PDA

Bekijk Volledige Versie : Terrorisme; Het begint met een stel jongens.



Column van de week
25-07-05, 13:34
Terrorisme; Het begint met een stel jongens.



In gesprekken met zelfmoordcommando's zien psychologen vooral hoe volkomen normaal ze eigenlijk zijn Op internet vinden ze geestverwanten waardoor ze geen idee meer hebben hoe klein hun wereld is

Ze zijn niet getikt, extreem religieus, wanhopig, of gehersenspoeld. Wat de zelfmoordterrorist drijft is woede. En isolement.


De grote vraag is waar en wanneer de vier jonge mannen uit Leeds en Luton besloten dat het doel in hun leven was om ermee op te houden.

In het Iqra Learning Centre misschien, de islamitische boekhandel in Leeds, waar ze regelmatig kwamen en waar onder de toonbank video's werden verkocht van moorden en verkrachtingen in Bosnie, Tsjetsjenie en Irak -video's die een man tot razernij kunnen brengen?

Of in het Hamara Youth Access Point, het jeugdhonk waar de dertigjarige vrijwilliger Mohammed Sidique Khan zich ontfermde over jongens als de student Shehzad Tanweer (22) en scholier Hasib Hussein (18)?

Of toch in Pakistan, waar Hussein in juli 2004 arriveerde en waar Khan met Tanweer tussen november en februari in enkele madrassa's vertoefde, de koranscholen die ook aan Al Qa'ida-leden onderdak verlenen?

Hoe dan ook: ergens moet iets gebeurd zijn. Hoe kan het anders dat vier ogenschijnlijk voorbeeldig geintegreerde Britten op zomaar een donderdagochtend richting Londen togen om zichzelf op te blazen?

Het is minder raar dan het lijkt, zegt onderzoeker dr. Robert Pape van de universiteit van Chicago en schrijver van het boek Dying to Win . Het misverstand bestaat nog steeds dat zelfmoordterroristen in uitzichtloze situaties verkeren, dat ze arm en labiel zijn, en daardoor makkelijk te ronselen. Maar Pape, die de motieven en achtergronden van 462 zelfmoordstrijders sinds 1980 heeft onderzocht, komt tot heel andere conclusies. 'De meesten komen uit uit middenklasseen arbeidersgezinnen, zijn redelijk opgeleid, hebben geen gewelddadig verleden en geen psychologische problemen. De vier Britten passen in dat patroon.'

Maagden

Het gaat meestal om tamelijk bemiddelde mensen, zegt de Amerikaanse antropoloog dr. Scott Atran van de universiteit van Michigan en het Centre National de la Recherche Scientifique in Parijs. 'Armoede is nooit een reden voor revolutie, integendeel. Terroristen zijn geen mensen die meer willen, maar juist bereid zijn om offers te brengen.'

Nog een misverstand: dat die offerbereidheid zou voortkomen uit religieuze motieven. 'Met godsdienst heeft het allemaal weinig te maken', zegt Atran. Ariel Merari van de universiteit van Tel Aviv, autoriteit op het gebied van Palestijnse zelfmoordaanslagen: 'Slechts enkelen denken er een snelle toegang tot het paradijs mee te verdienen. Die 72 maagden zijn hooguit een bonus.'

De offerbereidheid komt voort uit pure woede, zeggen alle deskundigen. Uit het onderzoek van Pape blijkt dat die woede in 95 procent van de door hem bestudeerde gevallen wordt gevoed door de aanwezigheid van vijandelijke troepen op het door de zelfmoordstrijder gekoesterde grondgebied. 'Voor de vier van Londen is de Britse aanwezigheid in Irak het grote punt geweest', denkt Pape.

De Britse premier Tony Blair ontkende deze week echter dat de aanslagen het gevolg waren van de bezetting van Irak. Het zou gaan om een 'evil ideology' die zich keert tegen de westerse waarden. Fundamenteel fout, zegt Pape. 'Deze jongens omarmden juist de Britse waarden. Eentje speelde zo ongeveer cricket tot zijn dood.'

Woede dus. Maar waarom de woede van deze vier leidde tot 55 doden, en die van duizenden andere jongens niet, is minder makkelijk te beantwoorden. 'We kennen het precieze psychologische pad van de woede niet', zegt Pape. 'We weten niet bij wie de boosheid tot verzet zal leiden.'

Volgens de Israelische onderzoeker Merari is er geen duidelijk profiel waaraan de door hem bestudeerde zelfmoordstrijders voldoen. Het enige is dat ze eerder volgers dan leiders zijn, en dus relatief makkelijk te beinvloeden. 'De belangrijkste factor is echter niet de individuele psychologie, maar de groepspsychologie.'

Het begint gewoon met een stel jongens, zegt Atran. Ze voelen zich kwaad of beledigd, willen ergens bijhoren, zoeken een doel in het leven. Op internet vinden ze gelijkgestemden, waardoor ze geen idee meer hebben hoe klein hun wereld eigenlijk is. 'Internet is buitengewoon stimulerend. Wat je ook doet, je krijgt het idee dat je de wereld aan het veranderen bent.'

Zelfmoordterrorisme is daardoor, zo vinden de deskundigen, grotendeels een bottom-up proces. Een idee dat groeit zonder invloed van buitenaf. Het avontuur wordt bekrachtigd door de verwachte bewondering van de omgeving. In het geval van de Palestijnen is dat duidelijk: de portretten van de martelaren worden in massale optochten door de straten gedragen. Tijdens de intifada keurde zeventig tot tachtig procent van de bevolking de zelfmoordaanslagen goed. Nu, tijdens de wapenstilstand, is dat nog altijd de helft.

Voor de vier van Londen lijkt die goedkeuring er niet te zijn geweest, zo op het eerste gezicht. De familieleden van de daders distantieerden zich uitdrukkelijk van hun zoons en neven. Maar uit onderzoek, zegt Pape, is gebleken dat dertien procent van de Engelse moslims vindt dat de zelfmoordaanslagen gerechtvaardigd zijn. 'Vergeet ook hierbij de rol van internet niet', zegt Atran. 'Als dader weet je dat daar genoeg mensen zijn die je zullen bewonderen.'

Commitment

Is de eerste band tussen een aantal gelijkgestemden in een groep eenmaal gesmeed, dan groeit die verder, en is het lastig om daaruit te stappen. Peer pressure. Merari wijst op de IRA-hongerstakers in 1981, van wie er tien omkwamen. 'Nadat de eersten waren gestorven, zeiden de anderen: hoe kan ik nu stoppen? Het is een wederzijdse commitment.'

Over de rol van terroristische structuren, zoals Al Qa'ida, lopen de meningen van de experts uiteen. Volgens de klassieke opvattingen is er een organisatie nodig die de aspirant-zelfmoordterroristen verder helpt. 'Na hun zelf-radicalisering zijn er mensen nodig die hen aanmoedigen', zegt terrorismedeskundige Bruce Hoffman van adviesbureau RAND in Washington. 'Dat zijn de recruiters, de talentenjagers. Er zijn miljoenen boze, gefrustreerde jongens op de wereld - maar er zijn er maar weinigen die zelfmoordaanslagen plegen. Het verschil wordt gemaakt door de organisatie, die hen wel of niet recruteert. Merari: 'Het is de organisatie die de daders werft, uitrust, motiveert, en het doel bepaalt.'

Volgens Atran is de dynamiek in een groep zoals die in Leeds echter sterk genoeg om het zonder steun van buitenaf te kunnen stellen. 'Daar heb je geen Al Qa'ida voor nodig. De kennis van explosieven halen ze wel ergens vandaan.'

Pape: 'Dat die vier Engelsen door Al Qa'ida zijn geworven en in de madrassa's van Pakistan zijn gehersenspoeld is niet waar. Ze hadden hun besluit al genomen, ze moesten alleen nog leren hoe ze het moesten uitvoeren.'

Auteur: MICHAEL PERSSON
Copyright: De Volkskrant 23 juli 2005

GiovanniHN
25-07-05, 15:11
Heel goed artikel.

Jammer dat het door bijna niemand gelezen zal worden.

AARDIG
25-07-05, 15:57
Dit is hoe ik er grotendeels ook over denk. Eindelijk een antropoloog die zijn werk goed doet. Maar goed, hij hangt ook niet op fora om jongeren uit te schelden, als ze een afwijkende mening hebben.

Seif
25-07-05, 16:22
Alle analyses van het homegrown-terrorisme erkennen (impliciet) een deel van de oplossing, het verder terugdringen van het aantal Arabische en Islamitische immigranten.

Daarmee neem je niet de oorzaken weg, maar zorg je wel dat het probleem in ieder geval niet groter wordt in Nederland.

motransbeton
25-07-05, 17:31
Woede is het juiste woord . de rest is goed geaneliseerd.

GiovanniHN
25-07-05, 17:43
Geplaatst door Seif
Alle analyses van het homegrown-terrorisme erkennen (impliciet) een deel van de oplossing, het verder terugdringen van het aantal Arabische en Islamitische immigranten.

Daarmee neem je niet de oorzaken weg, maar zorg je wel dat het probleem in ieder geval niet groter wordt in Nederland.


Ja natuurlijk, racistische politiek is heel verstandig als het gaat om woede terug te dringen.

Zeker nu de bekeerlingen in beeld komen is het een geweldig plan om geen Islamitische immigranten meer toe te laten.

Seif
25-07-05, 17:50
Geplaatst door GiovanniHN
Ja natuurlijk, racistische politiek is heel verstandig als het gaat om woede terug te dringen.

Dus je bent een racist als je dit land niet graag ziet veranderen in een soort Bosnie aan de noordzee?

Etnisch en cultureel homogene naties zijn het beste. Dat is niet racistisch, maar realistisch.

Kijk maar eens hoevaak het fout gaat in andere landen, zoals bijvoorbeeld in de al eerder genoemde Balkan.

GiovanniHN
25-07-05, 17:54
Geplaatst door Seif
Dus je bent een racist als je dit land niet graag ziet veranderen in een soort Bosnie aan de noordzee?

Etnisch en cultureel homogene naties zijn het beste. Dat is niet racistisch, maar realistisch.

Kijk maar eens hoevaak het fout gaat in andere landen, zoals in de al eerder genoemde Balkan.


Op basis van religie iemand afwijzen is racisme.

Etnisch en cultureel homogene naties is de grootste onzin die er bestaat. Al is het alleen maar omdat geen enkele natie bestaat die in de loop der jaren niet is veranderd.

Verandering is zelfs nodig. Een cultuur moet groeien en verbeteren. Dat kan niet als andere culturen en ideeën worden afgewezen. Als dat het geval was geweest leefden we nog steeds in de middeleeuwen.

Soldim
25-07-05, 17:59
Geplaatst door GiovanniHN
[B]Op basis van religie iemand afwijzen is racisme.


't Is discriminatie ipv racisme, maar verboden is het!



Etnisch en cultureel homogene naties is de grootste onzin die er bestaat. Al is het alleen maar omdat geen enkele natie bestaat die in de loop der jaren niet is veranderd.

Verandering is zelfs nodig. Een cultuur moet groeien en verbeteren. Dat kan niet als andere culturen en ideeën worden afgewezen. Als dat het geval was geweest leefden we nog steeds in de middeleeuwen.

Geheel mee eens! :fpuh:

Oeroeboeroe
25-07-05, 18:06
Geplaatst door Soldim
't Is discriminatie ipv racisme, maar verboden is het!



Geheel mee eens! :fpuh:

Ik ook. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat je in alle objectiviteit kan vaststellen dat het druk is in Nederland!

En, zoals bekend, ....Druk=Druk! :nerd:

GiovanniHN
25-07-05, 18:18
Maar wat heeft 'drukte' te maken met terrorisme.

Sowieso is het simpel op te lossen door wat 'management'. Zelfde manier om files op te lossen.

Verspreid mensen uit de drukste steden over heel Nederland. In het hoge noorden is bijvoorbeeld nog voldoende plek.

Maar ja, dan krijg je weer gezeur dat mensen hun leven in de randstad niet achter willen laten.

Er zitten natuurlijk ook nadelen aan, door mensen naar Friesland te sturen krijgt bijvoorbeeld de Rotterdamse haven weer een personeelstekort.

Dus om even de simpele geesten onder ons te citeren. "Als het je niet bevalt ga je toch weg".

Feit blijft dat bepaalde delen in Nederland (en elk ander land) te overbevolkt zijn, omdat daar alles gebeurd. Daar is het werk, daar kan je carrière maken, dat zijn de plaatsen die immigranten kennen en dus ook naar toe gaan, daar is alles te vinden.

Zolang dat dus zo blijft, zijn die gebieden het drukst. En aangezien het zo goed als onmogelijk is om mensen gelijkmatig over Nederland te verspreiden (mensen willen niet, is economisch niet verantwoord) zal dat dus ook nooit gebeuren.

Oeroeboeroe
25-07-05, 18:28
Geplaatst door GiovanniHN
Maar wat heeft 'drukte' te maken met terrorisme.

Sowieso is het simpel op te lossen door wat 'management'. Zelfde manier om files op te lossen.

Verspreid mensen uit de drukste steden over heel Nederland. In het hoge noorden is bijvoorbeeld nog voldoende plek.

Maar ja, dan krijg je weer gezeur dat mensen hun leven in de randstad niet achter willen laten.

Er zitten natuurlijk ook nadelen aan, door mensen naar Friesland te sturen krijgt bijvoorbeeld de Rotterdamse haven weer een personeelstekort.

Dus om even de simpele geesten onder ons te citeren. "Als het je niet bevalt ga je toch weg".

Feit blijft dat bepaalde delen in Nederland (en elk ander land) te overbevolkt zijn, omdat daar alles gebeurd. Daar is het werk, daar kan je carrière maken, dat zijn de plaatsen die immigranten kennen en dus ook naar toe gaan, daar is alles te vinden.

Zolang dat dus zo blijft, zijn die gebieden het drukst. En aangezien het zo goed als onmogelijk is om mensen gelijkmatig over Nederland te verspreiden (mensen willen niet, is economisch niet verantwoord) zal dat dus ook nooit gebeuren.

Hoho, ik maakte maar een grapje, hoor! Drukte heeft niks met terrorisme te maken.

Wat wel zo is: Nederland staat in de top 5 van drukstbevolkte landen ter wereld. En omdat allochtonen, autochtonen en eskimo's allen hun Lebensjruimte nodig hebben, is het niet irreëel om te zeggen dat er een max zit aan wat je hier aan immigranten kan ontvangen, denk ik.

Wat overigens iets geheel anders is dan de grenzen dichtsmijten. :roken:

GiovanniHN
25-07-05, 18:50
Geplaatst door Oeroeboeroe
Hoho, ik maakte maar een grapje, hoor! Drukte heeft niks met terrorisme te maken.

Wat wel zo is: Nederland staat in de top 5 van drukstbevolkte landen ter wereld. En omdat allochtonen, autochtonen en eskimo's allen hun Lebensjruimte nodig hebben, is het niet irreëel om te zeggen dat er een max zit aan wat je hier aan immigranten kan ontvangen, denk ik.

Wat overigens iets geheel anders is dan de grenzen dichtsmijten. :roken:

Ach, met alle vergrijzing komt er weer voldoende plek vrij.

:hihi:

Oeroeboeroe
25-07-05, 18:53
Geplaatst door GiovanniHN
Ach, met alle vergrijzing komt er weer voldoende plek vrij.

:hihi:

In de kleuterscholen, ja! Maar als men er massaal lustig op los blijft leven tot zijn of haar honderdste, dan staat het overal binnenkort dus vol met aanleunwoningen!

GiovanniHN
25-07-05, 19:07
Geplaatst door Oeroeboeroe
In de kleuterscholen, ja! Maar als men er massaal lustig op los blijft leven tot zijn of haar honderdste, dan staat het overal binnenkort dus vol met aanleunwoningen!


Nou de meeste mensen hebben niet meer dan 20 jaar over. Dan heb je ook nog een keer de mensen die ongezond leven. Dus er komt wel weer aardig wat plek vrij. Het probleem is dus ook eerder een tekort over 20 jaar. Dan wordt immigratie weer gestimuleerd, die krijgen weer veel kinderen. En voor je het weet heb je weer een overschot.

De geschiedenis blijft zich nou eenmaal herhalen.

Oeroeboeroe
25-07-05, 19:15
Geplaatst door GiovanniHN
Nou de meeste mensen hebben niet meer dan 20 jaar over. Dan heb je ook nog een keer de mensen die ongezond leven. Dus er komt wel weer aardig wat plek vrij. Het probleem is dus ook eerder een tekort over 20 jaar. Dan wordt immigratie weer gestimuleerd, die krijgen weer veel kinderen. En voor je het weet heb je weer een overschot.

De geschiedenis blijft zich nou eenmaal herhalen.

'T is ook een beetje mijn voorkeur. Hou wel van een beetje rust. Ben zeer voor het in aantal terugdringen van de dierensoort "mens" op deze planeet. Maar da's persoonlijk.

Oeroeboeroe
25-07-05, 19:17
Geplaatst door Oeroeboeroe
'T is ook een beetje mijn voorkeur. Hou wel van een beetje rust. Ben zeer voor het in aantal terugdringen van de dierensoort "mens" op deze planeet. Maar da's persoonlijk.

Uiteraard niet d.m.v. genocide, maar gewoon met condooms enzo.

GiovanniHN
25-07-05, 20:07
Geplaatst door Oeroeboeroe
Uiteraard niet d.m.v. genocide, maar gewoon met condooms enzo.


Genocide is sneller.

Als ik ooit een poging doe om president van Europa te worden, stem op mij en ik zal ervoor zorgen.

Orakel
25-07-05, 20:20
Geplaatst door Seif
Alle analyses van het homegrown-terrorisme erkennen (impliciet) een deel van de oplossing, het verder terugdringen van het aantal Arabische en Islamitische immigranten.

Daarmee neem je niet de oorzaken weg, maar zorg je wel dat het probleem in ieder geval niet groter wordt in Nederland.

welke analyses heb je het dan over? Of heb je dat revisionistische stuk van Leon de Winter in de NYT zitten lezen en komt daar je wijsheid vandaan?

sjaen
25-07-05, 22:05
http://www.dagvandeaarde.nl/content.php?id=76


:zegniets:

Condemned
26-07-05, 20:02
Ik voel me ook wel eens geisoleerd omdat er mensen zijn die meer verdienen dan mij en dat deze regering de minder rijken steeds armer maakt en de rijken steeds rijker.Of omdat iemand anders wel een vriendin heeft en ik op dit moment niet.
Ik ben ook wel eens ontevreden.
Sterker nog ik zou de hele Nederlandse regering weg willen hebben en zeker VVD en CDA.

Maar ik zal het nooit in mijn hoofd halen om een politicus te bedreigen of het binnenhof op te blazen of zoiets debiels,want dan hoor je niet in Nederland thuis!
En dat is het verschil.
Zij zien mensenleven als iets onwaardigs,wij zien het leven als belangrijk.

Dan nog iets vreemds:

Ik zou van een Chinees (die hier al veel eerder waren dan Moslims) absoluut niet weten wat voor geloof zij hebben en ik heb ook nooit last van chinezen gehad door bomaanslagen of zo.
Wat ik vreemd hieraan vindt is dat wij nu bijna allemaal weten wat de Islam is en wat ze kan veroorzaken.

Let wel er is een scheiding tussen goede en slechte Moslims,en de goede zijn mensen die praten en niet iemand zijn nek af willen snijden omdat iemand iets over hen zegt.

Eke
26-07-05, 21:44
Geplaatst door Condemned

Ik ben ook wel eens ontevreden.



In plaats van gerichte kritiek te hebben in Engeland over de zaken die hun dwarszitten en die proberen aan te pakken
gebruiken zij hun woede door simpelweg :"de Westerling"(en daar horen ook de Moslims bij die in het Westen wonen)-als personificatie van het Slechte-te willen vernietigen

in de hoop dat dan ook het kwaad wat in iedereen meer of minder van nature aanwezig is
gezegevierd wordt en God's Vredesrijk hier op aarde kan komen.

Na heel veel ellende , maar hopelijk veel eerder,zal blijken wat oude wijze mannen al ge-openbaard hebben : het kwaad zit in ieder mens[, meer of minder, en je zult bij jezelf dit moeten verminderen ...

Zaiyo
29-07-05, 23:59
Geplaatst door Condemned
Wat ik vreemd hieraan vindt is dat wij nu bijna allemaal weten wat de Islam is en wat ze kan veroorzaken.

De grap, beste vriend, is dat je dat totaal niet weet.

michiel mans
30-07-05, 00:51
Mag ik weer? Check?

Oeroeboeroe
30-07-05, 01:06
Geplaatst door michiel mans
Mag ik weer? Check?

Ik denk dat die laatste waarschuwing verband hield met het woordje 'bent". Maarre, je zit er op. Join the club.

http://www.obst-gemuese.at/images/product/imgbig/ananas.jpg

drakenstein
31-07-05, 14:12
Geplaatst door GiovanniHN
Ach, met alle vergrijzing komt er weer voldoende plek vrij.

:hihi:
Ik denk dat je de plank behoorlijk mis slaat. In de toekomst wordt het steeds moeilijker (vooral voor moslimimmigranten) om hierheen te togen. Terecht overigens, want zoals het nu gaat, gaat het niet langer.

GiovanniHN
31-07-05, 14:18
Geplaatst door drakenstein
Ik denk dat je de plank behoorlijk mis slaat. In de toekomst wordt het steeds moeilijker (vooral voor moslimimmigranten) om hierheen te togen. Terecht overigens, want zoals het nu gaat, gaat het niet langer.


Ik sla de plank mis? Dus die oudjes gaan niet dood over 20 jaar?

De plannen om immigratie tegen te gaan zullen trouwens alleen meer nadelig werken in de toekomst. Omdat er een tekort komt aan arbeiders. Dus dan worden er weer veel immigranten naar NL gehaald en begint alles weer van voor af aan.

Maar ik heb het dan wel over de verre toekomst, denk 30 à 40 jaar.

drakenstein
31-07-05, 14:20
Geplaatst door Zaiyo
De grap, beste vriend, is dat je dat totaal niet weet.
Een beetje hetzelfde als je op een feestje (in iemand anders huis) gruwelijk misdragen om vervolgens het huis van de gastheer in de fik steken. "weten zij veel hoe ik verder in elkaar steek"

Moslims komen veel te weinig in het geweer tegen de radicale Islam.
Na de moord op Theo van Gogh bijvoorbeeld, proefde ik een soort gelaakte tevredenheid bij de meeste moslims. Zoiets is op zijn zachtst gezegd verdacht.............

drakenstein
31-07-05, 14:25
Geplaatst door GiovanniHN
Ik sla de plank mis? Dus die oudjes gaan niet dood over 20 jaar?

De plannen om immigratie tegen te gaan zullen trouwens alleen meer nadelig werken in de toekomst. Omdat er een tekort komt aan arbeiders. Dus dan worden er weer veel immigranten naar NL gehaald en begint alles weer van voor af aan.

Maar ik heb het dan wel over de verre toekomst, denk 30 à 40 jaar.
Mocht er in de toekomst behoefte zijn aan eventuele nieuwe arbeidskrachten, hebben we in oost Europa een ruim assortiment.

GiovanniHN
31-07-05, 14:32
Geplaatst door drakenstein
Mocht er in de toekomst behoefte zijn aan eventuele nieuwe arbeidskrachten, hebben we in oost Europa een ruim assortiment.


En dan begint alles weer van voor af aan.

Behalve als je nu al met een oog op de toekomst plannen maakt. Zodat je over 40 jaar gewoon voldoende mensen hebt die kunnen werken. En niet zit met een tekort omdat je die marokkanen zo stom vond.

drakenstein
31-07-05, 14:34
Geplaatst door GiovanniHN
En dan begint alles weer van voor af aan.

Behalve als je nu al met een oog op de toekomst plannen maakt. Zodat je over 40 jaar gewoon voldoende mensen hebt die kunnen werken. En niet zit met een tekort omdat je die marokkanen zo stom vond.
Je weet het leuk te brengen!

oorlam
31-07-05, 14:51
Geplaatst door GiovanniHN
Op basis van religie iemand afwijzen is racisme.

Etnisch en cultureel homogene naties is de grootste onzin die er bestaat. Al is het alleen maar omdat geen enkele natie bestaat die in de loop der jaren niet is veranderd.

Verandering is zelfs nodig. Een cultuur moet groeien en verbeteren. Dat kan niet als andere culturen en ideeën worden afgewezen. Als dat het geval was geweest leefden we nog steeds in de middeleeuwen.

zou het niet eerder kunnen dat we door het binnenhalen van sommige culturen met een sneltreinvaart terug naar de middeleeuwen worden gecatapulteerd?

GiovanniHN
31-07-05, 14:57
Geplaatst door oorlam
zou het niet eerder kunnen dat we door het binnenhalen van sommige culturen met een sneltreinvaart terug naar de middeleeuwen worden gecatapulteerd?

Nee, omdat je altijd zelf beslist wat je wel en niet accepteert.

Je moet bepaalde elementen uit die andere culturen nemen om je eigen cultuur te verrijken.

Het is natuurlijk dom om te zeggen, 'we laten alles toe'. Maar het is ook dom om te zeggen 'wij als cultuur zijn af en willen het behouden zoals het is'.

Oeroeboeroe
31-07-05, 16:06
Geplaatst door drakenstein
...een soort gelaakte tevredenheid...

:hihi:

Oeroeboeroe
31-07-05, 16:17
Geplaatst door GiovanniHN
Nee, omdat je altijd zelf beslist wat je wel en niet accepteert.

Je moet bepaalde elementen uit die andere culturen nemen om je eigen cultuur te verrijken.

Het is natuurlijk dom om te zeggen, 'we laten alles toe'. Maar het is ook dom om te zeggen 'wij als cultuur zijn af en willen het behouden zoals het is'. :duim:

mark61
31-07-05, 19:43
Geplaatst door Oeroeboeroe
:hihi:

Weet jij waar het over gaat? :confused:

mark61
31-07-05, 19:45
Geplaatst door drakenstein
In de toekomst wordt het steeds moeilijker (vooral voor moslimimmigranten) om hierheen te togen.

Tijgen, toog, getogen.

Niet van die gekke woorden gebruiken als je ze niet kent.

Oeroeboeroe
31-07-05, 19:56
Geplaatst door mark61
Weet jij waar het over gaat? :confused:

Ik citeer geenstijl.nl:

""Gispen" is ook zo'n mooi werkwoord. Het betekent een soort sjiek berispen, zeg maar. Ik wil hierbij iedereen gispen die niet eerst tot tien heeft geteld en een paar keer diep ademgehaald voordat ze reageerden. Of gelooft u werkelijk (en vooral blindelings) alles wat u op internet leest?"

"Een zelfde fenomeen doet zich voor bij het woord "laken". Ook heel krant."

:roker:


N.B: ik heb zelf hoofdletters toegevoegd, maar daarmee de boodschap waarschijnlijk niet gedenatureerd.

mark61
31-07-05, 20:01
Geplaatst door Oeroeboeroe
Ik citeer geenstijl.nl:
...N.B: ik heb zelf hoofdletters toegevoegd, maar daarmee de boodschap waarschijnlijk niet gedenatureerd.

Ik ken wel 'laken' en 'laakbaar', maar wat is 'gelaakte tevredenheid' in Wodan's naam?

Oeroeboeroe
31-07-05, 20:08
Geplaatst door mark61
Ik ken wel 'laken' en 'laakbaar', maar wat is 'gelaakte tevredenheid' in Wodan's naam?

Gegispte tevredenheid? :denk:

mark61
31-07-05, 20:12
Geplaatst door Oeroeboeroe
Gegispte tevredenheid? :denk:

Gegipst misschien. Door wie, waarom, hoe?

Wortel
02-08-05, 06:00
Uit het zinsverband maak ik op dat drakenstein zoiets bedoelt als "latente" of "besmuikte" tevredenheid. Puur taalkundig is gelaakte tevredenheid naar mijn idee de tevredenheid van de een die wordt afgekeurd, dus gegispt, gelaakt of, in hiphopjargon, gedist, door een ander. Dat bedoelt hij, dacht ik, niet te zeggen, maar in het verlengde van zijn betoog staat hij weer wel op dat standpunt. :wat?!:

Overigens een zeer boeiende en leerzame discussie die jij elders hebt met Ron Haleber en Orakel, Mark. Zeker die dieptescherpte over de sociale achtergronden en de krachten die daarbij in het spel zijn bij eerste en tweede generatie Marokkanen, mag er zijn.

Iglo
02-08-05, 08:09
Geplaatst door GiovanniHN
Nee, omdat je altijd zelf beslist wat je wel en niet accepteert.

Je moet bepaalde elementen uit die andere culturen nemen om je eigen cultuur te verrijken.

Het is natuurlijk dom om te zeggen, 'we laten alles toe'. Maar het is ook dom om te zeggen 'wij als cultuur zijn af en willen het behouden zoals het is'. Over wiens houding heb je het? De houding van het Westen, van Christenen, van Israel, van Islamieten of Wahabisten in het specifiek?

GiovanniHN
02-08-05, 11:49
Geplaatst door Iglo
Over wiens houding heb je het? De houding van het Westen, van Christenen, van Israel, van Islamieten of Wahabisten in het specifiek?


Dat geldt voor iedereen en voor elke cultuur. Zie het als een culturele evolutie, de goede elementen overleven de zwakke verdwijnen. Alleen kunnen wij als mens deze evolutie in de hand houden en zelf kiezen voor onze ontwikkeling. Religie kan bijvoorbeeld verboden worden of veranderd. Maar religie kan ook de dominante cultuur worden, dat hebben we allemaal zelf in de hand.

Maar als we er voor kiezen om te zeggen 'dit is onze cultuur en die is perfect'. Dan groeien we niet en aangezien niet een cultuur perfect is moeten we dat niet zeggen. We moeten blijven groeien en onze eigen culturele evolutie sturen.

Zaiyo
03-08-05, 11:20
Geplaatst door drakenstein
Een beetje hetzelfde als je op een feestje (in iemand anders huis) gruwelijk misdragen om vervolgens het huis van de gastheer in de fik steken. "weten zij veel hoe ik verder in elkaar steek"

Die jongen kwam hoogstwaarschijnlijk democratie brengen


Moslims komen veel te weinig in het geweer tegen de radicale Islam.
Na de moord op Theo van Gogh bijvoorbeeld, proefde ik een soort gelaakte tevredenheid bij de meeste moslims. Zoiets is op zijn zachtst gezegd verdacht.............

Zijn afwezigheid houdt mij 's nachts niet wakker