PDA

Bekijk Volledige Versie : Is krab eten haram of hallal ?



Marsipulami
28-07-05, 23:30
? :fpiraat:

Orakel
28-07-05, 23:32
Geplaatst door Marsipulami
? :fpiraat:

:haha:

En hoezo trouwens? Is de vogelpest weer uitbroken daar bij zullie?

Oeroeboeroe
28-07-05, 23:33
Geplaatst door Marsipulami
? :fpiraat:


http://www.time2dive.nl/pics/Nieuws/krab%20rood1.jpg

Is mens eten haram of hallal? (als krab zijnde, zogezegd)

Marsipulami
28-07-05, 23:36
Jaa, maar...... ik was op zoek naar een serieus antwoord... :cheefbek:

Oeroeboeroe
28-07-05, 23:39
Geplaatst door Marsipulami
Jaa, maar...... ik was op zoek naar een serieus antwoord... :cheefbek:

Ik ook. Geen fauw idee. Ik schat: hallal.

sjaen
29-07-05, 00:04
Geplaatst door Oeroeboeroe
http://www.time2dive.nl/pics/Nieuws/krab%20rood1.jpg



Ieuw, is die echt?!

sjaen
29-07-05, 00:06
Geplaatst door Marsipulami
Jaa, maar...... ik was op zoek naar een serieus antwoord... :cheefbek:

Dit is een onderwerp voor Islam & meer, daar krijg je zeker antwoord.

:staart:

Marsipulami
29-07-05, 00:08
Bil@l -onze forum imam- zal het antwoord wel weten. Misschien leest hij deze thread wel.

Zwarte Schaap
29-07-05, 00:09
Uit het blote hoofd:

Er zijn verschillende meningen. De hoofdregel is dat wat uit de zee komt toegestaan is. Daaronder heb je meningen die nog allerlei eisen stellen. Zo kan volgens een bepaalde mening paling niet toegestaan zijn vanwege het ontbreken van vinnen. De meest strenge mening is dat als het in het water en op het land kan leven dat het niet toegestaan is.

Dan zou je dus volgens de strengste leer kunnen concluderen dat krab, die zowel op het land als in zee verkeert, niet toegestaan is.

Marsipulami
29-07-05, 00:13
Geplaatst door Zwarte Schaap
Uit het blote hoofd:

Er zijn verschillende meningen. De hoofdregel is dat wat uit de zee komt toegestaan is. Daaronder heb je meningen die nog allerlei eisen stellen. Zo kan volgens een bepaalde mening paling niet toegestaan zijn vanwege het ontbreken van vinnen. De meest strenge mening is dat als het in het water en op het land kan leven dat het niet toegestaan is.

Dan zou je dus volgens de strengste leer kunnen concluderen dat krab, die zowel op het land als in zee verkeert, niet toegestaan is.

De moslims hebben dringend een paus of een khalief nodig, dan zou het tenminste duidelijk zijn voor moslims zelf en voor outsiders wat het officiële standpunt is.

Oeroeboeroe
29-07-05, 00:16
Geplaatst door sjaen
Ieuw, is die echt?!

Wederom geen flauw idee. Ik schat: ja.

Zwarte Schaap
29-07-05, 00:22
Geplaatst door Marsipulami
De moslims hebben dringend een paus of een khalief nodig, dan zou het tenminste duidelijk zijn voor moslims zelf en voor outsiders wat het officiële standpunt is.

Stelde je daarom die vraag om moslims te moeten wijzen wat ze moeten doen?

Er zijn gewoon verschillende meningen daarover, basta. Het is geen halszaak in het geloof of je nu wel of geen krab eet. Come on zeg! Moet ik het hebben over de verschillend meningen in de katholieke kerk ondanks de aanwezigheid van een Paus?

sjaen
29-07-05, 00:27
Geplaatst door Oeroeboeroe
Wederom geen flauw idee. Ik schat: ja.

Ik zou wel willen weten waar die griezel rondzwemt!

~Panthera~
29-07-05, 00:42
Geplaatst door sjaen
Ik zou wel willen weten waar die griezel rondzwemt!

Alaska, en nu ook in Noorwegen. :D


http://news.nationalgeographic.com/kids/2004/03/giantcrab.html

gh.wille
29-07-05, 00:48
Geplaatst door Zwarte Schaap
Uit het blote hoofd:

Er zijn verschillende meningen. De hoofdregel is dat wat uit de zee komt toegestaan is. Daaronder heb je meningen die nog allerlei eisen stellen. Zo kan volgens een bepaalde mening paling niet toegestaan zijn vanwege het ontbreken van vinnen. De meest strenge mening is dat als het in het water en op het land kan leven dat het niet toegestaan is.

Dan zou je dus volgens de strengste leer kunnen concluderen dat krab, die zowel op het land als in zee verkeert, niet toegestaan is.

Een krab heeft geen vinnen een paling wel !

Toch ingewikkeld voor een MOSLIM , lijkt me .

V.G.G.

vlegeltje
29-07-05, 00:49
Geplaatst door Marsipulami
Bil@l -onze forum imam- zal het antwoord wel weten. Misschien leest hij deze thread wel.

Neuh, die is op vakantie naar Maroc.

Waar het wel lekker weer is...

vlegeltje
29-07-05, 00:51
Geplaatst door Zwarte Schaap
De hoofdregel is dat wat uit de zee komt toegestaan is.

Alles uit de zee is halal.

Daar zijn duidelijke hadiths over :student:





Maar ik ga ze niet voor je opzoeken :p

sjaen
29-07-05, 00:53
Geplaatst door ~Panthera~
Alaska, en nu ook in Noorwegen. :D


http://news.nationalgeographic.com/kids/2004/03/giantcrab.html


There are now 12 million crabs in the Barents Sea alone!


Dat wordt eten geblazen!!!

Oeroeboeroe
29-07-05, 00:56
Geplaatst door vlegeltje
Alles uit de zee is halal.

Daar zijn duidelijke hadiths over :student:





Maar ik ga ze niet voor je opzoeken :p


Hadith = reports on the sayings and the traditions of Prophet Muhammad (s.a.w.) or what he witnessed and approved are called Hadith. These are the real explanation, interpretation, and the living example of the Prophet (s.a.w.) for teachings of the Qur'an. His sayings are found in books called the Hadith books.

Some famous collectors of Hadith are Imam Al-Bukhari, Imam Muslim, Imam An-Nasa'i, Imam Abu Dawood, Imam At-Tirmizi, and Imam Majah. There are many others.




http://staff.science.uva.nl/~bobd/tvbs/payments/euro.jpg

~Panthera~
29-07-05, 00:58
Geplaatst door sjaen
There are now 12 million crabs in the Barents Sea alone!


Dat wordt eten geblazen!!!


:duim: Dacht het ff wel, ja. http://www.cosgan.de/images/midi/nahrung/a055.gif :hihi:

vlegeltje
29-07-05, 01:13
Geplaatst door Oeroeboeroe
Hadith = reports on the sayings and the traditions of Prophet Muhammad (s.a.w.) or what he witnessed and approved are called Hadith. These are the real explanation, interpretation, and the living example of the Prophet (s.a.w.) for teachings of the Qur'an. His sayings are found in books called the Hadith books.

Some famous collectors of Hadith are Imam Al-Bukhari, Imam Muslim, Imam An-Nasa'i, Imam Abu Dawood, Imam At-Tirmizi, and Imam Majah. There are many others.




http://staff.science.uva.nl/~bobd/tvbs/payments/euro.jpg

Ik zal er nog maar een muntje ingooien dan:

Een hadith kan sahih zijn of niet sahih.

Zwarte Schaap
29-07-05, 01:29
Geplaatst door vlegeltje
Alles uit de zee is halal.

Daar zijn duidelijke hadiths over :student:

Maar ik ga ze niet voor je opzoeken :p Het verschil tussen jouw en mijn antwoord is dat mijn reaktie completer is.

Oeroeboeroe
29-07-05, 01:29
Geplaatst door vlegeltje
Ik zal er nog maar een muntje ingooien dan:

Een hadith kan sahih zijn of niet sahih.

Bedoel je sahifah? :cola:

mark61
29-07-05, 01:47
Dan is er nog de regel dat je geen dieren mag eten die met hun handjes/pootjes eten. Wie doet er ff de hadith bij?

vlegeltje
29-07-05, 01:54
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het verschil tussen jouw en mijn antwoord is dat mijn reaktie completer is.

Maar mijn reactie is meer to the point en niet zo langdradig. :ego:

vlegeltje
29-07-05, 01:55
Geplaatst door Oeroeboeroe
Bedoel je sahifah? :cola:

antwoord kost je 50

Oeroeboeroe
29-07-05, 01:55
Geplaatst door mark61
Dan is er nog de regel dat je geen dieren mag eten die met hun handjes/pootjes eten. Wie doet er ff de hadith bij?

Voor mij nog te pro. :duizelig:

Montazer
29-07-05, 02:30
Alles uit de zee is haram, behalve vissen met schubben en garnalen.

Wij mogen geen krab eten.


It is very true that all creatures apart from prawns (shrimps) and fishes
that have scales are haram to eat. For this there are many ahadith.

Muhammad bin Muslim asked Imam Jaffer Al-Sadiq (AS) about a fish that has no
scales to which the Imam(AS) replied: " Eat of the fishes that have scales
and do not eat of the fishes that have no scales"

(Fiqh Al-Imam Jaffer Al-Sadiq by Jawad Mughniya Vol 4 Pg 368)

http://al-islam.org/organizations/aalimnetwork/msg00014.html

En Allah (swt) weet het het best.

Oeroeboeroe
29-07-05, 02:34
Geplaatst door vlegeltje
antwoord kost je 50

Haha. :(

vlegeltje
29-07-05, 02:36
Geplaatst door Montazer
Alles uit de zee is haram, behalve vissen met schubben en garnalen.

Wij mogen geen krab eten.



En Allah (swt) weet het het best.

De profeet en zijn gezellen hebben walvis gegeten. :roker:

vlegeltje
29-07-05, 02:37
Geplaatst door vlegeltje
De profeet en zijn gezellen hebben walvis gegeten. :roker:

Er was toen nog geen greenpeace :D

Oeroeboeroe
29-07-05, 02:39
Geplaatst door vlegeltje
Er was toen nog geen greenpeace :D

Technische term hiervoor?

Oeroeboeroe
29-07-05, 02:42
General Information
{ahl bu-kah'-ree}

Muhammad Ibn Ismail al-Bukhari, b. July 21, 810, d. Aug. 31, 870, was an Arabic scholar who compiled the sayings of Muhammad in a book, Al-Jami al-sahih , ranked second only to the Koran in influence among Muslims. Born in Bukhara, he made a pilgrimage to Mecca as a teenager and then spent 16 years traveling through Asia to listen to Muslim authorities, gathering traditions and sayings of the Prophet. Al-Bukhari's tomb, near Samarkand, is an important shrine for pilgrims

Wortel
29-07-05, 06:43
Word toch vegetarier. Tahoe is niet te versmaden. Dan kunnen die krabben gewoon in hun biotoop blijven.

Goodnight
29-07-05, 07:52
Ken sommige Islamitische Turken die zowel geen krab als garnalen eten.

Verhip, ik heb nu krabsalade op mijn brood...jullie brengen mij aan het twijfelen :mad:

Joesoef
29-07-05, 08:06
Geplaatst door Zwarte Schaap
Uit het blote hoofd:

Er zijn verschillende meningen. De hoofdregel is dat wat uit de zee komt toegestaan is. Daaronder heb je meningen die nog allerlei eisen stellen. Zo kan volgens een bepaalde mening paling niet toegestaan zijn vanwege het ontbreken van vinnen. De meest strenge mening is dat als het in het water en op het land kan leven dat het niet toegestaan is.

Dan zou je dus volgens de strengste leer kunnen concluderen dat krab, die zowel op het land als in zee verkeert, niet toegestaan is.


Er is een hadith die rept over schaaldieren welke niet zijn toegestaan. Paling is een aaseter die ook op land verkeerd, in principe is het verbod uit het feit dat het dier ook aan land kan verkeren.

Marsipulami
29-07-05, 08:30
Geplaatst door Montazer
Alles uit de zee is haram, behalve vissen met schubben en garnalen.

Wij mogen geen krab eten.



En Allah (swt) weet het het best.

Ah, dan mogen moslims ook geen mosselen eten ?

observer
29-07-05, 09:24
Geplaatst door ~Panthera~
:duim: Dacht het ff wel, ja. http://www.cosgan.de/images/midi/nahrung/a055.gif :hihi: heb een paar keer vna die king crab gegeten, heerlijk.

Wel erg duur geloof dat grootste deel naar japan gaat, zelfs in de vs zijn er nog geen 50 plekken waar je het kan eten

scharen zijn nog te doen, poten is een gevecht, zitten stekels op die ongeveer net zo groot zijn als doornen op rozen

sjaen
29-07-05, 09:36
Vandaag is het Vrijdag dus visdag.

Bon appetit

Montazer
29-07-05, 12:06
Geplaatst door Marsipulami
Ah, dan mogen moslims ook geen mosselen eten ?

Dat klopt, en ook geen slakken, enz. Alleen vissen met schubben en garnalen.

Rabi'ah.
29-07-05, 12:31
Geplaatst door Marsipulami
? :fpiraat:

Alles wat uit zee komt is halal.

Rabi'ah.
29-07-05, 12:32
Geplaatst door vlegeltje
Er was toen nog geen greenpeace :D

:hihi:

Marsipulami
29-07-05, 13:29
Geplaatst door Rabi'ah.
Alles wat uit zee komt is halal.

En krab die uit een blik komt ? :wijs:

Zwarte Schaap
29-07-05, 13:55
Geplaatst door Marsipulami
Ah, dan mogen moslims ook geen mosselen eten ? Er zijn verschillend rechtsscholen zoals je weet. Dit weet ik niet zeker omdat ik geen zin heb om het uit te zoeken maar ik dacht dus dat de hanifi's (vooral onder Turken) de strengste leer toepassen op sea-food. Zij eten geen krab, garnaal etc...

(Uit het blote hoofd, dus je moet het wel controleren, ik geef je maar een richting aan waar je het moet zoeken)

observer
29-07-05, 15:50
Geplaatst door Rabi'ah.
Alles wat uit zee komt is halal. ah vandaar dat al die marokkaanse jongens laatst in scheveningen stonden te kwijlen naar die meisjes die het water uitkwamen

mark61
29-07-05, 16:56
Geplaatst door Zwarte Schaap
(vooral onder Turken)

De meeste Turken eten alles wat uit zee komt. Dead or alive.

Marsipulami
29-07-05, 17:11
Geplaatst door mark61
De meeste Turken eten alles wat uit zee komt. Dead or alive.

In Nederlandse ziekenhuizen is krab dan weer haram voor moslims :p

"Ander vlees dat verboden is:
-Vlees van dieren die door wurgen, vallen, slaan, natuurlijke dood of door andere dieren zijn gedood.
-Vlees van vleesetende dieren met nagels (bijv. kat, hond).
-Krab, kreeft, garnalen, paling.
-Paardenvlees en ezelsvlees. (het paard en de ezel zijn voor de moslim edele dieren. Het eten van dit vlees is verboden, alleen in noodgevallen mag het worden gegeten.) "

Bron: http://www.ziekenverzorgende.nl/

Zwarte Schaap
29-07-05, 17:22
Geplaatst door mark61
De meeste Turken eten alles wat uit zee komt. Dead or alive. Dat zijn dan Turken die niet echt op de hoogte van de hanifi voedselregels zijn of ze negeren ze.

Wat ik in iedere geval duidelijk wilde maken is dat de hanifi school het strengst daar in is. In Nederland kennen we de hanifi rechtschool vooral van de Turken.

mark61
29-07-05, 17:24
Geplaatst door Marsipulami
In Nederlandse ziekenhuizen is krab dan weer haram voor moslims :p

"Ander vlees dat verboden is:
-Vlees van dieren die door wurgen, vallen, slaan, natuurlijke dood of door andere dieren zijn gedood.
-Vlees van vleesetende dieren met nagels (bijv. kat, hond).
-Krab, kreeft, garnalen, paling.
-Paardenvlees en ezelsvlees. (het paard en de ezel zijn voor de moslim edele dieren. Het eten van dit vlees is verboden, alleen in noodgevallen mag het worden gegeten.) "

Bron: http://www.ziekenverzorgende.nl/

Tis fijn dat ziekenhuizend Nederland dr überhaupt rekening mee houdt, en dan maar meteen op zijn strakst ook. De kans dat in een ziekenhuis krab wordt geserveerd is daarentegen weer bijzonder klein.

Overigens eten zat moslims paard, en, zeker in de dar ul-harb, breekt nood wetten. Zelfs een varken kan nog wel als dat het enige eetbare is in de verre omtrek.

Soldim
29-07-05, 17:30
Geplaatst door mark61


Overigens eten zat moslims paard, en, zeker in de dar ul-harb, breekt nood wetten. Zelfs een varken kan nog wel als dat het enige eetbare is in de verre omtrek.

Dat van die paarden is iets nieuws voor mij. 'k Ken moslims die paard eten (bewust of onbewust weet ik niet....).

mark61
29-07-05, 17:32
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat zijn dan Turken die niet echt op de hoogte van de hanifi voedselregels zijn of ze negeren ze.

Inderdaad, ze zijn niet goed op de hoogte en negeren ze. Volgens mijn informanten denken Turken ook eigenlijk nooit na over halal. Een term als 'halal kip', daar moeten ze vreselijk om lachen. Vooral als ze (even) uit Turkije overkomen, maar dat ligt ook wel voor de hand.
Varkens daarentegen, zelfs als ze worden gehouden voor export of sterrenhotels, roepen de grootste agressie op. Ken nog zo'n verhaal van een man die dacht een agrobusiness op te zetten. Werd keer op keer gesaboteerd.

mark61
29-07-05, 17:38
Geplaatst door Soldim
Dat van die paarden is iets nieuws voor mij. 'k Ken moslims die paard eten (bewust of onbewust weet ik niet....).

Ach, ik was eens bij een discussie tussen een Turkse en een Marokkaanse over het onderwerp. Liep tamelijk hoog op. Weet nou niet wie voor en tegen was. Ik neem aan dat paarden in de Turkse geschiedenis een veel grotere rol hebben gespeeld dan in de Marokkaanse, maar of je daar meer of minder knol van gaat eten, kweenie.

Marsipulami
29-07-05, 17:45
De Cyberimam van Derwish.nl heeft ook een antwoord:


Krab haram?
salaam lieve moslimgenoten,

Ik had gehoord dat krab haraam is en niet makruh dus is het misschien de hoogste vorm van makruh misschien ?

Jullie zijn echt goed alhamdoelillah , allah en zijn resoel zegenen jullie met hun beloofde rida incha Allah, amien
Wa-'Alaikum Salaam,

Als eerste een opmerking vooraf. Niets gebeurt zonder dat Allah (swt) ergens iets mee voor heeft. Het ontstaan van de verschillende rechtsscholen (Shafi', Maliki, Hanbali en Hanafi) is één van deze 'verborgen redenen' waarvan alleen Allah (swt) alleen de ware betekenis en aard kent. Als mens kunnen we alleen een poging wagen om er iets van te begrijpen.

Onze docenten (waaronder o.a. Shaykh dr. Tahir-ul-Qadri) hebben de 'hikmah' van de verschillende wetsscholen als volgt uitgelegd aan de hand van de verschillende opvattingen over bijvoorbeeld het halal zijn van 'seafood'.
Als je kijkt naar de geografische spreiding van de wetscholen, dan valt het je op dat de Malikitische school met name sterk aanwezig is in gebieden waar mensen erg afhankelijk zijn van de zee voor hun dagelijkse voedsel en voedingsstoffen. De Hanafitische rechtsschool daarentegen is sterk aanwezig in gebieden waar men juist helemaal niet afhankelijk is van de zee, maar veel doet aan bijvoorbeeld landbouw.

Deze geografische spreiding komt tot uiting in de wijze waarop men 'antwoorden' deduceert en herleidt tot de Quraan en Hadith. Zo zijn binnen de Malikitische rechtsschool alle soorten van krab toegestaan. De Hanafitische rechtsschol daarentegen staat geen enkele krab toe, omdat deze niet voldoet aan de definitie van 'vis'. De Shafi' rechtsschool daarentegen beredeneert dat landkrabben niet toegestaan zijn om te consumeren, maar waterkrabben wel.

De officiele categorie voor krabben binnen de Hanafitische rechtsschool (de school waar wij het meeste van afweten) is 'makruh tanzihan' (dus makruh dat leunt tegen haram aan, maar nog net geen haram verklaard kan worden vanwege de afwezigheid van duidelijke Quraan en/of Hadith teksten over het 'haram zijn' ervan).

Wallahu 'Alam.

Wassalaam,

derwish crew

Marsipulami
29-07-05, 17:51
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat zijn dan Turken die niet echt op de hoogte van de hanifi voedselregels zijn of ze negeren ze.

Wat ik in iedere geval duidelijk wilde maken is dat de hanifi school het strengst daar in is. In Nederland kennen we de hanifi rechtschool vooral van de Turken.

Welke rechtschool volg jij ?

mark61
29-07-05, 17:59
Geplaatst door Marsipulami
Welke rechtschool volg jij ?

Das een niet zo slimme vraag voor een verder veelwetend iemand als jij.

Of misschien moet ik zeggen dat de wetsscholen niet zo'n fantastisch belangrijke rol spelen in everyday life.

EDIT: jij niet weten malik = koning? De Marokkaanse welteverstaan. Al is het flauw, want hij heet naar de stichter, Malik ibn Anas, geloof ik.

Montazer
29-07-05, 18:00
Geplaatst door Marsipulami
In Nederlandse ziekenhuizen is krab dan weer haram voor moslims :p

"Ander vlees dat verboden is:
-Vlees van dieren die door wurgen, vallen, slaan, natuurlijke dood of door andere dieren zijn gedood.
-Vlees van vleesetende dieren met nagels (bijv. kat, hond).
-Krab, kreeft, garnalen, paling.
-Paardenvlees en ezelsvlees. (het paard en de ezel zijn voor de moslim edele dieren. Het eten van dit vlees is verboden, alleen in noodgevallen mag het worden gegeten.) "

Bron: http://www.ziekenverzorgende.nl/
Klopt allemaal behalve dat garnalen, paardenvlees en ezelsvlees haram zijn.

Het eten van paarden en ezelsvlees is makrouh (niet gewenst, maar ook niet verboden). Verder eten de shi'a ook geen konijn, de sunni's eten dat wel. Onderling hebben de sunni's verschillende meningen over wat halal is en wat niet. Bijvoorbeeld de shafi'i eten alles uit de zee.

mark61
29-07-05, 18:05
Geplaatst door Montazer
Klopt allemaal behalve dat garnalen, paardenvlees en ezelsvlees haram zijn.

Het eten van paarden en ezelsvlees is makrouh (niet gewenst, maar ook niet verboden).

Kijk, Montazer, das nou een lastig antwoord.

Zwarte Schaap
29-07-05, 18:28
Geplaatst door Marsipulami
Welke rechtschool volg jij ?

Marokkanen zijn van de Malikitische rechtschool. Ik zelf hou niet zo van de Islam indelen in fracties dus noem ik mezelf gewoon standaardmoslim.

Uit religieuze motieven eet ik geen paarden- en ezelsvlees. Voor de rest eet ik slakken, krab en de rest van de seafood als ik er kans voor krijg.

Ik ben wel van plan om strenger en scherper te gaan worden in mijn voedsel zoals geen produkten meer eten waarin dierlijke producten zoals gelatine in verwerkt wordt.


Van een eenmaal geslacht dier gaat werkelijk niets verloren. Het bewijs daarvoor staat in Vuren, waar op jaarbasis 150 miljoen kilo varkensbotten binnen worden gereden. Met eigen vrachtwagens zijn die opgehaald bij de grote uitsnijderijen van de vleesverwerkende industrie. [..]

Al bijna 175 jaar verstaat Gelatine Smits Beheer (GSB, inmiddels in samenwerking met zusterbedrijf Delft Gelatine) de kunst om uit deze beenderen gelatine te maken. In feite is dat de benaming voor het natuurlijke eiwit dat aan de beenderen wordt onttrokken. Het heeft geen geur, geen smaak, geen kleur en bevat geen calorieën, waardoor het ook veel gebruikt wordt in dieetproducten. Maar het heeft ook de krachtige eigenschappen van pure eiwitten en is om die reden terug te vinden in powerdrinks. Als bindmiddel en stabilisator wordt gelatine gebruikt in sauzen, puddingen, ijs, margarines en in heel veel soorten snoep. Van winegums tot drop en van marshmallows tot negerzoenen. Omdat gelatine na oplossing kleurloos is, kan er met kleurvloeistof iedere kleur aan worden gegeven. [..]

De grote doorbraken voor het product dateren uit het midden van de negentiende (fotografie) en het midden van de twintigste eeuw (farmacie). In de fotografie is gelatine de drager van de lichtgevoelige laag op de films; in de geneesmiddelenindustrie maken ze van gelatine zachte en harde capsules als omhulsel voor medicijnen, maar ook het dunne laagje om tabletten. Aan de zuiverheid van het product worden daarom extreem hoge eisen gesteld. Veel medicijnen zouden zelfs niet op de markt kunnen verschijnen zonder de hulp van gelatine, wat overigens ook geldt voor heel wat voedingsmiddelen. [..]

Bron: Brabants Dagblad 29/07/02

http://www.veganisme.non-profit.nl/gi/g55/g55_p04.htm

mark61
29-07-05, 18:44
.

Marsipulami
29-07-05, 21:07
Geplaatst door Zwarte Schaap


Ik ben wel van plan om strenger en scherper te gaan worden in mijn voedsel zoals geen produkten meer eten waarin dierlijke producten zoals gelatine in verwerkt wordt.

Dan moet je ongeveer stoppen met eten. Helemaal niks meer uit de supermarkt. Alleen nog groenten uit de tuin zelfgebakken brood en zelfgekweekt schapenvlees.

Marsipulami
29-07-05, 21:12
Geplaatst door Marsipulami
Dan moet je ongeveer stoppen met eten. Helemaal niks meer uit de supermarkt. Alleen nog groenten uit de tuin zelfgebakken brood en zelfgekweekt schapenvlees.

De islamitische variant van de hippies uit de jaren zestig. Alleen de geitenwollen sokken nog.

Soldim
29-07-05, 21:32
Geplaatst door Marsipulami
Alleen de geitenwollen sokken nog.

Altijd die geiten er weer bijhalen, he..........

:D

:haha:

Zwarte Schaap
29-07-05, 23:19
Geplaatst door Marsipulami
Dan moet je ongeveer stoppen met eten. Helemaal niks meer uit de supermarkt. Alleen nog groenten uit de tuin zelfgebakken brood en zelfgekweekt schapenvlees.

Dat is te sterk overdreven mars. Je kunt lezen en informatie opzoeken welke producten welke stoffen bevatte. (Dat doe ik trouwens al jaren uit gewoonte en intresse, bijna alles wat ik koop weet ik de voedingswaarde van). Ik eet vrijwel toch geen snoepjes en chips en dergelijke. Wat betreft vlees eet ik bijna alleen zelfgekweekte/geslachte kip en schaap.

Oeroeboeroe
30-07-05, 00:40
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat is te sterk overdreven mars. Je kunt lezen en informatie opzoeken welke producten welke stoffen bevatte. (Dat doe ik trouwens al jaren uit gewoonte en intresse, bijna alles wat ik koop weet ik de voedingswaarde van). Ik eet vrijwel toch geen snoepjes en chips en dergelijke. Wat betreft vlees eet ik bijna alleen zelfgekweekte/geslachte kip en schaap.

Misschien een rare vraag, Schaap, maar hoe sta je dan tegenover de economische aspecten daarvan? :boer:

sjo
30-07-05, 01:13
Geplaatst door Oeroeboeroe
Misschien een rare vraag, Schaap, maar hoe sta je dan tegenover de economische aspecten daarvan? :boer:

Waar mensen zich druk om maken...!!!

Over halal gesproken. Lekker meuten zo he ? De kogels en spijkerbommen vliegen om je oren. Gelatine ?.....me reet !!

gr.
sjo

Raffi
30-07-05, 18:58
Geplaatst door Montazer
Alles uit de zee is haram, behalve vissen met schubben en garnalen.

Wij mogen geen krab eten.



En Allah (swt) weet het het best.

hu alles wat schubben heeft??

Wta betreft koosher, zijn alleen waterbeesten die vinnen en schubben hebben koosher.

Vissen die vinnen en schubben hebben zijn volgens mij in ieder geval hallal.

Wat andere dieren uit de zee betreft weet ik dat er verschillende plaatselijke opvattingen zijn (zoals in turkye of marocco)..

Als je vraag echt serieus is vraag het dan aan een (je) plaatselijke Imam. Die zal je echt wel kunnen vertellen wat hallal is. en wat voor jou van toepassing is. (bijvoorbeeld als crab verboden te eten is waar je woont en je gaat op vacantie in een land waar het wel toegetsaan is, mag je dan wel of niet de crab eten.

Twijvel je eet dan gewoon geen crab.

Marsipulami
30-07-05, 21:38
Het gaat altijd over alles wat uit de zee komt. Hoe zit het dan met zoetwatervissen ? Mag men baars eten of snoek ? Of katvis (die heeft geen schubben dacht ik) ?

Oeroeboeroe
30-07-05, 21:42
Geplaatst door Marsipulami
Het gaat altijd over alles wat uit de zee komt. Hoe zit het dan met zoetwatervissen ? Mag men baars eten of snoek ? Of katvis (die heeft geen schubben dacht ik) ?

Tuurlijk, hij hapt toch in mijn aas? :chinees:

Snoek kan ik je trouwens van harte aanbevelen. Werd vroeger ook veel gegeten, naar het schijnt.

Marsipulami
30-07-05, 21:49
Geplaatst door Oeroeboeroe
Tuurlijk, hij hapt toch in mijn aas? :chinees:

Snoek kan ik je trouwens van harte aanbevelen. Werd vroeger ook veel gegeten, naar het schijnt.

Roofvissen zoals snoek en baars zijn het lekkerst. Karpers of rietvoorn deugen niet. Maar goed, dat was de vraag niet. De vraag is of zoetwatervis hallal is aangezien de hadiths het hebben over de dingen die uit de zee komen.

Bismilaah
30-07-05, 21:56
Geplaatst door Marsipulami
? :fpiraat:

Halal. Simpel! Alles uit zee is toegestaan. Waarschijnlijk zijn haaien niet toegestaan omdat ze flinke vleeseters zijn!

sjaen
30-07-05, 22:00
14

Jezus zei tot hen:
Als je vast, maak je jezelf zondig,
en als je bidt, roep je een oordeel over je af,
en als je aalmoezen geeft, schaad je jullie geesten.
Als je naar een of ander land gaat en daar rondtrekt
door die streken, en je wordt ergens ontvangen,
eet dan wat men je voor zal zetten,
en verzorg de zieken onder hen.
Want wat je mond binnengaat zal je niet onrein maken,
maar wat je mond verlaat - dat zal je onrein maken.


Nu enkele belangrijke principes van het gnostieke spirituele pad zijn verhelderd, volgt een nadere uitwerking van logion 6. Daar werd al verteld dat het niet gaat om de naleving van regels, maar om waarachtigheid. Nu wordt daar aan toegevoegd dat het geloof in regels verstrekkende gevolgen kan hebben.
Elke regel die je schept, creëert ook de overtreding daarvan.
Door de regel dat je zou moeten vasten, schep je tegelijkertijd gulzigheid.
Als je je onderwerpt aan een externe god, schep je zelf je afgescheidenheid van God.
Als je een aalmoes geeft aan een bedelaar, bevestig je de ongelijkwaardige relatie tussen jullie beiden.
Het geloof in regels, alsof het alleen daarom zou gaan, schept spirituele gevangenschap; je wordt de gevangene van je eigen regels.
Maar wat moet je dan doen?
Als je in een ander land komt, waar de mensen een ander geloof hebben, probeer dan eerst de mensen daar te verstaan. ‘Eten’ is het gnostische symboolwoord voor ‘verstaan met je hart’, voor een doorvoeld begrijpen van wat de ander beweegt. Stel je open voor de mens achter de woorden, beelden en rituelen. Kijk voorbij de regels.
En als je ontdekt dat een medemens daar in geestelijke nood verkeert, probeer dan niet je eigen waarheid op te dringen, je eigen geboden en verboden op te leggen, maar genees de ander door hem te bemoedigen, hem de weg te tonen naar de mystieke kern in hemzelf,want dat is het herstel.
Door een medemens te beoordelen naar je eigen regels, maak je niet allen de ander maar ook jezelf onrein, dat wil zeggen: afgesneden van je eigen mystieke kern.
Maar als je je open stelt voor het zijn van de ander, dan kan je in die ander iets herkennen wat aan geen tijd, geen land, geen regels gebonden is.


Logion 14
Nag Hammadi / Bram Moerland

Marsipulami
30-07-05, 22:00
Geplaatst door Bismilaah
Halal. Simpel! Alles uit zee is toegestaan. Waarschijnlijk zijn haaien niet toegestaan omdat ze flinke vleeseters zijn!

Het wordt altijd maar ingewikkelder. Haaien zijn toch vissen uit de zee. Krab, garnalen, paling, mosselen, enz zijn al verboden hoewel ze in de zee leven.

Montazer
30-07-05, 22:04
Geplaatst door Marsipulami
Roofvissen zoals snoek en baars zijn het lekkerst. Karpers of rietvoorn deugen niet. Maar goed, dat was de vraag niet. De vraag is of zoetwatervis hallal is aangezien de hadiths het hebben over de dingen die uit de zee komen.

Zelfde regels, alleen vissen met schubben.

Marsipulami
30-07-05, 22:05
Geplaatst door Montazer
Zelfde regels, alleen vissen met schubben.

Heeft een haai schubben ?

Bismilaah
30-07-05, 22:08
Geplaatst door Marsipulami
Het wordt altijd maar ingewikkelder. Haaien zijn toch vissen uit de zee. Krab, garnalen, paling, mosselen, enz zijn al verboden hoewel ze in de zee leven.

Krab, garnalen, mosselen enz verboden???? Waar staat dat in de Koran/hadiths??

Montazer
30-07-05, 22:09
Geplaatst door Marsipulami
Heeft een haai schubben ?

Nee.

Marsipulami
30-07-05, 22:10
Geplaatst door Bismilaah
Krab, garnalen, mosselen enz verboden???? Waar staat dat in de Koran/hadiths??

Vraag maar aan Montazer (behalve de garnalen dan).

Marsipulami
30-07-05, 22:13
Geplaatst door Montazer
Nee.


De haai algemeen

Haaien hebben een kraakbenig skelet en hebben gepaarde borst- en buikvinnen. Het lichaam is torpedovormig met een min of meer
driehoekige doorsnede (top boven). De kieuwen liggen niet, zoals bij de Beenvissen, onder een kieuwdeksel, maar in 5-7 paar kieuwholten, die elk door een kieuwspleet naar buiten uitmonden. De mondopening ligt aan de onderzijde van de kop. Op de kaken bevinden zich één of meer rijen tanden. Als voorste rij tanden uitvallen worden ze vervangen door tanden van meer naar achteren gelegen rijen,die dan opschuiven. De schubben op de huid zijn van kleine tandjes voorzien, placoïdschubben; hierdoor is de huid ruw. Behalve het ooglid is vaak een binnenooglid, het knipvlies, aanwezig. Vele soorten hebben opzij van de kop een spuitgat dat met de mondholte in verbinding staat. De staart is sterk ontwikkeld, met een lange bovenlob.

http://members.lycos.nl/johnjohnruis/hpbimg/haai%20-.jpg

Bismilaah
30-07-05, 22:16
Geplaatst door Marsipulami
Vraag maar aan Montazer (behalve de garnalen dan).

Ik vraag het aan jou, ik reageer op jouw woorden.

ps: Montazer, heb je dalil?

Montazer
30-07-05, 22:16
Geplaatst door Marsipulami
http://members.lycos.nl/johnjohnruis/hpbimg/haai%20-.jpg

De persoon die dat heeft geschreven heeft geen kennis. Wat er op de huid van een haai zit kan er wel uitzien alsof het schubben zijn, maar dat is het niet.

Marsipulami
30-07-05, 22:18
Geplaatst door Bismilaah
Ik vraag het aan jou, ik reageer op jouw woorden.

ps: Montazer, heb je dalil?

Ik ben geen moslim ik mag dan alleen vragen stellen. Antwoorden geven over de islam mag ik niet doen. Ik verwijs naar Montazer e.a.

Montazer
30-07-05, 22:19
Geplaatst door Bismilaah
Ik vraag het aan jou, ik reageer op jouw woorden.

ps: Montazer, heb je dalil?

Welke madhab volg je.

Marsipulami
30-07-05, 22:30
Geplaatst door Montazer
De persoon die dat heeft geschreven heeft geen kennis. Wat er op de huid van een haai zit kan er wel uitzien alsof het schubben zijn, maar dat is het niet.


Nou de term "placoïd scales" levert 5590 links op via google. Dus er zijn nog wel wat mensen die naar "scales" verwijzen als het over haaien gaat. http://www.google.be/search?hl=fr&q=placo%C3%AFd+scales&btnG=Rechercher&meta=

In ieder geval is een werkbare definitie van de term "schubben" nodig.

Oeroeboeroe
30-07-05, 22:32
Geplaatst door Marsipulami
Ik ben geen moslim ik mag dan alleen vragen stellen. Antwoorden geven over de islam mag ik niet doen. Ik verwijs naar Montazer e.a.

Sorry hoor! :nerveus:

Montazer
30-07-05, 22:34
Geplaatst door Marsipulami
Nou de term "placoïd scales" levert 5590 links op via google. Dus er zijn nog wel wat mensen die naar "scales" verwijzen als het over haaien gaat. http://www.google.be/search?hl=fr&q=placo%C3%AFd+scales&btnG=Rechercher&meta=

In ieder geval is een werkbare definitie van de term "schubben" nodig.

Op de huid van een haai zijn tandjes, zoiets wat je aan een hengel hebt en geen schubben. Schubben zijn anders.

Marsipulami
30-07-05, 22:35
Geplaatst door Oeroeboeroe
Sorry hoor! :nerveus:

Sorry waarom ?

Oeroeboeroe
31-07-05, 00:05
Geplaatst door Marsipulami
Sorry waarom ?

Voor mijn bewering dat Snoek mag , zegmaar...

Nare Belg! :belgie:

mark61
31-07-05, 00:22
Hoe is t met een sappige walvis, dolfijn of zeehond?

~Panthera~
31-07-05, 00:39
Geplaatst door mark61
Hoe is t met een sappige walvis, dolfijn of zeehond?


:zweep: Daar blijft iedereen netjes met zijn tengels vanaf, ja ?
Zijn genoeg andere dingen te eten.

mark61
31-07-05, 00:40
Geplaatst door ~Panthera~
:zweep: Daar blijft iedereen netjes met zijn tengels vanaf, ja ?

Heppie daar dalil van?

~Panthera~
31-07-05, 00:42
Geplaatst door mark61
Heppie daar dalil van?

Nee, gewoon de pest aan, is dat ook goed ? :D



k neem aan dat dalil bewijs is?

mark61
31-07-05, 00:51
Geplaatst door ~Panthera~
Nee, gewoon de pest aan, is dat ook goed ? :D



k neem aan dat dalil bewijs is?

Yep.

En plankton en pinguins?

~Panthera~
31-07-05, 00:53
Geplaatst door mark61
Yep.

En plankton en pinguins?


Nee, ook niet.
Kan er nog iets gewoon in de natuur rondlopen ZONDER gegeten te moeten worden ?
De natuuur is hun huis nl.

mark61
31-07-05, 00:54
Geplaatst door ~Panthera~
Nee, ook niet.
Kan er nog iets gewoon in de natuur rondlopen ZONDER gegeten te moeten worden ?
De natuuur is hun huis nl.

Zegt de koningin van de sijsjesgrill.

tr_imparator
31-07-05, 00:55
Geplaatst door mark61
De meeste Turken eten alles wat uit zee komt. Dead or alive.


geen varken
geen krab
geen garnalen
geen ezels
geen ratten
geen honden
geen paarden
geen mcdonalds
geen dolfijn
geen walvis(denk ik)
geen zeehond(denk ik)

(als ik het niet zeker weet, eet ik het gewoon niet)

en alleen halal voor mij( ik vraag het ook altijd, ook al staat er met grote letters HALAL)


:ego:

~Panthera~
31-07-05, 00:57
Geplaatst door mark61
Zegt de koningin van de sijsjesgrill.


Das waar, maar er gaan maar een beperkt aantal soorten op. :ego:



zijksijs. :hihi:

Oeroeboeroe
31-07-05, 00:58
Geplaatst door ~Panthera~
:zweep: Daar blijft iedereen netjes met zijn tengels vanaf, ja ?
Zijn genoeg andere dingen te eten.

Helemaal mee eens! RotInuït!

http://image.kaartenhuis.nl/kaarten/flash/thumbnail/eskimo.gif

:hihi:

mark61
31-07-05, 01:00
Geplaatst door tr_imparator
geen varken
geen krab
geen garnalen
geen ezels
geen ratten
geen honden
geen paarden
geen mcdonalds
geen dolfijn
geen walvis(denk ik)
geen zeehond(denk ik)

(als ik het niet zeker weet, eet ik het gewoon niet)

en alleen halal voor mij( ik vraag het ook altijd, ook al staat er met grote letters HALAL)


:ego:

Maar wel dorito's. Heb je de kleine lettertjes wel eens gelezen? En was jij het niet met dat verhaal over varkensmeuk in brood?

Varkens etc. tref je zelden in zee aan. Karides (garnalen) is daarentegen een bekende Turkse lekkernij. Midye (mosselen) ook trouwens.

Maar wat is er nou mis met walvissen en zeehonden? Postduiven? Albatrossen? Otters? IJsberen? Coelacanthen? Inktvissen? Sprinkhanen? Slangen?

~Panthera~
31-07-05, 01:01
Geplaatst door Oeroeboeroe
Helemaal mee eens! RotInuït!

http://image.kaartenhuis.nl/kaarten/flash/thumbnail/eskimo.gif

:hihi:


Ik heb het meer over het so called civilised deel van de wereld.
Inuit zijn afhankelijk van ze, en bovendien roeien ze ze niet uit met boten van 100 ton per minuut.
Door hun zullen ze niet uitsterven, WEL als het andere deel er zijn tentakels in zet.

~Panthera~
31-07-05, 01:03
Geplaatst door mark61


Varkens etc. tref je zelden in zee aan. Karides (garnalen) is daarentegen een bekende Turkse lekkernij. Midye (mosselen) ook trouwens.


Verdomd ! x3 :hihi:

IMP !!! :duivels:

Oeroeboeroe
31-07-05, 01:10
Geplaatst door ~Panthera~
Nee, ook niet.
Kan er nog iets gewoon in de natuur rondlopen ZONDER gegeten te moeten worden ?
De natuuur is hun huis nl.

Maar de natuur is toch ook ons huis? En wij zijn toch "de hoofdbewoner", zogezegd?




Ja, natuurlijk! ..., Oeroe! :strik:

Oeroeboeroe
31-07-05, 01:11
Geplaatst door mark61
Varkens etc. tref je zelden in zee aan.

:haha:

~Panthera~
31-07-05, 01:12
Geplaatst door Oeroeboeroe
Maar de natuur is toch ook ons huis? En wij zijn toch "de hoofdbewoner", zogezegd?




Ja, natuurlijk! ..., Oeroe! :strik:


AH..jij woont in de tuin. ? geinig.


leuk voorbeeld: kind van 8 loopt in de tuin, ziet een kever.
BAM..voet erop.
Kever dood.
Als je dan vraagt waarom, weet ie het niet.
Totdat je uitlegt dat de tuin de kever zijn huis is.
En waar ie dan anders moet wonen, als je hem daar ook al doodtrapt.
Kind snapt het dan wel.
Eenvoud.

Oeroeboeroe
31-07-05, 01:14
Geplaatst door ~Panthera~
Ik heb het meer over het so called civilised deel van de wereld.
Inuit zijn afhankelijk van ze, en bovendien roeien ze ze niet uit met boten van 100 ton per minuut.
Door hun zullen ze niet uitsterven, WEL als het andere deel er zijn tentakels in zet.

Very well, young Jedi princess! :strik:

mark61
31-07-05, 01:17
Geplaatst door ~Panthera~
AH..jij woont in de tuin. ? geinig.

Misschien dat hij Imp's broodje-rat-business wil overnemen.

Kevers zijn lekker met een vinaigrette.

~Panthera~
31-07-05, 01:20
Geplaatst door mark61
Misschien dat hij Imp's broodje-rat-business wil overnemen.

Kevers zijn lekker met een vinaigrette.


Ja, die ratten probeert ie aan ons te slijten, kijk maar naar zijn lijst: hij eet ze niet. :moe:
K heb um nu door. :ego:

Vijne knul. :droef:

:hihi:

En die kevers douw je maar in je.........................oor :hihi:

tr_imparator
31-07-05, 01:25
Geplaatst door mark61
Maar wel dorito's. Heb je de kleine lettertjes wel eens gelezen? En was jij het niet met dat verhaal over varkensmeuk in brood?

Varkens etc. tref je zelden in zee aan. Karides (garnalen) is daarentegen een bekende Turkse lekkernij. Midye (mosselen) ook trouwens.

Maar wat is er nou mis met walvissen en zeehonden? Postduiven? Albatrossen? Otters? IJsberen? Coelacanthen? Inktvissen? Sprinkhanen? Slangen?

Ja ik heb die kleine letterjes welles gelezen. En nee ik was het niet met dat varkensmeuk in brood.

Varkens niet in zee? Nee..tuurlijk niet.. je vind ze voornamelijk op de snelweg..dood. Overigens vind je postduiven en albatrossen en coelacanthen wat het ook mag zijn en sprinkhanen otters, ijsberen meestal ook niet in zee.

Oeroeboeroe
31-07-05, 01:25
Geplaatst door mark61
Misschien dat hij Imp's broodje-rat-business wil overnemen.

Kevers zijn lekker met een vinaigrette.

Ik heb het al eens eerder aangegeven: kevers zie ik mijzelf niet zo snel weigeren. Vitamini, proteini, minerali, carbohydrati....etc.

:nijn:

~Panthera~
31-07-05, 01:26
Geplaatst door tr_imparator
Ja ik heb die kleine letterjes welles gelezen. En nee ik was het niet met dat varkensmeuk in brood.

Varkens niet in zee? Nee..tuurlijk niet.. je vind ze voornamelijk op de snelweg..dood. Overigens vind je postduiven en albatrossen en coelacanthen wat het ook mag zijn en sprinkhanen otters, ijsberen meestal ook niet in zee.


:lol:


http://www.cosgan.de/images/smilie/nahrung/e025.gif

Oeroeboeroe
31-07-05, 01:28
Geplaatst door ~Panthera~
AH..jij woont in de tuin. ? geinig.


leuk voorbeeld: kind van 8 loopt in de tuin, ziet een kever.
BAM..voet erop.
Kever dood.
Als je dan vraagt waarom, weet ie het niet.
Totdat je uitlegt dat de tuin de kever zijn huis is.
En waar ie dan anders moet wonen, als je hem daar ook al doodtrapt.
Kind snapt het dan wel.
Eenvoud.

Zo leg ik dat dus ook uit. Exact zo. Tuin is niet ons huis. Maar er zijn grenzen. Als de bromvliegen het huis over gaan nemen, gaan ze er onherroepelijk aan. :dood:

mark61
31-07-05, 01:29
Geplaatst door tr_imparator
Ja ik heb die kleine letterjes welles gelezen. En nee ik was het niet met dat varkensmeuk in brood.

Varkens niet in zee? Nee..tuurlijk niet.. je vind ze voornamelijk op de snelweg..dood. Overigens vind je postduiven en albatrossen en coelacanthen wat het ook mag zijn en sprinkhanen otters, ijsberen meestal ook niet in zee.

Bijna goed. Coelacanthen vind je wel in zee, maar te diep voor de gemiddelde visser. Er zijn er misschien nog 2 van.

mark61
31-07-05, 01:30
Geplaatst door Oeroeboeroe
Zo leg ik dat dus ook uit. Exact zo. Tuin is niet ons huis. Maar er zijn grenzen. Als de bromvliegen het huis over gaan nemen, gaan ze er onherroepelijk aan. :dood:

Je zou dat ranzige nest een keer kunnen schoonmaken. :argwaan:

~Panthera~
31-07-05, 01:31
Geplaatst door Oeroeboeroe
Zo leg ik dat dus ook uit. Exact zo. Tuin is niet ons huis. Maar er zijn grenzen. Als de bromvliegen het huis over gaan nemen, gaan ze er onherroepelijk aan. :dood:

Ja precies.
Bromvliegen mep je gewoon naar God.
De rest (spinnen, bijen, whatever) zet ik gewoon weer buiten. :D

~Panthera~
31-07-05, 01:32
Geplaatst door mark61
Bijna goed. Coelacanthen vind je wel in zee, maar te diep voor de gemiddelde visser. Er zijn er misschien nog 2 van.


Is dus niet eens de moeite voor op de grill.

tr_imparator
31-07-05, 01:33
Geplaatst door mark61
Bijna goed. Coelacanthen vind je wel in zee, maar te diep voor de gemiddelde visser. Er zijn er misschien nog 2 van.

Zoals ik zei..varkens vind je op de snelweg

http://www.blikopnieuws.nl/foto/200507291122636322_16829.jpg

Oeroeboeroe
31-07-05, 01:33
Geplaatst door ~Panthera~
Ja precies.
Bromvliegen mep je gewoon naar God.
De rest (spinnen, bijen, whatever) zet ik gewoon weer buiten. :D

Geestig, doe ik ook. Muggen daarentegen "stell ich rücksichtlos kalt". bandiet

mark61
31-07-05, 01:33
Geplaatst door ~Panthera~
Ja precies.
Bromvliegen mep je gewoon naar God.
De rest (spinnen, bijen, whatever) zet ik gewoon weer buiten. :D

"Binnen is een moord gepleegd. Sebastiaan is opgeveegd."

De meest dramatische zinnen uit mijn jeugd, jawel.

~Panthera~
31-07-05, 01:34
Geplaatst door Oeroeboeroe
Geestig, doe ik ook. Muggen daarentegen "stell ich rücksichtlos kalt". bandiet

Grote fles met Deet does the trick. :D

Oeroeboeroe
31-07-05, 01:34
Geplaatst door mark61
Je zou dat ranzige nest een keer kunnen schoonmaken. :argwaan:

Het is hier volstrekt schoon genoeg. Mijn vriendin en ik letten daar beiden op. Verboden voor bromvliegen. :mrt:

~Panthera~
31-07-05, 01:35
Geplaatst door mark61
"Binnen is een moord gepleegd. Sebastiaan is opgeveegd."

De meest dramatische zinnen uit mijn jeugd, jawel.



OMG ! je hebt er toch wel een goeie schrink voor, mag ik hopen ? :hihi:

Diep treurig.

mark61
31-07-05, 01:35
Geplaatst door tr_imparator
Zoals ik zei..varkens vind je op de snelweg


Meestal zitten ze toch achter het stuur.

Mijn lijstje was voor de expert, moefti Montazer, die geen haram van makruh kan onderscheiden.

Maar hoe zit het nou met die goddeloze stamgenoten van je die garnalen, mosselen en godbetert kuit (tarama) eten?

mark61
31-07-05, 01:36
Geplaatst door ~Panthera~
Is dus niet eens de moeite voor op de grill.

Nou, ze zijn wel groot. Is ook wel een stunt om de laatste dodo te grillen.

Oeroeboeroe
31-07-05, 01:36
Geplaatst door mark61
Bijna goed. Coelacanthen vind je wel in zee, maar te diep voor de gemiddelde visser. Er zijn er misschien nog 2 van.

Twee coelacanthens ?

tr_imparator
31-07-05, 01:37
Geplaatst door Oeroeboeroe
Twee coelacanthens ?


meeste zijn trouwens fossielen :hihi:

~Panthera~
31-07-05, 01:38
Geplaatst door mark61
Nou, ze zijn wel groot. Is ook wel een stunt om de laatste dodo te grillen.


Zie je wel: de pokkedingen passen toch niet op de grill, verspilde moeite.

Mega stunt, die is al dood nl.

mark61
31-07-05, 01:39
Geplaatst door Oeroeboeroe
Twee coelacanthens ?

Neuh, 1 coelacanth.

http://www.dinofish.com/cimages/sculpture1c.jpg

~Panthera~
31-07-05, 01:39
Geplaatst door tr_imparator
meeste zijn trouwens fossielen :hihi:

Meeste mensen ook. :hihi:

~Panthera~
31-07-05, 01:40
Geplaatst door mark61
Neuh, 1 coelacanth.




Hebbie er ook 1 op maat van een walvis ? :D

tr_imparator
31-07-05, 01:41
Geplaatst door mark61
Meestal zitten ze toch achter het stuur.

Mijn lijstje was voor de expert, moefti Montazer, die geen haram van makruh kan onderscheiden.

Maar hoe zit het nou met die goddeloze stamgenoten van je die garnalen, mosselen en godbetert kuit (tarama) eten?


die zijn lekker bezig :rolleyes:

Oeroeboeroe
31-07-05, 01:42
Geplaatst door mark61
Nou, ze zijn wel groot. Is ook wel een stunt om de laatste dodo te grillen.


http://www.calacademy.org/science_now/images/coelac1.jpg

Coelacanth

Oeroeboeroe
31-07-05, 01:45
Geplaatst door mark61
Neuh, 1 coelacanth.

http://www.dinofish.com/cimages/sculpture1c.jpg

'K zag het, sorry. Stomme fout. 1 coelacanth, 2 coelacanthi, natuurlijk.