PDA

Bekijk Volledige Versie : Het Islaamitische standpunt tegenover Terrorisme



BiL@L
09-07-05, 23:37
============

DEMOcraat
09-07-05, 23:46
Geplaatst door BiL@L
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=621240

God verbiedt de moord op onschuldige mensen

Om een mens zonder rechtmatige reden te vermoorden, is een grote zonde, dat in de Koran geschreven is:

…dat wie ook een mens doodt, behalve wegens het doden van anderen of het scheppen van wanorde in het land, het ware alsof hij het gehele mensdom had gedood, en voor hem, die iemand het leven schenkt, alsof hij aan het gehele mensdom het leven heeft geschonken. En voorzeker Onze boodschappers kwamen met duidelijke tekenen tot hen en toch - werden daarna -velen hunner op aarde tot over treders. (Koran 5:32)

En zij die geen andere goden naast Allah aanroepen noch iemand doden, wat Allah heeft verboden, tenzij met recht, noch overspel plegen; en hij die dat doet zal een straf ondergaan. (Koran 25:68) overschrijden.

De bovenstaande verzen maken duidelijk dat degene die een onschuldige mens zonder reden vermoordt, een pijnlijke afstraffing zal krijgen. God deelt ons zelfs mee, dat het vermoorden van een persoon een net zo’n grote zonde is als het vermoorden van de gehele mensheid. Niemand die de grenzen van God respecteert, kan een enkele mens schaden, laat staan de moord op duizenden onschuldige mensen. Degenen die aannemen dat ze het gerecht en dus ook straf kunnen ontlopen, zullen nooit hierin slagen, want ze zullen zich moeten verantwoorden in de aanwezigheid van God. Dat is waarom gelovigen, die weten dat ze na de dood verantwoording moeten afleggen over hun daden in de aanwezigheid van God, zeer bedachtzaam om de grenzen die door God zijn gelegd niet te

Ron Haleber
10-07-05, 01:05
Geplaatst door DEMOcraat


God verbiedt de moord op onschuldige mensen
....................



Verschillende moslims die met mij naar 'Londen' keken of er met me over spraken, haalden verontwaardigd deze teksten tegenover mij aan...

Deze moslims hebben het hart op de goede plaats zitten...

Het probleem is hoe de 'lunatic fringe' daarvan te overtuigen.

observer
10-07-05, 01:29
Geplaatst door Ron Haleber
Verschillende moslims die met mij naar 'Londen' keken of er met me over spraken, haalden verontwaardigd deze teksten tegenover mij aan...

Deze moslims hebben het hart op de goede plaats zitten...

Het probleem is hoe de 'lunatic fringe' daarvan te overtuigen. denk dat die de term onschuldig anders uitleggen

Zwarte Schaap
10-07-05, 01:39
Geplaatst door Ron Haleber
Verschillende moslims die met mij naar 'Londen' keken of er met me over spraken, haalden verontwaardigd deze teksten tegenover mij aan...

Deze moslims hebben het hart op de goede plaats zitten...

Het probleem is hoe de 'lunatic fringe' daarvan te overtuigen.

Als westerse democratieen zelf niets eens opgewassen zijn tegen hun eigen lunatics die ze zelf democratisch kiezen terwijl de meerderheid van de bevolking de oorlogen afwijst dan wat kun je verwachten van de overtuigingskracht van gewone moslims die hun eigen lunatics niet eens kennen.

ernestclaes
10-07-05, 11:13
Zwart Schaap, vindt u een oorlog hetzelfde als een terreuraanslag?

Zwarte Schaap
10-07-05, 15:06
Geplaatst door ernestclaes
Zwart Schaap, vindt u een oorlog hetzelfde als een terreuraanslag?

Wat de lezer eens zou moeten doen, is een onderzoek verrichten in bijvoorbeeld de archieven van de nazi's, om te zien of men daar analogieen aantreft. Probeer het maar eens. Ik ga daar nu niet op in, maar het is een interessante reflectie over de aard van de morele intellectuele cultuur waarin wij leven. Volgens mij is het iets waarover we ons zorgen moeten maken.

Laat ons verder gaan. De door mij genoemde terreurdaden (van het westen) in Midden-Amerika, het midden-Oosten, Zuid-Afrika, enzovoort, gelden niet als terreur. In de annalen over terreur in de wetenschappelijke literatuur komen zij niet voor. Ze komen wel in de literatuur voor maar niet als terreur. Ze worden daarin als ''contraterreur'' of als ''rechtvbaardige oorlog'' beschreven. En het principe gaat als volgt: Als iemand terreur tegen ons of onze bondgenoten begaat, dan is er sprake van terreur, maar als wij of onze bondgenoten terreur (en mischien wel veel ergere terreur) begaan tegen iemand anders, dan is er geen sprake van terreur, maar van contraterreur of van een rechtvaardige oorlog...

....Tijdens de hele geschiedenis van het Europese imperialisme is dit het motto: Als we het hun aandoen is het contraterreur, een rechtvaardige oorlog, het beschaven van de barbaren, of iets in die trant. Als we het hun land aandoen- want vergeet niet dat het westen na 11 september nagenoeg immuun was- op een veel grotere schaal, dan is het geen terreur. Dan gaat het om het brengen van beschaving of iets dergelijks.

Wat de lezer eens zou moeten doen, is een onderzoek verrichten in bijvoorbeeld de archieven van de nazi's, om te zien of men daar analogieen aantreft. Probeer het maar eens. Ik ga daar nu niet op in, maar het is een interessante reflectie over de aard van de morele intellectuele cultuur waarin wij leven. Volgens mij is het iets waarover we ons zorgen moeten maken.

Laat ons verder gaan. De door mij genoemde terreurdaden (van het westen) in Midden-Amerika, het midden-Oosten, Zuid-Afrika, enzovoort, gelden niet als terreur. In de annalen over terreur in de wetenschappelijke literatuur komen zij niet voor. Ze komen wel in de literatuur voor maar niet als terreur. Ze worden daarin als ''contraterreur'' of als ''rechtvaardige oorlog'' beschreven. EN het principe gaat als volgt: Als iemand terreur tegen ons of onze bondgenoten begaat, dan is er sprake van terreur, maar als wij of onze bondgenoten terreur (en mischien wel veel ergere terreur) begaan tegen iemand anders, dan is er geen sprake van terreur, maar van contraterreur of van een rechtvaardige oorlog...

....Tijdens de hele geschiedenis van het Europese imperialisme is dit het motto: Als we het hun aandoen is het contraterreur, een rechtvaardige oorlog, het beschaven van de barbaren, of iets in die trant. Als we het hun land aandoen- want vergeet niet dat het westen na 11 september nagenoeg immuun was- op een veel grotere schaal, dan is het geen terreur. Dan gaat het om het brengen van beschaving of eits dergelijks.

Bron: Macht en terreur, Noam Chomsky