PDA

Bekijk Volledige Versie : Turken liever naar Turkse scholen



Orakel
24-07-05, 00:35
Turken liever naar Turkse scholen


Door onze redacteur Froukje Santing


DEN HAAG, 23 JULI. Turkse ouders in Nederland brengen hun leerplichtige kinderen gedurende de lagere en middelbare schooltijd vaker onder bij familie in Turkije om daar onderwijs te volgen.


Vorig jaar klopten 82 ouders bij de Turkse ambassade in Den Haag aan om de Nederlandse schooldiploma's en -rapporten van hun kinderen om te zetten naar het Turkse onderwijssysteem. In de eerste zes maanden van dit jaar waren dit al 84 ouders.

Volgens Tacan Ildem, de Turkse ambassadeur in Nederland, maken de laatste tijd met name hoger opgeleide ouders, vaak van de tweede generatie, zich zorgen over de toekomst van hun kinderen in Nederland. Hij verwacht dat aan het eind van dit jaar zeker 120 Turkse kinderen hun schooldiploma of -rapport hebben laten omzetten. In 2002 en 2003 ging het respectievelijk om 29 en 47 leerlingen.

,,Turkse ouders maken zich zorgen over de toenemende vijandigheid tegenover buitenlanders'', stelt Ildem. Ook heeft de onderwijsvlucht volgens hem te maken met wat Turkse ouders ervaren ,,als discriminatie van hun kinderen in het Nederlandse onderwijs''.

,,Ze hebben de indruk dat vaak automatisch wordt aangenomen dat allochtone kinderen nu eenmaal minder presteren dan autochtone kinderen waardoor hun kinderen relatief vaker naar het vmbo zouden worden doorverwezen. Dat steekt Turkse ouders.''

Een volledig overzicht van de onderwijsvlucht naar Turkije ontbreekt. De enige indicatie van de omvang is de registratie op de Turkse ambassade. Maar het omzetten van diploma's kan ook in Turkije. De Landelijke Vereniging van Leerplichtambtenaren zegt niet over een overzicht te beschikken. Ook het ministerie van Onderwijs heeft ,,geen idee'' hoeveel leerlingen jaarlijks de school voor een in Turkije verruilen.


nrc, 23 juli 2005

Imperatrice
24-07-05, 00:44
is er ook zoiets bekend over .. Omzetting van scholen in Marokko?

Mn ouders willen zelf ook heel graag een enkeltje Marokko maken, maar ik ben hun enige blok aan hun been. Ik heb nog een jonger zusje en jonger broertje, respectievelijk 9 en 5. Maar ik vind het zo sneu voor hen om de rest van hun leven door te maken in Marokko.
En ik blijf hier in Nederland dan alleen, maar ik maak me zeer veel zorgen over het onderwijs en de kwaliteit daarvan vergeleken als mn jongere broertje en zusje gewoon hier in Nederland blijven.
Heeft iemand hier meer info over ?

Zwarte Schaap
24-07-05, 00:49
Geplaatst door Imperatrice
is er ook zoiets bekend over .. Omzetting van scholen in Marokko?

Mn ouders willen zelf ook heel graag een enkeltje Marokko maken, maar ik ben hun enige blok aan hun been. Ik heb nog een jonger zusje en jonger broertje, respectievelijk 9 en 5. Maar ik vind het zo sneu voor hen om de rest van hun leven door te maken in Marokko.
En ik blijf hier in Nederland dan alleen, maar ik maak me zeer veel zorgen over het onderwijs en de kwaliteit daarvan vergeleken als mn jongere broertje en zusje gewoon hier in Nederland blijven.
Heeft iemand hier meer info over ?

Is niet zo een probleem. Het marokkaanse onderwijs staat best wel goed aangeschreven, zeker in de beta vakken. Moeten ze wel hun baccalaureaat gehaald hebben natuurlijk. Dat staat dacht ik vrijwel gelijk aan VWO hier.

AARDIG
24-07-05, 00:49
Geplaatst door Imperatrice
En ik blijf hier in Nederland dan alleen, maar ik maak me zeer veel zorgen over het onderwijs en de kwaliteit daarvan vergeleken als mn jongere broertje en zusje gewoon hier in Nederland blijven.
Heeft iemand hier meer info over ?

Nee sorry. Maar over de kwaliteit van het onderwijs hoef je je geen zorgen te maken. Je kan je beter zorgen maken over hun toekomstperspectief. Werk!! Alhoewel er veel verandering in komt. Maar onderwijs is daar zeer goed. Maar wel veel intensiever. Ik heb een neef die in Frankrijk studeert. Hij vind het op de universiteit veel te makkelijk. Te weinig stof. En ik ken een Marokkaan die hier in Nederland 1 universitaire- en 3 HBO studies doet. In het Engels nog wel. Hij vind het niks vergeleken met Marokko. Maar hij hoopt dat hij meer kans maakt op de Arbeidsmarkt met Europese diploma's.

observer
25-07-05, 08:45
worden westerse turken dan in turkije niet met de nek aangekeken?

mijn buurman zegt dat hij regelmatig shit naar zijn hooft krijgt