PDA

Bekijk Volledige Versie : Brandstichting in Britse moskee



Wide-O
10-07-05, 11:13
Brandstichting in Britse moskee

LONDEN - Zaterdag is een brand gesticht in een moskee in Birkenhead, in het noordoosten van Engeland. Dat meldde de lokale politie. De brand brak uit in het islamitische cultureel centrum Wirral van de moskee Shahjalal en veroorzaakte lichte materiële schade. Het gebouw was leeg, maar een man die in een appartement erboven woont heeft is verzorgd omdat hij giftige gassen had ingeademd. De politie zoekt twee mannen die kort voor de brand in de omgeving gezien werden.

Ik ben geschokt door deze gebeurtenis'', verklaarde het hoofd van de gemeenteraad Steve Maddox. De politie wilde officieel geen verband leggen tussen de brand en de aanslagen in Londen, maar de verantwoordelijke van de moskee Abdel Moneim, verwees in een reactie wel naar de aanslagen.

,,Wij willen de aanslagen in Londen met heel ons hart veroordelen en we leven mee met de familie en de vrienden van de slachtoffers. Het moslimgeloof wil dat we met elkaar samenleven in harmonie'', stelde Moneim.

_____________

Dit bericht staat in De Standaard, nog niet teruggevonden op de BBC News website.

Wide-O
10-07-05, 11:15
Gevonden bij regionaal nieuws:

Mosque blaze is treated as arson

A fire that broke out at a mosque in Wirral is being treated as an arson attack, police have said.
Police and fire crews were called to the Wirral Islamic Cultural Centre and Shahjalal Mosque on Borough Road in Birkenhead on Friday night.

One person who was in the flat above was treated for smoke inhalation but there were no other serious injuries.

A police spokesman said the motive for the attack is not yet known but they are taking the attack "very seriously".

Police said the door to the mosque was damaged by fire and there was some damage inside caused by smoke, but the mosque remains largely undamaged.

'United community'

The mosque was empty at the time of the fire but police said it is a very worrying time for the local Muslim community.

Ch Supt Alan Jones said: "It is of great importance in the current climate that Merseyside sees itself as one community, and we must be united in our condemnation of those that would target people based on their age, race, religion or gender."

CCTV in the area is currently being looked at, and house to house enquiries are underway.

Unkempt hair

Officers are looking for two men who were seen in the area immediately before the incident.

The first is a white man, aged between 20 and 25, about 5ft 9in with a medium to stocky build.

He had dark unkempt hair with stubble, was dressed in dark clothing and was on foot.

The second is a white man in his early 20s, who was unshaven, wearing dark clothes and was riding a bike.

ernestclaes
10-07-05, 11:15
Ik vond alle schouderklopjes al erg voorbarig dat de Britse bevolking niet zou overgaan tot vergeldingsacties. Volgens mij krijg je dat namelijk in elk land, als mensen uit naam van een bepaalde bevolkingsgroep of religie een aanslag plegen.

delirious
10-07-05, 11:31
Geplaatst door ernestclaes
Ik vond alle schouderklopjes al erg voorbarig dat de Britse bevolking niet zou overgaan tot vergeldingsacties. Volgens mij krijg je dat namelijk in elk land, als mensen uit naam van een bepaalde bevolkingsgroep of religie een aanslag plegen.

Het gaat hier om 1 incident.

Britten verdienen inderdaad een schouderklopje, vergeet niet dat het hier om 50 doden gaat.
In vergelijking met de moord op V.Gogh 1 persoon, stonden er in NL meerdere Moskeeen/Scholen in lichter laaien.

Alle ogen die gericht staan op Moslim/Fora zouden zich eens moeten verplaatsen naar Fora's die deze aanslagen toejuichen door insinuaties en het verspreiden van tweedracht.

ernestclaes
10-07-05, 11:50
Geplaatst door delirious
Britten verdienen inderdaad een schouderklopje, vergeet niet dat het hier om 50 doden gaat.
In vergelijking met de moord op V.Gogh 1 persoon, stonden er in NL meerdere Moskeeen/Scholen in lichter laaien.
Het ging hier weliswaar om één persoon, echter wel om een prominente persoon die ook nog eens op zeer beestachtige wijze werd afgeslacht. Ook was er een brief die gericht was aan het hele Nederlandse volk en bleek er een dodenlijst te zijn waar nog veel meer prominente personen op stonden.

