencal), waarin hij een gedeelte van de manuscripten gepubliceerd heeft.

De ander is erecent verschenen met de volledige teksten uit de overgebleven manuscripten en het heet de trots van de berbers.

BiL@L
06-07-05, 10:43
Geplaatst door Afrux
Het zit een kern van waarheid in. Het boek "de trots van de berbers" dat door een onbekende schrijver rond het jaar 1100 AD is geschreven en waarvan een aantal delen bewaard zijn gebleven en het bezit zijn van de koninkelijke bibliotheek van Rabat, wordt gezien als de eerste historische boek in de geschiedenis die de geschiedenis van een volk behandelde.

Naar mijn bescheiden mening kan dat onmogelijk als de eerste historische boek in de geschiedenis die de geschiedenis van een volk behandelde gezien worden. Daar de Bijbel, Mahabharat en de Ramayan deze voor is gegaan. Overigens hebben de moslims niet alleen de geschiedenis van de Arabieren vast gelegd, maar ook van vele andere volkeren en gebieden.

Afrux
06-07-05, 10:53
Geplaatst door BiL@L
Naar mijn bescheiden mening kan dat onmogelijk als de eerste historische boek in de geschiedenis die de geschiedenis van een volk behandelde gezien worden. Daar de Bijbel, Mahabharat en de Ramayan deze voor zijn gegaan. Overigens hebben de moslims niet alleen de geschiedenis van de Arabieren vast gelegd, maar ook van vele andere volkeren en gebieden.

Ik heb het niet zelf verzonnen, maar overgenomen it het boek:
Bron:
'De trots van de berbers' door een onbekende schrijver.
- Onderzoek en studie van Abd El Kader Boubaya
- ISBN: 9954-423-46-X


het is wel algemeen bekend dat IBN Khaldoun als de vader gezien wordt van geschiedenis en die kwam na hem. Volgens de schrijver/onderzoeker van de bovengenoemde boek is de uit tientallen delen bestaande boek van Ibn Khaldoun over de geschedienis van de berbers een uitgebreide versie van "De trots van de berbers".

Mischien bedoelt hij dan de geschiedenis van Marokko / Tamazgha of mischien bedoelt hij het eerste boek dat niet gebaseerd is is op religie. Dat weet ik dus niet:

Volgens de schrijver Abd El Kader Boubaya is het d eeerste boek de geschiedenis van een volk behandelde. Ik zal wel voor je uitzoeken op welke bladzijde het staat.

BiL@L
06-07-05, 11:10
Geplaatst door Afrux
Ik zal wel voor je uitzoeken op welke bladzijde het staat.

Sorry maar die heilige geschriften die ik net noemde waren er sowieso al eerder. Dus bespaar je de moeite, want een bladzijdenummer veranderd daar echt niets aan. Eet liever dit:

Study of history sends ambition high, draws toward virtues and keeps away from vices. It develops wisdom and insight, sets farsightedness to grow and creates sense of caution and vigilance. It fills the hart with utmost joy by warding of sadness and gloom. Its study produces in man power to stabilize the truth and falsify the untruth and enhances power of decision. It creates patience and firmness and keeps heart and mind studded with freshness and growth.

In short, knowledge of history is a preacher of thousand preachers and the best source of learning lessons. By studying history, a man finds himself constantly in the company of the Prophets, kings, conquerors, friends of Allaah, wise men, scholars and men of consummate skill and learning, and benefits from the fountain of their knowledge, wisdom, excellence and virtues. And he can easily save himself from the mistakes committed by great kings, viziers, military commanders and philosophers. No other study can fill human hearts with so much joy without putting any mental pressure or causing boredom as a study of history can do.