PDA

Bekijk Volledige Versie : Interview met Ayaan Hirsi Ali in Het Parool



Seif
06-07-05, 16:58
Interview met Ayaan Hirsi Ali in Het Parool

Op zaterdag 2 juli 2005, door BAS SOETENHORST

"Straks komt moord nummer drie... "

"Achteraf zeg ik: hij was wel degelijk bang"

De moord op Theo van Gogh schokte Nederland. Over negen dagen, 11 juli, staat de dader, Mohammed B., terecht. In de aanloop naar het proces publiceert Het Parool een serie interviews. In deel 1 Kamerlid Ayaan Hirsi Ali over haar band met de regisseur en falende persoonsbeveiliging. 'Je straalt uit: die vallen niet onder de rijksoverheid, daar mag je op schieten.'
"Ik leerde Theo van Gogh kennen in het voorjaar van 2003, kort na de Kamerverkiezingen. Ik zat bij Theodor Holman thuis te praten over een tv-documentaire over mij, toen de bel ging en een grote, gezette man binnenkwam, samen met nog iemand. Dat bleek Hans Teeuwen te zijn.
Het was een beetje de Dikke en de Dunne. De gezette man liep op me af, gaf een knuffel en zei: 'Ik ben Theo van Gogh, ik heb op je gestemd en je doet het heel goed'. Vervolgens kwam er een hele reeks adviezen over hoe ik het hoofd boven water kon houden in Den Haag. Ik was verbouwereerd. Zo van: wow, wie is dit? Ergens meende ik zijn gezicht te herkennen, maar zijn naam zei me niks.
Ruim een jaar later, in mei 2004, ben ik bij hem thuis geweest. Dat was de eerste keer dat ik hem langer sprak. Ik was met een vriendin met acteerambities. Hij wilde dat ik een script zou schrijven voor een komedie over moslimfundamentalisten. Ik vertelde dat ik al met een ander project bezig was: Submission. Het ging op dat moment om vijf vrouwelijke poppen. Daarop moesten uittreksels van koranverzen komen. Het probleem was levensechte poppen te vinden.
Theo wilde er een videoclip met echte vrouwen van maken. Dat leek me geen goed idee, omdat ze gevaar zouden kunnen lopen. Theo zei: 'Dan maken we ze onherkenbaar'. Ik had inmiddels zijn zoon ontmoet en zei dat hij als vader niet verzeild moest raken in dit soort zaken. Hij haalde z'n schouders op. 'Weet je hoe lang ik al bedreigd word? Heel Nederland bedreigt mij', zei hij.
Daarna hielden we intensief contact over Submission. Hij belde om de twee dagen: 'Hoe is het met het script?' Hij regelde studio, actrice, kleding. Inmiddels stond vast dat het eind augustus bij Zomergasten zou worden uitgezonden."

Spraken jullie nog over de risico's?

"Nog voor de filmopnamen eind juli begonnen, zei ik: 'We moeten niet gezien worden, je kunt vermoord worden'. Hij deed alsof hij niet bang was. Toen zag ik dat niet, maar achteraf zeg ik: hij was wel degelijk bang. Toch wilde hij niet bewaakt worden. Ik zei: 'Dan ben je een makkelijk doelwit'. Hij: 'Dat is dan zo'."

Waarom stelt u achteraf dat hij bang was?

"Hij had een verkennende reis gemaakt naar Amerika. Hij zei ook voortdurend tegen mij: 'Ga naar Amerika'. Hij geloofde niet dat ik het met mijn beveiliging lang zou volhouden. Hij had helemaal geen vertrouwen in de Nederlandse politie en het veiligheidssysteem. En we praatten over z'n kind: waar moet hij dan opgroeien, en hoe? Driekwart van de tijd sprak Theo over Lieuwe, hoeveel hij van hem hield. 'Oh', zei hij, 'als ik vermoord word, dan is mijn kind miljonair'. 'Daar heeft hij niks aan', zei ik dan."

Hij dacht er sterk over naar Amerika te gaan met Lieuwe?

"Ja. Soms zei hij: 'Ik ben veel te oud om opnieuw te beginnen'. Een dag later was het: 'Ik ga het toch proberen; maar ik ben niet bang, het heeft geen zin om bang te zijn'. Dus volgens mij hield het hem wel bezig.
Begin augustus legden we de laatste hand aan Submission. Ik opperde dat zijn naam niet op de aftiteling zou staan. Hij keek me aan of ik gek was. Een bevriende actrice stelde voor de namen van heel artistiek Nederland op de aftiteling te zetten. Dat ging niet door, omdat het ene deel overhoop lag met Theo en het andere met mij. Ondertussen naderde de uitzenddatum, we moesten de knoop doorhakken. Theo zei: 'Ik zet mijn naam er onder'. 'En je zoon dan?' vroeg ik. 'Dat is mijn zaak', antwoordde hij.
Rondom de dagen van de uitzending kreeg Theo bewaking, al wilde hij het niet. Er gebeurde niks, geen demonstraties, geen protesten. Haci Karacaer (directeur van de Turkse moskeeorganisatie Milli Görüs - red.) zei dat moslims zich niet moesten laten provoceren. Dat was een heel volwassen reactie. Toen ontstond een gevoel van ontspanning, ook bij mij. Zo van: de islamitische minderheid is kennelijk gegroeid in mentaal opzicht. We zijn te nerveus geweest, zeiden Theo en ik tegen elkaar.
Een paar dagen daarna, begin september, moest ik onderduiken, nadat op een islamitische website mijn geheime privé-adres was gepubliceerd. Al snel werd hiervoor iemand opgepakt. Toen ik de website zag, zei ik tegen de politie: 'Dit is niet het werk van een eenling'. Theo van Gogh werd er ook op bedreigd. In de aangifte heb ik nadrukkelijk laten opnemen dat er beveiliging voor Theo moest komen. 'Of hij het nou wil of niet, hij moet bewaking hebben', zei ik.
Onmiddellijk daarna belde ik een medewerker van de Eenheid Bewaking en Beveiliging van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Die zei: 'Ik heb je gehoord, dat gaan we doen, ik neem het op met mijn superieuren'. Bij mij werd de indruk gewekt dat het zou gebeuren. En ondertussen hadden ze bedacht: dat doen we niet op verzoek."

Dat is de autoriteiten in Amsterdam, die verantwoordelijk waren voor Van Goghs veiligheid, nooit verteld. Minister Donner zei later dat niet wordt beveiligd op verzoek. Je krijgt de indruk dat nationale politici, die door de rijksoverheid worden beschermd, beter af zijn dan anderen, voor wie de lokale autoriteiten verantwoordelijk zijn.

"Ja. En dus moeten we die scheiding loslaten. De twee personen die slachtoffer zijn geworden van een politieke moord, vielen allebei buiten het beveiligingsregime van de rijksoverheid. Dus dat gekke onderscheid heeft geen betrekking op de werkelijkheid.
Er gaat het signaal van uit dat bedreigde mensen die buiten de verantwoordelijkheid van de rijksoverheid vallen, soft targets zijn. Terwijl je gewoon mensen hebt die belangrijk zijn voor de voortgang van de democratie. Natuurlijk zijn dat ministers, Kamerleden, wethouders, burgemeesters, rechters en officieren van justitie. Maar ik zou zeggen: opiniemakers en aspirant-politici zijn dat óók. Je straalt nu naar buiten toe uit: die behoren niet tot de verantwoordelijkheid van de rijksoverheid, daar mag je op schieten. Daar komt het op neer, hard gezegd."

Heeft u Theo van Gogh verteld van die aangifte?

"Ja, dat vond hij lief. 'Wat ben je toch lief', zei hij. En hij vond het heel bijzonder dat ik zoveel vertrouwen had in de politie en het veiligheidssysteem van Nederland. Zo van: 'Goh, wat kan jij naïef zijn'."

Wat gebeurde daarna?

"Ik had Theo eens in de twee, drie dagen aan de telefoon. Altijd over Submission. Dan weer wilde hij het op internet gooien, dan naar de Arabische nieuwszender al-Jazeera sturen. Er kwam steeds meer vraag. Vanuit de VS, andere landen, heel veel BBC. Theo zei: 'Zet dat ding op internet'. Ik wilde dat niet. Je moet het geregisseerd doen. Eerst kijken wat in Nederland gebeurt en daarbuiten per land kijken naar de samenstelling van de islamitische bevolking en hoe verlicht die gemeenschap is. Daar hadden we het over.
In Nederland stroomden de reacties binnen. Voor de Volkskrant bereidde ik een weerwoord voor. Daar hadden we ook contact over. In oktober kwamen steeds meer columns en opiniestukken waarin mij werd verweten dat ik een film had gemaakt met Van Gogh de antisemiet, Van Gogh de provocateur. Dat antisemiet, dat vond ik merkwaardig, daarover heb ik hem gebeld. Ik kende die hele geschiedenis niet, dat hij zou zijn veroordeeld voor antisemitisme."

U bent goed bevriend met het schrijversechtpaar Leon de Winter en Jessica Durlacher. Met De Winter had Van Gogh ruzie over zijn vermeende antisemitisme. Uw samenwerking met Van Gogh lag niet voor de hand.

"Toen ik ze vertelde dat ik een film ging maken met Theo was het even stil. Jessica zei: 'Weet je dat we ruzie met hem hebben?' Ik maakte me ervan af met een antwoord in de trant van: wie niet? Maar goed, ik belde Theo en vroeg: 'Ben je antisemiet?' Hij reageerde op z'n Theo's: 'Doe niet zo gek! Er was een tijd in Nederland - Ayaan, jij was er niet - dat je niets over joden mocht zeggen, want iedereen deed alsof hij in het verzet zat. Maar we zijn allemaal lafbekken, en de mensen die de spullen van de weggevoerde oma's hebben verkocht, doen zich nu voor als verzetshelden. Dat wilde ik aan de kaak stellen en daarin ben ik te ver gegaan en ik heb mijn excuses aangeboden. En weet je dat ik vrijgesproken ben, nota bene door een joodse rechter?' Zo ging hij maar door.
Ik heb even overwogen erover te schrijven in mijn stuk voor de Volkskrant, maar het ging mij om de reacties van moslims op Submission, dus dat heb ik niet gedaan.
Zaterdag 30 oktober verscheen het artikel. Die dag belde Theo. Hij zei: 'Wat een geweldig rationeel stuk! Heel goed. Maar in dit land is niemand redelijk, al die negatievelingen begrijpen het toch niet. Ze wilden je neerzetten als provocateur. En nu heb je zo'n redelijk stuk geschreven. Je bent een strateeg eerste klas.' Dat was het."

De laatste keer dat u hem sprak?

"Ja."

Dan komen we bij 2 november, de ochtend van de moord.

"Mijn voorlichter belde dat ze vanuit de Stopera had gehoord dat Theo was neergeschoten. Dat hij dood was, was nog niet bekend. Ik liep hier op het Binnenhof naar de kamer van de ambtelijk secretaris van de VVD, waar Teletekst altijd aanstaat. Daarop werd alleen een schietpartij in Amsterdam gemeld. Toen kwam een journalist binnen met het bericht van Theo's dood. Ik belde één van mijn bewakers, die het bevestigde. Een paar medewerkers hebben me direct weggevoerd, naar huis.
Thuis ging onophoudelijk de telefoon. Vooral mensen die hun medeleven betuigden. Ik was in shock, moest huilen. Tegen mijn voorlichter zei ik: 'We moeten zorgen dat de bevolking kalm blijft en er geen moskeeën in de fik gaan. Iemand moet de bevolking toespreken'."

Die eerste nacht sliep u thuis.

"De avond daarna ook, met beveiligers. De eerste nacht werd twee keer aangebeld, om een uur of drie en nog eens twee uur later. Later bleek dat de man die dat deed ook had aangebeld bij de Israëlische ambassade en Hotel Corona, die ingangen hebben op de binnenplaats van mijn toenmalige woning. Het leek alsof hij mijn adres zocht.
Volgens de politie was het een dronken hindoestaan, verdwaald toen hij op weg was naar een hoer. Maar daar zijn geen hoeren. En het was geen hindoestaan, maar een Tunesiër, weet ik via mijn eigen bronnen. Ze hebben hem gearresteerd en hij heeft een flutverhaal opgehangen en daarna hebben ze hem vrijgelaten. Ik zie hem als iemand die op verkenning kwam. Dat raadsel is nog steeds niet opgelost."

Seif
06-07-05, 16:59
Vanaf 4 november zat u samen met Geert Wilders ondergedoken. Waarom samen?

"Ik heb een aantal e-mails gezien met gezamenlijke dreigementen. Eerst zaten we in het defensiecentrum in Woensdrecht, de best beveiligde plek in Nederland, daarna in een politieopleidingscentrum."

De nationaal coördinator bewaken en beveiligen, de hoogste ambtenaar belast met veiligheid, haalde jullie na een paar dagen uit elkaar. Jullie zijn met z'n tweeën te veel één hoofdprijs, zei hij volgens Wilders toen ik hem sprak ter voorbereiding op dit interview.

"Dat klopt. Ik zei tegen de coördinator: 'Waarom koop je niet een terrein waar je alle bedreigde personen huisvest? We zetten nooit bedreigde mensen bij elkaar, want dat is altijd hebbes', antwoordde hij.
Ik heb geen enkele logica kunnen ontdekken bij de nationaal co-ordinator en zijn team. Laatst moest ik op een heel bijzondere manier worden ingeschreven in het bevolkingsregister van Den Haag. Allerlei geheimzinnigheid. Veel uren. Vervolgens krijg ik een envelop van burgemeester Deetman, waarin ik welkom word geheten in zijn gemeente. Een standaardbrief met mijn adres erop. En die heren zijn hier gekomen, via een omweg, allemaal geheim, niemand mocht weten dat ik daar ging wonen. Terwijl ik naar het bevolkingsregister had kunnen gaan om een nummertje te trekken."

U bleef Wilders zien nadat jullie uit elkaar waren gehaald.