Mill
10-07-05, 11:55
Waar ik nooit achter ben gekomen, en waar je ook nooit meer iets over hoort: in die onrustige periode is er ook een zooitje kerken in de fik gestoken. Wie hebben dat toen eigenlijk gedaan? Autochtone kwajongens uit verveling (in de trant van steen van het viaduct keilen)? Neonazi's? Marokkaanse jongens? Lonsdale jongeren? :wtf:

ernestclaes
10-07-05, 11:56
Geplaatst door Mill
Waar ik nooit achter ben gekomen, en waar je ook nooit meer iets over hoort: in die onrustige periode is er ook een zooitje kerken in de fik gestoken. Wie hebben dat toen eigenlijk gedaan? Autochtone kwajongens uit verveling (in de trant van steen van het viaduct keilen)? Neonazi's? Marokkaanse jongens? Lonsdale jongeren? :wtf:
Heb een paar berichten gelezen van Marokkaanse jongeren die ervoor berecht werden.

Spoetnik
10-07-05, 11:56
Geplaatst door Mill
Waar ik nooit achter ben gekomen, en waar je ook nooit meer iets over hoort: in die onrustige periode is er ook een zooitje kerken in de fik gestoken. Wie hebben dat toen eigenlijk gedaan? Autochtone kwajongens uit verveling (in de trant van steen van het viaduct keilen)? Neonazi's? Marokkaanse jongens? Lonsdale jongeren? :wtf:

AIVD, Gladio netwerk, de ... ? :)

delirious
10-07-05, 12:04
Geplaatst door ernestclaes
Het ging hier weliswaar om één persoon, echter wel om een prominente persoon die ook nog eens op zeer beestachtige wijze werd afgeslacht. Ook was er een brief die gericht was aan het hele Nederlandse volk en bleek er een dodenlijst te zijn waar nog veel meer prominente personen op stonden.


Door 1 persoon uitgevoerd, die niet synoniem staat voor een bepaalde bevolkingsgroep.

delirious
10-07-05, 12:05
Geplaatst door ernestclaes
Heb een paar berichten gelezen van Marokkaanse jongeren die ervoor berecht werden.

Graag een uitgebreide Bron dat het hier over Marokkaanse jongeren gaat.

ernestclaes
10-07-05, 12:12
Geplaatst door delirious
Graag een uitgebreide Bron dat het hier over Marokkaanse jongeren gaat.
Het lijkt me dat je zelf ook het nieuws kunt volgen en weet hoe google werkt, maar vooruit:

Moskee in brand, dan ook een kerk

EDE - Toen er in de roerige tijd kort na de moord op Theo van Gogh werd geprobeerd om brand te stichten in een moskee in Ede, kwamen drie Marokkaanse jongeren op het idee om dan óók een kerk in brand te steken. ,,Je wilt stoer doen, maar als je er dan eenmaal staat is het tóch anders'', zei één van de drie vrijdag voor de rechtbank in Arnhem.

De brandstichting ging uiteindelijk niet door. De voorbereiding ervan was vrijdag echter voldoende om een werkstraf van 40 uur, een voorwaardelijke celstraf van zes maanden en verplichte begeleiding te eisen tegen de oudste van de drie verdachten. Dat de eis niet veel hoger was, dankt de 18-jarige Edese jongen aan het feit dat het al veel beter met hem gaat, sinds hij wordt begeleid de jeugdreclassering. Deze begeleiding werd ingesteld na een veroordeling op 4 maart, wegens een aantal inbraken. Ook dat de jongen bij deze veroordeling al een werkstraf opgelegd had gekregen, werd door de officier meegewogen in haar eis.

De 18-jarige jongen verklaarde vrijdag voor de rechter dat hij met zijn vrienden wasbenzine had gekocht, en vervolgens bij een kinderboerderij en een winkelcentrum had uitgeprobeerd of je daar wel brand mee zou kunnen stichten. Op basis van hun bevindingen verdeelden ze de wasbenzine over een aantal kleine flesjes. Ze wilden eerst wat ruiten ingooien bij de kerk en vervolgens de brandende flesjes met wasbenzine naar binnen gooien.

Op woensdagavond ging de brandstichting niet door, omdat ze twijfelden welke kerk ze nu precies moesten nemen. De keuze was aanvankelijk gevallen op de gereformeerde kerk aan de Hoflaan. Later die dag kwam een tweede kerk in beeld.

Toen de keuze uiteindelijk toch viel op de gereformeerde kerk, zou donderdagavond een nieuwe poging worden ondernomen. Er bleek die avond echter licht te branden in de kerk en de drie jongens wilden niet dat er mensen gewond zouden raken. Volgens de 18-jarige verdachte werden de flesjes met wasbenzine daarna verstopt in wat bosjes bij de kerk en is er verder door de jongens verder niet meer over het plan gesproken.

Vrijdagavond werden de drie jongens vervolgens opgepakt door de politie. ,,Maar ook als dat niet was gebeurd, zouden we het plan niet hebben uitgevoerd'', zo liet de 18-jarige de rechtbank vrijdag weten. Dat werd bevestigd door de twee andere verdachten. Deze twee minderjarige jongens worden in juni pas berecht, maar waren vrijdag opgeroepen als getuigen in de strafzaak tegen hun vriend.

Tegenover de politie hadden alledrie de jongens verklaard dat zij wel degelijk nog van plan waren geweest om de kerk in brand te steken. Voor de rechtbank verzekerden twee van hen vrijdag echter dat die verklaringen onder druk waren afgelegd. De derde verklaarde zelfs een dergelijke verklaring in het geheel niet te hebben afgelegd. ,,Die benzine was bestemd voor mijn scooter'', aldus deze minderjarige verdachte.

De advocaat van de 18-jarige Edenaar vroeg om vrijspraak, omdat haar cliënt uiteindelijk zelf had besloten om van brandstichting af te zien en ook omdat de volgens haar onder druk afgelegde verklaringen onvoldoende bewijs zouden opleveren.

De rechtbank doet uitspraak op 22 april.

Bron: Edestad

delirious
10-07-05, 12:21
Geplaatst door ernestclaes


De advocaat van de 18-jarige Edenaar vroeg om vrijspraak, omdat haar cliënt uiteindelijk zelf had besloten om van brandstichting af te zien en ook omdat de volgens haar onder druk afgelegde verklaringen onvoldoende bewijs zouden opleveren.

De rechtbank doet uitspraak op 22 april.

Bron: Edestad

ernestclaes
10-07-05, 12:25
Jaja, na twee pogingen er ineens spontaan vanaf zien als je ook net door de politie bent opgepakt. Hoe geloofwaardig.

En die benzine die bij de kerk was begraven zal dan inderdaad wel voor een scooter zijn geweest. :rolleyes:

delirious
10-07-05, 12:28
Geplaatst door ernestclaes
Jaja, na twee pogingen er ineens spontaan vanaf zien als je ook net door de politie bent opgepakt. Hoe geloofwaardig.

En die benzine die bij de kerk was begraven zal dan inderdaad wel voor een scooter zijn geweest. :rolleyes:

Hoe je het ook wend of keert, dit staat in schril contrast met wat de NL pyromaantjes hebben geflikt.

Google die maar eens Filipa.

Kal-El B.V
10-07-05, 13:02
maar het allerbelangrijkste ontbreekt aan dit plaatje. En dat is het contrast tussen hoe de politici en overheidsfunctionarissen van nederland reageerden met hoe die in Groot-Brittanie reageerden.

delirious
10-07-05, 13:46
Geplaatst door Kal-El B.V
maar het allerbelangrijkste ontbreekt aan dit plaatje. En dat is het contrast tussen hoe de politici en overheidsfunctionarissen van nederland reageerden met hoe die in Groot-Brittanie reageerden.


