PDA

Bekijk Volledige Versie : Vrouwen systematisch gediscrimineerd.



Juliette
26-07-05, 23:48
Vrouwen verdienen kwart minder dan mannen

mcu
26/07/2005

LEUVEN - Vrouwen verdienden tussen 1998 en 2002 gemiddeld 75 procent van het nettoloon van mannen. Meer dan de helft van die kloof is te wijten aan discriminatie. De loonkloof tussen mannen en vrouwen neemt wel af.
Dat blijkt uit resultaten van een enquête bij 2.000 mensen in het kader van het zogenaamde Panel Studie van Belgische Huishoudens. De Leuvense econoom Jozef Konings onderzocht de invloed van een hele reeks objectieve criteria zoals het soort job, de scholingsgraad, de sector en het aantal uren arbeid. Terwijl de gemiddelde loonkloof tussen mannen en vrouwen 31,1 procent bedraagt, vermindert dit percentage tot 17,4 procent indien men rekening houdt met de invloed van deze criteria. ,,Het andere deel van de loonkloof is te wijten aan discriminatie'', aldus de econoom.

Uit het onderzoek blijkt voorts dat de loonkloof tussen mannelijke en vrouwelijke werknemers afneemt. In 2002 bedroeg het gemiddelde nettoloon van vrouwen nog 79 procent van dat van mannen tegenover 75 procent voor de hele periode 1998-2002. Konings vermoedt een verband met het gelijke kansenbeleid van de overheid. Ook in andere landen blijkt zich een dalende tendens voor te doen.


De mate van discriminatie is hoger bij laaggeschoolden. Bij deze laatste groep kan bijna 70 procent van de loonkloof toegeschreven worden aan discriminatie, tegenover slechts 42 procent bij hooggeschoolden. In sterk concurrentiële sectoren is de loonkloof minder het gevolg van discriminatie dan in sectoren met zwakke concurrentie (70 versus 57 procent).

Copyright | De Standaard Online 2005

Oeroeboeroe
26-07-05, 23:48
Geplaatst door Juliette
Vrouwen verdienen kwart minder dan mannen

mcu
26/07/2005

LEUVEN - Vrouwen verdienden tussen 1998 en 2002 gemiddeld 75 procent van het nettoloon van mannen. Meer dan de helft van die kloof is te wijten aan discriminatie. De loonkloof tussen mannen en vrouwen neemt wel af.
Dat blijkt uit resultaten van een enquête bij 2.000 mensen in het kader van het zogenaamde Panel Studie van Belgische Huishoudens. De Leuvense econoom Jozef Konings onderzocht de invloed van een hele reeks objectieve criteria zoals het soort job, de scholingsgraad, de sector en het aantal uren arbeid. Terwijl de gemiddelde loonkloof tussen mannen en vrouwen 31,1 procent bedraagt, vermindert dit percentage tot 17,4 procent indien men rekening houdt met de invloed van deze criteria. ,,Het andere deel van de loonkloof is te wijten aan discriminatie'', aldus de econoom.

Uit het onderzoek blijkt voorts dat de loonkloof tussen mannelijke en vrouwelijke werknemers afneemt. In 2002 bedroeg het gemiddelde nettoloon van vrouwen nog 79 procent van dat van mannen tegenover 75 procent voor de hele periode 1998-2002. Konings vermoedt een verband met het gelijke kansenbeleid van de overheid. Ook in andere landen blijkt zich een dalende tendens voor te doen.


De mate van discriminatie is hoger bij laaggeschoolden. Bij deze laatste groep kan bijna 70 procent van de loonkloof toegeschreven worden aan discriminatie, tegenover slechts 42 procent bij hooggeschoolden. In sterk concurrentiële sectoren is de loonkloof minder het gevolg van discriminatie dan in sectoren met zwakke concurrentie (70 versus 57 procent).

Copyright | De Standaard Online 2005

Vrouwen werken ook minder hard.

Juliette
26-07-05, 23:49
Geplaatst door Oeroeboeroe
Vrouwen werken ook minder hard.

:wtf:

mark61
26-07-05, 23:51
Geplaatst door Juliette
:wtf:

Nou ja, OK, Belgische vrouwen...

Oeroeboeroe
26-07-05, 23:52
Geplaatst door Juliette
:wtf:

Sorry. Just the "evil me" :gsm: .














En toch is het zo.

jan1974
27-07-05, 00:01
Geplaatst door Juliette
Vrouwen verdienen kwart minder dan mannen
........ Leuvense econoom Jozef Konings ......

...... ,,Het andere deel van de loonkloof is te wijten aan discriminatie'', aldus de econoom.
Wat is dit voor overloper deze Jozef Konings. Als hij echt zo begaan is met de vrouwen dan maakt hij zijn eigen inkomen gewoon 0,0 zodat deze zogenaamde discrimninatie minder wordt.

Juliette
27-07-05, 00:03
Geplaatst door jan1974
Wat is dit voor overloper deze Jozef Konings. Als hij echt zo begaan is met de vrouwen dan maakt hij zijn eigen inkomen gewoon 0,0 zodat deze zogenaamde discrimninatie minder wordt.

Yep. Shoot the messenger. Lekker makkelijk.

Oeroeboeroe
27-07-05, 00:03
Geplaatst door jan1974
Wat is dit voor overloper deze Jozef Konings. Als hij echt zo begaan is met de vrouwen dan maakt hij zijn eigen inkomen gewoon 0,0 zodat deze zogenaamde discrimninatie minder wordt.

http://home.scarlet.be/~vw893949/2004/images/lob_100.jpg
Stekelbloemetjes (vleesetend)

Zwarte Schaap
27-07-05, 00:09
Ben benieuwd hoe voortvarend onze autochtonen deze ongelijkheid gaan bediscuseren. Wellicht dat ik als achterlijke moslim hier wat van kan leren.

Mijn eerste les wat ik tot nu toe geleerd heb is dat je er grapjes over moet maken om het een beetje te bagataliseren en zo een echte discussie uit te weg te lopen.

Oeroeboeroe
27-07-05, 00:13
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ben benieuwd hoe voortvarend onze autochtonen deze ongelijkheid gaan bediscuseren. Wellicht dat ik als achterlijke moslim hier wat van kan leren.

Mijn eerste les wat ik tot nu toe geleerd heb is dat je er grapjes over moet maken om het een beetje te bagataliseren en zo een echte discussie uit te weg te lopen.

Nee Schaap, grapjes over maken om

1. te voorkomen dat je zelf gaat kotsen;
2. de racist voor je te winnen;
3. dan secuur te choppen (figuurlijk bedoeld, zeg ik maar even voor de zekerheid).

jan1974
27-07-05, 00:20
Geplaatst door Juliette
Yep. Shoot the messenger. Lekker makkelijk.
Het is gewoon een ophitsend onderzoek en hij toont weinig solidariteit met andere mannen.

Vriend
27-07-05, 00:31
Vrouwen zijn ook niet gemaakt om te werken. Vrouwen moeten heel stil en mooi wezen en dan komt alles verder goed en kunnen ze hun huisje inrichten en hun nageltjes laten doen.

Oeroeboeroe
27-07-05, 00:35
Geplaatst door Vriend
Vrouwen zijn ook niet gemaakt om te werken. Vrouwen moeten heel stil en mooi wezen en dan komt alles verder goed en kunnen ze hun huisje inrichten en hun nageltjes laten doen.

Hoho, de handen van de vrouw zijn bij uitstek geschikt voor het verrichten van licht huishoudelijk werk....


(Zijn we al over the top? Er moet nu echt iemand gaan ingrijpen...een vrouw met ballen, zogezegd....)

Juliette
27-07-05, 00:37
Geplaatst door jan1974
Het is gewoon een ophitsend onderzoek en hij toont weinig solidariteit met andere mannen.

No solidarity intended. So shoot.

jan1974
27-07-05, 00:59
Geplaatst door Juliette
No solidarity intended. So shoot.
Daar ken ik hem niet goed genoeg voor. Deze man is wel hevig in de war. Waarschijnlijk is hij op zijn beurt weer opgehitst door vrouwen. Je ziet het wel vaker dat mannen weinig ruggegraat hebben.

Tafey Lewis
27-07-05, 13:03
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ben benieuwd hoe voortvarend onze autochtonen deze ongelijkheid gaan bediscuseren. Wellicht dat ik als achterlijke moslim hier wat van kan leren.

Mijn eerste les wat ik tot nu toe geleerd heb is dat je er grapjes over moet maken om het een beetje te bagataliseren en zo een echte discussie uit te weg te lopen.

ikke nie!
ik vind het walgelijk en zeker discriminerend moet meteen worden aangepakt.
het enkel feit dat de discriminatie in noord west europa wellicht het minst in de wereld is betekent niet dat het altijd beter kan.
gelukkig geeft onze wet daar ruime mogelijkheden voor.

Wide-O
27-07-05, 13:50
Er is nog veel werk aan de winkel dus.

Nochtans bestaan er voldoende HR mechanismen om dit soort scheeftrekkingen tegen te gaan.