"Dat was ook heel raar. We mochten geen bezoek ontvangen, maar wel elkaar zien. Dat was, denk ik, uit humane overwegingen. Ik ben niet in Kamp Zeist geweest bij Geert, hij wel bij mij op de luchtmachtbasis Soesterberg."

Dan wordt het 10 november. U wordt overgebracht naar een Amerikaanse marinebasis, na nieuwe dreigementen. Hoe volgde u de ontwikkelingen in Nederland?

"De informatie kwam wel, maar vertraagd. De kranten kwamen een week later. Af en toe zag ik via uitzendinggemist op internet vage tv-beelden."

Wilders praatte u bij.

"Hij belde vaak, met de beveiligde toestellen van onze bewakers. Dan had hij alle kranten en weekbladen gelezen en zei: 'Zeg het maar, Ayaan, waar zal ik beginnen?' Dan las hij alles voor."

Hoe kwam u die periode verder door?

"Met het oog op het proces tegen Mohammed B. heeft het openbaar ministerie me op het hart gedrukt hierover niks te zeggen."
(B. wordt ervan beticht Hirsi Ali in haar functioneren als Kamerlid te hebben belemmerd. Van belang hierbij is de vraag of ze al dan niet vrijwillig wegbleef uit de Kamer - red.)

Hoe gaat u het proces volgen?

"Als ik geen Tweede-Kamerlid was geweest, was ik ernaar toe gegaan. Maar als Kamerlid moet ik de scheiding der machten respecteren en de rechter niet beïnvloeden. Ik zeg er dus niks over en ga er niet heen. De komende weken zit ik in het buitenland, maar ik hou er op advies van het openbaar ministerie rekening mee dat de verdediging me oproept als getuige. Meer kan ik niet zeggen."

In januari keerde u terug in Nederland. Een paar dagen daarna bepleitte u een bijeenkomst van bedreigde politici. U wilde de handen ineenslaan met Job Cohen en Ahmed Aboutaleb.

"Die bijeenkomst ging wat mij betreft goed, maar Cohen vond de verschillen tussen onze visies op de islam te groot om samen iets te doen."

Van Cohen en Aboutaleb begreep ik dat de standpunten zijn uitgewisseld, meer niet.

"Dat vind ik nog steeds jammer. Het moet mogelijk zijn dat je strategisch-tactisch inhoudelijk van mening verschilt en toch een gezamenlijk standpunt inneemt over terreurbestrijding. Maar daarvoor moet meer vertrouwen bestaan tussen de politieke partijen.
Het één op één contact met Cohen en Aboutaleb is trouwens goed. Ik vond Aboutaleb heel erg goed. Hij is veel praktischer dan Cohen, die blijft steken in: de verschillen zijn te groot voor een gemeenschappelijk standpunt."

De tweede man van de AIVD, Theo Bot, heeft toegegeven dat de inlichtingendienst een fout heeft gemaakt door Mohammed B. te beschouwen als randfiguur rond de Hofstadgroep.

"Dat vind ik moedig. Als je erkent dat je veel te veel steken hebt laten vallen, geeft dat de mogelijkheid om te verbeteren wat je niet goed gedaan hebt. In Nederland bestaat een cultuur van: heb je het niet goed gedaan? Dan moet je weg. Waardoor ervaringen uit het verleden niet omgezet worden in lessen. Maar ik denk dat het heel slecht is om te blijven ontkennen en dus slecht te blijven presteren en te blijven zitten."

Na de moord op Fortuyn deed een onafhankelijke commissie onderzoek. Na de moord op Van Gogh was er op 11 november alleen een Kamerdebat. Moet er niet alsnog onafhankelijk onderzoek komen?

"Zolang de moord onder de rechter is, moeten we geen verzachtende omstandigheden scheppen voor Mohammed B. Maar als de laatste uitspraak is gedaan, moet er een parlementaire enquête komen. Omdat er te veel gaten zijn. Een enquête over de vraag wie wel en niet door de rijksoverheid moet worden beschermd en of we in Nederland gewend willen raken aan het vermoorden van mensen om wat ze zeggen of omdat ze een partij willen oprichten.
Hoeveel doden moeten er vallen en hoeveel terreurdaden zijn nodig voordat je ervan leert? Kijk naar Frankrijk, Italië, Spanje. In Spanje zijn geloof ik meer dan vijfduizend mensen beveiligd tegen de ETA. En echt niet allemaal politici.
Ik heb een tv-presentatrice ontmoet die al vijf jaar bewaakt wordt, op hetzelfde niveau als ik. Spanje is armer dan wij. Dus als we onze uitgaven prioriteren, kunnen we het betalen. In Frankrijk hebben ze een systeem met wetten, speciale rechters en officieren van justitie en inlichtingendiensten die heel goed werk doen en elkaar niet tegenwerken.
Het veiligheidssysteem in Nederland moet van binnenuit verbeterd worden en er moet op gerekend worden dat meer mensen beveiligd moeten worden, willen wij het debat over de islam en moslims en de toekomst van de moslims kunnen voeren.
De mensen die dat debat voeren - de columnisten, de schrijvers, de denkers - zijn nu de hele tijd bezig hun eigen veiligheid te regelen. Dat ondermijnt de democratie."

Kun je wel wachten op de uitkomst van de rechtsgang? Dat kan jaren duren.

"Geen jaren. Deze zaak heeft prioriteit. De gewone rechter doet deze zomer uitspraak. Dan gaat het waarschijnlijk naar het hof, tenzij meteen levenslang wordt uitgesproken. Dan is het de vraag of B. in beroep gaat. Daarna snel naar de Hoge Raad en dan een parlementaire enquête. Absólúút. Het kan niet anders. Straks komt moord nummer drie. En dan beginnen we de hele riedel van voren af aan!"

Wil uw fractievoorzitter Van Aartsen ook een enquête?

"Ik heb het er niet met hem over gehad. Maar naarmate het proces tegen Mohammed B. nadert, komen meer dingen naar buiten waarvan ik denk: ojee! En niet alleen ik. Er is van alles gebeurd sinds het debat in de Tweede Kamer: B. zou op een videoband de moord hebben aangekondigd, er zijn mogelijke betrokkenen, Tsjetsjenen. En er zijn opiniemakers die voor hun leven vrezen en geen beveiliging hebben. Het probleem is niet afgelopen met Theo van Gogh."

In deze serie verschijnen nog interviews met de Amsterdamse korpschef Bernard Welten, burgemeester Job Cohen, hoofdofficier Leo de Wit, wethouder Ahmed Aboutaleb en filmproducent Gijs van de Westelaken.

(c) Parool 2005 alle rechten voorbehouden

Wide-O
06-07-05, 17:35
Wat een flutkip zeg.

Mocht ik haar ooit ontmoeten, dan zou ik haar een flutkip noemen.

Brrr.

Enfin, waarom lees ik dit soort dingen ook :rolleyes:

Seif
06-07-05, 17:38
Geplaatst door Wide-O
Wat een flutkip zeg.

Mocht ik haar ooit ontmoeten, dan zou ik haar een flutkip noemen.

Brrr.

Enfin, waarom lees ik dit soort dingen ook :rolleyes:

Zo'n laag niveau ben ik van jou niet gewend.

Wide-O
06-07-05, 17:48
Geplaatst door Seif
Zo'n laag niveau ben ik van jou niet gewend.

Dat kan betekenen dat:

a) ik een dipje heb

b) ik een steeds grotere aversie voor AHA begin te voelen.

Ook al lijkt TvG de grote flapuit, hij is in zekere zin misbruikt ja. Dat klinkt wat melodrama, maar dat is wel mijn aanvoelen op dit moment. Hij zou me ongetwijfeld tegenspreken op dat gebied.

Ik heb de man zelf nooit ontmoet, maar mijn beste vriend meerdere malen. We hadden het er wel eens over.

Enfin, maakt niet meer uit, hij is nu erg dood. RIP.

Wil je wat meer onderbouwing ? OK, een politicus/politica moet doen wat in zijn/haar mogelijkheden ligt om de samenleving vlot te laten verlopen. Je eigen ego boven alles stellen is daar niet mee te verzoenen. Waarschuwen voor "de derde moord" is op geen enkel niveau toelaatbaar. Films maken als parlementslid, waarbij je willens nillens een groot deel van de bevolking tegen je op zet is daarbij NIET toelaatbaar. WEL voor een TvG, NIET voor een parlementslid.

Tot nader order blijf ik mevrouw AHA een stoorzender vinden, terwijl het iemand zou moeten zijn die de verschillende partijen juist zou moeten verzoenen.

Als ik bij dit alles moet horen dat jij mijn gedachten hierover "van een laag niveau" vindt, dan moet dat maar.

Seif
06-07-05, 18:00
Geplaatst door Wide-O
Wil je wat meer onderbouwing ? OK, een politicus/politica moet doen wat in zijn/haar mogelijkheden ligt om de samenleving vlot te laten verlopen. Je eigen ego boven alles stellen is daar niet mee te verzoenen. Waarschuwen voor "de derde moord" is op geen enkel niveau toelaatbaar. Films maken als parlementslid, waarbij je willens nillens een groot deel van de bevolking tegen je op zet is daarbij NIET toelaatbaar. WEL voor een TvG, NIET voor een parlementslid.

Tot nader order blijf ik mevrouw AHA een stoorzender vinden, terwijl het iemand zou moeten zijn die de verschillende partijen juist zou moeten verzoenen.

Ik vind dat wat Ayaan doet (uiteindelijk) weldegelijk leidt tot het "vlot verlopen" van de samenleving. Niet iedereen denkt zoals jij, anders had Ayaan niet zoveel voorkeursstemmen gekregen. En wat een parlementarier wel en niet hoort te doen staat ook niet vast, anders hadden we wel een eenpartij-stelstel gehad. Volgens mij heb je - zoals zovelen hier - nogal moeite met het respecteren van andersdenkenden.

Wide-O
06-07-05, 18:03
Geplaatst door Seif
Volgens mij heb je - zoals zovelen hier - nogal moeite met het respecteren van andersdenkenden.

Dat zal het wel zijn dan :)

Wide-O
06-07-05, 18:15
Geplaatst door Seif
Ik vind dat wat Ayaan doet (uiteindelijk) weldegelijk leidt tot het "vlot verlopen" van de samenleving.


Waarom vind je dat ?



Niet iedereen denkt zoals jij, anders had Ayaan niet zoveel voorkeursstemmen gekregen.


Zelfs mijn hond denkt niet zoals ik, gelukkig. What's that got to do with the price of fish ?

Veel Nederlanders zijn bang gemaakt. Veel Belgen ook. Wou je AHA vergelijken met Filip De Winter ?



En wat een parlementarier wel en niet hoort te doen staat ook niet vast, anders hadden we wel een eenpartij-stelstel gehad.


Wat een vreemde conclusie. Dus als je stelt dat je voor een zeker pudeur bent voor politici, dat je van hen een zeker niveau verwacht, dan ben je voor een éénpartijenstelsel ? Wat een ongelofelijk vreemde (en beledigende) conclusie ???? Je mag deze nog terugnemen hoor.

Wat ik toch vooral van je wil horen is hoe de acties van AHA leiden tot een beter samenleven in Nederland. We kunnen allemaal linkjes plaatsen of slimmige opmerkingen, maar ik wil nu echt wel eens van jou horen hoe mevrouw Hirshi Ali de samenleving uiteindelijk een dienst bewijst.

Je mag desnoods mijn ID lenen mocht je een strafpunt krijgen.

delirious
06-07-05, 18:28
Geplaatst door Wide-O
Waarom vind je dat ?



Zelfs mijn hond denkt niet zoals ik, gelukkig. What's that got to do with the price of fish ?

Veel Nederlanders zijn bang gemaakt. Veel Belgen ook. Wou je AHA vergelijken met Filip De Winter ?



Wat een vreemde conclusie. Dus als je stelt dat je voor een zeker pudeur bent voor politici, dat je van hen een zeker niveau verwacht, dan ben je voor een éénpartijenstelsel ? Wat een ongelofelijk vreemde (en beledigende) conclusie ???? Je mag deze nog terugnemen hoor.

Wat ik toch vooral van je wil horen is hoe de acties van AHA leiden tot een beter samenleven in Nederland. We kunnen allemaal linkjes plaatsen of slimmige opmerkingen, maar ik wil nu echt wel eens van jou horen hoe mevrouw Hirshi Ali de samenleving uiteindelijk een dienst bewijst.

Je mag desnoods mijn ID lenen mocht je een strafpunt krijgen.


Go Wide-O !!Go Wide-O !!! Go Wide-O !!! :D

cheesynator
06-07-05, 19:09
Geplaatst door Wide-O
Wil je wat meer onderbouwing ? OK, een politicus/politica moet doen wat in zijn/haar mogelijkheden ligt om de samenleving vlot te laten verlopen.

Ik heb altijd gedacht dat de taak van een politicus het verdedigen is van het politieke gedachtengoed van de partij, de belangen behartigen van de kiezer en waar mogelijk invloed uitoefenen op de algehele politieke besluitvorming. Nou daar valt wat betreft AHA weinig op af te dingen me dunkt. Het is me ook een raadsel hoe een politicus concreet een maatschappij vlot moet laten lopen. Ja als de belastingen met 500% worden verhoogd krijg je gegarandeerd gezeik, maar ik ga echt niet ineens vrolijk en gezellig doen tegen mijn luidruchtige buren als een politicus dat van me verlangt.




Je eigen ego boven alles stellen is daar niet mee te verzoenen.

Da's nog steeds op de man, in dit geval vrouw, spelen.



Waarschuwen voor "de derde moord" is op geen enkel niveau toelaatbaar.

Nahh.... Voor wat betreft AHA is die bedreiging gewoon concrete dagelijkse kost, dan vind ik dit soort opmerkingen wel erg makkelijk, vooral omat AHA vooral doelt op te vermijden fouten in personsbeveiliging, daarvan moet je me het ontoelaatbare maar eens uitleggen dan.




Films maken als parlementslid, waarbij je willens nillens een groot deel van de bevolking tegen je op zet is daarbij NIET toelaatbaar. WEL voor een TvG, NIET voor een parlementslid.

Tsja dat deel van de bevolking is heel erg gekant tegen AHA zekers, het is zoveel makkelijker een klokkeluider af te branden dan het onderwerp van de aanklacht in submission eens op een behoorlijke manier aan te pakken. Ik hoop derhalve vurig dat AHA met dat soort verontwaardiging haar ranke bips blijft afvegen. En voor wat betreft submission zelf: Hee , er zit een knop op je TeeVee. Lange religietenen worden helaas hoe langer hoe meer weer een schreeuwerig modeverschijnsel, iets wat ik de klagers over submission bijzonder kwalijk neem.



Tot nader order blijf ik mevrouw AHA een stoorzender vinden, terwijl het iemand zou moeten zijn die de verschillende partijen juist zou moeten verzoenen.

AHA vecht voor haar overtuigingen, vriendjes maken doen we maar in de zandbak. Bovenal, met het soort dat blauwe plekken en overvolle vrouwenopvang veroorzaakt hoeft er wat mij betreft niet verzoend te worden, dito voor hen die meehuilen met de wolven in het bos en AHA al bijvoorbeeld in de hoek hebben gezet voordat er nou eens goed inhoudelijk is geanalyseerd wat mevrouw zegt. Als Moslims AHA als een splijtzwam ervaren ligt dat vooral aan hun eigen onderbuik.



Als ik bij dit alles moet horen dat jij mijn gedachten hierover "van een laag niveau" vindt, dan moet dat maar.

Je had even de neiging als de zoveelste AHA basher in deze topic te staan, maar inhoudelijk beargumenteer je tenminste later nog en dat is op het PB al een echte uitzondering aan het worden.

Seif
06-07-05, 19:17
Geplaatst door Wide-O
Wat ik toch vooral van je wil horen is hoe de acties van AHA leiden tot een beter samenleven in Nederland. We kunnen allemaal linkjes plaatsen of slimmige opmerkingen, maar ik wil nu echt wel eens van jou horen hoe mevrouw Hirshi Ali de samenleving uiteindelijk een dienst bewijst.

Haar waarde is dezelfde als die van de vogeltjes die mijnwerkers vroeger mee naar beneden namen. Vaak ben ik het niet eens met haar, maar een waarlijk vrij samenleving gunt dat soort mensen ook de ruimte. Zolang mensen als Ayaan niet vrij kunnen zijn, is onze samenleving ook niet vrij. Net zoals die vogeltjes fungeert ze dus als een soort alarm. Mensen als Ayaan maken ons bewust van de facistische dreiging doordat ze moeten onderduiken. Dat voorkomt dat we in slaap vallen, en zorgt ervoor dat we waakzaam blijven.

Orakel
07-07-05, 05:50
Geplaatst door Seif
Interview met Ayaan Hirsi Ali in Het Parool

"Straks komt moord nummer drie... "



Beste Ayaan,

Het is nu meer dan een maand geleden dat Theo van Gogh ritueel is afgeslacht, met een brief aan jóu op zijn buik vastgespietst. Theo is niet meer. Jij laat weten dat je alles leest en hoort. Ik hoop dat je ook kennis hebt genomen van de inhoud van de brief die Theo voor jou in ontvangst heeft mogen nemen. Ik ben blij dat die je strijdbaarheid heeft aangewakkerd. Er moest iemand dood, maar jij bent strijdbaarder dan ooit.


Toch ben ik je dankbaar Ayaan. Je hebt de VVD –leden ontmaskerd als de meest hersenloze Nederlanders. Heb je niet heel erg hard moeten lachen om die staande ovatie? Een staande ovatie voor een vrouw, die de polarisatie in Nederland tot extremen heeft weten te brengen. Een staande ovatie voor een vrouw die een privé-oorlog tot nationale oorlog heeft weten te verheffen. Een staande ovatie voor een vrouw, voor wie Theo van Gogh 20 kogels om de oren kreeg, waarvan er zeven doel troffen. Een staande ovatie voor een vrouw, voor wie op het lichaam van Theo van Gogh met een mes een brief in zijn buik werd gespietst. Een staande ovatie voor een vrouw, voor wie Theo van Goghs hals werd doorgesneden. De VVD is niet meer wat ze geweest is, Ayaan, dank je voor het duidelijk maken daarvan.

‘To hell with the VVD’ dat was jouw uitspraak die mij in september al ter ore kwam. To hell with the VVD, omdat jij jouw film, die Theo van Gogh het leven kostte, moest promoten, overal waar je uit naam van de VVD kwam. To hell with the VVD, de partij die jou nu al bijna twee jaar de hand boven het hoofd houdt, die een godsvermogen in jouw veiligheid investeert, die alle zeilen bijzet om de door jou gemaakte brokken bij elkaar te rapen en die nog steeds denkt dat jij een stemmentrekker i.p.v. een partijvernietiger bent. To hell with the VVD, zou ik ook zeggen als ik jou was.

Het was niet de eerste keer dat ik je zoiets hoorde zeggen. Maar deze keer moest ik bijna overgeven. ‘To hell with the VVD’. Het bevestigde mijn mening dat jij duidelijk niet in de Tweede Kamer zit omdat je Nederland wilt dienen. Nee. Jij zit in de Tweede Kamer omdat je jezelf wilt dienen. Je bent zeker niet de enige in de kamer met die mentaliteit, Ayaan, maar wel de énige die alle ruimte –terecht of onterecht- van haar partij krijgt voor een privé-oorlog. Wat heb jij eigenlijk betekend voor de VVD als kamerlid, Ayaan?

Dit voorjaar vroeg ik jou tijdens een lunch in Amsterdam of je je doelgroep wel bereikte en of het niet effectiever zou zijn om je aanvalsplan te wijzigen? Je zei letterlijk: ‘Ebru, ik heb mezelf afgesloten voor kritiek. Er zijn zoveel mensen die zeggen wat jij zegt. Iedereen zegt eigenlijk wat jij zegt. Maar als ik dat allemaal tot mij door laat dringen, dan kan ik niet werken. Ik doe wat ik wil. Op mijn wijze.’

En je wuifde mijn opmerking weg, precies zoals je de repliek van de moslimdames in de NOVA uitzending wegwuifde. Einde gesprek. Weet je nog Ayaan, dat je ‘in gesprek’ ging met moslimdames over hun ‘bevrijding’ en de functie van de film ‘Submission’? Weet je nog dat je hun argumenten en opmerkingen denigrerend wegwuifde en ‘de groeten’ riep toen zo’n door jou te bevrijden dame boos opstond en vertrok? Want iedereen heeft ongelijk, de enige die gelijk heeft, is Ayaan. Je gelijk is gebleken Ayaan. Je gelijk is dood, ritueel afgeslacht op de Linnaeusstraat. Jouw gelijk telt, de gevolgen niet. Hoeveel zetels levert jouw gelijk momenteel op voor de VVD? To hell with the VVD, nu zeg ik je dat zeker na.

