PDA

Bekijk Volledige Versie : handel op z'n berbers (leuke foto)



Afrux
09-07-05, 14:03
Straat Handelaar in Marrakech

http://www.bladi.net/modules/galerie/photos/524.JPG

Zwarte Schaap
09-07-05, 14:19
Afrux wat vindt jij van het feit dat de Amazighbewegingen zoals Tireli, SMDN en waarschijnlijk ook Tawiza samenwerken met Racistenpartij leefbaar Rotterdam waar ze gaan samenwerken om hun landgenoten uit te leveren op basis van ongrondwettelijke maatregelen. Wat vindt jij ervan dat de amazighidentiteit wordt misbruikt door mensen zoals atheist Ali Belhaj voor een beetje subsidie en aandacht?

lees hier meer:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?postid=2135630#post2135630

Stop het misbruik van onze Imazighenidentiteit door atheistische sukkels die zich opwerpen als zogenaamde leidertjes van de imazighen.

Eke
09-07-05, 23:19
Geplaatst door Zwarte Schaap
Afrux wat vindt jij van het feit dat de Amazighbewegingen zoals Tireli, SMDN en waarschijnlijk ook Tawiza samenwerken met Racistenpartij leefbaar Rotterdam waar ze gaan samenwerken om hun landgenoten uit te leveren op basis van ongrondwettelijke maatregelen. Wat vindt jij ervan dat de amazighidentiteit wordt misbruikt door mensen zoals atheist Ali Belhaj voor een beetje subsidie en aandacht?

lees hier meer:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?postid=2135630#post2135630

Stop het misbruik van onze Imazighenidentiteit door atheistische sukkels die zich opwerpen als zogenaamde leidertjes van de imazighen.


Gezien de formulering van je vraag denk ik dat ik het antwoord van Afrux al weet....




Hoemeer ik lees op internet, ZS, hoe duidelijker me de complexiteit wordt van het leven in Nederland door een gelovige Marokkaanse Nederlander.
En het wordt er niet beter op, nu er de laatste jaren ook hier in W-E. aanslagen worden gepleegd .Gelukkig dat in Engeland de Engelse moslims er niet op afgerekend worden ,volgens mijn krant.

Stel, ZS, je bent een autochtone bestuurder. Van het goede hout gesneden.Hoe zou jij het samen -leven gestalte willen geven met met name Marokkaanse-Nederlanders in jouw stad./ Niet de eerste generatie, maar de tweede, de derde generatie.
Enerzijds heb je te maken met de bestuursstructuren van Nederland, anderzijds heb je te maken met het Moslimzijn van de oud-komers . Hoe zie je dat ?

Zwarte Schaap
09-07-05, 23:40
Geplaatst door Eke
Gezien de formulering van je vraag denk ik dat ik het antwoord van Afrux al weet....

Hoemeer ik lees op internet, ZS, hoe duidelijker me de complexiteit wordt van het leven in Nederland door een gelovige Marokkaanse Nederlander.
En het wordt er niet beter op, nu er de laatste jaren ook hier in W-E. aanslagen worden gepleegd .Gelukkig dat in Engeland de Engelse moslims er niet op afgerekend worden ,volgens mijn krant.

Stel, ZS, je bent een autochtone bestuurder. Van het goede hout gesneden.Hoe zou jij het samen -leven gestalte willen geven met met name Marokkaanse-Nederlanders in jouw stad./ Niet de eerste generatie, maar de tweede, de derde generatie.
Enerzijds heb je te maken met de bestuursstructuren van Nederland, anderzijds heb je te maken met het Moslimzijn van de oud-komers . Hoe zie je dat ?



Tip aan die bestuurder:

Zie ze als burgers van je stad, niets meer en niets minder. Investeer in werkgelegenheid en scholing en doe wat aan schooluitval. Voor de rest is je vraag moeilijk te beantwoorden omdat ik het onderwerp te breed is om hier te behandelen.

Afrux
10-07-05, 11:50
Geplaatst door Zwarte Schaap
Afrux wat vindt jij van het feit dat de Amazighbewegingen zoals Tireli, SMDN en waarschijnlijk ook Tawiza samenwerken met Racistenpartij leefbaar Rotterdam waar ze gaan samenwerken om hun landgenoten uit te leveren op basis van ongrondwettelijke maatregelen. Wat vindt jij ervan dat de amazighidentiteit wordt misbruikt door mensen zoals atheist Ali Belhaj voor een beetje subsidie en aandacht?

lees hier meer:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?postid=2135630#post2135630

Stop het misbruik van onze Imazighenidentiteit door atheistische sukkels die zich opwerpen als zogenaamde leidertjes van de imazighen.


Dit heeft niets met het onderwerp te maken, maar vooruit, een van de bovengenoemde organisaties ken ik goed en ik weet dat er geen banden zijn met LPF of welke politieke partij dan ook en volgens mij geldt voor de andere organisaties ook. En al is het zo, ieder persoon is vrij om te bepalen met wie hij al dan niet samenwerkt. Zoalang ze binnen de wet opereren. Op dit moment is LPF de grootste partij in Rotterdam, als je iets met de gemeente wil organisaren dan kan je niet eromheen. Ik heb je nooit horen praten over de andere organisatiesin rotterdam, waaronder je ABDESSALAM YASIN genoten, die met lpf samengewerkt hebben en het nog doen.


Nogmaals iedereen heeft het recht om zelf te bepalen wat hij gelooft, wat de bovengenoemde persoon, die ik niet ken, doet of niet, is niet mijn zaak. zolang hij geen schade aan anderen berokkent.

Wat heeft atheisme met AMazigh identiteit te maken, natuurlijk zijn er amazigh joden, atheisten, christenen, al is het een absolute minderheid van minder dan 3%. De rest is moslim. Het geldt voor ieder islamitische volk. Bij de Arabieren is het aantal zelfs meer dan 30%, so what? Moeten we de christenen van Libanon gaan uitmoorden omdat ze zich niet bekeren..


Als je andere beschuldigt dan moet je met gegronde argumenten komen,. Emtioneel onzin moet je voor jezelf houden.

Afrux
10-07-05, 11:55
Geplaatst door Eke
Gezien de formulering van je vraag denk ik dat ik het antwoord van Afrux al weet....




Hoemeer ik lees op internet, ZS, hoe duidelijker me de complexiteit wordt van het leven in Nederland door een gelovige Marokkaanse Nederlander.
En het wordt er niet beter op, nu er de laatste jaren ook hier in W-E. aanslagen worden gepleegd .Gelukkig dat in Engeland de Engelse moslims er niet op afgerekend worden ,volgens mijn krant.

Stel, ZS, je bent een autochtone bestuurder. Van het goede hout gesneden.Hoe zou jij het samen -leven gestalte willen geven met met name Marokkaanse-Nederlanders in jouw stad./ Niet de eerste generatie, maar de tweede, de derde generatie.
Enerzijds heb je te maken met de bestuursstructuren van Nederland, anderzijds heb je te maken met het Moslimzijn van de oud-komers . Hoe zie je dat ?


