PDA

Bekijk Volledige Versie : wanneer 2 min stilte in nl: egypte, iraq ...



vulpen
24-07-05, 15:55
ik vraag me af wanneer we hier in nl en de rest van europa 2 stilte gaan houden voor de slachtoffers in egypte en iraq....

twee maten, dubbel moraal, dat is de voedingsbodem voor al die haat jegens hen....

getekent: akil el addouti

mark61
24-07-05, 17:01
Geplaatst door vulpen
ik vraag me af wanneer we hier in nl en de rest van europa 2 stilte gaan houden voor de slachtoffers in egypte en iraq....

twee maten, dubbel moraal, dat is de voedingsbodem voor al die haat jegens hen....

getekent: akil el addouti

De vergelijking gaat mank. Wanneer gaan ze in Egypte en Irak zelf 2 minuten stilte houden, als dat tot de locale cultuuruiting hoort? Het hemd is nader dan de rok. Gezien de ellende in de wereld kan je wel 24/7 je kop houden.

mulan
24-07-05, 17:13
Geplaatst door mark61
De vergelijking gaat mank. Wanneer gaan ze in Egypte en Irak zelf 2 minuten stilte houden, als dat tot de locale cultuuruiting hoort? Het hemd is nader dan de rok. Gezien de ellende in de wereld kan je wel 24/7 je kop houden.

Yep.Ik doe daar dan ook nooit aan mee.

vulpen
24-07-05, 17:14
Geplaatst door mark61
De vergelijking gaat mank. Wanneer gaan ze in Egypte en Irak zelf 2 minuten stilte houden, als dat tot de locale cultuuruiting hoort? Het hemd is nader dan de rok. Gezien de ellende in de wereld kan je wel 24/7 je kop houden.

kan je niet lezen stomme kaaskop ik zeg: in europa

mulan
24-07-05, 17:17
Geplaatst door vulpen
kan je niet lezen stomme kaaskop ik zeg: in europa

:moe:

Orakel
24-07-05, 17:20
ik stel voor dat we vanavond om 8 uur hier op het prikbord ook 2 minuten stilte inlassen.
Niet uit solidariteit met de een of de ander, maar gewoon.... ff momentje van bezinning, ff mekaars handje vasthouden, groepsknuffeltje, beetje veelbetekenend tegen mekaar an zwijgen (jeweetwel, zoals in al die huwelijken ook gebeurt) en heulemaal opgaan in mekaars aura. Heerluk.

mulan
24-07-05, 17:22
Geplaatst door Orakel
ik stel voor dat we vanavond om 8 uur hier op het prikbord ook 2 minuten stilte inlassen.
Niet uit solidariteit met de een of de ander, maar gewoon.... ff momentje van bezinning, ff mekaars handje vasthouden, groepsknuffeltje, beetje veelbetekenend tegen mekaar an zwijgen (jeweetwel, zoals in al die huwelijken ook gebeurt) en heulemaal opgaan in mekaars aura. Heerluk.

Ja blabla...wanneer gaan we nu trouwen? :moe:

ronald
24-07-05, 17:24
Geplaatst door vulpen
kan je niet lezen stomme kaaskop ik zeg: in europa

Hij denk ik bedoelt te zeggen dat het in Irak en in Egypte geen gewoonte is om 2 minuten stilte in acht te nemen. Wat in Engeland en hier wel de gewoonte is. Dus waarom zou men dat in Europa dan wel doen? Bovendien denk ik ook dat er andere mogelijkheden zijn on "stil te staan" bij al die ellende.

vulpen
24-07-05, 17:28
Geplaatst door ronald
Hij denk ik bedoelt te zeggen dat het in Irak en in Egypte geen gewoonte is om 2 minuten stilte in acht te nemen. Wat in Engeland en hier wel de gewoonte is. Dus waarom zou men dat in Europa dan wel doen? Bovendien denk ik ook dat er andere mogelijkheden zijn on "stil te staan" bij al die ellende.

dat is 'm juist!!!!! jullie moeten niet nadenken wat hoort en niet hoort.
als voor de slachtoffer in london 2 min stilte houd dan ook voor de slachtoffers met een islamitische achtergrond!!!!

Orakel
24-07-05, 17:29
Geplaatst door mulan
Ja blabla...wanneer gaan we nu trouwen? :moe:

Assik dat verrekte fokschaap gevangen heb en je onderschrift kan lezen én begijpen.
Zijn je java-instellingen stuk?

vulpen
24-07-05, 17:30
Geplaatst door Orakel
Assik dat verrekte fokschaap gevangen heb en je onderschrift kan lezen én begijpen.
Zijn je java-instellingen stuk?

he stomme kaaskoppen ga ergens anders forums verpesten...

of ga naar holbewoner.nl ofso

mulan
24-07-05, 17:36
Geplaatst door vulpen
he stomme kaaskoppen ga ergens anders forums verpesten...

of ga naar holbewoner.nl ofso

Vooruit dan maar omdat je het zo aardig vraagt :kalasniko

(voor iemand die zich vulpen noemt ben je niet echt literair aangelegd :slapen: ).

Orakel : mijn onderschrift is toevallig een heel mooi liedje dat mijn nichtje altijd zong in Marokko! K zal het je wel leren :jeweetog:

ronald
24-07-05, 17:37
Geplaatst door vulpen
dat is 'm juist!!!!! jullie moeten niet nadenken wat hoort en niet hoort.
als voor de slachtoffer in london 2 min stilte houd dan ook voor de slachtoffers met een islamitische achtergrond!!!!


Ik ben er falikant op tegen dat minister Verdonk een hand van een iman eist. Ook als ze naar Iran mocht gaan dat van de ayatolla doet......begrijp je?

mark61
24-07-05, 18:03
Geplaatst door vulpen
kan je niet lezen stomme kaaskop ik zeg: in europa

?

mark61
24-07-05, 18:04
Geplaatst door Orakel
ik stel voor dat we vanavond om 8 uur hier op het prikbord ook 2 minuten stilte inlassen.
Niet uit solidariteit met de een of de ander, maar gewoon.... ff momentje van bezinning, ff mekaars handje vasthouden, groepsknuffeltje, beetje veelbetekenend tegen mekaar an zwijgen (jeweetwel, zoals in al die huwelijken ook gebeurt) en heulemaal opgaan in mekaars aura. Heerluk.

Wil je een muilpeer?

mark61
24-07-05, 18:05
Geplaatst door vulpen
dat is 'm juist!!!!! jullie moeten niet nadenken wat hoort en niet hoort.
als voor de slachtoffer in london 2 min stilte houd dan ook voor de slachtoffers met een islamitische achtergrond!!!!

Nou, die waren er in Londen ook al. Of denk je dat die buiten de herdenking vielen?

Orakel
24-07-05, 19:52
Geplaatst door vulpen
he stomme kaaskoppen ga ergens anders forums verpesten...

of ga naar holbewoner.nl ofso

Jij ben ook nie fijn? Gaat ik naar holbewonert.nl, bestaat ie niet eens!
Wel verwijzingen naar holbewoners, maar die sites zijn hartstikke haram. Tfoe.

Orakel
24-07-05, 19:53
Geplaatst door mark61
Wil je een muilpeer?

Eerst knuffelen. :ego:

~Panthera~
24-07-05, 19:56
Grouphug. :D

http://www.cosgan.de/images/smilie/liebe/f050.gif



Maar eerst ff een Senseo. :fpuh:

Orakel
24-07-05, 19:58
Geplaatst door mulan
Orakel : mijn onderschrift is toevallig een heel mooi liedje dat mijn nichtje altijd zong in Marokko!

Toevallig gelooft ik niet in toeval. En ik gelooft toevallig ook niet dat dat een liedje is. Te7emdeminoepinoe, dat krijg toch niemand ze strot uit?
Net als dat vreemde raadsel: zriegtwazriegt. Tis net een hommel met keelontsteking.


K zal het je wel leren :jeweetog:

Oh boy! :schok: Als een vrouw dat zegt..........

mulan
24-07-05, 20:53
Geplaatst door Orakel
Toevallig gelooft ik niet in toeval. En ik gelooft toevallig ook niet dat dat een liedje is. Te7emdeminoepinoe, dat krijg toch niemand ze strot uit?
Net als dat vreemde raadsel: zriegtwazriegt. Tis net een hommel met keelontsteking.
Oh boy! :schok: Als een vrouw dat zegt..........


Tssss voor mij hoeft het zo ook niet en ik heb net jouw visie op liefde mogen lezen in een andere topic.I'll pass :hihi:

Bart.NL
24-07-05, 21:09
Geplaatst door vulpen
ik vraag me af wanneer we hier in nl en de rest van europa 2 stilte gaan houden voor de slachtoffers in egypte en iraq....

twee maten, dubbel moraal, dat is de voedingsbodem voor al die haat jegens hen....

getekent: akil el addouti

Ten eerste kun je wel bezig blijven. Elke dag is er wel een aanslag in Irak. Als er elke dag een aanslag in Londen is, wordt er ook niet elke keer twee minuten stilgestaan.

Ten tweede geldt inderdaad dat het hemd nader is dan de rok. Je kunt je beter inleven in mensen die meer op je lijken. Voor mij zijn dat Duitsers, Engelsen, Fransen en Spanjaarden en voor jou misschien Egyptenaren, Palestijnen en Irakis. Dat is de logica achter de twee minuten stilte.

Ondanks dat zijn voor mij alle doden van terreur of oorlog even erg. Ik was even treurig van de oorlog in Irak als van de aanslag in Londen.

Bart.NL
24-07-05, 21:17
Weer op de verkeerde knop gedrukt

mark61
24-07-05, 21:36
Geplaatst door Orakel
Eerst knuffelen. :ego:

OK maar daarna dan.

nl-x
24-07-05, 22:04
Jammer. Topic begon nog zo goed.

Ik vind het inderdaad nogal hypocriet en meten met 2 maten.

Ik weet hier helemaal niet wat er verder zoal in Egypte gebeurt. En of zij wel of niet 2 minuten stilte houden. Ik zie enkel wat er om me heen gebeurt.

Als er in de VS 2 torens naar benee flikkeren zijn we aangedaan. Als in Madrid treinen ploffen zijn we aangedaan. Als er in London metro's en bussen de lucht ingaan houden we ook minuutjes stilte.

Maar als er in Jemen iets gebeurt. Als er in Libanon iets gebeurt. Zelfs als er in 'onze' touristische Sharm El-Sheikh iets gebeurt... Niemand kraait er naar. Het nieuws is vol met 'geen Nederlandse gewonen', 'toch wel Nederlandse gewonden', 'misschien Nederlandse gewonden'. Geen minuut stilte. Geen regeringsleiders die condoleances doen. Niet eens een rouwige indruk op tv, radio of internet. (Hoog uit her en der een 'lekker voor ze.')

:aftel:

nl-x
24-07-05, 22:07
Geplaatst door Bart.NL
Ten eerste kun je wel bezig blijven. Elke dag is er wel een aanslag in Irak.
Owjah... En sinds wanneer is dat ook al weer? En welk land deed er zo graag aan mee, als land of the willing?


Geplaatst door Bart.NL

Ondanks dat zijn voor mij alle doden van terreur of oorlog even erg. Ik was even treurig van de oorlog in Irak als van de aanslag in Londen.
Ik kan het natuurlijk niet onderbouwen... Maar I somehow doubt that.

~Panthera~
24-07-05, 22:11
Geplaatst door nl-x
Jammer. Topic begon nog zo goed.

Ik vind het inderdaad nogal hypocriet en meten met 2 maten.

Ik weet hier helemaal niet wat er verder zoal in Egypte gebeurt. En of zij wel of niet 2 minuten stilte houden. Ik zie enkel wat er om me heen gebeurt.

Als er in de VS 2 torens naar benee flikkeren zijn we aangedaan. Als in Madrid treinen ploffen zijn we aangedaan. Als er in London metro's en bussen de lucht ingaan houden we ook minuutjes stilte.

Maar als er in Jemen iets gebeurt. Als er in Libanon iets gebeurt. Zelfs als er in 'onze' touristische Sharm El-Sheikh iets gebeurt... Niemand kraait er naar. Het nieuws is vol met 'geen Nederlandse gewonen', 'toch wel Nederlandse gewonden', 'misschien Nederlandse gewonden'. Geen minuut stilte. Geen regeringsleiders die condoleances doen. Niet eens een rouwige indruk op tv, radio of internet. (Hoog uit her en der een 'lekker voor ze.')

:aftel:


Toeristen en bewoners herdenken slachtoffers.

SHARM EL-SHEIKH - Toeristen uit alle hotels in Sjarm-el-Sjeik en bewoners van de Egyptische badplaats houden zondagavond een gezamenlijke bijeenkomst om de doden van de aanslagen van zaterdag te herdenken. Onder de deelnemers zouden ook verscheidene Nederlanders zijn.

De bijeenkomst heeft vanaf 19.00 uur lokale tijd plaats voor het zwaar getroffen Ghazala Gardens Hotel. Dit complex is vrijwel geheel verwoest door een zware autobom. Tijdens de herdenkingsbijeenkomst zullen de deelnemers kaarsen aansteken ter nagedachtenis aan de slachtoffers.


De mensen DAAR doen in ieder geval nog wel iets. http://www.cosgan.de/images/midi/traurig/a010.gif

Bart.NL
24-07-05, 22:16
Geplaatst door nl-x
Ik kan het natuurlijk niet onderbouwen... Maar I somehow doubt that.

Dat is ongeveer hetzelfde als wanneer ik zou suggereren dat jij liegt en de aanslagen in Egypte wel erg vindt, maar die in Londen niet, ook al zeg je van wel. Dan zou je waarschijnlijk kwaad op mij zijn en mij bevooroordeeld vinden. Kijk nu maar eens in de spiegel.

Al Sawt
24-07-05, 22:18
Geplaatst door Bart.NL
Ten eerste kun je wel bezig blijven. Elke dag is er wel een aanslag in Irak. Als er elke dag een aanslag in Londen is, wordt er ook niet elke keer twee minuten stilgestaan.

Ten tweede geldt inderdaad dat het hemd nader is dan de rok. Je kunt je beter inleven in mensen die meer op je lijken. Voor mij zijn dat Duitsers, Engelsen, Fransen en Spanjaarden en voor jou misschien Egyptenaren, Palestijnen en Irakis. Dat is de logica achter de twee minuten stilte.

Ondanks dat zijn voor mij alle doden van terreur of oorlog even erg. Ik was even treurig van de oorlog in Irak als van de aanslag in Londen. Volkomen mee eens!

Dus graag ook begrip als ik me ontrek van een moment stilte, als men slachtoffers die ergens in Europa of VS gevallen zijn, gaan herdenken.

Bart.NL
24-07-05, 22:26
Geplaatst door Al Sawt
Volkomen mee eens!

Dus graag ook begrip als ik me ontrek van een moment stilte, als men slachtoffers die ergens in Europa of VS gevallen zijn, gaan herdenken.

Zolang je het een beetje subtiel doet, is daar volgens mij niets mis mee.

jHanosch
24-07-05, 22:36
wanneer 2 minuten stilte irak en egypte,

dan kun je het hele jaar wel stil blijven van verbazing.

Oeroeboeroe
24-07-05, 22:38
Geplaatst door jHanosch
wanneer 2 minuten stilte irak en egypte,

dan kun je het hele jaar wel stil blijven van verbasing.

Ik denk dat het wel nuttig en nodig is om het nu weer te doen. Ramp is groot genoeg en land dichtbij genoeg.

Overigens ben ik geen liefhebber van minuten stil, maar da's weer wat anders. :zegniets:

jHanosch
24-07-05, 22:40
Geplaatst door Oeroeboeroe
Ik denk dat het wel nuttig en nodig is om het nu weer te doen. Ramp is groot genoeg en land dichtbij genoeg.

Overigens ben ik geen liefhebber van minuten stil, maar da's weer wat anders. :zegniets: Zeker, het is altijd nuttig om stil te staan bij de waanzin van bepaalde fundamtalisten, die vinden dat alle mensen die niet geloven wat zij geloven, dood moeten.

Al Sawt
24-07-05, 23:02
Geplaatst door jHanosch
Zeker, het is altijd nuttig om stil te staan bij de waanzin van bepaalde fundamtalisten, die vinden dat alle mensen die niet geloven wat zij geloven, dood moeten. Of een land dienen te ontruimen.

Tafey Lewis
25-07-05, 01:22
lijkt me logisch, mensen identificeren zich meer met de hun bekende omgeving, buurlanden, die landen die cultureel aan hen gelieerd zijn. IN egypte zijn ze niet rouwig of bijzonder betrokken bij de aanslagen in madrid en vice versa. Ik lig er niet wakker van dat egyptenaren niet 2 minuten stil zijn bij de aanslagen van 11 spetember. Het zou bijna bovenmenselijk empathievol zijn als ze dat wel waren, en wij op onze beurt doen precies hetzelfde. Daar zie ik geen probleem in, het zou mooi zijn als het wel zo was maar erg menselijk dat het niet zo is.

Echter, als ik in egypte zou wonen of werken zou het anders liggen, dan zijn het mijn buren mijn collega's oftewel, mijn landgenoten. Ook zou ik dan meer betrokken zijn bij ontwikkelingen in de regio.
Dus met die maatstaf lijkt het me zonneklaar dat mensen die hier in nederland wonen en werken net zo handelen zeker als ze hier zijn opgegroeid, maar dat is denk ik een kwestie van WILLEN.

Als ik dan reacties lees van mensen die hier zijn opgegroeid maar quasi-revolutionair c.q. puberaal roepen dat zij zich neit geroepen voelen stil te staan bij of rouwig zijn om de aanslagen in londen en madrid dan krab ik toch wel erg achter mijn hoofd voor wat betreft hun loyaliteit en integratie. Met andere woorden, rot dan ook op. Als een egyptenaar dat tegen mij zou zeggen als ik daar woonde dan zou ik hem alleen maar gelijk kunnen geven.

Al Sawt
25-07-05, 01:29
Geplaatst door Tafey Lewis
lijkt me logisch, mensen identificeren zich meer met de hun bekende omgeving, buurlanden, die landen die cultureel aan hen gelieerd zijn. IN egypte zijn ze niet rouwig of bijzonder betrokken bij de aanslagen in madrid en vice versa. Ik lig er niet wakker van dat egyptenaren niet 2 minuten stil zijn bij de aanslagen van 11 spetember. Het zou bijna bovenmenselijk empathievol zijn als ze dat wel waren, en wij op onze beurt doen precies hetzelfde. Daar zie ik geen probleem in, het zou mooi zijn als het wel zo was maar erg menselijk dat het niet zo is.
Mee eens.

Echter, als ik in egypte zou wonen of werken zou het anders liggen, dan zijn het mijn buren mijn collega's oftewel, mijn landgenoten. Ook zou ik dan meer betrokken zijn bij ontwikkelingen in de regio.
Dus met die maatstaf lijkt het me zonneklaar dat mensen die hier in nederland wonen en werken net zo handelen zeker als ze hier zijn opgegroeid, maar dat is denk ik een kwestie van WILLEN.

Als ik dan reacties lees van mensen die hier zijn opgegroeid maar quasi-revolutionair c.q. puberaal roepen dat zij zich neit geroepen voelen stil te staan bij of rouwig zijn om de aanslagen in londen en madrid dan krab ik toch wel erg achter mijn hoofd voor wat betreft hun loyaliteit en integratie. Met andere woorden, rot dan ook op. Als een egyptenaar dat tegen mij zou zeggen als ik daar woonde dan zou ik hem alleen maar gelijk kunnen geven. Wat heeft integratie en loyaliteit te maken met het wel en niet stilstaan bij gevallenen?

En hoe zit het met jouw loyaliteit? Voor wie heb je een grote loyaliteit, voor Israel of Nederland?

Moeten we ook vraagtekens zetten bij je integratie?

Tafey Lewis
25-07-05, 01:41
Geplaatst door Al Sawt
Wat heeft integratie en loyaliteit te maken met het wel en niet stilstaan bij gevallenen?

En hoe zit het met jouw loyaliteit? Voor wie heb je een grote loyaliteit, voor Israel of Nederland?

Moeten we ook vraagtekens zetten bij je integratie?

nederland is een deel van een europese gemeenschap die verder gaat dan formeel staatsburgerschap. De eeuwenoude banden met de ons omringende landen zijn daar een wezenlijk onderdeel van. De term "nederlander" is zonder deze connotatie een holle formele frase zonder wezenlijke inhoud. Loyaliteit is derhalve neit beperkt tot de staatsrechtelijke typering van burger maar tot het groter cultureel fenomeen burger. INtegratie is de voorwaarde voor deze loyaliteit. Ik persoonlijk vind dat het gastland dit mag verwachten van AL haar onderdanen.

Als je de wetenschappelijke studie leest over joden in europa vanaf circa 1800 zul je zien dat het patriotisme onder de joden HOGER was dan onder de autochtonen. Met name in west europa. Mijn loyaliteit ligt dan ook bij nederland, en uit ervaring kan ik zeggen dat ik vele malen patritotistischer ben en mij meer verbonden voel met bovengenoemde culturele burgerschaps elementen dan veel van mijn autochtone vrienden.

Wederom, als ik morgen besluit naar egypte te verhuizen zie ik het als mijn MORELE taak om zo snel mogelijk, zonder aansporing van de overheid, arabisch te leren, mij te verdiepen in de geschiedenis en cultuur van het gastland alsmede die van de omringende landen en te zorgen dat ik een egyptenaar onder de egyptenaren wordt.
Het lijkt mij dan ook juist contra-intutief om te zeggen " die aanslag in lybie, (bijvoorbeeld) daar ben ik geen twee minuten stil voor want zij zijn ook niet stil voor de aanslagen in londen".
Dat zou ik namelijk als teken van de-associeering zien met mijn buren en nieuwe landgenoten. Daarnaast is het bovenal bijzonder onbehoorlijk.

kijk , ik zou natuurlijk het liefst zien dat ieder mens zich verbonden voelt met ieder ander mens zonder geografische connotaties, maar de mens is beperkt in zijn empathie naar plaats en tijd. Maar dat wil JUIST niet zeggen dat als ik in egypte woon ik nog steeds alleen naar de nederlandse tv kijk op mijn satelliet zendertje, dat ik zoveel mogelijk met nederlanders om zou gaan, dat ik mij afzijdig houdt als er aanslagen in egypte worden gepleegd. dat laatste zou gewoon onmenselijk zijn.

Al Sawt
25-07-05, 03:02
Geplaatst door Tafey Lewis
nederland is een deel van een europese gemeenschap die verder gaat dan formeel staatsburgerschap. De eeuwenoude banden met de ons omringende landen zijn daar een wezenlijk onderdeel van. Pas sinds kort zijn die banden, vredelievend van aard.


De term "nederlander" is zonder deze connotatie een holle formele frase zonder wezenlijke inhoud. Loyaliteit is derhalve neit beperkt tot de staatsrechtelijke typering van burger maar tot het groter cultureel fenomeen burger. INtegratie is de voorwaarde voor deze loyaliteit. Ik persoonlijk vind dat het gastland dit mag verwachten van AL haar onderdanen. Mee eens.


Als je de wetenschappelijke studie leest over joden in europa vanaf circa 1800 zul je zien dat het patriotisme onder de joden HOGER was dan onder de autochtonen. Met name in west europa.Hoe zou dat nou komen? Kwam het niet omdat ze door algemeen wantrouwen, gedwongen waren om hun vaderlandsliefde meer te uiten?

Kwam het niet omdat ze vaak als een intern dreiging werden gezien, door landgenoten?

Met al die misplaatste verdenkingen en onheus bejegenis, ga je wat nadrukkelijker profileren als een patriot.

Kortom: Groepsgedrag wordt bepaald door politieke factoren en niet door het gebruik van hun verstand.


Mijn loyaliteit ligt dan ook bij nederland, en uit ervaring kan ik zeggen dat ik vele malen patritotistischer ben en mij meer verbonden voel met bovengenoemde culturele burgerschaps elementen dan veel van mijn autochtone vrienden. Daar ben ik blij mee! Laten we hopen dat we je voor altijd in ons midden mogen hebben!



Wederom, als ik morgen besluit naar egypte te verhuizen zie ik het als mijn MORELE taak om zo snel mogelijk, zonder aansporing van de overheid, arabisch te leren, mij te verdiepen in de geschiedenis en cultuur van het gastland alsmede die van de omringende landen en te zorgen dat ik een egyptenaar onder de egyptenaren wordt.
Ik ga vanuit dat je opgeleid bent en bovenstaande past ook bij iemand die een opleiding genoten heeft.

Maar om daarmee verwijten te verkondigen aan mensen die daar gefaald zijn, is niet fair en zelf arrogant. Want hiermee suggereer je indirect dat bij jou de wil van aanpassing bestaat en bij anderen niet.

Helaas zijn veel mensen niet gezegend met een opleiding of een achtergrond waar ze geleerd worden om aan te passen.

Dat geldt voor alle eerste generatie Turken en Marokkanen die naar Nederland zijn gekomen. Maar ook voor overgrote deel van Russische migranten die naar Israel zijn gekomen.

Hoeveel van hun is de Hebreeuws machtig? Hoeveel van hun hebben uit hun zelf aangepast aan gangbare normen en waarden van de Israelische samenleving? Ik geloof dat er zelfs fricties bestaan en dat veel Russen niet thuis voelen in Israel.

Jij en ik zijn gezien onze leeftijd, opleiding en vooral onze wereldbeeld flexibel in aanpassing en we zullen makkelijker ergens anders aarden dan mensen die altijd gewend waren aan bepaalde zekerheden.

Dus bespaar me je geklaag over integratie.


Het lijkt mij dan ook juist contra-intutief om te zeggen " die aanslag in lybie, (bijvoorbeeld) daar ben ik geen twee minuten stil voor want zij zijn ook niet stil voor de aanslagen in londen".
Dat zou ik namelijk als teken van de-associeering zien met mijn buren en nieuwe landgenoten. Daarnaast is het bovenal bijzonder onbehoorlijk.Stel je eens voor. Je bent een Nederlander en woont in Egypte. Libie wordt gezien als een drijvend kracht achter een aanslag in Europa. En het wordt getroffen door repraissailles, met veel doden als gevolg.

Welke regio gaat je nu parten spelen, om jouw sympathie te winnen en een minuut stilte te houden?



kijk , ik zou natuurlijk het liefst zien dat ieder mens zich verbonden voelt met ieder ander mens zonder geografische connotaties, maar de mens is beperkt in zijn empathie naar plaats en tijd. Maar dat wil JUIST niet zeggen dat als ik in egypte woon ik nog steeds alleen naar de nederlandse tv kijk op mijn satelliet zendertje, dat ik zoveel mogelijk met nederlanders om zou gaan, dat ik mij afzijdig houdt als er aanslagen in egypte worden gepleegd. dat laatste zou gewoon onmenselijk zijn. Als je als een slecht opgeleide gastarbeider in kielzog van duizenden van je landgenoten ergens naar toe gaat migreren, dan zal je samen met je landgenoten op een kluitje gaan zitten. Dat is heel logisch. Want zwakkeren zoeken elkaar op.

Als je alleen bent en je gaat opzoek naar jouw dun gezaaigde landgenoten om dat je hun nodig acht, dan ben je zeer beperkt in je empathie.

Wat betreft aanslagen. Aanslagen in Nederland zullen mij meer beroeren dan aanslagen in Irak of in Egypte. Aanslagen in London of Madrid die bekijk ik liever door een andere soort afkeurende politiek gekleurde bril.

Orakel
25-07-05, 04:39
Geplaatst door mulan
Tssss voor mij hoeft het zo ook niet en ik heb net jouw visie op liefde mogen lezen in een andere topic.I'll pass :hihi:

http://www.mainzelahr.de/smile/traurig/sadd.gif

Julien
25-07-05, 10:48
Geplaatst door nl-x
Jammer. Topic begon nog zo goed.

Ik vind het inderdaad nogal hypocriet en meten met 2 maten.

Ik weet hier helemaal niet wat er verder zoal in Egypte gebeurt. En of zij wel of niet 2 minuten stilte houden. Ik zie enkel wat er om me heen gebeurt.

Als er in de VS 2 torens naar benee flikkeren zijn we aangedaan. Als in Madrid treinen ploffen zijn we aangedaan. Als er in London metro's en bussen de lucht ingaan houden we ook minuutjes stilte.

Maar als er in Jemen iets gebeurt. Als er in Libanon iets gebeurt. Zelfs als er in 'onze' touristische Sharm El-Sheikh iets gebeurt... Niemand kraait er naar. Het nieuws is vol met 'geen Nederlandse gewonen', 'toch wel Nederlandse gewonden', 'misschien Nederlandse gewonden'. Geen minuut stilte. Geen regeringsleiders die condoleances doen. Niet eens een rouwige indruk op tv, radio of internet. (Hoog uit her en der een 'lekker voor ze.')

:aftel:

tja...

zo zou je ook Marokkanen hypocriet kunnen noemen omdat ze zich het lot aantrekken van de Palestijnen, en niet van de Tibetanen.

Het is toch volledig logisch dat een land zich meer verbonden voelt met een ander land. Ik vraag me af of er in Egypte 2 minuten stilte waren voor de aanslagen in Madrid en Londen. Nederland voelt zich nu eenmaal meer verbonden met de Westerse landen (EU, N-Amerika etc.).. dat betekent niet dat Nederland aanslagen in andere landen minder erg vindt, denk ik.

Maar als een familielid een ongeluk krijgt, ben je er toch ook meer mee bezig dan als je buurman een ongeluk krijgt?

Lampo
25-07-05, 11:35
Geplaatst door Julien
tja...

zo zou je ook Marokkanen hypocriet kunnen noemen omdat ze zich het lot aantrekken van de Palestijnen, en niet van de Tibetanen.

Het is toch volledig logisch dat een land zich meer verbonden voelt met een ander land. Ik vraag me af of er in Egypte 2 minuten stilte waren voor de aanslagen in Madrid en Londen. Nederland voelt zich nu eenmaal meer verbonden met de Westerse landen (EU, N-Amerika etc.).. dat betekent niet dat Nederland aanslagen in andere landen minder erg vindt, denk ik.

Maar als een familielid een ongeluk krijgt, ben je er toch ook meer mee bezig dan als je buurman een ongeluk krijgt?

De volkeren in de Westerse wereld zijn gewoon van onze stam (behalve de Fransozen natuurlijk!)

Tafey Lewis
25-07-05, 11:39
Geplaatst door Al Sawt

Hoe zou dat nou komen? Kwam het niet omdat ze door algemeen wantrouwen, gedwongen waren om hun vaderlandsliefde meer te uiten?

Kwam het niet omdat ze vaak als een intern dreiging werden gezien, door landgenoten?





gedeeltelijk wel, ze waren immers zelf landloos dus waar ze hun "sthetl" bouwden was hun huis. Daarnaast, door hun eigen cultuur van kennis konden ze, althans in west europa ga niet in oost europa kijken, opklimmen en waar een man zijn welvaart vindt is ook vaak zijn huis.
Wat dat betreft niet veel verschillend van de positie van de allochtoon. Ongewenst, onheus bejegend, dezelfde dwang.



Kortom: Groepsgedrag wordt bepaald door politieke factoren en niet door het gebruik van hun verstand.


Dat gaat slechts ten dele op, zoals ik al stelde, ik zie het vooral een kwestie van rationeel denken. Ik woon in een land dus wil ik daar ook in kunnen functioneren, het land begrijpen. Dat houdt in taal leren en cultuur leren. Niet omdat mijn hersens anders worden ingeslagen maar omdat het mijn kans op succes vergroot. Dat is een zuiver rationele keuze.




Ik ga vanuit dat je opgeleid bent en bovenstaande past ook bij iemand die een opleiding genoten heeft.

Maar om daarmee verwijten te verkondigen aan mensen die daar gefaald zijn, is niet fair en zelf arrogant. Want hiermee suggereer je indirect dat bij jou de wil van aanpassing bestaat en bij anderen niet.

Helaas zijn veel mensen niet gezegend met een opleiding of een achtergrond waar ze geleerd worden om aan te passen.

Dat geldt voor alle eerste generatie Turken en Marokkanen die naar Nederland zijn gekomen. Maar ook voor overgrote deel van Russische migranten die naar Israel zijn gekomen.

Hoeveel van hun is de Hebreeuws machtig? Hoeveel van hun hebben uit hun zelf aangepast aan gangbare normen en waarden van de Israelische samenleving? Ik geloof dat er zelfs fricties bestaan en dat veel Russen niet thuis voelen in Israel.



Ik begrijp dat mijn ratio het gevaar van arrogantie met zich meebrengt echter;
als kantiaan ga ik uit van de zuivere intentie, als je naar kenia verhuist kan je nog zo'n mooie intenties hebben maar dan moet je wel een ijzenren wil en voldoende volharding hebben om de taal te leren want niemand zal je helpen. Geen overheid, crappy scholen, je moet het daar zelf doen.
In nederland is dit, de laatste jaren, anders geregeld. Maar wat blijft is de originele intentie. de enige subtantieele rem op deze intentie is dus de mogelijkheid. Als jij als gastarbeider 60 urige werkweken maakt voor een kut loon dan ga je hoogstwaarschijnlijk niet in je vrije uren een pareticuliere dure opleiding doen. dat is dus niet verwijtbaar.

Maar als jij een 3de generatie 17 jarige allochtoon bent met alle mogelijkheden van dien en je kennis van nederlands en nederland is abominabel dan mis je gewoon de intentie en handel je daarmee contra je eigen belang en contra het belang van het land.





Dus bespaar me je geklaag over integratie.



zie hierboven



Stel je eens voor. Je bent een Nederlander en woont in Egypte. Libie wordt gezien als een drijvend kracht achter een aanslag in Europa. En het wordt getroffen door repraissailles, met veel doden als gevolg.

Welke regio gaat je nu parten spelen, om jouw sympathie te winnen en een minuut stilte te houden?



Als ex-europeaan, europa.
Daarnaast het is een politieke kwestie, en die hebben over het algemeen weinig met gevoel te maken maar eerder met ratio.



Als je als een slecht opgeleide gastarbeider in kielzog van duizenden van je landgenoten ergens naar toe gaat migreren, dan zal je samen met je landgenoten op een kluitje gaan zitten. Dat is heel logisch. Want zwakkeren zoeken elkaar op.


doen nederlanders helaas ook.




Wat betreft aanslagen. Aanslagen in Nederland zullen mij meer beroeren dan aanslagen in Irak of in Egypte. Aanslagen in London of Madrid die bekijk ik liever door een andere soort afkeurende politiek gekleurde bril.

ok

jHanosch
25-07-05, 15:37
Geplaatst door Al Sawt
Of een land (Irak) dienen te ontruimen. volgens kenners komen de meeste ''vrijheids''-strijders uit het buitenland, Pakistan, Syrie, Libie, Saoudie, Algerije, Marokko etc.