PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Moslim-homo's voelen zich onrein'



Seif
30-07-05, 10:13
29-07-2005

'Moslim-homo's voelen zich onrein'

Door Zvezdana Vukojevic

De deur van het nieuwe opvanghuis voor moslimhomo's in Amsterdam is uit voorzorg op slot. Want homoseksualiteit en islam is een groot taboe.

Zoals bij de meeste opvanghuizen is ook bij Veilige Haven in Amsterdam uit voorzorg de deur op slot. Maar op dinsdag- en donderdagavond kunnen islamitische homojongeren aanbellen voor een gesprek, hulp of opvang. Projectleider Volker Moritz heeft tot nu toe ongeveer 15 jongeren binnengehad die vanwege hun seksuele geaardheid een dubbelleven moeten leiden. Als ze openlijk zouden vertellen over hun homoseksualiteit, bestaat de kans dat ze worden verstoten en op straat belanden.De jongens en meiden zijn van Turkse, Marokkaanse, Surinaams-Hindoestaanse en Antilliaanse afkomst. Want discriminatie op grond van religieuze of culturele achtergrond komt niet alleen binnen de moslimcultuur voor.
,,Heel weinig moslimjongeren durven tegenover hun ouders te erkennen dat ze homo of lesbisch zijn. Ze voelen zich haram: onrein en slecht. Het respect voor hun ouders stellen ze boven hun eigen geluk'', aldus Moritz.
Sommigen kiezen bewust voor een dubbelleven. Soms nemen ze zelf afstand van hun familie om die te behoeden voor de schande. Als ze het wel vertellen, bestaat een grote kans dat ze worden verstoten. Ze hebben dan geen familie meer, geen dak boven hun hoofd en staan er helemaal alleen voor.''
Veilige Haven heeft daarom permanent vier bedden beschikbaar bij de Amsterdamse opvangstichting HVO Querido. ,,Gelukkig zijn er ook ouders die wel open staan voor de seksuele geaardheid van hun kind. Toch wordt er vaak voor gekozen om het niet binnen de gemeenschap bekend te maken. Want wat zouden de anderen hierover zeggen?'', constateert Moritz.
Volgens hem verbiedt de Koran homoseksualiteit niet. ,,Veel jongeren komen hier en zeggen dat het verboden is, omdat het in de Koran staat. Dat hebben ze ooit eens gehoord. Ik zeg dan: duik eens in de Koran en zoek de verzen op. Kijk wat er echt staat. Met veel jongeren bespreek ik dat het geen ziekte of vloek is. Dat zij niet de enige zijn met dit dilemma. En hoe je jouw leven uiteindelijk vorm geeft, is alleen iets tussen jou en Allah of God. Dat is zo mooi aan de islam. Niemand anders mag hierover oordelen.''

Bron: ad.nl

jochie
30-07-05, 10:23
Geweldig initiatief van die stichting!

Ik hoop dat het verlichte denken, betreffende homoseksualiteit snel en breed zijn intrede doet binnen de moslim gemeenschap. Ik vrees echter dat het bij hopen zal blijven....

Oeroeboeroe
30-07-05, 11:16
Geplaatst door jochie
Geweldig initiatief van die stichting!

Ik hoop dat het verlichte denken, betreffende homoseksualiteit snel en breed zijn intrede doet binnen de moslim gemeenschap. Ik vrees echter dat het bij hopen zal blijven....

Vrees = niet goed. Toch?

jochie
30-07-05, 12:07
Geplaatst door Oeroeboeroe
Vrees = niet goed. Toch?

Ik snap je vraag niet?

vrees = angst, van het werkwoord vrezen, dus bang zijn, angstig zijn....

Ik ben dus bang dat het bij hopen blijft en ben dus bang dat het verlichte denken betreffende homoseksualiteit niet snel zijn intrede zal doen in de moslim gemeenschap.... helder toch?

Oeroeboeroe
30-07-05, 12:10
Geplaatst door jochie
Ik snap je vraag niet?

vrees = angst, van het werkwoord vrezen, dus bang zijn, angstig zijn....

Ik ben dus bang dat het bij hopen blijft en ben dus bang dat het verlichte denken betreffende homoseksualiteit niet snel zijn intrede zal doen in de moslim gemeenschap.... helder toch?

Zeer helder. Ik bedoelde maar dat volgens de "glas halfvol"-theorie je ook kan zeggen:

Ik hoop dat....

Oeroeboeroe
30-07-05, 12:12
Geplaatst door Oeroeboeroe
Zeer helder. Ik bedoelde maar dat volgens de "glas halfvol"-theorie je ook kan zeggen:

Ik hoop dat....

Hetgeen je overigens ook zei. Die vrees was dus toegevoegd.

Maar ik zit te kommaneuken, hoor, want ik bezig het werkwoord "vrezen" zelf ook regelmatig...

jochie
30-07-05, 12:15
Het zou dan zoiets worden als: "ik hoop dat het niet bij hopen blijft...".

Tweemaal het werkwoord 'hopen'...

Dat is natuurlijk taalkundig niet zo mooi...

Goodnight
30-07-05, 12:16
Geplaatst door jochie
Geweldig initiatief van die stichting!

Ik hoop dat het verlichte denken, betreffende homoseksualiteit snel en breed zijn intrede doet binnen de moslim gemeenschap. Ik vrees echter dat het bij hopen zal blijven....


De jongens en meiden zijn van Turkse, Marokkaanse, Surinaams-Hindoestaanse en Antilliaanse afkomst. Want discriminatie op grond van religieuze of culturele achtergrond komt niet alleen binnen de moslimcultuur voor.

Oeroeboeroe
30-07-05, 12:16
Geplaatst door jochie
Het zou dan zoiets worden als: "ik hoop dat het niet bij hopen blijft...".

Tweemaal het werkwoord 'hopen'...

Dat is natuurlijk taalkundig niet zo mooi...

Ach, wordt een grote hoop... :)

jochie
30-07-05, 12:28
Geplaatst door Goodnight
De jongens en meiden zijn van Turkse, Marokkaanse, Surinaams-Hindoestaanse en Antilliaanse afkomst. Want discriminatie op grond van religieuze of culturele achtergrond komt niet alleen binnen de moslimcultuur voor.

En dit is een moslim-site dus ik beperk mijn hoop even tot de doelgroep....

Goodnight
30-07-05, 12:33
Geplaatst door jochie
En dit is een moslim-site dus ik beperk mijn hoop even tot de doelgroep.... Dit is een Marokkaanse site waar zowel moslims als niet moslims komen.Niet iedere Marokkaan is moslim. Je reageert op een artikel over jonge homo's die afgewezen worden door hun omgeving.Dit artikel heeft het duidelijk over homo's van diverse achtergrond, bovendien wordt er OVERDUIDELIJK bij vermeld dat de afwijzing dus niet altijd perse om islamitische redenen gebeurt.

Niet altijd afgaan op populistisch koppen,maar ook de inhoud goed lezen.

Hopen doe je in de kerk :wink:

jochie
30-07-05, 12:43
Geplaatst door Goodnight
Dit is een Marokkaanse site waar zowel moslims als niet moslims komen.Niet iedere Marokkaan is moslim. Je reageert op een artikel over jonge homo's die afgewezen worden door hun omgeving.Dit artikel heeft het duidelijk over homo's van diverse achtergrond, bovendien wordt er OVERDUIDELIJK bij vermeld dat de afwijzing dus niet altijd perse om islamitische redenen gebeurt.

Niet altijd afgaan op populistisch koppen,maar ook de inhoud goed lezen.

Hopen doe je in de kerk :wink:


Ik zou zeggen, dat je degene die het stuk plaatste maar eens goed hierop moet aanspreken. De titel is namelijk helemaal verkeerd als ik je zo hoor: "Moslim-homo's voelen zich onrein"

Verder hoop ik uiteraard waar ik wil. Dat is NOOIT in een kerk!

Goodnight
30-07-05, 12:47
Geplaatst door jochie
Ik zou zeggen, dat je degene die het stuk plaatste maar eens goed hierop moet aanspreken. De titel is namelijk helemaal verkeerd als ik je zo hoor: "Moslim-homo's voelen zich onrein"

Verder hoop ik uiteraard waar ik wil. Dat is NOOIT in een kerk!

Ow die weet heel goed hoe ik erover denk.Wellicht heeft hij het stuk ook niet eens gelezen ( he Seif?) maar uitgezocht op basis van de titel.Klinkt natuurlijk ook lekker: moslim en homo....doet het altijd goed zeker in combinatie met onrein.

Don't blame me...is een Oerhollandse uitdrukking :wink:


Nou ga ik ff wat nuttigs doen :zwaai:

mark61
30-07-05, 12:49
Geplaatst door Goodnight
Ow die weet heel goed hoe ik erover denk.Wellicht heeft hij het stuk ook niet eens gelezen ( he Seif?) maar uitgezocht op basis van de titel.

Ik vind lange wollen onderbroeken onrein.

Veel plezier!

Goodnight
30-07-05, 12:56
Geplaatst door mark61
Ik vind lange wollen onderbroeken onrein.

Veel plezier!

shut up!!


:fpuh:


:haha:

:zwaai:

Rabi'ah.
30-07-05, 17:22
Geplaatst door Seif

Volgens hem verbiedt de Koran homoseksualiteit niet. ,,Veel jongeren komen hier en zeggen dat het verboden is, omdat het in de Koran staat. Dat hebben ze ooit eens gehoord. Ik zeg dan: duik eens in de Koran en zoek de verzen op. Kijk wat er echt staat. Met veel jongeren bespreek ik dat het geen ziekte of vloek is. Dat zij niet de enige zijn met dit dilemma. En hoe je jouw leven uiteindelijk vorm geeft, is alleen iets tussen jou en Allah of God. Dat is zo mooi aan de islam. Niemand anders mag hierover oordelen.''


:duim: