PDA

Bekijk Volledige Versie : Straf geëist wegens beledigen moslims



bamajob.nl
06-07-05, 02:28
Tegen de 19-jarige M. B. uit Valkenswaard is vandaag 40 uur werkstraf en twee weken voorwaardelijk celstraf geëist wegens discriminatie en belediging van een bevolkingsgroep. Enkele dagen na de moord op Theo van Gogh hing hij een pamflet voor zijn raam met de tekst: 'Stop het gezwel dat de Islam heet'. De poster was afkomstig van de extreem-rechtse Nationale Alliantie. Hij kreeg het op een jongerenbijeenkomst van die partij waarvan hij actief lid is.

Officier van justitie J. van Vreeswijk wilde B. ook aanklagen wegens opruiing, omdat op het pamflet ook opgeroepen werd 'om in verzet te komen'. Maar bij nader inzien vond Van Vreeswijk dat toch onvoldoende om van opruiing tegen het openbaar gezag te kunnen spreken.

Geitenneukers
De advocaat van B., R. den Hoed, vindt dat het Openbaar Ministerie (OM) niet ontvankelijk moet worden verklaard. Volgens Den Hoed gaat het OM zonder zuiver oogmerk tot vervolging van zijn cliënt over. De raadsman spreekt verder van ''selectieve verontwaardiging'' en vraagt zich af waarom B. wél voor de rechter wordt gedaagd, daar waar Theo van Gogh juridisch ongestraft moslims kon uitmaken voor geitenneukers. Bovendien is volgens de advocaat vervolging onwenselijk uit democratisch oogpunt, omdat het de vrijheid van meningsuiting aantast.

Het pamflet moet volgens Den Hoed gezien worden als een ''een overduidelijk emotioneel protest'' tegen de moord op Van Gogh. Het mag duidelijk zijn dat het zich richt tegen de radicale islam en niet tegen alle moslims, aldus B's advocaat. Officier van justitie Van Vreeswijk voerde juist aan dat het ontbreken van die nuancering dé reden is waarom hij wel wordt vervolgd en politici als Geert Wilders niet.

Circe
06-07-05, 13:27
Zou "stop het gezwel dat Vlaams Belang heet" nu ook als strafbaar worden beschouwd? Of mag dat wel?

Wide-O
06-07-05, 13:44
Geplaatst door Circe
Zou "stop het gezwel dat Vlaams Belang heet" nu ook als strafbaar worden beschouwd? Of mag dat wel?

Kan niet vaak genoeg herhaald worden wat mij betreft :boogie:

Yo Nefje, steen omgevallen ?

Circe
06-07-05, 14:14
Ik zou maar opletten met zulke uitspraken in het vervolg. Ergens moeten de rechters toch een lijn kunnen trekken?

Of moet het VB eerst tot godsdienstige ideologie worden uitgeroepen?

Wide-O
06-07-05, 14:21
Geplaatst door Circe
Ik zou maar opletten met zulke uitspraken in het vervolg. Ergens moeten de rechters toch een lijn kunnen trekken?


Yup, en dat hadden ze toch gedaan wat het VB betreft dacht ik ? Geen kranten op de Luchtbal ?