PDA

Bekijk Volledige Versie : Luistertip: Ruud Peters nu op Radio 1 over oeuvre Moh B.



Ron Haleber
12-07-05, 08:13
Luistertip: Hoogleraar Islamitisch Recht (UvA) Ruud Peters nu op Radio 1 over oeuvre Moh B.

KLIK HIER OM TE LUISTEREN (rtsp://streams.vpro.nl:554/pac01/23142388/surestream.rm?title=Het%20Interview%20dinsdag%2020 05%2012%20jul%202005)

Heden vanaf 9.00 uur hele ochtend... De OvJ life op Ned 2.

VERSLAG van Ron (leerling/kennis van Ruud Peters) letterlijke citaten gemaakt tijdens interview:

Ruud heeft de 60 geschriften van Med B chronologisch op een rij gezet en doorgelezen. En zal er een verslag van geven.

Hij geeft de religieuze en ideologische ontwikkeling weer.

In 2002 was B. nog zelf zoekende: in getallenmystiek etc. [Ron: dat kennen we ook van deze site]

In 2003 wordt de westerse democratie verworpen en komt hij tot geweld.

B. heeft zijn wijsheid van meest engelse teksten op internet. B. kan geen (of nauwelijk) klassiek arabisch lezen.

B. is de belangrijkste ideoloog van de Hofstadgroep. Geen grote rol van de Syriër.

B. zocht de zuivere islam. Niet gelijk aan salafisme waar ook liberalere vormen van bestonden.

Het ging om het wij de gelovigen tegenover de niet-gelovigen - inclusief de gewone moslims - te definieren.


Raar is dat hij de NL-maatschappij verkettert, want dat is nu eenmaal een "ketterse" maatschappij.

Neemt veel over van Abu Hamza.

Rechtvaardiging: hij vindt een fatwa van Ibn Taymiyya om mensen die Moh beledigen te doden. Later toegepast op TvG.

Ook Fatwa van Saoediër tegen Arafat - als te doden ketter - diende als Rechtvaardiging. Deze fatwa ook gebruikt tegen Aboutaleb: "jij bent een seculiere moslim en daarom te doden".

Ruud: moslims hoeven niet automatisch ongelovigen te doden. In Middeleeuwen: was dhimmi-status. Moslim moest in niet moslim-land zich aan de wetten van dat land houden. Ruud noemt moslims die naar Ethiopië gingen. Dat wist B.

B. moest dus iets anders vinden. Terrorisme gerechtvaardigd omdat NL-regering USA-politiek steunt - die is gekozen door het volk en daarom is het volk schuldig en dus bommen in publiek domein gerechtvaardigd.

Dit soort internetteksten is erg populair. Jongeren hebben hier sympathie voor via vrienden cf de verhalen van Marcouch.

Centraal begrip van B.: Democratie = polytheisme (shirq) en het stellen van mensen boven God. Staat moet sharia-rechtbanken instellen.

[Ron te vergelijken met het shirk-begrip: het meest centrale begrip van salafist Bil@l op deze site. Shirq versus Tawheed]




Is motief B. niet expliciet...? Ruud: Maar in teksten staat voortdurend: belediger profeet doden - dat moet dus op TvG slaan.

B. wilde geen chaos scheppen, maar angst aan jagen - zie het theater bij de moord.

Teksten als brief op borst TvG lijken op die van Zawahiri - de rechterhand van Bin Laden.

Net als in OT is het altijd mogelijk om koranteksten te vinden die terreur rechtvaardigen.

Wide-O
12-07-05, 09:39
In 2003 wordt de westerse democratie verworpen en komt hij tot geweld.


Als men iets van deze onsmakelijke zaak wil leren, dan moet men uitzoeken wat in deze tijdsspanne gebeurd is volgens mij.

Eens je "los" bent kun je desnoods verantwoording van je daden vinden in de sprookjes van Grimm of Paulus de boskabouter, m.a.w. je zoekt die zaken op die passen bij je nieuwe "wereldbeeld" (ik gebruik de term losjes).

Ipv het hele mediacircus zou men moeten proberen die periode te analyseren. Het omslagmoment.

Ron Haleber
12-07-05, 10:40
Geplaatst door Wide-O
Als men iets van deze onsmakelijke zaak wil leren, dan moet men uitzoeken wat in deze tijdsspanne gebeurd is volgens mij.

Eens je "los" bent kun je desnoods verantwoording van je daden vinden in de sprookjes van Grimm of Paulus de boskabouter, m.a.w. je zoekt die zaken op die passen bij je nieuwe "wereldbeeld" (ik gebruik de term losjes).

Ipv het hele mediacircus zou men moeten proberen die periode te analyseren. Het omslagmoment.

Lees hiertoe:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=146438

De wereld van Mohammed B: Een gedetailleerde biografie

Wide-O
12-07-05, 10:43
Was 'm net aan het lezen.

't Is dus nog veel ingewikkelder dan ik hierboven dacht.

Ron Haleber
12-07-05, 14:57
Bedankt Mo dat je de radio-link bij mijn verslag van Ruud Peters heb gezet!

Gesprek begint na 4 minuten!

Rabi'ah.
12-07-05, 20:02
Volgens mij kun je op die B. liever een psychiater dan een hoogleraar islamitisch recht loslaten.

Juliette
12-07-05, 20:21
Geplaatst door Rabi'ah.
Volgens mij kun je op die B. liever een psychiater dan een hoogleraar islamitisch recht loslaten.

Een leger psychiaters als je tmij vraagt.

Ik zie het voor me. Iemand slacht een ander af in naam van de duivel en bij z'n proces laten ze er één of andere duivelexpert op af. Of n excorsist. Zelfs als die persoon daar expliciet om vraagt zullen ze hem nog eerder interneren.

Maar als het n moslim is gelden er andere regels blijkbaar.

Ron Haleber
12-07-05, 23:59
Geplaatst door Rabi'ah.
Volgens mij kun je op die B. liever een psychiater dan een hoogleraar islamitisch recht loslaten.

Rabiah, ik ben het wel met je eens. Maar denk niet dat de basishouding van B. iets bijzonders is, namelijk zijn internet-salafisme.

Volgens mij lijdt 80% van de moslims op deze site aan die kwaal. Die horen dan ook allemaal bij de psychiater thuis.

Niet dat ze ook tot geweld zullen overgaan, maar de mogelijkheid zit er in principe dik in....?

Mijn 2 jaar ervaring met ze is dat discussie over islam met ze zinloos is. En mijn vriend Ruud Peters mag mijn job hier best overnemen. Ruud is natuurlijk veel knapper dan ik... Maar hij zal hetzelfde resultaat bereiken.

Ruud zal dus ook al snel tot de conclusie komen: verspilde moeite om ze wetenschappelijke kennis over de islam bij te brengen!

Die jongelui horen bij de psychiater thuis en niet in mijn collegezaal die er al halfvol mee zit! :jammer:

sjaen
13-07-05, 00:28
Zou hij ooit beseffen dat hij 'de Islam' meer schade heeft toegebracht dan TvG, AHA, etc etc ooit voor mekaar zullen krijgen.

Ron Haleber
13-07-05, 09:48
Geplaatst door sjaen
Zou hij ooit beseffen dat hij 'de Islam' meer schade heeft toegebracht dan TvG, AHA, etc etc ooit voor mekaar zullen krijgen.

Wallah Sjaen, a3oedie Billahi minash saytan ar-radjziem.

(Ik zoek mijn toevlucht bij Allah tegen de verworpen sheitan)

Gelieve hierbij drie keer naar links te spuwen. :knife_hea

Juliette
13-07-05, 10:10
Geplaatst door Ron Haleber


Volgens mij lijdt 80% van de moslims op deze site aan die kwaal. Die horen dan ook allemaal bij de psychiater thuis.


Ik zou het niet zo bij 1 godsdienst houden. En die prikkers hebben natuurlijk geen moord gepleegd.


Geplaatst door Ron Haleber
Niet dat ze ook tot geweld zullen overgaan, maar de mogelijkheid zit er in principe dik in....?


Da's wel erg voorwaardelijk. Blijft voor een rechtbank niet overeind denk ik.

sjaen
13-07-05, 10:17
Geplaatst door Ron Haleber
Wallah Sjaen, a3oedie Billahi minash saytan ar-radjziem.

(Ik zoek mijn toevlucht bij Allah tegen de verworpen sheitan)

Gelieve hierbij drie keer naar links te spuwen. :knife_hea

Tja, het 'Dom Blondje' syndroom is nou eenmaal niet afkomst- of geslacht gebonden!

sjaen
13-07-05, 10:28
Geplaatst door Ron Haleber
Wallah Sjaen, a3oedie Billahi minash saytan ar-radjziem.

(Ik zoek mijn toevlucht bij Allah tegen de verworpen sheitan)

Gelieve hierbij drie keer naar links te spuwen. :knife_hea

P.S. Ik besef dat hem dat geen r**t kan schelen, dat staat zijn narcistisch- en theatrale persoonlijkheids stoornis niet toe!
(maar ik hoop het stiekum wel)

wytze
13-07-05, 10:42
Geplaatst door Rabi'ah.
Volgens mij kun je op die B. liever een psychiater dan een hoogleraar islamitisch recht loslaten.



dat hebben ze gedaan. hij is onderzocht in het pieter baan centrum en toerekeningsvatbaar verklaard.
hij zal dus geen tbs krijgen.

nard
13-07-05, 10:45
Geplaatst door wytze
dat hebben ze gedaan. hij is onderzocht in het pieter baan centrum en toerekeningsvatbaar verklaard.
hij zal dus geen tbs krijgen.

Die kans is inderdaad klein, hoewel de rechter onder bepaalde omstandigheden de ruimte heeft van het oordeel van PBC af te wijken en toch dwangverpleging/-behandeling op te leggen.

~Panthera~
13-07-05, 10:57
Geplaatst door wytze
dat hebben ze gedaan. hij is onderzocht in het pieter baan centrum en toerekeningsvatbaar verklaard.
hij zal dus geen tbs krijgen.


Hij heeft geen medewerking verleend en zijn mond gehouden.
Hij is daardoor dus toerekeningsvatbaar verklaard.
Dat is de enigste reden.
Als iemand NIET meewerkt, WORDT je dus automatisch toerekeningsvatbaar verklaard.
Wil niet zeggen dat je het dus BENT.