PDA

Bekijk Volledige Versie : Groot moefti Egypte:"Gebruik van koranverzen in mobieltjes verboden"



Marsipulami
17-07-05, 17:57
"Gebruik van koranverzen in mobieltjes verboden"


Geplaatst op 17/7 '05 om 17:05u
Door Theo Borgermans (Bron: AFP)


KAIRO (RKnieuws.net) - Ali Goomaa, de groot moefti van Egypte, heeft het gebruik van koranverzen voor beltonen of boodschappen van gsm’s verboden.



"Een dergelijk gebruik is onaanvaardbaar omdat het het Heilige Boek devalueert", zo zei hij. Het gebruik van koranverzen in dit verband is verboden om religieuze redenen, zo voegde de groot moefti er nog aan toe.

In de Egyptische pers verschijnt steeds meer publiciteit voor het betaald downloaden van beltonen met koranverzen. (tb)

AARDIG
17-07-05, 18:06
Geplaatst door Marsipulami
"Gebruik van koranverzen in mobieltjes verboden"


Geplaatst op 17/7 '05 om 17:05u
Door Theo Borgermans (Bron: AFP)


KAIRO (RKnieuws.net) - Ali Goomaa, de groot moefti van Egypte, heeft het gebruik van koranverzen voor beltonen of boodschappen van gsm’s verboden.



"Een dergelijk gebruik is onaanvaardbaar omdat het het Heilige Boek devalueert", zo zei hij. Het gebruik van koranverzen in dit verband is verboden om religieuze redenen, zo voegde de groot moefti er nog aan toe.

In de Egyptische pers verschijnt steeds meer publiciteit voor het betaald downloaden van beltonen met koranverzen. (tb)

En reclames met ontblote dames die een shampoo aanprijzen is helemaal 7alal. Met alle respect voor zijn geleerdheid, maar dit is echt de meest vreemde fatwa die ik ooit gehoord heb.

waterfiets
17-07-05, 18:29
Misschien vreest hij concurrentie voor zijn tapes ? Maar ik zou zeggen ... if you can't beat them join them ... !!!

observer
17-07-05, 19:41
of tegenwoordig populairder

ïf you cant join them, beat them till the let you :handbang:

BiL@L
17-07-05, 20:10
Geplaatst door AARDIG
En reclames met ontblote dames die een shampoo aanprijzen is helemaal 7alal. Met alle respect voor zijn geleerdheid, maar dit is echt de meest vreemde fatwa die ik ooit gehoord heb.

Zo vreemd zou ik het niet vinden, in de wetenschap dat telefoontoestellen ook mee de wc in gaan. Je zou maar op dat moment gebeld worden terwijl de Qor´aan alszijnde beltoon gereciteerd wordt. Ghofraanak!

observer
17-07-05, 21:08
kan hij crazy frog ook even fatwaen

AARDIG
18-07-05, 01:10
Geplaatst door BiL@L
Zo vreemd zou ik het niet vinden, in de wetenschap dat telefoontoestellen ook mee de wc in gaan. Je zou maar op dat moment gebeld worden terwijl de Qor´aan alszijnde beltoon gereciteerd wordt. Ghofraanak!

Misschien op trilfunctie zetten :argwaan:

tr_imparator
18-07-05, 01:33
Geplaatst door AARDIG
Misschien op trilfunctie zetten :argwaan:


heb me mobiel sowieso altijd alleen op trilfunctie

:cool:

Marsipulami
18-07-05, 01:36
Geplaatst door BiL@L
Zo vreemd zou ik het niet vinden, in de wetenschap dat telefoontoestellen ook mee de wc in gaan. Je zou maar op dat moment gebeld worden terwijl de Qor´aan alszijnde beltoon gereciteerd wordt. Ghofraanak!

Wat is er mis met naar wc gaan ? Volgens mij ging de profeet ook regelmatig naar wc. Geldt de koran dan niet voor mensen die op wc zitten ? Ons spijsverteringsstelsel is één van de vele goddelijke scheppingswonderen.

Sou3adje...
18-07-05, 01:45
Geplaatst door Marsipulami
Wat is er mis met naar wc gaan ? Volgens mij ging de profeet ook regelmatig naar wc. Geldt de koran dan niet voor mensen die op wc zitten ? Ons spijsverteringsstelsel is één van de vele goddelijke scheppingswonderen.



Hahahahaha, sorry moet echt even lachen. Tuurlijk is er niets mis met een bezoekje aan de wc, noch met de neigingen die een mens tot zo'n bezoekje dwingen.

De wc wordt door moslims gezien als een onreine ruimte, daarom is daarin geen plaats voor verheven zaken als Allah's boek of diens Woord. Dat is zijn punt.

Marsipulami
18-07-05, 02:04
Geplaatst door Sou3adje...
Hahahahaha, sorry moet echt even lachen. Tuurlijk is er niets mis met een bezoekje aan de wc, noch met de neigingen die een mens tot zo'n bezoekje dwingen.

De wc wordt door moslims gezien als een onreine ruimte, daarom is daarin geen plaats voor verheven zaken als Allah's boek of diens Woord. Dat is zijn punt.

Klinkt als een typisch islamitisch waarom - daarom antwoord.

BiL@L
18-07-05, 08:45
Geplaatst door Marsipulami
Wat is er mis met naar wc gaan ? Volgens mij ging de profeet ook regelmatig naar wc. Geldt de koran dan niet voor mensen die op wc zitten ? Ons spijsverteringsstelsel is één van de vele goddelijke scheppingswonderen.

De profeet, vrede en zegeningen zij met hem, hield zich in met het reciteren van Qor-aan of het lofprijzen van Allaah de Almachtige wanneer hij zijn behoefte deed.

Wanneer hij klaar was met het verrichten van zijn behoefte, en van deze plek vertrok, zei hij Ghofraanak. Dit houdt in dat hij om vergeving vroeg aan Allaah, daar zijn hart wel door ging met lofprijzen.

Daarnaast verrichte hij altijd de kleine wassing of Tayammum in geval van staat van kleine onreinheid wanneer hij lofprijzingen/Qor-aan reciteerde/uitsprak. (Wat overigens niet verplicht is, maar wel aangeraden.)

Deze kleine staat van onreinheid wordt bijv. veroorzaakt door het laten van een scheet, door het bloeden, door de kleine en de grote boodschap enz...

BiL@L
18-07-05, 08:51
Geplaatst door AARDIG
Misschien op trilfunctie zetten :argwaan:

In ws. iedere moskee staat er dat de telefoon uit moet of iets dergelijks. Toch gaat deze (overal ter wereld) af tijdens het gebed. Dus in dat opzicht, geef ik liever de voorkeur aan het verbod van deze Mufti, zodat het niet onnodig nog erger hoeft te worden.

Daarnaast is het eigenlijk niet toegestaan om te praten wanneer er Qor-aan gereciteerd wordt, dat gebod zal in een nog grotere mate geschonden worden wanneer de Qor-aan alszijnde beltoon fungeert. Ik vind die vergelijking sowieso eigenlijk al genoeg reden. En Allaah weet het het best.