PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Terreurdreiging houdt komende jaren aan'



NIS
30-07-05, 06:41
'Terreurdreiging houdt komende jaren aan'
Uitgegeven op 30 juli 2005 om 07:02 uur
(Novum) - Het risico van een grote terroristische aanslag in Nederland blijft de komende jaren 'substantieel'. Dat zegt de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb), Tjibbe Joustra, zaterdag in Algemeen Dagblad. Joustra vindt dat Nederland te weinig terreuroefeningen houdt. In vergelijking met andere landen heeft Nederland daarin 'nog steeds geen traditie'.

Overheden en bedrijven moeten volgens Joustra meer werk maken van terreuroefeningen. "Af en toe gebeurt er wel iets, zoals de grote oefening in de Amsterdam Arena in april, maar het is juist zaak om met grote regelmaat te oefenen", zegt Joustra. "De omvang is dan minder belangrijk."

Joustra constateert wel uitzonderingen. De brandweer op luchthaven Schiphol en het Havenbedrijf in Rotterdam houden bijvoorbeeld 'veel' oefeningen. "Maar er moet veel meer gebeuren om goed voorbereid te zijn", zegt Joustra.

Het risico van een aanslag in Nederland is 'zeer wel denkbaar', meent Joustra. "We houden er reëel rekening mee. Het gedachtegoed van Al-Qaida neemt een grote vlucht, ook hier. Er is sprake van een substantiële dreiging. En gezien de ontwikkelingen zal dat nog wel een paar jaar zo blijven."

De NCTb is vorig jaar september ingesteld door het kabinet, nadat er 'aanwijzingen' waren dat 'islamistische terroristen het ook op Nederland hebben voorzien'. De NCTb is verantwoordelijk voor het terrorismebeleid. Zo moet hij informatie van inlichtingendiensten, opsporingsdiensten en de IND verzamelen en analyseren, zodat 'op ieder gewenst moment een reële dreigingsanalyse' kan worden gemaakt.


--> zielig hoor, die Hollanders. Inplaats van oplossingen voor de dreigingen, leren ze ermee leven. Hun denkvermogen is door Nova en soortgelijke helemaal vastgelopen. :kotsen2: Ga nu maar lekker een balletje slaan..

sjaen
30-07-05, 09:02
Geplaatst door NIS

--> zielig hoor, die Hollanders. Inplaats van oplossingen voor de dreigingen, leren ze ermee leven. Hun denkvermogen is door Nova en soortgelijke helemaal vastgelopen. :kotsen2: Ga nu maar lekker een balletje slaan..


'T is wat!, maar mag ik je complimenteren met je perfecte ABN.

:p

jochie
30-07-05, 10:07
Ik vind het eigenlijk veel zieliger om Nederlanders steeds als zielig te bestempelen. Ik krijg dan steeds vaker de neiging om Verdonk te steunen in haar beleid. Als het hier allemaal zo zielig is, ga je maar weg! Wil je blijven, voeg dan iets positiefs toe! Ga wat mij betreft de politiek in... Maar altijd maar dat afzeiken van Nederlanders hangt me de strot uit. Rot dan op, als het je hier niet zint!