PDA

Bekijk Volledige Versie : Diamantbuurt



Elsschot
07-07-05, 02:42
Overlast in Diamantbuurt

AMSTERDAM - Tachtig procent van de bewoners van de Diamantbuurt klaagt nog steeds wel eens over overlast in de buurt. Een kwart van de bewoners rond het Smaragdplein zegt bijna dagelijks overlast te hebben van rondhangende jongeren.

Dit blijkt uit een onderzoek dat stadsdeel Oud Zuid heeft laten uitvoeren nadat vorig jaar een echtpaar na intimidaties door Marokkaanse hangjongeren heeft moeten vluchten. Opmerkelijk is dat de overlast door sommigen bewoners als ernstiger wordt ervaren dan door andere bewoners. Het zijn vooral de hoog opgeleide autochtone bewoners die klagen. Allochtonen, werklozen en ouderen klagen minder. Een verklaring kan volgens de onderzoekers liggen in het feit dat mensen na een drukke werkdag eerder geïrriteerd raken door het lawaai en de onrust van rondhangende jongeren buiten.

Een kwart van de bewoners belt bij overlast de politie. Veel anderen zien hier vanaf omdat het toch niet zou helpen. Een kwart van de bewoners wil meer politie op straat, eenzelfde aantal denkt met meer voorzieningen voor de jeugd de overlast tegen te kunnen gaan.

Volgens voorzitter Emile Jaensch van stadsdeel Oud Zuid neemt de overlast weer toe nu het zomer is. Leerlingen van de muziekschool aan het Smaragdplein zouden regelmatig geïntimideerd worden. De ingezette maatregelen hebben volgens hem overigens wel effect. Er is meer politie op straat, de voetbalkooi gaat om acht uur 's avonds dicht, er zijn gesprekken met ouders en meldingen van overlast krijgen bij de politie een hogere prioriteit. Jaensch noemt het opmerkelijk dat de helft van de bewoners zich voor de buurt wil inzetten. Voor heel Amsterdam is dat slechts 35 procent.


© Het Parool, 06-07-2005

Orakel
07-07-05, 07:03
Jaensch noemt het opmerkelijk dat de helft van de bewoners zich voor de buurt wil inzetten. Voor heel Amsterdam is dat slechts 35 procent.

:slaap:

GTV
07-07-05, 08:01
Preventief ruimen lijkt mij een goede optie...

freya
07-07-05, 09:36
Geplaatst door Elsschot
Overlast in Diamantbuurt

AMSTERDAM - Tachtig procent van de bewoners van de Diamantbuurt klaagt nog steeds wel eens over overlast in de buurt. Een kwart van de bewoners rond het Smaragdplein zegt bijna dagelijks overlast te hebben van rondhangende jongeren.

Dit blijkt uit een onderzoek dat stadsdeel Oud Zuid heeft laten uitvoeren nadat vorig jaar een echtpaar na intimidaties door Marokkaanse hangjongeren heeft moeten vluchten. Opmerkelijk is dat de overlast door sommigen bewoners als ernstiger wordt ervaren dan door andere bewoners. Het zijn vooral de hoog opgeleide autochtone bewoners die klagen. Allochtonen, werklozen en ouderen klagen minder. Een verklaring kan volgens de onderzoekers liggen in het feit dat mensen na een drukke werkdag eerder geïrriteerd raken door het lawaai en de onrust van rondhangende jongeren buiten.

Een kwart van de bewoners belt bij overlast de politie. Veel anderen zien hier vanaf omdat het toch niet zou helpen. Een kwart van de bewoners wil meer politie op straat, eenzelfde aantal denkt met meer voorzieningen voor de jeugd de overlast tegen te kunnen gaan.

Volgens voorzitter Emile Jaensch van stadsdeel Oud Zuid neemt de overlast weer toe nu het zomer is. Leerlingen van de muziekschool aan het Smaragdplein zouden regelmatig geïntimideerd worden. De ingezette maatregelen hebben volgens hem overigens wel effect. Er is meer politie op straat, de voetbalkooi gaat om acht uur 's avonds dicht, er zijn gesprekken met ouders en meldingen van overlast krijgen bij de politie een hogere prioriteit. Jaensch noemt het opmerkelijk dat de helft van de bewoners zich voor de buurt wil inzetten. Voor heel Amsterdam is dat slechts 35 procent.


© Het Parool, 06-07-2005

:haha:

Het houdt maar niet op!

De diamantbuurt is een oase van rust vergeleken met het buurtje waar ik woon.

Waarom komen wij nooit in de krant? :argwaan:

freya
07-07-05, 09:55
Kijk dit is er volgens mij aan de hand:

Dit buurtje is een prachtig voorbeeld van Amsterdamse school architectuur. Busladingen vol toeristen komen er naar kijken.

Het is gebouwd als arbeiderswijk, maar sinds de boel mooi is opgeknapt willen de yuppen het overnemen. Kan ze geen ongelijk geven, het is daar bij bepaalde lichtval echt sprookjesachtig mooi.

Helaas voor onze yupjes wonen er ook nog gewoon mensen met kinderen. En die verzamelen op het speelpleintje.
Ooit zijn speelpleintjes daarvoor ontworpen, maar ja : :maf2: Yupjes hebben daar natuurlijk niks mee te maken, die willen rust aan hun drukke hoofdjes :moe:


Je kan dus op de meeste avonden een kanonskogel door al die straatjes schieten. De bewoners daar zijn gewoon strontverwend.

GroteWolf
07-07-05, 10:33
Helaas voor onze yupjes wonen er ook nog gewoon mensen met kinderen

Ja, vijf kinderen in huisjes van 60m2. Dus die moeten wel de hele dag op straat hangen. Tel er bij op dat de schooluitval enorm is dan heb je dus: Groepen jochies die zich vervelen voor je deur.

Yuppen wonen er helemaal niet. Dan moet de woningen gaan samenvoegen tot 120 m2 en dan moet de buurt eerst weer een goede naam hebben, Nu koopt niemand er een huis. Er zijn bijna geen koophuizen en de huurwoningen zijn van de woningbouw dus daarvoor moet je minimaal verdienen.
Overigens is de buurt gebouwd voor en door Joodse Diamantbewerkers. Een hele mooie buurt die een beter lot verdient.

freya
07-07-05, 10:38
Geplaatst door GroteWolf
Ja, vijf kinderen in huisjes van 60m2. Dus die moeten wel de hele dag op straat hangen. Tel er bij op dat de schooluitval enorm is dan heb je dus: Groepen jochies die zich vervelen voor je deur.

hoe weet jij dat van die schooluitval? Zijn daar statistieken van, over deze buurt?


Yuppen wonen er helemaal niet. Dan moet de woningen gaan samenvoegen tot 120 m2 en dan moet de buurt eerst weer een goede naam hebben, Nu koopt niemand er een huis. Er zijn bijna geen koophuizen en de huurwoningen zijn van de woningbouw dus daarvoor moet je minimaal verdienen.


Het zijn vooral de hoog opgeleide autochtone bewoners die klagen.


Overigens is de buurt gebouwd voor en door Joodse Diamantbewerkers. Een hele mooie buurt die een beter lot verdient.

Er is helemaal niks mis met die buurt, ik zou er graag willen wonen.

Het_Is_Lent
07-07-05, 13:27
Ik woon er niet, maar op mij komt het over als een gezellig/schattig plaatsje, maar ik voel me dan ook niet gauw bedreigd.

Als ik er een woning aangeboden zou krijgen, zou ik die absoluut aannemen.

L@vita

Kal-El B.V
07-07-05, 14:51
Wat wordt er nou eigenlijk bedoeld met "overlast" ?

freya
07-07-05, 17:06
Geplaatst door Kal-El B.V
Wat wordt er nou eigenlijk bedoeld met "overlast" ?

:haha:

Dat is de juiste vraag hier :duim: