PDA

Bekijk Volledige Versie : Stadswachters en asielzoekers samen op pad



Marsipulami
17-07-05, 16:02
Stadswachters en asielzoekers samen op pad

Het beleid van Sint-Truiden: je kunt er alleen stemmen mee behouden, niet mee terugwinnen

Van onze redactrice

SINT-TRUIDEN - ,,Fiesta Tropical'' is zondag in Sint-Truiden het startsein van de zomercampagne rond het vreemdelingenbeleid. Stadswachten en asielzoekers gaan de hele zomer samen op pad. Omdat een gemeentelijk beleid wel degelijk iets kan doen aan het samenleven van vreemdelingen en Vlamingen.



VOL is vol, er zijn al genoeg vreemdelingen in Sint-Truiden. Met die controversiële campagne pakte burgemeester Ludwig Vandenhove (SP.A), door sommigen ,,de burgemeester van de zwarten'' genoemd, vorig jaar uit om de beeldvorming over allochtonen te bevorderen. Want het was de bedoeling dat de stadswachten, die de folders uitdeelden, met de Truienaars een gesprek begonnen over vreemdelingen.

Op de achterkant werd een ander beeld over die vreemdeling geschetst: dat amper 4,6 procent van de bevolking vreemdeling is of dat hij niet meer OCMW-steun krijgt dan de Belg.

,,Ik heb daar gemengde gevoelens tegenover'', zegt stadswacht Willy Petitjean. ,,Het was moeilijk, sommige mensen reageerden verbaal agressief.'' Dit jaar gaat hij, net als stadswachter Marleen Paesmans, weer op pad met een balpen en folders met dezelfde inhoud maar minder controversieel verpakt. En ze gaan niet alleen op pad, maar net als twee jaar geleden samen met een asielzoeker.

,,Ik ben twee jaar geleden met een Iraniër op pad geweest, hij sprak al redelijk Nederlands'', vertelt Paesmans. ,,We hadden van tevoren kennis gemaakt. Hij zag er verzorgd en sympathiek uit, dat helpt om aanvaard te worden. Dankzij die campagne kreeg de vreemdeling een gezicht. Ik kreeg minder negatieve reacties dan toen ik alleen op pad ging. Maar er waren wel negatieve reacties, tegen mij, niet tegen hem, al begreep hij wel dat die persoon niet echt positief tegenover vreemdelingen stond. Ik heb hem achteraf ook gezegd dat niet iedereen hen welkom heet.''

,,Het is niet slecht dat ze beide reacties meemaken. Dan realiseren ze zich dat als ze zich hier willen vestigen, ze zich moeten waarmaken'', zegt Petitjean.

Hij ziet als stadswachter een nieuwe vorm van integratie ontstaan. Mensen die een huisje erven van hun ouders, waar een asielzoeker in komt wonen die ze een beetje onder hun hoede nemen. ,,Ze zeggen wanneer het tijd is om het vuil buiten te zetten, en of ze niet eens hun ramen zouden lappen.''

De campagne past in het beleid van het stadsbestuur van Sint-Truiden rond vreemdelingen. Vandenhove werd burgemeester in 1995, het was de tijd van anti-Sikhsbetogingen en brandbommen in huizen. In 1998 kwam daar ook nog het asielcentrum bij. Nu verblijven er in de Limburgse stad zo'n 900 allochtonen - onder wie ook Europeanen - en evenveel asielzoekers, van wie de helft in het centrum woont en de helft in het asielcentrum.

,,Mijn visie is: je moet een beleid voeren rond de aanwezigheid van vreemdelingen in je gemeente. Je moet erover communiceren op een zo origineel mogelijke manier. Veel collega's-burgemeesters vinden dat ik daarover moet zwijgen, maar ik vind net van niet'', zegt Vandenhove.

,,En je moet aantonen dat iedereen gelijk is voor de wet. Ik pas dat principe minutieus toe. Masala is een asielzoekersbeweging die met onder anderen vrijwilligers werkt. Ze vroegen of ze op woensdagnamiddag voor de jeugdwerking kleurpotloden en papier van de stad mochten gebruiken. Ik heb dat geweigerd. Alle jeugdbewegingen krijgen subsidies en daar moeten ze het mee doen, ook Masala. Ik bemiddel niet met een voetbalclub of het sikh-jongetje zijn tulband mag ophouden. En als we bijvoorbeeld bij fietscontroles illegalen tegenkomen, worden die gerepatrieerd. Maar we doen ook veel controle op huisjesmelkerij, want die wil ik in de eerste plaats aanpakken.''

Professor Henk Meert, hoogleraar sociale geografie, stelt vast dat lokale besturen wel degelijk invloed kunnen hebben op de manier waarop mensen over allochtonen denken en hij noemt Sint-Truiden een positief voorbeeld. In Sint-Truiden heeft Vlaams Belang ook amper één zetel in de gemeenteraad. Maar Vandenhove blijft voorzichtig. ,,We zullen zien bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen. Met zo'n beleid kun je in het beste geval stemmen behouden, je wint er geen terug. Objectief hebben we geen problemen, de criminaliteit bij asielzoekers ligt lager dan bij Vlamingen. Maar bij Vlamingen heerst wel een subjectief onveiligheidsgevoel. Elk jaar organiseren we in het park van het asielcentrum een bijeenkomst met de buurt om eens over de moeilijkheden te praten. We eten taart en ik had dit jaar ook een springkasteel gehuurd. Er is niemand gekomen. Dat verontrust mij, alsof er niet meer over gepraat kan worden.''

Dat gevoel heeft ook de directeur van het asielcentrum. ,,De discussie wordt uit de weg gegaan'', zegt Patrick Meers. Zijn doel is de integratie van het asielcentrum, niet van elke asielzoeker individueel, want 90 procent moet toch ons land verlaten. Sommigen werken mee in de groendienst van de stad, de dag voor Kerstmis delen kinderen van asielzoekers cadeautjes uit aan de Truienaars. In het asielcentrum werd een oude vervallen sporthal opgeknapt zodat de asielzoekers er overdag en de sportverenigingen er 's avonds kunnen sporten.

De droom van Vandenhove is om in het asielcentrum een jeugdhuis te openen. Maar de directeur merkt hoe langzaam het wegvallen van vooroordelen gaat. ,,De meeste sportverenigingen komen er hun ding doen, slechts weinige nodigen asielzoekers uit om mee te doen.''

In de zomer troepen de allochtonen weer samen op de hoek van de straat. Wat de Vlaming in het buitenland exotisch vindt, vindt hij thuis maar niks. Vandaar de zomercampagne. ,,Het is de bedoeling om een aanspreekpunt te hebben voor Vlamingen én voor vreemdelingen. En om de discussie levendig te houden'', zegt Meers.

De campagne start tijdens Fiesta Tropical, een wereldfeest op de markt van Sint-Truiden, om de burgers met andere culturen te confronteren. ,,Het asielcentrum houdt opendeurdagen, kooknamiddagen, maar wie gaat daar naartoe'', vraagt burgemeester Vandenhove zich af. ,,De overtuigden. Terwijl we net degenen moeten bereiken die nog te overtuigen zijn. Daarom is Fiesta Tropical van veel meer belang.''



,,Fiesta Tropical'', 17 juli, vanaf 14.00 uur op de Groenmarkt en het Abdijplein in Sint Truiden. Met optredens, dans uit India en Nepal, multiculturele hapjes en een tropische cocktailbar.


16/07/2005 Inge Ghijs

©Copyright De Standaard