Trieste Regeringsbende hier in NL, schreeuwde na V.Gogh meteen: Het is Oorlog.
Dat is het verschil.

pater Leman
10-07-05, 13:48
Als je de voorzorgsmaatregelen en gebeurtenissen ziet, heeft dat inderdaad veel weg van een oorlog tussen het vrije westen en moslimradicalen.

delirious
10-07-05, 13:56
Geplaatst door pater Leman
Als je de voorzorgsmaatregelen en gebeurtenissen ziet, heeft dat inderdaad veel weg van een oorlog tussen het vrije westen en moslimradicalen.

Hier suggereert men mee dat alles is geoorloofd. Bij een oorlog is er een vijand, en als deze er niet is gaan sommigen er koste wat kost op zoek naar.
Zie brandstichtingen.

assassijn
10-07-05, 13:57
Geplaatst door delirious
Trieste Regeringsbende hier in NL, schreeuwde na V.Gogh meteen: Het is Oorlog.
Dat is het verschil.

Dat geeft je inderdaad te denken.

pater Leman
10-07-05, 13:59
Geplaatst door delirious
Hier suggereert men mee dat alles is geoorloofd. Bij een oorlog is er een vijand, en als deze er niet is gaan sommigen er koste wat kost op zoek naar.
Zie brandstichtingen.
Een oorlog wordt niet gestreden door burgers, zij moeten zich er echter wel van bewust zijn om extra waakzaam en oplettend te zijn en verdachte personen of signalen direct aan de autoriteiten te melden. Een belangrijke taak hierbij is natuurlijk in het bijzonder voor gewone moslims weggelegd.

Zwarte Schaap
10-07-05, 14:16
Geplaatst door Mill
Waar ik nooit achter ben gekomen, en waar je ook nooit meer iets over hoort: in die onrustige periode is er ook een zooitje kerken in de fik gestoken. Wie hebben dat toen eigenlijk gedaan? Autochtone kwajongens uit verveling (in de trant van steen van het viaduct keilen)? Neonazi's? Marokkaanse jongens? Lonsdale jongeren? :wtf:

Saillant detail: In Rotterdam is het een Poolse kerk die 2 keer in de fik is gestoken na de moord op Theo van Gogh.

Die Poolse kerk is er overigens gekomen omdat er de laatste jaren steeds meer Polen in Rotterdam half legaal komen wonen en werken. Dat heeft ook nogal wat kwaad bloed gezet bij sommige Rotterdammers die hen van “broodroof” beschuldigen. Geen reden natuurlijk om ze dan maar ‘te vuur en te zwaard’ de stad weer uit te jagen.
Zou Leefbaar Rotterdam of Nieuw Rechts nu ook eisen dat er in die Poolse kerk in het Nederlands wordt gepreekt? Of meten ze ook hier weer met twee maten.
Voor alle duidelijkheid, ik heb niets tegen Poolse katholieken, ik heb wel iets tegen de selectieve verontwaardiging en de hypocrisie bij de fractievoorzitters van LR en NR.

Bron: http://theocornelissen.sp.nl/weblog/2005/01/25/sorensen-te-snel-aangebrand/

pater Leman
10-07-05, 14:20
Voor zover ik weet hebben we geen enkele overlast van radicale Poolse katholieken en zijn er ook geen vermoedens dat ze in hun kerken anti-westerse preken voor de kiezen krijgen.

Geen enkele noodzaak dus om die mensen lastig te vallen.

Zwarte Schaap
10-07-05, 14:22
Geplaatst door Zwarte Schaap
Saillant detail 1: In Rotterdam is het een Poolse kerk die 2 keer in de fik is gestoken na de moord op Theo van Gogh. De derde keer heeft men egzegd dat het door een stroomstoring was, de polen zelf geloven dat niet.

Die Poolse kerk is er overigens gekomen omdat er de laatste jaren steeds meer Polen in Rotterdam half legaal komen wonen en werken. Dat heeft ook nogal wat kwaad bloed gezet bij sommige Rotterdammers die hen van “broodroof” beschuldigen. Geen reden natuurlijk om ze dan maar ‘te vuur en te zwaard’ de stad weer uit te jagen.
Zou Leefbaar Rotterdam of Nieuw Rechts nu ook eisen dat er in die Poolse kerk in het Nederlands wordt gepreekt? Of meten ze ook hier weer met twee maten.
Voor alle duidelijkheid, ik heb niets tegen Poolse katholieken, ik heb wel iets tegen de selectieve verontwaardiging en de hypocrisie bij de fractievoorzitters van LR en NR.

Bron: http://theocornelissen.sp.nl/weblog/2005/01/25/sorensen-te-snel-aangebrand/

Saillant detail 2: Leefbaar Rotterdam Sorensen heeft daar zijn vrouw leren kennen:

24/01/2005
risico objecten

De kerk op de hoek van de Beukelsdijk en de Jagerstraat heeft voor mij een speciale betekenis. In het danszaaltje kreeg ik verkering met mijn huidige vrouw en op de hoek spraken we af, omdat ik – met mijn Rolling Stones kapsel – haar niet thuis mocht afhalen.
Ik heb er de eerste mis bijgewoond en weet nog dat ik het eigenlijk een beetje teveel “poespas” vond.
Toch was het geen probleem dat ik als latent protestantse jongen naar zo’n mis ging. Waarom vrijheid, blijheid was het motto in de periode van ontzuiling. Langzaam ging de ontworsteling van de verzuiling wel en in het onderwijs en de publieke omroep is het eigenlijk nooit gelukt

Bron: Weblog Sorensen.


Saillant detail 3: De laatste moskeebrand is aangestoken door een kennis van Sorensen en hele goede bekende van Leefbaar en rechts Rotterdam.

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?postid=2121449#post2121449

pater Leman
10-07-05, 14:31
Geplaatst door Zwarte Schaap
Saillant detail 2: Leefbaar Rotterdam Sorensen heeft daar zijn vrouw leren kennen:
Och jeetje, kun je hem nu niet meer voor racist uitmaken? :D

Zwarte Schaap
10-07-05, 14:33
Geplaatst door pater Leman
Voor zover ik weet hebben we geen enkele overlast van radicale Poolse katholieken en zijn er ook geen vermoedens dat ze in hun kerken anti-westerse preken voor de kiezen krijgen.

Geen enkele noodzaak dus om die mensen lastig te vallen.

De Poolse elektricien heeft tot in Frankrijk zelf grote angsten opgewekt en de houdt onder de westerse europeanen de gemeoderen danig bezig.

Voorts vermoed ik dat het aangestoken is om relletjes te veroorzaken om de veolking uit elkaar te drijven waar bepaalde lieden politieke munt uit kunnen slaan.

Kortom 2 vliegen in 1 klap

pater Leman
10-07-05, 14:35
Geplaatst door Zwarte Schaap
De Poolse elektricien heeft tot in Frankrijk zelf grote angsten opgewekt en de houdt onder de westerse europeanen de gemeoderen danig bezig.
Tot in Frankrijk? In Frankrijk moet je bedoelen. Er is hier nagenoeg geen protest onder het volk over de Poolse gastarbeiders.


Voorts vermoed ik dat het aangestoken is om relletjes te veroorzaken om de veolking uit elkaar te drijven waar bepaalde lieden politieke munt uit kunnen slaan.
Jij ziet overal een complot in, zolang je de feiten maar zo kunt verdraaien dat Marokkanen/moslims nergens schuldig aan zijn en juist overal het slachtoffer van zijn. Zo zullen we jou nooit zien opperen dat moslims misschien wel zelf een moskee in de fik steken om er een slaatje uit te slaan. Nee, wie dat doet krijgt door jou weer het predikaat racist opgeplakt.

Ik ben er echter wel achter dat jijzelf de grootste racist bent. :zwaai:

Zwarte Schaap
10-07-05, 14:37
Geplaatst door pater Leman
Och jeetje, kun je hem nu niet meer voor racist uitmaken? :D

Voordat ik Sorensen kende vertelde een Turkse vriend mij over zijn schooljaren, hij vertelde me over een bepaalde leraar waarmee hij vaak ruzie had. Volgens hem was het een sneeky racist die altijd bezig was om de feiten op een bepaalde manier te verdraaien.

Het was een grote oplucting voor hem toen hij uiteindelijk jaren later zag dat het ook een racist was met zijn uitspraken voor leefbaar Rotterdam. Toen wist hij dat hij er niet naast zat en was eindelijk zijn twijfel weg.

pater Leman
10-07-05, 14:39
Geplaatst door Zwarte Schaap
Voordat ik Sorensen kende vertelde een Turkse vriend mij over zijn schooljaren, hij vertelde me over een bepaalde leraar waarmee hij vaak ruzie had. Volgens hem was het een sneeky racist die altijd bezig was om de feiten op een bepaalde manier te verdraaien.

Het was een grote oplucting voor hem toen hij uiteindelijk jaren later zag dat het ook een racist was met zijn uitspraken voor leefbaar Rotterdam. Toen wist hij dat hij er niet naast zat en was eindelijk zijn twijfel weg.
Weer een jeugdtrauma opgelost. :melig2:

Zwarte Schaap
10-07-05, 14:40
Geplaatst door pater Leman
Tot in Frankrijk? In Frankrijk moet je bedoelen. Er is hier nagenoeg geen protest onder het volk over de Poolse gastarbeiders.


Jij ziet overal een complot in, zolang je de feiten maar zo kunt verdraaien dat Marokkanen/moslims nergens schuldig aan zijn en juist overal het slachtoffer van zijn. Zo zullen we jou nooit zien opperen dat moslims misschien wel zelf een moskee in de fik steken om er een slaatje uit te slaan. Nee, wie dat doet krijgt door jou weer het predikaat racist opgeplakt.

Ik ben er echter wel achter dat jijzelf de grootste racist bent. :zwaai:

Kennelijk heb je wat nieuwsfeiten gemist.

pater Leman
10-07-05, 14:43
Geplaatst door Zwarte Schaap
Kennelijk heb je wat nieuwsfeiten gemist.
Welke precies?

Onbek_01
10-07-05, 14:53
Nederland wilt gewoon bijhoren daarom stelden ze zich aan op 2november.
We zijn aangevallen blabla.
Jullie zijn helemaal niet aangevallen en Mohamed B blaaste zich zelf niet op tussen mensen.

Zwarte Schaap
10-07-05, 14:58
Geplaatst door pater Leman
Welke precies?

Verleden week een reportage van Prem-Time over het ongenoegen van Nederlandse chauffeurs die gedwongen worden goedkoper te werken.


Wij kennen natuurlijk ook het ongenoegen over 'die goedkope Polen die onze banen komen inpikken', net als overigens de verhalen over degenen die zo goedkoop je keuken of badkamer kunnen verbouwen... Wij ergeren ons ook aan het volstrekt ontoereikende toezicht op de naleving van regels, en aan de wildgroei van louche uitzendbureautjes en koppelbazen die misbruik maken van vaak hier legaal verblijvende Polen en andere werkzoekenden. En we verbazen ons erover dat de Europese Commissie niet kordater optreedt en de Europese regelgeving in verband met grensoverschrijdende arbeid niet aanscherpt.


Bron: http://www.jetbussemaker.pvda.nl/renderer.do/menuId/19086/clearState/true/sf/19104/returnPage/19104/itemId/25868/realItemId/25868/pageId/49316/instanceId/19250/


Kamer eist ingrijpen van Rutte bij illegale arbeid

Gepubliceerd op dinsdag 16 maart 2004

DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer is illegale arbeid en allerlei vormen van uitbuiting en geweld op de werkvloer meer dan beu. Alle partijen uitten dinsdag tijdens het vragenuurtje fors kritiek op staatssecretaris Rutte van Sociale Zaken. Hij moet snel actie ondernemen.

,,Elke week een nieuw incident. Dat moet afgelopen zijn'', verwoordde VVD-Kamerlid Weekers het ongenoegen. Vorige week kwam aan het licht dat tuinders in Noord-Brabant en Limburg op grote schaal via listige constructies illegaal Polen aan het werk hebben. Afgelopen weekeinde bleek dat Nederlandse bedrijven en uitzendbureau's Portugese arbeiders uitbuiten en mishandelen.

Rutte erkende dat de praktijken niet door de beugel kunnen. ,,Het is vreselijk hoe de mensen worden behandeld.''

Geheim

Volgens de VVD-bewindsman houdt de arbeidinspectie de betrokken uitzendbureaus nauwlettend in de gaten, maar of er op dit moment onderzoek wordt uitgevoerd is geheim. De inspectie kan ingrijpen als er minder wordt betaald dan het minimumloon en de politie als sprake is van geweld tegen de Portugese werknemers. Die zijn hier niet illegaal, want Portugal is lid van de EU.

Bij de Polen ligt dat anders. Die kunnen illegaal in Nederland verblijven. Ook zij worden niet zelden onder het minimumloon betaald. Volgens Rutte stellen de Sociale Inlichtingen en Opsporings Dienst (SIOD) en de arbeidsinpectie alles in het werk om de onverkwikkelijke praktijken uit de bannen. ,,Het werkt goed op dit moment.''

Vanaf volgend jaar krijgt hij extra mogelijkheden om razendsnel boetes op te leggen aan tuinders die illegalen aan de slag hebben.


Bron:http://www.planet.nl/planet/show/id=67782/contentid=455903/sc=387508

'Poolse loodgieters die West-Europa overspoelen'. Het was een van de schrikbeelden die zowel Nederlanders als Fransen 'nee' deden zeggen tegen de Europese Grondwet. Toch zijn de Polen niet echt onder de indruk van deze demonstratie van anti-EU-gevoelens.

De angst voor Poolse loodgieters in Nederland en Frankrijk heeft te maken met de Europese richtlijn voor liberalisering van diensten. Dit voorstel van de Europese Commissie is nog lang geen wet, maar de discussie daarover gaf een extra impuls aan de nee-campagne tegen de Europese grondwet. In West-Europa bestaat immers de indruk dat Poolse werknemers 'het werk inpikken' van lagergeschoolde autochtonen.

Het aantal arbeidsmigranten uit Oost-Europa, met name uit Polen, ligt veel hoger dan aanvankelijk werd gedacht. De Raad voor Werk en Inkomen concludeerde in het onderzoek 'Poolshoogte' dat het aantal in Nederland werkzame Polen in 2004 tussen de 32.000 en 53.000 bedroeg. Ongeveer de helft daarvan verrichtte seizoensarbeid (voornamelijk oogstwerkzaamheden in de landbouw). Anderen werkten zonder vergunning, als kleine zelfstandige, of illegaal.

Lachwekkend
Veel Polen noemen de angst voor de Poolse loodgieters lachwekkend. Zij zien de liberalisering (en daarmee ook kostenverlaging voor de Europese consument) enkel als positief. De acht Oost-Europese landen die op 1 mei 2004 lid werden van de Unie, hebben daarvoor vele offers gebracht. De EU eiste dat de wetgeving werd aangepast, en dat was een ingrijpend proces in deze voormalige socialistische landen met een volledig door de staat geleide economie. Armoede en werkloosheid waren onder meer het gevolg. Inmiddels beginnen de Oost-Europese landen de voordelen van het lidmaatschap van de Unie te voelen. Zij hebben een nieuwe afzetmarkt voor hun goederen, plus een - deels nog door quota beperkt - vrij verkeer van werknemers.



Luister naar het interview met de Poolse journalist Michael Zajec (3'15")

Volgens de Poolse journalist Michael Zajec hebben zijn landgenoten dan ook weinig begrip voor het afwijzen van de Europese grondwet. Er is licht leedvermaak over het echec van Chirac in Frankrijk, die vorig jaar de Polen nog bekritiseerde vanwege hun te pro-Amerikaanse houding, die schadelijk zou zijn voor de Europese Unie. Sommige Polen vinden nu dat zij West-Europa wel een lesje kunnen leren door 'ja' te zeggen tegen de grondwet.
Tegenstanders
In Polen staat een referendum gepland voor oktober. Toch zijn er ook in Polen tegenstanders van een referendum te vinden. De rechtse partijen steunen de Europese grondwet niet. Ze vinden dat Polen meer baat heeft bij het nu geldende verdrag van Nice, omdat het gewicht van de Poolse stem daarin zwaarder weegt dan op basis van de Europese grondwet.

Anderen menen dat de Europese grondwet beter ontdaan kan worden van haar grondwetkarakter. De hervormingen met betrekking tot stemverdeling, gemeenschappelijke buitenlandse - en veiligheidspolitiek en vergrote bevoegdheden voor het Europees Parlement zouden dan wel ingevoerd moeten worden.

Invloed winnen
Hoe het ook zij, Polen is niet langer de enige dwarsligger in Europa. En bij de huidige crisis lijken de Polen er alleen maar op vooruit te kunnen gaan. Mocht het toch niet van een referendum komen, dan heeft Polen serieuze alternatieven in de aanbieding waarmee het alleen maar aan invloed in Europa kan winnen.

Bron: http://www2.rnw.nl/rnw/nl/achtergronden/europa/europeseorganisaties/act20050606_polen?view=Standard

Nieuwsma: "Het heeft niks met kleur te maken, maar met vooroordelen. De angst die de beleidsmakers in Den Haag ons hebben ingeboezemd voor Polen die ons werken komen inpikken is illustratief. Dat gevaar bestaat helemaal niet, maar dat beeld hebben wij nu wel. Slecht dat beleidsmakers daarvoor hebben gezorgd." Nieuwsma stelt dat de Polen werk vervullen waar de "Nederlandse uitkeringstrekkers niet warm voor lopen. Plaats deze vooroordelen naast het verhaal van 'onbekend maakt onbemind' en je kunt de huidige situatie verklaren."

Maar is het niet anders te verklaren? Bijvoorbeeld door de verwachtingen die werkgevers van bepaalde groeperingen hebben. De Polen werken erg hard, weet iedereen. Surinamers hebben geen horloge, weet iedereen. Nieuwsma: "Soms nemen bedrijven inderdaad liever de eigen soort mensen aan, maar wij werken daar hard aan om die homogeniteit te doorbreken. Diversiteitsbeleid is ons streven. Dat is uiteindelijk toch de realiteit. De samenleving is niet meer homogeen. Als je vacatures met goede mensen wilt opvullen, dan moet je niet kijken naar herkomst, maar naar kwaliteiten."

Bron: http://www.dethermometer.nl/frameset.html?url=http://www.dethermometer.nl/verslag17.html


ik ben jong en onbekend met de politiek maar begrijp niet dat wij toestaan met onze werkeloosheid dat die mensen uit het oostblok ons werk komen inpikken mijn niveau is niet zo hoog maar weet wel dat ik vaak mis grijp op die lagere banen waar ik op solliciteer nee meneer we zijn al bezet kom je op de parkeerplaats alleen maar autos uit het oostblok zie je dan hoe denken jullie daarover en wie heeft er interessante weetjes voor mij jeremy ieder voor elkaar en god voor ons allen ...

Bron: http://www.pim-fortuyn.nl/pfforum/topic.asp?TOPIC_ID=28651


etc...etc....

Wide-O
10-07-05, 14:59
Geplaatst door delirious
Trieste Regeringsbende hier in NL, schreeuwde na V.Gogh meteen: Het is Oorlog.
Dat is het verschil.

Ik ben het 100 % met je eens.

Dat is het *fundamentele* verschil.

pater Leman
10-07-05, 15:15
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het was een van de schrikbeelden die zowel Nederlanders als Fransen 'nee' deden zeggen tegen de Europese Grondwet.
Zwaar overdreven. In Frankrijk beheerste dat inderdaad de hele discussie over die grondwet, in Nederland maakt het volk zich daar echt niet zo druk over. De tegenstanders hier hadden hele andere argumenten, eerder dingen als dat we teveel betalen aan de EU, of dat men gewoon tegen het kabinet of de eventuele toetreding van Turkije stemde.

Zwarte Schaap
10-07-05, 15:19
Geplaatst door pater Leman
Zwaar overdreven. In Frankrijk beheerste dat inderdaad de hele discussie over die grondwet, in Nederland maakt het volk zich daar echt niet zo druk over. De tegenstanders hier hadden hele andere argumenten, eerder dingen als dat we teveel betalen aan de EU, of dat men gewoon tegen het kabinet of de eventuele toetreding van Turkije stemde.

Kortom ga vliegen vangen.

pater Leman
10-07-05, 15:22
:fplet:

helly2002
10-07-05, 17:29
engeland is er goed mee omgegaan blair en de burgemeester van londen er zou in nl veel meer gebeurt zijn dan dat daar nu gebeurt of heb ik het mis