PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat weg is, is weg - Waris Dirie over vrouwenbesnijdenis.



Rabi'ah.
19-07-05, 13:29
Wat weg is, is weg - Waris Dirie over vrouwenbesnijdenis. (#)
Waris Dirie, een voormalig fotomodel en al twaalf jaar hét symbool van de strijd tegen vrouwenbesnijdenis, schreef haar derde boek over dat onderwerp. Tot haar en onze ontzetting zouden er in Europa minstens een half miljoen vrouwen genitaal verminkt zijn.

Elke keer als ik over besnijdenis spreek, ben ik weer vijf jaar oud en zit ik op een rots in mijn geboorteland Somalië. Het is heel vroeg in de ochtend. Ik ben bang. Mijn moeder zit achter me, heeft haar benen om me heen geslagen en stopt een stuk van een afgebroken wortel in mijn mond om te voorkomen dat ik mijn tong afbijt van de pijn.

Ik zie het gezicht van de oude vrouw, de strenge blik uit haar dode ogen, de oude wollen tas, haar lange vingers waarmee ze het kapotte scheermesje uit haar tas haalt, het opgedroogde bloed op het mesje. Mijn moeder blinddoekt me. Dan merk ik hoe mijn vlees, mijn geslachtsdelen worden weggesneden. Er zijn geen woorden voor deze pijn. Ik hoor het geluid van het botte mesje dat heen en weer zaagt door mijn huid. Ik denk aan hoe mijn benen trillen, en het vele bloed. Dan val ik flauw. Als ik weer bijkom, is mijn eerste gedachte dat het ten minste voorbij is. De blinddoek is weggegleden. Heel duidelijk zie ik de oude vrouw, de slachter, en naast haar dat stapeltje doorns van de acacia. De pijn is ondraaglijk als ze met die doorns gaatjes in mijn huid prikt. Dan steekt ze een witte draad door die gaatjes en naait me dicht.

Meer dan dertig jaar na die traumatische ervaring kan de beeldschone Waris Dirie er nog steeds niet over praten, al gaat er geen dag voorbij zonder dat ze eraan denkt. Waris is een van de 99 procent Somalische meisjes die een infibulatie ondergingen, de zwaarste vorm van genitale verminking die gangbaar is in de landen ten zuiden van de Sahara, en die 15 procent van alle besneden meisjes ondergaan : clitoris, grote en kleine schaamlippen worden zonder pardon of enige vorm van verdoving weggesneden, waarna de bloederige restanten slordig aan elkaar worden genaaid. Wat na de genezing overblijft, is een glad stuk vel, met in het midden een heel klein gaatje. Geen haren, geen geslachtsdelen, niets. Als er al iets overblijft, want één kind op de drie sterft aan de gevolgen van de ingreep. Een cynicus zou zeggen dat het niet slecht gevonden is qua voorbehoedmiddel en als wapen tegen overbevolking : één op de drie moeders in spe is voortijdig en definitief uitgeschakeld.

De meisjes die het overleven, zijn getekend voor de rest van hun leven, want ze houden er veel lichamelijk en psychisch letsel aan over. Ze hebben pijn tijdens het plassen, tijdens het menstrueren, tijdens het vrijen. Levenslang hebben ze vaak infecties van blaas en inwendige genitaliën, abcessen en cysten, opeenhoping van bloed en etter in de vagina, onvruchtbaarheid en incontinentie. Tijdens een bevalling scheuren ze veel meer dan anderen in, en ze hebben zeer hevige bloedingen. Ook op psychisch vlak zijn de gevolgen niet te overzien : de meisjes zijn levenslang getraumatiseerd, hebben angst om aangeraakt te worden, zijn het slachtoffer van depressie, frigiditeit, ze hebben relatieproblemen. Hun trauma kan leiden tot psychose en zelfmoord.

U gebruikt het woord 'vrouwenbesnijdenis' niet, u noemt het fgm : 'female genital mutilation'.

Waris Dirie : Besnijdenis doet denken aan wat jongens in sommige culturen ondergaan : men verwijdert de voorhuid van de penis, niet veel meer dan een velletje. Bij vrouwenbesnijdenis wordt iets zeer essentieels weggesneden. Zoals een arm, of een been. Erger nog : het wezenlijke deel van een vrouw. Het is niet alleen genitale verminking, het is zelfs seksuele verminking : men wil de seksualiteit van de vrouw vernietigen.

Waarom ?

Het wordt op vele manieren uitgelegd. Men doet het vanwege de traditie. Of omdat het goed is voor de moraal van een vrouw. Omdat ze dan controle heeft over haar seksualiteit. Omdat ze een goede echtgenote zou zijn en geen hoer. Omdat ze anders geen kinderen zou kunnen krijgen. Omdat ze geen zonen zou kunnen baren. Omdat ze anders smerig en onrein is. Omdat vrouwen die niet besneden zijn, nooit volwassen zullen worden en eeuwig beschouwd blijven als een kind. En vooral : omdat ze anders worden verstoten door de maatschappij.

In 'Onze verborgen tranen' schrijft u dat in Europa meer dan 500.000 vrouwen verminkt werden en duizenden meisjes jaarlijks het risico lopen besneden te worden.

Kun je dat geloven ? En het gebeurt onder de ogen van de hele wereld. En het gebeurt elke dag. Meestal in land van herkomst, maar ook clandestien hier in Europa. In Duitsland, Frankrijk, Nederland...

Hoe komt u aan dat cijfer ?

In diverse Europese landen houdt men bij hoeveel allochtone vrouwen uit landen komen waar genitale verminking wordt toegepast. Via de Wereldgezondheidsorganisatie kent men het percentage dat in die landen besneden wordt. In Somalië is dat 99 procent, in Ghana 70. Op die manier komt men aan het aantal besneden vrouwen in Europa. Maar deze cijfers zijn niet van elk land bekend. Ook in Indonesië en Maleisië, in Jemen en Jordanië worden vrouwen besneden. Maar die zijn niet opgenomen in de statistieken.

Dat half miljoen is dus een lage schatting ?

Inderdaad. En dan heb ik het alleen nog maar over legale immigratie. Er zijn ook een heleboel illegalen in Europa en die zijn ook niet meegerekend. In Spanje, tijdens de legalisering voor illegale vluchtelingen in de eerste maanden van dit jaar, bleken er maar liefst 700.000 gegadigden te zijn ! Dat betekent dat een half miljoen een uiterst minimum is.

Ontsnappen meisjes en vrouwen dan niet aan die wrede tradities, zo ver van huis ?

Integendeel. De meeste migrantenvrouwen zijn niet gelukkig in Europa, ze integreren ook niet goed. Sommigen weten zelfs niet hoe de stad heet waar ze wonen. Veel migrantenvrouwen klampen zich vast aan de tradities om nog een stukje van thuis te hebben. Ze hebben hun eigen winkels, eigen clubs, eigen taal. Wanneer iemand zich in een vreemd land eenzaam voelt, krijgen de gebruiken van thuis een heel bijzondere functie.

Zes Europese landen hebben wetten tegen genitale verminking, onder andere België. In het jaar 2001 werd ons Strafwetboek uitgebreid met artikel 409, dat genitale verminking uitdrukkelijk verbiedt. Op papier ziet dat er goed uit, maar bij mijn weten is er nog niet één proces gevoerd.

In Europese landen die geen wet hebben tegen genitale verminking, valt het misdrijf onder de wet van het toebrengen van lichamelijk letsel. Maar de meeste Europese landen blijven erg laks tegenover het fenomeen. Men moet een wet maken en die streng toepassen. Daders moeten vervolgd en bestraft worden. Frankrijk bijvoorbeeld maakt er korte metten mee. Daar is genitale verminking sinds 1983 strafbaar en zijn er al 36 processen gevoerd. Het smartengeld kan oplopen tot 25.000 euro. Niet dat het meisje daardoor geheeld wordt. Het kwaad is geschied, maar het is zeker een afschrikmiddel dat eventuele jongere zusjes kan beschermen.

In Frankrijk bestaat ook een meldingsplicht, of je nu arts, verpleegkundige of ambtenaar bent : iedereen is verplicht het aan te geven om niet zelf beschuldigd te worden van een zedenmisdrijf. En niet alleen de vrouwen die een besnijdenis uitvoeren, worden bestraft. Ook ouders die de opdracht geven of die hun dochter naar het land van herkomst sturen om besneden te worden.

We praten nu over Europa, maar wat doet men in de landen van herkomst ?

Voor die landen geldt hetzelfde. Er moeten wetten komen en die moeten streng worden nageleefd. Dát, in combinatie met voorlichting. Maar helaas, dat doen de meeste regeringen niet. In Afrika is het gebruik nu verboden in 14 van de 28 landen waar genitale verminking voorkomt. Dat is positief, maar het is lang niet genoeg. Neem nu Tanzania. Daar is het ook bij wet verboden en rennen de meisjes naar de politie zo gauw ze vermoeden dat ze zullen worden besneden. En wat doet de politie ? Die brengt de meisjes gewoon terug naar hun ouders. Ze hebben dan wel een wet, maar kunnen de meisjes niet beschermen. De wet vermag niets zolang de mentaliteit niet verandert. Kijk naar Burkina Faso. Daar heeft de regering zwaar geïnvesteerd in preventie en voorlichting. Eerst kwam er een wet tegen genitale verminking, om het voor te stellen als onaanvaardbaar. Dan werd het publiek geïnformeerd via radio-uitzendingen en werd er een meldingsplicht ingevoerd. Daders en medeplichtigen werden ook werkelijk vervolgd en bestraft. Het had succes : ooit werd 94 procent van de meisjes besneden, dat cijfer daalde tot 2 procent.

Alle vrouwen in uw boek vergeven het hun moeder dat ze hen naar de besnijdster bracht, maar ze zouden die besnijdster wel kunnen vermoorden. Vindt u dat logisch ?

(stil) Je kunt niet anders dan je moeder vergeven. Zij wist niet beter, ze deed het om je bestwil. Ze deed het om goed te doen. Als alle vrouwen in het land hun dochters laten besnijden, waarom zou zij het dan achterwege laten, als die dochter bovendien zou worden verstoten ?

Welke rol spelen mannen ? Of is het puur een vrouwenzaak, iets wat moeders hun dochters aandoen ?

Dat is onzin. We leven nog altijd in een wereld waar wetten door mannen worden opgesteld, waar religieuze leiders mannen zijn, waar de economie bepaald wordt door mannen. We leven in een wereld waar mannen het voor het zeggen hebben.

Waarom zwijgen ze dan over dit onderwerp ?

Omdat ze er weinig of niets over weten. Het is hun taak tradities in stand te houden en de religieuze voorschiften op te volgen. Wat dat inhoudt, maakt hen niet uit.

Hoe komt het dat mannen er zo weinig over weten ?

Er is een totaal gebrek aan communicatie tussen beide geslachten. En in de Afrikaanse cultuur getuigt het ook van weinig respect om vrouwen vragen te stellen. Die hebben hun eigen zaken, hun eigen geheimen. Mannen hebben geen flauw idee van wat vrouwen overkomt. Als ze te horen krijgen wat er echt gebeurt, zijn ze geschokt. Ze veroordelen en verwerpen het.

Vrouwenbesnijdenis is een zaak van de islam. Als de islam zich verspreidt over Azië, gaat de rituele vrouwenbesnijdenis mee.

Mensen denken inderdaad dat genitale verminking verbonden is met de islam. En niet alleen buitenstaanders, ook de moslims zelf. Maar vaak zijn dat analfabeten met weinig kennis van de koran. De islam vraagt niet om vrouwenbesnijdenis. Het gebruik bestond al voor de islam bestond. De profeet Mohammed heeft getracht het te ontmoedigen door zijn eigen dochters niet te laten besnijden. In één koranvers staat dat verminking van mensen of dieren verboden is. Volgens de koran heeft de vrouw recht op een seksleven. Ze kan zelfs scheiden als haar seksleven onbevredigend is.

Hun geestelijke leiders, de imams, zijn geen analfabeten. Waarom zwijgen die dan ?

Goede vraag. Geen wet, geen voorlichtingscampagne, geen rechterlijke straf, geen politieke campagne heeft zoveel macht als de religieuze leiders. Met slechts vijf woorden kunnen zij een eind maken aan de genitale verminking : "Het is tegen ons geloof."

Als imams zwijgen, wat kunnen wij, Europeanen er dan aan doen ? Het is toch kolonialistisch en betuttelend als wij goedbedoelende moeders ervan beschuldigen dat ze het leven van hun dochters verwoesten ? Wij kunnen Afrikaanse en Arabische vrouwen toch niet vertellen wat ze moeten doen en laten ?

(verontwaardigd) Natuurlijk wel ! Het is verkeerd wat ze doen ! Genitale verminking is een misdaad tegen kleine meisjes, die zichzelf niet kunnen verdedigen of beschermen.

Het is ook een absoluut schandaal dat genitale verminking in de westerse wereld geen officieel erkende reden is om iemand asiel te verlenen. Om als vluchteling erkend te worden, moet je politiek bedreigd of vervolgd worden. Typisch mannelijk. Geen enkele bedreiging tegenover vrouwen is van tel. Genitale verminking, verkrachting, gedwongen huwelijk, dreiging om vermoord of gestenigd te worden : niets van dat alles komt in aanmerking. Het gaat alleen om politieke overtuigingen, niet om mensenrechten. Het afsnijden van genitaliën kan toch alleen maar als marteling en verminking worden beschouwd ? De zogenaamd beschaafde wereld heeft dat nog niet door.

In 'Onze verborgen tranen' las ik dat er Europese artsen zijn die meewerken aan vrouwenbesnijdenis.

Schandelijk ! Ik heb in Duitsland gehoord dat artsen een vrouw na een bevalling weer dichtmaken, op vraag van haar echtgenoot !

Met permissie : denkt u niet dat die artsen dat doen uit respect voor een andere cultuur ?

(boos) Dat is geencultuur, maar een schending van de mensenrechten ! We hebben het hier niet over dansen, gerechten of kledij ! Ik ben ervan overtuigd dat die artsen vooral begaan zijn met hun eigen imago. Ze willen doorgaan voor breeddenkend en tolerant. Ze zijn bang om beschuldigd te worden van racisme. Maar zeg eens : als men blanke meisjes zou besnijden, zou niemand dat aanvaarden. Bij zwarte kinderen wel. Dat is toch puur racisme ? Alle kinderen hebben recht op bescherming, of ze nu blank of zwart zijn, of hun ouders vrijzinnig zijn, katholiek zijn of moslim.

U schrijft over een arts in Parijs, die een verminkte clitoris zou kunnen herstellen. Hij heeft al 300 vrouwen geopereerd, van wie 80 procent zegt 'weer gevoelens te hebben'. Gelooft u dat ?

Nee. Wat weg is, is weg. Ik zou heel graag praten met vrouwen die de ingreep ondergingen. Maar ik durf niet. Het is te pijnlijk om hen ernaar te vragen, maar ik ben er wel zeer nieuwsgierig naar.

Zou u zo'n operatie overwegen ?

No way.

(In Onze verborgen tranen schrijft Waris Dirie : "Ik huiver bij de gedachte dat iemand mijn wond nog een keer met een scherp voorwerp, een scalpel of een schaar zou aanraken. Dat nog eens moeten doormaken, gruwelijk.")

Tekst Griet Schrauwen

Copyright Knack Online 2005

Zwarte Schaap
19-07-05, 14:58
Hirsi ali is een mislukte kloon van deze vrouw, die er als eerste mee kwam. Eigenlijk heeft Hirsi Ali deze problematiek gegijzeld voor haar ego. Waar deze vrouw verstandig en evenwichtig de problematiek wil aanpakken is Hirsi ali doorgeslagen ten gunste van haar eigen belang en die van de islambashers zoals de VVD en andere gespuis.

Soldim
19-07-05, 15:05
Geplaatst door Zwarte Schaap
Hirsi ali is een mislukte kloon van deze vrouw, die er als eerste mee kwam. Eigenlijk heeft Hirsi Ali deze problematiek gegijzeld voor haar ego. Waar deze vrouw verstandig en evenwichtig de problematiek wil aanpakken is Hirsi ali doorgeslagen ten gunste van haar eigen belang en die van de islambashers zoals de VVD en andere gespuis.

Als je dit leest, vindt je het vreemd dat Hirsi Ali bitter is? Als een geloof mij het equivalent aan zou doen, zou ik het ook bestrijden met de beste middelen die ik had.

Zwarte Schaap
19-07-05, 15:16
Geplaatst door Soldim
Als je dit leest, vindt je het vreemd dat Hirsi Ali bitter is? Als een geloof mij het equivalent aan zou doen, zou ik het ook bestrijden met de beste middelen die ik had.

Marokkanen en Turken hebben hier geen boodschap aan, zij kennen geen besnijdenis voor vrouwen volgens hun geloof.

Rabi'ah.
19-07-05, 19:06
Geplaatst door Soldim
Als je dit leest, vindt je het vreemd dat Hirsi Ali bitter is? Als een geloof mij het equivalent aan zou doen, zou ik het ook bestrijden met de beste middelen die ik had.

Het heeft zowel in theorie als in de praktijk niks met de islam te maken. Het grootste aantal besneden vrouwen is niet moslim en 80% van de moslims kent geen vrouwenbesnijdenis.

@ Schaap: Eens.

Soldim
19-07-05, 19:27
[i]Geplaatst door Rabi'ah. [i] Het heeft zowel in theorie als in de praktijk niks met de islam te maken. Het grootste aantal besneden vrouwen is niet moslim en 80% van de moslims kent geen vrouwenbesnijdenis.


Ik heb verschillende bronnen bekeken, maar het nergens kunnen vinden dat het grootste aantal besneden vrouwen niet moslim is.

De meeste bronnen die met google te vinden zijn spreken over moslim vrouwen die op (al dan niet bestaande) islam gronden besneden worden.

Dus de besnijding van Hirsi Ali mag (volgens jou interpretatie) dan wel niets met de Islam te maken hebben, het is wel degelijk uit de naam van het geloof gedaan.

Rabi'ah.
19-07-05, 19:31
Geplaatst door Soldim
Ik heb verschillende bronnen bekeken, maar het nergens kunnen vinden dat het grootste aantal besneden vrouwen niet moslim is.


Dan heb je verkeerd gekeken. De eerste godsdienst van Afrika is het animisme, de tweede het christendom en de derde de islam. Dus als vvrouwen in grote gebieden van Afrika worden besneden, kun je op je vingers natellen dat de meesten geen moslims zijn. :moe:

Soldim
19-07-05, 19:54
Geplaatst door Rabi'ah.
Dan heb je verkeerd gekeken. De eerste godsdienst van Afrika is het animisme, de tweede het christendom en de derde de islam. Dus als vvrouwen in grote gebieden van Afrika worden besneden, kun je op je vingers natellen dat de meesten geen moslims zijn. :moe:


Als ik op mijn vingers tel kom ik tot tien :D

Maar eh, het feit dat de islam slechts het derde geloof in Afrika is, en dat in grote gebieden vrouwen worden besneden, lijdt niet tot de logische conclussie dat de meeste besneden vrouwen geen moslim zijn.

Dit kaartje (http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Fgm_map.gif) laat zien in welke gebieden van Afrika vrouwen besnijdenis het meest voorkomt. Dat zijn ook de landen waar de Islam het meest wordt beleden.

Rabi'ah.
19-07-05, 19:58
Geplaatst door Soldim
Als ik op mijn vingers tel kom ik tot tien :D

Maar eh, het feit dat de islam slechts het derde geloof in Afrika is, en dat in grote gebieden vrouwen worden besneden, lijdt niet tot de logische conclussie dat de meeste besneden vrouwen geen moslim zijn.

Dit kaartje (http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Fgm_map.gif) laat zien in welke gebieden van Afrika vrouwen besnijdenis het meest voorkomt. Dat zijn ook de landen waar de Islam het meest wordt beleden.

Kijk maar eens hier: http://www.nidi.knaw.nl/web/html/public/demos/dm00062.html

Hoe verklaar jij trouwens, als fgm volgens jou aan de islam gelinkt is, dat 80% van de moslima's op de wereld niet besneden is en dat fgm in de Maghreb-landen (Tunesië, Marokko, Algerije en Libie) niet voorkomt?

Juliette
19-07-05, 20:00
Geplaatst door Zwarte Schaap
Hirsi ali is een mislukte kloon van deze vrouw, die er als eerste mee kwam. Eigenlijk heeft Hirsi Ali deze problematiek gegijzeld voor haar ego. Waar deze vrouw verstandig en evenwichtig de problematiek wil aanpakken is Hirsi ali doorgeslagen ten gunste van haar eigen belang en die van de islambashers zoals de VVD en andere gespuis.

Ik ben het met je eens ZS maar je fixeert je teveel op de persoon AHA. Dit topic gaat over het verhaal van Waris Dirie en wat zij daarover te zeggen heeft.

Rabi'ah.
19-07-05, 20:38
Geplaatst door Juliette
Ik ben het met je eens ZS maar je fixeert je teveel op de persoon AHA. Dit topic gaat over het verhaal van Waris Dirie en wat zij daarover te zeggen heeft.

Eens.

Soldim
19-07-05, 20:38
Geplaatst door Rabi'ah.
Kijk maar eens hier: http://www.nidi.knaw.nl/web/html/public/demos/dm00062.html

Hoe verklaar jij trouwens, als fgm volgens jou aan de islam gelinkt is, dat 80% van de moslima's op de wereld niet besneden is en dat fgm in de Maghreb-landen (Tunesië, Marokko, Algerije en Libie) niet voorkomt?

Precies! Want wat staat er op die site:



Vrouwenbesnijdenis komt hoofdzakelijk onder moslims voor.


Het feit dat grote groepen moslims niet aan fgm doen, neemt niet weg dat in de gebieden waar het wel gebeurt fgm wordt aangemoedigd en/of verplicht gesteld door de plaatstelijke geestelijkheid. Verschillende groepen moslims, en moslims uit verschillende landen hebben verschillende gewoonten en gebruiken. Als je liever hebt dat ik zeg dat fgm gelinkt is aan een sub-populatie van de moslims, doe ik dat, het veranderd echter niets aan de feiten.

Muslimaah
19-07-05, 20:58
Geplaatst door Soldim




Het feit dat grote groepen moslims niet aan fgm doen, neemt niet weg dat in de gebieden waar het wel gebeurt fgm wordt aangemoedigd en/of verplicht gesteld door de plaatstelijke geestelijkheid. Verschillende groepen moslims, en moslims uit verschillende landen hebben verschillende gewoonten en gebruiken. Als je liever hebt dat ik zeg dat fgm gelinkt is aan een sub-populatie van de moslims, doe ik dat, het veranderd echter niets aan de feiten.

Een culturele gedraging die overgeerfd is kun je niet wijten aan de Islam. Daarvoor waren zij wellicht christenen, geloofloos of animisten.

Je ziet vaker culturele uitingen die een hele lange historie kennen en die van generatie tot generatie zijn blijven bestaan.

~Panthera~
19-07-05, 21:02
Geplaatst door Muslimaah
Een culturele gedraging die overgeerfd is kun je niet wijten aan de Islam. Daarvoor waren zij wellicht christenen, geloofloos of animisten.

Je ziet vaker culturele uitingen die een hele lange historie kennen en die van generatie tot generatie zijn blijven bestaan.


Juist ! Bingo !!!!!!!!!!

En eigenlijk maakt het niets uit wie hoe of waar, ALS het maar ophoudt.
Het is afschuwelijk voor de vrouwen in kwestie.

Rabi'ah.
19-07-05, 21:04
Geplaatst door ~Panthera~
Juist ! Bingo !!!!!!!!!!

En eigenlijk maakt het niets uit wie hoe of waar, ALS het maar ophoudt.
Het is afschuwelijk voor de vrouwen in kwestie.

Eens. Met die kanttekening dat er gradaties zijn. Maar anyhow, ophouden moet het sowieso.

Soldim
19-07-05, 21:09
Geplaatst door Muslimaah
Een culturele gedraging die overgeerfd is kun je niet wijten aan de Islam. Daarvoor waren zij wellicht christenen, geloofloos of animisten.

Je ziet vaker culturele uitingen die een hele lange historie kennen en die van generatie tot generatie zijn blijven bestaan.

Ik heb nergens beweert dat het gebruik ontstaan is uit de Islam. Het enige wat ik zeg is dat het tegenwoordig in veel gevallen uit naam van de Islam wordt gedaan.

Het zou in de gebieden waar het fgm het meest voorkomt zeker helpen als de moslim geestelijken zich er tegen zouden uitspreken.

Zwarte Schaap
19-07-05, 21:10
Geplaatst door Juliette
Ik ben het met je eens ZS maar je fixeert je teveel op de persoon AHA. Dit topic gaat over het verhaal van Waris Dirie en wat zij daarover te zeggen heeft.

Deze verhaal is allang geweest, jij had het toch al eerder geplaatst. Hiermee heeft Hirsi Ali veel verwaring gesticht in Nederland, dat benadrukken kan geen kwaad.

Denk je nu dat 1 Marokkaan voor vrouwenbesnijdenis is? Voor ons hier heeft het helemaal geen toegevoegde waarde.

Soldim
19-07-05, 21:10
Geplaatst door ~Panthera~
Juist ! Bingo !!!!!!!!!!

En eigenlijk maakt het niets uit wie hoe of waar, ALS het maar ophoudt.
Het is afschuwelijk voor de vrouwen in kwestie.

Ben ik geheel met je eens.

mark61
20-07-05, 01:33
Geplaatst door Rabi'ah.
Dan heb je verkeerd gekeken. De eerste godsdienst van Afrika is het animisme, de tweede het christendom en de derde de islam. Dus als vvrouwen in grote gebieden van Afrika worden besneden, kun je op je vingers natellen dat de meesten geen moslims zijn. :moe:

Nou kijk maar ff naar het bekende plaatje, de verhouding is ongeveer 1 op 1. niet- tegenover moslim. Niet dat het er veel toe doet. Behalve dat veel moslims daar het wel op de islam baseren, en er van de kant van invloedrijken niet veel tegengas wordt gegeven. Ik heb nog nooit iets gehoord van (Afrikaanse) christelijke opvattingen of acties, overigens.

mark61
20-07-05, 01:36
Geplaatst door Muslimaah
Een culturele gedraging die overgeerfd is kun je niet wijten aan de Islam. Daarvoor waren zij wellicht christenen, geloofloos of animisten.

Je ziet vaker culturele uitingen die een hele lange historie kennen en die van generatie tot generatie zijn blijven bestaan.

Wel kan je opmerken dat de profeet het al niet verboden heeft, dat veel mensen ter plekke de link met de islam wel leggen, en dat de al Azhar pas onlangs een afkeurend geluid heeft laten horen, maar geweigerd heeft het verboden dan wel onislamitisch te noemen.

mark61
20-07-05, 01:38
Geplaatst door ~Panthera~
Juist ! Bingo !!!!!!!!!!

En eigenlijk maakt het niets uit wie hoe of waar, ALS het maar ophoudt.
Het is afschuwelijk voor de vrouwen in kwestie.

En hoe houdt het op? Als gezaghebbende figuren het verbieden. Dat mogen ze dan wel s gaan doen.

~Panthera~
20-07-05, 02:00
Geplaatst door mark61
En hoe houdt het op? Als gezaghebbende figuren het verbieden. Dat mogen ze dan wel s gaan doen.


Precies.
Maar ja: wie doet het ? :moe:

mark61
20-07-05, 02:05
Geplaatst door ~Panthera~
Precies.
Maar ja: wie doet het ? :moe:

De al Azhar, schoorvoetend. Over 10 jaar zijn ze er misschien uit. Een zooitje regeringen heeft ook nog wat te doen. En we hebben nog een fantastische paus, maar veel katholieken zullen er niet bijzitten.

~Panthera~
20-07-05, 02:11
Geplaatst door mark61
De al Azhar, schoorvoetend. Over 10 jaar zijn ze er misschien uit. Een zooitje regeringen heeft ook nog wat te doen. En we hebben nog een fantastische paus, maar veel katholieken zullen er niet bijzitten.

:moe: nog minstens 10 jaar ellende dus, en die popi jopi zul je er niet eens over horen, tenzij er goed garen mee te spinnen is voor zijn club.
What a wonderfull world.

Montazer
20-07-05, 11:44
Vrouwenbesnijdenis komt niet voor in Marokko omdat ze meerdendeel de volgers van de Maliki school zijn. En het komt bijna 100% voor in Egypte omdat ze de volgers van de Shafi'i school zijn.

Volgens Imam Shafi is het verplicht voor vrouw en man. Volgens Imam Hanafi is het mostahab voor vrouw, en verplicht voor man. Ik weet niet hoe de andere twee erover denken. Maar gezien een overlevering van Imam Malik, denk ik dat de andere twee het ook als mostahab zien.

Dit is iets wat veel mensen niet weten. Het is weldegelijk binnen de geloof van sunnism. Maar niet "Islam". Wij van de shi'a verwerpen het helemaal.

PS: In Afrika is het begonnen in de cultuur, het bestond al voor de tijd van Islam.

Zwarte Schaap
20-07-05, 11:48
Geplaatst door Montazer
Vrouwenbesnijdenis komt niet voor in Marokko omdat ze meerdendeel de volgers van de Maliki school zijn. En het komt bijna 100% voor in Egypte omdat ze de volgers van de Shafi'i school zijn.

Klinklare onzin, het komt voor in Egypte niet vanwege de shafi rechtsschool maar vanwege het feit dat het daar al eeuwen eerder al voorkwam. Het is een faraonitische gebruik.

mark61
20-07-05, 12:06
Geplaatst door Montazer
Vrouwenbesnijdenis komt niet voor in Marokko omdat ze meerdendeel de volgers van de Maliki school zijn. En het komt bijna 100% voor in Egypte omdat ze de volgers van de Shafi'i school zijn.

Volgens Imam Shafi is het verplicht voor vrouw en man. Volgens Imam Hanafi is het mostahab voor vrouw, en verplicht voor man. Ik weet niet hoe de andere twee erover denken. Maar gezien een overlevering van Imam Malik, denk ik dat de andere twee het ook als mostahab zien.


Turken zijn ook shafi'ieten. Gesneden wordt er niet. In vrouwen dan.

Rabi'ah.
20-07-05, 12:11
Volgens mij was er bij de sjeichs van de Al Azhar nog meningsverschil over. :rolleyes:

In een boek van N. Abou Zaid las ik dat er in de jaren '90 nog geleerden waren die riepen dat fgm "zuivering" is en verplicht is in de islam. :moe:

En in Somalië schijnen hele volksstammen te geloven dat het in de Qor'an staat.

Anyhoes, de koppeling islam-vrouwenbesnijdenis is hoe dan ook walgelijk en ziek, of het nou door Westerlingen of moslims wordt gedaan.

Maar nog walgelijker en zieker is dat fgm anno 2005 nog steeds plaatsvindt. :jammer:

Montazer
20-07-05, 12:26
Geplaatst door mark61
Turken zijn ook shafi'ieten. Gesneden wordt er niet. In vrouwen dan.

De turken zijn bijna allemaal van de Alevi stroming, daarna shi'a en sunni.

De Indonesiers zijn bijna allemaal volgelingen van Imam Shafi, en zij besnijden hun vrouwen. Buiten Afrika komt het het meest voor in Indonesie.

Hoe dan ook, een sunni kan vrouwenbesnijdenis niet 'verwerpen', omdat het letterlijk uit de mond van hun 4 mujtahideen komt.

Rabi'ah.
20-07-05, 12:27
Geplaatst door Montazer


Hoe dan ook, een sunni kan vrouwenbesnijdenis niet 'verwerpen', omdat het letterlijk uit de mond van hun 4 mujtahideen komt.

Bewijs?

mark61
20-07-05, 12:31
The Egyptian Controversy Over Circumcising Girls
By B. Chernitsky*.
In recent months, the Egyptian government has been waging a television and newspaper campaign denouncing the practice of circumcising girls, also known as female genital mutilation. [1] This campaign is the latest round in a long-standing dispute over the issue, and has taken the form of articles and public activities, such as the June 2003 Cairo conference organized by the Egyptian National Council for Childhood and Motherhood and attended by Egyptian First Lady Suzanne Mubarak.

The practice involves the excision of the external genitalia, most often the clitoris. According to demographic surveys conducted in Egypt in 1995 and 2001, 97 percent of married women of childbearing age had been circumcised. 100-130 million girls have been circumcised in Africa – a figure that grows by another million each year worldwide.

Three main camps are embroiled in the controversy: reformists – government and social figures – who are opposed to the practice; Islamists who support it; and various religious figures, some from Egypt's religious establishment, who take no definitive stand on the issue. The following report highlights the three positions.


I. The Reformists – Against Circumcising Girls
First Lady Suzanne Mubarak: 'Women's Humanity Must No Longer be Forfeit'
The Cairo conference of June 21-23 2003 – organized by the National Council for Childhood and Motherhood and attended by representatives of Egyptian and European non-governmental organizations and of the UN (including UNICEF) – focused primarily on the legal aspects of the battle against the practice of circumcising girls. Also participating were delegates from 28 Arab and African countries where the practice is common, as well as international experts. Participants said that circumcision is an indignity for women, results in illness and emotional trauma, and has no basis in Islamic religious texts.

In her keynote address, Suzanne Mubarak, Egypt's First Lady and head of the professional advisory committee to the National Council for Childhood and Motherhood, labeled circumcising girls a human rights violation, saying, "Women's humanity must no longer be forfeit." [2]


Chief Justice Khalil: 'Circumcision - A Criminal Offense Sanctioned by the Authorities'
Khalil Mustafa Khalil, chief justice of the Misdemeanors Court in Cairo's Al-Maadi district, called circumcising girls "a criminal offense sanctioned by the authorities" and "criminal behavior that matches all legal descriptions of premeditated crimes of injury." Khalil claimed that circumcising girls also violates a legal ban on exposing or touching genitalia other than for medical purposes. [3]

Dr. Mumtaz Abd Al-Wahab, a mental-illness expert at Cairo University, defined circumcising girls as "a kind of violence against women" and listed a series of emotional repercussions of the practice. First, he said, circumcision is the source of many mental illnesses and complexes, which can lead to what he calls a "mental divorce" or "divorce [of silence]." Second, he added, circumcising girls mutilates the genitals and causes emotional distress for the girl, who believes the procedure is a punishment; she senses that she is a "bad girl" and her parents don't love her. Third, the girl develops a sense of inferiority when she discerns the difference between the genitalia of each gender. [4]

At the conference, Egyptian Medical Association head Dr. Hamdi Al-Sayyed explained the physical risks to women's health posed by circumcision. He said that those who perform the procedure usually lack surgical expertise and use inadequate methods to stop the bleeding. He added that poor medical practices could cause blood poisoning, tetanus, liver disease, AIDS, or even death, and that a circumcised woman might experience pain during sexual relations, causing a marital crisis. [5]

Former Al-Azhar Sheikh: 'Nothing Religious, Moral, or Medical Requires Circumcising Girls'

Former Sheikh of Al-Azhar Mahmoud Shaltout [6] addressed the legal and religious aspects of the issue in his book "Fatwas – Research on the Problems of the Modern Muslim in Private and Public Life." [7] Shaltout asserted that unlike male circumcision, circumcising girls has no religious or medical justification. He pointed to a general religious principle forbidding inflicting pain on a living creature except when the benefit outweighs the pain.

According to Shaltout, male circumcision benefits the man's health, since the foreskin provides a fertile medium for secretions that can cause infection. Therefore, male circumcision is required by Islamic law, but this criterion is lacking for circumcising girls

Shaltout refutes the claim made by many physicians that circumcision affects women's sexual urges. A woman's sexual urges, he writes, is influenced only by her body build and the strength or weakness of her glands. Proof of this, he says, is the inappropriate sexual practices of some women who have been circumcised. In Shaltout's view, the entire issue is contingent upon the people, the environment, education, and the amount of supervision. He concludes, "Nothing, whether religious, moral, or medical, requires circumcising girls or commands its necessity…"

Egyptian Mother and Child Health Organization head Dr. Muhammad Fayyadh, an expert in women's diseasesand a campaigner against circumcising girls who has also written a book on the subject, [8] holds a similar view. In an article that appeared November 2, 2002 in the Egyptian weekly Roz Al-Yousuf, he called on "the Egyptian Health Minister, the Physician's Association, the Supreme Court, Egyptian mothers, and the associations for women's [rights] in Egypt" to abolish the practice because it has no religious, moral, or medical basis. In his article, titled "In the Name of the Mothers of Egypt: Stop the Crime That is Carried Out to Cries of Joy and Calls of Jubilation!" Dr. Fayyadh wrote, " Medicine has moral values, the most prominent of which is that no surgery must be carried out unless it is of medical benefit, and does not cause physical damage." [9]


Possible Actions Against the Practice of Circumcising Girls
The Cairo conference also addressed methods for publicly opposing the practice of circumcising girls, and the main speaker on this topic was National Council for Childhood and Motherhood Secretary-General Moushira Khattab, who proposed two approaches. The first is to promote legislation that sets criteria for assessing the physical damage caused to the circumcised girl and deciding what compensation is due her, [10] and the second is to promote education to discourage the spread of the practice.

Halima Warzazi, a UN representative to the conference, said that education was the most effective weapon in the war against circumcising girls "because it answers the community's need to cling to its cultural tradition." [11]

In an interview with the French-language weekly Al-Ahram Hebdo, Moushira Khattab described how her organization used educational means to fight the practice of circumcising girls in Egypt's villages: "To change people's mentality, in every village we worked through the village leaders, such as the village head, the sheikh, [local] leading clerics, or anyone else the people would listen to and trust. Through these people, we hope to reach the families." [12] >>>

mark61
20-07-05, 12:31
>>>

II. The Islamists – Proponents of Circumcising Girls

'Circumcision is the Merit of Girls'
The religious basis and legitimacy for circumcising girls has always been the focal point of the debate over this practice. Most proponents support their position by pointing to two central – and, in their view, generally accepted – Islamic traditions. One is based on the Prophet Muhammad's dictum that "[circumcising girls] is the merit of girls" and the other recalling the Prophet's words to the circumciser Umm 'Atiyya, "Circumcise girls, but do not exaggerate [in circumcising] as [this way of performing the circumcision] is best liked by the husband and makes [the wife's] face radiant in the best possible way. " [13]

Physicians with Islamist viewpoints also support circumcising girls on the basis of this religious commentary. Many of these opinions were quoted by journalist Abd Al-Rahman Abu 'Auf in an article for the Egyptian Islamist weekly Al-Haqiqa. [14]

For example, Dr. Munir Muhammad Fawzy, a specialist in gynecology and obstetrics at 'Ein Shams University Medical School, cites the following traditions as backing for his support of the practice: "The Prophet [Muhammad] commanded women to perform circumcision using the expression, 'Perform circumcision for girls.'" This phrase, he says, includes a clear endorsement of circumcision under specific circumstances, while understanding the difficulty and complexity of the issue regarding girls: "Removing the entire organ that causes the woman pleasure clearly contradicts the pure Sunna [tradition of the Prophet], because this is likely to cause disease and emotional complications to girls, and thus prevent them from realizing their natural rights. Conversely, not performing the circumcision is likely [to] cause girls infections and sometimes even diseases." [15]

Dr. Ahmad Suleiman of Cairo University: 'Circumcising a Girl Brings Modesty, Honor, and Emotional Balance'

Similar views are expressed by experts on Islamic law, such as Dr. Muhammad Abu Leila, lecturer on Islamic research at Al-Azhar University, and Dr. Ahmed Yousuf Suleiman, lecturer on Islamic law at Cairo University.

Dr. Abu Leila notes that circumcising girls is not an innovation that deviates from religious law (Bid'a), but a custom passed down from generation to generation since the days of Abraham: "The Prophet [Muhammad] reaffirmed this custom, and we inherited it as Muslims thousands of years later. [The Prophet] set some humane and scientific conditions for performing it so that we do not harm the humanity of the wife and so that the husband will not become exhausted after having sexual relations with his wife." [16]

According to Dr. Suleiman, the fact that Muslims have been practicing this tradition for thousands of years eliminates any claims that it is detrimental to sexuality. He expressed his amazement over the argument that circumcision causes frigidity in women, saying that throughout the many generations that Muslims have practiced circumcising girls, they have been enjoying natural lives as married couples. Moreover, he says, "circumcising a girl brings modesty, honor, and emotional balance." [17]


Circumcising Girls Prevents AIDS and Prostitution
Intellectuals who favor circumcising girls say that failure to do so will lead to the spread of Western phenomena such as AIDS and prostitution. Some intellectuals accuse the West of having an ulterior motive in opposing circumcising girls: to spread immoral values throughout the Muslim world.

Islamic writer Dr. Ahmed Abd Al-Rahman shares this suspicion about the West's true motives in calling for a ban on the tradition: "Not circumcising girls opens the gate to the spread of depravity and prostitution, as happened in the West as a result of ignoring this normal, human demand. Do we want to be like the West? The commercials [against circumcising girls] broadcast on television these days are repulsive because they contradict Islamic law… Their purpose is to destroy the Muslim family and degrade Egyptian society."

Al-Rahman adds that the campaign against the custom is an abhorrent form of compliance with American pressure in the framework of the so-called "renewed religious discourse." In his view, it is destruction and not renewal: "With strange submission, we do what was forced upon us by the Beijing and Cairo conferences [for] the family and population. This is, without a doubt, blind surrender." [18]


The Attempt to Prevent Circumcising Girls is a Western Conspiracy
Dr. Muhammad Abu Leila spoke out against both the campaign and the West, which he says, by opposing circumcising both boys and girls, is promoting the spread of AIDS: "The media campaign we are witnessing today is nothing more than part of an entire conspiracy to destroy the framework of Islamic society. The ban on circumcising girls is preparation for a ban on circumcising boys. The West does not recognize circumcision at all, neither for girls nor for boys, and medical insurance today for infants in America does not cover circumcising a boy. The expense falls to the family if it decides to perform it, which leads to the spread of AIDS." [19]

Prominent Islamic preacher Sheikh Mustafa Al-Azhari echoes claims about Western involvement in the media campaign against circumcising girls: "This is a dubious campaign whose only aim is to spread promiscuity among the Muslims… The [Egyptian] media should not have collaborated in this crime, which is being planned by the U.S. and backed by the West…" [20]


Circumcising Girls Prevents Unnatural Sexual Pleasure
Among the proponents of circumcising girls are Islamists who rely on medical, rather than religious, support for their arguments. The practice, they say, is beneficial to women's health, since it facilitates washing the genitalia and contributes to normal sexual relations.

A surgical specialist at Al-Azhar University, Dr. Muhammad Rif'at Al-Bawwab, provides an example, saying that women can wash and clean the genital area more easily if part of their sexual organ has been removed. In addition, he says, the clitoris protrudes more than other parts of a woman's genitalia, and "this protrusion causes it to rub against clothing and other things, which diverts the attention of the adolescent girl toward unnatural pleasure that is likely to make her addicted to it in an abnormal and damaging way… After marriage, it is difficult to prevent this from happening to a woman who has become accustomed to it. [The only way to deal with this situation is] to conduct sexual relations in an abnormal way, in which her clitoris is rubbed forcefully, as she has become accustomed [thus leading to her moral degradation].

"Therefore, the removal of the clitoris during circumcision greatly reduces [the chances] of this occurring. In this way, the woman remains unaware, and she finds enjoyment with her husband in the natural way, [only by] the male organ rubbing the woman's vagina and cervix, which are the source of her pleasure [and not via the clitoris]." [21]


III. The Religious Establishment – No Definitive Stand

Rather than openly object to the practice of circumcising girls, high-ranking clerics in Egypt's religious establishment leave the decision to physicians. This, according to Al-Azhar Sheikh Muhammad Sayyed Al-Tantawi, is because there is no authoritative religious text on which clerics can rely. [22]

This opinion is shared by Egyptian mufti Nassar Farid Wassal, who claims that circumcision is a social custom: "The Sunna neither requires nor forbids circumcision. Islam left [the decision] on the issue to [those who are] knowledgeable and reliable – that is, medical specialists." [23]

Holding a different view is Sheikh Yussef Al-Qaradhawi, one of Sunni Islam's most influential clerics and a spiritual leader of the Muslim Brotherhood. Al-Qaradhawi favors partial circumcision for women as a moderate, just, and reasonable solution best suited to reality. Al-Qaradhawi favors leaving the decision to the girl's parents. In a Fatwa on this issue, he wrote, "Anyone who thinks that circumcision is the best way to protect his daughters should do it… I support this, particularly in the period in which we live. [However], anyone who does not [circumcise girls] is not thought to have sinned, because this is nothing more than merit for girls, as stated by religious scholars and by one of the Hadiths…" [24]

http://memri.org/bin/articles.cgi?Page=archives&Area=ia&ID=IA15203

~Panthera~
20-07-05, 12:36
"Therefore, the removal of the clitoris during circumcision greatly reduces [the chances] of this occurring. In this way, the woman remains unaware, and she finds enjoyment with her husband in the natural way, [only by] the male organ rubbing the woman's vagina and cervix, which are the source of her pleasure [and not via the clitoris]." [21]


:schok:Load of crappo. :moe:

Wat weten die mannen eigenlijk van het vrouwelijk lichaam ?

mark61
20-07-05, 12:37
Sjo, ik ook s lappen Engels doen.

Debate Among Muslims:

As noted above, FGM is a social custom, not a religious practice. However, in those Muslim countries where it is practice, FGM is often justified by two controversial sayings of the Prophet Mohammed that seem to favor sunna circumcision. The authenticity of these sayings are unconfirmed, and some scholars have refuted them. Even if true, they only permit the practice; they do not mandate it.

FGM has probably been performed for at least 1,400 years (some references estimate 2,000 years), and started during what Muslims call "al-gahiliyyah" (the era of ignorance). The Qu'r'an, Hebrew Scriptures (Old Testament) and Christian Scriptures (New Testament) is silent on the subject. The Sunnah (the words and actions of the Prophet Mohammed) contain a number of references to female circumcision:

A discussion was recorded between Mohammed and Um Habibah (or Um 'Atiyyah), a woman who performed infibulation on slaves. She said that she would continue the procedure "unless it is forbidden and you order me to stop doing it". He replied (according to one translation): "Yes, it is allowed. Come closer so I can teach you: if you cut, do not overdo it, because it brings more radiance to the face and it is more pleasant for the husband." This passage states that the least invasive form of circumcision is allowed. It does not say that it is to be encouraged or is compulsory. The Muslim Women's League comments on this passage: "This is known to be a "weak" hadith in that it does not meet the strict criteria to be considered unquestionable (classified as mursal, i.e. missing a link in the chain of transmitters in that none was among the original Companions of the Prophet.) In addition, it is found in only one of the six undisputed, authentic hadith collections, that is in the Sunan of Abu Dawud (Chapter 1888). 1
Mohammed is recorded as speaking of the sunna circumcision to the Ansars' wives, saying: "Cut slightly without exaggeration, because it is more pleasant for your husbands". Again, this appears to be related to the least intrusive method of circumcision.

However, these passages are regarded by many Muslims as having little credibility or authenticity. The Muslim Women's League comments: "According to Sayyid Sabiq, renowned scholar and author of Fiqh-us-Sunnah, all hadiths concerning female circumcision are non-authentic." 1 An extensive analysis of classical Muslim authors is available online. 2

Many Muslims see passages in the Qur'an which, by implication, oppose FGM. they reason:

God apparently created the clitoris for the sole purpose of generating pleasure. It has no other purpose. There is no instruction in the Qur'an or in the writings of the Prophet Mohammed which require that the clitoris be surgically modified. Thus God must approve of its presence. And so, it should not be removed or reduced in size or function.
The Qur'an promotes the concept of a husband and wife giving each other pleasure during sexual intercourse. For example: "It is lawful for you to go in unto your wives during the night preceding the (day's) fast: they are as a garment for you and you are as a garment for them." (2:187)
"...and He has put love and mercy between you." (30:21)

Mutilated genitalia reduce or eliminate a woman's pleasure during the act.

