PDA

Bekijk Volledige Versie : RK-mis blijft “vervloekte afgoderij” voor gereformeerden



Marsipulami
23-07-05, 19:39
RK-mis blijft “vervloekte afgoderij” voor gereformeerden

Hilversum (ANP) 23 juli 2005 - De Gereformeerde Oecumenische Raad (GOR) past vraag en antwoord 80 van de Heidelbergse Catechismus voorlopig niet aan. Wel bevestigden de leden vanochtend tijdens hun assemblee de conclusie dat de tekst niet meer van deze tijd is.

Noord-Amerikanen
In het betreffende tekstgedeelte uit de zestiende eeuw noemen de protestantse kerken de rooms-katholieke mis een “vervloekte afgoderij”. De Noord-Amerikaanse lidkerken hadden voorgesteld het antwoord in een kleiner lettertype af te drukken en te voorzien van een voetnoot waarin staat dat de officiële leer van de Rooms-Katholieke Kerk over de eucharistie geen afgoderij is. Deze suggestie haalde het niet.

Stevige discussie
Wel stuurt de GOR een rapport naar de lidkerken waarin de rooms-katholieke opvattingen worden verduidelijkt. Op verzoek van onder meer de Protestantse Kerk in Nederland zal ook een stevige discussie met de RK-Kerk aangegaan worden. “Ook de RK-Kerk zal haar leer tegen het licht moeten houden”, aldus secretaris Bas Plaisier (PKN).

Vaticaan content
Mgr. John Radano, waarnemer namens het Vaticaan, was content met de uitkomst van het protestantse debat. “De gereformeerde kerken hebben duidelijk vastgesteld dat het belijdenisgeschrift op het punt van de katholieke mis niet accuraat is. Dat is voor mij voldoende.” De RK-Kerk wil volgens Radano de discussie met de protestanten best aangaan. “We willen de eenheid tussen christenen bevorderen. Het doel van de discussie moet dan ook zijn de verschillen te onderzoeken en te bekijken of het echt verschillen zijn.”

nard
23-07-05, 20:36
Ook al was de totstandkoming van deze zinssnede reactief op een of ander anathema van de Papen, dan noch vanzelfsprekend! Je gaat het lichaam van je Heer toch niet opeten?

Maar ja, Roomsen zijn nogal fysiek ingesteld. Kunnen, lijkt t wel, niet zonder vormen en kleuren en beelden.

Marsipulami
23-07-05, 20:57
Geplaatst door nard
Ook al was de totstandkoming van deze zinssnede reactief op een of ander anathema van de Papen, dan noch vanzelfsprekend! Je gaat het lichaam van je Heer toch niet opeten?

"[26] Tijdens de maaltijd nam Jezus een brood, sprak de zegenbede uit, brak het, gaf het aan zijn leerlingen en zei: ‘Neem en eet, dit is mijn lichaam.’ [27] Ook nam Hij een beker, sprak het dankgebed uit en gaf hun die met de woorden: ‘Drink er allen uit, [28] want dit is mijn bloed van het verbond, dat voor velen wordt vergoten tot vergeving van zonden." (Mt. 26)


"[22] Tijdens de maaltijd nam Hij een brood, sprak de zegenbede uit, brak het brood, gaf het hun en zei: ‘Neem het, dit is mijn lichaam.’ [23] Ook nam Hij een beker, sprak het dankgebed uit en gaf hun die beker; ze dronken er allen uit. [24] En Hij zei hun: ‘Dit is mijn bloed van het verbond, dat voor velen wordt vergoten." (Mc 14)

"[19] Hij nam een brood, sprak het dankgebed, brak het brood in stukken en gaf het hun, en zei: ‘Dit is mijn lichaam; het wordt voor jullie gegeven. Blijf dit doen om Mij te gedenken.’ [20] Na de maaltijd zei Hij zo ook van de beker: ‘Deze beker is het nieuwe verbond door mijn bloed; hij wordt voor jullie leeggegoten." (Lc 22)