PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Smerige grond in Rijswijk oorzaak kanker'



Goodnight
10-07-05, 22:00
zondag 10 juli 2005 12:30



(Novum) - Bewoners van de wijk De Strijp in Rijswijk maken zich ongerust over hun gezondheid. De plaatselijke huisarts zou opvallend veel patiënten hebben met darm- en schildklierkanker. Raadslid Henny van der Horst van Gemeentebelangen neemt het op voor de bewoners en zoekt de oorzaak in het landbouwgif dat in de grond zou zitten. 'Ik zit nu bij een bewoner en de dokter heeft hem gisteren opgegeven, hij heeft kanker. De onrust is dus gegrond', vertelt Van der Horst zondag.

Het gaat om een grondgebied waarop in 1997 een nieuwbouwwijk met veertienhonderd woningen is gebouwd. Vroeger stonden in de omgeving veel kassen en tuinderijen, legt Van der Horst uit. Volgens het raadslid gebruikten deze bedrijven landbouwgif dat 'vandaag de dag verboden is'.

De Rijswijkse vermoedt dat een verband bestaat tussen het landbouwgif en de hoeveelheid kankerpatiënten. Ze wil dat de gemeente proeven doet in het gebied. 'Ik hoor maar niets van ze. Ik heb twee weken geleden al een gesprek met ze gehad', zegt het raadslid. Volgens Van der Horst is de grond totnogtoe niet voldoende onderzocht.

De plaatselijke arts vindt de gesprekken met de gemeente te lang duren en heeft de plaatselijk media ingeschakeld, zegt Van der Horst. In een 'korte' tijd had de arts ook zeventig handtekeningen bij elkaar van mensen die ziek zijn of van buurtbewoners die anderen kennen met verdachte klachten.

Van der Horst is het enige raadslid van Gemeentebelangen. De gemeenteraad van Rijswijk telt 31 zetels.



Publicatiedatum: 10 juli 2005
Bron: Novum