PDA

Bekijk Volledige Versie : Bekering tot islam is vrouwenzaak



Marsipulami
25-07-05, 09:07
Bekering tot islam is vrouwenzaak


07:58:30

BRUSSEL - In 2004 hebben vierhonderd Belgen zich bekeerd tot de islam. Opvallend is dat driehonderd van hen vrouwen waren, zo melden Het Nieuwsblad en Het Volk vandaag.

Volgens Abdel Kadet van het Islamitisch Centrum in Brussel is de interesse in de islam gegroeid sinds de aanslagen van 11 september. ,,Zo komen mensen erachter dat wij anders zijn dan het beeld dat de media van ons ophangen'', stelt hij.
Het centrum kan geen verklaring geven voor het feit dat 300 van de 400 bekeerlingen vrouwen zijn. ,,Het is zeker niet zo dat al die vrouwen moslima worden om met een moslim te kunnen trouwen. Moslimmannen mogen trouwens vrouwen van een ander geloof trouwen'', aldus Abdel Kadet.

Op de motivatie van mannen die zich bekeren, heeft het Islamitisch Centrum wel een duidelijker zicht. ,,Vaak ligt er een Romeo en Julia-gegeven aan de basis: de Belgische man is halsoverkop verliefd geworden op een moslimmeisje.''

25/07/2005 - belga - kld

Oeroeboeroe
25-07-05, 10:04
Moslimmannen mogen trouwens vrouwen van een ander geloof trouwen'', aldus Abdel Kadet.

Op de motivatie van mannen die zich bekeren, heeft het Islamitisch Centrum wel een duidelijker zicht. ,,Vaak ligt er een Romeo en Julia-gegeven aan de basis: de Belgische man is halsoverkop verliefd geworden op een moslimmeisje.''

Moslimvrouwen mogen echter niet met iemand van een ander of zonder enig geloof trouwen, moet ik het zo begrijpen?

Dat lijkt mij dan behoorlijk ongelijk.

Ins
25-07-05, 10:30
Geplaatst door Oeroeboeroe
Moslimvrouwen mogen echter niet met iemand van een ander of zonder enig geloof trouwen, moet ik het zo begrijpen?

Dat lijkt mij dan behoorlijk ongelijk.

Ik dacht dat het zo was:

Mannen en vrouwen mogen niet trouwen met een andergelovige tot die zich bekeert.

Tenzij iemand een vers kan aanhalen die dat tegenspreekt.

jan1974
25-07-05, 10:33
Geplaatst door Ins
Ik dacht dat het zo was:

Mannen en vrouwen mogen niet trouwen met een andergelovige tot die zich bekeert.

Tenzij iemand een vers kan aanhalen die dat tegenspreekt.
Ik had begrepen dat ik als christen, wel een moslima mag trouwen. Een christen is een zogenaamde gelovige van het boek of zoiets. Christenen mogen meer als ongelovigen.

Zwarte Schaap
25-07-05, 14:36
Geplaatst door jan1974
Ik had begrepen dat ik als christen, wel een moslima mag trouwen. Een christen is een zogenaamde gelovige van het boek of zoiets. Christenen mogen meer als ongelovigen.

Je hebt het verkeerd begrepen. Een moslima mag geen niet-moslim huwen.

Oeroeboeroe
25-07-05, 15:16
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je hebt het verkeerd begrepen. Een moslima mag geen niet-moslim huwen.

En een mannelijke moslim wel?

Zwarte Schaap
25-07-05, 15:23
Geplaatst door Oeroeboeroe
En een mannelijke moslim wel?

Ja.

Oeroeboeroe
25-07-05, 15:25
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ja.

Not good. :fpuh:

Mark
25-07-05, 15:26
Geplaatst door Oeroeboeroe
Not good. :fpuh:

ik zie het al jij zit achter de moslimas aan!

Soldim
25-07-05, 15:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je hebt het verkeerd begrepen. Een moslima mag geen niet-moslim huwen.

Van wie niet?

Oeroeboeroe
25-07-05, 15:31
Geplaatst door Mark
ik zie het al jij zit achter de moslimas aan!

Haha. Nee hoor, niet specifiek. Met vrouwen is mijn devies: houden wat je hebt, pakken wat je pakken kan. En daarin discrimineer ik niet.

Maar serieus: deze ongelijkheid tussen moslima's en moslims is natuurlijk wel van een SGP-achtige ongelijkheid, en in mijn optiek wezenlijk fout.

Of allebei wel, of allebei niet.

Joepie
25-07-05, 15:34
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je hebt het verkeerd begrepen. Een moslima mag geen niet-moslim huwen.

das een bep. denkbeeld ja.....

Zwarte Schaap
25-07-05, 16:28
Geplaatst door Joepie
das een bep. denkbeeld ja.....

Dat zijn de islamitische regels.

Oeroeboeroe
25-07-05, 16:30
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat zijn de islamitische regels.

Dat begreep ik, ja. :nerveus:

Soldim
25-07-05, 16:33
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat zijn de islamitische regels.

Bestaat er zoiets als de islamitische regels?? Ik heb altijd het gevoel dat er bijna net zoveel afwijkende interpretaties als regels zijn. En, dat volgens velen bepaalde 'regels' nergens op gebaseert zijn en alleen worden gebruikt voor eigenbelang.

Oeroeboeroe
25-07-05, 16:35
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat zijn de islamitische regels.

Dan hebben we zojuist ontdekt dat zelfs de islamitische regels feilbaar zijn.! :roker:

Proficiat allemaal. :fparty:

Zwarte Schaap
25-07-05, 16:36
Geplaatst door Soldim
Bestaat er zoiets als de islamitische regels?? Ik heb altijd het gevoel dat er bijna net zoveel afwijkende interpretaties als regels zijn. En, dat volgens velen bepaalde 'regels' nergens op gebaseert zijn en alleen worden gebruikt voor eigenbelang.

Hierin is geen afwijkende interpretatie bij de geleerden.

Oeroeboeroe
25-07-05, 16:39
Geplaatst door Zwarte Schaap
Hierin is geen afwijkende interpretatie bij de geleerden.

Schaap, kappen nou. Je bent bezig me te overtuigen dat al die geleerden achterlijk zijn, en dat wil ik helemaal niet geloven. :jammer:

Zwarte Schaap
25-07-05, 16:45
Geplaatst door Oeroeboeroe
Schaap, kappen nou. Je bent bezig me te overtuigen dat al die geleerden achterlijk zijn, en dat wil ik helemaal niet geloven. :jammer:

Ligt eraan wat jouw definitie is van achterlijkheid en verder zijn de geleerden er niet om jouw wensen te dienen.

Oeroeboeroe
25-07-05, 16:48
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ligt eraan wat jouw definitie is van achterlijkheid en verder zijn de geleerden er niet om jouw wensen te dienen.

Klopt. Maar de geleerden zijn er kennelijk ook niet om de (eventuele) wensen van vrouwen te dienen! :haha: :hihi:

Zwarte Kat
25-07-05, 16:49
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat zijn de islamitische regels.

Er staat nergens in de koran dat een moslima geen christen of jood mag huwen.
Dat verbod komt nergens voor.

jan1974
25-07-05, 16:51
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je hebt het verkeerd begrepen. Een moslima mag geen niet-moslim huwen.
ZS, je moet geen paniekvoetbal spelen, er blijft heus wel een lief meisje voor jou over.

Oeroeboeroe
25-07-05, 16:54
Geplaatst door Zwarte Kat
Er staat nergens in de koran dat een moslima geen christen of jood mag huwen.
Dat verbod komt nergens voor.

In welk vers staat dat dan niet?

Afz. AARDIG

:haha:

(Sorry AARDIG, flauw grapje. Desalniettemin goed voor de gezondheid.) :lole:

Zwarte Schaap
25-07-05, 17:26
Geplaatst door Zwarte Kat
Er staat nergens in de koran dat een moslima geen christen of jood mag huwen.
Dat verbod komt nergens voor.

Ik heb niet beweerd dat het in de Koran staat. Naast de koran zijn er andere islamitische bronnen.

Dat het verbod nergens voorkomt zoals jij stelt is een leugen.

Zwarte Schaap
25-07-05, 17:27
Geplaatst door jan1974
ZS, je moet geen paniekvoetbal spelen, er blijft heus wel een lief meisje voor jou over.

Dit gaat niet om mij maar om de islamitische regels.

Zwarte Kat
25-07-05, 17:33
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik heb niet beweerd dat het in de Koran staat. Naast de koran zijn er andere islamitische bronnen.

Dat het verbod nergens voorkomt zoals jij stelt is een leugen.

Als je wilt, toon het me maar aan dat ik lieg en dat er expliciet staat dat moslimvrouwen geen mensen van het boek (christenen en joden) mogen huwen.

Ik ben benieuwd naar de betrouwbare overlevering die dit verbod stelt.

jan1974
25-07-05, 19:14
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dit gaat niet om mij maar om de islamitische regels.
ZS, jij hebt een geloofwaardigheidsprobleem, daarom maak ik me hier geen zorgen over jouw islamitische regeltjes. Iemand heeft mij verteld dat het wel mocht, en ik heb de neiging hem te vertrouwen.

Soldim
25-07-05, 19:27
Geplaatst door jan1974
ZS, jij hebt een geloofwaardigheidsprobleem,

De pot verwijt de ketel .....

jan1974
25-07-05, 20:53
Geplaatst door Soldim
De pot verwijt de ketel .....
Oke herstel: ZS, jij hebt een geloofwaardigheidsprobleem bij mij.

Zwarte Schaap
25-07-05, 23:46
Geplaatst door Zwarte Kat
Als je wilt, toon het me maar aan dat ik lieg en dat er expliciet staat dat moslimvrouwen geen mensen van het boek (christenen en joden) mogen huwen.

Ik ben benieuwd naar de betrouwbare overlevering die dit verbod stelt.

Het is gewoon onderdeel van de sharia burgerrecht.

Sla google er maar zelf op na en overtuig jezelf, het stikt er van websites die aangeven dat het totaal verboden is. Daarnaast kun je het extraheren uit de volgende verzen uit de Koran:


60:10. O you who believe! When believing women come to you as emigrants, examine them, Allâh knows best as to their Faith, then if you ascertain that they are true believers, send them not back to the disbelievers, they are not lawful (wives) for the disbelievers nor are the disbelievers lawful (husbands) for them . But give the disbelievers that (amount of money) which they have spent [as their Mahr] to them. And there will be no sin on you to marry them if you have paid their Mahr to them. Likewise hold not the disbelieving women as wives, and ask for (the return of) that which you have spent (as Mahr) and let them (the disbelievers, etc.) ask back for that which they have spent. That is the Judgement of Allâh. He judges between you. And Allâh is All-Knowing, All-Wise.

60:11. And if any of your wives have gone from you to the disbelievers, and you have an accession (by the coming over of a woman from the other side), then pay to those whose wives have gone, the equivalent of what they had spent (on their Mahr). And fear Allâh in Whom you believe.

60:12. O Prophet! When believing women come to you to give you the Bai'â (pledge), that they will not associate anything in worship with Allâh , that they will not steal, that they will not commit illegal sexual intercourse, that they will not kill their children, that they will not utter slander, intentionally forging falsehood (i.e. by making illegal children belonging to their husbands), and that they will not disobey you in any Ma'rûf (Islâmic Monotheism and all that which Islâm ordains) then accept their Bai'â (pledge), and ask Allâh to forgive them, Verily, Allâh is Oft-Forgiving, Most Merciful.

Ik weet niet wat het originele woord is in het arabisch. Het ligt er dus aan hoe je disbeliever vertaalt. Een aanwijzing daarvoor is 60:12. De vrouw die gelovig is wordt geacht dat ze niets anders dan Allah aanbidt, zo niet dan moet haar gelofte niet geaccepteerd worden. Dus dan kan een moslima al helemaal niet met een Christen trouwen die in de 3 eenheid gelooft. Gezien de context moet disbeliever vertaald naar mijn mening vertaald worden met niet-moslim.

(Ik ben geen imam maar een simpele huis tuin en keuken moslim, dus het kan heel goed zijn dat ik een verkeerde interpretatie op na hou, maar over het verbod van een moslima met een niet-moslim ben ik zeker)

Vergelijk dit met de Korinthiers 6:14 e.v.


6:14 Vormt geen ongelijk span met ongelovigen, want wat heeft gerechtigheid gemeen met wetteloosheid, of welke gemeenschap heeft het licht met de duisternis?

15 Welke overeenstemming is er tussen Christus en Belial, of welk deel heeft een gelovige samen met een ongelovige?

16 Welke gemeenschappelijke grondslag heeft de tempel Gods met afgoden? Wij toch zijn de tempel van de levende God, gelijk God gesproken heeft: Ik zal onder hen wonen en wandelen, en Ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn.

17 Daarom gaat weg uit hun midden,
en scheidt u af, spreekt de Here,
en houdt niet vast aan het onreine.

18 en Ik zal u aannemen, en Ik zal u tot Vader zijn
en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn,
zegt de Here, de Almachtige.

Zwarte Schaap
25-07-05, 23:53
Geplaatst door jan1974
Oke herstel: ZS, jij hebt een geloofwaardigheidsprobleem bij mij.

Ik heb geen probleem, dat probleem zit bij jou omdat ik naar alle waarschijnlijkheid de boodschapper ben van een voor jou wellicht onwelkome boodschap. Ik maak me daar niet zo druk daarom want ik ben er van overtuigd dat je op je woorden zult terug komen als je me iets langer kent.

Oeroeboeroe
26-07-05, 00:19
Geplaatst door Zwarte Schaap
Verhandelingen uit Koran en Bijbel

Het hele verhaal lezende, vind ik het vrij vaag. Het staat er niet echt. Hoe dan ook, ik heb het even nagevraagd bij God, en Zij vindt het ook onzin. Van elkaar houden is genoeg, zegt Ze. :engel:

Zwarte Schaap
26-07-05, 00:26
Geplaatst door Oeroeboeroe
Het hele verhaal lezende, vindt ik het vrij vaag. Het staat er niet echt. Hoe dan ook, ik heb het even nagevraagd bij God, en Zij vindt het ook onzin. Houden van elkaar is genoeg, zegt ze. :engel:

Nog even meer trekkies van je joint nemen en dan ga je ook nog denken dat je God bent.

Oeroeboeroe
26-07-05, 00:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
Nog even meer trekkies van je joint nemen en dan ga je ook nog denken dat je God bent.

1. ik blow niet.
2. ik ben God niet.
3. ik vind jou ook lief.

:roken:

Zwarte Schaap
26-07-05, 00:47
Geplaatst door Oeroeboeroe
1. ik blow niet.
2. ik ben God niet.
3. ik vind jou ook lief.

:roken:

Dan kun je je grapjes beter bij vakkevullen maken.

Oeroeboeroe
26-07-05, 00:50
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dan kun je je grapjes beter bij vakkevullen maken.

Door om het even welke religie of ideologie gesanctioneerde ongelijkheid tussen mannen en vrouwen is niet mijn idee van een grapje.

Is ernstige zaak.

Not good.

:roker:

Zwarte Schaap
26-07-05, 01:02
Geplaatst door Oeroeboeroe
Door om het even welke religie of ideologie gesanctioneerde ongelijkheid tussen mannen en vrouwen is niet mijn idee van een grapje.

Is ernstige zaak.

Not good.

:roker:

Wat lul je nou ineens over ongelijkheid? Je weet dondergoed dat ik het daar niet over heb. Verde hou ik niet van dergelijke schijndiscussies. Of je discusseert middels directe communicatie of je kunt de pot op met je omtrekkende bewegingen.

En om je gerust te stellen, iedereen is ongelijk.

Oeroeboeroe
26-07-05, 01:05
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wat lul je nou ineens over ongelijkheid? Je weet dondersgoed dat ik het daar niet over heb. Verder hou ik niet van dergelijke schijndiscussies. Of je discusseert middels directe communicatie of je kunt de pot op met je omtrekkende bewegingen.

En om je gerust te stellen, iedereen is ongelijk.

Jij bent toch degene die één pagina terug stelt dat islamitische mannen wel , en islamitische vrouwen niet buiten de Islam mogen trouwen?

Da's toch ongelijkheid tussen man en vrouw?

En je hoeft niet te gaan schelden, we kunnen hier best beschaafd over praten.

Zwarte Schaap
26-07-05, 01:19
Geplaatst door Oeroeboeroe
Jij bent toch degene die één pagina terug stelt dat islamitische mannen wel , en islamitische vrouwen niet buiten de Islam mogen trouwen?

Da's toch ongelijkheid tussen man en vrouw?

En je hoeft niet te gaan schelden, we kunnen hier best beschaafd over praten.

Je loopt weg van waar ik het over heb. Ik heb het over jouw domme grapje dat je zogenaamd God ging raadplegen via je speciale lijntje.

Dat stel ik niet dat is de leer van de Islam. Ongelijkheid is direct te zien een man is geen vrouw.

Ongelijkheid is iets anders dan ongelijkwaardigheid. Kijk maar eerst in de inrichting van je eigen samenleving en hoe de ongelijkheid een natuurlijk gegeven is voordat je allerlei standaard blabla uitkraamt.

En voor de rest moet je niet snel geintimideerd worden door ''wat lul je nou '' en je kunt de pot op. Dat is geen schelden, dan zijn standaard rotterdamse krachttermen.

Oeroeboeroe
26-07-05, 01:31
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je loopt weg van waar ik het over heb. Ik heb het over jouw domme grapje dat je zogenaamd God ging raadplegen via je speciale lijntje.

Dat stel ik niet dat is de leer van de Islam. Ongelijkheid is direct te zien een man is geen vrouw.

Ongelijkheid is iets anders dan ongelijkwaardigheid. Kijk maar eerst in de inrichting van je eigen samenleving en hoe de ongelijkheid een natuurlijk gegeven is voordat je allerlei standaard blabla uitkraamt.

En voor de rest moet je niet snel geintimideerd worden door ''wat lul je nou '' en je kunt de pot op. Dat is geen schelden, dan zijn standaard rotterdamse krachttermen.

Ik moet niks, maar geeft toe dat het erger kan.

De vraag wat de leer van de Islam in dezen is, blijkt niet door iedereen hier eenduidig te worden beantwoord. Ik heb het maar eens aan imam Van Bommel gevraagd.

En als een moslima niet buiten de islam mag trouwen (zoals jij eerder in het topic beweert) en een moslim wel , dan is dat m.i. niet gewoon een futiele, kosmetische ongelijkheid, maar een vrij ingrijpende rechtsongelijkheid. Ernstig genoeg om ongelijkwaardigheid genoemd te worden.

Ugh. :roker:

Zwarte Schaap
26-07-05, 02:21
Geplaatst door Oeroeboeroe
Ik moet niks, maar geeft toe dat het erger kan.

De vraag wat de leer van de Islam in dezen is, blijkt niet door iedereen hier eenduidig te worden beantwoord. Ik heb het maar eens aan imam Van Bommel gevraagd.

En als een moslima niet buiten de islam mag trouwen (zoals jij eerder in het topic beweert) en een moslim wel , dan is dat m.i. niet gewoon een futiele, kosmetische ongelijkheid, maar een vrij ingrijpende rechtsongelijkheid. Ernstig genoeg om ongelijkwaardigheid genoemd te worden.

Ugh. :roker:

1 ding moet dat is el-moet.

Het antwoord zal door iedereen hetzelfde beantwoord worden. Ik heb nog niemand van de moslims het tegendeel zien beweren. Ik verwacht ook niet dat van Bommel het tegendeel zal beweren. Alleen een paar zelfbenoemde autochtone ongelovige-imams op dit prikbord schijnen te denken wat de islamitische leer in deze zou moeten zijn.

De grootste ongelijkheid is het voor een ongelovige. Die mag geen moslima huwen. Verder is er niets ingrijpends aan want een moslima kiest vrijwel altijd voor een moslim voor het gemak in haar leven. Ze gaat haar leven niet in de war sturen door zich te bezoedelen met een onbesneden, bierzuipende en varkensvlees etende ongelovige met allerlei gewoontes die tegen de leer van de islam ingaan. Zo ingrijpend is die verbod nu ook weer niet. Ik begrijp wel dat het voor een ongelovige een grote ingreep is in zijn keuzevrijheid. Een kuise nette oprechte gelovige vrouw is de parel der vrouwen.

Maar zoals ik al eerder stelde ongelijkheid is niet hetzelfde als ongelijkwaardigheid. Mannen en vrouwen lijken op elkaar maar ze verschillen ook. Daar houdt de Islam rekening mee. De man is bijvoorbeeld verplicht om het gezin te onderhouden. De man is verplicht om zijn ouders te onderhouden, de man is verplicht in het leger te dienen..etc. Ik als moslimman ervaar dat niet als dat ik nu zwaar benadeelt ben en dus ongelijkwaardig ben aan de vrouw dat ik moet opdraaien voor allerlei plichten die een moslima niet heeft.

Oeroeboeroe
26-07-05, 02:57
Geplaatst door Zwarte Schaap
1 ding moet dat is el-moet.

Het antwoord zal door iedereen hetzelfde beantwoord worden. Ik heb nog niemand van de moslims het tegendeel zien beweren. Ik verwacht ook niet dat van Bommel het tegendeel zal beweren. Alleen een paar zelfbenoemde autochtone ongelovige-imams op dit prikbord schijnen te denken wat de islamitische leer in deze zou moeten zijn.

De grootste ongelijkheid is het voor een ongelovige. Die mag geen moslima huwen. Verder is er niets ingrijpends aan want een moslima kiest vrijwel altijd voor een moslim voor het gemak in haar leven. Ze gaat haar leven niet in de war sturen door zich te bezoedelen met een onbesneden, bierzuipende en varkensvlees etende ongelovige met allerlei gewoontes die tegen de leer van de islam ingaan. Zo ingrijpend is die verbod nu ook weer niet. Ik begrijp wel dat het voor een ongelovige een grote ingreep is in zijn keuzevrijheid. Een kuise nette oprechte gelovige vrouw is de parel der vrouwen.

Maar zoals ik al eerder stelde ongelijkheid is niet hetzelfde als ongelijkwaardigheid. Mannen en vrouwen lijken op elkaar maar ze verschillen ook. Daar houdt de Islam rekening mee. De man is bijvoorbeeld verplicht om het gezin te onderhouden. De man is verplicht om zijn ouders te onderhouden, de man is verplicht in het leger te dienen..etc. Ik als moslimman ervaar dat niet als dat ik nu zwaar benadeelt ben en dus ongelijkwaardig ben aan de vrouw dat ik moet opdraaien voor allerlei plichten die een moslima niet heeft.

Ik vrees dat we het niet eens gaan worden in deze kwestie. Voordat ik verder antwoord geef, wil ik slapen en weten wat Van Bommel zegt.
Ik wil me secuur uitdrukken, en ben nu te moe. Tuk ze. Ik kom er nog op terug. :slapen:

ferrari
26-07-05, 04:42
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het is gewoon onderdeel van de sharia burgerrecht.

............


Vergelijk dit met de Korinthiers 6:14 e.v.

Dat is niet te vergelijken, want er zijn nauwelijks nog christenen die dit letterlijk nemen. Zoals trouwens voor de hele bijbel geldt.

Wortel
26-07-05, 06:04
Dat stuk uit Korinthiers is uit een brief van Paulus en ik dacht begrepen te hebben dat in de mainstream van het islamitische geloofsgoed deze apostel er niet erg best opstaat. Ik kom herhaaldelijk allerlei verhalen tegen hoe de boodschap van Jezus verwrongen en verdraaid zou zijn door deze zelfde Paulus.

In dat licht lijkt het me wat wonderlijk om de geschriften van Paulus te gebruiken als legitimatie voor een kennelijke regel uit de sharia.


Dat is niet te vergelijken, want er zijn nauwelijks nog christenen die dit letterlijk nemen. Zoals trouwens voor de hele bijbel geldt.

Overdrijven is ook een kunst, maar het ligt inderdaad allemaal wat genuanceerder.

Julien
26-07-05, 09:19
maar als een ongelovige zich bekeert, mag een moslima er toch wel mee trouwen? :maf2:

ik vind het eerlijk gezegd ook een vreemde regel; het is toch de eigen keuze van een vrouw met wie ze wil trouwen?

Ins
26-07-05, 09:49
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik heb niet beweerd dat het in de Koran staat. Naast de koran zijn er andere islamitische bronnen.

Dat het verbod nergens voorkomt zoals jij stelt is een leugen.

Geef eens een paar voorbeelden en zet die voor mannen en vrouwen tegenover elkaar. Dan kunnen we je argumentatie eindelijk wat volgen.

Ins
26-07-05, 09:58
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het is gewoon onderdeel van de sharia burgerrecht.

Sla google er maar zelf op na en overtuig jezelf, het stikt er van websites die aangeven dat het totaal verboden is. Daarnaast kun je het extraheren uit de volgende verzen uit de Koran:



Ik weet niet wat het originele woord is in het arabisch. Het ligt er dus aan hoe je disbeliever vertaalt. Een aanwijzing daarvoor is 60:12. De vrouw die gelovig is wordt geacht dat ze niets anders dan Allah aanbidt, zo niet dan moet haar gelofte niet geaccepteerd worden. Dus dan kan een moslima al helemaal niet met een Christen trouwen die in de 3 eenheid gelooft. Gezien de context moet disbeliever vertaald naar mijn mening vertaald worden met niet-moslim.

(Ik ben geen imam maar een simpele huis tuin en keuken moslim, dus het kan heel goed zijn dat ik een verkeerde interpretatie op na hou, maar over het verbod van een moslima met een niet-moslim ben ik zeker)

Vergelijk dit met de Korinthiers 6:14 e.v.


De context schijnt er een van oorlog te zijn:


In Case of War

[60:10] O you who believe, when believing women (abandon the enemy and) ask for asylum with you, you shall test them. GOD is fully aware of their belief. Once you establish that they are believers, you shall not return them to the disbelievers. They are not lawful to remain married to them, nor shall the disbelievers be allowed to marry them. Give back the dowries that the disbelievers have paid. You commit no error by marrying them, so long as you pay them their due dowries. Do not keep disbelieving wives (if they wish to join the enemy). You may ask them for the dowry you had paid, and they may ask for what they paid. This is GOD's rule; He rules among you. GOD is Omniscient, Most Wise.

[60:11] If any of your wives join the enemies' camp, and you are forced to fight, you shall force the enemy to compensate the men who lost their wives, by giving them what they spent on their wives. You shall reverence GOD, in whom you believe.

[60:12] O you prophet, when the believing women (who abandoned the disbelievers) to seek asylum with you pledge to you that they will not set up any idols besides GOD, nor steal, nor commit adultery, nor kill their children, nor fabricate any falsehood, nor disobey your righteous orders, you shall accept their pledge, and pray to GOD to forgive them. GOD is Forgiver, Most Merciful.

mark61
26-07-05, 10:05
Geplaatst door Zwarte Schaap
Een kuise nette oprechte gelovige vrouw

Wie ben jij om uit te maken dat dergelijke vrouwen niet verliefd kunnen of mogen worden op ongelovigen? Ik denk dat vrouwen dat zelf wel uitmaken. Voorzover zoiets een bewust proces is, which not.

Niet alle niet-moslims drinken bier en eten varkensvlees. Wat dat onbesnedene als afschuwwekkende eigenschap ertoe doet, beats me.

jan1974
26-07-05, 10:10
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik heb geen probleem, dat probleem zit bij jou omdat ik naar alle waarschijnlijkheid de boodschapper ben van een voor jou wellicht onwelkome boodschap. Ik maak me daar niet zo druk daarom want ik ben er van overtuigd dat je op je woorden zult terug komen als je me iets langer kent.
Mijn boodschap is ook onwelkom, provocerend om precies te zijn. Ik heb al 2 strafpunten. Wat dat betreft is jouw boodschap lang zo onwelkom niet. Je moet dus opschieten met het mij overtuigen want ik heb bijna een ban.

Rabi'ah.
26-07-05, 10:11
Geplaatst door mark61
Wie ben jij om uit te maken dat dergelijke vrouwen niet verliefd kunnen of mogen worden op ongelovigen? Ik denk dat vrouwen dat zelf wel uitmaken. Voorzover zoiets een bewust proces is, which not.

Niet alle niet-moslims drinken bier en eten varkensvlees. Wat dat onbesnedene als afschuwwekkende eigenschap ertoe doet, beats me.

Maar ik ben het wel met hem eens dat je je als moslim aan de regels van de islam hebt te houden. Of dit echt een authentieke regel is, weet ik niet, dat zal ik nog nagaan.

Zelf zou ik geen problemen hebben met intereligieuze huwelijken, als de kinderen maar islamitisch worden opgevoed. Alhoewel verschillende geloven in 1 gezin wel voor problemen kunnen zorgen. On the other hand, het hebben van hetzelfde geloof is ook niet zaligmakend. Vaak zijn cultuurverschillen belangrijker en zitten die ook dieper.


En dat laatste is natuurlijk waar. Mannenbesnijdenis is overigens niet fard, maar sunna. En voor wie mij niet gelooft: Dat heb ik eergisteren nog door een imam en notabene ook mensen van een besnijdeniscentrum horen zeggen.

mark61
26-07-05, 10:16
Geplaatst door Rabi'ah.
Maar ik ben het wel met hem eens dat je je als moslim aan de regels van de islam hebt te houden. Of dit echt een authentieke regel is, weet ik niet, dat zal ik nog nagaan.

Wat heeft dat met kuis en net te maken? Een moslima die per ongeluk op een niet-moslim verliefd wordt is dus niet kuis en niet net? De implicatie stinks, and you know it.


En dat laatste is natuurlijk waar. Mannenbesnijdenis is overigens niet fard, maar sunna. En voor wie mij niet gelooft: Dat heb ik eergisteren nog door een imam en notabene ook mensen van een besnijdeniscentrum horen zeggen.

Het heet dan ook sünnet (=sunna) in het Turks. Op latere leeftijd bekeerden hoeven zich dan ook niet noodzakelijkerwijs te laten besnijden. De manier waarop ZS het presenteert riekt naar fysieke walging. Dat heeft weinig met sunna te maken.

Ins
26-07-05, 10:19
Geplaatst door Rabi'ah.
Maar ik ben het wel met hem eens dat je je als moslim aan de regels van de islam hebt te houden. Of dit echt een authentieke regel is, weet ik niet, dat zal ik nog nagaan.

Zelf zou ik geen problemen hebben met intereligieuze huwelijken, als de kinderen maar islamitisch worden opgevoed. Alhoewel verschillende geloven in 1 gezin wel voor problemen kunnen zorgen. On the other hand, het hebben van hetzelfde geloof is ook niet zaligmakend. Vaak zijn cultuurverschillen belangrijker en zitten die ook dieper.


En dat laatste is natuurlijk waar. Mannenbesnijdenis is overigens niet fard, maar sunna. En voor wie mij niet gelooft: Dat heb ik eergisteren nog door een imam en notabene ook mensen van een besnijdeniscentrum horen zeggen.

Ik kan nog geloven dat interculturele huwelijken zullen werken, maar interreligieus is een zootje. Kan nooit werken.

Rabi'ah.
26-07-05, 10:20
Geplaatst door mark61
Wat heeft dat met kuis en net te maken? Een moslima die per ongeluk op een niet-moslim verliefd wordt is dus niet kuis en niet net? De implicatie stinks, and you know it.



Het heet dan ook sünnet (=sunna) in het Turks. Op latere leeftijd bekeerden hoeven zich dan ook niet noodzakelijkerwijs te laten besnijden. De manier waarop ZS het presenteert riekt naar fysieke walging. Dat heeft weinig met sunna te maken.

Ik had ZS niet goed gelezen, ik reageerde voornamelijk op jou.

Maar het beeld wat hij van niet-moslims (of atheisten?) schept, is inderdaad niet al te fris, nee. :jammer:


:moe:

Julien
26-07-05, 10:37
Geplaatst door mark61
Het heet dan ook sünnet (=sunna) in het Turks. Op latere leeftijd bekeerden hoeven zich dan ook niet noodzakelijkerwijs te laten besnijden.

klopt dat? een bekeerde moslim moet zich toch altijd laten besnijden..ivm met het verbond met God.

Rabi'ah.
26-07-05, 10:41
Geplaatst door Julien
klopt dat? een bekeerde moslim moet zich toch altijd laten besnijden..ivm met het verbond met God.

Nee, das bij de joden zo, bij hun is het inderdaad echt een verplichting i.v.m. het verbond met God. Bij moslims is het dus een gewoonte (sunna), maar geen verplichting, zoals he gebed, vasten, etc.

jan1974
26-07-05, 10:42
Geplaatst door Rabi'ah.
Zelf zou ik geen problemen hebben met intereligieuze huwelijken, als de kinderen maar islamitisch worden opgevoed. Alhoewel verschillende geloven in 1 gezin wel voor problemen kunnen zorgen. On the other hand, het hebben van hetzelfde geloof is ook niet zaligmakend. Vaak zijn cultuurverschillen belangrijker en zitten die ook dieper.
Liefde overwint alles.

Oeroeboeroe
26-07-05, 10:44
Geplaatst door Rabi'ah.
fard, sunna

Ikke dit soort termen wel aanvoelen, maar niet begrijpen. Heeft iemand een linkje waar termen als fard, sunna, haram, Haleber :hihi:, etc. kort en bondig (dus kernachtig) in een handig overzichtje worden uitgelegd?

Bij voorbaat dank.

Rabi'ah.
26-07-05, 10:48
Geplaatst door Oeroeboeroe
Ikke dit soort termen wel aanvoelen, maar niet begrijpen. Heeft iemand een linkje waar termen als fard, sunna, haram, Haleber :hihi:, etc. kort en bondig (dus kernachtig) in een handig overzichtje worden uitgelegd?

Bij voorbaat dank.

Haleber. :haha:

Kheb geen link, maar ik kan wel een paar termen uitleggen, maakt t wel zo leesbaar. :wink:

Halal= toegestaan

Haram= verboden

Fard= Verplicht

Sunna= gewoonte (van de profeet Mohammed)

Makrouh= afkeurenswaardig

salaat= het gebed

saum = vasten

hadj= bedevaart

En zo zijn er nog wel meer. Kzal misschien toch eens kijken of ik een linkje kan opsnorren. :D

mark61
26-07-05, 10:58
Geplaatst door Oeroeboeroe
Ikke dit soort termen wel aanvoelen, maar niet begrijpen. Heeft iemand een linkje waar termen als fard, sunna, haram, Haleber :hihi:, etc. kort en bondig (dus kernachtig) in een handig overzichtje worden uitgelegd?

Bij voorbaat dank.

http://www.islam.com/Glossary.htm

Beetje slordig.

http://www.usc.edu/dept/MSA/reference/glossary.html#F

Lijkt me al beter. Wel van ongelovigen natuurlijk. Hoewel.

Rabi'ah.
26-07-05, 11:02
Geplaatst door mark61
http://www.islam.com/Glossary.htm

Beetje slordig.

http://www.usc.edu/dept/MSA/reference/glossary.html#F

Lijkt me al beter. Wel van ongelovigen natuurlijk. Hoewel.

Kdaggal, waar bleef je? :lachu:

mark61
26-07-05, 11:06
Geplaatst door Rabi'ah.
Kdaggal, waar bleef je? :lachu:

Tsja, kwor oud.

Rabi'ah.
26-07-05, 11:10
Geplaatst door mark61
Tsja, kwor oud.

:hihi:

Zwarte Kat
26-07-05, 12:33
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het is gewoon onderdeel van de sharia burgerrecht.

Sla google er maar zelf op na en overtuig jezelf, het stikt er van websites die aangeven dat het totaal verboden is. Daarnaast kun je het extraheren uit de volgende verzen uit de Koran: 60:10


Wat jij aanhaald uit de koran slaat op kafirs en niet op christenen en joden.
Zoals je weet zijn christenen en joden geen kafirs en dienen zij dezelfde god als de moslims.

Nogmaals, er staat nergens in de koran dat er voor moslimvrouwen een verbod is met behoud tot het huwen van mensen van het boek (christenen en joden).
Het heeft dus geen enkele zin om toch met koranverzen aan te komen zetten.

Maar goed, ik ben nog steeds benieuwd welk richtsnoer jij als bron gebruikt om te beweren dat er een verbod is voor moslimvrouwen om niet-moslims te mogen huwen.

Poeier me a.u.b niet af met Google. Ik verwacht beter van je.

Zwarte Schaap
26-07-05, 12:48
Geplaatst door Zwarte Kat
Wat jij aanhaald uit de koran slaat op kafirs en niet op christenen en joden.
Zoals je weet zijn christenen en joden geen kafirs en dienen zij dezelfde god als de moslims.

Nogmaals, er staat nergens in de koran dat er voor moslimvrouwen een verbod is met behoud tot het huwen van mensen van het boek (christenen en joden).
Het heeft dus geen enkele zin om toch met koranverzen aan te komen zetten.

Maar goed, ik ben nog steeds benieuwd welk richtsnoer jij als bron gebruikt om te beweren dat er een verbod is voor moslimvrouwen om niet-moslims te mogen huwen.

Poeier me a.u.b niet af met Google. Ik verwacht beter van je.

Ik lees geen arabisch, heb niet de beschikking over de islamitische wet en bronnen. Ik heb alleen internet tot mijn beschikking. Als je het wilt zoeken ga naar een sjaria geleerde en stel hem de vraag hij zal zeggen dat het verboden is. Als je de preciese verbod wilt hebben zal hij je dat haarfijn uitleggen.

Zoals ik je al eerder uitlegde via vers 60:10 slaat ''disbeliever'' naar mijn mening in die vers op allen die geen moslim zijn. Maar ik ben geen schriftgeleerde om dat met zekerheid te stellen. Vast staat zeker dat een moslima niet met een jood of christen mag trouwen. Daar zijn alle geleerden het over eens.

Als jij zegt dat het toegestaan is, kom jij dan maar met jouw bronnen.

Zwarte Kat
26-07-05, 13:03
Geplaatst door Zwarte Schaap
Zoals ik je al eerder uitlegde via vers 60:10 slaat ''disbeliever'' naar mijn mening in die vers op allen die geen moslim zijn. Maar ik ben geen schriftgeleerde om dat met zekerheid te stellen. Vast staat zeker dat een moslima niet met een jood of christen mag trouwen. Daar zijn alle geleerden het over eens.

Als jij zegt dat het toegestaan is, kom jij dan maar met jouw bronnen.

Helaas is jouw interpretatie verkeerd. In de tekstuitleg vd Heilige Koran staat dat de mensen van het boek (christenen en joden) dezelfde god dienen als de moslims en zij ook net als de moslims naar het paradijs zullen gaan (in tegenstelling tot disbelievers).

Koranvers 60:10 slaat uitsluitend op ongelovigen en niet op de mensen van het boek.

Mijn bronnen zijn de nieuwe Nederlandse vertaling vd Heilige Koran met tekstuitleg en deze discussie die kort geleden op het islamforum liep:

http://www.maroc.nl/islam/forums/showthread.php?s=&postid=2124684#post2124684

Waar het mij omgaat is dat er in iedergeval in de 2 belangrijkste richtsnoeren van het islamitisch recht geen geschreven verbod bestaat die expliciet stelt dat moslimvrouwen geen mensen van het boek mogen huwen.
Dat het in de praktijk in de meeste gevallen wel verboden is weet ik ook wel maar dat wil niet zeggen dat het ook gerechtvaardigt is en het gaat mij erom dat het verbod zowel in de koran als in de traditie van Mohammed niet voorkomt.
En aangezien er wél in de koran staat dat moslimmannen met christenen en joden mogen huwen is dit dus ook van toepasing op vrouwen want er staat immers geen verbod voor de vrouwen erbij.

Wide-O
26-07-05, 14:32
Ze gaat haar leven niet in de war sturen door zich te bezoedelen met een onbesneden, bierzuipende en varkensvlees etende ongelovige met allerlei gewoontes die tegen de leer van de islam ingaan.


Wat ben je mild vandaag :hihi:

mulan
26-07-05, 14:33
Geplaatst door Zwarte Kat
Helaas is jouw interpretatie verkeerd. In de tekstuitleg vd Heilige Koran staat dat de mensen van het boek (christenen en joden) dezelfde god dienen als de moslims en zij ook net als de moslims naar het paradijs zullen gaan (in tegenstelling tot disbelievers).

Koranvers 60:10 slaat uitsluitend op ongelovigen en niet op de mensen van het boek.

Mijn bronnen zijn de nieuwe Nederlandse vertaling vd Heilige Koran met tekstuitleg en deze discussie die kort geleden op het islamforum liep:

http://www.maroc.nl/islam/forums/showthread.php?s=&postid=2124684#post2124684

Waar het mij omgaat is dat er in iedergeval in de 2 belangrijkste richtsnoeren van het islamitisch recht geen geschreven verbod bestaat die expliciet stelt dat moslimvrouwen geen mensen van het boek mogen huwen.
Dat het in de praktijk in de meeste gevallen wel verboden is weet ik ook wel maar dat wil niet zeggen dat het ook gerechtvaardigt is en het gaat mij erom dat het verbod zowel in de koran als in de traditie van Mohammed niet voorkomt.
En aangezien er wél in de koran staat dat moslimmannen met christenen en joden mogen huwen is dit dus ook van toepasing op vrouwen want er staat immers geen verbod voor de vrouwen erbij.

Hmm interessante discussie op Islam en Meer die je hier aanhaalt. Maar goed wel vreemd want ik had er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan hoe het er stond in de Koran.Vaak praten mensen elkaar namelijk gewoon na.Als zoveel mensen het zeggen zal het wel waar zijn denk je dan maar goed Allah oe 3lam.

Olive Yao
26-07-05, 18:43
Geplaatst door Marsipulami
Moslimmannen mogen trouwens vrouwen van een ander geloof trouwen'', aldus Abdel Kadet.
Ja, juist omdat er verwacht wordt dat ze dan haar man volgt en zich bekeert.

Olive Yao
26-07-05, 18:46
Geplaatst door Soldim
Bestaat er zoiets als de islamitische regels?? Ik heb altijd het gevoel dat er bijna net zoveel afwijkende interpretaties als regels zijn. En, dat volgens velen bepaalde 'regels' nergens op gebaseert zijn en alleen worden gebruikt voor eigenbelang.
Zo blaat Zwarte Schaap vaak, in algemeenheden. Dat blaat makkelijker.

Olive Yao
26-07-05, 18:48
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je hebt het verkeerd begrepen. Een moslima mag geen niet-moslim huwen.
Precies, dat is een zelfhandhavingsmechanisme van de joods-christelijk-moslimse godsdienst
Geen omgang met andersdenkenden, anders komen de dogma's in gevaar. Die zijn blijkbaar niet zo overtuigend. Bewijs van zwakte.


Geplaatst door Jan1974
ZS, jij hebt een geloofwaardigheidsprobleem, daarom maak ik me hier geen zorgen over jouw islamitische regeltjes. Iemand heeft mij verteld dat het wel mocht, en ik heb de neiging hem te vertrouwen.
Jan1974, probeer de achtergrond van dit soort godsdienstig groeps- en zelfhandhavingsgedrag te begrijpen (dat trouwens zeker niet exclusief voor godsdiensten is).

Vrouwen voeden de kinderen op. Het is voor godsdiensthandhavers dus van belang dat de vrouwen bij de godsdienst blijven horen.
enz.

Dit verklaart diverse beperkingen waaraan vrouwen onderworpen worden.

(ik zeg niet dat dit alles verklaart)

Olive Yao
26-07-05, 19:11
Godsdienstig groeps- en zelfhandhavingsgedrag:


Geplaatst door lil-master

Het is voor moslims toegestaan om niet-moslima's te huwen, terwijl het moslima's alleen toegestaan is met moslims te trouwen. Dit wordt regelmatig aangehaald als discriminatie en één van de pijlers van onderdrukking van moslima's.

1.) Het is moslims niet toegestaan om een niet-moslima te huwen behalve Christenen en Joden (Mensen van het Boek) en verder van geen enkel andere godsdienst. Dit vanwege het feit dat de heilige geschriften van de Christenen en Joden grote delen aan overlevering bevatten, ondanks dat deze teksten vervormd en veranderd zijn. Daarom is het ter ere van deze openbaringen, toegestaan hun vrouwen te huwen. Echter, de voorwaarde van kuisheid wordt toegevoegd aan deze toestemming, vanuit de Qor-aan. Aldus kan alleen een vrouw die of maagd is, of gescheiden is, of weduwe is, gehuwd worden. Dit betekent dat het algemeen veel voorkomend gebruik van moslims uit het Oosten tot aan Europa en Amerika, waarbij vrouwen met blauwe ogen en blond haar vanuit disco's als echtgenoten worden genomen, niet toegestaan is. Het vinden van kuise vrouwen in het Westen is moeilijker dan het vinden van een speld in een hooiberg. Rond de tienertijd wordt maagdelijkheid eerder gezien als een abnormaliteit dan als een deugdzaamheid.

2.) De reden om het toe te staan aan de man en niet aan de vrouw, is om haar godsdienst te beschermen. Wanneer een moslim zijn christelijke vrouw verzoekt om geen alcohol of varkensvlees in huis te halen en dat ze geen korte roken moet dragen of zijn vrienden mag kussen, kan zij daarmee instemmen zonder dat dit van invloed is op haar godsdienstige leerstellingen. Maar wanneer een christelijke man zijn islamitische vrouw verzoekt om alcohol in te slaan en varkensvlees te bereiden, om minirokjes te dragen en zijn vrienden vriendschappelijk te kussen (aangezien het zijn gewoonte is de vrouwen van zijn vrienden te kussen), zal de vrouw natuurlijkerwijs pogen haar man aan te staan. In geval van een moslima zou dit kunnen leiden tot de vernietiging van haar geloof.

3.) Een huwelijk met niet-moslims wordt afgeraden in situaties waarbij moslims zwak zijn of een minderheid vormen, met de bedoeling de godsdienst van de kinderen te beschermen. Wanneer een islamitische man een niet-moslima in het Westen huwt en het huwelijk eindigt in een echtscheiding, of de man tot overlijden komt, dan zal het gerecht de voogdij van de kinderen overdragen aan de vrouw die de kinderen naar alle waarschijnlijkheid zal opvoeden als niet-moslims. In het geval van een huwelijk in een moslimland, dan zal de shari'a het niet toestaan dat kinderen naar een niet-moslima moeder uitgewezen worden. Zij zullen dan eerder naar de man en anders naar zijn verwanten uitgewezen worden, om er zeker van te zijn dat zij een Islamitische opvoeding mogen genieten.

Uit topic Waarom moet ik Moslim worden en zij niet Christen? op Islam en sexualiteit
De topic is inmiddels verdwenen, maar ik had dit stuk bewaard.

Olive Yao
26-07-05, 19:26
Voortaan is het moslims toegestaan om niet-moslima's te huwen, en moslima's evenzeer om niet-moslims te huwen. Dit wordt algemeen beschouwd als emancipatie en één van de pijlers van bevrijding van moslima's en moslims.

1.) Het is moslims toegestaan om niet-moslima’s te huwen, vooral vrouwen met een verlichte geest, met of zonder godsdienstige levensbeschouwing. Dit omdat de geschriften van verlichte wijsgeren de neerslag van eeuwenlang denken en studie zijn, niettegenstaande dat weinig mensen deze wijsheid kennen. Daarom is het ter ere van deze filosofieën toegestaan vrouwen die deze belijden te huwen.

Echter, de voorwaarde van een volwaardige verhouding tussen man en vrouw wordt toegevoegd aan deze toestemming, vanuit de Liefde en de Rede tesamen. Aldus kan een vrouw alleen gehuwd worden waneer zij als volwaardig mens zal kunnen leven. Een evenwicht tussen enerzijds ruimte voor vrouwelijkheid en mannelijkheid en anderzijds gelijkheid van man en vrouw, wordt steeds meer als deugd beschouwd, evenals eenheid van het echtpaar en binnen die eenheid zelfstandigheid ook van de vrouw.

2.) De reden om het evenzeer toe te staan aan de vrouw als aan de man, is om verlichte wijsheid te bevorderen.

Wanneer een verlicht man zijn moslimse vrouw toestaat om in zijn bibliotheek te vertoeven en haar aanspoort om van zijn boeken kennis te nemen, en zij over het geleerde met zijn vrienden en vriendinnen van gedachten wisselt (aangezien het in andere landen dan Nederland gebruikelijk is om in gezelschap over levensbeschouwelijke onderwerpen te spreken) zal de vrouw aan haar natuurlijke wijsgerigheid gevolg geven. In geval van een moslima zal dit leiden tot de verlichting van haar dogma’s, wat niet alleen aan haar verstand maar ook aan haar geloof ten goede komt.

En zelfs wanneer een verlicht vrouw de sleutel van haar geesteswereld voor haar moslimse man zou verbergen en haar vrienden en vriendinnen op het hart zou drukken hun denkbeelden niet voor hem ter sprake te brengen, zou hij deze weten te ontsluieren. Zijn liefde voor haar zou hem er immers toe brengen dat hij haar geest wil doorgronden en het verlangen in hem wekken te ontraadselen wat zij voor hem verborgen houdt. Rusteloos en gedreven zou hij op zoek gaan naar de verborgen schatten, en tenslotte zou de vruchtbare wijsheid zich aan hem openbaren. Het is onmogelijk dat hij zijn geest aldus zou verrijken zonder dat dit gunstige invloed zou hebben op zijn godsdienstige leerstelligheden.

3.) Vrijheid van levensbeschouwing is niet de vrijheid van ouders om de levensbeschouwing van hun kinderen te bepalen. Natuurlijk geven de ouders hun levensbeschouwing door aan hun kinderen, dit hoort bij de band tussen ouders en kinderen en bij de opvoeding, al zijn er grenzen. Maar vrijheid van levensbeschouwing betekent dat de kinderen de diverse levensbeschouwingen leren kennen en daar naarmate zij volwassen worden een keuze uit maken die bij hen past. Daarom is godsdienstonderwijs is strijd met vrijheid van levensbeschouwing en is het slecht levensbeschouwelijk onderwijs. Goed levensbeschouwelijk onderwijs leert kinderen over de diverse levensbeschouwingen, zonder dat van een daarvan wordt verkondigd dat die de waarheid, zelfs de uitsluitende waarheid is.

:fparty:

Oeroeboeroe
26-07-05, 19:30
Geplaatst door Olive Yao
Godsdienstig groeps- en zelfhandhavingsgedrag:



Uit topic Waarom moet ik Moslim worden en zij niet Christen? op Islam en sexualiteit
De topic is inmiddels verdwenen, maar ik had dit stuk bewaard.

Dank voor deze verhelderende bijdrage! Evenals vorige prikkers overigens.

Oeroeboeroe
26-07-05, 19:32
Geplaatst door Olive Yao
Voortaan is het moslims toegestaan om niet-moslima's te huwen, en moslima's evenzeer om niet-moslims te huwen. Dit wordt algemeen beschouwd als emancipatie en één van de pijlers van de bevrijding van moslima's en moslims.

1.) Het is moslims toegestaan om niet-moslima’s te huwen, vooral vrouwen met een verlichte geest en verder zonder andere levens- en wereldbeschouwing. Dit omdat de geschriften van verlichte wijsgeren de neerslag van eeuwenlang denken en studie zijn, niettegenstaande dat weinig mensen deze wijsheid kennen. Daarom is het ter ere van deze filosofieën toegestaan vrouwen die deze belijden te huwen.

Echter, de voorwaarde van een volwaardige verhouding tussen man en vrouw wordt toegevoegd aan deze toestemming, vanuit de Liefde en de Rede tesamen. Aldus kan een vrouw alleen gehuwd worden waneer zij als volwaardig mens zal kunnen leven. Een evenwicht tussen enerzijds ruimte voor vrouwelijkheid en mannelijkheid en anderzijds gelijkheid van man en vrouw, wordt steeds meer als deugd beschouwd, evenals eenheid van het echtpaar en binnen die eenheid zelfstandigheid ook van de vrouw.

2.) De reden om het evenzeer toe te staan aan de vrouw als aan de man, is om verlichte wijsheid te bevorderen.

Wanneer een verlicht man zijn moslimse vrouw toestaat om in zijn bibliotheek te vertoeven en haar aanspoort om van zijn boeken kennis te nemen, en zij over het geleerde met zijn vrienden en vriendinnen van gedachten wisselt (aangezien het in andere landen dan Nederland gebruikelijk is om in gezelschap over levensbeschouwelijke onderwerpen te spreken) zal de vrouw aan haar natuurlijke wijsgerigheid gevolg geven. In geval van een moslima zal dit leiden tot de verlichting van haar dogma’s, wat niet alleen aan haar verstand maar ook aan haar geloof ten goede komt.

En zelfs wanneer een verlichte vrouw de sleutel van haar geesteswereld voor haar moslimse man zou verbergen en haar vrienden en vriendinnen op het hart zou drukken hun denkbeelden niet voor hem ter sprake te brengen, zou hij deze weten te ontsluieren. Zijn liefde voor haar zou hem er immers toe brengen dat hij haar geest wil doorgronden en het verlangen in hem wekken te ontraadselen wat zij voor hem verborgen houdt. Rusteloos en gedreven zou hij op zoek gaan naar de verborgen schatten, en tenslotte zou de vruchtbare wijsheid zich aan hem openbaren. Het is onmogelijk dat hij zijn geest aldus zou verrijken zonder dat dit gunstige invloed zou hebben op zijn godsdienstige leerstelligheden.

3.) Vrijheid van levensbeschouwing is niet de vrijheid van ouders om de levensbeschouwing van hun kinderen te bepalen. Natuurlijk geven de ouders hun levensbeschouwing door aan hun kinderen, dit hoort bij de band tussen ouders en kinderen en bij de opvoeding, al zijn er grenzen. Maar vrijheid van levensbeschouwing betekent dat de kinderen de diverse levensbeschouwingen leren kennen en daar naarmate zij volwassen worden een keuze uit maken die bij hen past. Daarom is godsdienstonderwijs is strijd met vrijheid van levensbeschouwing en is het slecht levensbeschouwelijk onderwijs. Goed levensbeschouwelijk onderwijs leert kinderen over de diverse levensbeschouwingen, zonder dat van een daarvan wordt verkondigd dat die de waarheid is.

Ook zeer verhelderend, dank.

Olive Yao
26-07-05, 19:34
Geplaatst door Oeroeboeroe
Ook zeer verhelderend, dank.
Zou het niet te vernieuwend zijn?

Oeroeboeroe
26-07-05, 19:42
Geplaatst door Olive Yao
Zou het niet te vernieuwend zijn?

Nee hoor, in de meta-beleving, die het referentiekader vormt van volgens mij veel vaste bezoekers van dit forum, is het zelfs iets ouderwetsig... :haha:

jan1974
26-07-05, 20:08
Geplaatst door Olive Yao

Jan1974, probeer de achtergrond van dit soort godsdienstig groeps- en zelfhandhavingsgedrag te begrijpen (dat trouwens zeker niet exclusief voor godsdiensten is).

(ik zeg niet dat dit alles verklaart)
Ik snap precies wat je bedoelt. Wij als niet-moslims zijn ook een groep wij doen ook aan groeps- en zelfhandhavingsgedrag . Artikel 1 van de grondwet is de grootste obstakel in zelfhandhavings van de groep niet-moslims in Nederland.

Oeroeboeroe
26-07-05, 20:29
Geplaatst door jan1974
Ik snap precies wat je bedoelt. Wij als niet-moslims zijn ook een groep wij doen ook aan groeps- en zelfhandhavingsgedrag . Artikel 1 van de grondwet is de grootste obstakel in zelfhandhavings van de groep niet-moslims in Nederland.

Artikel 1 is geen obstakel. Dat dwingt ons juist tot zelfhandhaving op niveau. Nummer 14-achtige prestaties, dus.

Oeroeboeroe
26-07-05, 20:31
Geplaatst door mark61
http://www.islam.com/Glossary.htm

Beetje slordig.

http://www.usc.edu/dept/MSA/reference/glossary.html#F

Lijkt me al beter. Wel van ongelovigen natuurlijk. Hoewel.

Dank. Beide toegevoegd aan mijn favorieten.

Oeroeboeroe
26-07-05, 20:31
Geplaatst door Rabi'ah.
Haleber. :haha:

Kheb geen link, maar ik kan wel een paar termen uitleggen, maakt t wel zo leesbaar. :wink:

Halal= toegestaan

Haram= verboden

Fard= Verplicht

Sunna= gewoonte (van de profeet Mohammed)

Makrouh= afkeurenswaardig

salaat= het gebed

saum = vasten

hadj= bedevaart

En zo zijn er nog wel meer. Kzal misschien toch eens kijken of ik een linkje kan opsnorren. :D

Dank, aan je lijstje had ik al veel.

Olive Yao
26-07-05, 20:32
Artikel 1 Grondwet
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.


Geplaatst door jan1974
Ik snap precies wat je bedoelt. Wij als niet-moslims zijn ook een groep wij doen ook aan groeps- en zelfhandhavingsgedrag . Artikel 1 van de grondwet is de grootste obstakel in zelfhandhavings van de groep niet-moslims in Nederland.
Dat is de vraag. Ik ben zo idealistisch om te denken dat mensen uiteindelijk beter af (zullen) zijn als ze zich aan fundamentele waarden houden.

Deze waarden zelf staan er niet aan in de weg dat we blijven proberen ze te verwezenlijken.
Artikel 1 verbiedt geen kritiek op godsdienstreactionairen en plutocraten (mijn voornaamste doelwitten).

jan1974
26-07-05, 20:46
Geplaatst door Olive Yao
Artikel 1 Grondwet

Dat is de vraag. Ik ben zo idealistisch om te denken dat mensen uiteindelijk beter af (zullen) zijn als ze zich aan fundamentele waarden houden.

Deze waarden zelf staan er niet aan in de weg dat we blijven proberen ze te verwezenlijken.
Artikel 1 verbiedt geen kritiek op godsdienstreactionairen en plutocraten (mijn voornaamste doelwitten).
Het artikel over vrijheid van meningsuiting verbiedt helemaal geen kritiek. Artikel 1 leidt tot censuur (CIDI MDI..).

Artikel 1 is er mede gekomen door lobby-werk van een stalinist. Zonder artikel 1 hoef je je ook niet meer zorgen te maken over positieve discrimantie.

Artikel 1 hoeft niet helemaal afgeschaft te worden het eerste stuk "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld." daar is wat mij betreft niks mis mee.

Discriminatie wegens ras (etniciteit), dat is een twijfelgeval voor mij (islam is geen ras) of dat er in moet blijven of niet.

Oeroeboeroe
26-07-05, 20:51
Geplaatst door jan1974
Het artikel over vrijheid van meningsuiting verbiedt helemaal geen kritiek. Artikel 1 leidt tot censuur (CIDI MDI..).

Artikel 1 is er mede gekomen door lobby-werk van een stalinist. Zonder artikel 1 hoef je je ook niet meer zorgen te maken over positieve discrimantie.

Artikel 1 hoeft niet helemaal afgeschaft te worden het eerste stuk "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld." daar is wat mij betreft niks mis mee.

Discriminatie wegens ras (etniciteit), dat is een twijfelgeval voor mij (islam is geen ras) of dat er in moet blijven of niet.

Die discriminatie vind je dus wel ok?

Als er in het artikel iets veranderd moet worden, dan stel ik voor dat we het woord "gelijke" (1e) vervangen door het woord "alle".

Ugh. :roker:

Soldim
26-07-05, 20:57
Geplaatst door Oeroeboeroe
Die discriminatie vind je dus wel ok?

Als er in het artikel iets veranderd moet worden, dan stel ik voor dat we het woord "gelijke" (1e) vervangen door het woord "alle".

Ugh. :roker:


NEE!! Er is vandaag net iemand tot levenslang veroordeelt, en jij wilt dat allen, in alle gevallen gelijk worden behandeld, en we nu dus met z'n allen levenslang de gevangenis indraaien??

Gelijke gevallen, please!

Oeroeboeroe
26-07-05, 21:06
Geplaatst door Soldim
NEE!! Er is vandaag net iemand tot levenslang veroordeelt, en jij wilt dat allen, in alle gevallen gelijk worden behandeld, en we nu dus met z'n allen levenslang de gevangenis indraaien??

Gelijke gevallen, please!

Mij eruit lullen kost je 50.

:)

jan1974
26-07-05, 21:42
Geplaatst door Oeroeboeroe
Die discriminatie vind je dus wel ok?

Ja.

jan1974
26-07-05, 21:55
Geplaatst door Oeroeboeroe
[B]Die discriminatie vind je dus wel ok?/B]
Ja..... maar,

Discriminatie kan negatieve effecten hebben voor bepaalde groepen, wat niet altijd leuk is. De overheid kan eventueel positieve discriminatie toepassen op een bepaalde groep als de overheid dat nodig vindt.

Zwarte Schaap
26-07-05, 22:37
Geplaatst door Zwarte Kat
Helaas is jouw interpretatie verkeerd. In de tekstuitleg vd Heilige Koran staat dat de mensen van het boek (christenen en joden) dezelfde god dienen als de moslims en zij ook net als de moslims naar het paradijs zullen gaan (in tegenstelling tot disbelievers).

Ook Joden en Christenen worden als ongelovigen genoemd in de Koran. Dat bepaalde joden en christenen naar het paradijs kunnen gaan wil niet zeggen dat ze dezelfde rechten en plichten hebben in hun geloof. Zo geloof ik niet dat als hun het paradijs wordt beloofd dat het dus toegestaan is om een moslima te huwen.

Naar mijn mening wordt de term ongelovige ook gebruikt voor Christenen en Joden in algemene zin. Wanneer het nodig is om het een en ander nader te specificeren wordt er onderscheid gemaakt tussen de verschillende groepen niet-moslims.

"4.150": Surely those who disbelieve in Allah and His apostles and (those who) desire to make a distinction between Allah and His apostles and say: We believe in some and disbelieve in others, and desire to take a course between (this and) that.

"4.151": These it is that are truly unbelievers , and We have prepared for the unbelievers a disgraceful chastisement.

"4.152": And those who believe in Allah and His apostles and do not make a distinction between any of them -- Allah will grant them their rewards; and Allah is Forgiving, Merciful.

"4.153": The followers of the Book ask you to bring down to them a book from heaven; so indeed they demanded of Musa a greater thing than that, for they said: Show us Allah manifestly; so the lightning overtook them on account of their injustice. Then they took the calf (for a god), after clear signs had come to them, but We pardoned this; and We gave to Musa clear authority.

"4.154": And We lifted the mountain (Sainai) over them at (the taking of the covenant) and We said to them: Enter the door making obeisance; and We said to them: Do not exceed the limits of the Sabbath, and We made with them a firm covenant.

"4.155": Therefore, for their breaking their covenant and their disbelief in the communications of Allah and their killing the prophets wrongfully and their saying: Our hearts are covered; nay! Allah set a seal upon them owing to their unbelief, so they shall not believe except a few.

"4.156": And for their unbelief and for their having uttered against Marium a grievous calumny.

"4.157": And their saying: Surely we have killed the Messiah, Isa son of Marium, the apostle of Allah; and they did not kill him nor did they crucify him, but it appeared to them so (like Isa) and most surely those who differ therein are only in a doubt about it; they have no knowledge respecting it, but only follow a conjecture, and they killed him not for sure.


Koranvers 60:10 slaat uitsluitend op ongelovigen en niet op de mensen van het boek. Naar mijn mening wordt ongelovige hier gebruikt in algemene zin. Het gaat over moslims en hun tegenstanders in het algemeen.

De tegenstanders worden omschreven als tegenovergesteld aan true believer, de disbeliever.

60:10. O you who believe! When believing women come to you as emigrants, examine them, Allâh knows best as to their Faith, then if you ascertain that they are true believers , send them not back to the disbelievers , they are not lawful (wives) for the disbelievers nor are the disbelievers lawful (husbands) for them . But give the disbelievers that (amount of money) which they have spent [as their Mahr] to them. And there will be no sin on you to marry them if you have paid their Mahr to them. Likewise hold not the disbelieving women as wives, and ask for (the return of) that which you have spent (as Mahr) and let them (the disbelievers, etc.) ask back for that which they have spent. That is the Judgement of Allâh. He judges between you. And Allâh is All-Knowing, All-Wise.

In die vers wordt dan behandelt of gelovige vluchtelingen van de tegenpartij asiel krijgen of niet. Ze krijgen asiel als ze tonen dat ze gelovig zijn. Waaraan moet haar geloof voldoen?

60:12. O Prophet! When believing women come to you to give you the Bai'â (pledge), that they will not associate anything in worship with Allâh , that they will not steal, that they will not commit illegal sexual intercourse, that they will not kill their children, that they will not utter slander, intentionally forging falsehood (i.e. by making illegal children belonging to their husbands), and that they will not disobey you in any Ma'rûf (Islâmic Monotheism and all that which Islâm ordains) then accept their Bai'â (pledge), and ask Allâh to forgive them, Verily, Allâh is Oft-Forgiving, Most Merciful.

Een Christenvrouw zou dus niet geaccepteerd worden, in deze zin wordt ze gezien als disbeliever omdat ze iets anders ''associate in worship with Allâh''


Mijn bronnen zijn de nieuwe Nederlandse vertaling vd Heilige Koran met tekstuitleg en deze discussie die kort geleden op het islamforum liep: Mij overtuigen die bronnen van jou niet.


Waar het mij omgaat is dat er in iedergeval in de 2 belangrijkste richtsnoeren van het islamitisch recht geen geschreven verbod bestaat die expliciet stelt dat moslimvrouwen geen mensen van het boek mogen huwen. In de sjaria wel en dat is een hele belangrijke richtsnoer voor moslims inzake huwelijk.


Dat het in de praktijk in de meeste gevallen wel verboden is weet ik ook wel maar dat wil niet zeggen dat het ook gerechtvaardigt is en het gaat mij erom dat het verbod zowel in de koran als in de traditie van Mohammed niet voorkomt. Waarschijnlijk omdat die huwelijken niet voorkwamen. De regel was overduidelijk, bij zowel Christenen, joden en moslims zodat er geen problemen daarover waren dat ze dus terug te vinden zijn in een traditie.


En aangezien er wél in de koran staat dat moslimmannen met christenen en joden mogen huwen is dit dus ook van toepasing op vrouwen want er staat immers geen verbod voor de vrouwen erbij. Je kunt het net zo goed lezen dat het er juist staat omdat het een uitzondering op de regel is. De hoofdregel is dat moslims met moslims huwen en voor mannen bij uitzondering een Christenvrouw of Jodin. En zoiezo is niet elke Christenvrouw of jodin toegestaan om te huwen.

Oeroeboeroe
26-07-05, 22:39
Geplaatst door jan1974
Ja.

Dan zijn we uitgepraat. Al behoud ik me het recht voor op ieder door mij gewenst moment toch te reageren op je prikkelingen. :droef:

Oeroeboeroe
26-07-05, 22:42
Geplaatst door jan1974
Ja..... maar,

Discriminatie kan negatieve effecten hebben voor bepaalde groepen, wat niet altijd leuk is. De overheid kan eventueel positieve discriminatie toepassen op een bepaalde groep als de overheid dat nodig vindt.

Positieve discriminatie is ook poep. Je wilt gewoon een goede systeembeheerder. En niet per se een lesbische Amazigh met lepra, om het zo maar enigszins respectloos te zeggen. En de overheid:

DAT ZIJN WIJ ALLEN.

Oeroeboeroe
27-07-05, 00:32
Geplaatst door Zwarte Schaap
Naar mijn mening wordt ongelovige hier gebruikt in algemene zin. Het gaat over moslims en hun tegenstanders in het algemeen.

Is jouw probleem niet gewoon dat je denkt in termen van wij en zij ?


Een Christenvrouw zou dus niet geaccepteerd worden, in deze zin wordt ze gezien als disbeliever omdat ze iets anders ''associate in worship with Allâh''.

Allah bepaalt m.i. wie geaccepteerd wordt, niet Zwarte Schaap.


Je kunt het net zo goed lezen dat het er juist staat omdat het een uitzondering op de regel is. De hoofdregel is dat moslims met moslims huwen en voor mannen bij uitzondering een Christenvrouw of Jodin. En sowieso is niet elke Christenvrouw of Jodin toegestaan om te huwen.

Ik bespeur enige flexibiliteit? :blij:

jan1974
27-07-05, 00:53
Geplaatst door Oeroeboeroe
Artikel 1 is geen obstakel. Dat dwingt ons juist tot zelfhandhaving op niveau. Nummer 14-achtige prestaties, dus.
Ik heb een hekel aan dwang.

Oeroeboeroe
27-07-05, 01:03
Geplaatst door jan1974
Ik heb een hekel aan dwang.

Ik ook. Lees dan maar "stimuleert".

Zwarte Schaap
27-07-05, 02:24
Geplaatst door jan1974
Mijn boodschap is ook onwelkom, provocerend om precies te zijn. Ik heb al 2 strafpunten. Wat dat betreft is jouw boodschap lang zo onwelkom niet. Je moet dus opschieten met het mij overtuigen want ik heb bijna een ban.

Koran 33.48:

And be not compliant to the unbelievers and the hypocrites , and leave unregarded their annoying talk , and rely on Allah; and Allah is sufficient as a Protector.

Oeroeboeroe
27-07-05, 03:00
Geplaatst door Zwarte Schaap
Koran 33.48:

And be not compliant to the unbelievers and the hypocrites , and leave unregarded their annoying talk , and rely on Allah; and Allah is sufficient as a Protector.

Het verwijt is slechts tegen hen, die de mensen onrecht aandoen en ten onrechte in het land opstand veroorzaken. Dezen zullen een pijnlijke straf ontvangen. (Koran 42: 42)

Oeroeboeroe
27-07-05, 03:01
Geplaatst door Zwarte Schaap
Koran 33.48:

And be not compliant to the unbelievers and the hypocrites , and leave unregarded their annoying talk , and rely on Allah; and Allah is sufficient as a Protector.

Eet en drinkt van wat Allah heeft voortgebracht en wandelt niet op aarde, onheil stichtende. (Koran 2: 60)

jan1974
27-07-05, 09:30
Geplaatst door Oeroeboeroe
Artikel 1 is geen obstakel. Dat stimuleert ons juist tot zelfhandhaving op niveau. Nummer 14-achtige prestaties, dus.
Spreek voor jezelf. Niet voor mij.

Oeroeboeroe
27-07-05, 12:28
Geplaatst door jan1974
Spreek voor jezelf. Niet voor mij.

Dat ik niet voor jou sprak is algemeen bekend. :schreeuw:

jan1974
27-07-05, 13:16
Geplaatst door Oeroeboeroe
Dat ik niet voor jou sprak is algemeen bekend. :schreeuw:
Ik spreek wel voor mezelf. Artikel 1 stimuleert mij niet tot zelfhandhaving op niveau.

Oeroeboeroe
27-07-05, 13:19
Geplaatst door jan1974
Ik spreek wel voor mezelf. Artikel 1 stimuleert mij niet tot zelfhandhaving op niveau.

Daar heb je gelijk in. :gniffel:

Zwarte Kat
27-07-05, 15:12
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ook Joden en Christenen worden als ongelovigen genoemd in de Koran.

Ja diegenen die valselijk onder hen leven........


Zo geloof ik niet dat als hun het paradijs wordt beloofd dat het dus toegestaan is om een moslima te huwen.

Het toont in iedergeval aan dat zij niet onder de catagorie van "ongelovigen" vallen en dat het verbod om ongelovigen te huwen niet op hun van toepassing is.


Naar mijn mening wordt de term ongelovige ook gebruikt voor Christenen en Joden in algemene zin.

Dan zit je er naast met je persoonlijke mening.
Christenen en joden zijn lieden van het boek en dat zijn geen ongelovigen:

2:62. Voorzeker, de gelovigen, de Joden, de Christenen en de Sabianen - wie onder hen ook in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hen komen, noch zullen zij treuren.

5:69. Voorzeker, de gelovigen en de Joden en de Sabianen en de Christenen die in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten - over hen zal geen vrees komen, noch zullen zij treuren.

Ongelovigen daarintegen gaan naar de hel.
(ik zal de trits aan koran passages die dit bekrachtigen achterwege laten.)



"4.150": Surely those who disbelieve in Allah and His apostles and (those who) desire to make a distinction between Allah and His apostles and say: We believe in some and disbelieve in others, and desire to take a course between (this and) that.

Vers 4:150 is niet van toepassing op de gelovigen die in de openbaring en in de boodschappers van god geloven.


"4.151": These it is that are truly unbelievers , and We have prepared for the unbelievers a disgraceful chastisement.

Jajaja het is mij bekend dat de ongelovigen zullen rotten in de hel maar dit is niet van toepassing op de mensen van het boek.


"4.152": And those who believe in Allah and His apostles and do not make a distinction between any of them -- Allah will grant them their rewards; and Allah is Forgiving, Merciful.

Yep.
Maar dit zegt dus nog steeds niks over de christenen en de joden........



"4.153": The followers of the Book ask you to bring down to them a book from heaven; so indeed they demanded of Musa a greater thing than that, for they said: Show us Allah manifestly; so the lightning overtook them on account of their injustice. Then they took the calf (for a god), after clear signs had come to them, but We pardoned this; and We gave to Musa clear authority.
"4.154": And We lifted the mountain (Sainai) over them at (the taking of the covenant) and We said to them: Enter the door making obeisance; and We said to them: Do not exceed the limits of the Sabbath, and We made with them a firm covenant.
"4.155": Therefore, for their breaking their covenant and their disbelief in the communications of Allah and their killing the prophets wrongfully and their saying: Our hearts are covered; nay! Allah set a seal upon them owing to their unbelief, so they shall not believe except a few.

Dit gaat over degenen die niet in de waarschuwingen van de prefeet geloven. Dit is niet van toepassing op de gelovigen die wel in 1 god geloven, in de openbaring en in de laatste Dag.


"4.156": And for their unbelief and for their having uttered against Marium a grievous calumny.

?
Wat wil je met deze passage zeggen?


"4.157": And their saying: Surely we have killed the Messiah, Isa son of Marium, the apostle of Allah; and they did not kill him nor did they crucify him, but it appeared to them so (like Isa) and most surely those who differ therein are only in a doubt about it; they have no knowledge respecting it, but only follow a conjecture, and they killed him not for sure.

?
Wat wil je met deze passage zeggen?


Naar mijn mening wordt ongelovige hier gebruikt in algemene zin. Het gaat over moslims en hun tegenstanders in het algemeen.
]De tegenstanders worden omschreven als tegenovergesteld aan true believer, de disbeliever.

Het gaat om de ongelovigen die niet in de profetie en in de openbaring geloven. Die de boodschap van de waarschuwer naast zich neerleggen.
Dat slaat dus niet op de gelovigen van de mensen van het boek want die geloven wel in de openbaring, in 1 god en in de laatse Dag:

2:62. Voorzeker, de gelovigen, de Joden, de Christenen en de Sabianen - wie onder hen ook in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hen komen, noch zullen zij treuren.

5:69. Voorzeker, de gelovigen en de Joden en de Sabianen en de Christenen die in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten - over hen zal geen vrees komen, noch zullen zij treuren.



60:10. O you who believe!

In die vers wordt dan behandelt of gelovige vluchtelingen van de tegenpartij asiel krijgen of niet. Ze krijgen asiel als ze tonen dat ze gelovig zijn. Waaraan moet haar geloof voldoen?

Ze moeten voldoen aan hun geloof in 1 god. Alsmede hun geloof in de laatse Dag en in de opebaring. En zich als een goed mens gedragen en leven naar de regels van hun geloof.



60:12. O Prophet! When believing women come to you to give you the Bai'â (pledge), that they will not associate anything in worship with Allâh , that they will not steal, that they will not commit illegal sexual intercourse, that they will not kill their children, that they will not utter slander, intentionally forging falsehood (i.e. by making illegal children belonging to their husbands), and that they will not disobey you in any Ma'rûf (Islâmic Monotheism and all that which Islâm ordains) then accept their Bai'â (pledge), and ask Allâh to forgive them, Verily, Allâh is Oft-Forgiving, Most Merciful.

Een Christenvrouw zou dus niet geaccepteerd worden, in deze zin wordt ze gezien als disbeliever omdat ze iets anders ''associate in worship with Allâh''

Een christenvrouw zou wel geaccepteert worden:

2:62. Voorzeker, de gelovigen, de Joden, de Christenen en de Sabianen - wie onder hen ook in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hen komen, noch zullen zij treuren.

5:69. Voorzeker, de gelovigen en de Joden en de Sabianen en de Christenen die in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten - over hen zal geen vrees komen, noch zullen zij treuren.

Een christenvrouw is dus geen "disbeliever"............
Ongelovigen gaan naar de hel.

Overigens slaat koran passage 60:12 op de mensen die zich t.a.v. Mohammed bekeerden tot de islam nadat de moslims de overwinning op Mekka hadden gewonnen.



Mij overtuigen die bronnen van jou niet.

Tsja, als jij als moslim de tafsir, de overleveringen van Mohammed en de koran niet overtuigend vindt dan neem je het blijkbaar ook niet serieus. Dan houdt het op.
Je kiest er dus voor om je eigen interpretaties te hebben die los van deze bronnen staan.
Ik vraag me dan af waar jij je op beroept want het enige wat je aanhaalt zijn koran passages die niet terzake doen. Tot nog toe heb je mij nog niets aan bronmateriaal kunnen tonen die jouw stelling kan staven.



In de sjaria wel en dat is een hele belangrijke richtsnoer voor moslims inzake huwelijk.

De wet van god bestaat uit een aantal richtsnoeren die tesamen het islamitisch recht vormen. De 2 belangrijkste richtsnoeren zijn daarin de koran en de traditie van Mohammed. In beiden bronnen staat geen verbod voor moslimvrouwen om mensen van het boek te huwen.
De rechtsgeleerden putten blijkbaar uit een andere bron om hun verbod te rechtvaardigen.
Mijn vraag is dan ook wélke bron dat is en waar staat het dan neergeschreven?
Jij beweerd met stelligheid dat het verbod er is dus moet het een makkie voor je zijn om het mij te tonen. Temeer je al eerder liet weten dat er op het internet genoeg informatie erover te vinden is. Je wees me immers niet voor niets door naar Google.
Komt bij dat ik mag aannemen dat wat jij met stelligheid beweerd, dat ook zelf daadwerkelijk gelezen hebt en weet waar het vandaan komt anders zul je het toch niet met volle overtuiging beweren dunkt me.

Overigens is er nog een andere richtsnoer binnen het islamitisch recht waarop een moslima zich kan beroepen om te kunnen huwen met een christen of een jood:
De 'toelaatbaarheid', - handelingen die niet strijdig zijn met de koran en met de traditie van Mohammed zijn toegestaan binnen het islamitisch recht.
En volgens mij is er ook een regel binnen het islamitisch recht die stelt dat uitzonderingen worden toegestaan op grond van plaatselijke gebruiken en gewoonten. Maar ik weet niet of die toepasbaar is op huwelijkse voorwaarden.


Waarschijnlijk omdat die huwelijken niet voorkwamen. De regel was overduidelijk, bij zowel Christenen, joden en moslims zodat er geen problemen daarover waren dat ze dus terug te vinden zijn in een traditie.

Die huwelijken kwamen vast en zeker wel voor. In die tijd waren de joden in ruime mate aanwezig. ongetwijfeld zal er met hen ook huwelijken zijn afgesloten. Er waren immers in die tijd ook huwelijken tussen moslims en ongelovigen.


Je kunt het net zo goed lezen dat het er juist staat omdat het een uitzondering op de regel is. De hoofdregel is dat moslims met moslims huwen en voor mannen bij uitzondering een Christenvrouw of Jodin. En zoiezo is niet elke Christenvrouw of jodin toegestaan om te huwen.

Het doet er niet toe of het wel of niet een uitzondering is.

Oeroeboeroe
27-07-05, 15:22
Geplaatst door Zwarte Kat
Ja diegenen die valselijk onder hen leven........



Het toont in iedergeval aan dat zij niet onder de catagorie van "ongelovigen" vallen en dat het verbod om ongelovigen te huwen niet op hun van toepassing is.



Dan zit je er naast met je persoonlijke mening.
Christenen en joden zijn lieden van het boek en dat zijn geen ongelovigen:

2:62. Voorzeker, de gelovigen, de Joden, de Christenen en de Sabianen - wie onder hen ook in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hen komen, noch zullen zij treuren.

5:69. Voorzeker, de gelovigen en de Joden en de Sabianen en de Christenen die in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten - over hen zal geen vrees komen, noch zullen zij treuren.

Ongelovigen daarintegen gaan naar de hel.
(ik zal de trits aan koran passages die dit bekrachtigen achterwege laten.)




Vers 4:150 is niet van toepassing op de gelovigen die in de openbaring en in de boodschappers van god geloven.



Jajaja het is mij bekend dat de ongelovigen zullen rotten in de hel maar dit is niet van toepassing op de mensen van het boek.



Yep.
Maar dit zegt dus nog steeds niks over de christenen en de joden........




Dit gaat over degenen die niet in de waarschuwingen van de prefeet geloven. Dit is niet van toepassing op de gelovigen die wel in 1 god geloven, in de openbaring en in de laatste Dag.



?
Wat wil je met deze passage zeggen?



?
Wat wil je met deze passage zeggen?



Het gaat om de ongelovigen die niet in de profetie en in de openbaring geloven. Die de boodschap van de waarschuwer naast zich neerleggen.
Dat slaat dus niet op de gelovigen van de mensen van het boek want die geloven wel in de openbaring, in 1 god en in de laatse Dag:

5:69. Voorzeker, de gelovigen en de Joden en de Sabianen en de Christenen die in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten - over hen zal geen vrees komen, noch zullen zij treuren.




Ze moeten voldoen aan hun geloof in 1 god. Alsmede hun geloof in de laatse Dag en in de opebaring. En zich als een goed mens gedragen en leven naar de regels van hun geloof.




Een christenvrouw zou wel geaccepteert worden:

2:62. Voorzeker, de gelovigen, de Joden, de Christenen en de Sabianen - wie onder hen ook in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hen komen, noch zullen zij treuren.

5:69. Voorzeker, de gelovigen en de Joden en de Sabianen en de Christenen die in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten - over hen zal geen vrees komen, noch zullen zij treuren.

Een christenvrouw is dus geen "disbeliever"............
Ongelovigen gaan naar de hel.

Overigens slaat koran passage 60:12 op de mensen die zich t.a.v. Mohammed bekeerden tot de islam nadat de moslims de overwinning op Mekka hadden gewonnen.




Tsja, als jij als moslim de tafsir, de overleveringen van Mohammed en de koran niet serieus neemt dan houdt het op.
Het minste wat ik van je verwacht is dat je deze bronnen wél serieus neemt. Dat doe ik als niet-moslim ook.
Doe je dat niet dan is het einde discussie. Dan hebben we namelijk geen enkele gemeenschappelijke grond waarop we de discussie kunnen voeren.



De wet van god bestaat uit een aantal richtsnoeren die tesamen het islamitisch recht vormen. De 2 belangrijkste richtsnoeren zijn daarin de koran en de traditie van Mohammed. In beiden bronnen staat geen verbod voor moslimvrouwen om mensen van het boek te huwen.
De rechtsgeleerden putten blijkbaar uit een andere bron om hun verbod te rechtvaardigen.
Mijn vraag is dan ook wélke bron dat is en waar staat het dan neergeschreven?
Jij beweerd met stelligheid dat het verbod er is dus moet het een makkie voor je zijn om het mij te tonen. Temeer je al eerder liet weten dat er op het internet genoeg informatie erover te vinden is. Je wees me immers niet voor niets door naar Google.
Komt bij dat ik mag aannemen dat wat jij met stelligheid beweerd, dat ook zelf daadwerkelijk gelezen hebt en weet waar het vandaan komt anders zul je het toch niet met volle overtuiging beweren dunkt me.

Overigens is er nog een andere richtsnoer binnen het islamitisch recht waarop een moslima zich kan beroepen om te kunnen huwen met een christen of een jood:
De 'toelaatbaarheid', - handelingen die niet strijdig zijn met de koran en met de traditie van Mohammed zijn toegestaan binnen het islamitisch recht.
En volgens mij is er ook een regel binnen het islamitisch recht die stelt dat uitzonderingen worden toegestaan op grond van plaatselijke gebruiken en gewoonten.



Die huwelijken kwamen vast en zeker wel voor. In die tijd waren de joden in ruime mate aanwezig. ongetwijfeld zal er ook onderling huwelijken zijn afgesloten. Er waren immers in die tijd ook huwelijken tussen moslims en ongelovigen.



Het doet er niet toe of het wel of niet een uitzondering is.

Dank voor deze verhelderende bijdrage, Zwarte Kat. Even terzijde: wat zijn Sabianen?

Rabi'ah.
27-07-05, 15:26
Geplaatst door Oeroeboeroe
Dank voor deze verhelderende bijdrage, Zwarte Kat. Even terzijde: wat zijn Sabianen?

Das niet helemaal duidelijk. Of een gnostisch-christelijke sekte, of zoroastriërs.

Oeroeboeroe
27-07-05, 15:46
Geplaatst door Rabi'ah.
Das niet helemaal duidelijk. Of een gnostisch-christelijke sekte, of zoroastriërs.

De good old zoroastriërs, aha...

Hunnie van de profeet Zaratushtra, dus. :fpetaf:

Zwarte Kat
27-07-05, 15:54
Geplaatst door Oeroeboeroe
De good old zoroastriërs, aha...

Hunnie van de profeet Zaratushtra, dus. :fpetaf:

Ik moet me toch eens gaan verdiepen in die oude benamingen want ze zeggen me weinig. :o

Ik weet alleen dat de Sabiërs een semi-christelijke groepering waren.

mark61
27-07-05, 18:14
Geplaatst door Zwarte Kat
Ik moet me toch eens gaan verdiepen in die oude benamingen want ze zeggen me weinig. :o

Er zijn anders nog miljoenen Zertushti's (aanhangers van Zoroaster/Zarathustra dus) in Iran, en in India, waar ze Parsees heten.