PDA

Bekijk Volledige Versie : Canadese VN'er: geen genocide in Srebrenica



Seif
16-07-05, 11:46
Canadese VN'er: geen genocide in Srebrenica

van onze redactie buitenland

DEN HAAG - Er heeft zich in Srebrenica geen genocide op 8000 moslimmannen voorgedaan. Dit heeft de voormalige VN-generaal, de Canadees Lewis Mackenzie verklaard. Hij was de eerste commandant van de VN-vredestroepen in Bosnië-Herzegovina Unprofor.

Mackenzie heeft zijn uitspraken gedaan in het Canadese blad Globe and Mail en herhaald in een interview met de Servische krant Blic.

Mackenzie stelt dat het beeld van Srebrenica niet zwart-wit is. Er waren geen slechte mannen die goede mannen ombrachten. ,,De situatie was veel complexer'', aldus de militair. Mackenzie stelt dat er geen 8000 moslimmannen zijn omgebracht. ,,Ik weet dat ik er nu van beschuldigd zal worden de Servische kant te kiezen, maar de mensen moeten begrijpen dat de waarheid niet zo simpel is. Ik heb er geen moeite mee Mladic (de Bosnisch-Servische generaal) van misdaden te beschuldigen maar ik vraag een gelijke straf voor degenen die de Serviërs ombrachten.''

Mackenzie wijst erop dat er tot nu toe maar iets meer dan 2000 lichamen in Srebrenica en omgeving zijn gevonden. Daarbij zijn lijken van slachtoffers uit de oorlog die er drie jaar woedde. Mathematisch wordt het aantal van 8000 echter niet ondersteund, meent de Canadees. Verder stelt hij dat bij een genocide (volkerenmoord) ook de vrouwen en kinderen opgebracht hadden moeten worden.

De generaal zegt dat hij de VN indertijd aanraadde 135.000 soldaten naar Bosnië te sturen om de moslims te kunnen beschermen tegen de Serviërs. Het werden er uiteindelijk minder dan 2000. Hij haalt fel uit naar de moslims die zich met duizenden in de enclave Srebrenica schuilhielden. Vanuit het gebied ondernamen zij aanvallen op de Serviërs. Dat gebeurde al in 1994 en ging in 1995 door. Direct na de winter hadden de moslims door dat de Serviërs Srebrenica zouden aanvallen om een einde aan die praktijken te maken. Daarom vluchtten de moslimstrijders, waarij het lot van de burgers bewust in handen van de VN werd gelegd. Dat gaf de Serviërs de kans het gebied zonder veel tegenstand in te nemen.

De Moeders van Srebrenica hebben ondertussen geëist dat Nederland Servië voor het Internationaal gerechtshof aanklaagt wegens genocide. Die eis is bij minister Bot (Buitenlandse Zaken) gedeponeerd. De rechters bij het Joegoslaviëtribunaal hebben een arts opgedragen Slobodan Milosevic te onderzoeken. Als zijn hart het aankan, willen de rechters na de zomervakantie het aantal procesdagen opvoeren van drie naar vier per week.

Bron: nd.nl (http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=65384)

assassijn
16-07-05, 14:31
Mackenzie wijst erop dat er tot nu toe maar iets meer dan 2000 lichamen in Srebrenica en omgeving zijn gevonden. Daarbij zijn lijken van slachtoffers uit de oorlog die er drie jaar woedde. Mathematisch wordt het aantal van 8000 echter niet ondersteund, meent de Canadees

Die k*t-Hollanders ook! Hebben ze gewoon weer gelogen. Het was dus gewoon een verzinsel van Hollandse soldaten dat ze stonden te kijken terwijl al die mannen werden weggevoerd.
Toen ik dit had gelezen vond ik de rest ook wel de moeite waard om te lezen.