PDA

Bekijk Volledige Versie : Ongrijpbaarheid kenmerkt islamterreur



MO_NL
13-07-05, 16:28
Ongrijpbaarheid kenmerkt islamterreur

Door Inge Dekker

Hebben westerse inlichtingendiensten het afgelopen jaar zitten slapen of zijn aanslagen als die van gisteren in Londen onmogelijk te voorspellen? Kwamen berichten over aanslagen van terreurnetwerk Al-Qaeda de laatste tijd immers vooral uit Irak en Saoudi-Arabië, in één klap is de westerse wereld weer klaarwakker geschud. We weten nu weer dat de volgelingen van Osama bin Laden ook in Europa nog springlevend zijn en dat hun dodelijke acties 'om de hoek' kunnen plaatsvinden. Althans als we de verklaring van de 'Geheime groep van al-Qaeda's Jihad in Europa' mogen geloven, waarmee gisteren de bomaanslagen in Londen via internet opgeëist werden.

Het lijkt te gaan om een volgens commentatoren 'tot op heden onbekende groep'. Misschien is dat wel de kern van de moderne moslimterrreur: de ongrijpbaarheid voor westerse inlichtingendiensten. Ondanks alle klappen, die Al-Qaeda in met name Afghanistan zouden zijn toegebracht, blijkt het terreurnetwerk zich niet te laten uitschakelen.


Videoband
Er zijn geen recente verklaringen van Osama bin Laden geweest waarin voor een grote actie op een doelwit in Europa wordt gewaarschuwd. Op zijn laatste videoband, die eind oktober op de Arabische tv-zender Al-Jazeera verscheen, vlak voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen, richtte Bin Laden zijn pijlen vooral op de Amerikaanse politiek. In december dook een geluidsband op met de stem van -waarschijnlijk- Osama Bin Laden, waarop hij vooral kritiek leverde op het Saoudische koningshuis.

Toch meldde de verklaring van de groep die gisteren de aanslagen opeiste 'dat we de Britse regering herhaaldelijk hebben gewaarschuwd'. Ook liet de groepering weten dat er veel tijd en moeite mee gemoeid was geweest om deze actie 'tot een succes te maken'. Er is dus een lange voorbereiding aan vooraf gegaan. Die kennelijk niet is opgemerkt.


Zenuwcentrum
Uit Amerikaans onderzoek van gesprekken tussen terreurverdachten kwam Londen in juni 2002 nog als 'zenuwcentrum' van het Europese terreurnetwerk van Al-Qaeda naar voren. Maar een jaar later was de stad volgens een terreurverdachte 'een gevaarlijke plek' geworden, iets wat er volgens een Britse regeringswoordvoerder op duidde dat de vijfhonderd arrestaties die in Groot-Brittannië zijn verricht sinds 11 september 2001 'hun tol hadden geëist' van het terreurnetwerk.

Een van die gearresteerden is de islamitische geestelijke Abu Qatada (echte naam Omar Othman), die de Jordaanse nationaliteit heeft en in zijn vaderland bij verstek is veroordeeld wegens aanslagen op Amerikaaanse en Israëlische doelwitten. De Britse regering verdenkt hem ervan in zijn geschriften de legitimatie te hebben gegeven voor de aanslagen van 11 september 2001. Zijn teksten werden teruggevonden in de Hamburgse flat van 'hoofdkaper' Mohammed Atta. Ook zou Abu Qatadah contacten hebben gehad met plegers van terreurdaden.

Dat islamitische terroristen ook zonder geestelijke goedkeuring hun aanslagen kunnen plegen, weet de Londense politie ook. Zowel het huidige hoofd van de 'metropolitan police' sir Ian Blair als zijn voorganger hebben de laatste jaren gewaarschuwd dat een aanslag van het netwerk van Osama bin Laden in de Britse hoofdstad 'onvermijdelijk' is.

,,Het is moeilijk te berekenen of het onvermijdelijk is dat ze er ook in zullen slagen,'' zei de politiechef in februari dit jaar nog. Hij lijkt daarmee toen al te hebben geconcludeerd dat zijn medewerkers nooit volledig vat zullen krijgen op de gangen van de moderne terrorist. De aanslagen van gisteren hebben dat nog eens duidelijk gemaakt.

bron: Rotterdams Dagblad

BiL@L
13-07-05, 16:51
Klopt, je kunt een ideologie niet uitroeien zonder daar een antwoord met argumenten op te hebben dat aan slaat. Zelfs een genocide zou daar niet toe in staat zijn denk ik stiekem.

Rabi'ah.
13-07-05, 16:54
Geplaatst door BiL@L
Klopt, je kunt een ideologie niet uitroeien zonder daar een antwoord met argumenten op te hebben dat aan slaat. Zelfs een genocide zou daar niet toe in staat zijn denk ik stiekem.

Klopt.

Mensen kun je naar hartelust uitroeien, maar ideëen vernietigen, dat gaat een stuk lastiger.

Levensomstandigheden van mensen verbeteren wil vaak ook wel helpen.

Dan gaan er vaak ineens een stuk minder mensen achter radicale of extremistische ideologieëen aanlopen.

Dat is een strategie die ook vaak in de geschiedenis gebruikt is.

BiL@L
13-07-05, 17:00
Geplaatst door Rabi'ah.
Klopt.

Mensen kun je naar hartelust uitroeien, maar ideëen vernietigen, dat gaat een stuk lastiger.

Levensomstandigheden van mensen verbeteren wil vaak ook wel helpen.

Dan gaan er vaak ineens een stuk minder mensen achter radicale of extremistische ideologieëen aanlopen.

Dat is een strategie die ook vaak in de geschiedenis gebruikt is.

Ik denk dat er geen andere godsdienst meer is die de verleidingen van het wereldse nog enigszins kan doen weerstaan dan de Islaam.

Zoals de vrome voorgangers ook zeiden, met iedere cent dat je uitgeeft neemt het verlangen naar het wereldse toe. (Onder hen waren zeer rijke personen.)

Daarnaast denk ik niet dat armoede/honger per se slecht is. Uitbuiting en diefstal weer natuurlijk wel.

Ik hoop wel, met jou, dat mensen een kans krijgen om een inkomen te verdienen. Daar bedelen als het "afkopen" van de zonden van de gever is. (Wederom wijsheid van de Salaf.) En wie wil nu het vuil van een ander?

Seif
13-07-05, 17:01
Geplaatst door Rabi'ah.
Levensomstandigheden van mensen verbeteren wil vaak ook wel helpen.

In Amsterdam-West zie je meer extremisme dan in Al Hoceima.

Umarvlie
13-07-05, 17:04
Geplaatst door Seif
In Amsterdam-West zie je meer extremisme dan in Al Hoceima.

Niemand wil dan ook in Amsterdam(-west) wonen he.... :D

delirious
13-07-05, 17:29
Geplaatst door Seif
In Amsterdam-West zie je meer extremisme dan in Al Hoceima.

En hoe zou dat komen?

Rabi'ah.
13-07-05, 17:31
Geplaatst door Seif
In Amsterdam-West zie je meer extremisme dan in Al Hoceima.

Oja?

Ga in Al Hoceima maar eens vragen wat men daar van de Marokkaanse overheid vindt. :hihi:

Seif
13-07-05, 17:33
Geplaatst door delirious
En hoe zou dat komen?

Door die racistische Hollanders natuurlijk.

delirious
13-07-05, 17:42
Geplaatst door Seif
Door die racistische Hollanders natuurlijk.


Check out the big brains on seif!!

delirious
13-07-05, 18:47
Geplaatst door Alcibiades
Dat komt door de uitkering en de huursubsidie.


Verklaar nader aub.

~Panthera~
13-07-05, 18:53
Geplaatst door delirious
Verklaar nader aub.


Je hebt van die mensen die langs de Islamitische slager, bakker en groenteboer lopen, en dan hard brullen dat "ZE" allemaal niet werken en van "onze" uitkeringen leven. :rolleyes:

_h4T3D_sE7eN
13-07-05, 19:11
Zou het in dialoog proberen te treden met de bij de 'wereldleiders' bekende 'namen' ooit zijn opgekomen bij de beleidsbepalers ? Zou wel een unieke benadering zijn van het gehele 'probleem'. Even checken wat er nou precies loos is. Van horen zeggen wordt je ook niet echt wijzer.


:usa:

~Panthera~
13-07-05, 20:01
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Zou het in dialoog proberen te treden met de bij de 'wereldleiders' bekende 'namen' ooit zijn opgekomen bij de beleidsbepalers ? Zou wel een unieke benadering zijn van het gehele 'probleem'. Even checken wat er nou precies loos is. Van horen zeggen wordt je ook niet echt wijzer.


:usa:


Misschien een TE simpele benadering ?

Zo van: ik zoek het paard, en ik zit er op ? :stout:

_h4T3D_sE7eN
13-07-05, 20:46
Geplaatst door ~Panthera~
Misschien een TE simpele benadering ?

Zo van: ik zoek het paard, en ik zit er op ? :stout:


:hihi: ...

Dat ook weer niet. Maar simpel is vaak wel het moeilijkst. ;)


I don't like horses ... :(

~Panthera~
13-07-05, 20:59
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
:hihi: ...

Dat ook weer niet. Maar simpel is vaak wel het moeilijkst. ;)


I don't like horses ... :(


Dat blijkt wel, ja.
Terwijl men met simpele oplossingen vaak het verst komt.
Stupide eigenlijk he ?



why ?

_h4T3D_sE7eN
13-07-05, 21:42
Geplaatst door ~Panthera~
Dat blijkt wel, ja.
Terwijl men met simpele oplossingen vaak het verst komt.
Stupide eigenlijk he ?



why ?


Nogal.


Trauma's aan een paardrijdende ex ... :hihi:

Juliette
13-07-05, 21:48
Gaat dit topic nou over de ongrijpbaarheid van een idee (islam) of over de ongrijpbaarheid van terreur? Is me niet helemaal duidelijk. In het artikel gaat het toch duidelijk over terreur?

AARDIG
13-07-05, 21:51
Geplaatst door Alcibiades
Als Mohammed B. gewoon had moeten werken voor zijn daaglijks brood had hij zich wellicht meer verbonden gevoeld met de samenleving waarin hij leefde, in plaats van zich allemaal onzin in zijn hoofd te halen.

Helemaal als jij zijn werkgever was.

delirious
13-07-05, 21:55
Geplaatst door AARDIG
Helemaal als jij zijn werkgever was.

Pak aan!! :hihi:

Arvid
13-07-05, 22:02
Geplaatst door Rabi'ah.
Klopt.

Mensen kun je naar hartelust uitroeien, maar ideëen vernietigen, dat gaat een stuk lastiger.

Levensomstandigheden van mensen verbeteren wil vaak ook wel helpen.

Dan gaan er vaak ineens een stuk minder mensen achter radicale of extremistische ideologieëen aanlopen.

Dat is een strategie die ook vaak in de geschiedenis gebruikt is.

Hmmm ja ik denk dat educatie zeer belangrijk is. De wereldgemeenschap in het algeheel moet veel meer investeren in het onderwijs. Aan de andere kant is het zo dat er altijd psychopaten en machtswellustelingen zullen blijven bestaan die wel uitgeschakeld moeten worden.

_h4T3D_sE7eN
13-07-05, 22:23
Geplaatst door AARDIG
Helemaal als jij zijn werkgever was.


Bam! on-AARDIG! :hihi:

AARDIG
13-07-05, 22:28
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Bam! on-AARDIG! :hihi:

Sjo maar. Is een open eind hoor :nerveus:

sjo
13-07-05, 22:31
Geplaatst door AARDIG
Sjo maar. Is een open eind hoor :nerveus:

Laat mij er ff buiten.....

gr.
sjo

Imperatrice
13-07-05, 22:36
Terreur wordt de laatste tijd teveel geassociëerd met het radicale Islam. Alsof het niet mogelijk zou zijn dat dit ook mogelijk uit een andere hoek zou komen, ook al is het zoveelste bewijs dat het degelijk wél uit de Islamitische hoek komt.
Persoonlijk vind ik dit heel jammer, het geeft de Islam anno 2005 niet een goeie reputatie.
Wanneer zullen de moslims uit dit zogenaamde dal klimmen, want face it: het gaat eigelijk helemaal niet zo goed met de Islam in worldpicture.
Van alle kanten wordt het aangevallen (of valt het aan :auw2: )

what to do about it?

AARDIG
13-07-05, 23:17
Geplaatst door sjo
Laat mij er ff buiten.....

gr.
sjo

Val niet sjo in herhaling ja!

AARDIG
13-07-05, 23:20
Geplaatst door Alcibiades
Ik weet niet of hij dat wel vol had kunnen houden.

Vast wel. Hij explodeert alleen met externe hulpmiddelen.

Iwan
14-07-05, 09:00
Geplaatst door Imperatrice
Terreur wordt de laatste tijd teveel geassociëerd met het radicale Islam. Alsof het niet mogelijk zou zijn dat dit ook mogelijk uit een andere hoek zou komen, ook al is het zoveelste bewijs dat het degelijk wél uit de Islamitische hoek komt.
Persoonlijk vind ik dit heel jammer, het geeft de Islam anno 2005 niet een goeie reputatie.
Wanneer zullen de moslims uit dit zogenaamde dal klimmen, want face it: het gaat eigelijk helemaal niet zo goed met de Islam in worldpicture.
Van alle kanten wordt het aangevallen (of valt het aan :auw2: )

what to do about it?
Het is een afleidingspropaganda om de echte terreur onzichtbaar en onbespreekbaar te maken.
Ik krijg meer indruk dat de machthebbers (politicus, bedrijven en media) gebaat hebben aan terreur. Zo kunnen ze de angstgevoelens van de burgers makkelijke misbruiken om hun macht te versterken.

Imperatrice
14-07-05, 12:07
Ik las vanmorgen in het nieuws dat er in Italië vele invallen zijn gedaan, en anonieme bronnen gaven toe dat ze expliciet op zoek waren naar radicale moslims.
Damn, alsof alleen radicale moslims terreur verrichten.

*ff mn bak koffie voor vandaag op*