PDA

Bekijk Volledige Versie : IQ kwestie van leven of dood



Marsipulami
27-07-05, 14:44
IQ kwestie van leven of dood


12:58:43


Darryl Atkins
ap
WASHINGTON - De Amerikaan Daryl Atkins zal binnen enkele dagen te weten komen of hij mag blijven leven of niet. Een jury in de Amerikaanse staat Virginia zal dan beslissen of de man ,,slim'' genoeg is om geëxecuteerd te worden. Alles zal afhangen van de IQ-test die Atkins moet ondergaan.

Wanneer uit die test blijkt dat de gevangene zwakzinnig is, zal hij zoals het in de Amerikaanse grondwet staat niet geëxecuteerd worden. Een paar IQ-punten kunnen dus het verschil betekenen tussen leven en dood.

Atkins, een veroordeelde moordenaar, schreef in 2002 geschiedenis. Aan de hand van zijn specifiek geval besliste het Amerikaanse hooggerechtshof dat een terechtstelling van een zwakzinnige in strijd met de grondwet en dus niet toelaatbaar is. Hoewel Atkins daardoor indirect het leven redde aan verschillende tientallen gevangenen, hielp de uitspraak hem ironisch genoeg zelf bitter weinig. De rechter van het hooggerechtshof laat het nu aan de staat Virginia over om te beslissen of Atkins moet sterven of niet.

Na zijn arrestatie moest Atkins naar goede Amerikaanse gewoonte een IQ-test ondergaan. Zijn score was 59. De wettelijk bepaalde grens in de Verenigde Staten is 70. Atkins was er dus zeker van dat hij niet geëxecuteerd zou worden. Maar de tegenpartij eiste een nieuwe IQ-test. Daaruit bleek dat Atkins een intelligentiequotiënt heeft van 74.

Volgens experts zouden de talrijke gesprekken met zijn advocaat de man ,,intellectueel gestimuleerd'' hebben. ,,Dit is echt een bijzonder tragische zaak'', stelt Richard Dieter van het informatiecentrum over de doodstraf in Washington. ,,Uiteindelijk kan de bijdrage van Atkins tot het redden van de levens van zwakzinnigen zijn eigen doodsvonnis betekenen.''

De Afro-Amerikaanse man was achttien toen hij samen met een medeplichtige in Virginia een 21-jarige luchtmachtsoldaat ontvoerde. Het tweetal dwong hun slachtoffer geld voor hen af te halen. Daarna brachten ze de jongeman naar een afgelegen plek en brachten hem met acht geweerschoten om het leven.

27/07/2005

~Panthera~
27-07-05, 15:04
Only in America. :kotsen:

Oeroeboeroe
27-07-05, 15:08
Geplaatst door ~Panthera~
Only in America. :kotsen:

Nee hoor, ook elders. Maar inderdaad wel zo walgelijk als jij zo treffend uitbeeldt. :roker:

gh.wille
27-07-05, 22:14
Geplaatst door Oeroeboeroe
Nee hoor, ook elders. Maar inderdaad wel zo walgelijk als jij zo treffend uitbeeldt. :roker:

Had ik ff geluk gehad en jij niet want jou I.Q ligt zooooooooo hoog ,
als de plint in een poppenhuis , en volgens jou ligt die van mij nog iets lager !

Aldus : hoop ik bij deze op nog enkele :gefeli:

V.G.G.

Oeroeboeroe
27-07-05, 23:16
Geplaatst door gh.wille
Had ik ff geluk gehad en jij niet want jou I.Q ligt zooooooooo hoog ,
als de plint in een poppenhuis , en volgens jou ligt die van mij nog iets lager !

Aldus : hoop ik bij deze op nog enkele :gefeli:

V.G.G.

Accepted. :engel: