PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslim,Jood of christen......

pelfis
20-07-05, 01:53
Ik vraag me wel eens het volgende af. Wanneer ik in Nederland was geboren bij Nederlandse ouders(autochtonen dus), dan was de kans groot dat ik een christen was geworden. Of in Jeruzalem dan was ik nu Joods. Voor de meeste mensen geldt dus dat de plaats van geboorte in hoge mate bepalend is voor de toekomstige geloofsovertuiging van dat individu. Geef eens een mening hierover.
grtz.

Pearl
02-08-05, 20:20
Eerst en vooral gegroet.

Een kind wordt door zijn ouders op 1 manier opgevoed, dus bv je wordt al Christen grootgebracht, maar dat is omdat het de wil is van je ouders. Je hebt veel mensen die op een oudere leeftijd gewoon ontdekken dat de godsdienst waarmee ze zijn grootgebracht niet de godsdienst is waarin zij zich kunnen verdiepen en waarmee zij zich geborgen voelen. Daarom heb je er dan ook velen die zich bv bekeren tot de islam zo heb je er hier in BelgiŽ zo'n 400/ jaar.

Zo zie je maar het maakt niet echt uit waar of door wie je wordt opgevoed, het is je eigen weg die je zo ie zo zal volgen.

Pearl

dr SiliconValley
02-08-05, 20:34
Geplaatst door Pearl
Eerst en vooral gegroet.

Een kind wordt door zijn ouders op 1 manier opgevoed, dus bv je wordt al Christen grootgebracht, maar dat is omdat het de wil is van je ouders. Je hebt veel mensen die op een oudere leeftijd gewoon ontdekken dat de godsdienst waarmee ze zijn grootgebracht niet de godsdienst is waarin zij zich kunnen verdiepen en waarmee zij zich geborgen voelen. Daarom heb je er dan ook velen die zich bv bekeren tot de islam zo heb je er hier in BelgiŽ zo'n 400/ jaar.

Zo zie je maar het maakt niet echt uit waar of door wie je wordt opgevoed, het is je eigen weg die je zo ie zo zal volgen.

Pearl

precies, er zullen overal wel ''outcasts'' of uitzonderlingen zijn...
gelukkig maar dat die hier in NL niet meteen onthoofd worden oid...

Morosian
06-08-05, 17:44
Geplaatst door pelfis
Ik vraag me wel eens het volgende af. Wanneer ik in Nederland was geboren bij Nederlandse ouders(autochtonen dus), dan was de kans groot dat ik een christen was geworden. Of in Jeruzalem dan was ik nu Joods. Voor de meeste mensen geldt dus dat de plaats van geboorte in hoge mate bepalend is voor de toekomstige geloofsovertuiging van dat individu. Geef eens een mening hierover.
grtz.

Je gelooft in de God waarin je ouders je hebben leren geloven. Minder dan vijf procent van de gelovigen bekeert zich in zijn of haar leven tot een ander geloof. Er is heel veel kracht en zelfkritiek voor nodig om voor een ander geloof te kiezen dan je huidige. Bovendien vindt de familie het over het algemeen niet zo prettig.

Hoeveel Christenen ken je die zich bekeerd hebben tot de Islam? En hoeveel moslims ken je die zich bekeerd hebben tot het Christendom? De plaats van je wieg, maar met name de godsdienst waarmee je bent opgevoed bepaalt waarin je gelooft.

tezhebune
24-08-05, 19:59
beste pelfis

Ik vind dat de plaats van de geboorte geen rol speelt in de keuze van een persoon, het heeft voornamelijk met macht te maken, de ouders van een kind hebben macht tot een bepaalde leeftijd.

wanneer de ouders geen macht hebben heeft de gemeenschap macht over de personen in kwestie.

wanneer er over een ware geloof gesproken word is god de enige die macht heeft.

De keuze van een individu, wort bepaald door rationele overwegeingen, zorgvuldig onderzoek, en contact met god, indirect of direct.

contradictio
24-08-05, 22:02
Geplaatst door EdV
Het is een vraag die gelovigen aan het denken zou moeten zetten. Het is echter een kwestie waar ze graag met open ogen aan voorbij willen gaan.

EdV

ach, weet je ... ik worstel nog steeds met de vraag of geloven op zich wel of niet genetisch bepaald is zoals men een tijd geleden riep (onderzoek?). Zolang ik daar niet zeker over ben heeft het geen zin om me hoofd te breken over tot welke vorm van geloven ik (genotypisch of fenotypisch) veroordeeld ben :rolleyes:

tezhebune
25-08-05, 00:58
14. Zijn zij die op een duidelijk bewijs van hun Heer steunen als zij voor wie hun slechte daden schoonschijnend zijn gemaakt en die hun eigen begeerten volgen?

contradictio
25-08-05, 13:22
32. Voorzeker, zij die niet geloven en (anderen) van God's pad afleiden en die de boodschapper tegenwerken, nadat de leiding hun duidelijk is geworden, zullen God stellig niet schaden doch Hij zal hun werken vruchteloos maken .

33. O. gij die gelooft, gehoorzaamt God en de boodschapper en maakt uw werken niet nutteloos.

34. Waarlijk, de ongelovigen, die van het pad van God afleiden en sterven, terwiil zij ongelovig zijn, God zal hen zeker niet vergeven.

35. Weifelt daarom niet noch roept om vrede, want gij zult de overhand hebben. God is met u en Hij zal uw daden niet teniet doen.

Rourchid
26-08-05, 01:18
Geplaatst door tezhebune
beste pelfis

Ik vind dat de plaats van de geboorte geen rol speelt in de keuze van een persoon, het heeft voornamelijk met macht te maken, de ouders van een kind hebben macht tot een bepaalde leeftijd.

De Profeet (صلي الله عليه وسلم ) heeft gzegd: 'Iedere pasgeborene wordt geboren volgens de fitra (aanleg) , het zijn de ouders die van hem een jood, een christen of een zoroastriŽr maken.' (Hadieth overgeleverd door Boechari en Moeslim).

Mowahidda
07-09-05, 21:39
Geplaatst door pelfis
grtz.

salaam aleekum warahmatu Allaah wa barakatuh (liman taba3a el hoeda)

(De profeet)Rasoel Allaah salla Allaah 3alayhi wa sallam (vrede en zegeningen zij met hem) heeft in een betrouwbare overlevering gezegd: 'Ieder kind van Adam (dus wij allemaal) zijn als moslim geboren, de ouders die maken kafier of jood van hem' {Sahih Muslim}

Dit is alhamdoulillah niet het geval bij de moeslims onder ons, maar voor de ongelovigen hoop ik inshaAllaah dat deze hier een lering uit zullen nemen inshaAllaah (Met allaah zijn wil)

Fi AmaaniLlah

wa aleekum salaam warahmatu Allaah wa barakatuh (liman tibi3a alhoeda)