PDA

Bekijk Volledige Versie : Druzen..............



Rabi'ah.
20-07-05, 12:29
Wat zijn dat eigenlijk? Zijn het moslims, christenen? Sji'is of katholieken? Arabieren?

Anyone? :vreemd:

wytze
20-07-05, 12:30
Geplaatst door Rabi'ah.
Wat zijn dat eigenlijk? Zijn het moslims, christenen? Sji'is of katholieken? Arabieren?

Anyone? :vreemd:


Druzen zijn Druzen. :roken:

Rabi'ah.
20-07-05, 12:31
Was het niet 1 of andere afscheiding van sji'ieten die aanhangers zijn van 1 of andere Egyptische dictator/koning uit de Middeleeuwen?

(Zoiets meen ik althans bij Fatima Mernissi gelezen te hebben)

Rabi'ah.
20-07-05, 12:31
Geplaatst door wytze
Druzen zijn Druzen. :roken:

Da's een cirkelredenering.

Je mag niet door naar de volgende ronde. :fpuh:

Angmar
20-07-05, 12:33
If I am not wrong Druzen geloven in reincarnatie.

wytze
20-07-05, 12:36
Nieuwe poging:

De Druzen ontstonden in de 11de eeuw, toen Ismael Al-Darazi (wiens naam verbasterd werd tot 'Druus') in de Egyptische kalief Al-Hakim de laatste verdwenen kalief van de sjiïeten meenden te herkennen. Een schare enthousiaste gelovigen sloot zich bij hem aan. Deze sjiïetische sekte evolueerde steeds verder weg van de officiële islam. Vervolgingen bleven niet uit en de Druzen trokken zich terug op de ontoegankelijke Hermonberg. Later waaierden ze weer uit over het zuiden van het huidige Libanon en Syrië, en het noorden van Israel. Eeuwenlang leefden ze onder leiding van emirs in - vaak onderling ruziënde - clans en sloegen elke aanval af op hun autonomie letterlijk af.


:tik:

Spoetnik
20-07-05, 12:42
Geplaatst door Rabi'ah.
Was het niet 1 of andere afscheiding van sji'ieten die aanhangers zijn van 1 of andere Egyptische dictator/koning uit de Middeleeuwen?

(Zoiets meen ik althans bij Fatima Mernissi gelezen te hebben)

Het geloof van de Druze is een afsplitsing van de Islam die plaats vond in de 11de eeuw... Interessante gemeenschap die veel vervolging in de loop der eeuwen heeft moeten doorstaan.

Wikipedia heeft het antwoord:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Druzen

mark61
20-07-05, 12:46
Interessante groep met christelijk-orthodoxe trekken. Vrouwen schijnen nogal geëmancipeerd te zijn. Hun naam is in ieder geval in het Turks een scheldwoord. Zullen ze wel niet zelf bedacht hebben, die Turken.

Spoetnik
20-07-05, 12:51
Geplaatst door mark61
Interessante groep met christelijk-orthodoxe trekken. Vrouwen schijnen nogal geëmancipeerd te zijn.

Vrouwen van de Druzen dragen een "Mandiel" (transparente losse witte sluier) vooral in het bijzijn van religieuze personen. Zij worden in alle aspecten als gelijkwaardig aan de man beschouwd. In tegenstelling tot de meeste gebruiken, is het hun toegestaan om deel te hebben aan de "Raad van de Oudsten".

Julien
20-07-05, 15:46
het is een tak van het christendom.

Spoetnik
20-07-05, 15:52
Geplaatst door Julien
het is een tak van het christendom.

Nah.. zie wiki link.

Afrux
20-07-05, 15:59
Zo heb je ook Yeziditen (wordt geschat op een paar miljoen), die bijvoorbeeld richting de zon bieden in plaats naar Mekka en zijn worden ook wel eens duivel aanbidders genoemd.

mark61
20-07-05, 16:00
Geplaatst door Afrux
Zo heb je ook Yeziditen (wordt geschat op een paar miljoen), die bijvoorbeeld richting de zon bieden in plaats naar Mekka en zijn worden ook wel eens duivel aanbidders genoemd.

Die eten toch geen sla omdat de duivel daarin huist? Heb ik me wel eens laten vertellen.

ronald
20-07-05, 16:07
Geplaatst door wytze
Nieuwe poging:

De Druzen ontstonden in de 11de eeuw, toen Ismael Al-Darazi (wiens naam verbasterd werd tot 'Druus') in de Egyptische kalief Al-Hakim de laatste verdwenen kalief van de sjiïeten meenden te herkennen. Een schare enthousiaste gelovigen sloot zich bij hem aan. Deze sjiïetische sekte evolueerde steeds verder weg van de officiële islam. Vervolgingen bleven niet uit en de Druzen trokken zich terug op de ontoegankelijke Hermonberg. Later waaierden ze weer uit over het zuiden van het huidige Libanon en Syrië, en het noorden van Israel. Eeuwenlang leefden ze onder leiding van emirs in - vaak onderling ruziënde - clans en sloegen elke aanval af op hun autonomie letterlijk af.


:tik:


Zeer juist. Een beetje ondoorgrondelijk als het hun geloof betrof. Ik heb een tijdje naast Druzen gewoond, zeer aardig en open...maar over hun geloof gesloten. Ook hebben ze een link naar Jitro, de schoonvader van Mozes, afkomstig uit het oude Midjan.

Oeroeboeroe
21-07-05, 02:03
Geplaatst door Rabi'ah.
Druzen. Wat zijn dat eigenlijk? Zijn het moslims, christenen? Sji'is of katholieken? Arabieren?

Anyone? :vreemd:

Neerslag op de bodem van een fles wijn, toch? :boeps:

Julien
21-07-05, 11:49
Geplaatst door Oeroeboeroe
Neerslag op de bodem van een fles wijn, toch? :boeps:

die grap snap ik niet.

Oeroeboeroe
21-07-05, 11:59
Geplaatst door Julien
die grap snap ik niet.

Droesem, volgens mij. (=neerslag op bodem fles wijn)