PDA

Bekijk Volledige Versie : Lof van Samir A. voor moordenaar Van Gogh



sjaen
28-07-05, 15:50
Lof van Samir A. voor moordenaar Van Gogh
’Mohammed B. wil zijn leven aan Allah opofferen’
door Kustaw Bessems en Hélène Butijn
2005-07-28 - lezersreacties op dit artikel (45)

De onlangs vrijgesproken terrorismeverdachte Samir A. gunt de moordenaar van Theo van Gogh diens levenslange gevangenisstraf. Want het liefst wil je je hele leven voor Allah geven.


A. zat gisteren op de publieke tribune tijdens een pro formazitting in de zaak tegen de zogenoemde Hofstadgroep. Een zaak die hij bestempelde als heksenjacht op moslims. Hij reageerde op het vonnis tegen Mohammed B., de moordenaar van Theo van Gogh. „Mohammed B. wilde zijn hele leven aan Allah opofferen, dat is hem gelukt. Ik ben blij voor hem. Hij zal hiervoor worden beloond. Natuurlijk had ik liever gehad dat hij bij zijn daad was omgekomen. Dan was hij ook beloond en had hij minder ellende moeten doorstaan. Maar Allah is misschien wat anders met hem van plan.”

Samir denkt niet dat de celstraf zwaar wordt voor Mohammed B. „Die kan heel goed alleen zijn met Allah. Sommige mensen hebben anderen nodig om tegen te praten. Hij niet. Hij is sterk in zijn geloof.”

Het openbaar ministerie gebruikt de uitspraak tegen B. zoveel mogelijk in de zaak tegen de verdachten van de ’Hofstadgroep’. Het is een moeilijk onderzoek, verzuchtte officier van justitie Koos Plooy: ,,We moeten het soms hebben van kruimels. Maar van heel veel kruimels kunnen we een brood maken.”

B. is nu volgens het OM ’één van de belangrijkste verdachten’, de anderen zijn diens ’leerlingen, aanhangers en volgelingen’. Dat de rechtbank in Amsterdam het niet bewezen acht dat Mohammed hulp kreeg bij de moord op Theo van Gogh, doet er volgens het OM niet toe. ,,De groep ging één richting in: de fatale weg van B. en Al Issa.”

Die laatste zou de Syrische geestelijk leidsman van de groep zijn. Hij is voortvluchtig, maar zit volgens zijn familie in Syrië gevangen. Het OM probeert dat bevestigd te krijgen en hem te laten uitleveren.

Tijdens de zitting bleek ook dat de verdachte Ismaël A. is overgeplaatst omdat hij in de gevangenis zou hebben geronseld. Medegedetineerden zouden voor hem hebben gebogen en zijn hand gekust. Maar volgens A.’s advocaat is dat onzin.

Advocaat P. Plasman stelt dat geen er geen organisatie is met terroristisch oogmerk. Zijn cliënt, verdachte Rachid B. heeft zich slechts op een denkwijze ’georiënteerd’ en toegehoord, zegt Plasman.

Maar de officier benadrukte dat je tegenwoordig al strafbaar kunt zijn als je deelneemt aan een groep die uit is op het plegen van ernstige feiten. ,,Alles is nu gericht ingrijpen van de overheid als het nog niet te laat is.”

Plooy maakte gisteren ook bekend dat Samir A. in de Hofstadzaak niet wordt vervolgd, ook al wordt hij als lid gezien. Er loopt tegen hem wel nog een andere terreurzaak in hoger beroep.

Behalve Samir A. zaten twee broers van verdachten op de tribune. Een van hen zegt in een interview dat de Hofstadgroep niet extremistisch is, maar de andere gelooft dat het zijn plicht is om iedereen te doden die Allah of de profeet beledigt.

Bron: Trouw



:maf3:

Wortel
28-07-05, 16:20
Meer voer voor psychologen dan voor theologen.

ferrari
28-07-05, 16:24
Krijg je hier nou volgens die nieuwe ontwerp-wet één jaar cel voor?

Lijkt me toch wel erg in strijd met de vrijheid van meningsuiting. Laat die Samir en zijn vrienden maar lekker zeggen wat ze willen.

Het verderfelijke Nederland heeft daar een goed gezegde over: blaffende honden bijten niet :fuckit:

assassijn
28-07-05, 18:36
Hij reageerde op het vonnis tegen Mohammed B., de moordenaar van Theo van Gogh. „Mohammed B. wilde zijn hele leven aan Allah opofferen, dat is hem gelukt. Ik ben blij voor hem. Hij zal hiervoor worden beloond . Natuurlijk had ik liever gehad dat hij bij zijn daad was omgekomen. Dan was hij ook beloond en had hij minder ellende moeten doorstaan. Maar Allah is misschien wat anders met hem van plan .”

Daar gaat het meestal fout bij zulke figuren. Op een gegeven moment ontstijgen ze zichzelf en wanen zichzelf de schepper of als gelijke van de schepper.
Heeft niets met religie met maken, maar meer met grootheidswaanzin.

jochie
28-07-05, 19:58
Geplaatst door ferrari
Krijg je hier nou volgens die nieuwe ontwerp-wet één jaar cel voor?

Lijkt me toch wel erg in strijd met de vrijheid van meningsuiting. Laat die Samir en zijn vrienden maar lekker zeggen wat ze willen.

Het verderfelijke Nederland heeft daar een goed gezegde over: blaffende honden bijten niet :fuckit:

als Nederland zo verdervelijk is, waarom ben je hier dan? Ik gun jou een leven buiten dat verderfelijke Nederland. Ik ggun jou een one-way-ticket. Doe het toch! Vertrek toch!! voor je eigen gemoedstoestand, voor je eigen rust.

ferrari
28-07-05, 20:13
Geplaatst door jochie
als Nederland zo verdervelijk is, waarom ben je hier dan? Ik gun jou een leven buiten dat verderfelijke Nederland. Ik ggun jou een one-way-ticket. Doe het toch! Vertrek toch!! voor je eigen gemoedstoestand, voor je eigen rust.

Rustig, rustig, denk aan je kleine jongenshartje!
I was being cynical :wohaa:
Ik had het over 'het verderfelijke Nederland' (let op de 'f'), omdat Sam A en Mo B dat zo vinden.

jochie
28-07-05, 20:19
Geplaatst door ferrari
Rustig, rustig, denk aan je kleine jongenshartje!
I was being cynical :wohaa:
Ik had het over 'het verderfelijke Nederland' (let op de 'f'), omdat Sam A en Mo B dat zo vinden.

okay okay....

maar wat mij betreft doen blaffende honden in een hok, minder kwaad dan vrijlopende blaffende honden, dus goed plan van Donner! Opsluiten die hap!