PDA

Bekijk Volledige Versie : Commissie pleit voor anoniem solliciteren



MO_NL
26-07-05, 11:28
Commissie pleit voor anoniem solliciteren als antwoord op discriminatie

De Commissie Gelijke Behandeling denkt dat anoniem solliciteren de oplossing is om discriminatie te voorkomen.

Uitspraak
De commissie deed uitspraak tegen een bedrijf dat een man met een Slavische achternaam niet aannam, maar een vriend die vrijwel dezelfde brief stuurde, wel uitnodigde voor een gesprek. Volgens de commissie komt dit regelmatig voor.

De commissie vindt dat naam, leeftijd en geslacht van de sollicitant door de afdeling personeelszaken onleesbaar moeten worden gemaakt voor degene die de brieven selecteert. In België wordt al met anonieme sollicitaties gewerkt.

bron: rtl-nieuws

Ik denk niet dat dit in de praktijk goed zal werken, er blijven volop mogelijkheden voor discriminerende bedrijven om in de persoonlijke gesprekken slappe excuses te bedenken om de allo's te lozen. Is er al iets bekend over de werking van anoniem solliciteren in Belgie?

delirious
26-07-05, 11:32
Geplaatst door MO_NL
Commissie pleit voor anoniem solliciteren als antwoord op discriminatie

De Commissie Gelijke Behandeling denkt dat anoniem solliciteren de oplossing is om discriminatie te voorkomen.

Uitspraak
De commissie deed uitspraak tegen een bedrijf dat een man met een Slavische achternaam niet aannam, maar een vriend die vrijwel dezelfde brief stuurde, wel uitnodigde voor een gesprek. Volgens de commissie komt dit regelmatig voor.

De commissie vindt dat naam, leeftijd en geslacht van de sollicitant door de afdeling personeelszaken onleesbaar moeten worden gemaakt voor degene die de brieven selecteert. In België wordt al met anonieme sollicitaties gewerkt.

bron: rtl-nieuws

Ik denk niet dat dit in de praktijk goed zal werken, er blijven volop mogelijkheden voor discriminerende bedrijven om in de persoonlijke gesprekken slappe excuses te bedenken om de allo's te lozen. Is er al iets bekend over de werking van anoniem solliciteren in Belgie?


Volgens Verdonk moeten we niet zeuren, er zijn immers geen bedrijven die discrimineren.

~Panthera~
26-07-05, 12:21
Geplaatst door delirious
Volgens Verdonk moeten we niet zeuren, er zijn immers geen bedrijven die discrimineren.


Nee joh, dat LIJKT maar zo. :moe:

delirious
26-07-05, 12:26
Geplaatst door ~Panthera~
Nee joh, dat LIJKT maar zo. :moe:


Stupid us. :rolleyes:

Tomas
26-07-05, 12:29
Bedrijven discrimineren en daar is zolang er zoiets als solliciteren bestaat niks aan te doen. Soliciteren is nu eenmaal legaal discrimineren. Alleen voorlichting en tijd zal het helen. Of soliciteren afschaffen natuurlijk, gewoon de staat laten toewijzen.

~Panthera~
26-07-05, 12:36
Geplaatst door Tomas
Bedrijven discrimineren en daar is zolang er zoiets als solliciteren bestaat niks aan te doen. Soliciteren is nu eenmaal legaal discrimineren. Alleen voorlichting en tijd zal het helen. Of soliciteren afschaffen natuurlijk, gewoon de staat laten toewijzen.


Allemaal best, maar dan moet Verdonk niet uit haar nek lullen, en zeggen dat dat niet zo is. :moe:

Alsof wij allemaal debiel zijn. :fuckit2:

Tomas
26-07-05, 12:37
Geplaatst door ~Panthera~
Allemaal best, maar dan moet Verdonk niet uit haar nek lullen, en zeggen dat dat niet zo is. :moe:

Alsof wij allemaal debiel zijn. :fuckit2:

Heb je het tegen mij?

~Panthera~
26-07-05, 12:39
Geplaatst door Tomas
Heb je het tegen mij?


Meer in het algemeen. :D

Tomas
26-07-05, 12:43
Geplaatst door ~Panthera~
Meer in het algemeen. :D

Maar Verdonk heeft in zoverre gelijk dat zeuren over discriminatie maar heel weinig helpt. Je moet het toch als fait accomplis accepteren en heel subtiel met voorlichting en positieve campagnes werken. En dan nog, bij de bedrijven waar ik het openlijk heb gezien zal dat alleen maar betekenen dat er dan weer Marokkanen de plaats van Turken in zullen nemen. Ook weer sneu voor die Turken.

observer
26-07-05, 14:13
dit idee is net zoiets als als snelheidsmeters verbieden zodat je kunt zeggen dat niemand te hard rijdt

het aannemen van iemand is een gewogen keuze, mijn ervaring is je diploma's de manier om binnen te komen, de rest is wie je bent.

heb nog nooit iemand aangenomen vanwege zijn diploma's, wel op wie hij(of zij is)

discrimineer ik daarbij, tuurlijk want ik maak keuzes

mijn voormalige werkgever zei altijd "als iemand moet wachten heb ik liever dat hij naar mijn secretaresse kijkt dan naar de klok" niet netjes maar hij had een punt.

Juliette
26-07-05, 21:20
Geplaatst door Tomas
Bedrijven discrimineren en daar is zolang er zoiets als solliciteren bestaat niks aan te doen. Soliciteren is nu eenmaal legaal discrimineren.

In principe eens. Maar je mag wel van bedrijven verwachten dat ze dat legaal discrimineren beperken tot de zaken die ertoe doen in het kader van die sollicitatie. Opleiding, ervaring, bekwaamheid.. En de rest van de zooi als cultuur, religie, hoofddoekje, etc erbuiten laten.

Oeroeboeroe
26-07-05, 21:37
Het heeft iets van een nederlaag slikken, dit soort maatregelen invoeren.

Maar als het werkt...waarom niet.

observer
26-07-05, 22:31
Geplaatst door Juliette
In principe eens. Maar je mag wel van bedrijven verwachten dat ze dat legaal discrimineren beperken tot de zaken die ertoe doen in het kader van die sollicitatie. Opleiding, ervaring, bekwaamheid.. En de rest van de zooi als cultuur, religie, hoofddoekje, etc erbuiten laten. en als dat er nu wel toe doet?

werken is meer dan opleiding en ervaring en bekwaamheid het is ook samenwerken in een team

cultuur religie is levensvisie het maakt je wie je bent

Oeroeboeroe
26-07-05, 22:37
Geplaatst door observer
en als dat er nu wel toe doet?werken is meer dan opleiding en ervaring en bekwaamheid het is ook samenwerken in een team

Op zich waar, maar dat een team niet functioneert kan aan de spits liggen, maar ook aan de middenvelder of zelfs de keeper (respect).

Met andere woorden: je poneert schapen in wolfspoep.

Juliette
26-07-05, 22:39
Geplaatst door observer
en als dat er nu wel toe doet?

werken is meer dan opleiding en ervaring en bekwaamheid het is ook samenwerken in een team

cultuur religie is levensvisie het maakt je wie je bent

Heel juist. Maar in het kader van de conclusie die je hieruit wil trekken is het nonsens. Die ingesteldheid kan je niet rieken of afleiden of wat dan ook uit iemands religie of cultuur. Dit is de dooddoener bij uitstek om mensen uit andere culturen te weren.

Je gaat er trouwens (heel vooringenomen) vanuit dat mensen uit andere culturen minder waardevolle arbeidskrachten zouden zijn. Zegt veel over jou.

jan1974
26-07-05, 22:52
Geplaatst door Juliette
.......iemands religie of cultuur. Dit is de dooddoener bij uitstek om mensen uit andere culturen te weren.
Aan mensen uit een andere cultuur weet je niet wat je hebt. Hun gedrag is minder voorspelbaar, omdat een andere cultuur anders is dan de eigen cultuur.

Er zijn ook situaties te bedenken waar een andere cultuur juist in je voordeel kan werken. Zowel voor jou als voor de werkgever.

Oeroeboeroe
26-07-05, 22:54
Geplaatst door jan1974
Aan mensen uit een andere cultuur weet je niet wat je hebt. Hun gedrag is minder voorspelbaar, omdat een andere cultuur anders is dan de eigen cultuur.

Er zijn ook situaties te bedenken waar een andere cultuur juist in je voordeel kan werken. Zowel voor jou als voor de werkgever.

http://www.elzahoeve.nl/Album10/13pup%20drol.JPG

Ins
26-07-05, 22:55
Ik heb er lang kritisch tegenovergestaan, maar ik zet nu ook niet meer mijn naam achteraan op een envelop als afzender (dan doen ze hem op zijn minst nog open) en in mijn online formulieren kies ik resoluut voor anoniem.

Oeroeboeroe
26-07-05, 22:58
Geplaatst door Ins
Ik heb er lang kritisch tegenovergestaan, maar ik zet nu ook niet meer mijn naam achteraan op een envelop als afzender (dan doen ze hem op zijn minst nog open) en in mijn online formulieren kies ik resoluut voor anoniem.

Zeer begrijpelijk.

Juliette
26-07-05, 22:58
Geplaatst door jan1974
Aan mensen uit een andere cultuur weet je niet wat je hebt. Hun gedrag is minder voorspelbaar, omdat een andere cultuur anders is dan de eigen cultuur.

Net daarom heb je als werkgever een aantal objectieve criteria nodig om die onvoorspelbaarheid zoveel mogelijk uit te sluiten (Opleiding, bekwaamheid, ervaring,...). Cultuur of religie is/ zijn geen objectief/ objectieve criterium/ criteria.

Juliette
26-07-05, 23:00
Geplaatst door Ins
Ik heb er lang kritisch tegenovergestaan, maar ik zet nu ook niet meer mijn naam achteraan op een envelop als afzender (dan doen ze hem op zijn minst nog open) en in mijn online formulieren kies ik resoluut voor anoniem.

Eens je zover bent. Daar moet je toch razend kwaad over worden?

jan1974
26-07-05, 23:12
Geplaatst door Juliette
Net daarom heb je als werkgever een aantal objectieve criteria nodig om die onvoorspelbaarheid zoveel mogelijk uit te sluiten (Opleiding, bekwaamheid, ervaring,...). Cultuur of religie is/ zijn geen objectief/ objectieve criterium/ criteria.
Werving en selectie is mensenwerk, dus subjectief. Het moet soms ook "klikken", net als bij relaties.

Een westerse naam erbij nemen is niet leuk, maar ik zeg ook niet dat er geen probleem is.

Ins
26-07-05, 23:19
Geplaatst door Juliette
Eens je zover bent. Daar moet je toch razend kwaad over worden?

Ben ik ook...Maar ja, niks aan te doen. Hopen dat ze mijn graad lezen, dat kan hen misschien over de streep halen. :duim:

Juliette
26-07-05, 23:20
Geplaatst door jan1974
Werving en selectie is mensenwerk, dus subjectief. Het moet soms ook "klikken", net als bij relaties.

Een westerse naam erbij nemen is niet leuk, maar ik zeg ook niet dat er geen probleem is.

Denk je de andere kant eens in. Keer op keer geweigerd om die vreemde naam (dit is geen verzinsel van mij, harde realiteit). Niet om die objectieve criteria die zo geroemd worden. Hoe zou je je voelen? En wat zou je eraan doen?

mark61
26-07-05, 23:21
Geplaatst door Ins
Ben ik ook...Maar ja, niks aan te doen. Hopen dat ze mijn graad lezen, dat kan hen misschien over de streep halen. :duim:

Tis walgelijk inderdaad. Sterkte! Ik kan je niet helpen in any case.

Ins
26-07-05, 23:22
Geplaatst door Juliette
Denk je de andere kant eens in. Keer op keer geweigerd om die vreemde naam (dit is geen verzinsel van mij, harde realiteit). Niet om die objectieve criteria die zo geroemd worden. Hoe zou je je voelen? En wat zou je eraan doen?

Wel, ik weet dat heel veel allochtonen, vooral mannelijke, reeds zijn overgegaan tot een naamsverandering. Dingen als Albert in plaats van Abdel. Tja, als dat helpt, beter dan niets, he.

Juliette
26-07-05, 23:27
Geplaatst door Ins
Wel, ik weet dat heel veel allochtonen, vooral mannelijke, reeds zijn overgegaan tot een naamsverandering. Dingen als Albert in plaats van Abdel. Tja, als dat helpt, beter dan niets, he.

Heel begrijpelijk. Maar belachelijk toch ook. Dat je je naam moet veranderen om aan een job te raken?

Ins
26-07-05, 23:35
Geplaatst door Juliette
Heel begrijpelijk. Maar belachelijk toch ook. Dat je je naam moet veranderen om aan een job te raken?

Moet je ook weten dat ze zachter zijn voor de vrouwelijke allochtonen dan de mannelijke omdat de mannelijke vaak geassocieerd worden met agressie en het hele verhaal ken je wel...Tenzij de vrouw een hoofddoek draagt, dat verhaal ken je ook wel. De meeste antwoorden die ik krijg spreken me aan met meneer, terwijl ik mevrouw ben...Heb nog niet echt een goeie oplossing daarvoor...Waar het kan geef ik in het cv aan dat het mevrouw is...Maar ik denk dat ze hem soms gewoon niet lezen, want sommigen blijven het gewoon bij meneer houden.

Oeroeboeroe
26-07-05, 23:46
Geplaatst door Ins
Wel, ik weet dat heel veel allochtonen, vooral mannelijke, reeds zijn overgegaan tot een naamsverandering. Dingen als Albert in plaats van Abdel. Tja, als dat helpt, beter dan niets, he.

????!!!! mis ik iets...????? :schok:

~Panthera~
26-07-05, 23:48
Geplaatst door Ins
Moet je ook weten dat ze zachter zijn voor de vrouwelijke allochtonen dan de mannelijke omdat de mannelijke vaak geassocieerd worden met agressie en het hele verhaal ken je wel...Tenzij de vrouw een hoofddoek draagt, dat verhaal ken je ook wel. De meeste antwoorden die ik krijg spreken me aan met meneer, terwijl ik mevrouw ben...Heb nog niet echt een goeie oplossing daarvoor...Waar het kan geef ik in het cv aan dat het mevrouw is...Maar ik denk dat ze hem soms gewoon niet lezen, want sommigen blijven het gewoon bij meneer houden.


Dat is toch afschuwelijk ?
Wat een ellende zeg. :droef:

jan1974
26-07-05, 23:49
Geplaatst door Juliette
Denk je de andere kant eens in. Keer op keer geweigerd om die vreemde naam (dit is geen verzinsel van mij, harde realiteit). Niet om die objectieve criteria die zo geroemd worden. Hoe zou je je voelen? En wat zou je eraan doen?
Ik zou me kut voelen.

Hopelijk zou ik me uitgedaagd voelen.

Ik zou er over gaan klagen. Er is in Nederland een klaagcultuur, je kunt er dingen mee gedaan krijgen. Klagen moet je goed doseren en op de juiste manier doen anders werkt het tegen jou.

Ik zou een westerse naam erbij nemen (uit pragmatisch oogpunt) en tijdens een eventueel gesprek proberen duidelijk te maken dat er een cultuurverschil kan zijn, wat de meerwaarde is van een multi-cultireel bedrijf.

Het moeilijke van solliciteren is dat de mensen van het bedrijf vertrouwen in je moeten krijgen.

Solliciteren vind ik een van de moeiljkste dingen die er is.

Juliette
26-07-05, 23:53
Geplaatst door Oeroeboeroe
????!!!! mis ik iets...????? :schok:

Niks. Welcome in this world

~Panthera~
26-07-05, 23:54
Geplaatst door jan1974
Ik zou me kut voelen.

En dat dus 365 dagen per jaar....etc etc


Hopelijk zou ik me uitgedaagd voelen.


Na 1 jaar vergaat ook dat je wel, denk ik.
Hoeveel teleurstelling kan een mens hebben, denk je ?


:fpetaf:

Oeroeboeroe
26-07-05, 23:59
Geplaatst door Juliette
Niks. Welcome in this world

Ik bedoel...Albert B. = Albert Ben Bounty ??????? :maf2:

Ins
27-07-05, 00:06
Geplaatst door ~Panthera~
En dat dus 365 dagen per jaar....etc etc



Na 1 jaar vergaat ook dat je wel, denk ik.
Hoeveel teleurstelling kan een mens hebben, denk je ?


:fpetaf:

Ja, dat's waar...Je kan niet eeuwig boos blijven...Maar Panthera was jij nu niet Antilliaans ofzo?...Ik heb hier eens nagevraagd in de omgeving en blijkbaar strekt het probleem zich verder uit dan alleen maar Arabieren. Ook zwarten en andere kleurlingen moeten er aan geloven.

~Panthera~
27-07-05, 00:13
Geplaatst door Ins
Ja, dat's waar...Je kan niet eeuwig boos blijven...Maar Panthera was jij nu niet Antilliaans ofzo?...Ik heb hier eens nagevraagd in de omgeving en blijkbaar strekt het probleem zich verder uit dan alleen maar Arabieren. Ook zwarten en andere kleurlingen moeten er aan geloven.



Nee meid, ben gewoon een witte kaaskop, zo gezegd.
Maar ik kan me er wel iets bij voorstellen, hoe het werkt: zeer demotiverend.
En ik weet wel zeker dat het zich verder uitstrekt dan Moslims; het klimaat wat er nu is wordt aardig in stand gehouden door sommigen in deze maatschappij.
En alles wat maar enigsinds "anders" is dan de gemiddelde 4 kamer-eensgezinswoning met witte bewoners moet er blijkbaar aan geloven.
Trap er niet in, ook dit gaat weer voorbij.
Sterkte ! Laat je niet kisten ! :duim:

Ins
27-07-05, 00:28
Geplaatst door ~Panthera~
Nee meid, ben gewoon een witte kaaskop, zo gezegd.
Maar ik kan me er wel iets bij voorstellen, hoe het werkt: zeer demotiverend.
En ik weet wel zeker dat het zich verder uitstrekt dan Moslims; het klimaat wat er nu is wordt aardig in stand gehouden door sommigen in deze maatschappij.
En alles wat maar enigsinds "anders" is dan de gemiddelde 4 kamer-eensgezinswoning met witte bewoners moet er blijkbaar aan geloven.
Trap er niet in, ook dit gaat weer voorbij.
Sterkte ! Laat je niet kisten ! :duim:

Nee zeker niet, daar ben ik veel te mondig voor. :D

jan1974
27-07-05, 10:26
Geplaatst door ~Panthera~
Na 1 jaar vergaat ook dat je wel, denk ik.
Hoeveel teleurstelling kan een mens hebben, denk je ?
Weet ik niet.

Aan de andere kant kan je moeilijk mensen aannemen uit medelijden.

~Panthera~
27-07-05, 10:40
Geplaatst door jan1974
Weet ik niet.

Aan de andere kant kan je moeilijk mensen aannemen uit medelijden.

Dat zeg ik ook niet, maar na 200 sollicitatiebrieven en constant afgewezen worden op je kleur of naam zou ik dus denken: krijg de schijt maar !
Een ander probeert het nog harder.
En nog een ander radicaliseert.
We zitten nl allemaal anders in elkaar.

observer
27-07-05, 12:08
Geplaatst door Juliette
Heel juist. Maar in het kader van de conclusie die je hieruit wil trekken is het nonsens. Die ingesteldheid kan je niet rieken of afleiden of wat dan ook uit iemands religie of cultuur. Dit is de dooddoener bij uitstek om mensen uit andere culturen te weren.

Je gaat er trouwens (heel vooringenomen) vanuit dat mensen uit andere culturen minder waardevolle arbeidskrachten zouden zijn. Zegt veel over jou. dat doe ik neit en waardeer het ook niet dat je me dat in mijn mond probeerd te leggen

zelfde zou gelden voor een blanke christen in een turkse slagerij

het hebben van een gemeenschappelijke basis en gedachtenwereld is zeker geen nadeel

observer
27-07-05, 12:10
Geplaatst door ~Panthera~
Dat zeg ik ook niet, maar na 200 sollicitatiebrieven en constant afgewezen worden op je kleur of naam zou ik dus denken: krijg de schijt maar !
Een ander probeert het nog harder.
En nog een ander radicaliseert.
We zitten nl allemaal anders in elkaar. gek genoeg ken ik genoeg blanke autochtonen die 200 keer of meer gesoliciteerd hebben

die kunnen zich echter niet verbergen achter hun afkomst of geloof, en hebben zelfs niet de luxe te radicaliseren en te concluderen dat het allemaal de schuld van de samenleving is

AARDIG
27-07-05, 15:51
Ik vind het heel erg dat er gediscrimineerd wordt, maar van mijn lang zal ze leven niet, dat ik anoniem ga solliciteren. Ik plak er nog een leuke foto bij. Ik heb het nooit meegemaakt, want mijn cv is nogal uniek, vergeleken met mijn leeftijdsgenoten. Maar als de werkgever een racist is, denk je niet dat ik er alsnog onder zal leiden. Je zal het elke dag moeten vergelden. Sorry, maar daar heb ik geen zin in. Ik solliciteer lekker live. Ze kunnen me toch niet weigeren.

Soldim
27-07-05, 16:10
Geplaatst door Ins
Waar het kan geef ik in het cv aan dat het mevrouw is...Maar ik denk dat ze hem soms gewoon niet lezen, want sommigen blijven het gewoon bij meneer houden.

<schaam>
'k Bekijk CV's over het algemeen zeer kort, voornamelijk opleiding en leeftijd
</schaam>

Het belangrijkste zijn voor mij de motiverings brief en de referentie brieven. Zolang ze maar kort en krachtig zijn. Drie kantjes betekend de 'Toch maar niet" stapel.

~Panthera~
27-07-05, 16:12
Geplaatst door observer
gek genoeg ken ik genoeg blanke autochtonen die 200 keer of meer gesoliciteerd hebben

die kunnen zich echter niet verbergen achter hun afkomst of geloof, en hebben zelfs niet de luxe te radicaliseren en te concluderen dat het allemaal de schuld van de samenleving is


Die zijn waarschijnlijk afgewezen op hun cv, in ieder geval niet op hun KLEUR of GELOOF.
DAT verschil heet discriminatie.

jan1974
27-07-05, 16:33
Geplaatst door ~Panthera~
Dat zeg ik ook niet, maar na 200 sollicitatiebrieven en constant afgewezen worden op je kleur of naam zou ik dus denken.........
Misschien moet je het solliciteren beperken tot bedrijven die al veel kleurlingen en gelovigen in dienst hebben. De kans dat je tijdens het solliciteren gediscriminineerd wordt is dan aanzienlijk kleiner.

Soldim
27-07-05, 16:33
Geplaatst door observer
gek genoeg ken ik genoeg blanke autochtonen die 200 keer of meer gesoliciteerd hebben

die kunnen zich echter niet verbergen achter hun afkomst of geloof, en hebben zelfs niet de luxe te radicaliseren en te concluderen dat het allemaal de schuld van de samenleving is

Ongetwijfeld zijn er zowel allochtonen als autochtonen die voortdurend afgewezen worden op hun ongeschiktheid voor een functie (sommigen wil je gewoon niet hebben).

Maar het is een onweerlegbaar feit dat van personen met dezelfe kwalificaties iemand met een westers klinkende naam eerder zal worden uigenodigd voor een gesprek. Das discriminatie, maar helaas helpt het verplichten om iemand van een bepaalde groep aan te nemen ook niemand.

observer
27-07-05, 20:53
Geplaatst door Soldim
Ongetwijfeld zijn er zowel allochtonen als autochtonen die voortdurend afgewezen worden op hun ongeschiktheid voor een functie (sommigen wil je gewoon niet hebben).

Maar het is een onweerlegbaar feit dat van personen met dezelfe kwalificaties iemand met een westers klinkende naam eerder zal worden uigenodigd voor een gesprek. Das discriminatie, maar helaas helpt het verplichten om iemand van een bepaalde groep aan te nemen ook niemand. blijft mijn punt iemand die werkt met mensen met wie hij of zij veel gemeen hebben zal het vaker naar zijn zin hebben (en omgekeerd beter werk doen)