PDA

Bekijk Volledige Versie : Columnisten vrezen nieuwe wet:



sjaen
29-07-05, 08:36
Columnisten vrezen nieuwe wet: discussie moet mogelijk blijven
van onze redactie media
2005-07-29 - geef uw reactie op dit artikel

Het wetsvoorstel van minister Donner (justitie) tegen het verheerlijken van terreur kan gevolgen hebben voor columnisten.


Leon de Winter (onder meer Elsevier): „Als Donner zo via een achterdeurtje zijn blasfemie-artikel in dit wetsvoorstel probeert te frutselen, ben ik daar tegen.”

De Winter: ,,Oproepen tot geweld is verboden. Maar het bediscussiëren en aan de kaak stellen van ideeën die in religies en ideologieën heersen, ook op een manier die mensen al dan niet bewust pijn doet, moet mogelijk blijven. Dat recht vind ik een voorwaarde voor een vrije samenleving.”

In de toelichting schrijft Donner dat grievende uitlatingen die de verhoudingen tussen bevolkingsgroepen op scherp zetten en de radicalisering bevorderen, strafwaardig zijn als ze de openbare orde ernstig verstoren of kunnen verstoren.

NRC Handelsblad-columnist Afshin Ellian noemt dat een ’hele gevaarlijke’ zin. „Mag een schrijver als Hermans niet meer geboren worden in Nederland? Hij omschreef katholieken als onderkruipsels die zich vermenigvuldigen als konijnen.” Ellian begrijpt Donners zorgen, maar heeft bezwaren tegen de oplossing. De wet zal volgens hem niet te handhaven blijken, omdat duizenden op internet het terrorisme verheerlijken.

Behalve pragmatische bezwaren vreest Ellian een ’te grote schending van meningsuiting’. „Door ook het verheerlijken van geweld strafbaar te maken, wordt de grens van het toelaatbare erg vaag.”

Trouw-columnist Sylvain Ephimenco vindt dat „zeker in de situatie waarin we ons bevinden, je het verheerlijken van geweld niet kunt toelaten. Maar wanneer Donner zijn zorgen uitspreekt over de vergroving van het publieke debat, moet hij met voorbeelden komen.”

Ephimenco kan zich niet één voorbeeld van één columnist herinneren die dichtbij verheerlijking van geweld is gekomen. ,,Theo van Gogh ging over de schreef toen hij moslims ’geitenneukers’ noemde. Dat roept weliswaar niet op tot haat, maar is wel beledigend. Er is geen klacht ingediend. Anders was hij vast op de vingers getikt. Daar is geen speciale wet voor nodig.”

De Winter vindt dat zwaar beledigen een stijlmiddel moet blijven. „Het zou toch wat zijn als ik de extreem-religieuze joden die Sjaron in de ban hebben gedaan niet meer op hun religieuze waanzin mag aanspreken. Dan zou ik frictie en onenigheid teweeg kunnen brengen. Dat is juist de bedoeling. Religieus radicalisme is alleen te bestrijden door er zoveel mogelijk retorisch op in te hakken.”

Bron: Trouw

Eens.

Goodnight
29-07-05, 09:19
Geplaatst door sjaen
Columnisten vrezen nieuwe wet: discussie moet mogelijk blijven
van onze redactie media
2005-07-29 - geef uw reactie op dit artikel

Het wetsvoorstel van minister Donner (justitie) tegen het verheerlijken van terreur kan gevolgen hebben voor columnisten.


Leon de Winter (onder meer Elsevier): „Als Donner zo via een achterdeurtje zijn blasfemie-artikel in dit wetsvoorstel probeert te frutselen, ben ik daar tegen.”

De Winter: ,,Oproepen tot geweld is verboden. Maar het bediscussiëren en aan de kaak stellen van ideeën die in religies en ideologieën heersen, ook op een manier die mensen al dan niet bewust pijn doet, moet mogelijk blijven. Dat recht vind ik een voorwaarde voor een vrije samenleving.”

In de toelichting schrijft Donner dat grievende uitlatingen die de verhoudingen tussen bevolkingsgroepen op scherp zetten en de radicalisering bevorderen, strafwaardig zijn als ze de openbare orde ernstig verstoren of kunnen verstoren.

NRC Handelsblad-columnist Afshin Ellian noemt dat een ’hele gevaarlijke’ zin. „Mag een schrijver als Hermans niet meer geboren worden in Nederland? Hij omschreef katholieken als onderkruipsels die zich vermenigvuldigen als konijnen.” Ellian begrijpt Donners zorgen, maar heeft bezwaren tegen de oplossing. De wet zal volgens hem niet te handhaven blijken, omdat duizenden op internet het terrorisme verheerlijken.

Behalve pragmatische bezwaren vreest Ellian een ’te grote schending van meningsuiting’. „Door ook het verheerlijken van geweld strafbaar te maken, wordt de grens van het toelaatbare erg vaag.”

Trouw-columnist Sylvain Ephimenco vindt dat „zeker in de situatie waarin we ons bevinden, je het verheerlijken van geweld niet kunt toelaten. Maar wanneer Donner zijn zorgen uitspreekt over de vergroving van het publieke debat, moet hij met voorbeelden komen.”

Ephimenco kan zich niet één voorbeeld van één columnist herinneren die dichtbij verheerlijking van geweld is gekomen. ,,Theo van Gogh ging over de schreef toen hij moslims ’geitenneukers’ noemde. Dat roept weliswaar niet op tot haat, maar is wel beledigend. Er is geen klacht ingediend. Anders was hij vast op de vingers getikt. Daar is geen speciale wet voor nodig.”

De Winter vindt dat zwaar beledigen een stijlmiddel moet blijven. „Het zou toch wat zijn als ik de extreem-religieuze joden die Sjaron in de ban hebben gedaan niet meer op hun religieuze waanzin mag aanspreken. Dan zou ik frictie en onenigheid teweeg kunnen brengen. Dat is juist de bedoeling. Religieus radicalisme is alleen te bestrijden door er zoveel mogelijk retorisch op in te hakken.”

Bron: Trouw

Eens.

Goeie zet van Donner....moet eens afgelopen zijn met dat zogenaamde gebruik van vrijheid van meningsuiting...

sjaen
29-07-05, 09:31
Geplaatst door Goodnight
Goeie zet van Donner....moet eens afgelopen zijn met dat zogenaamde gebruik van vrijheid van meningsuiting...

Dom!




Er bestaat daarom helemaal geen continuüm tussen een volstrekt vrij
spreekrecht en geen spreekrecht. Er is wél vrij spreekrecht, of er is géén vrij
spreekrecht. Het Vrije Woord is ondeelbaar. Van zodra er één mening of
opvatting bestaat die niet mag worden uitgesproken, belandt men in een
kwalitatief andere situatie, waarbij er boven het volk een instantie
voorhanden is die bepaalt wat wél of niet mag worden gezegd. Ofwel is zo’n
instantie voorhanden, ofwel is ze niet voorhanden; tertium non datur. Indien
boven het volk een censuurbevoegde elite voorhanden is die het vrije
spreekrecht kan inperken, dan is de vrijheid van meningsuiting opgeheven,
ook wanneer de verbodsbepalingen zogezegd ‘beperkt’ zijn.
:regie:

rafiq
29-07-05, 09:37
Altijd weer verdacht als Trouw enkel vraagt aan columnisten a la Winter, Ellian en Ephimenco om commentaar.

H.J.A. Hofland is zeker weer op vakantie. Jan Blokker is het zeker.

De columns van Ellian in het NRC zijn om te huilen!

Ik raad jullie allemaal aan om de VPRO Gids van deze week aan te schaffen en de column van Yasha te lezen.

Dit uit liefde voor het vrije woord!

sjaen
29-07-05, 09:42
Geplaatst door rafiq
Altijd weer verdacht als Trouw enkel vraagt aan columnisten a la Winter, Ellian en Ephimenco om commentaar.

H.J.A. Hofland is zeker weer op vakantie. Jan Blokker is het zeker.

De columns van Ellian in het NRC zijn om te huilen!

Ik raad jullie allemaal aan om de VPRO Gids van deze week aan te schaffen en de column van Yasha te lezen.

Dit uit liefde voor het vrije woord!

Waarom Type of Scan je het art. niet voor ons.


P.S. Er is wél vrij spreekrecht, of er is géén vrij
spreekrecht. Het Vrije Woord is ondeelbaar.

rafiq
29-07-05, 09:46
Waarom Type of Scan je het art. niet voor ons.

Hebben jullie dan echt geen 1 euro er voor over om de VPRO gids aan te schaffen?

Wide-O
29-07-05, 09:49
Geplaatst door rafiq
Hebben jullie dan echt geen 1 euro er voor over om de VPRO gids aan te schaffen?

Kennik hier nie kope.

sjaen
29-07-05, 09:51
Geplaatst door rafiq
Hebben jullie dan echt geen 1 euro er voor over om de VPRO gids aan te schaffen?

:hihi:

Ik best 1€ aan je overmaken, wat is je banknummer.

rafiq
29-07-05, 10:09
YASHA


Ik zou tegen de Islam willen zijn, maar mensen als Afshin Ellian maken me dat onmogelijk.

Hoe kun je iemand serieus nemen die zijn column begint met de woorden: 'De slavernij behoort tot de zwartste bladzijden uit de geschiedenis van de mensheid.'

Over de holocaust heeft Ellian een aantal open deuren ingetrapt waarvoor de burgemeester van een gehucht in de deelstaat Hessen zich zou schamen.

Wij lezen bij Ellian: 'Ik zag op tv hoe de beveiligers van Verdonk, gelet op de omstandigheden, besloten haar niet langer daar aanwezig te laten zijn.'

Zo zo, dat zag Ellian op tv.

Ellian oefent voor tv-recensent.

Hoe dan ook, hij zag hoe ze dat besloten, die beveiligers, hij zag hoe ze tegen elkaar zeiden:laten we Verdonk hier niet langer aanwezig laten zijn.

Waar niet? Bij het slavernijmonument.

Daar zou ze een toespraak houden, die ging niet door want ze werd uitgejouwd, en toen kwam volgens sommigen, waaronder Ellian, de democratie in gevaar. De burgemeester van Amsterdam had de ME de luidruchtige bestrijders van de democratie in elkaar moeten laten slaan.

Mevrouw Verdonk is een geval apart.

Ik vind haar ongelooflijk ordinair.
Maar ze is niet alleen ordinair, ze was ook een goede vriend van wijlen Theo van Gogh die de vrijheid van het woord bij voorkeur verdedigde door het vrouwelijk orgasme in verband te brengen met dokter Mengele.

Was Theo het bijvoorbeeld niet eens geweest met mevrouw Verdonk, dan had hij geschreven dat zij in haar fantasie dagelijks copuleert met dokter Mengele en dat zij haar echtgenoot, voor zover zij een echtgenoot heeft, een keer per week in zijn oor fluistert:'Ik wil dat je me mevrouw Mengele noemt en me dan op zijn hondjes neemt.'

De vrienden van Theo noemen dit vrijheid, en dat is het misschien ook.
Persoonlijk word ik liever uitgejouwd dan mevrouw Mengele te worden genoemd, maar dat is een kwestie van smaak.

De vrienden van Theo vinden dat uitjouwen de democratie in gevaar brengt en dat brengt het misschien ook wel.

Omdat de vrienden van Theo mijn vrienden zijn noem ik mevrouw Verdonk vanaf heden:

de geile mevrouw Mengele.

Puur uit liefde voor het vrije woord.

Goodnight
29-07-05, 10:17
Geplaatst door sjaen
Dom!

ach ja alles wat niet in het straatje past van een ander wordt bestempeld als dom.

sjaen
29-07-05, 10:18
Geplaatst door rafiq
YASHA


Ik zou tegen de Islam willen zijn, maar mensen als Afshin Ellian maken me dat onmogelijk.

Hoe kun je iemand serieus nemen die zijn column begint met de woorden: 'De slavernij behoort tot de zwartste bladzijden uit de geschiedenis van de mensheid.'

Over de holocaust heeft Ellian een aantal open deuren ingetrapt waarvoor de burgemeester van een gehucht in de deelstaat Hessen zich zou schamen.

Wij lezen bij Ellian: 'Ik zag op tv hoe de beveiligers van Verdonk, gelet op de omstandigheden, besloten haar niet langer daar aanwezig te laten zijn.'

Zo zo, dat zag Ellian op tv.

Ellian oefent voor tv-recensent.

Hoe dan ook, hij zag hoe ze dat besloten, die beveiligers, hij zag hoe ze tegen elkaar zeiden:laten we Verdonk hier niet langer aanwezig laten zijn.

Waar niet? Bij het slavernijmonument.

Daar zou ze een toespraak houden, die ging niet door want ze werd uitgejouwd, en toen kwam volgens sommigen, waaronder Ellian, de democratie in gevaar. De burgemeester van Amsterdam had de ME de luidruchtige bestrijders van de democratie in elkaar moeten laten slaan.

Mevrouw Verdonk is een geval apart.

Ik vind haar ongelooflijk ordinair.
Maar ze is niet alleen ordinair, ze was ook een goede vriend van wijlen Theo van Gogh die de vrijheid van het woord bij voorkeur verdedigde door het vrouwelijk orgasme in verband te brengen met dokter Mengele.

Was Theo het bijvoorbeeld niet eens geweest met mevrouw Verdonk, dan had hij geschreven dat zij in haar fantasie dagelijks copuleert met dokter Mengele en dat zij haar echtgenoot, voor zover zij een echtgenoot heeft, een keer per week in zijn oor fluistert:'Ik wil dat je me mevrouw Mengele noemt en me dan op zijn hondjes neemt.'

De vrienden van Theo noemen dit vrijheid, en dat is het misschien ook.
Persoonlijk word ik liever uitgejouwd dan mevrouw Mengele te worden genoemd, maar dat is een kwestie van smaak.

De vrienden van Theo vinden dat uitjouwen de democratie in gevaar brengt en dat brengt het misschien ook wel.

Omdat de vrienden van Theo mijn vrienden zijn noem ik mevrouw Verdonk vanaf heden:

de geile mevrouw Mengele.

Puur uit liefde voor het vrije woord.


Ik zou zeggen: Yasha, JE MAG MAAR HET HOEFT NIET.

sjaen
29-07-05, 10:19
Geplaatst door Goodnight
ach ja alles wat niet in het straatje past van een ander wordt bestempeld als dom.

Reageer eens inhoudelijk, wil je!!

Goodnight
29-07-05, 10:27
Geplaatst door sjaen
Reageer eens inhoudelijk, wil je!!

Nou nee als je het niet erg vind.

A. omdat dit een uitgekauwd item is
B. ben niet zo goed in commando's opvolgen
C. het voor mij helder is, hoef niet aan te komen met allerlei ingewikkelde theorie-en.
Iedereen weet dat de vrijheid van meningsuiting misbruikt wordt door zogenaamde verlichte geesten,terwijl het gewoon voor het merendeel een middel is hun gal te spuien.
Het doel heiligt niet altijd de middelen....

sjaen
29-07-05, 10:29
Geplaatst door Goodnight
Nou nee als je het niet erg vind.

A. omdat dit een uitgekauwd item is
B. ben niet zo goed in commando's opvolgen
C. het voor mij helder is, hoef niet aan te komen met allerlei ingewikkelde theorie-en.
Iedereen weet dat de vrijheid van meningsuiting misbruikt wordt door zogenaamde verlichte geesten,terwijl het gewoon voor het merendeel een middel is hun gal te spuien.
Het doel heiligt niet altijd de middelen....

Besef je wel dat je je eigen ramen aan het ingooien bent?!

rafiq
29-07-05, 10:30
Columns ala Yasha of beter Jan Blokker daar kunnen ze bij Elqalem nog veel van leren.

Wide-O
29-07-05, 10:34
Geplaatst door rafiq
Columns ala Yasha of beter Jan Blokker daar kunnen ze bij Elqalem nog veel van leren.

Rafiq, lees jij wel eens Humo ?

Staat deze week een erg grappige "brief" van Arnon Grunberg aan Leon de Winter in.

Goodnight
29-07-05, 10:35
Geplaatst door sjaen
Besef je wel dat je je eigen ramen aan het ingooien bent?! niet zo gaan dreigen hoor....

sjaen
29-07-05, 10:37
Geplaatst door Wide-O
Rafiq, lees jij wel eens Humo ?

Staat deze week een erg grappige "brief" van Arnon Grunberg aan Leon de Winter in.

Ehh, kost me dat ook een Euro?!

Wide-O
29-07-05, 10:39
Geplaatst door sjaen
Ehh, kost me dat ook een Euro?!

€ 2,20 zelfs :argwaan:

Of mij een uur tikwerk.

sjaen
29-07-05, 10:48
Geplaatst door Wide-O
€ 2,20 zelfs :argwaan:

Of mij een uur tikwerk.

Oei, 'da's viele arbeit'.

Misschien beknopte impressie van jouw hand?


:Iluvu:

rafiq
29-07-05, 10:50
Beste Wide-O

Leon de Winter verdient ook zulke columns. Echt een sjacheraar pur sang.

Ik vind het Trio (Ellian,Ephimenco en de Winter) van het kaliber Marokkaanse hangjongeren.

Zeer irritant dus.

Gasten die eisen dat ze het middelpunt willen zijn en blijven die zouden zoals Chris Rock het zegt;

They need to be ass kicked

sjaen
29-07-05, 10:55
Geplaatst door rafiq
Beste Wide-O

Leon de Winter verdient ook zulke columns. Echt een sjacheraar pur sang.

Ik vind het Trio (Ellian,Ephimenco en de Winter) van het kaliber Marokkaanse hangjongeren.

Zeer irritant dus.

Gasten die eisen dat ze het middelpunt willen zijn en blijven die zouden zoals Chris Rock het zegt;

They need to be ass kicked


Ben nou toch wel benieuwd naar een wat meer inhoudelijke reactie van je.
Laat eens even los 'wie het zegt' a.u.b.

Wortel
29-07-05, 10:56
Er bestaat daarom helemaal geen continuüm tussen een volstrekt vrij
spreekrecht en geen spreekrecht. Er is wél vrij spreekrecht, of er is géén vrij
spreekrecht. Het Vrije Woord is ondeelbaar. Van zodra er één mening of
opvatting bestaat die niet mag worden uitgesproken, belandt men in een
kwalitatief andere situatie, waarbij er boven het volk een instantie
voorhanden is die bepaalt wat wél of niet mag worden gezegd. Ofwel is zo’n
instantie voorhanden, ofwel is ze niet voorhanden; tertium non datur. Indien
boven het volk een censuurbevoegde elite voorhanden is die het vrije
spreekrecht kan inperken, dan is de vrijheid van meningsuiting opgeheven,
ook wanneer de verbodsbepalingen zogezegd ‘beperkt’ zijn.

In principe ben ik het hier wel mee eens, maar alleen wordt er door de al te hartstochtelijke pleitbezorgers voor het bovenstaande, naar mijn idee, toch een achterkant aan dit verhaal veronachtzaamd.
De vrijheid van meningsuiting, om Goodnight bij te vallen, wordt wel degelijk nogal eens misbruikt voor het ventileren van allerlei kwetsende, nutteloze en niet ter zake doende meningen. We leven momenteel in een land waarin iedereen zozeer zijn eigen mening mag hebben dat er een wildgroei is aan meningen die kant noch wal raken en geen enkel hout snijden. Dat is geen pleidooi voor censuur van bovenaf, (ik laat me ook niet muilkorven) maar het is wel een pleidooi voor het oog hebben voor het feit dat ook allerlei kwetsend geroep, ronduit onvrij makend is. Dat is de achterkant van al dat fraaie spreken over de sacraliteit van het "Vrije Woord" die ik in deze disciussie nogal eens mis. Het "Vrije Woord" maakt in zijn doorgeschoten vorm mensen onvrij, omdat als sommige geluiden maar vaak genoeg herhaald worden, er wel degelijk een stemming door veroorzaakt wordt waar mensen op momenten onder te lijden hebben. De geitengigolo lijkt me daarvan een treffend voorbeeld.
Wie hoog opgeeft over het "Vrije Woord" zou er wijs aan doen dan ook maar hoog op te geven over zaken als innerlijke beschaving, wederzijds respect en bewustzijn wat bepaalde woorden voor effect kunnen hebben bij anderen. Je kunt nou eenmaal niet zomaar alles blaffen omdat je doodeenvoudig niet alleen op de wereld bent.

Kortom: laat iedereen vooral mogen zeggen wat hij wil, maar laat iedereen in die vrijheid dan ook beseffen dat er grenzen zijn aan hufterigheid, vuilbekkerij en onbeschoftheid.

rafiq
29-07-05, 11:07
Ben nou toch wel benieuwd naar een wat meer inhoudelijke reactie van je.

Leon de Winter vervalt bij regelmaat in zijn eigen columns in herhaling. Dat is een doodzonde voor een columnist.

Doet me denken aan die Marokkaanse standup comedian Larouz die ook voorspelbaar is.

sjaen
29-07-05, 11:10
Geplaatst door Wortel
In principe ben ik het hier wel mee eens, maar alleen wordt er door de al te hartstochtelijke pleitbezorgers voor het bovenstaande, naar mijn idee, toch een achterkant aan dit verhaal veronachtzaamd.
De vrijheid van meningsuiting, om Goodnight bij te vallen, wordt wel degelijk nogal eens misbruikt voor het ventileren van allerlei kwetsende, nutteloze en niet ter zake doende meningen. We leven momenteel in een land waarin iedereen zozeer zijn eigen mening mag hebben dat er een wildgroei is aan meningen die kant noch wal raken en geen enkel hout snijden. Dat is geen pleidooi voor censuur van bovenaf, (ik laat me ook niet muilkorven) maar het is wel een pleidooi voor het oog hebben voor het feit dat ook allerlei kwetsend geroep, ronduit onvrij makend is. Dat is de achterkant van al dat fraaie spreken over de sacraliteit van het "Vrije Woord" die ik in deze disciussie nogal eens mis. Het "Vrije Woord" maakt in zijn doorgeschoten vorm mensen onvrij, omdat als sommige geluiden maar vaak genoeg herhaald worden, er wel degelijk een stemming door veroorzaakt wordt waar mensen op momenten onder te lijden hebben. De geitengigolo lijkt me daarvan een treffend voorbeeld.
Wie hoog opgeeft over het "Vrije Woord" zou er wijs aan doen dan ook maar hoog op te geven over zaken als innerlijke beschaving, wederzijds respect en bewustzijn wat bepaalde woorden voor effect kunnen hebben bij anderen. Je kunt nou eenmaal niet zomaar alles blaffen omdat je doodeenvoudig niet alleen op de wereld bent.

Kortom: laat iedereen vooral mogen zeggen wat hij wil, maar laat iedereen in die vrijheid dan ook beseffen dat er grenzen zijn aan hufterigheid, vuilbekkerij en onbeschoftheid.

Je houdt nu een pleidooi voor innerlijke beschaving, fatsoen en omgangsvormen, dit is en blijft een zaak van persoonlijke verantwoordelijkheid en niet van 'derden'. Zodra je er accoord mee gaat dat justitie dat uitmaakt begeef je je op een hellend vlak.

sjaen
29-07-05, 11:12
Geplaatst door rafiq
Leon de Winter vervalt bij regelmaat in zijn eigen columns in herhaling. Dat is een doodzonde voor een columnist.

Doet me denken aan die Marokkaanse standup comedian Larouz die ook voorspelbaar is.

Seif
29-07-05, 11:27
Mijn standpunt is altijd geweest dat een gedachte, hoe afkeurenswaardig ook, beter af is in de openheid.

Wortel
29-07-05, 11:32
Je houdt nu een pleidooi voor innerlijke beschaving, fatsoen en omgangsvormen, dit is en blijft een zaak van persoonlijke verantwoordelijkheid en niet van 'derden'. Zodra je er accoord mee gaat dat justitie dat uitmaakt begeef je je op een hellend vlak.

Die persoonlijke verantwoordelijkheid is precies de moeilijkheid in deze discussie. Zo triest als het is: sommigen lijken met die persoonlijke verantwoordelijkheid in dit verband erg weinig scrupules te hebben, en dat heeft gevolgen. En als het gaat over die gevolgen begin ik toch te geloven dat een wat proactievere opstelling van overheidswege wenselijker is dan koste wat kost ieders allerpersoonlijkste uiting van ieders allerpersoonlijkste mening of emotie lucht te kunnen geven.
Er zullen er zijn die dan vinden dat er grondrechten worden aangetast, maar als het gaat over aantasten zou ik sommige columns ook wel eens onder de loupe willen nemen.

Seif
29-07-05, 11:40
Geplaatst door Wortel
En als het gaat over die gevolgen begin ik toch te geloven dat een wat proactievere opstelling van overheidswege wenselijker is dan koste wat kost ieders allerpersoonlijkste uiting van ieders allerpersoonlijkste mening of emotie lucht te kunnen geven.
Er zullen er zijn die dan vinden dat er grondrechten worden aangetast, maar als het gaat over aantasten zou ik sommige columns ook wel eens onder de loupe willen nemen.

Hoe kun je 'goede' meningen onderscheiden van 'slechte'?

Wide-O
29-07-05, 11:44
Geplaatst door Seif
Hoe kun je 'goede' meningen onderscheiden van 'slechte'?

Niet volgens mij. En het wordt nog moeilijker als je naar satire/humor/parodieën etc.. kijkt.

Wortel
29-07-05, 11:48
Hoe kun je 'goede' meningen onderscheiden van 'slechte'?

Misschien dat het niet zozeer gaat om "goede" of "slechte" meningen, maar om uitlatingen die een aantoonbaar negatief effect sorteren of zelfs bedoelen te sorteren.

Seif
29-07-05, 11:55
Geplaatst door Wortel
Misschien dat het niet zozeer gaat om "goede" of "slechte" meningen, maar om uitlatingen die een aantoonbaar negatief effect sorteren of zelfs bedoelen te sorteren.

Ook al zo subjectief. Wat is een "negatief effect"? Er is altijd wel iemand beledigd.

Wizdom
29-07-05, 12:03
Geplaatst door Goodnight
Goeie zet van Donner....moet eens afgelopen zijn met dat zogenaamde gebruik van vrijheid van meningsuiting...

Leugenachtige ordinaire misbruik van het begrip vrije meningsuiting... Vrije meningsuiting wordt hierdoor geassocieerd met asociale beledigingen rondbazuinen... Deflatie van het begrip vrije meningsuiting... Ik denk dat het in het belang van vrije meningsuiting is dat radicalen zoals Afshan Elian en Ali en Wilders worden beperkt in hun grievende en haatzaaiende uitlatingen...

Wizdom
29-07-05, 12:05
Geplaatst door Seif
Ook al zo subjectief. Wat is een "negatief effect"? Er is altijd wel iemand beledigd.

Het baggetaliseren van het begrip beledigen is een gevaarlijke trend die niet in het belang is in de strijd tegen het zogenaamde terrorisme...

Seif
29-07-05, 12:06
Geplaatst door Wizdom
Leugenachtige ordinaire misbruik van het begrip vrije meningsuiting... Vrije meningsuiting wordt hierdoor geassocieerd met asociale beledigingen rondbazuinen... Deflatie van het begrip vrije meningsuiting... Ik denk dat het in het belang van vrije meningsuiting is dat radicalen zoals Afshan Elian en Ali en Wilders worden beperkt in hun grievende en haatzaaiende uitlatingen...

Bedenk wel dat het mes hier aan beide kanten snijdt.

Het uiten van begrip voor Palestijnse terreurdaden is dan ook afgelopen bijvoorbeeld.

Mensen die pleiten voor inperking van de vrijheid van meningsuiting, doordenken de zaak vaak niet goed.

Seif
29-07-05, 12:09
Geplaatst door Wizdom
Het baggetaliseren van het begrip beledigen is een gevaarlijke trend die niet in het belang is in de strijd tegen het zogenaamde terrorisme...

Het snel beledigd zijn is een NOG groter gevaar...

Wizdom
29-07-05, 12:11
Geplaatst door Seif
Bedenk wel dat het mes hier aan beide kanten snijdt.

Het uiten van begrip voor Palestijnse terreurdaden is dan ook afgelopen bijvoorbeeld.

Mensen die pleiten voor inperking van de vrijheid van meningsuiting, doordenken de zaak vaak niet goed.

Waar in de massa media heb jij begrip voor de Palestijnse zaak waargenomen...

Wizdom
29-07-05, 12:12
Geplaatst door Seif
Het snel beledigd zijn is een NOG groter gevaar...

Het niet weten of liever gezegd niet willen weten wanneer je iemand grof beledigd is nog gevaarlijker...

Seif
29-07-05, 12:15
Geplaatst door Wizdom
Het niet weten of liever gezegd niet willen weten wanneer je iemand grof beledigd is nog gevaarlijker...

Zoals ik al zei, er is altijd wel iemand beledigd.

Hoe kun je bepalen of iemand terecht is beledigd?

David
29-07-05, 12:16
Mensen moeten niet zo snel beledigd zijn.

Commeilfaut
29-07-05, 12:17
Geplaatst door sjaen

NRC Handelsblad-columnist Afshin Ellian noemt dat een ’hele gevaarlijke’ zin. „Mag een schrijver als Hermans niet meer geboren worden in Nederland? Hij omschreef katholieken als onderkruipsels die zich vermenigvuldigen als konijnen.”


Gaat-ie weer hoor. Het was een personage uit Hermans boeken die iets dergelijks zei (Ik heb altijd gelijk) en niet Hermans zelf. Zo heeft meneer Hermans zich ook tegenover de rechter weten te verdedigen.

Commeilfaut
29-07-05, 12:19
Geplaatst door Goodnight
Goeie zet van Donner....moet eens afgelopen zijn met dat zogenaamde gebruik van vrijheid van meningsuiting...


En jij acht jezelf capabel genoeg om over "zogenaamd" gebruik van vrijheid van meningsuiting te oordelen?

Seif
29-07-05, 13:09
Verheerlijking van terreur op internet niet snel strafbaar

Vrijdag 29 juli 2005, 13:14 - Minister Donner van Justitie wil het verheerlijken of goedpraten van terreur gaan bestraffen. Uitspraken op internet vallen hier voor een deel buiten.

Door Edwin Feldmann

Het wetsvoorstel omvat alle uitlatingen van verheerlijking of ontkenning van extreem geweld, ook de uitlatingen die op internet worden gedaan. Volgens een woordvoerder van het ministerie van Justitie is het echter niet zo dat iedereen die dergelijke uitspraken op internetfora heeft gedaan nu het risico loopt om vervolgd te worden.

"Als voorwaarde wordt gesteld dat het effect van de uitspraken aangetoond moet kunnen worden. De uitspraken moeten dus aantoonbaar bij een groot publiek voor beroering hebben gezorgd", aldus de zegsman. Het moet bovendien gaan over verheerlijking van zeer ernstige delicten zoals terreuraanslagen of volkerenmoord.

Uitspraken die in chatrooms en kleine online discussiegroepen worden gedaan, zullen volgens dit wetsvoorstel niet vervolgd kunnen worden.

Het voorstel dat Donner donderdag heeft ingediend, is een aanvulling op de bestaande regels die opruiing, discriminatie en het aanzetten tot haat of geweld verbieden. Volgens de bewindsman is er grote zorg over de wijze waarop het publieke debat in Nederland wordt gevoerd. "Grievende uitlatingen kunnen de verhouding tussen bevolkingsgroepen op scherp zetten en radicalisering bevorderen".

Bron: webwereld.nl (http://www.webwereld.nl/articles/36530)

Goodnight
29-07-05, 13:13
Geplaatst door Commeilfaut
En jij acht jezelf capabel genoeg om over "zogenaamd" gebruik van vrijheid van meningsuiting te oordelen? Ja hoor en jij?

Commeilfaut
29-07-05, 13:18
Geplaatst door Goodnight
Ja hoor en jij?

Ook wel. Maar ik zal er niet meteen een waardeoordeel als 'zogenaamd' aan vastplakken.

Goodnight
29-07-05, 13:26
Geplaatst door Commeilfaut
Ook wel. Maar ik zal er niet meteen een waardeoordeel als 'zogenaamd' aan vastplakken. Ja ik dus wel,omdat er met de term 'vrijheid van meningsuiting' gesold wordt.Vrijheid van meningsuiting wordt door een aantal columnisten gebruikt om over elkaar heen buitelend de ene belediging na de andere te uiten.Wat het nut hiervan is doet er niet toe, als er maar beledigd kan worden.

Bovendien gold die vrijheid van meningsuiting voor andere gevallen niet, dus waarom uitzonderingen maken?

Commeilfaut
29-07-05, 13:33
Geplaatst door Goodnight
Ja ik dus wel,omdat er met de term 'vrijheid van meningsuiting' gesold wordt.Vrijheid van meningsuiting wordt door een aantal columnisten gebruikt om over elkaar heen buitelend de ene belediging na de andere te uiten.Wat het nut hiervan is doet er niet toe, als er maar beledigd kan worden.

Bovendien gold die vrijheid van meningsuiting voor andere gevallen niet, dus waarom uitzonderingen maken?

Het is een subjectief oordeel als je stelt dat er met die vrijheid gesold wordt. Immers, strafrechterlijk valt hun weinig te maken, anders was dat wel gebeurt. Zeg gewoon dat jij die vrijheid te ruim vindt, dat is veel eerlijker. Trouwens, over welke andere gevallen heb je het?

Goodnight
29-07-05, 13:36
Geplaatst door Commeilfaut
Het is een subjectief oordeel als je stelt dat er met die vrijheid gesold wordt. Immers, strafrechterlijk valt hun weinig te maken, anders was dat wel gebeurt. Zeg gewoon dat jij die vrijheid te ruim vindt, dat is veel eerlijker. Trouwens, over welke andere gevallen heb je het? Volgens mij is iedere mening subjectief.
ja strafrechtelijk viel hen niets te maken,maar hopelijk verandert dat nu...
Zegt het woord 'imams' je iets?....

Commeilfaut
29-07-05, 13:41
Geplaatst door Goodnight
Volgens mij is iedere mening subjectief.
ja strafrechtelijk viel hen niets te maken,maar hopelijk verandert dat nu...
Zegt het woord 'imams' je iets?....

Die imam heeft men uiteindelijk niets kunnen maken. Voor hem gold die vrijheid net zo goed als voor een ieder ander. Elke mening is subjectief, maar de vrijheid van meningsuiting wordt beoordeeld met objectieve maatstaven. Dat is het verschil.

Goodnight
29-07-05, 13:44
Geplaatst door Commeilfaut
Die imam heeft men uiteindelijk niets kunnen maken. Voor hem gold die vrijheid net zo goed als voor een ieder ander. Elke mening is subjectief, maar de vrijheid van meningsuiting wordt beoordeeld met objectieve maatstaven. Dat is het verschil. Daarom vind ik het een goede zaak dat er serieus wordt nagedacht over de inperking van die vrijheid van meningsuiting.Dat zal gebeuren op objectieve maatstaven :blij:

Commeilfaut
29-07-05, 13:48
Geplaatst door Goodnight
Daarom vind ik het een goede zaak dat er serieus wordt nagedacht over de inperking van die vrijheid van meningsuiting.Dat zal gebeuren op objectieve maatstaven :blij:

Kan mij inderdaad voorstellen dat jij dat een goede zaak vindt, ja. Had ook niet anders verwacht.

Seif
29-07-05, 13:53
Geplaatst door Goodnight
Daarom vind ik het een goede zaak dat er serieus wordt nagedacht over de inperking van die vrijheid van meningsuiting.Dat zal gebeuren op objectieve maatstaven :blij:

Vind jij de uitspraak in mijn sig een oproep tot geweld?

En denken de ideologen daar ook zo over? :gek:

Wortel
29-07-05, 14:25
Vind jij de uitspraak in mijn sig een oproep tot geweld?

En denken de ideologen daar ook zo over?

Aan de vruchten ken je de boom, Seif. Er staat ook iets onder je nick :wink:

Banaantje of toch liever een kokosnootje, trouwens?

Wide-O
29-07-05, 14:48
Geplaatst door Seif
Vind jij de uitspraak in mijn sig een oproep tot geweld?


Nee, maar dat "Allochtonië" is natuurlijk wel bedoeld om te stangen, dat weet je zelf ook wel.

Neemt niet weg dat dit soort wetten bijzonder ongelukkig zijn IMHO. En dat zeg ik dan niet omdat ik vind dat "alles maar moet kunnen". Maar er is een groot verschil tussen moraal en wetten.

Verder heeft de geschiedenis uitgewezen dat mensen die met dit soort verboden instemmen er vaak het eerste slachtoffer van worden.

Wortel
29-07-05, 14:57
Neemt niet weg dat dit soort wetten bijzonder ongelukkig zijn IMHO. En dat zeg ik dan niet omdat ik vind dat "alles maar moet kunnen". Maar er is een groot verschil tussen moraal en wetten.

Mee eens. Dit soort wetten moesten er inderdaad niet hoeven zijn en uiteraard is er een groot verschil tussen moraal en wetten. Ik maak ook geen vreugdedansje als ik een parkeerbon onder mijn ruitenwisser vind terwijl ik roep dat het hier in Nederland zo heerlijk geregeld is met het houden aan de afspraken. Toch hangt het van mijn eigen moraal af dat mijn auto op die plaats is stil komen te staan. Moraal en wetten liggen dus ergens wel in elkaars verlengde.


Verder heeft de geschiedenis uitgewezen dat mensen die met dit soort verboden instemmen er vaak het eerste slachtoffer van worden.

De tijd zal het leren.

sjaen
29-07-05, 17:42
Geplaatst door Goodnight
Ja ik dus wel,omdat er met de term 'vrijheid van meningsuiting' gesold wordt.Vrijheid van meningsuiting wordt door een aantal columnisten gebruikt om over elkaar heen buitelend de ene belediging na de andere te uiten.Wat het nut hiervan is doet er niet toe, als er maar beledigd kan worden.

Bovendien gold die vrijheid van meningsuiting voor andere gevallen niet, dus waarom uitzonderingen maken?

Je vergeet een ding, je hebt de volledige vrijheid om die columnisten te negeren.

mark61
29-07-05, 17:53
Geplaatst door Goodnight
Dat zal gebeuren op objectieve maatstaven :blij:

Wat zijn objectieve maatstaven precies? Belediging is per definitie een subjectief begrip. En trouwens, wat dan nog? De Winter is heftig beledigd, wat zeg ik, gekwetst door TvG, maar het zou niet bij hem opkomen m het zwijgen op te leggen. Of misschien ook wel, maar das dan zijn probleem.

'Belediging' en 'kwetsend' zijn de meest griezelige termen om vrijheid van meningsuiting mee in te perken. Ril ril ril. Brrrr.

mark61
29-07-05, 17:55
Voordat TvG werd vermoord had 90% van NL nog nooit van hem gehoord.

sjaen
29-07-05, 19:41
Geplaatst door mark61
Wat zijn objectieve maatstaven precies? Belediging is per definitie een subjectief begrip. En trouwens, wat dan nog? De Winter is heftig beledigd, wat zeg ik, gekwetst door TvG, maar het zou niet bij hem opkomen m het zwijgen op te leggen. Of misschien ook wel, maar das dan zijn probleem.

'Belediging' en 'kwetsend' zijn de meest griezelige termen om vrijheid van meningsuiting mee in te perken. Ril ril ril. Brrrr.

Waarom begrijpt men dit niet, ik bedoel o.a. Goodnight, ze is allesbehalve dom, maar als ik haar hier over hoor gaan mijn haren rechtop staan!

:boos:

Wide-O
29-07-05, 23:00
Geplaatst door sjaen
Waarom begrijpt men dit niet, ik bedoel o.a. Goodnight, ze is allesbehalve dom, maar als ik haar hier over hoor gaan mijn haren rechtop staan!

:boos:

Omdat mensen de beledigingen beu zijn ? (ik doe een gok) En hopen dat het dan zou ophouden ?

Wat vertelden die Romeinen ook al weer. Iets met verheers & deel, of sjoiets. :verrassin

Enfin, het blijft een klotewetsvoorstel, wat ik je brom ...

sjaen
29-07-05, 23:14
Geplaatst door Wide-O
Omdat mensen de beledigingen beu zijn ? (ik doe een gok) En hopen dat het dan zou ophouden ?

Wat vertelden die Romeinen ook al weer. Iets met verheers & deel, of sjoiets. :verrassin

Enfin, het blijft een klotewetsvoorstel, wat ik je brom ...

Ze krijgen dan heel iets anders als waar ze op hopen ben ik bang.

idiotologie :loens:

mark61
29-07-05, 23:19
Geplaatst door sjaen
Waarom begrijpt men dit niet, ik bedoel o.a. Goodnight, ze is allesbehalve dom, maar als ik haar hier over hoor gaan mijn haren rechtop staan!

:boos:

Zie Weird-O.

Wide-O
29-07-05, 23:20
Geplaatst door sjaen
Ze krijgen dan heel iets anders als waar ze op hopen ben ik bang.

idiotologie :loens:

Waarom moet dat laatste er weer bij ? Snap ik niet. Dat is nu juist waarom mensen die hele "meningsuiting" beu zijn.

rafiq
29-07-05, 23:23
Salaam,

Het inperken van de vrijheid van meningsuiting is een slechte zaak.

In Engeland kennen ze geen columnisten van het kaliber Ellian. Er heeft een keer een grappenmaker de moslims en vooral de Arabieren beledigd.

De BBC was zo verstandig om deze man via de achter deur te laten vertrekken.


Het gekissebis, valstrikken en persoonlijke vetes winnen het van objectieve berichtgeving.

Nederland is een groot SBS 6 geworden.

Als Desi Bouterse word geliquideerd mag er dan geen feest gegeven worden in de Bijlmer?

Mag je als Tsjeteen in Nederland geen berichtgeven over wat er in Tjetjenie gebeurt?

Of als Tibetaan?

Mag je als Tibetaan oproepen tot de gewapende strijd tegen China?

Mag Sinn Fein in Nederland fondsen werven?

Mag de PKK hier zijn bijeenkomsten houden?

Mag de RMS op 25 april hier zijn herdenkingen houden?

Mag de RMS oproepen tot gewapende strijd tegen het erkende Indonesie?

Wide-O
29-07-05, 23:25
Geplaatst door mark61
Zie Weird-O.

Al ga ik op me hoof staan, en kwabbergeluiden maken met m'n wangen. Het werkt niet.

sjaen
29-07-05, 23:28
Geplaatst door Wide-O
Waarom moet dat laatste er weer bij ? Snap ik niet. Dat is nu juist waarom mensen die hele "meningsuiting" beu zijn.

Oh nee he, niet jij ook, op een bepaalde leeftijd mag je toch verwachten dat je tenen uitgegroeid zijn!!!(?)

Wide-O
29-07-05, 23:31
Geplaatst door rafiq
Mag Sinn Fein in Nederland fondsen werven?


Radicaal, radicaal ! :fplet:

Nee, dat doen ze wel in de VS, zo blijkt. :moe:

Enfin, blij dat de wapens nu neergelegd zijn, drug trafficing brengt hen zowiezo meer op dan knee-capping.*

Oops, hier vlieg ik voor in de bak, binnenkort !

(* dit hoorde ik vandaag van een Noord-Ierse katholiek...)

Wide-O
29-07-05, 23:35
Geplaatst door sjaen
Oh nee he, niet jij ook, op een bepaalde leeftijd mag je toch verwachten dat je tenen uitgegroeid zijn!!!(?)

Straks ga je mij nog het vrije woord leren sjaen, tut tut.

Mijn tenen wel. Redelijk. Deed af & toe pijn.

Ben wel geen minderheid, maar een relatief rijke blanke hetero. Dat scheelt.

Enfin, hier worden wij het vast nooit over eens. Feit blijft dat ik dit soort wetten idioot vind. Jij ook. Bien étonnés de se retrouver ensemble toch ?

rafiq
29-07-05, 23:39
Een ding vergeten:


DE SLAG BIJ WARNS 1345

Mag Frysk nationalisme weer?

Friezen zijn echt wel meer dan alleen schaatsen en gecondenseerde melk.

~Panthera~
29-07-05, 23:40
Geplaatst door Wide-O
Radicaal, radicaal ! :fplet:

Nee, dat doen ze wel in de VS, zo blijkt. :moe:

Enfin, blij dat de wapens nu neergelegd zijn, drug trafficing brengt hen zowiezo meer op dan knee-capping.*

Oops, hier vlieg ik voor in de bak, binnenkort !

(* dit hoorde ik vandaag van een Noord-Ierse katholiek...)


Is die Paisley nou verdomme nog niet dood, trouwens ? :hihi:

Wide-O
29-07-05, 23:41
Geplaatst door rafiq
Een ding vergeten:


DE SLAG BIJ WARNS 1345

Mag Frysk nationalisme weer?

Friezen zijn echt wel meer dan alleen schaatsen en gecondenseerde melk.

Hung jury on this one :hihi:

Wat dacht je van die Belgen die in 1830 plots de pest in kregen. :engel:

Wide-O
29-07-05, 23:43
Geplaatst door ~Panthera~
Is die Paisley nou verdomme nog niet dood, trouwens ? :hihi:

Alive & kicking.

Enger hebben we ze niet geloof ik.

~Panthera~
29-07-05, 23:43
Geplaatst door Wide-O


Wat dacht je van die Belgen die in 1830 plots de pest in kregen. :engel:

:schok: Oh tering, gebeurt in 2006 ook weer, geloof ik he ? :hihi:

Oeroeboeroe
29-07-05, 23:43
Geplaatst door rafiq
Salaam,

Het inperken van de vrijheid van meningsuiting is een slechte zaak.

In Engeland kennen ze geen columnisten van het kaliber Ellian. Er heeft een keer een grappenmaker de moslims en vooral de Arabieren beledigd.

De BBC was zo verstandig om deze man via de achter deur te laten vertrekken.


Het gekissebis, valstrikken en persoonlijke vetes winnen het van objectieve berichtgeving.

Nederland is een groot SBS 6 geworden.

1. Als Desi Bouterse word geliquideerd mag er dan geen feest gegeven worden in de Bijlmer?

2. Mag je als Tsjetsjeen in Nederland geen berichtgeven over wat er in Tjetjenie gebeurt?

3. Of als Tibetaan?

4. Mag je als Tibetaan oproepen tot de gewapende strijd tegen China?

5. Mag Sinn Fein in Nederland fondsen werven?

6. Mag de PKK hier zijn bijeenkomsten houden?

7. Mag de RMS op 25 april hier zijn herdenkingen houden?

8. Mag de RMS oproepen tot gewapende strijd tegen het erkende Indonesie?

Ik vermoed:

1. Nee;
2. Je mag als Tsjetsjeen hier berichten over wat er in Tsjetsjenië gebeurt;
3. Als Tibetaan ook;
4. Nee;
5. Hangt er van af;
6. Idem;
7. idem;
8. Nee.

:roker:

~Panthera~
29-07-05, 23:44
Geplaatst door Wide-O
Alive & kicking.

Enger hebben we ze niet geloof ik.


Daggut niet nee, dat ze die nooit hebben................ :hihi:

sjaen
29-07-05, 23:45
Geplaatst door Wide-O
Straks ga je mij nog het vrije woord leren sjaen, tut tut.

