PDA

Bekijk Volledige Versie : Amsterdams stadsdeel de Baarsjes voert 'avondklok' in.



Joesoef
24-07-05, 12:01
De Baarsjes voert 'avondklok' in


Stadsdeel De Baarsjes gaat een soort van avondklok invoeren om de overlast van hangjongeren in de Van Speijkstraat tegen te gaan.
Een groep van zo'n 15 Marokkaanse jongens mag in de zomer na tien uur, en in de winter na acht uur, geen lawaai meer maken op straat. De jongens zorgen al geruime tijd voor overlast in de buurt.
De avondklok heeft geen wettelijke status, maar is een afspraak tussen Buurt Betrokken Bewoners (BBB'ers). De BBB'ers (Vaders, oudere broers en buren van de probleemjongeren) zullen erop toezien dat de jongens daadwerkelijk rustig zijn.

RinC
24-07-05, 13:52
:haha: Lekker voor ze.

Imperatrice
24-07-05, 14:24
Ik denk dat het een averechts effect zal hebben :fpimp:

tribia
24-07-05, 14:44
op zich een goed initiatief, maar wordt er ook naar alternatieven en oorzaken van dit fenomeen gekeken? Het is duidelijk een aanpak wat gericht is op bestrijding van symptomen.

Eke
24-07-05, 20:19
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------citaat :Thuisblijven in de praktijk


De maatregel om iemand gedwongen thuis te laten blijven, is reeds in de praktijk gebracht in het buitenland. In het noorden van Engeland (Seaham) is de avondklok als instrument voorgesteld nadat buurtbewoners uit hun slaap werden gehouden door lawaai op straat door jongeren en door het vandalisme dat deze jongeren pleegden. Tevens is de maatregel van huisarrest ingevoerd in diverse steden in België. In Engeland kunnen deze jongeren niet meer tussen 21:00 en 07:00 uur de straat op. In België gaat het huisarrest reeds in vanaf 18:00 uur ’s avonds. De politie is zeer enthousiast. In België werd de maatregel een succes, mede door de inzet van twee agenten die controles uitvoerden of de jongere wel thuis aanwezig was4. Deze controles werden uitgevoerd op onaangekondigde momenten. Door een bendeleider huisarrest te geven, werd de groep verzwakt en de buurt veiliger. Verder is een belangrijk punt dat ook na opheffing van het huisarrest de overlast uitbleef. Zodoende werkt het middel niet alleen repressief, maar ook preventief. In veel steden in Engeland en in Italië wordt dit instrument inmiddels breed ingezet. In Londen mogen zelfs jongeren beneden de 16 jaar niet zonder een volwassen begeleider bepaalde delen van de stad in. (L.M.Spee/Rouppe van der Voort) ------------------------------------------------------------------------------------------

Let wel : het gaat om pre-pubers en pubers.Kinderen waarvan de ouders soms het hart vasthouden als ze de deur uitgaan.

Ik vind het een natuurlijke gang van zaken als oudere broers, vaders, ooms, buurmannen helpen met de opvoeding van de jonge mensen, door o.m. ook op straat een oogje in het zeil te houden.

De jongeren hebben het zelf in de hand : komen er minder klachten over hen, dan zouden ze een avond een uurtje extra moeten krijgen. Blijft het goed gaan : nog een uur extra op een afgesproken avond.

Het is persoonsgebonden, die avondklok. Dus wie tenslotte normaal sociaal bezig is zou er van ontheven moeten worden.
.
Wat ik erg belangrijk vind is dat de ouders er zelf 100% achter staan en dit duidelijk kunnen maken aan hun kind.

waterfiets
25-07-05, 08:02
Geplaatst door Eke

Wat ik erg belangrijk vind is dat de ouders er zelf 100% achter staan en dit duidelijk kunnen maken aan hun kind.

Wat ik vooral belangrijk vind is dat mensen die overdag naar hun werk moeten en kinderen gewoon kunnen slapen en niet wakker gehouden worden door trammelant op straat. Kwestie van een beetje rekening met elkaar houden. Dat daar een soort avondklok voor nodig is vind ik eigenlijk maar triest.