PDA

Bekijk Volledige Versie : Re:

MAN31
07-07-05, 21:47
Als niet gelovige heb ik een ruime en vrije kijk op het geloof.
Misschien is de Koran verontrustend, maar de bijbel is dat net zo goed.

Is het niet zo dat God miljoenen mensen liet verdrinken omdat ze niet meer naar hem luisterden? (ark van noah).
In de bijbel staan ook oorlogsverhalen genoemd.

Mijn standpunt is als volgt:
Ieder geloof heeft het potentiŽle gevaar in zich dat onbetrouwbare mensen misbruik maken van de kennis van het geloof en de interpretaties die mogelijk zijn van de teksten in het geschreven woord van het geloof.

Ik vind dat het geloof niet het blindelings volgen van een Bijbel of Koran is en het blindelings overnemen van wat predikanten over het geloof zeggen. Bij geloof moet je altijd nadenken en blijven bedenken wat je vindt van de dingen die gezegd worden.

Stel (even heel fantasievol genomen) dat een vooraanstaand persoon binnen een geloof ineens gaat roepen dat alle mensen met blond haar fout zijn en dood moeten.
Met je gezonde verstand kun je wel nagaan dat dit niet klopt.

Radicalisering (en die beweging zie je binnen ieder geloof, geen enkele uitgezonderd) is een gevaarlijk fenomeen binnen ieder geloof.
Daar waar het gezond verstand ophoudt en het blindelings volgen begint, daar begint radicalisering. Helaas zijn er altijd mensen die dit pad inslaan, hiervoor ook geen enkele uitzondering voor welk geloof dan ook.