Mijn tenen wel. Redelijk. Deed af & toe pijn.

Ben wel geen minderheid, maar een relatief rijke blanke hetero. Dat scheelt.

Enfin, hier worden wij het vast nooit over eens. Feit blijft dat ik dit soort wetten idioot vind. Jij ook. Bien étonnés de se retrouver ensemble toch ?

Bien entendu
:cool:

~Panthera~
29-07-05, 23:50
Tammam. :roken:

Oeroeboeroe
29-07-05, 23:50
Geplaatst door rafiq
Een ding vergeten:


DE SLAG BIJ WARNS 1345

Mag Frysk nationalisme weer?

Friezen zijn echt wel meer dan alleen schaatsen en gecondenseerde melk.

.....en S.C. Cambuur, en korte antwoorden, en de Fluessen, en die scheve toren, en don't mention the "B"-word*, en schitterende Waddeneilanden, en ga zo maar door .... :boer:


*Bonifatius

sjaen
29-07-05, 23:57
Geplaatst door ~Panthera~
Tammam. :roken:

Lowenergielevel

:D

~Panthera~
29-07-05, 23:58
Geplaatst door sjaen
Lowenergielevel

:D


opapengapen. :maf2:

sjaen
30-07-05, 00:06
Geplaatst door ~Panthera~
opapengapen. :maf2:

Laatste stuiptrekking:

Het Vrije Woord omvat zowel het recht op vrij spreken en zwijgen, als het recht op vrij luisteren en niét luisteren.
Uit het 'baas-in-eigen-hoofd principe' volgt de vrijheid om te luisteren naar
wat men wil, maar ook de vrijheid om desgewenst niet te luisteren. Niemand
anders heeft het recht om mij tegen mijn zin bewustzijnsinhouden op te
dringen. Niemand heeft het recht om zijn boodschap tegen mijn zin in mijn
oor te komen schreeuwen. Niemand heeft het recht, om mij te verplichten tot
het beluisteren van een politieke boodschap, tot het bezoeken van een heilzaam museum, of tot het volgen van bepaalde onderwijs-eindtermen.
Het Vrije Woord is eerst en vooral een passief recht. Het betreft het recht om
te luisteren, of niet te luisteren, naar wat IK wil. Niemand hoeft voor mij te
bepalen wat ik in mijn bewustzijn wens toe te laten.
Iedere implementatie van het Vrije Woord dient dus eerst en vooral rekening
te houden met ons recht om niet te luisteren.

sjaen
30-07-05, 00:14
:slapen:


:zwaai:

~Panthera~
30-07-05, 00:14
Geplaatst door sjaen
Laatste stuiptrekking:

Het Vrije Woord omvat zowel het recht op vrij spreken en zwijgen, als het recht op vrij luisteren en niét luisteren.
Uit het 'baas-in-eigen-hoofd principe' volgt de vrijheid om te luisteren naar
wat men wil, maar ook de vrijheid om desgewenst niet te luisteren. Niemand
anders heeft het recht om mij tegen mijn zin bewustzijnsinhouden op te
dringen. Niemand heeft het recht om zijn boodschap tegen mijn zin in mijn
oor te komen schreeuwen. Niemand heeft het recht, om mij te verplichten tot
het beluisteren van een politieke boodschap, tot het bezoeken van een heilzaam museum, of tot het volgen van bepaalde onderwijs-eindtermen.
Het Vrije Woord is eerst en vooral een passief recht. Het betreft het recht om
te luisteren, of niet te luisteren, naar wat IK wil. Niemand hoeft voor mij te
bepalen wat ik in mijn bewustzijn wens toe te laten.
Iedere implementatie van het Vrije Woord dient dus eerst en vooral rekening
te houden met ons recht om niet te luisteren.


:duim: Helemaal mee eens.


Alsnog: truste ! :zwaai:

Oeroeboeroe
30-07-05, 00:22
Geplaatst door sjaen
Laatste stuiptrekking:

Het Vrije Woord omvat zowel het recht op vrij spreken en zwijgen, als het recht op vrij luisteren en niét luisteren.
Uit het 'baas-in-eigen-hoofd principe' volgt de vrijheid om te luisteren naar
wat men wil, maar ook de vrijheid om desgewenst niet te luisteren. Niemand
anders heeft het recht om mij tegen mijn zin bewustzijnsinhouden op te
dringen. Niemand heeft het recht om zijn boodschap tegen mijn zin in mijn
oor te komen schreeuwen. Niemand heeft het recht, om mij te verplichten tot
het beluisteren van een politieke boodschap, tot het bezoeken van een heilzaam museum, of tot het volgen van bepaalde onderwijs-eindtermen.
Het Vrije Woord is eerst en vooral een passief recht. Het betreft het recht om
te luisteren, of niet te luisteren, naar wat IK wil. Niemand hoeft voor mij te
bepalen wat ik in mijn bewustzijn wens toe te laten.
Iedere implementatie van het Vrije Woord dient dus eerst en vooral rekening
te houden met ons recht om niet te luisteren.

Mooie!

Vriend
30-07-05, 01:17
Geplaatst door sjaen
Laatste stuiptrekking:

Het Vrije Woord omvat zowel het recht op vrij spreken en zwijgen, als het recht op vrij luisteren en niét luisteren.
Uit het 'baas-in-eigen-hoofd principe' volgt de vrijheid om te luisteren naar
wat men wil, maar ook de vrijheid om desgewenst niet te luisteren. Niemand
anders heeft het recht om mij tegen mijn zin bewustzijnsinhouden op te
dringen. Niemand heeft het recht om zijn boodschap tegen mijn zin in mijn
oor te komen schreeuwen. Niemand heeft het recht, om mij te verplichten tot
het beluisteren van een politieke boodschap, tot het bezoeken van een heilzaam museum, of tot het volgen van bepaalde onderwijs-eindtermen.
Het Vrije Woord is eerst en vooral een passief recht. Het betreft het recht om
te luisteren, of niet te luisteren, naar wat IK wil. Niemand hoeft voor mij te
bepalen wat ik in mijn bewustzijn wens toe te laten.
Iedere implementatie van het Vrije Woord dient dus eerst en vooral rekening
te houden met ons recht om niet te luisteren.

Het is onze recht en plicht de mond der dwazen te sluiten,
mensen die tijdens het volkslied durven te fluiten.

Maar wie zegt dat een democratie met dwazen kan,
is de koning der dwaasheid.

En wie preekt dat hij mij van dwazen verlossen kan,
is de prins van ijdelheid.

Een tussenweg is het dus wat men kiezen moet.
Al vergt deze een instelling van oplettenheid en moed.

Maar laten we die liever niet door wet en baksteen bouwen.
laten we ons verstand en hart die taak maar toevertrouwen.

Lang leve het vrije woord,

lang leven en ongestoord.






Getekend,


Vriend.