Nawal El-Saadawi, a Muslim victim of infibulation, stated:

"The importance given to virginity and an intact hymen in these societies is the reason why female circumcision still remains a very widespread practice despite a growing tendency, especially in urban Egypt, to do away with it as something outdated and harmful. Behind circumcision lies the belief that, by removing parts of girls' external genitals organs, sexual desire is minimized. This permits a female who has reached the dangerous age of puberty and adolescence to protect her virginity, and therefore her honor, with greater ease. Chastity was imposed on male attendants in the female harem by castration which turned them into inoffensive eunuchs. Similarly female circumcision is meant to preserve the chastity of young girls by reducing their desire for sexual intercourse." 3

Mohammed Sayyed Tantawi, head of the al-Azhar Islamic Institute has stated that the practice is un-Islamic. The Health Minister of Egypt, Ismail Sallam, announced the ban on FGM in 1996-JUL. This was upheld by a junior administrative court in Cairo.

Sheik Youssef Badri, a Muslim fundamentalist, took the health minister to court. In 1997-JUN, an Egyptian court overturned the country's ban on FGM. Eight Muslim scholars and doctors had testified that the ban exceeded the government's authority and violated the legal rights of the medical profession. Sheik Youssef Badri commented: "[Female] circumcision is Islamic; the court has said that the ban violated religious law. There's nothing which says circumcision is a crime, but the Egyptians came along and said that Islam is a crime." About 1997-JUL-6, the German newsmagazine Der Spiegel interviewed Sheik Badri. He claimed that many Muslim women are pleased with this victory of Islam over its enemies. When it was pointed out to him that parents in Morocco and Algeria do not practice FGM, he replied that the clitoris in Egyptian girls was larger than in those countries and had to be cut back to a normal size. ( :lachu: of is het gewoon om te huilen?) He quoted a French study which showed that circumcised girls are less likely to catch AIDS. * He believes that the United States is spreading misinformation on the health risks of FGM.

* Author's note: This may be true; victims of FGM are probably less likely to be sexually active.

The government appealed the case to Egypt's Supreme Administrative Court. They ruled that the operation is not required by Islam, and that "female circumcision is not a personal right according to the rules of Islamic Sharia (law)." Thus, FGM is subject to Egyptian law. They prohibited the procedure, even if it is done with the agreement of the child and her parents. However, gynecologists will be able to approve the surgery if it is needed for health reasons.

Fatwas are published opinions by Muslim religious scholars. They are non-binding in law. But Muslim believers are expected to follow them. In Egypt, a number of Fatwas have been issued by the influential Egyptian Fatwa Committee on FGM:

1949-MAY-28: They decided that it is not a sin to reject female circumcision.
1951-JUN-23: They stated that female circumcision is desirable because it curbs "nature" (i.e. sexual drive among women). It stated that medical concerns over the practice are irrelevant.
1981-JAN-29: The Great Sheikh of Al-Azhar (the most famous University of the Islamic World) stated that parents must follow the lessons of Mohammed and not listen to medical authorities because the latter often change their minds. Parents must do their duty and have their daughters circumcised.

http://www.religioustolerance.org/fem_cirm.htm

Op zich geen betrouwbare bron, maar ik denk dat eea wel te verifiëren is.

Bofko
20-07-05, 12:39
Geplaatst door ~Panthera~


Wat weten die mannen eigenlijk van het vrouwelijk lichaam ?

De meeste mannen zijn toch echt geen anatomische analfabeten. :boogie:

~Panthera~
20-07-05, 12:41
Geplaatst door Bofko
De meeste mannen zijn toch echt geen anatomische analfabeten. :boogie:

Nou nou, als ik dat zo lees........ :moe:


When it was pointed out to him that parents in Morocco and Algeria do not practice FGM, he replied that the clitoris in Egyptian girls was larger than in those countries and had to be cut back to a normal size.

Allemachtig !!! :droef:

mark61
20-07-05, 12:50
Geplaatst door Montazer
De turken zijn bijna allemaal van de Alevi stroming, daarna shi'a en sunni.

Geen onzin verkopen. Maximaal 40% van de Turken is alevi, maar het is nooit geteld, en er wordt natuurlijk geheimzinnig over gedaan.

Kijk nog even terug naar het kaartje, dan zie je waar besnijdenis voorkomt. In Yemen bijvoorbeeld.

mark61
20-07-05, 12:51
Geplaatst door ~Panthera~
:schok:Load of crappo. :moe:

Wat weten die mannen eigenlijk van het vrouwelijk lichaam ?

Wat kan hun dat nou schelen? Ze weten tenslotte dat die arme Egyptischen over hun clitoris struikelen, dit itt andere Arabieren.

Hoe ziek kan een man zijn?

~Panthera~
20-07-05, 12:53
Geplaatst door mark61
Wat kan hun dat nou schelen? Ze weten tenslotte dat die arme Egyptischen over hun clitoris struikelen, dit itt andere Arabieren.


T is toch wat, wat zijn dat voor een nitwits ? :duivels:

Diep triest.

Ze zouden ze een vergrootglas moeten geven. :moe:

mark61
20-07-05, 12:56
Geplaatst door ~Panthera~
T is toch wat, wat zijn dat voor een nitwits ? :duivels:

Diep triest.

Ze zouden ze een vergrootglas moeten geven. :moe:

Dr valt anders niet veel meer waar te nemen als ze klaar zijn.

Maarre, Rabiah, wie zei ook weer dat het een vrouwenzaak is? Je weet toch dat mannen zich altijd met vrouwenzaken bemoeien?

~Panthera~
20-07-05, 12:59
Geplaatst door mark61
Dr valt anders niet veel meer waar te nemen als ze klaar zijn.

Maarre, Rabiah, wie zei ook weer dat het een vrouwenzaak is? Je weet toch dat mannen zich altijd met vrouwenzaken bemoeien?

Nee, erVOOR, om te zien wat een kul het is wat er over Egyptische vrouwen beweerd wordt. :moe:
Ongelofelijk.

Montazer
20-07-05, 13:21
Geplaatst door Rabi'ah.
Bewijs?

"It is performed by cutting a piece of flesh over the vulva topping the entrance of the penis [that is the vagina]. It is homologous to a kernel or the crest of a rooster. One should cut the upper part of it, and not completely remove it."
Shaltut, Khitan al-untha, in Liwa' al-Islam

Maar doe eens een search zou ik zeggen. Het is een van de dingen die de christenen tegen de "Islam" gebruiken.

Het is gezien als verplicht door veel "geleerden" in alle sunni scholen, maar het is het meest gedaan bij de Shafi volgers.

Als je wilt zoek ik wel wat sunni sites die zeggen dat het verplicht is of mostahab (beter om te doen, je krijgt er ajr voor).

Montazer
20-07-05, 13:30
Ik zie het nu ja, meerdendeel van turken zijn van de sunni stroming. Maar hoe kom je erbij dat ze aanhangers van Shafi zijn?

Ik lees net dat ze de volgers van Hanaf zijn. (alleen dat de sunni koerden in Turkije zijn shafi volgers).