PDA

Bekijk Volledige Versie : Dader aanslagen Londen kocht veel flessen parfum



waterfiets
18-07-05, 11:39
'Dader aanslagen Londen kocht veel flessen parfum'

Uitgegeven: 18 juli 2005 12:12
Laatst gewijzigd: 18 juli 2005 12:22

LONDEN - De Londense politie vermoedt dat de vier zelfmoordenaars die 7 juli dood en verderf zaaiden in Londen parfum hebben gebruikt in hun zelfgemaakte bommen. Volgens The Daily Mirror van maandag kocht een van hen, Germaine Lindsay, enkele dagen eerder in drie winkels voor ruim 1350 pond aan flessen parfum.

De Londense terreurdeskundige Andrew Silke zegt in de krant dat de alcohol die in parfum is verwerkt bij een explosie een 'napalmachtig' effect geeft, dat meer brandwonden veroorzaakt dan wanneer alcohol op zich in een bom wordt gebruikt.


De krant schrijft dat Lindsay op 4 juli enkele filialen van onder meer de parfumketen Fragrance Shop in zijn woonplaats Aylesbury bezocht. Een medewerker van de winkel bevestigt dat.

Verdacht

"Hij was rustig en beleefd. Maar het was raar dat iemand zoveel parfum tegelijk kocht. We vonden het verdacht." Bovendien stelde de man expliciet op zoek te zijn naar een fles Boss In Motion Green, dat wordt geleverd in een soort harde bolvormige verpakking. "Ik moet er een hebben, waar kan ik die krijgen?", had de man gevraagd. Pas in een ander filiaal van de Fragrance Shop slaagde hij daarvoor.

Lindsays zeer recente uitgavepatroon zou volgens The Daily Mirror ook zijn bank hebben gealarmeerd. Die zou, daags voor de aanslagen, de politie hebben ingeschakeld.

bron: nu.nl

Zwarte Schaap
18-07-05, 12:11
Dom bericht lijkt mij zo. Ik vraag me af waarom hij parfum koopt.

Je kunt veel beter pure alcohol kopen scheelt enorm in de prijs en je hebt een hogere percentage alcohol.

Bofko
18-07-05, 12:13
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dom bericht lijkt mij zo. Ik vraag me af waarom hij parfum koopt.

Je kunt veel beter pure alcohol kopen scheelt enorm in de prijs en je hebt een hogere percentage alcohol.

Is te gevaarlijk. :stout:
Bommen zouden eerder af kunnen gaan.

Zwarte Schaap
18-07-05, 12:15
Geplaatst door Bofko
Is te gevaarlijk. :stout:
Bommen zouden eerder af kunnen gaan.

Leg eens uit, ik heb niet zo veel verstand van pure alcohol en bommen die te snel afgaan.

Bofko
18-07-05, 12:23
Geplaatst door Zwarte Schaap
Leg eens uit, ik heb niet zo veel verstand van pure alcohol en bommen die te snel afgaan.

Pure alcohol en vuur vormen een dodelijk mengsel. Er hoeft maar iemand in de buurt een sigaret op te steken en er is ontploffingsgevaar. Dacht ik.


Maar goed , ff beter lezen en dan zie je dit de mogelijke verklaring is :

Geplaatst door waterfiets
'Dader aanslagen Londen kocht veel flessen parfum'

De Londense terreurdeskundige Andrew Silke zegt in de krant dat de alcohol die in parfum is verwerkt bij een explosie een 'napalmachtig' effect geeft, dat meer brandwonden veroorzaakt dan wanneer alcohol op zich in een bom wordt gebruikt.

~Panthera~
18-07-05, 12:27
Geplaatst door Bofko
Is te gevaarlijk. :stout:
Bommen zouden eerder af kunnen gaan.


Met nitroglycerine lijkt me ook slim. :loens:

waterfiets
18-07-05, 12:41
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dom bericht lijkt mij zo. Ik vraag me af waarom hij parfum koopt.

Je kunt veel beter pure alcohol kopen scheelt enorm in de prijs en je hebt een hogere percentage alcohol.

Eerst het bericht lezen en dan conclusies trekken ...

Tomas
18-07-05, 12:47
Geplaatst door waterfiets
De Londense terreurdeskundige Andrew Silke zegt in de krant dat de alcohol die in parfum is verwerkt bij een explosie een 'napalmachtig' effect geeft, dat meer brandwonden veroorzaakt dan wanneer alcohol op zich in een bom wordt gebruikt.


Bovendien stelde de man expliciet op zoek te zijn naar een fles Boss In Motion Green, dat wordt geleverd in een soort harde bolvormige verpakking. "Ik moet er een hebben, waar kan ik die krijgen?", had de man gevraagd.

http://images.amazon.com/images/P/B0001BOCM0.01-A163DJTN9LX1WP._SCMZZZZZZZ_.jpg

Ik zou meer willen weten van die harde bolvormige verpakking als ik terreurdekundige zou zijn. Dat napalm efect lijkt mij erg ver gezocht. Sec parfurm brandt niet goed genoeg vanwege het te lage percentage en bij destileren krijg je gewoon weer ouderwets "zuiver" alocohol. Maargoed, ik ben geen chemicus, misschien is er een procede dat iets leuks kan met Boss parfum.

waterfiets
18-07-05, 12:57
Geplaatst door Tomas

Ik zou meer willen weten van die harde bolvormige verpakking als ik terreurdekundige zou zijn. Dat napalm efect lijkt mij erg ver gezocht. Sec parfurm brandt niet goed genoeg vanwege het te lage percentage en bij destileren krijg je gewoon weer ouderwets "zuiver" alocohol. Maargoed, ik ben geen chemicus, misschien is er een procede dat iets leuks kan met Boss parfum.


Ik weet niet hoeveel liter parfum je koopt voor ruim 1350 pond maar misschien dachten ze dat het minder op zou vallen ... ? Ik kocht eens een heel klein flesje alcohol om de naald van de platenspeler schoon te maken en kreeg wel gelijk de vraag .... waar heeft u het voor nodig ? Ik denk dat als je tientallen liters besteld dit nog wel wat meer vragen oproept ...

Enfin, die alcohol/parfum was meer een toevoeging en niet de explosieve stof die men ook al bekend heeft gemaakt.

Tomas
18-07-05, 13:02
Geplaatst door waterfiets
Ik weet niet hoeveel liter parfum je koopt voor ruim 1350 pond maar misschien dachten ze dat het minder op zou vallen ... ? Ik kocht eens een heel klein flesje alcohol om de naald van de platenspeler schoon te maken en kreeg wel gelijk de vraag .... waar heeft u het voor nodig ? Ik denk dat als je tientallen liters besteld dit nog wel wat meer vragen oproept ...

Spiritus is ook goed, en rond deze tijd van het jaar wordt dat met bakken verkocht. No questions asked. Echt goed is spiritus niet om een bom te maken, maar da's alcohol ook niet. Het probleem van een bom is niet zozeer de brandstof als wel de zuurstof. Geconcentreerde zuurstof is veel lastiger om te verkrijgen en te maken. Daar heb je b.v. zoiets als kunstmest voor nodig oid. Buskruit is bv heel eenvoudig te maken, het enige onderdeel dat lastig te verkrijgen is is de zuurstof leverancier in de vorm van kaliumcarbonaat. (Dat laatste weet ik ff niet meer, maar ik meen dat het zoiets was)

waterfiets
18-07-05, 13:06
Ach ze zullen wel in één van de terroristen manuals een 'leuk' receptje hebben opgenomen met makkelijk verkrijgbare ingredienten.

Bofko
18-07-05, 13:06
Geplaatst door Tomas
Spiritus is ook goed, en rond deze tijd van het jaar wordt dat met bakken verkocht. No questions asked. Echt goed is spiritus niet om een bom te maken, maar da's alcohol ook niet. Het probleem van een bom is niet zozeer de brandstof als wel de zuurstof. Geconcentreerde zuurstof is veel lastiger om te verkrijgen en te maken. Daar heb je b.v. zoiets als kunstmest voor nodig oid. Buskruit is bv heel eenvoudig te maken, het enige onderdeel dat lastig te verkrijgen is is de zuurstof leverancier in de vorm van kaliumcarbonaat. (Dat laatste weet ik ff niet meer, maar ik meen dat het zoiets was)

Met gebruik van zuurstofflessen moet er toch iets te doen zijn zou je denken.

Umarvlie
18-07-05, 13:08
Geplaatst door Tomas
Spiritus is ook goed, en rond deze tijd van het jaar wordt dat met bakken verkocht. No questions asked. Echt goed is spiritus niet om een bom te maken, maar da's alcohol ook niet. Het probleem van een bom is niet zozeer de brandstof als wel de zuurstof. Geconcentreerde zuurstof is veel lastiger om te verkrijgen en te maken. Daar heb je b.v. zoiets als kunstmest voor nodig oid. Buskruit is bv heel eenvoudig te maken, het enige onderdeel dat lastig te verkrijgen is is de zuurstof leverancier in de vorm van kaliumcarbonaat. (Dat laatste weet ik ff niet meer, maar ik meen dat het zoiets was)

't was kalium nitraat....

en als je er zuiker doorheen mengde rook het nog lekker ook! Ik heb vroeger hele emmers bij de drogist gehaald maar in die tijd (25 jaar geleden) vroeg men nog nergens naar....

Zwarte Schaap
18-07-05, 13:11
Geplaatst door Bofko
Pure alcohol en vuur vormen een dodelijk mengsel. Er hoeft maar iemand in de buurt een sigaret op te steken en er is ontploffingsgevaar. Dacht ik.

Maar goed , ff beter lezen en dan zie je dit de mogelijke verklaring is :

IK weet niet wat ik nog beter moet lezen, aan mijn leesvermogen twijfel ik in deze niet.

Ik ga ervan uit als de bom gemaakt is dat de alcoholdampen niet zomaar vrijelijk kunnen ontsnappen. De verklaring die men geeft vind ik niet al te logisch.

Zwarte Schaap
18-07-05, 13:13
Geplaatst door waterfiets
Eerst het bericht lezen en dan conclusies trekken ...

Nee ik reageer zo maar uit het niets, zonder iets te lezen.

Je kunt dus geen logische reaktie geven op mij bijdrage.

waterfiets
18-07-05, 13:15
Geplaatst door Zwarte Schaap
Nee ik reageer zo maar uit het niets, zonder iets te lezen.


Ja dat is te merken. Dus jij denkt dat hij zijn vriendin nog een leuk presentje wou geven ?

Tomas
18-07-05, 13:15
Geplaatst door Bofko
Met gebruik van zuurstofflessen moet er toch iets te doen zijn zou je denken.

Nee, niet echt. Het gaat erom dat je een mengsel hebt in de juiste verhouding van brandstof en zuurstof en dat dit heel erg "dicht bij elkaar" zit. Bijvoorbeeld een mengsel van alcoholdamp en zuurstof. Maar dat neemt nogal veel ruimte in beslag. Eufemistisch uitgedrukt dan.

Kaliumnitraat, ja. Bedankt Umar.

Wide-O
18-07-05, 13:19
Volgens mij lukt kaliumpermanganaat ook :engel:

waterfiets
18-07-05, 13:20
Geplaatst door Tomas

Kaliumnitraat, ja. Bedankt Umar.

Kaliumnitraat ?

'Geen zware bommen bij aanslagen 7/7'

Door onze correspondent

LONDEN, 15 JULI. De bommen die zijn gebruikt bij de aanslagen in Londen vorige week, zijn waarschijnlijk gemaakt met explosieve stoffen die gewoon bij apotheker en drogist te koop zijn.

Dit hebben politiebronnen vanmorgen tegenover verschillende media verklaard. Het gaat volgens deskundigen om aceton peroxide, een combinatie van aceton, waterstofperoxide en zuur. Deze stoffen zijn eerder gebruikt bij aanslagen die zijn toegeschreven aan Al-Qaeda. Ook veel Palestijnen gebruiken deze stoffen voor zelfmoordaanslagen. De chemicaliën werden aangetroffen in een flat in Leeds.

Volgens deskundigen zijn bommen met deze chemicaliën relatief gemakkelijk te maken, al is er een hoog risico van voortijdige ontploffing, vooral als de stoffen niet koel worden bewaard. Op internet zijn eenvoudig handleidingen te vinden voor de vervaardiging van bommen met deze explosieven.


bron: NRC

Zwarte Schaap
18-07-05, 13:22
Geplaatst door waterfiets
Ja dat is te merken. Dus jij denkt dat hij zijn vriendin nog een leuk presentje wou geven ?

Over zijn vriendin laat ik me niet uit, zoals ik al eerder schreef, parfum heeft een lagere alcoholpercentage als je pure alcohol neemt zou het voor dat doel zoals beschreven wordt effectiever zijn en ben je vele malen goedkoper uit.

Tomas
18-07-05, 13:24
Geplaatst door waterfiets
Kaliumnitraat ?


Ja, een belangrijk bestandeel van buskruit zoals je had kunnen lezen in deze discussie.

Maar,


waterstofperoxide

Will do to.

Niet in buskruit, maar wel met weer met andere brandstoffen. Wat de Boss parfum er mee te maken heeft ontgaat mij echter nog steeds. Ik blijf bij de harde verpakking...

Spoetnik
18-07-05, 13:28
Grappig, we gingen van militaire explosies, naar een egyptenaar die bommen in zijn huis zou hebben gemaakt (blijkt nu niets met de zaak te maken hebben), en nu naar parfum bommen.. hmm...

AARDIG
18-07-05, 13:42
Geplaatst door Spoetnik
Grappig, we gingen van militaire explosies, naar een egyptenaar die bommen in zijn huis zou hebben gemaakt (blijkt nu niets met de zaak te maken hebben), en nu naar parfum bommen.. hmm...

En hij koopt ook nog een grote hoeveeheid parfum flessen alvorens hij een bom gaat plaatsen. Kijken die terroristen geen CSI ofzo. Als ze echt zo dom zijn, kan ik ze wel wat tips geven hoor :verrassin

BiL@L
18-07-05, 13:47
Geplaatst door AARDIG
En hij koopt ook nog een grote hoeveeheid parfum flessen alvorens hij een bom gaat plaatsen. Kijken die terroristen geen CSI ofzo. Als ze echt zo dom zijn, kan ik ze wel wat tips geven hoor :verrassin

Ws. was de serie van Mcgyver (of hoe dat ook mag heten) ook daar al jaren afgelopen. Of zit ik nu iets te lang zonder TV? : D

AARDIG
18-07-05, 13:52
Geplaatst door BiL@L
Ws. was de serie van Mcgyver (of hoe dat ook mag heten) ook daar al jaren afgelopen. Of zit ik nu iets te lang zonder TV? : D

:haha: Dat keek ik toen ik 8 jaar was ofzo. Volgens mij komt dat al heel lang niet meer op tv. Maar op Discovery gaan ze heel uitgebreid de Crime Scene onderzoeken. Kunnen ze veel van leren.


Straks breng ik ze nog op plannen.

waterfiets
18-07-05, 14:17
Geplaatst door Tomas
Niet in buskruit, maar wel met weer met andere brandstoffen. Wat de Boss parfum er mee te maken heeft ontgaat mij echter nog steeds. Ik blijf bij de harde verpakking...

3 van de 4 hebben Pakistan bezocht vorig jaar lees ik nu bij RTL4. Misschien hebben ze daar wat receptjes geoefend ?

Wide-O
18-07-05, 14:20
Geplaatst door waterfiets
3 van de 4 hebben Pakistan bezocht vorig jaar lees ik nu bij RTL4. Misschien hebben ze daar wat receptjes geoefend ?

Dit soort zooi staat uitgebreid op het internet, hoef je niet voor naar Pakistan.

Zie bijvoorbeeld: http://www.skepticfiles.org/new/190doc.htm

Nix Hugo Boss.

Bofko
18-07-05, 14:30
Geplaatst door Wide-O
Dit soort zooi staat uitgebreid op het internet, hoef je niet voor naar Pakistan.

Zie bijvoorbeeld: http://www.skepticfiles.org/new/190doc.htm



De beschrijvingen op die site werken eerder afschrikwekkend. Dus toch maar naar Pakistan. :bril:

Spoetnik
18-07-05, 14:34
Geplaatst door waterfiets
3 van de 4 hebben Pakistan bezocht vorig jaar lees ik nu bij RTL4. Misschien hebben ze daar wat receptjes geoefend ?

Drie Britse Pakistanen die Pakistan hebben bezocht... opmerkelijk..

wytze
18-07-05, 14:42
Geplaatst door Spoetnik
Drie Britse Pakistanen die Pakistan hebben bezocht... opmerkelijk..


ja, vond ik ook :wtf:

zeer verdacht :wow:

EL-Imraan
18-07-05, 15:07
Geplaatst door waterfiets
'Dader aanslagen Londen kocht veel flessen parfum'

Bovendien stelde de man expliciet op zoek te zijn naar een fles Boss In Motion Green, dat wordt geleverd in een soort harde bolvormige verpakking. "Ik moet er een hebben, waar kan ik die krijgen?", had de man gevraagd. Pas in een ander filiaal van de Fragrance Shop slaagde hij daarvoor.

bron: nu.nl

IK vind dat dat ze die Hugo Boss maar eens moeten aanklagen, wegens medeplichtigheid.... :D

flauwe grap

Wide-O
18-07-05, 15:30
Geplaatst door Bofko
De beschrijvingen op die site werken eerder afschrikwekkend. Dus toch maar naar Pakistan. :bril:

Ja, ik zei toch niet dat het gemakkelijk was :D

Ik heb ooit mijn vijver behandeld met kaliumpermanganaat. Akelig goedje is dat, alleen te behandelen met stofmasker, veiligheidsbril en veiligheidshandschoenen.

Had 200 gr besteld bij de apotheek, samen met 3 liter waterstofperoxide. Had niet eens door dat de plietsie dat soort aankopen nogal wantrouwend zou kunnen bekijken :moeilijk:

waterfiets
18-07-05, 15:43
Geplaatst door Spoetnik
Drie Britse Pakistanen die Pakistan hebben bezocht... opmerkelijk..

Gezien hetgeen ze gedaan hebben is zelfs het kleinste detail de moeite van het vermelden waard. Maar RTL schrijft verder het volgende:


Mohammed Sidique Khan en Shehzad Tanweer reisden samen op 19 november via Istanbul naar Karachi. Een derde dader, Hassib Hussain, bezocht Pakistan in juli 2004 en arriveerde in het land vanuit Saudi-Arabië.

Koranschool
Khan en Tanweer zijn enkele dagen in Karachi gebleven. Daarna zijn ze naar Lahore gegaan waar ze naar verluidt een dag of vijf een koranschool bezochten. Ze zouden ook de stad Faisalabad, 115 kilometer ten westen van Lahore hebben bezocht. Het is onbekend waar ze de overige tijd van hun verblijf hebben doorgebracht.

GiovanniHN
18-07-05, 16:27
Enkele maanden geleden was de ricine-zaak in het Britse nieuws. Terroristen waren van plan om ricine uit koffiebonen te halen en dit daarna te smeren op autodeuren. Zodat automobilisten met ricine in aanraking zouden komen.

Wat bleek, het is zo goed als onmogelijk om dodelijk gif uit koffiebonen te halen. Maar zo een verhaaltje stond ooit in een detectiveroman en iemand las dat, geloofde dat het echt kon en zette de formule op internet.

Waarschijnlijk is het parfumverhaal ook weer een urban myth die te serieus wordt genomen door terroristen en kwajongens.

Spoetnik
19-07-05, 12:42
Geplaatst door waterfiets
Gezien hetgeen ze gedaan hebben is zelfs het kleinste detail de moeite van het vermelden waard. Maar RTL schrijft verder het volgende:


London bomber made one-day Israel visit - official
18 Jul 2005 16:05:13 GMT
Source: Reuters

By Dan Williams

JERUSALEM, July 18 (Reuters) - One of the suspected bombers in the London attacks visited Israel for one day in 2003, an Israeli official said on Monday, bolstering a news report the British-born Muslim helped plan a Tel Aviv suicide bombing.
http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/L18303603.htm

Verdacht..

Het is natuurlijk ook mogelijk dat hij daar was om instructies te krijgen van de Mossad... :cheefbek:

waterfiets
19-07-05, 12:45
Geplaatst door Spoetnik
London bomber made one-day Israel visit - official
18 Jul 2005 16:05:13 GMT
Source: Reuters

By Dan Williams

JERUSALEM, July 18 (Reuters) - One of the suspected bombers in the London attacks visited Israel for one day in 2003, an Israeli official said on Monday, bolstering a news report the British-born Muslim helped plan a Tel Aviv suicide bombing.
http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/L18303603.htm

Verdacht..

Het is natuurlijk ook mogelijk dat hij daar was om instructies te krijgen van de Mossad... :cheefbek:

Oh nee hè, je kon er op wachten. De aanslagen zijn een Joods complot. Die theorie is erg populair in bepaalde kringen als het over de aanslagen van 11/09 gaat.

GiovanniHN
19-07-05, 12:45
Geplaatst door Spoetnik
London bomber made one-day Israel visit - official
18 Jul 2005 16:05:13 GMT
Source: Reuters

By Dan Williams

JERUSALEM, July 18 (Reuters) - One of the suspected bombers in the London attacks visited Israel for one day in 2003, an Israeli official said on Monday, bolstering a news report the British-born Muslim helped plan a Tel Aviv suicide bombing.
http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/L18303603.htm

Verdacht..

Het is natuurlijk ook mogelijk dat hij daar was om instructies te krijgen van de Mossad... :cheefbek:


De Mossad is ook weer niet zo lui dat ze iemand speciaal naar Israel laten komen voor instructies.

Spoetnik
19-07-05, 13:04
Geplaatst door waterfiets
Oh nee hè, je kon er op wachten. De aanslagen zijn een Joods complot. Die theorie is erg populair in bepaalde kringen als het over de aanslagen van 11/09 gaat.

Joods? De Mossad is de geheime dienst van de Israelische staat.. niks joods aan.
En welke kringen heb je het over?


ps.
Gezien hetgeen ze gedaan hebben is zelfs het kleinste detail de moeite van het vermelden waard!!!!

Spoetnik
19-07-05, 13:05
Geplaatst door GiovanniHN
De Mossad is ook weer niet zo lui dat ze iemand speciaal naar Israel laten komen voor instructies.

Training dan?
Brainwashing?

observer
19-07-05, 13:58
Geplaatst door Spoetnik
Training dan?
Brainwashing? moet je als moslim niet al gebrainwashed zijn om naar israel te gaan?

GiovanniHN
19-07-05, 14:12
Geplaatst door Spoetnik
Training dan?
Brainwashing?


Daar komen ze dan wel erg laat mee.