PDA

Bekijk Volledige Versie : "Dutchbat had anders kunnen handelen''



Marsipulami
08-07-05, 10:28
,,Dutchbat had anders kunnen handelen''

Overlevenden Srebrenica willen Nederlandse staat aansprakelijk stellen
Van onze redactrice in Nederland


© AP
AMSTERDAM - Tien jaar na de val van Srebrenica is de strijd om wie de verantwoordelijkheid draagt voor de moord op meer dan zevenduizend moslimmannen nog niet gestreden. Overlevenden willen de Nederlandse staat aansprakelijk stellen. ,,Het Nederlandse leger heeft zijn taak niet serieus genomen. Het moest de vluchtelingen beschermen en heeft dat niet gedaan.''



UIT opeenvolgende overheidsrapporten en een parlementaire enquête naar het bloedbad in Srebrenica in juli 1995, rees de afgelopen jaren het beeld op van een Nederlands VN-bataljon Dutchbat van nog geen vierhonderd lichtbewapende soldaten dat met de onmogelijke taak naar Bosnië was gestuurd om er de moslimbevolking te beschermen. Oog in oog met duizenden tot de tanden bewapende Servische militairen bleef hun geen andere mogelijkheid dan zich over te geven, zeker toen de gevraagde VN-luchtsteun uitbleef. Ze waren overgeleverd aan de Serviërs, en konden niet anders dan mee te werken aan de deportatie van duizenden moslimmannen, die daarna in koelen bloede werden vermoord.

Maar de soldaten van Dutchbat hadden wel degelijk anders kunnen handelen en de Nederlandse staat is medeverantwoordelijk voor de genocide. Dat is de overtuiging van het advocatenbureau van de bekende Nederlandse juriste Britta Böhler, die eerder ook al de Koerdenleider Abdullah Öcalan verdedigde. In naam van overlevenden van de genocide in Srebrenica (zie inzet) wil het bureau de Nederlandse staat aanklagen.

Omdat een eventueel proces erg duur zal worden en jaren kan aanslepen, onderzochten de advocaten via voorbereidende getuigenverhoren of de nabestaanden überhaupt een kans op slagen hebben. Daarom namen in Den Haag de afgelopen weken belangrijke hoofdrolspelers van het Srebrenica-debâcle, zoals oud-Dutchbat-commandant Thom Karremans, zijn plaatsvervanger Rob Franken, enkele generaals en de toenmalige minister van Defensie Joris Voorhoeve, plaats in het getuigenbankje.

Mient Jan Faber, icoon van de Nederlandse vredesbeweging, staat de advocaten bij als raadgever. Hij reisde de afgelopen jaren veelvuldig in Bosnië, ook tijdens de oorlog, en legt zich als bijzonder hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam toe op de veiligheid van burgers in conflictsituaties. ,,Dat Dutchbat niet anders kon handelen dan het heeft gedaan, dat gaat er bij mij nog altijd niet in'', zegt Faber. ,,Er waren andere opties.''

Faber: ,,Toen de enclave overrompeld werd door de Serviërs, vluchtten duizenden Moslims naar de plek waar ze dachten veilig te zijn: de basis van Dutchbat. Maar daar werden ze niet binnengelaten. Toen de Serviërs vervolgens begonnen met deporteren, had Dutchbat met name de mannen in veiligheid kunnen brengen door ze alsnog tot de basis toe te laten.''

Volgens Faber hadden de Nederlandse blauwhelmen de vluchtelingen op de basis in Potocari moeten houden tot de VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR en het Rode Kruis er waren om de mannen te registreren, voor de Serviërs ze konden meenemen voor 'ondervraging'. ,,Dat doe je normaal gesproken in een oorlogssituatie, daar bestaan regels voor die vastgelegd zijn in de Conventie van Genève. Maar Dutchbat nam zijn beschermingstaak niet ernstig. Integendeel, de soldaten gingen zelfs de deportatie door de Serviërs faciliteren, gingen meehelpen. Alle Moslims werden van de compound weggestuurd.''

Waarom Dutchbat dat deed? ,,De officiële redenering voor het Nederlandse optreden luidt dat er een humanitair probleem was'', zegt Faber. ,,Er zaten 25.000 vluchtelingen in Potocari, het was er hartstikke warm, er was een gebrek aan water en voedsel. Als de Moslims te lang op de basis zouden blijven, zou het probleem, zoals commandant Franken het verwoordde, 'zichzelf oplossen'. De vluchtelingen zouden sterven als ratten.'' Men besloot te redden wat er te redden viel, om de mannen dan maar te riskeren om zo de vrouwen en de kinderen in veiligheid te kunnen brengen.

Al snel na de val van de enclave kwam het bevel van hogerhand om de deportatie door de Serviërs te ondersteunen. En dat bevel kwam van de Nederlandse legerleiding, beweert Faber. ,,De Nederlandse staat zal natuurlijk alles doen om aan te tonen dat de missie van Dutchbat een VN-operatie was. Maar er is volgens ons een duidelijke Nederlandse lijn en dus verantwoordelijkheid. Een Nederlandse generaal in Sarajevo, Cees Nicolaï, heeft na overleg met de Nederlandse minister van Defensie Voorhoeve aan een Nederlandse commandant in Potocari Karremans de opdracht gegeven om de deportatie te faciliteren. Dat terwijl de opdracht van de VN voor Dutchbat was om de vluchtelingen bij zich op de basis te beschermen.''

Volgens Faber speelde een gebrek aan ervaring de Nederlanders parten in die noodlottige julidagen. ,,We hebben een eeuwenlange traditie van afzijdigheid. We drijven handel en steken ons vingertje op. We gaan met een zeker enthousiasme, maar hebben niets met de keiharde wereld van oorlog en conflicten.''

Faber: ,,De Nederlanders doordachten de situatie niet waarin ze terecht zouden komen. Er trad een gezichtsvernauwing op, bij de Dutchbatters, maar ook bij de Nederlandse overheid. Die raakte in een soort stress, hoe kon ze haar militairen zo snel mogelijk weghalen uit Srebrenica? Ze konden zich niet voorstellen dat er nog grotere rampen zouden komen. De overheid en de militairen wisten dat er massaal gemoord werd in de regio, en toch haalden ze de vluchtelingen niet op de compound. Dat was vragen om moeilijkheden.''

Nu de getuigenverhoren zijn afgerond, moeten de overlevenden beslissen of ze een zaak aanspannen tegen de Nederlandse staat. ,,Hun antwoord zal ongetwijfeld ja zijn'', zegt Mient Jan Faber. Midden juli valt de beslissing.



In de maandagkrant: interview ex-Dutchbatter.


08/07/2005 Ilse Degryse

©Copyright De Standaard

observer
08-07-05, 11:10
volgens mij is de nederlandse staat vaker aangeklaagd dan de werkelijke daders

en mient jan faber als adviseur over wat dutchbat wel of niet had kunnen doen is natuurlijk belachelijk

de man is een notoir tegenstander van militairen en hun werk

dat is ongeveer hetzelfde als een streng gelovige vragen advies te geven over abortus

Lampo
08-07-05, 11:49
Geplaatst door observer
volgens mij is de nederlandse staat vaker aangeklaagd dan de werkelijke daders

en mient jan faber als adviseur over wat dutchbat wel of niet had kunnen doen is natuurlijk belachelijk

de man is een notoir tegenstander van militairen en hun werk

dat is ongeveer hetzelfde als een streng gelovige vragen advies te geven over abortus

Faber was anders wel een fervent voorstander van de operatie in Irak.

Turkish_boy
08-07-05, 15:26
Duchbat(of het hele Nederlandse leger) (zie overgave 2e wereld oorlog en neutraal zijn 1ste wereld oorlog) is en was gewoon te laf om te vechten...

Als er nu een zelfde situatie was, en ze zouden duchbat eropaf sturen...
Dan zou het zelfde gebeuren...

waterfiets
08-07-05, 15:31
Geplaatst door Turkish_boy
Duchbat is en was gewoon te laf om te vechten...

Vechten terwijl je soldaten omgeven zijn door vrouwen en kinderen? Het is wel makkelijk dit soort dingen achteraf te concluderen als je bepaalde feiten weg laat ... Waarmee ik niet wil ontkennen dat men anders en wellicht beter had kunnen handelen. Faber kan best gelijk hebben maar wat schieten we daar nu mee op? De daders zijn de moordenaars die de genocide gepleegd hebben.

Turkish_boy
08-07-05, 16:17
Ik ben van mening dat de Dutchbad desnoods zichzelf dood had moeten vechten, zoals een echte soldaat hoord te doen.

Overgeven is/was een laffe daad, zeker als er zoveel op het spel staat/stond.

observer
08-07-05, 21:18
Geplaatst door Turkish_boy
Ik ben van mening dat de Dutchbad desnoods zichzelf dood had moeten vechten, zoals een echte soldaat hoord te doen.

Overgeven is/was een laffe daad, zeker als er zoveel op het spel staat/stond. wanneer heeft het turkse leger eigenlijk zoiets gedaan? tegen het grootste armeense leger?
tegen de nazies?

waar waren de turkse troepen in bosnie

totdat de turken op wat gevaarlijkers dan koerdische vluchtelingen afgaan lijkt me het een loze kreet


Faber was anders wel een fervent voorstander van de operatie in Irak. precies en we weten wat de gevolgen ervan waren

barfly
08-07-05, 21:23
Volgens mij was Dutchbat een gelegenheidsclubje dienstplichtige soldaatjes die niet veel konden uitrichten. We moeten niet de Dutchbatters de schuld geven maar de regering die 't stelletje zo naar een crisis lokatie heeft gestuurd.

Lampo
08-07-05, 21:45
Geplaatst door Turkish_boy
Duchbat(of het hele Nederlandse leger) (zie overgave 2e wereld oorlog en neutraal zijn 1ste wereld oorlog) is en was gewoon te laf om te vechten...

Als er nu een zelfde situatie was, en ze zouden duchbat eropaf sturen...
Dan zou het zelfde gebeuren...

Ach joh, er was een tijd dat de Hollanders de sterkste militaire macht op aarde waren :ego: .
Als de Ruyter weer eens de Theems opvoer, waren de Engelsen in alle staten.

Tijd om de Republiek weer in te voeren, we hebben de jongens van stavast weer nodig.

Rabi'ah.
08-07-05, 21:58
Geplaatst door Lampo
Ach joh, er was een tijd dat de Hollanders de sterkste militaire macht op aarde waren :ego: .
Als de Ruyter weer eens de Theems opvoer, waren de Engelsen in alle staten.

Tijd om de Republiek weer in te voeren, we hebben de jongens van stavast weer nodig.

Ja he, fijne tijd he, toen Nederland de hele wereld overging om de boel leeg te plunderen en te koloniseren? :duim:

Lampo
09-07-05, 00:01
Geplaatst door Alcibiades
Toen werd er tenminste nog geen moord en brand geschreeuwd als je met hard werken een beetje winst maakte met de slavenhandel. En de Afrikanen profiteerden ook nog mee. :boer:

Nou, en dan die prachtige infrastructuren die we achtergelaten hebben ook nog. Is wel een beetje vervallen nu. Toch jammer.

Turkish_boy
09-07-05, 03:01
Geplaatst door observer
wanneer heeft het turkse leger eigenlijk zoiets gedaan? tegen het grootste armeense leger?
tegen de nazies?

waar waren de turkse troepen in bosnie

totdat de turken op wat gevaarlijkers dan koerdische vluchtelingen afgaan lijkt me het een loze kreet

precies en we weten wat de gevolgen ervan waren

Het Turkse leger heeft zich nooit overgegeven, ook niet tegen England, Frankrijk, Australie, Rusland en Griekland.

En de Armenen die hadden nooit een leger dus konden we er ook niks naartoe sturen, het waren slechts burgers die gedeporteerd werden omdat ze anders in opstand zouden komen Tegen het Ottomaanse rijk met het inval van Rusland.

Er was een klein opstandje geweest, maar die was gelukkig de kop ingedrukt.

Turkije heeft zeker 30.000 doden gegeven aan het Koerdische terroristische beweging PKK. En dat noem je zeker geen overgeven?

Turkije zit in het Navo maar werd niet naar Bosnie gestuurd om die burgers te beschermen, waren ze wel gestuurd hadden ze zich desnoods doodgevochten. In Turkije is het zo, draai je je om voor je vijand om wegterennen, mag je neergeschoten worden door je eigen commandant! Als je dat maar weet.

Dus niet proberen het schuld van je aftepraten, Nederland (dutchbad) is gewoon LAF geweest en is verantwoordelijk voor duizenden onschuldige doden. Werk je ergens aan mee dan ben je schuldig in mijn ogen.
En Milosovic in Den Haag mag te veel praten, ik zou hem allang het strop om de nek gelegd en eigenhandig kruk onder zijn vuile poten vandaan geschopt.

Lampo
09-07-05, 10:28
En Milosovic in Den Haag mag te veel praten, ik zou hem allang het strop om de nek gelegd en eigenhandig kruk onder zijn vuile poten vandaan geschopt. [/B]

Ja, hoe de turken omgaan met de mensenrechten hoef je niet weer even te verduidelijken. Dat wisten we zo ook wel. En zolang de turken de massamoord op de christenen niet als deel van hun historie erkennen, kunnen ze het qua Europa wel schudden.

Turkish_boy
09-07-05, 10:33
Geplaatst door Lampo
Ja, hoe de turken omgaan met de mensenrechten hoef je niet weer even te verduidelijken. Dat wisten we zo ook wel. En zolang de turken de massamoord op de christenen niet als deel van hun historie erkennen, kunnen ze het qua Europa wel schudden.

Iets wat je niet gedaan hebt kun je niet erkennen en wat menserechten betreft: Dat is geen mens maar een hond, hondjes krijgen spuitjes als ze ziek zijn of bijten ;)

Karin.N
09-07-05, 10:45
Achteraf gezien kun je altijd constateren dat er anders gehandeld had moeten worden.

Zelf ben ik zoals (bijna) allen hier niet op de hoogte van alle details en feiten. Zolang ik die niet allemaal ken, vind ik dat ik dus ook niet kan oordelen over de zeer complexe situatie in die tijd!

observer
09-07-05, 12:53
En de Armenen die hadden nooit een leger dus konden we er ook niks naartoe sturen, het waren slechts burgers die gedeporteerd werden omdat ze anders in opstand zouden komen Tegen het Ottomaanse rijk met het inval van Rusland.

Er was een klein opstandje geweest, maar die was gelukkig de kop ingedrukt.

Turkije heeft zeker 30.000 doden gegeven aan het Koerdische terroristische beweging PKK. En dat noem je zeker geen overgeven?

Turkije zit in het Navo maar werd niet naar Bosnie gestuurd om die burgers te beschermen, waren ze wel gestuurd hadden ze zich desnoods doodgevochten. In Turkije is het zo, draai je je om voor je vijand om wegterennen, mag je neergeschoten worden door je eigen commandant! Als je dat maar weet.
. dus precies wat ik zeg

turkse leger vocht wel tegen de armenen (nou ja vocht) en die 30000 doden waren dat niet voor het grootste deel burgers?

mbt wat je zegt over ahum disipline in het turkse leger, dat lijkt me sterk deze manier van dappperheid kweken werd vroeger door de kgb en ss gebruikt maar als deze door officieren gebruikt wordt heeft dat meestal een groot aantal dode officieren tot gevolg

Turkish_boy
09-07-05, 13:38
Geplaatst door observer
dus precies wat ik zeg

turkse leger vocht wel tegen de armenen (nou ja vocht) en die 30000 doden waren dat niet voor het grootste deel burgers?

mbt wat je zegt over ahum disipline in het turkse leger, dat lijkt me sterk deze manier van dappperheid kweken werd vroeger door de kgb en ss gebruikt maar als deze door officieren gebruikt wordt heeft dat meestal een groot aantal dode officieren tot gevolg

Het Turkse leger vocht tegen opstandelingen, die gewapend( met Russische wapens) en moordend te werk gingen.

Armenen hebben in hun opstand vele Turkse dorpen aangevallen, de mannen geexecuteerd, de vrouwen verkracht en oudjes en kinderen opgesloten in de moskee om er vervolgens handgranaten in te gooien en in fik te steken. Ik beschuldig de Armeniers van een Turkse genocide eerder dan andersom. Turkse acties waren niks minder dan vergeldingsacties tegen een genocide. Dat er daarbij door de honger(deportatie kost veel kracht en er is nooit genoeg te eten) een vrouw met kindje is omgekomen betreur ik wel. Je moet niet vergeten dat uit arcief onderzoek blijkt dat gedoporteerde Armeniers voedsel van het leger kregen(eten dat normaal voor soldaten was bestemd).

TUrkse leger heeft er zoveel mogelijk aan gedaan om geen slachtoffers te maken, de Armeniers daarintegen deel hebben Turkse politieke gevangenen meteen aan de galg gehangen.

Wat disipcline betreft:

Die mooie regel bestaat al sinds het ottomaanse rijk, mooi he...

http://www.bozkurt.net/My_eGallery/gallery/Bayraklar/ulubatli_hasan.jpg

Mooie voorbeeld van een Heldhaftige soldaat: Ulubatli hasan
bij het verovering van Istanbul( constaninopol) bleef hij vasthouden aan het Ottomaanse(Turkse) vlag. Ook na speren van Grieken in zijn borst....

observer
09-07-05, 22:10
Die mooie regel bestaat al sinds het ottomaanse rijk, mooi he... het ottomaanse rijk bestaat niet meer dus wat dat betreft

Snap turken af en toe niet

het is overduidelijk dat er door turkse troepen waanzinnige dingen zijn gedaan zowel tegen de armenen als tegen de koerden. het argument dat er gewapend verzet was en dat bij de bestrijding ervan burgers omgekomen zijn is net zomin valide als het is wanneer de israeli palestijnse burgers afknallen omdat er een gewapende strijder in de omgeving rondloopt

of het nu die ouderwetse machomentaliteit is of gewoon supernationalistisch denken het wordt tijd dat men eens schoon schip maakt

kom op vergeet het ottomaanse rijk en treed de 21 eeuw binnen als een moderne staat

Turkish_boy
09-07-05, 22:20
Geplaatst door observer


kom op vergeet het ottomaanse rijk en treed de 21 eeuw binnen als een moderne staat

Iemand die zijn verleden vergeet, kan nooit met zekere ogen het toekomst in kijken.

Ik vind het een onrecht dat mijn land´s geschiedenis in boekjes anders word weergegeven dan het is omdat een paar Armeniers het zeggen.

Nogmaals: Armenen hebben een Turkse genocide gepleegd en de Koerden hebben we 30.000 doden aan gegegen.

Meer dan genoeg dus, ps: er is vandaag weer een fucking aanslag in Turkije op het Turkse leger....

Karin.N
09-07-05, 22:23
Geplaatst door Turkish_boy
Iemand die zijn verleden vergeet, kan nooit met zekere ogen het toekomst in kijken.

Ik vind het een onrecht dat mijn land´s geschiedenis in boekjes anders word weergegeven dan het is omdat een paar Armeniers het zeggen.

Nogmaals: Armenen hebben een Turkse genocide gepleegd en de Koerden hebben we 30.000 doden aan gegegen.

Meer dan genoeg dus, ps: er is vandaag weer een fucking aanslag in Turkije op het Turkse leger....

Armeniers stellen daar tegenover dat juist in de turkse geschiedenisboekjes de feiten onjuist worden weergegeven.

Turkish_boy
10-07-05, 00:21
Geplaatst door Karin.N
Armeniers stellen daar tegenover dat juist in de turkse geschiedenisboekjes de feiten onjuist worden weergegeven.

Pure onzin!

Karin.N
10-07-05, 00:48
Geplaatst door Turkish_boy
Pure onzin!

Dat zullen zij van jouw mening vinden :vingers:

Turkish_boy
11-07-05, 02:27
Geplaatst door Karin.N
Dat zullen zij van jouw mening vinden :vingers:

Ow maar dat is een feit en geen mening :zwaai:
Tjah wat ze van de feiten zullen vinden? mmm niet zo leuk denk ik... ze komen er wel overheen, ik weet het, het leven is zeer en zeer hard :)

Al Mraouwi
11-07-05, 20:36
Maar stel nou, dat de Nederlanders, alleen om de eer te redden, een paar salvo's hadden afgevuurd. Dat had een paar honderd dooie 'Ollandse soldaatjes opgeleverd en had de Serviers waarschijnlijk nog veel wraakzuchtiger en bloeddorstiger gemaakt.

Denkt u echt, dat de slachting onder de Bosniers dan minder zou zijn geweest?

Er zaten daar zo'n 40000 moslims. Ik denk dat Mladic' troepen bij eventueel geboden weerstand nog minder scrupules zouden hebben gehad om hen om te brengen.

Turkish_boy
12-07-05, 16:09
Geplaatst door Al Mraouwi
Maar stel nou, dat de Nederlanders, alleen om de eer te redden, een paar salvo's hadden afgevuurd. Dat had een paar honderd dooie 'Ollandse soldaatjes opgeleverd en had de Serviers waarschijnlijk nog veel wraakzuchtiger en bloeddorstiger gemaakt.

Denkt u echt, dat de slachting onder de Bosniers dan minder zou zijn geweest?

Er zaten daar zo'n 40000 moslims. Ik denk dat Mladic' troepen bij eventueel geboden weerstand nog minder scrupules zouden hebben gehad om hen om te brengen.

Als ze dat hadden gedaan, waren die Nederlandse soldaten in iedereen´s ogen helden...
Maarja het mentalitijd is liever laf dan dood...
Die burgers gingen er toch aan, maar misschien hadden een paar SErvieche soldaten ook kunnen sneuvelen als ze tegen de Nederlanders vochten...