PDA

Bekijk Volledige Versie : Britten wijten aanslagen aan oorlog in Irak



delirious
25-07-05, 08:26
LONDEN - Een overgrote meerderheid van 85 procent van de Britten denkt dat de aanslagen in Londen een gevolg zijn van de invasie in Irak. Dat blijkt uit een enquête van YouGov die deDaily Mirror maandag heeft gepubliceerd.


Van de ondervraagden ziet 23 procent de oorlog in Irak als belangrijkste reden voor de aanslagen, terwijl 62 procent ervan uitgaat dat die ertoe heeft bijgedragen. Slechts 12 procent denkt dat die oorlog niet echt een rol heeft gespeeld.




De uitslag is een tegenslag voor premier Tony Blair, die volhoudt dat de rol van Groot-Brittannië in de oorlog in Irak niets te maken heeft met de aanslagen van 7 en 21 juli. Ook de ministers van Buitenlandse Zaken, Jack Straw, en van Defensie, John Reid, hebben elk verband tussen Irak en de aanslagen van de hand gewezen.

Uit de enquête blijkt verder dat 65 procent van de Britten vindt dat parlementsleden hun vakantie zouden moeten uitstellen zolang de daders van de mislukte aanslagen van 21 juli nog niet zijn opgepakt. Dat de premier tot die tijd op zijn post moet blijven, vindt 70 procent van de ondervraagden.

Ondanks de blunder in het metrostation Stockwell, waar de politie een onschuldige man doodschoot, steunen zeven van de tien Britten het 'shoot-to-kill'-beleid van de politie. Tevens denkt 71 procent dat de politie niet meer had kunnen doen om de aanslagen te voorkomen.

nu.nl

waterfiets
25-07-05, 08:40
Ik wijt het aan de terroristen.

Ins
25-07-05, 08:48
"These casualties have absolutely nothing to do with our foreign policy in the Middle East"

:lekpuh:

delirious
25-07-05, 08:50
Geplaatst door waterfiets
Ik wijt het aan de terroristen.

85% van de Britten denkt daar anders over.

waterfiets
25-07-05, 09:04
Geplaatst door delirious
85% van de Britten denkt daar anders over.

Ja en 65% denkt dat de britse parlementsleden niet op vakantie mogen omdat de terroristen nog niet zijn opgepakt. :)

Overigens weet ik niet of ze daar anders over denken. Daarvoor zou je de vraagstelling van het onderzoek moeten zien. Misschien is het ze niet eens gevraagd?

delirious
25-07-05, 09:12
Geplaatst door waterfiets
Ja en 65% denkt dat de britse parlementsleden niet op vakantie mogen omdat de terroristen nog niet zijn opgepakt. :)



Wat heeft dat met die 85% te maken die een verband zien met Irak?

waterfiets
25-07-05, 10:38
Geplaatst door delirious
Wat heeft dat met die 85% te maken die een verband zien met Irak?

Gesundes Volksempfinden zoals we dat dagelijks in de Telegraaf gerapporteerd krijgen. Oftewel, als echte democraat weet ik ook wel dat wat het volk vindt meestal op primaire emoties gebaseerd is. En als onderzoeker weet ik dat je het volk alles kan laten vinden als je je vraagstelling maar aanpast aan hetgeen je graag wil horen. Bijvoorbeeld, wat zou men zeggen op deze vraag?:

Denkt u dat Engeland het buitenlands beleid moet aanpassen na de aanslagen door de terroristen?
JA/NEE

Overigens is in jouw verslag een belangrijke passage weggelaten uit het artikel in de Mirror:

In all, 23 per cent said the war was the main reason for the London bombings. Another 62 per cent believe that while Iraq was not the principle cause, it did contribute to the reasons behind the atrocities.
bron: Daily Mirror

Klinkt al weer heel anders ...

delirious
25-07-05, 11:09
Geplaatst door waterfiets
Gesundes Volksempfinden zoals we dat dagelijks in de Telegraaf gerapporteerd krijgen. Oftewel, als echte democraat weet ik ook wel dat wat het volk vindt meestal op primaire emoties gebaseerd is. En als onderzoeker weet ik dat je het volk alles kan laten vinden als je je vraagstelling maar aanpast aan hetgeen je graag wil horen. Bijvoorbeeld, wat zou men zeggen op deze vraag?:

Denkt u dat Engeland het buitenlands beleid moet aanpassen na de aanslagen door de terroristen?
JA/NEE

Overigens is in jouw verslag een belangrijke passage weggelaten uit het artikel in de Mirror:

In all, 23 per cent said the war was the main reason for the London bombings. Another 62 per cent believe that while Iraq was not the principle cause, it did contribute to the reasons behind the atrocities.
bron: Daily Mirror

Klinkt al weer heel anders ...

Hoe je het ook wend of keert, 85% vindt Irak een verbonden issue met de aanslagen.

Max Stirner
25-07-05, 11:12
Geplaatst door delirious
Hoe je het ook wend of keert, 85% vindt Irak een verbonden issue met de aanslagen.


Vraag me af wat de Egyptenaren zouden antwoorden.

Spoetnik
25-07-05, 11:26
Geplaatst door Max Stirner
Vraag me af wat de Egyptenaren zouden antwoorden.

In plaats van Osama Bin Laden (die overigens volgens mij dood is) en Ayman Zahaweri op te pakken hebben de Britten en Amerikanen in plaats daarvan Al-Qa'ida het ultieme propaganda wapen gegeven... Het aantal aanslagen in Egypte neemt toe sinds 2003, en toont daarmee aan dat het Al-Qa'ida lukt om steeds meer mensen te recruteren.

Max Stirner
25-07-05, 11:40
Geplaatst door Spoetnik
In plaats van Osama Bin Laden (die overigens volgens mij dood is) en Ayman Zahaweri op te pakken hebben de Britten en Amerikanen in plaats daarvan Al-Qa'ida het ultieme propaganda wapen gegeven...

True. Twas allemaal niet erg snugger.

Je zegt het zelf echter al: Irak is voor de echte hardcore-idioten niet meer dan een propagandawapen om mensen te winnen voor hun zaak, niet een zaak op zich.

delirious
25-07-05, 12:02
Geplaatst door Max Stirner

Je zegt het zelf echter al: Irak is voor de echte hardcore-idioten niet meer dan een propagandawapen om mensen te winnen voor hun zaak, niet een zaak op zich.

En dan gaan we weer terug naar, het ontstaan van dit "speelterrein" van deze hardcore idioten.

Spoetnik
25-07-05, 12:31
Geplaatst door Max Stirner
True. Twas allemaal niet erg snugger.

Je zegt het zelf echter al: Irak is voor de echte hardcore-idioten niet meer dan een propagandawapen om mensen te winnen voor hun zaak, niet een zaak op zich.

Ik zou het geen idioten willen noemen, het zijn zeer intelligente nihilisten.. Netzoals hun neocon counterparts die het middenoosten willen vernietigen.

Vandaar ook dat het creeeren van het trainingskamp Iraq voor Al-Qaida naar mijn smaak een van de doelen was van de Neocons.

Arvid
25-07-05, 18:37
Geplaatst door Spoetnik
Ik zou het geen idioten willen noemen, het zijn zeer intelligente nihilisten.. Netzoals hun neocon counterparts die het middenoosten willen vernietigen.

Vandaar ook dat het creeeren van het trainingskamp Iraq voor Al-Qaida naar mijn smaak een van de doelen was van de Neocons.

He spoetnik wat vind jij van martial law the rise of the police state?

Spoetnik
25-07-05, 18:46
Geplaatst door Arvid
He spoetnik wat vind jij van martial law the rise of the police state?

Niet gezien.. Toch maar eens doen, want ik zag daarnet in de trailer dat hij toch wel grappig dingen uit mensen krijgt.. Michael Moore "That would be unamerican"

Maar ik vind Alex Jones een beetje over the top :)

Arvid
25-07-05, 18:58
Geplaatst door Spoetnik
Niet gezien.. Toch maar eens doen, want ik zag daarnet in de trailer dat hij toch wel grappig dingen uit mensen krijgt.. Michael Moore "That would be unamerican"

Maar ik vind Alex Jones een beetje over the top :)

Het eerste deel van die film is prima. Het laatste gedeelte is nogal crap, die alex jones heeft iets persoonlijks tegen schwarzenegger. (grappig dat alex jones tegen demoniseren van mensen is, pot verwijt de ketel etc).

Een ding snap ik niet van die Alex, hij maakt al jaren van dit soort docu's, runt allerlei sites, waarom leeft hij uberhaupt nog?
Koud kunstje toch van de 'new world order' om hem ff koud te maken?

Spoetnik
25-07-05, 19:05
Hij is een best bekend gezicht, maar mengt feiten met duidelijk fictie, waardoor hij ervoor zorgt dat "complottheorien" niet serieus worden genomen.. vandaar dat sommige beweren dat hij voor de elite werkt :)

Arvid
25-07-05, 19:44
Geplaatst door Spoetnik
Hij is een best bekend gezicht, maar mengt feiten met duidelijk fictie, waardoor hij ervoor zorgt dat "complottheorien" niet serieus worden genomen.. vandaar dat sommige beweren dat hij voor de elite werkt :)

m.a.w er is niemand die serieus een 'complottheorie' naar voren kan brengen zonder dat het op een science fiction film lijkt zodat niemand het serieus neemt.

gh.wille
25-07-05, 20:16
Geplaatst door waterfiets
Gesundes Volksempfinden zoals we dat dagelijks in de Telegraaf gerapporteerd krijgen. Oftewel, als echte democraat weet ik ook wel dat wat het volk vindt meestal op primaire emoties gebaseerd is. En als onderzoeker weet ik dat je het volk alles kan laten vinden als je je vraagstelling maar aanpast aan hetgeen je graag wil horen. Bijvoorbeeld, wat zou men zeggen op deze vraag?:

Denkt u dat Engeland het buitenlands beleid moet aanpassen na de aanslagen door de terroristen?
JA/NEE

Overigens is in jouw verslag een belangrijke passage weggelaten uit het artikel in de Mirror:

In all, 23 per cent said the war was the main reason for the London bombings. Another 62 per cent believe that while Iraq was not the principle cause, it did contribute to the reasons behind the atrocities.
bron: Daily Mirror

Klinkt al weer heel anders ...

Maar niemand leest de T.G toch , of eh vergis ik me nu ?

:duim:

Spoetnik
25-07-05, 20:54
Geplaatst door Arvid
m.a.w er is niemand die serieus een 'complottheorie' naar voren kan brengen zonder dat het op een science fiction film lijkt zodat niemand het serieus neemt.

Gelukkig ben ik er nog :)

:vreemd: