PDA

Bekijk Volledige Versie : Expositie foto's moslims bewerkt met een mes



Zwarte Schaap
08-07-05, 03:11
Foto's moslims bewerkt met een mes

Rotterdam - De hoop was dat de grote foto's van moslims in het Museumpark de kloof zou dichten tussen moslims en niet-moslims, maar een onbekende zette zijn mes in deze hoop. Enkele doeken van de openluchttentoonstelling werden bewerkt. Initiatiefnemer Han de Bruijn deed aangifte van deze vernielzucht.

Fotografe Kathelijne Reijse begon in opdracht van De Bruijn in mei dit jaar een cursus fotografie met een groep moslims. Deze groep maakte aan de hand van een aantal thema's, zoals liefde, eenzaamheid en angst, foto's. De tentoonstelling Anders!?! toont dat moslims dezelfde gevoelens hebben als niet-moslims.

De initiatiefnemer wilde zo laten zien, dat 'we in de eerste plaats mensen zijn die allemaal dezelfde gevoelens ervaren'. Door de overeenkomsten te benadrukken, zou de kloof tussen de twee groepen moeten worden gedicht.

De Bruijn betreurt het, dat nu iemand zijn mes heeft gezet in dit project. ,,De expositie staat nog tot 9 juli in het Rotterdamse park, maar ik wilde de tentoonstelling ook in andere grote steden in Nederland opzetten. Het is nu onzeker of dat nog mogelijk is.''


Bron: Rotterdams Dagblad 07/07/05

Faceoff
08-07-05, 08:26
Tja je hebt ze in alle geloven. Van die gasten die op de meest onlogische manieren hun ongenoegen moeten uiten.

Het_Is_Lent
08-07-05, 11:26
Geplaatst door amadeus
Foto's zijn haram zal een extremist misschien gedacht hebben.

Vast.

Het is onmogelijk dat het een Rotterdamse autochtoon is, want die doen zoiets niet.

L@vita

amadeus
08-07-05, 11:34
Geplaatst door Het_Is_Lent
Vast.

Het is onmogelijk dat het een Rotterdamse autochtoon is, want die doen zoiets niet.

L@vita
Ik houd alle opties open Lavita.

Het_Is_Lent
08-07-05, 11:35
Geplaatst door amadeus
Ik houd alle opties open Lavita.

Ik ook, amadeus.

Ik ben eigenlijk al blij dat het om foto's gaat en niet om personen.

L@vita

Siah
08-07-05, 11:37
de expositie (van gesaboteerde werk(en)) zou beter gewoon door moeten gaan.
alhoewel, met enige extra kleine ingreep. bv om een nieuwe titel voor te kiezen, of dat anders ter toon te gaan stellen.

de titel gesaboteerde kunst in nederland , zou misschien een optie zijn.

amadeus
08-07-05, 11:41
Geplaatst door Het_Is_Lent
Denk je? Ik ben geen kunstliefhebster, maar provocatie is nogal vergezocht, wat dan al die moslims die in levende lijve op straat rondlopen of ook maar ademen?

L@vita
Dat is heel wat anders, het straatbeeld is een stuk gemengder.

Ik denk dat ze het in een allochtonenwijk evenmin kunnen waarderen als je daar reuze foto's van autochtonen gaat plaatsen 'om de kloof te dichten'. Die zullen ook binnen een dagje gesloopt zijn.

Het_Is_Lent
08-07-05, 11:47
Geplaatst door amadeus
Dat is heel wat anders, het straatbeeld is een stuk gemengder.

Ik denk dat ze het in een allochtonenwijk evenmin kunnen waarderen als je daar reuze foto's van autochtonen gaat plaatsen 'om de kloof te dichten'. Die zullen ook binnen een dagje gesloopt zijn.

Heel wat anders, dat denk ik niet. Zo'n allochtoon is in het echt natuurlijk nog veel enger. Komen er dan geen allochtonen naar het Museumpark toe?

Ik kan je uit ervaring vertellen dat het de meeste allochtonen niet boeit of er foto's van autochtonen geplaatst worden, wat ijl je nou?

Laten we gelijk een soort grens instellen en bepalen welke plaatsen voor allochtonen en welke voor autochtonen zijn en niet vergeten er hekken omheen te plaatsen:moe:

L@vita

amadeus
08-07-05, 11:47
Als men al iets ziet in zo'n foto expositie om de kloof te dichten, laat ze dan eens wat leuke foto's maken waar mensen van allerlei afkomsten/religies op staan. En die samen een leuke activiteit doen ofzo.

Het_Is_Lent
08-07-05, 11:53
Geplaatst door ibrahimmm
Deze woorden zijn van jou en dus voor jouw rekening.
Ik kan je uit ervaring vertellen, dat er niet minder allochtone assholes zijn dan autochtone.
Dader al gepakt?
Misschien een meisje, wier klik geknipt was en zo haar gram haalt?
Wie zal het zeggen?

Stuur de rekening maar door.

Ik beweer niet dat er meer aso's zijn bij allochtonen of autochtonen. Ik reageer alleen op dit artikel (en op amadeus).

L@vita

Het_Is_Lent
08-07-05, 12:00
Geplaatst door ibrahimmm
Niet OP jouw rekening, maar VOOR jouw rekening...
Lezen is idd nog een hele kunst!

Foto's van moslims worden gesloopt, autochtoontje wordt aangesproken.
En als autochtoontje met tegengestelde stelling komt, komt mevrouw met een onwaarschijnlijkheidstheorie...
Zie je niet dat je met 2 maten meet?

En ik reageer op het artikel en op hen die reageren op datzelfde artikel en op elkaar...

Reken je maar rijk, zou ik zeggen. Nooit gehoord van sarcasme?

Lees het maar opnieuw, met deze info die ik je nu geef :moe:

L@vita

Het_Is_Lent
08-07-05, 12:07
Geplaatst door ibrahimmm
Ja, laat mij maar rechtbreien wat een ander krom maakt.
Alsof ik niets beters te doen heb dan de suïcidale therapeut uit te hangen voor mensen die menen hun walgelijke perceptie te moeten projecteren op nog gezonde geesten als de mijne... :fucyc:

Ik zou zeggen doei, neem het niet al te persoonlijk en belast je gezonde geest niet al te veel.

L@vita

Het_Is_Lent
08-07-05, 12:13
Geplaatst door ibrahimmm
Ik wilde net zeggen:
Ik stop nu maar, het moet duidelijk zijn.
Heb ts al twee punten, net als Mozart...
Jij hebt er nog geen en ik vermoed, dat je die ook niet krijgt, al zijn jouw uitspraken graverender dan die van hem en mij tesamen.
Als je dat maar weet!

Wat een wereldramp en nu maar hopen dat ze bij het beheer weten wat sarcasme inhoudt, want een strapunt zou ik niet overleven :tik:

L@vita

Het_Is_Lent
08-07-05, 12:15
Geplaatst door ibrahimmm
Dat hoef ik ook niet te doen: dat doe jij wel voor me, indien ik het zou toelaten...
Ik wil hiermee zeggen dat vechten tegen de bierkaai...whatever!

Speak 2 the hand.

L@vita

Het_Is_Lent
08-07-05, 12:19
Geplaatst door ibrahimmm
Nee, een foto bewerken is het einde van de wereld...
En sarcasme dient men niet te verwarren met cynisme of gesjaggerijn...

Niet zo zeiken. Ik neem aan dat jij het verschil aan het beheer zult uitleggen om misverstanden te voorkomen, erg nobel van je:).



Ik ben eigenlijk al blij dat het om foto's gaat en niet om personen.

L@vita

Het_Is_Lent
08-07-05, 12:21
Geplaatst door ibrahimmm
Because the head is not willing/able to ever listen? :rood:

The head is 2 pretty, om zich daar wat van aan te trekken.

L@vita

Het_Is_Lent
08-07-05, 12:23
Geplaatst door ibrahimmm
Nou, dan is iedereen blij! :tover:

Ik weet niet of de kunstenaar dat is en misschien nog een enkeling (mensen op de foto misschien). Iedereen is altijd zo beladen :cheefbek:

L@vita

Het_Is_Lent
08-07-05, 12:25
Geplaatst door ibrahimmm
Or the head is too much a foreigner to fit in...

You would like that wouldn't you? Ik moet je helaas teleurstellen. Mijn hoofd past bijna overal tussen(in) en is nog pretty ook.

L@vita

Het_Is_Lent
08-07-05, 12:46
Geplaatst door ibrahimmm
Weer woorden voor jouw rekening, mij zul je ze niet zien back-uppen.
Zie jezelf gewoon als een individu, een schepsel Gods.
Net als al die andere mensen.

Met de telefoon in de ene hand en het potje pillen in de andere was de keuze voor het mooie hoofdje al snel gemaakt...(Se7en)

Dat kan ik er ook wel bij hebben.

Ik maak zelf uit hoe ik mezelf zie en toevallig is dat als mezelf.

Net als al die andere mensen? Lekker boeiend, dat laat ik me niet aanpraten. Ik ben namelijk een individu.

Geen telefoon, geen pillen, alleen een pretty hoofdje.

L@vita

observer
08-07-05, 14:04
nu kom ik uit rotterdam en kan ik mededelen dat er hier van alles gesloopt wordt ook kunst

dus al hadden er puppies opgestaan gesloopt hadden ze toch wel geworden

alleen had dan niemand er een extra betekenis aan gegeven was het gewoon vandalisme geweest

Zwarte Schaap
08-07-05, 14:34
Geplaatst door amadeus
Dat is heel wat anders, het straatbeeld is een stuk gemengder.

Ik denk dat ze het in een allochtonenwijk evenmin kunnen waarderen als je daar reuze foto's van autochtonen gaat plaatsen 'om de kloof te dichten'. Die zullen ook binnen een dagje gesloopt zijn.

De kunstwerken hangen niet in een allochtone wijk maar in een park tussen het Museum Boymans van Beuningen en de Kunsthal. De Park wordt veel gebruikt door vooral homosexuele ''sextoeristen'' als afwerkplaats en autochtonen die hun hond daar komen uitlaten.


Kapotte foto's Museumpark 'domweg vandalisme'

Rotterdam - Eigenlijk hadden ze er al rekening mee gehouden, dat de grote doeken in het Museumpark met foto's gemaakt door moslims zouden worden vernield. Niet vanwege het geloof van de fotografen, maar omdat kunst in de openlucht nu eenmaal vaak het doelwit is van vandalen. ,,Ik ga er nu ook nog vanuit dat het domweg vandalisme is geweest,'' zegt initiatiefnemer Han de Bruijn.

Vorige week donderdag was het de eerste keer raak. De ogen van een meisje op een van de enorme fotodoeken op stevig zeil waren ingeprikt. Met een sterk stanleymes denkt De Bruijn. ,,Maar de schade was nog niet noemenswaardig.'' Afgelopen dinsdag raakte hij echter 'best geëmotioneerd' toen hij het tweede vernielde doek zag. Uit de foto van een roos was een strook gesneden. ,,Ik vond het zelf het mooiste doek. Wat nu rest is een macaber beeld.''


Buitenlucht
,,Ik had gehoopt dat het goed zou gaan, deze expositie in de buitenlucht,'' zegt de beeldend kunstenaar Kathelijne Reijse, die de amateurfotografen een cursus gaf. ,,Het is verschrikkelijk dat het toch mis is gegaan. Het is onbegrijpelijk dat zo'n lieflijk beeld als een bloem kapot is gemaakt. Dan gaat het echt puur om de vernielzucht.''

Met de foto's wilden De Bruijn en Reijse tonen dat moslims 'net zo zijn als wij'. ,,Zij hebben dezelfde gevoelens.'' De fotografen verbeelden verschillende thema's als liefde en eenzaamheid in hun foto's. De hoop was dat hiermee begrip zou worden gekweekt tussen de twee groepen in de stad.

Omdat nergens op de vernielde foto's leuzen zijn gekalkt, denkt De Bruijn dat het niet een moslimhater is geweest die zijn mes heeft gepakt. ,,Als iemand tegen deze boodschap zou zijn geweest, had hij zelf ook een boodschap achtergelaten.''

Tot morgen blijft de expositie in het Museumpark staan, inclusief de vernielde foto's. ,,Ik wil zo laten zien wat er is gebeurd. Dit vandalisme wil ik niet wegmoffelen.'' De wens was, om de openluchttentoonstelling ook naar andere steden te laten reizen. ,,Ik hoop dat dat gaat lukken, maar dan moeten andere organisaties dit wel betalen.'' De schade per doek is zeker tweehonderd euro.

Reijnse: ,,Ik laat mij hier zeker niet door ontmoedigen. Ook in de toekomst maak ik nog kunst voor de buitenruimte.''

Bron: Rotterdams Dagblad 08/07/05