PDA

Bekijk Volledige Versie : Anti-Amerika en anti-Hollywood tv-zender van start tegen VS-mediadictatuur



Zwarte Schaap
23-07-05, 03:33
Tv-zender Latijns Amerika zet zich af tegen VS

Van onze buitenlandredactie

AMSTERDAM - De Latijns-Amerikaanse satellietzender Telesur begint morgen met zijn uitzendingen voor het continent. Drijvende kracht achter het project, de Venezolaanse president Hugo Chávez, wil met Telesur tegenwicht bieden aan de ‘mediadictatuur’ van CNN Español, Telemundo en andere dochterondernemingen van Amerikaanse bedrijven.

Die regionale nieuwszenders brengen volgens Telesur vaker nieuws uit Europa en de Verenigde Staten dan uit naburige Andeslanden. De afzetting van de Ecuadoraanse president Gutiérrez bijvoorbeeld moest Chávez op CNN vernemen. ‘We hebben honderden jaren naar onszelf gekeken door de ogen van buitenlanders, maar daar komt nu een eind aan’, verklaarde Aram Aharonian, de directeur van Telesur bij de officiële start. Slogan van de satellietzender: Nuestro Norte es el Sur, een woordspeling die vrij te vertalen is als ‘Onze leidraad is het zuiden’.

Telesur gaat uitzenden vanuit Caracas, maar heeft ook regionale bureaus in negen andere Zuid-Amerikaanse landen. Nieuwsprogramma's zullen ongeveer 40 procent van de zendtijd vullen. Ati Kiwa, een Colombiaanse indiaanse vrouw, presenteert het journaal in traditionele kledij. Het kanaal maakt ook zendtijd vrij voor sociaal bewogen documentaires, een toeristisch magazine, interviews, Latijns-Amerikaanse muziek en oude en recente films uit alle landen van de wereld, met uitzondering van de VS. Het filmprogramma heeft de toepasselijke naam Nojolivud (‘No Hollywood’).

De Venezolaanse staat heeft 51 procent van de aandelen van Telesur in handen, Argentinië, Cuba en Uruguay hebben ingetekend voor respectievelijk 20, 19 en 10 procent. Met Brazilië is afgesproken om informatie uit te wisselen. Maar Telesur wordt geen spreekbuis van de regeringen, verzekert Aharonian. ‘Als dit een propagandazender wordt, blijft niemand kijken en vertrekken we allemaal.’

The Council on Hemispheric Affairs (COHA), een onafhankelijke denktank die de relaties tussen Noord- en Zuid-Amerika bestudeert, wijst er op dat de staatstelevisie in Venezuela amper 2 procent marktaandeel heeft. Het zijn de private kanalen, die in 2002 een staatsgreep tegen Chávez voluit steunden, die het overgrote deel van de koek in handen hebben. De grootste speler op de markt, The Cisnero Group of Companies, is eigendom van Gustavo Cisneros, een goede vriend van de voormalige Amerikaanse president George Bush senior. ‘Amerikaanse hulporganisatie hebben miljoenen dollars uitgekeerd aan de Venezolaanse private media, om hun anti-Chávezcampagne te financieren’, zegt mensenrechtenactiviste Eva Golinger.

‘Dat Chávez deze zender voor zijn eigen kar wil spannen, is niet helemaal uit te sluiten’, besluit Nicolas Kozloff, de analist die het COHA-rapport schreef. ‘Maar de directieleden van Telesur zijn zich daarvan bewust. Het zijn allemaal ervaren journalisten die hun sporen al hebben verdiend. Bovendien: een staatszender is niet per definitie synoniem voor inmenging van de overheid. Denk maar aan de BBC.’

De VS lijken daar niet helemaal van overtuigd. Met een wetsvoorstel dat eerder deze week werd goedgekeurd, willen de VS hun tv- en radioprogramma’s doorstralen naar Venezuela, ‘om daar een accuraat en objectief alternatief te bieden voor Telesur’.

‘Een nieuwe wanhopige aanval van de imperialisten’, reageerde Chávez. ‘Als de Amerikaanse regering dit plan doorzet, zullen wij het signaal blokkeren. Telesur is niet míjn project. Ik hoop op de zender kritiek op mijn regering te horen.’


Bron: De Volkskrant 23/07/05

Oeroeboeroe
23-07-05, 03:37
Geplaatst door Zwarte Schaap
Tv-zender Latijns Amerika zet zich af tegen VS

Van onze buitenlandredactie

AMSTERDAM - De Latijns-Amerikaanse satellietzender Telesur begint morgen met zijn uitzendingen voor het continent. Drijvende kracht achter het project, de Venezolaanse president Hugo Chávez, wil met Telesur tegenwicht bieden aan de ‘mediadictatuur’ van CNN Español, Telemundo en andere dochterondernemingen van Amerikaanse bedrijven.

Bron: De Volkskrant 23/07/05

Prima plan. Hoe diverser de media, hoe gezonder het volk.

Olive Yao
23-07-05, 18:05
Dit is goed nieuws!

Die Chavez is volgens mij een prima vent, die het voortouw neemt in Zuid Amerikaans verzet tegen de Bush junta.


De VS lijken daar niet helemaal van overtuigd. Met een wetsvoorstel dat eerder deze week werd goedgekeurd, willen de VS hun tv- en radioprogramma’s doorstralen naar Venezuela, ‘om daar een accuraat en objectief alternatief te bieden voor Telesur’.
En dit is de meest groteske uitspraak die ik de laatste tijd gelezen heb.

De russische communisten hadden Pravda. De Bush junta heeft Fox news.

Bart.NL
23-07-05, 18:28
Fox News is even "objectief" als Chavez. Het enige voordeel dat ik zie, is dat er wat tegenwicht komt.

AARDIG
23-07-05, 18:33
Geplaatst door Bart.NL
Fox News is even "objectief" als Chavez. Het enige voordeel dat ik zie, is dat er wat tegenwicht komt.

Waar kan ik Chavez ontvangen? Zelfs via de sateliet programering kan ik niks vinden.

Bart.NL
23-07-05, 18:38
Geplaatst door AARDIG
Waar kan ik Chavez ontvangen?

Stuur hem een uitnodiging en misschien komt hij bij je langs.

AARDIG
23-07-05, 18:42
Geplaatst door Bart.NL
Stuur hem een uitnodiging en misschien komt hij bij je langs.

Dacht dat Chavez ook een televiziezender was :hihi:

Bart.NL
23-07-05, 18:48
Geplaatst door AARDIG
Dacht dat Chavez ook een televiziezender was :hihi:

Ik had het gevoel dat je wel beter wist, want alles staat in het artikel.

Chavez wil een televisiezender oprichten, en hem kennende, zal die zender een tegenpool van Fox News worden. Voor objectieve berichtgeving zul je daar dan ook niet terecht kunnen want Chavez is echt anti VS.

AARDIG
23-07-05, 18:51
Geplaatst door Bart.NL
Ik had het gevoel dat je wel beter wist, want alles staat in het artikel.

Chavez wil een televisiezender oprichten, en hem kennende, zal die zender een tegenpool van Fox News worden. Voor objectieve berichtgeving zul je daar dan ook niet terecht kunnen want Chavez is echt anti VS.

Ja dat begreep ik uit het artikel inderdaad. Maar ik dacht even door jou post, dat de zender Chavez heet -of gaat heten.

Olive Yao
23-07-05, 20:30
Geplaatst door AARDIG
Waar kan ik Chavez ontvangen? Zelfs via de sateliet programering kan ik niks vinden.
Chavez zelf ontvang je niet, hij is de president.
Alles wat ik tot nu toe van hem gehoord heb vond ik uitstekend.

Wizdom
24-07-05, 01:03
Telesur het Aljzeera van Latijns Amerika! Een goed idee. Aljzaeera geeft het goede voorbeeld... Anderen volgen...

Nou afwachten wanneer de Rumsfelds gaan klagen over de andere nieuwszenders...

Olive Yao
20-09-06, 20:48
Geplaatst door Wizdom
Telesur het Aljzeera van Latijns Amerika! Een goed idee. Aljzaeera geeft het goede voorbeeld... Anderen volgen...

Nou afwachten wanneer de Rumsfelds gaan klagen over de andere nieuwszenders...
Klagen? Bombarderen is meer zijn stijl.