Ik heb het altijd al raar gevonden dat ik nog nooit een moslimvrouw heb horen zeggen dat ze blij zijn met jouw bemoeienis over hun emancipatie. Ik heb de afgelopen tijd wel velen horen zeggen dat ze blij zijn met de rituele afslachting van Theo. Heb je toch nog iets goeds gedaan voor radicale moslims, Ayaan, wees er maar trots op.

Ik heb maar één vraag voor je Ayaan. Waarom heb je Theo van Gogh gevraagd? Waarom heb je niet Leon de Winter gevraagd? Leon is toch je vriend? Leon ambieert een filmcarrière, het had zijn doorbraak kunnen betekenen. Dát je Leon niet gevraagd hebt , weet ik. Ik denk dat het je om een ding te doen was: de internationale doorbraak van Ayaan. En dat lukt beter met een regisseur die ‘Van Gogh’ heet dan met een regisseur die ‘De Winter’ heet. Denk ik. Of heb je Leon niet gevraagd júist omdat Leon een vriend is, en omdat je niet wilde dat een vriend aan extreem gevaar blootgesteld zou worden? Waarom Ayaan? Waarom? Anders dan dat Theo die 18 duizend euro gelapt heeft (zou Leon dat gedaan hebben Ayaan?)? Waarom heb je Theo gebruikt, Ayaan?

Hoewel ik er geen heil in zag, vond een wederzijdse vriendin dat wij elkaar moesten leren kennen. Ik dacht niet dat het tot iets zou leiden. Want Ayaan, jij bent niet geïnteresseerd in mensen die een mening hebben, anders dan de jouwe. Ik was daar niet verbaasd over. Je bent en blijft een allochtone vrouw met een allochtone denkwijze. Ook jij denkt altijd en overal dat je een loer gedraaid wordt, vooral door andere vrouwen, vooral door andere allochtonen. Want iemand die het in hoofdlijnen met je eens is, die bestaat alleen onder autochonen.

Toch vond ik jou wel grappig, er zouden meer vrouwen moeten zijn die een eigen pad bewandelen. Ik denk namelijk dat die paden elkaar kunnen versterken, hoe meer paden hoe beter, hoe sterker. Maar als despotische einzelgänger bleek in de loop der tijd dat jij daar anders over dacht.

Mijn persoonlijke afkeer voor jou begon tijdens de lunch, waarin ik jou het telefoonnummer van Theo van Gogh gaf. De allergrootste fout uit mijn leven, maar dat is een ander verhaal. Jij vond dat ik Mirjam Sterk van het CDA moest afkraken vanwege haar ‘apartheidsbeleid’. Jij vond dat Mirjam Sterk zwarte scholen stimuleerde door achter artikel 23 te blijven staan. En daar moest ik maar een cynisch stukje over schrijven, voor de website van Theo van Gogh. Ik weigerde pertinent, ik vind Mirjam Sterk een van de sterkste kamerleden op integratie sinds tijden. Ik zei zelfs dat ik niet snapte waarom jij niet méér met haar samenwerkte, maar continu de confrontatie opzocht. Jij zei: ‘Ruzie is goed. Daarmee scoor je punten in Den Haag. Nou goed, als je Mirjam niet wilt aanpakken, schrijf dan over haar baas, de minister van onderwijs, Maria van der Hoeven.’

En toen daagde het: zo ga jij met de pers om. De pers, de marionetten van de BV Ayaan. Als je je ruzies in Den Haag kracht wil geven, bel je een persvriendje, zegt ‘kraak ff die en die af’ en een rel is geboren. En de pers, altijd blij om de kolommen te vullen en gebeld te worden door mevrouw Hirsi Ali – Magan heet je toch eigenlijk Ayaan?- tikt het braaf op. Maar ja, waarom zou ik in godsnaam doen wat jij mij dicteert, en zeker als ik het totaal niet met je eens ben? Jouw verbazing grensde aan woede.

Tijdens die lunch liet je je ware aard zien. Jouw minachting voor iedereen die een andere mening is toegedaan dan de jouwe is net zo groot als de minachting van orthodoxe moslims voor andersdenkenden. Dat hebben die korandocenten van je in midden Afrika er goed ingeramd. Jij staat helemaal niet open voor discussie. Sterker nog: wanneer heb jij voor het laatst gediscussieerd? Jij praat alleen maar, maar een discussie is er niet bij. Misschien laat mijn geheugen mij in de steek, maar ik kan mij uit het afgelopen half jaar geen tv -programma herinneren waar jij met iemand anders in gesprek was. Op moslimkinderen en islamitische vrouwen na, voor een NOVA camera. Dat ging je trouwens erg slecht af. ERG slecht. Ik kan mij verder geen debatzaal in het land herinneren, waar jij met het publiek en het panel in gesprek ging. Nee, Ayaan, jij luistert naar niemand en hoort het liefst je eigen stem. Vandaar ook natuurlijk ‘To hell with the VVD’.

Ik heb oprecht bewondering voor hoe je het doet. De media zijn jouw lakeien, zij hebben weinig moeite om gehoor te geven aan de geboden van Ayaan. Jouw geboden leveren mooie plaatjes op, en quotes die voorpagina’s sieren. Als ze ook tegen jou zouden zeggen, zoals ze tegen mij doen, dat jij totaal bezeten bent, en zeker niet altijd goed bij je hoofd, omdat het oorlog is in je hoofd, zou jij ze in de ban doen en zouden de voorpagina’s de volgende keer leeg blijven.

In NRC waarin Submission besproken werd, viel mij een zin op – waarschijnlijk viel die alleen mij op. Het was een uitspraak van Theo van Gogh. De strekking was als volgt (ik heb de NRC niet bij de hand voor het letterlijke citaat): ‘HO even Ayaan, er zijn nu twee kapiteins op het schip, en zo werkt het niet. Op de set ben IK de baas.’

In Theo’s uitspraak doemde de ware Ayaan weer op. Ayaan weet het beter, overal en altijd. Maar ja, nu mocht Theo natuurlijk de baas zijn, want hij had de moed om dit filmpje te draaien. En schoot ook maar meteen 18 duizend euro voor.

Ayaan, het is jou om een ding te doen: jouzelf. Was het je maar om Nederland te doen Ayaan. Je bent een nomade, Ayaan, na Somalië, SaoediArabië, Kenia en Duitsland, is Nederland slechts een te passeren station. Het is jou nooit om Nederland te doen geweest. Je zei het zelf in Zomergasten: ‘ik wil de vrouwen in SaoediArabië en Iran emanciperen.’ Juist, Ayaan goes international.

Right. Er is meer moslimfundamentalisme dan ooit in Nederland. Jongeren spreken slechter Nederlands dan hun ouders. Gescheiden zwemmen wordt nog steeds goedgekeurd door onze regenten. Eerwraak is nog aan de orde van de dag. Importhuwelijken komen nog altijd voor. Zwarte scholen domineren het beeld in de grote steden. De werkloosheid onder allochtone jongeren is immens. M/V ongelijkheid wordt gepredikt in de moskeeen. Hoe lang moet ik nog doorgaan?

Dit is de situatie in Nederland en jij, Nederlands kamerlid voor de VVD (To hell with the VVD), agendeert misschien deze punten, maar maakt je druk over vrouwen in SaoediArabië en Iran. Je moet je schamen. Heb het lef en verhuis naar die landen. Kun je daar je missie afmaken. Heb het lef en schreeuw het uit: TO HELL WITH THE VVD.


Ebru Umar


06-12-04, 21:11

Orakel
07-07-05, 05:56
Geplaatst door cheesynator
Lange religietenen worden helaas hoe langer hoe meer weer een schreeuwerig modeverschijnsel, iets wat ik de klagers over submission bijzonder kwalijk neem.


Heeft iedereen die klaagt over submission last van lange religietenen?
Het lijkt of dat te zijn, of de klagers heten moeite te hebben met de vrijheid van meningsuiting.
Shoot me, maar een politicus wordt niet betaald om filmpjes te maken en op kosten van de belastingbetaler boeken te schrijven.

Heeft dus ruk met religie of meningsuiting te maken, maar alles met de inflatie van onze volksvertegenwoordigers.

reason
07-07-05, 11:18
[i]Geplaatst door Orakel

Beste Ayaan,

Het is nu meer dan een maand geleden dat Theo van Gogh ritueel is afgeslacht, met een brief aan jóu op zijn buik vastgespietst.
..............
Er moest iemand dood, maar jij bent strijdbaarder dan ooit.
..................
Een staande ovatie voor een vrouw, die de polarisatie in Nederland tot extremen heeft weten te brengen. Een staande ovatie voor een vrouw die een privé-oorlog tot nationale oorlog heeft weten te verheffen. Een staande ovatie voor een vrouw, voor wie Theo van Gogh 20 kogels om de oren kreeg, waarvan er zeven doel troffen. Een staande ovatie voor een vrouw, voor wie op het lichaam van Theo van Gogh met een mes een brief in zijn buik werd gespietst. Een staande ovatie voor een vrouw, voor wie Theo van Goghs hals werd doorgesneden.
.................
Mijn persoonlijke afkeer voor jou...
......
Ayaan, het is jou om een ding te doen: jouzelf.
......
Right. Er is meer moslimfundamentalisme dan ooit in Nederland.
......
Dit is de situatie in Nederland en jij, Nederlands kamerlid voor de VVD (To hell with the VVD), agendeert misschien deze punten, maar maakt je druk over vrouwen in SaoediArabië en Iran. Je moet je schamen. Heb het lef en verhuis naar die landen. Kun je daar je missie afmaken. Heb het lef en schreeuw het uit: TO HELL WITH THE VVD.

Ebru Umar
06-12-04, 21:11

[/B]

Wat is de zin van het opnemen van deze haat-verklaring van Ebru Umar?

Domme Ebru, die Hirsi Ali overal de schuld van geeft.

Alsof het niet Mohamed B was die Van Gogh vermoordde.

Alsof Hirsi Ali dat deed.

Alsof Van Gogh niet bewust heeft gekozen voor het maken van Submission, en het bekritiseren van de rol van de islam in Nederland.

Alsof moslimfundamentalisme is ontstaan door de woorden van Hirsi Ali.

Domme, domme Ebru…

cheesynator
07-07-05, 19:04
Geplaatst door Orakel
Heeft iedereen die klaagt over submission last van lange religietenen?

Huh de godslastering en het in diskrediet brengen van de Islam zijn toch de rode draad in de protesten, en die rechtzaak dan om SubmissionII te verbieden? Je kan er tegen zijn omdat het een saaie film is van mijn part maar het gaat toch vooral over de 'beledigende werking' in de discussies.




Het lijkt of dat te zijn, of de klagers heten moeite te hebben met de vrijheid van meningsuiting.
Shoot me, maar een politicus wordt niet betaald om filmpjes te maken en op kosten van de belastingbetaler boeken te schrijven.

Die film was met name het werk van van Gogh, AHA is medebedenker van het script enzo, tjee jij hebt toch ook hobbies naast je werk? Verder is AHA beslist niet de enige politicus die publiceert, het laatste is dus een kulargument.



Heeft dus ruk met religie of meningsuiting te maken, maar alles met de inflatie van onze volksvertegenwoordigers.

Whatever, ik hoor het geschreeuw wel.

Orakel
07-07-05, 20:15
Geplaatst door cheesynator
[B]Huh de godslastering en het in diskrediet brengen van de Islam zijn toch de rode draad in de protesten, en die rechtzaak dan om SubmissionII te verbieden? Je kan er tegen zijn omdat het een saaie film is van mijn part maar het gaat toch vooral over de 'beledigende werking' in de discussies.

Het gaat niet / niet alleen, niet alleen maar om de belediging van een geloof. Mensen die beginnen te gillen over Godslastering gillen maar fijn een end weg.
Waar het om gaat is dat mensen doelbewust in het wezen van hun zijn worden getrapt en dat op geheel opportunistische wijze.
Weet je, het vreemde is dat bijna iedereen dat prima vindt en roept: moet kunnen.
Maar als er een paar Islamitische flippo's zeggen dat ze de democratie of het kapitalisme maar niks vinden, dan motte ze het land uit.
Snap jij dat?

Daar komt bij dat haar motieven twijfelachtig zijn. Anders had ze ook genoeg ballen gehad om een Joodse Submission te maken. Ze kijkt echter wel beter uit, want haar gekut over besnijdenissen staakte ze subiet toen de Joodse organisaties in de pen klommen.
En onlangs in Netwerk had ze het erg moeilijk. Bleek dat ze in anderhalf jaar 1 poging tot een motie had ondernomen en 2 keer vragen heeft gesteld. Was ook nog iets over haar aanwezigheid in de kamer.
En dat blinde paard is dan ook nog zo dom om heel krijgshaftig Bolkenstein te xiteren als ze zegt: "geen rel, geen debat".

Nou, ik overweeg om me belastinggeld trug te vragen.



Die film was met name het werk van van Gogh, AHA is medebedenker van het script enzo, tjee jij hebt toch ook hobbies naast je werk? Verder is AHA beslist niet de enige politicus die publiceert, het laatste is dus een kulargument.

Ik heb hobbies naast me werk, maar daar betaal jij niet aan mee. Bij AHA dus wel want dat gaat in de baas zijn tijd.
Een politicus is een volksvertegenwoordiger en niet een pleitbezorger van het eigen ego en het streven om opgenomen te worden in de annalen van de geschiedenis.

Maar om kort te gaan, wat mij stoort is dat problemen, tegengeluiden en aversies tegenwoordig zo gauw van een religie of etniciteit worden voorzien. In het geval van AHA lijkt het dan alsof je het niet met haar eens kunt zijn, zonder gelijk van religieuze pre-occupatie beticht te worden.

p.s. let ff niet op me taalgebruik wil je, heb ff me dag niet. Ben een beetje pissig a.g.v. Londen.

Orakel
07-07-05, 20:17
Geplaatst door reason
Wat is de zin van het opnemen van deze haat-verklaring van Ebru Umar?

Domme Ebru, die Hirsi Ali overal de schuld van geeft.

Alsof het niet Mohamed B was die Van Gogh vermoordde.

Alsof Hirsi Ali dat deed.

Alsof Van Gogh niet bewust heeft gekozen voor het maken van Submission, en het bekritiseren van de rol van de islam in Nederland.

Alsof moslimfundamentalisme is ontstaan door de woorden van Hirsi Ali.

Domme, domme Ebru…

Was jij deze mening ook toegedaan toen ze een jaar geleden op de site van Theo heel bekwaam haar fileermes hanteerde en daar allerlei Islamitische kwesties mee ontleedde?
Of kon je d'r toen wel zoenen?

Vriend
07-07-05, 22:18
Mensen zoals Theo van Gogh hebben niets anders dan chaos en polarisatie toegevoegd aan een discussie tussen op twee voeten lopende aangeklede welbespraakte apen (politici). Wanneer men ziet hoe regeringspartijen zich buigen over maatschappelijke zaken en daarover de meest irrationale, idiote, vergezochte, zestigerjaren, bureacratische, miereneukerige poep-oplossingen voor bedenken, zakt de moed, samen met de figuurlijke stront waarmee de regering ons zo nu en dan drapeert, me in de schoenen. Het feit dat een *Rita Verdonk figuur naar een slavernijherdenking wordt gestuurd zegt naar mijn mening alles, maar dan ook alles, over de kloof, de breuk van continentale proporties die bestaat tussen volk en regering.


Ik ben niet iemand die uitgaat van het goede in een mens. Naar mijn mening zit het goede in vrijwel iedere mens maar niet iedere mens zit in het goede. Wat dan? Alles doodzwijgen? Wij Marokkanen zijn er een toonbeeld van. We hebben de schaamtecultuur verheven naar een ongekende hoogte. We hebben altijd wel een mening, meestal uitgesproken en niet tot rede vatbaar. Maar wanneer het op een confrontatie aankomt zijn we laf. Dan rennen we weg. Verschuilen we onszelf achter quasi beleefdheden. De Berber zal de Arabier haten en vice versa, maar nooit in elkaars gezelschap. En misschien zijn we daar wel goed in. Misschien kunnen Nederlanders daar wel een voorbeeld van ons aannemen. Misschien is het goed om iets te haten zo nu en dan. Misschien kun je dan jezelf identificeren. Misschien kun je dan een plek vinden in datgene wat ons zo nu en dan allemaal naamloos maakt; het leven tussen miljoenen gezichten. Maar doe het wel op een beleefde manier zoals wij Marokkanen dat doen. Helaas deed Theo dit niet. Theo was een grove hater en dat is best wel jammer. Hij kon goed haten..

Seif
08-07-05, 00:21
Geplaatst door Vriend
Theo was een grove hater en dat is best wel jammer. Hij kon goed haten..

Je kunt je natuurlijk afvragen, in hoeverre iemand die de opbrengst van zijn laatste film gebruikt om zijn Marokkaanse buurvrouw aan haar ogen te laten helpen, werkelijk een hater is. Hij was ook de regisseur van series en films waarin Marokkanen op een zeer menselijke, ja zelfs sympathieke wijze in beeld werden gebracht.

Maar kennelijk vinden Marokkanen woorden belangrijker dan daden, want ik heb maar zelden een Marokkaan iets positiefs over Theo horen zeggen, integendeel. Soms is de provocatie als stijlmiddel zeer geschikt. Bijvoorbeeld om de ware gedachten van mensen te onthullen. Gedachten die ze alleen prijs geven als ze van woede al hun remmingen verliezen. Theo was daar een meester in.

Zwarte Schaap
08-07-05, 01:02
Geplaatst door Seif
Je kunt je natuurlijk afvragen, in hoeverre iemand die de opbrengst van zijn laatste film gebruikt om zijn Marokkaanse buurvrouw aan haar ogen te laten helpen, werkelijk een hater is. Hij was ook de regisseur van series en films waarin Marokkanen op een zeer menselijke, ja zelfs sympathieke wijze in beeld werden gebracht.

Maar kennelijk vinden Marokkanen woorden belangrijker dan daden, want ik heb maar zelden een Marokkaan iets positiefs over Theo horen zeggen, integendeel. Soms is de provocatie als stijlmiddel zeer geschikt. Bijvoorbeeld om de ware gedachten van mensen te onthullen. Gedachten die ze alleen prijs geven als ze van woede al hun remmingen verliezen. Theo was daar een meester in.

Provoceren is zo makkelijk en simpel, als ik wil heb ik heel Nederland zo op mijn dak, dus kom nou niet vertellen dat provoceren nou zo tof en zo moeilijk is.

barneveld
08-07-05, 01:28
hirshi ali moet het land uitgezet worden samen met de imans uit eindhoven

reason
08-07-05, 07:38
Geplaatst door Orakel
Was jij deze mening ook toegedaan toen ze een jaar geleden op de site van Theo heel bekwaam haar fileermes hanteerde en daar allerlei Islamitische kwesties mee ontleedde?
Of kon je d'r toen wel zoenen?

Weet ik niet, die stukjes van haar heb ik nooit gelezen.
Ik reageer op haar door jouw geplaatste haatverklaring aan Hirsi Ali.
De inhoud daarvan is beneden alle peil. En getuigt van een domheid, die vermoedelijk voortkomt uit onbeheerste emoties.

Vriend
08-07-05, 23:32
Geplaatst door Seif
Je kunt je natuurlijk afvragen, in hoeverre iemand die de opbrengst van zijn laatste film gebruikt om zijn Marokkaanse buurvrouw aan haar ogen te laten helpen, werkelijk een hater is. Hij was ook de regisseur van series en films waarin Marokkanen op een zeer menselijke, ja zelfs sympathieke wijze in beeld werden gebracht.

Maar kennelijk vinden Marokkanen woorden belangrijker dan daden, want ik heb maar zelden een Marokkaan iets positiefs over Theo horen zeggen, integendeel. Soms is de provocatie als stijlmiddel zeer geschikt. Bijvoorbeeld om de ware gedachten van mensen te onthullen. Gedachten die ze alleen prijs geven als ze van woede al hun remmingen verliezen. Theo was daar een meester in.

Ik geef hem toch een compliment: lees: "hij kon goed haten.."



En ach ja, dat hij zijn arme buurvrouw hielp. Misschien voelde hij zich er meer Gemutlich door. Een compensatie voor zijn grove opmerkingen ten opzichte van heel islamitisch Nederland. Maar zeg eens eerlijk Seif. Als ik jou nou tegen je benen trap he. Zeg je dan Au?

Seif
08-07-05, 23:50
Geplaatst door Vriend
Maar zeg eens eerlijk Seif. Als ik jou nou tegen je benen trap he. Zeg je dan Au?

Ligt eraan hoe hard.

Maar even zonder gekheid: Een provocatie ligt - net als schoonheid - in het oog van de aanschouwer.