PDA

Bekijk Volledige Versie : Hofstadgroep op dag voor moord vooral bezig met trouwerij



waterfiets
25-07-05, 09:00
maandag 25 juli 2005 uur.
Hofstadgroep op dag voor moord vooral bezig met trouwerij
Van onze verslaggeefsters Janny Groen , Annieke Kranenberg


AMSTERDAM - De rechtbank doet morgen uitspraak in de zaak tegen Mohammed B. De Hofstadgroep staat woensdag terecht. De dag voor de moord op Theo van Gogh hadden B. en zijn broeders nog wel iets anders aan hun hoofd: een huwelijk.


De dag voor de moord op Theo van Gogh, op 1 november 2004, was er veel contact tussen de verdachten van de Hofstadgroep en Mohammed B. Of er over de moord is gesproken, weet het Openbaar Ministerie niet. De broeders en zusters waren die dag in ieder geval in rep en roer.

Er was een zeer omstreden huwelijk op handen, zeggen bronnen binnen de radicale vriendenkring rond de Hofstadgroep. Zine L. (27), die woensdag met elf andere verdachten terechtstaat in een derde pro forma-zitting in Rotterdam, zou op 2 november trouwen. De aanstaande bruid was Oum Osama, een fanatieke moslima die ooit een van haar kinderen naar Osama bin Laden wil vernoemen (‘Oum Osama’ betekent moeder van Osama).

Zine L., een Marokkaan die sinds zes jaar in Nederland woonde, noemde haar een ‘droomzuster’, zeggen ingewijden. Maar L. was niet de enige die dat vond.

Oum Osama was een leerlinge van Nouredine el F. die op 22 juni in Amsterdam werd gearresteerd met een machinepistool in zijn rugzak. Zij stond bekend als zeer leergierig en serieus. Zij sprak volgens bekenden ‘wijze woorden’ en las alles wat los en vast zit. Ze haatte de columnisten Paul Cliteur en Afshin Ellian, maar noemde Ronald Plasterk intelligent.

De broeders vonden het zonde dat zo’n goede zuster zou gaan trouwen met Zine L. Veel zusters vonden hem een ‘erg mooie jongen’, maar de broeders waren niet onder de indruk van zijn geloofsovertuiging. Mohammed B. tekende eens met zijn vinger een vraagteken in de lucht, vlak voor het gezicht van Zine L. Veel broeders hadden ‘shek (twijfel, red.) op hem’ en vonden hem te macho.

Bovendien was Zine L. in 2003 al volgens het islamitische recht met Oum Youssef getrouwd, vernoemd naar hun zoontje Youssef die nu ruim een jaar oud is. Nu zou Zine L. een tweede zuster ‘nikah’ trouwen – een huwelijksvorm die in Nederland officieel niet wordt erkend – terwijl andere broeders niet eens één vrouw hadden.

Op 1 november volgde crisisberaad. ‘Iedereen ging met elkaar bellen’, zegt een bron. ‘De broeders probeerden Oum Osama om te praten.’ Ismail A., die op 10 november in het Haagse Laakkwartier werd gearresteerd, drukte haar op het hart dat er ‘veel betere broeders zijn’ die onmiddellijk met haar wilden trouwen. Oum Osama werd kwaad op Ismail A. vanwege het geroddel over haar aanstaande. ‘Ze zei dat degene die op de dag des oordeels failliet is, niet degene is die arm is, maar degene is die aan laster doet. Daarna hing Ismail op.’

Tegen haar vrienden zei zij: ‘Insjallah. Als wij niet voor elkaar bestemd zijn, zal Allah het niet door laten gaan.’ Onderweg naar Amsterdam, waar zij op 2 november zou trouwen, deed Oum Osama dertien smeekbedes. Toen zij later hoorde dat Theo van Gogh die ochtend was doodgeschoten zei zij volgens bronnen: ‘Het is een mooie dag, Van Gogh is vermoord en ik ga trouwen.’

Om 15.37 uur die middag zag het observatieteam van de politie Zine L. bij het huis van Mohammed B. Hij wilde hem volgens ingewijden vragen het huwelijk te voltrekken, zoals B. eerder had gedaan bij Jason W. (die scheidde na vijf dagen). Zelf verklaarde Zine L. na zijn arrestatie dat hij naar het huis van B. was gegaan omdat hij diens huisgenoot zocht.

Zine L. werd opgepakt, het huwelijk ging niet door en Oum Osama geloofde dat allah een andere bestemming voor haar had. Zij heeft er met een aantal andere zusters en broeders voor gezorgd dat het gedachtegoed van Mohammed B. via e-mail en internet wordt verspreid. Ook geven zij koranlessen aan leeftijdgenoten.

Oum Youssef is in mei bevallen van een tweede kind. De advocaat van Zine L. had de rechtbank tijdens de vorige pro formazitting tevergeefs verzocht of haar cliënt bij de bevalling aanwezig mocht zijn.

Sommigen zagen hun twijfel over Zine L. toen bevestigd, doordat deze respect toonde voor de wetten van de ongelovigen. Hij ‘ging onmiddellijk opstaan toen de rechters binnenkwamen’ en hij beantwoordde netjes hun vragen.

Zine L. zei bij die gelegenheid dat hij tegen geweld en terrorisme is. ‘Er bestaat geen groep’, verklaarde Zine L. over het veronderstelde Hofstadnetwerk. ‘Ik was bezig met mijn gezin.’

bron: de Volkskrant

delirious
25-07-05, 09:02
Nou.. nou.. nou.. Volkskrant.
Dacht dat de Prive-Pagina van de T.G. erg was, maar dit? :jammer:

waterfiets
25-07-05, 10:46
Geplaatst door delirious
Nou.. nou.. nou.. Volkskrant.
Dacht dat de Prive-Pagina van de T.G. erg was, maar dit? :jammer:

Nou ik vind het wel een interessant verhaal omdat het een indruk geeft hoe die mensen denken.

Mill
25-07-05, 11:20
Wat een stelletje eikels bij elkaar zeg, die Hofstadgroep. "Er zijn veel betere broeders die meteen met je willen trouwen." En dan allemaal druk d'r over bellen met elkaar. :haha: Volgens mij hebben ze allemaal stiekem een abonnementje op de Viva.

RinC
25-07-05, 11:29
Hahaha...wat je met weinig info allemaal soap-taferelen kan schrijven :D


Mohammed B. tekende eens met zijn vinger een vraagteken in de lucht, vlak voor het gezicht van Zine L.

Ik zie Ut al voor me. Zo mongolisch :hihi:





Onderweg naar Amsterdam, waar zij op 2 november zou trouwen, deed Oum Osama dertien smeekbedes.

Waarom niet 12 keer? Of 11 of 100? :melig:

waterfiets
25-07-05, 11:32
Geplaatst door Mill
Volgens mij hebben ze allemaal stiekem een abonnementje op de Viva.

Heeft de Volkskrant niet eerder artikelen geschreven met als bron een vriendinnenclubje rond de Hofstadgroep? Dat de bron van dit artikel uit vrouwen bestaat durf ik wel wat om te verwedden :)

mark61
25-07-05, 15:36
Geplaatst door waterfiets
Hij wilde hem volgens ingewijden vragen het huwelijk te voltrekken, zoals B. eerder had gedaan bij Jason W. (die scheidde na vijf dagen).

Das nog s een tempo. Zo wil ik ook wel trouwen.


Zine L. werd opgepakt, het huwelijk ging niet door en Oum Osama geloofde dat allah een andere bestemming voor haar had.

De Nederlandse politie als instrument van de Allerhoogste. Dus u weet het: wat de politie doet is altijd goed.

Mill
25-07-05, 15:51
Geplaatst door mark61
Das nog s een tempo. Zo wil ik ook wel trouwen.

Jason W. was toen ie trouwde eigenlijk verliefd op Brooke, maar die was al zwanger van Ridge. Toen Jasons vrouw daar na vijf dagen achter kwam wilde ze meteen scheiden, hetgeen Thorne natuurlijk niet slecht uitkwam, om over Stephanie maar te zwijgen.

Bofko
25-07-05, 16:07
Geplaatst door waterfiets
Mohammed B. tekende eens met zijn vinger een vraagteken in de lucht, vlak voor het gezicht van Zine L. Veel broeders hadden ‘shek (twijfel, red.) op hem’ en vonden hem te macho.


´Fake´ macho´s hebben als het erop aankomt maar een klein hartje.
Dat blijkt hieruit :


Sommigen zagen hun twijfel over Zine L. toen bevestigd, doordat deze respect toonde voor de wetten van de ongelovigen. Hij ‘ging onmiddellijk opstaan toen de rechters binnenkwamen’ en hij beantwoordde netjes hun vragen.


De echte macho is natuurlijk MoB.

Ik heb in Maleisie gezien hoe die combinatie ´machismo´ en ´diepe gelovigheid´ kan samengaan bij jonge moslims.
Supersnel geklede jongeman met uitdagende blik die met zijn verloofde in burqa (wel van een dure stof volgens mij) rondflaneert.

delirious
25-07-05, 17:47
Geplaatst door Mill
Jason W. was toen ie trouwde eigenlijk verliefd op Brooke, maar die was al zwanger van Ridge. Toen Jasons vrouw daar na vijf dagen achter kwam wilde ze meteen scheiden, hetgeen Thorne natuurlijk niet slecht uitkwam, om over Stephanie maar te zwijgen.

:haha:

As the Hofstad turns

Oeroeboeroe
25-07-05, 17:51
Geplaatst door delirious
:haha:

As the Hofstad turns

:lole:

The B. and the beautiful

AARDIG
25-07-05, 17:54
Misschien leuk voor de nieuwe soap-ideeën van NMO en ONM :hihi:

Rabi'ah.
25-07-05, 17:57
:hihi:

GiovanniHN
25-07-05, 17:59
Aardig artikel die goed inzicht geeft in de 'Hofstadgroep'.

Het is namelijk een idioot groepje vrienden die elkaar via via kennen. Maar eerder druk bezig zijn met trouwen en kinderen krijgen dan 'de heilige oorlog'.


Jason W. was trouwens na 5 dagen gescheiden omdat zijn vrouw hem eigenlijk toch niet zo leuk vond.

mark61
25-07-05, 18:36
Geplaatst door Mill
Jason W. was toen ie trouwde eigenlijk verliefd op Brooke, maar die was al zwanger van Ridge. Toen Jasons vrouw daar na vijf dagen achter kwam wilde ze meteen scheiden, hetgeen Thorne natuurlijk niet slecht uitkwam, om over Stephanie maar te zwijgen.

Ow vandaar. Tis goed dat jij ingevoerd bent in B&B..