Dat zei de bnurgermeester ook. Natuurlijk zullen er altijd achterlijken zieligen, die meestal mislukt in hun leven zijn en dat op anderen proberen af te schuiven, die zich raar gaan gedragen ten opzichte van onschuldige moslims. Dat heb je overal.

maar stel je voor dat christenen een aanslag plegen in een islamitische land, waar 1 miljoen mensne christenen uit het buitenland wonen.
In sommige landen gaan al 10tallen doden en worden wijken in brand gestoken alleen al omdat ze iets horen dat negatief is ten opzichte van islam (denk aan de barbaarse daden tegen d ekoran in Guatanamo B).

In Marokko zijn tijdens de eerste golf oorlog ook een aantal fransen vermoord omdat Bush senior Irak binnen viel.

ernestclaes
10-07-05, 11:55
Lijkt wel of Zwarte Schaap atheisme gelijkstelt aan misbruik.

Zwarte Schaap: hoe kijk je tegen Nederlanders aan die geen moslims wensen als woordvoerder of op belangrijke posities wegens hun geloof. Heb jij daar dan ook begrip voor?

Afrux
10-07-05, 12:00
Zijn dit volgens jouw ook allemaal atheistische kafirs die met lpf samenwerken?

Ik zie geen enkel Amazigh bewuste die zich inzit tegen de onderdrukking van Imazighen.





http://www.rotterdam.nl/Rotterdam/Internet/Overig/rdm/Bureau%20sociale%20integratie/DSC_0031amail.jpg

Afrux
10-07-05, 12:02
zij deze ook kafirs??

http://www.rotterdam.nl/Rotterdam/Internet/Overig/rdm/Bureau%20sociale%20integratie/DSC_0042dmail.jpg

Eke
10-07-05, 14:15
Geplaatst door Afrux
Dat zei de bnurgermeester ook. Natuurlijk zullen er altijd achterlijken zieligen, die meestal mislukt in hun leven zijn en dat op anderen proberen af te schuiven, die zich raar gaan gedragen ten opzichte van onschuldige moslims. Dat heb je overal.

maar stel je voor dat christenen een aanslag plegen in een islamitische land, waar 1 miljoen mensne christenen uit het buitenland wonen.
In sommige landen gaan al 10tallen doden en worden wijken in brand gestoken alleen al omdat ze iets horen dat negatief is ten opzichte van islam (denk aan de barbaarse daden tegen d ekoran in Guatanamo B).

In Marokko zijn tijdens de eerste golf oorlog ook een aantal fransen vermoord omdat Bush senior Irak binnen viel.

Wat wil je hier mee zeggen, Afrux ? Dat Engelsen aardiger zijn dan bevolking van landen verderop ?

Of staan Engelsen beter voorgelicht in het leven en is er meer vrijheid om je eigen mening te vormen ?

Dat laatste 'denk' ik, maar er spelen vast nog wel meer dingen mee bij de ontvlambaarheid van een deel van die verre volkeren .Frustraties, die de Engelsen minder hebben ?Of : een niet-gelovige is minder waard ?

Die lui die hier in W-E lullig doen tegen allochtonen hebben ook zo hun redenaties.

Ik voel dat ik blijf steken, dat ik niet verder kom. Wat wil ik dan : dat er veel aandacht voor dit soort processen komt en dat we gezamenlijk zoeken naar een remedie.
Dat we tijd in elkaar steken i.p.v. wantrouwen, boosheid, haat.Ook op internationaal nivo.

Zwarte Schaap
10-07-05, 14:31
Geplaatst door Afrux
Dit heeft niets met het onderwerp te maken, maar vooruit, een van de bovengenoemde organisaties ken ik goed en ik weet dat er geen banden zijn met LPF of welke politieke partij dan ook en volgens mij geldt voor de andere organisaties ook. En al is het zo, ieder persoon is vrij om te bepalen met wie hij al dan niet samenwerkt. Zoalang ze binnen de wet opereren. Op dit moment is LPF de grootste partij in Rotterdam, als je iets met de gemeente wil organisaren dan kan je niet eromheen. Ik heb je nooit horen praten over de andere organisatiesin rotterdam, waaronder je ABDESSALAM YASIN genoten, die met lpf samengewerkt hebben en het nog doen.

Nogmaals iedereen heeft het recht om zelf te bepalen wat hij gelooft, wat de bovengenoemde persoon, die ik niet ken, doet of niet, is niet mijn zaak. zolang hij geen schade aan anderen berokkent.

Wat heeft atheisme met AMazigh identiteit te maken, natuurlijk zijn er amazigh joden, atheisten, christenen, al is het een absolute minderheid van minder dan 3%. De rest is moslim. Het geldt voor ieder islamitische volk. Bij de Arabieren is het aantal zelfs meer dan 30%, so what? Moeten we de christenen van Libanon gaan uitmoorden omdat ze zich niet bekeren..

Als je andere beschuldigt dan moet je met gegronde argumenten komen,. Emtioneel onzin moet je voor jezelf houden.

Weet je wat emotioneel is, dat geschreeuw van Ali Belhadj bij rondom tien waar hij racist Pastoors bij stond in zijn aanval op Geert Mak. dat was pas hysterische emotie. ( http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?postid=2135630#post2135630 )

Het is heel simpel afrux, de imazighen identiteit wordt misbruikt door atheistische leiders die hun leden laten afdwalen. Imazighen zijn voor 99 % moslim en deze leiders leiden hun naar anti-moslims die anti-moslimmaatregelen nemen om hun geloof te breken.

Ze worden in ruil voor een beetje geld door Leefbaar Rotterdam misbruikt om tweespalt te zaaien in de Marokkaans gemeenschap.

Anti-Islam maatregelen werken ze mee en legitimeren ze.

Kortom de imazighen identiteit wordt misbruikt voor rechtse politiek waarvan alleen een aantal leden profiteren maar de rest van de marokkanen als voetveeg wordt gebruikt, zie rapport meedoen of achterblijven. Sterker nog de atheistische imazighen worden gebruikt om moskeeen en andere marokkanen in de gaten te houden.

Dit is een kwalijke zaak voor de imazighen, ik als amazigh-patriot kan dat niet goedkeuren. Voor de zoveelste keer worden imazighen misbruikt.

Zwarte Schaap
10-07-05, 14:34
Geplaatst door Afrux
zij deze ook kafirs??

Niet zo dom doen afrux, je weet dondersgoed dat ik het alleen over de leiders heb waarvan de leden niet altijd weten waar ze mee bezig zijn.

Afrux
10-07-05, 15:38
het heeft niets met engelsen te maken, in Spanje is ook niet extreem gereageerd, al moeten we niet ontkennen dat er een achterlijke absolute minderheid wel reageert. Deze achterlijke minderheid bestaat ook in nl. Dat zie je wel in zogenaamde islamitische landen. Alleen al voor het beledigen van d ekoran zijn in landen zoals Afghanisatan en pakistan tientallen (moslims onder elkaar) vermoord omdat de massa woedend naar buiten kwam. Ik weet niet of ze daar ooit gehoord hebben van een stille tocht. Dat heeft niets met de engelsen te maken, het heeft naar mijn mening te maken met de gedachten van mensen en deze verschillen heel veel in achterlijke landen ten opzichte van ontwikkelde landen. daarbij komt het feit dat er een deel van deze bevolkingen extreme gedachten opnahoudt en alleen in geweld gelooft.

Ik ben van overtuigd als de christenen bijvoorbeeld in Pakistan een dergelijke aanval op islamitische doelen zullen plegen, dat het land in chaos zal leven voor een tijd door wraaknemingen. Dit heeft niets te maken met antiislam, maar het is de realiteit.


Prof. Ahmed Assid (schrijver, filosoof en decent aan d euni van Rabat):

De grote Jihad in Marokko is de Jihad voor de vrouwenrechten, democratie en de rechten van Imazighen. Maar omdat te bereiken moeten we de hersens van demensen bijstellen. We moeten ze in staat stellen om de technologische ontwikkelingen te accepteren.




Geplaatst door Eke
Wat wil je hier mee zeggen, Afrux ? Dat Engelsen aardiger zijn dan bevolking van landen verderop ?

Of staan Engelsen beter voorgelicht in het leven en is er meer vrijheid om je eigen mening te vormen ?

Dat laatste 'denk' ik, maar er spelen vast nog wel meer dingen mee bij de ontvlambaarheid van een deel van die verre volkeren .Frustraties, die de Engelsen minder hebben ?Of : een niet-gelovige is minder waard ?

Die lui die hier in W-E lullig doen tegen allochtonen hebben ook zo hun redenaties.

Ik voel dat ik blijf steken, dat ik niet verder kom. Wat wil ik dan : dat er veel aandacht voor dit soort processen komt en dat we gezamenlijk zoeken naar een remedie.
Dat we tijd in elkaar steken i.p.v. wantrouwen, boosheid, haat.Ook op internationaal nivo.

Eke
10-07-05, 15:52
Geplaatst door Zwarte Schaap


Anti-Islam maatregelen werken ze mee en legitimeren ze.

.

Dit is een kwalijke zaak voor de imazighen, ik als amazigh-patriot kan dat niet goedkeuren. Voor de zoveelste keer worden imazighen misbruikt.

Okay, Zwarte Schaap. Wil jij hier als je de tijd hebt en zin puntsgewijs publiceren welke anti-islam maatregeln je bedoelt ?Anti-islam maatregelen in ons land. Klinkt niet best.

Deze feiten moeten helder worden, vind je niet ?

Tweespalt is waardeloos.Al denk ik niet dat het om naieve mensen gaat.Ze zullen er goed over nagedacht hebben en misschien helemaal geen kwaad bedoelen... :confused:

Temeer belangrijk om dit bekend te maken.

Afrux
10-07-05, 15:58
Nog maals ik ken deze ali niet, maar hij heeft het recht om zijn mening te uiten en zijn ideologie of opvtting te verdedie of hij pastoor bij sss of net. et s dzlfde pastoor dieveelogenamdemosim in Rotterdam verwelkomd wordt. dar hoo ik je niet over. he verschil is dat eze scheinhelig ijn, mardit terzijde.


Ik denk niet pastoors of wie dan ook (al dan niet atheist) mijn islam zal beinvloeden. Religie beschouw ik als een persoonlijke zaak en ik heb alle het recht (met name in nl) om het te beleven zoals ik wil. Niemand die daar imvloed op zal hebben. Zolang je natuurlijk aan de wet houdt en niemand aschade berrokent. Dat is ook het geval in England en de rest van de democratische wereld. In englnad zijn allee berechtte (soms de dood straf) extremisten gevlucht, zij krijgen een huis, een slaris en een advokaat. Je moet naar de realiteit kijken en niet met emotie praten.

Waar het mij omgaat of iemand democratische is, dat is belangrijker. Zolang hij mij en mijn opvattingen (o.a. religie) respecteert. Dat hij kritiek uitoefent op extremisten is voor mij de normaalste zaak van de wereld. Dat recht heeft hij en ik doe het net zo als hij. In marokko is gellukig ook na de aanslagen in Casa het hele volk deze extremisten gaan afschuwen. De extremisten beschouwen zichzelf als de ware moslim, mensen als ik zijn voor hun kafir. ER is dus zeker verband met islam. Maar je moet nuchter zijn om het onderscheid te kunnen maken tussen kritiek op deze moslim of op de islam. Je gaat me toich niet vertellen dat in sommige achterlijke landen, zoals Nigeria waar de sharia toegepast wordt in het noorden waar straffen uitgedeeld worden als steniging, niets te maken heeftmet islam. En je mag me zeker niet als kafir bestempelen als ik op deze vorm van islam kritiek heb.

Als iemand overtuigd atheist is, dan is het zijn zaak, ik heb respect voor zolang hij respect heeft voor mijn overtuiging. Ik heb wel meer respect voor overtuigde beschaafde atheisten, dan verdwaalde in identiteitscrisis verkerende 'zogenaamde' moslims, die het allemaal beter weten en goed begrepen hebben. IK wil zeker niet mijn dagen versleten door op zoek te gaan, hoe ze 1500 jaar geleden, zaten, aten, naar de wc gingen, etc. En een probleem te gaan maken van een stoel. En dat je met de rechter voet moeten stappen als je ergens binnen gaat enzovoorts...

lees dit boek:
M5 + Abdelkrim en de problematiek rond de onafhankelijkheid van Marokko. (Arabisch)






Geplaatst door Zwarte Schaap
Weet je wat emotioneel is, dat geschreeuw van Ali Belhadj bij rondom tien waar hij racist Pastoors bij stond in zijn aanval op Geert Mak. dat was pas hysterische emotie. ( http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?postid=2135630#post2135630 )

Het is heel simpel afrux, de imazighen identiteit wordt misbruikt door atheistische leiders die hun leden laten afdwalen. Imazighen zijn voor 99 % moslim en deze leiders leiden hun naar anti-moslims die anti-moslimmaatregelen nemen om hun geloof te breken.

Ze worden in ruil voor een beetje geld door Leefbaar Rotterdam misbruikt om tweespalt te zaaien in de Marokkaans gemeenschap.

Anti-Islam maatregelen werken ze mee en legitimeren ze.

Kortom de imazighen identiteit wordt misbruikt voor rechtse politiek waarvan alleen een aantal leden profiteren maar de rest van de marokkanen als voetveeg wordt gebruikt, zie rapport meedoen of achterblijven. Sterker nog de atheistische imazighen worden gebruikt om moskeeen en andere marokkanen in de gaten te houden.

Dit is een kwalijke zaak voor de imazighen, ik als amazigh-patriot kan dat niet goedkeuren. Voor de zoveelste keer worden imazighen misbruikt.

Eke
10-07-05, 16:14
Geplaatst door Afrux
1) het heeft naar mijn mening te maken met de gedachten van mensen en deze verschillen heel veel in achterlijke landen ten opzichte van ontwikkelde landen. daarbij komt het feit dat er een deel van deze bevolkingen extreme gedachten opnahoudt en alleen in geweld gelooft.




Prof. Ahmed Assid (schrijver, filosoof en decent aan d euni van Rabat):

2)De grote Jihad in Marokko is de Jihad voor de vrouwenrechten, democratie en de rechten van Imazighen. Maar omdat te bereiken moeten we de hersens van demensen bijstellen. We moeten ze in staat stellen om de technologische ontwikkelingen te accepteren.

1)de eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen dat als ik vroeger naar een hongersnood ergens in Afrika keek, ik dacht dat wij verder ontwikkeld waren. Maar......dat is gewoon maar een manier van kijken. Kijk je vanuit een andere hoek dan zie je bv. de schoonheid van hun hartelijkheid onderling (ff niet denken aan Tutsi's en Hutu's), hun steun en medeleven met elkaar. Ik zie dan hele goede mensen.

wat betreft het geloven in geweld : ze zijn niet de enigen hoor. dit vind ik wel een zwakke reaktie van mezelf om meteen aan het geweld tijdens de inval in Afghanistan en Irak te denken---men had toch veel meer tijd en ruimte aan een vreedzame oplossing moeten geven , gezien alle mensenlevens aan beide kanten die jammerlijk verminkt zijn en dit was te voorzien.......................................... .....................................
maar nu terug naar jouw opmerking : het is afschuwelijk als je alleen in geweld gelooft. De mensen hebben niet de mogelijkheid gehad om te leven in een vreedzame wereld en hun Geloof te internaliseren of hoe zit dat dan precies ?????En hoe keer je dat ten goede ?

2)Ik weet niet zoveel van Marokko . Het lijkt mij dat het heerlijk is om stromend water te krijgen om te wassen en elektriciteit in huis, maar misschien gaat het daar helemaal niet om.Sorry !!

Tamza_N_Rif
10-07-05, 19:32
Wat is dit voor gelul over dat 'Tawiza waarschijnlijk gaat samenwerken met Leefbaar Rotterdam'?

Tamza_N_Rif
10-07-05, 19:38
Overigens zijn de zgm 'leiders' van SMDN en Tirelli helemaal geen atheïsten. Ik ken ze namelijk persoonlijk. Dus Zwarte Schaap, als je een groep personen of een vereniging wil aanvallen, beroep je dan niet op leugens, staat erg sneu en ongeloofwaardig. Wat een triestheid.

Ik heb overigens wel gehoord dat Tirelli heeft zitten netwerken met Leefbaar Rotterdam. Een ongelooflijke domme actie. Jammer dat de enige Rotterdamse Amazigh-beweging zich zo te kakken heeft gezet.

Zwarte Schaap
10-07-05, 19:53
Geplaatst door Tamza_N_Rif
Overigens zijn de zgm 'leiders' van SMDN en Tirelli helemaal geen atheïsten. Ik ken ze namelijk persoonlijk. Dus Zwarte Schaap, als je een groep personen of een vereniging wil aanvallen, beroep je dan niet op leugens, staat erg sneu en ongeloofwaardig. Wat een triestheid.

Ik heb overigens wel gehoord dat Tirelli heeft zitten netwerken met Leefbaar Rotterdam. Een ongelooflijke domme actie. Jammer dat de enige Rotterdamse Amazigh-beweging zich zo te kakken heeft gezet.

Kijk maar bij rondom tien hoe Ali Belhaj en zijn collegaleidertje als backup voor Marco Pastors opdraven om Geert Mak, die de islam-bashing aanvalt, te kakken te zetten. Voorts steunenden ze van het begin af aan het Leefbaar Rotterdam rapport waar maatregelen tegen Marokkanen en moslims in Rotterdam worden genomen om ongrondwettelijke experimenten op ze uit te laten voeren.

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?postid=2135630#post2135630

De Imazighenbewegingen worden in Rotterdam gebruikt door Leefbaar Rotterdam om een bres te slaan in de Marokkaans gemeenschap. Men wil dat ze het ongrondwettelijke Rapport Meedoen of achterblijven gaan ondertekenen met als chantagemiddel subsiedies. De traditionele Marokkaanse verenigingen en stichtingen willen dit namelijk niet. In hun drang om subsidies binnen te halen lurken deze leiders met Leefbaar Rotterdam en veraden ze hun gemeenschap.

Zulke mensen zijn een gevaar voor de Imazighen en hun bewegingen zo zullen ze meer en meer arabische- en thamazight-tallige Marokkanen tegen zich in het harnas jagen. Iets wat ik als trotse amazigh de amazighbewegingen niet toewens.

Afrux
11-07-05, 11:40
Het is altijd het zelfde oude liedje. Of zoals we zeggen in het Tamazight: Izri n weghyur (in dit geval is het meer: Izri n ichari). Onzin verkopen en zelf conclusies trekken.

Jij zit hier iedereen en nog wat te beschuldigen, maar jij noemt geen enkele feit. geef me voorbeelden van de maatregelen die genomen zijn en die zogenaamd door Amazigh organisaties ondersteud worden. Geef me concrete feiten, om welke maatregelen het gaat en wie ze heeft goed gekeurd...


Ik steun de anti terreur maatregelen in marokko, die 100 keer verder gaan dan in Europa. Ik heb het recht ook de anti terreur maatregelen hier te steunen (al moet ik eerlijk zeggen dat ik van niets weet en helemaal niet op de hoogte ben van wat in r'dam gaand is).

Over die onzin van netwerken met leefbaar of wie dan ook, daar weet niets van en het is weer dezelfde oude zielige strategie. Zodra je een andere mening op na houdt of niet de de simplistische ideologie van achterlijke extremisten en wahhabisten, dan ben je kafir, een jood en wordt je gebruikt door zionisten.

Aangezien leefbaar rotterdam de grootste partij op dit moment is, kan niemand eromheen wanneer je ioets wil realiseren samen met de gemeente. Dat hebben alle islamitische organisaties en veel ARabische nationalistische (zogenaamde leiders, die meestal zichzelf vertegenwoordigen, denk aan Bibi, mahjoub, abu layl, etc). Het ergste van deze mensen is dat ze ook nog vaak twee gezichten op nahouden, een voor de gemeente en de andere voor de AChterlijke Marokkanen ( Imazighen). Maar daar hoor ik je niet over.. Ik heb je ook nooit gehoord over de samenwerking van ael met een pvda (belgie, die het bestaan van allah ontkent).... en hierover zijn bewijzen...

Nog een keer! Kom met concrete zaken, waarom je op zo een goedkope manier hier mensen van alles en nog wat gaan beschuldigen. Dan kunnen we serieus vragen.

Welke overeenkomsten? Welke maatregelen zijn getekend door deze mensne... etc.....

By the way, als de gemeente van mijn stad maatregelen wil nemen om achterlijke extremisten een halt toe te roepen, dan zal ik ze ook steunen, ongeacht of je soort mij al dan niet voor kafir uitmaken...

Afrux
11-07-05, 11:45
dit is wat tillei op hun site over zichzelf zeggen. Ik heb ook hun activiteiten bekijken en die geven een ander beeld dan jij hier stempelt. Of had je liever dat Tilelli een afdeling had moeten worden van de simplistische en achterlijke yasin. Voor mij liojkt het een normale organisatie. En als je iemand zwart wil maken omdat het niet past binnen je achterlijke ideologie, dan moet je voortaan met feiten komen en niet blindinglings je propaganda en haat machine ....


Inleiding
Tilelli is een onafhankelijke en democratische culturele organisatie voor de Marokkaanse gemeenschap in Rotterdam. De vereniging heeft als uitgangspunt dialoog en wederzijds respect. Wij vinden een kritische kijk op maatschappelijke discussies essentieel om tot concrete oplossingen te komen voor de integratieproblematiek. Wij zetten ons in om de sociale en culturele positie van de achterban te verbeteren en om hun belangen te behartigen. Evenals het bevorderen van de integratie en participatie. De vereniging hecht veel waarde aan samenwerking en staat open voor alle democratische organisaties en andere instellingen om gemeenschappelijke projecten te bewerkstelligen.

Werkwijze

• Organisatie van sociale activiteiten.
• Verzorgen van voorlichtingsbijeenkomsten. (gezondheidszorg, onderwijs, etc.)
• Het bestrijden van discriminatie en racisme.
• Organisatie van lezingen, debatten en culturele activiteiten.

De maatschappelijke positie van Imazighen in Nederland

De laatste decennia zijn er verschuivingen en veranderingen geconstateerd binnen bestaande Marokkaanse maatschappelijke en culturele organisaties in Nederland. Uit het laatste onderzoek van Instituut voor Migratie en Etnische Studies (Dynamisch Mozaïek, 2002) vormen Amazigh organisaties een nieuwe trend binnen de bestaande structuren. Ze onderscheiden zich door voor een specifiek terrein en een specifieke doelgroep binnen de Marokkanen te interesseren. Deze nieuwe trend zorgt ervoor dat er steeds meer vraag is naar activiteiten op het gebied van cultuurbeleving, welzijn en maatschappelijke participatie. In tegenstelling tot de eerste generatie, die passief van de zijkant toekeek, is er een groot bewustwordingproces gaande onder de tweede en derde generatie Imazighen. Er is veel belangstelling en interesse voor de Amazigh identiteit en cultuur.

Identiteit

Inzicht in en aandacht voor de verschillende culturen is van wezenlijk belang om tot een geslaagde multiculturele samenleving te komen. De in Nederland aanwezige diversiteit aan culturen laat zich niet eenvoudig uitvlakken om plaats te maken voor een universele Nederlandse cultuur. Het mooie van een democratische samenleving die vrijheid propageert, is juist dat mensen hun eigen identiteit mogen en kunnen ontwikkelen. Respect voor elkaar, dus ook voor elkanders cultuur, en een open houding is een voorwaarde voor het slagen van onze multiculturele samenleving. Behoud van eigen taal en cultuur vormt geen belemmering voor de integratie, het kan de integratie juist versnellen. Mensen die zich bewust zijn van hun eigen identiteit staan sterker in het leven. Kennis van eigen cultuur speelt zodoende een belangrijke rol in de ontwikkeling van de jongeren.

De multiculturele samenleving

Ondanks de verbetering van de positie van de meeste Marokkanen is het integratiebeleid niet volledig geslaagd. De aanpak van de overheid en de 1ste generatie zelforganisaties is niet succesvol gebleken en heeft op verschillende vlakken tekort geschoten. Aan de andere kant zijn de scholen, woningcorporaties en andere instellingen niet in staat geweest om te gaan met diversiteit. De grootste fout van de beleidmakers is de beschouwing van Marokkanen als een homogene groep. Het ontbreekt hierbij aan aandacht voor de grote culturele, religieuze en politieke verschillen die er zijn.

Discriminatie

De regel dat racisme, in welke vorm en van welke kant dan ook, niet kan en mag, moet stevig verankerd blijven in de samenleving en een begrip zijn voor iedereen. Wij zijn voor een multiculturele samenleving met gelijke rechten en kansen; een samenleving waarin de Universele Rechten van de Mens gerespecteerd worden. Wij zullen we dan ook hard inzetten voor het bestrijden van elke vorm van racisme en vooroordelen.


Integratie en participatie

Tilelli hecht groot belang aan de integratie van de Marokkaanse gemeenschap in Rotterdam. Participatie en maatschappelijk betrokkenheid zijn een vereiste om tot een geslaagde multiculturele samenleving te komen. Rotterdam moet zich ontplooien tot een multiculturele samenleving conform universele normen en waarden, waarin ieder burger het recht heeft zijn cultuur en religie ongehinderd kan beleven.

Voorlichting

Voorlichting en informatie zijn van groot belang om een gevoel van maatschappelijke betrokkenheid bij de Marokkanen te kweken. Tilelli wil een bijdrage hieraan leveren door organisatie van bijeenkomsten over onderwijs, gezondheid, arbeidmarkt, etc.

Iwan
11-07-05, 15:10
Geplaatst door Afrux

Inleiding
Tilelli is een onafhankelijke en democratische culturele organisatie voor de Marokkaanse gemeenschap in Rotterdam. [/B]
Ik weet weinig ove Tilelli, maar kan me uitlegen wat je hiermee bedoeld.

Pytaghoras
11-07-05, 15:40
Geplaatst door Afrux
Straat Handelaar in Marrakech

http://www.bladi.net/modules/galerie/photos/524.JPG

Ik zat de hele nacht de amazigh avatar te maken en meneer Afrux heeft het zomaar gekopieerd zonder toestemming te vragen. Hmmmm, slechte zaak! Maar voor jou maak ik een uitzondering. In ruil daarvan moet je mij vertellen wat je daarvan vindt.

Afrux
11-07-05, 19:48
Geplaatst door Pytaghoras
Ik zat de hele nacht de amazigh avatar te maken en meneer Afrux heeft het zomaar gekopieerd zonder toestemming te vragen. Hmmmm, slechte zaak! Maar voor jou maak ik een uitzondering. In ruil daarvan moet je mij vertellen wat je daarvan vindt.

Ik heb nog daar even aan gedacht, om het oed te maken ga ik zelf eentje maken. beschouw net f ik he even heb eleend.

Afrux
11-07-05, 19:48
Geplaatst door Pytaghoras
Ik zat de hele nacht de amazigh avatar te maken en meneer Afrux heeft het zomaar gekopieerd zonder toestemming te vragen. Hmmmm, slechte zaak! Maar voor jou maak ik een uitzondering. In ruil daarvan moet je mij vertellen wat je daarvan vindt.

Ik heb nog daar even aan gedacht, om het oed te maken ga ik zelf eentje maken. beschouw net f ik he even heb eleend.

Zwarte Schaap
13-07-05, 01:57
Geplaatst door Tamza_N_Rif
Wat is dit voor gelul over dat 'Tawiza waarschijnlijk gaat samenwerken met Leefbaar Rotterdam'?

Tawiza is verbonden en gelieerd aan SMDN en tireli waar Ali Belhaj een prominente rol vervult. Het is min of meer hun spreekbuis op internet.

En meissie ik waarschuw je, als je niet betrokken wilt raken met geheime dienst perikelen dan kun je beter een veilige afstand houden.

AARDIG
13-07-05, 02:02
Geplaatst door Afrux
Straat Handelaar in Marrakech

http://www.bladi.net/modules/galerie/photos/524.JPG

:eek: Ze is een Wahabbi. Ze draagt een niqaab. Hoe durf je dat een leuke foto te vinden.

Afrux
13-07-05, 02:58
Geplaatst door AARDIG
:eek: Ze is een Wahabbi. Ze draagt een niqaab. Hoe durf je dat een leuke foto te vinden.

nee zij is geen wahhabi, wahhabisten zouden haar stenigen omdat ze tussen die mannen zit.. het is ook geen nikaab maar volgens mij noemen ze dat Ltam.

Afrux
13-07-05, 03:01
Geplaatst door Zwarte Schaap
Tawiza is verbonden en gelieerd aan SMDN en tireli waar Ali Belhaj een prominente rol vervult. Het is min of meer hun spreekbuis op internet.

En meissie ik waarschuw je, als je niet betrokken wilt raken met geheime dienst perikelen dan kun je beter een veilige afstand houden.

Als je een beetje op de hoogte was van de ontwikkelingen, dan wist je dat smdn door amazigh organisaties niet gezien wordt als een amazigh organisatie ( hun statuten maken het duidelijk).. Of tawiza en smdn samengewerkt heben aan een project weet ik niet uit mijn hoofd. Er is niets tegen samenwerken tusen organisaties zolang er wederzijdsrespect is. Vind je niet?

AARDIG
13-07-05, 03:02
Geplaatst door Afrux
nee zij is geen wahhabi, wahhabisten zouden haar stenigen omdat ze tussen die mannen zit.. het is ook geen nikaab maar volgens mij noemen ze dat Ltam.

Ze is daar vast om een bombardementsmogelijkheid te plannen. Dat is waar Wahabbi's goed in zijn toch? En het is gewoon een nikaab. En in het tmazight heet dat een tzthem. Dat je dat niet weet.

Zwarte Schaap
13-07-05, 03:12
Geplaatst door Afrux
Als je een beetje op de hoogte was van de ontwikkelingen, dan wist je dat smdn door amazigh organisaties niet gezien wordt als een amazigh organisatie ( hun statuten maken het duidelijk).. Of tawiza en smdn samengewerkt heben aan een project weet ik niet uit mijn hoofd. Er is niets tegen samenwerken tusen organisaties zolang er wederzijdsrespect is. Vind je niet?

Zoals je weet hebben de bestuursleden verschillende petten op in verschillende organisaties. Ik zie dat soort organisaties als melkkoeien voor bepaalde prominente personen. SMDN is niets meer en minder dan zo een melkkoe van Belhaj en kornuiten.

(Dit geldt trouwens evenzo als voor de andere niet-amazigh organisaties. Dezelfde bestuursleden vind je overal terug in verschillende organisaties)

Afrux
13-07-05, 12:11
Geplaatst door AARDIG
Ze is daar vast om een bombardementsmogelijkheid te plannen. Dat is waar Wahabbi's goed in zijn toch? En het is gewoon een nikaab. En in het tmazight heet dat een tzthem. Dat je dat niet weet.


bedankt, weer een woord bij geleerd. Je meot wel erbij vertellen dat dit natuurlijk een uitzondering is. Wahhabisme is inderdaad een extreme vorm van islam. IK voel de geweldadige drift bij gesprekken met aanhangers van deze ideologie.

Afrux
13-07-05, 12:12
Geplaatst door Zwarte Schaap
Zoals je weet hebben de bestuursleden verschillende petten op in verschillende organisaties. Ik zie dat soort organisaties als melkkoeien voor bepaalde prominente personen. SMDN is niets meer en minder dan zo een melkkoe van Belhaj en kornuiten.

(Dit geldt trouwens evenzo als voor de andere niet-amazigh organisaties. Dezelfde bestuursleden vind je overal terug in verschillende organisaties)

Ik wil graag bewijzen zien en cijfers horen, het is natuurlijk erg m,akkelijk om iedereen en nog wat van alles te beschuldigen.

Zwarte Schaap
13-07-05, 15:32
Geplaatst door Afrux
Ik wil graag bewijzen zien en cijfers horen, het is natuurlijk erg m,akkelijk om iedereen en nog wat van alles te beschuldigen.

Doe maar alsof je doof en blind bent, net alsof ik hun boekhouding bij hou of zo.

Afrux
13-07-05, 15:44
Geplaatst door Zwarte Schaap
Doe maar alsof je doof en blind bent, net alsof ik hun boekhouding bij hou of zo.

Waar zijn je beschguldigingen dan op egbaseerd. De arabische retoriek is aan einde gekomen. Het waren de ARabieren in Marokko die Imazighen van alles en nog watbeschudligden zodra ze opkwamen voor hun rechten. Dan was je een zionist een kolonialist.. maar de geschedenies bewijst percies het tegenovergestelde.

lees dit boek:
M5 + abdelkrim en de complexiteit rond de onafhankelijkheid van Marokko. / Arabisch (staan er ook interessante brieven van en naar ABdelkrim).

AARDIG
13-07-05, 15:53
Geplaatst door Afrux
Waar zijn je beschguldigingen dan op egbaseerd. De arabische retoriek is aan einde gekomen. Het waren de ARabieren in Marokko die Imazighen van alles en nog watbeschudligden zodra ze opkwamen voor hun rechten. Dan was je een zionist een kolonialist.. maar de geschedenies bewijst percies het tegenovergestelde.

lees dit boek:
M5 + abdelkrim en de complexiteit rond de onafhankelijkheid van Marokko. / Arabisch (staan er ook interessante brieven van en naar ABdelkrim).

Probeerde Abdelkrim (Ra7imahu Allah) bij elke gelegenheid die zich voordeed de Arabieren zwart te maken?

Zwarte Schaap
13-07-05, 16:03
Geplaatst door Afrux
Waar zijn je beschguldigingen dan op egbaseerd. De arabische retoriek is aan einde gekomen. Het waren de ARabieren in Marokko die Imazighen van alles en nog watbeschudligden zodra ze opkwamen voor hun rechten. Dan was je een zionist een kolonialist.. maar de geschedenies bewijst percies het tegenovergestelde.

lees dit boek:
M5 + abdelkrim en de complexiteit rond de onafhankelijkheid van Marokko. / Arabisch (staan er ook interessante brieven van en naar ABdelkrim).

Wat is er met je geheugen? Ik heb er al zoveel over geschrven maar je lijkt je niets meer te herrineren. En nogmaals ik heb niets met arabieren en dergelijke verdeel en heers terminologie. Marokkanen zijn vrijwel allemaal imazighen.

Door jou domme kopie van de franse verdeel en heers stragie stoot je de rest van de arabischtallige imazighen van hun oorspronkelijke taal en cultuur af.

Zo sluipt de Franse politiek van verdeel en heers en afscheiding van de islam alsnog na jaren van onafhankelijkheid alsnog binnen in onze volk.

Abdelkrim Elkhattabi zou zich in zijn graf omdraaien als hij zou weten hoe zuiplappen hun volk uitleveren aan de imperialisten van toen en aan de racisten van nu zoals leefbaar Rotterdam.

Rabi'ah.
13-07-05, 17:34
Geplaatst door AARDIG
Probeerde Abdelkrim (Ra7imahu Allah) bij elke gelegenheid die zich voordeed de Arabieren zwart te maken?

Ik denk dat hij wel wat beters aan zijn hoofd had. :hihi:

Btw, heeft hij ook niet zijn laatste jaren in het Egypte onder Nasser doorgebracht?

Arabisch-nationalistischer kan haast niet, zou je denken. :duivels:

Afrux
13-07-05, 17:42
Je begrijpt de clou van het hele verhaal niet. En daardoor mis je de essntie.

Ik stoot niemand tegen, niet Arabieren en niet Imazighen en zeker niet de gearabiseerden. Van mij mag een AMazigh zich arabier of chinees noemen. Het is zijn eigen leven. Dat jij de opkomst voor gelijke rechten en plichten op alle niveau (de reden van het bestaan van Amazigh emancipatie bewegingen) als verdeel en heers, dan snap je het hele verhaal niet.

Moet ik de onderdrukking door Arabische nationalisten en hun zieke ideologie verzwegen om de gearabiseerden niet te stoten. Wat voor logica zit hier achter. De enige weg naar respect is gelijke rechten voor iedereen. Opkomen voor je rechten is een legitieme zaak voor een ieder. Je moet eens bij de nationalisten zijn. Zij zijn verantwoordelijke voor de achterlijkheid waarin deze landen leven. Ga deze landen een voor een na.

Kom op zeg, wat verwacht van je imazighen dat ze niet het recht hebben om op te komen voor hun culturele en taa;lkundige rechten om jou en je meesters tevreden te stellen. is dat niet te simplistisch? De tijd van complots is achterhaald en voor leeghoofden die de realiteit niet willen zien en geloven in een illusie. Wees eens bij het rechte einde, jij beschuldigde de slachtoffers.






Geplaatst door Zwarte Schaap
Wat is er met je geheugen? Ik heb er al zoveel over geschrven maar je lijkt je niets meer te herrineren. En nogmaals ik heb niets met arabieren en dergelijke verdeel en heers terminologie. Marokkanen zijn vrijwel allemaal imazighen.

Door jou domme kopie van de franse verdeel en heers stragie stoot je de rest van de arabischtallige imazighen van hun oorspronkelijke taal en cultuur af.

Zo sluipt de Franse politiek van verdeel en heers en afscheiding van de islam alsnog na jaren van onafhankelijkheid alsnog binnen in onze volk.

Abdelkrim Elkhattabi zou zich in zijn graf omdraaien als hij zou weten hoe zuiplappen hun volk uitleveren aan de imperialisten van toen en aan de racisten van nu zoals leefbaar Rotterdam.

BiL@L
13-07-05, 17:53
Afrux is gewoon een nep Berber, dat lijkt me wel duidelijk zo onderhand.

Iwan
13-07-05, 19:17
Geplaatst door Afrux
Waar zijn je beschguldigingen dan op egbaseerd. De arabische retoriek is aan einde gekomen. Het waren de ARabieren in Marokko die Imazighen van alles en nog watbeschudligden zodra ze opkwamen voor hun rechten. Dan was je een zionist een kolonialist.. maar de geschedenies bewijst percies het tegenovergestelde.

lees dit boek:
M5 + abdelkrim en de complexiteit rond de onafhankelijkheid van Marokko. / Arabisch (staan er ook interessante brieven van en naar ABdelkrim).
Kan jij een paar namen van die Arabieren noemen?
Lees dit maar:
http://www.ethesis.net/marokko/marokko_deel_I_hfst_1_4.htm

Iwan
13-07-05, 19:18
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik denk dat hij wel wat beters aan zijn hoofd had. :hihi:

Btw, heeft hij ook niet zijn laatste jaren in het Egypte onder Nasser doorgebracht?

Arabisch-nationalistischer kan haast niet, zou je denken. :duivels:
Als asielzoeker.

Zwarte Schaap
15-07-05, 05:47
Geplaatst door Afrux
Je begrijpt de clou van het hele verhaal niet. En daardoor mis je de essntie.

Blabla mantra...

Kom op zeg, wat verwacht van je imazighen dat ze niet het recht hebben om op te komen voor hun culturele en taa;lkundige rechten om jou en je meesters tevreden te stellen. is dat niet te simplistisch? De tijd van complots is achterhaald en voor leeghoofden die de realiteit niet willen zien en geloven in een illusie. Wees eens bij het rechte einde, jij beschuldigde de slachtoffers.


Burgemeester Opstelten wil moslimjongeren infiltreren

Extremisme de kop indrukken ...

Burgemeester Opstelten wil moslimgroeperingen in Rotterdam infiltreren om radicalisering onder met name Marokkaanse jongeren tegen te gaan. Volgens politie, justitie en de veiligheidsdienst AIVD zijn honderdvijftig tot vierhonderd moslimjongeren in Rotterdam vatbaar voor radicale geloofsopvattingen. Een aantal personen in deze groep is al geradicaliseerd en bezig andere jongeren te strikken voor hun ideeën.

Radicale jongeren zijn vooral actief in de deelgemeenten Delfshaven, Kralingen-Crooswijk en Feijenoord. In de deelgemeente Noord bestaan groepen Marokkaanse jongeren die zich ,,aan de onderkant van de criminele ladder'' bevinden. Onder deze jongeren bestaat veel interesse voor de jihad (de heilige oorlog) en radicale geloofsopvattingen, schrijft Opstelten.

De burgemeester wil met 'geheime agenten' investeren in zogeheten 'deep security'. De informanten die hij op het oog heeft, moeten langdurig op vitale posities actief zijn.
Opstelten kondigt maatregelen aan om extremisme hard aan te pakken, maar ook om het te voorkomen. Onderwijzers en ambtenaren moeten alerter zijn op jongeren die dreigen te ontsporen. Van moslimgroeperingen wordt 'meer zelfreinigend vermogen' geëist. De relaties met moslimorganisaties zullen verder worden aangehaald en moskeebesturen en imams zullen mogelijk actief worden voorgelicht over het proces van radicalisering.

Opstelten wil ook stimuleren dat in moskeeën in het Nederlands wordt gepreekt of dat er een tolk aanwezig is. Bekeken wordt of er een meldpunt moet komen voor burgers die tekenen van radicalisering waarnemen.

In de preventieve sfeer wil hij een programma ontwikkelen voor jongeren die vatbaar zijn voor extremistische opvattingen. De burgemeester wil ook meer bemoeienis met de opvoeding van gezinnen waar kinderen met criminaliteit in aanraking zijn gekomen. Criminaliteit kan een tussenfase zijn naar radicalisering. ,,En dan hebben ouders een belangrijke, preventieve verantwoordelijkheid.''

Opstelten wil snel een overzicht van plekken waar jongeren samenkomen die vatbaar zijn voor extremistische opvattingen.

Integratie, stelt de burgemeester verder, kan de voedingsbodem voor radicalisering verkleinen, maar geeft geen garantie. Versterking van die aanpak is nodig vanwege (internationale) ontwikkelingen rond radicalisering en extremisme, aldus Opstelten. ,,Maar het is een missie van lange adem.''

In de preventieve sfeer denkt hij ook aan programma's als 'work first'. Die houden in dat eerst werk wordt gezocht voor jongeren en dat vanuit die situatie verder wordt gewerkt aan hun ontwikkeling. Hij vindt verder dat de discriminatie op de arbeidsmarkt moet worden bestreden. De gemeente moet actief kansen creëren voor allochtonen door meer stageplekken voor ze te regelen en ze meer perspectief op een baan te bieden.


Bron: Rotterdams Dagblad 04/02/05



Ook zo genoten van de blinde paniek op het gezicht van Femke Halsema, toen ze in het televisieprogramma Rondom Tien werd geconfronteerd met een Marokkaan die weigerde de slachtofferkaart te spelen? “Wat nou, Nederland racistisch”, zei Ali Belhaji tegen Heilige Gelijkhebbers Geert Mak en Femke Halsema. “Nederland is het minst racistische land ter wereld!” Mak leeft volgens Belhaji in een sprookjesland. Frontaal Naakt sprak met hem.

Dat was een indrukwekkend optreden in Rondom Tien.

Dank u. Ja, ik vind dat vooral links Nederland te naïef is. De oorzaak van de huidige problemen met de moslimgemeenschap wordt altijd gelegd bij discriminatie en uitsluiting. Mijns inziens onterecht. In Marokko kampen we al jaren met hetzelfde probleem en daar is helemaal geen sprake van een tegenstelling tussen allochtonen door autochtonen. Het probleem is een ideologie die is gebaseerd op een godsdienst. Daar moet je iets tegen ondernemen. In Marokko is trouwens ook racisme en uitsluiting.

Wie worden er in Marokko uitgesloten?

In Marokko worden de Berbers al jaren gediscrimineerd. Maar dat is niet de oorzaak van de radicalisering. De oorzaak is de ideologie. Het geloof in een utopie, de stichting van een islamitische natie, vergelijkbaar met wat we in de vorige eeuw met het communisme hebben meegemaakt.

U vertegenwoordigt de Stem van de Marokkaanse Democraten in Nederland, de SMDN. Wat is dat voor club?

De SMDN is een landelijke organisatie die drieënhalf jaar geleden is opgericht door Marokkaanse democraten. Het is een mengeling van vooral hoogopgeleide eerste en tweede generatie Marokkaanse allochtonen. De reden dat de SMDN is opgericht, is dat het gevoel heerste dat de Marokkaanse gemeenschap vooral door moskeeën en de 'religieuze tak' wordt vertegenwoordigd. Er is een grote groep Marokkanen die zich niet vertegenwoordigd voelt. De SMDN wil een tegenwicht bieden. We hebben een onderzoekje gedaan en aan Marokkanen gevraagd wat ze zich op de eerste plaats voelen. De meerderheid geeft aan zich op de eerste plaats moslim te voelen, daarna wereldburger, daarna Marokkaan en pas dan Nederlander. Dat is schrikbarend. Als mensen zich in de eerste plaats verwant voelen met het ideaal van de politieke islam, namelijk de illusie van een islamitische staat, dan is dat heel erg. Daar hebben we iets tegen ondernomen. Nu hebben we drie afdelingen en we organiseren debatten en dergelijke.

Zijn de leden van de SMDN antireligieus?

We zijn seculier. Er zitten atheïsten bij, maar ook moskeegangers en hoofddoekdraagsters, van alles en nog wat. We hebben allemaal gemeen dat we democratisch zijn en vóór de scheiding van kerk en staat, vóór tolerantie en openheid, vóór integratie. Niemand van ons wil naar Marokko terug, dus rest ons integratie. Dat wil niet zeggen dat we onze wortels moeten afstoten. Nee, het geloof moet worden beleden op een manier die in de democratie past, individuele vrijheden moeten worden gerespecteerd.


....


Bron: http://www.peterbreedveld.com/archives/00000117.html


op 21 05 2005 schreef Abdelghafour Ahalli:

Ik ben gedwonen om te reageren op de uitspraken van dhr Belhaj. Ik vind het zo armzalige en triest dat je zo op die manier- beste camarade- reageert op de demonstratie van Amsterdam ( solidariteit met palestijenen en de het overleden van dhr idris arbib. Beste Ali je was toen bestuurs lid, waarom heb je geen afstand genomen van de demonstratie. Onze camarade benazoouz said en ik hebben wij vanuit een vernatwoordelijkheid besef deelgenomen aan die twee demonstraties. en nogmaals binnen SMdn wij vinden dat het beleid van staat israel een racistische beleid is ten opzicht van de palestijnen, en zionisme is een rcistische idoelogie net als Pan- arabisme en de radical islam.
Beste Ali je mist de methode en de visie om het fenomeen poltiek islam te benaderen. de agenda van jouw interviewer dhr Peter Breedveld en de wethoudervan rotterdam Pastors hebben een agenda. je wordt gebuikt als ee zielig marokkaan om een aantal cliches en smerige vooroordelen te bevestigen. Links Nederland is naif, Mevrouw Halsema en geert mak en Duizenden democraten van Nederland ( Links en rechts) zijn bezig op zoek naar een effectief aanpak voor dit fenomeen( radicaal islam). demogagie en spelen met de sentimenten van mensen is goedkoop. Wij zijn allemaal verantwoordijke voor wat er gebeurt. Ali Ik verzoek je om te stoppen met de onzin. neem maar tijd om te reflecteren. de werkelijheid is complexer meer dan wat de pseudo- journalisten en politici beweren. Luisteren nar de stem van jouw "rede".
de islam en de moslims zijn niet de gevaar, de onwetenteheid, de vernedering, de uitsluiting, de armoe en de vervreemding, dat zijn de oorzaken van radicalisme en geweld. Mak en Helsema, cohen,Harry de winter,Elbakali Elkhamar.. en duizenden goodwillende burgers in nderland zijn de ware bondgenoten om deze uitdging te winnen.

Abdelghafour Ahalli
EX- Voorzitter van de stem van marokkaanse democraten- Nederland