PDA

Bekijk Volledige Versie : Afgedankte apparaten gedumpt in derde wereld



Ins
31-07-05, 15:46
Afgedankte apparaten gedumpt in derde wereld
zo 31/07/05 - Oude elektrische apparaten en autobanden worden vaak illegaal naar de derde wereld verscheept, in plaats van gerecycleerd te worden. Het gaat om een echte afvalzwendel. Dat stelt de milieupolitie in het Nieuwsblad op Zondag. Er gebeuren wel steeds meer controles.




Belgische verkopers zijn verplicht om afgedankte elektrische toestellen en autobanden terug te nemen en te laten recycleren. We betalen daarvoor met zijn allen een kleine bijdrage, wanneer we een nieuw apparaat of nieuwe banden kopen.

Heel wat verkopers ontduiken echter de terugnameplicht. Ze strijken de recyclagepremies op, maar versassen het afval in containers naar Afrika of Zuidoost-Azië, waar het afval niet moet worden afgebroken.

De politie doet wel almaar meer controles en schrijft ook meer boetes uit. Tussen 2000 en 2004 steeg het aantal afvalboetes van de milieupolitie van 6.980 tot 9.246 per jaar. Dat is een toename met 32,5 procent.

bron: VRT



Nu begrijp ik wel waarom ik in de derdewereld nooit een garantiebewijs krijg bij mijn aankoop van elektrische toestellen.

waterfiets
31-07-05, 16:42
Afvalverwerking is een geliefde branche van de onderwereld. Zogenaamde gerenommeerde bedrijven krijgen een keurig contract dat de boel goed verwerkt (dwz gerecycled) is en betalen daar ook flink voor. Vervolgens gooit men de rommel zo goedkoop mogelijk ergens weg.

mark61
31-07-05, 19:09
Zonder handel in tweedehands goederen zijn er in Afrika geen auto's, vliegtuigen, koelkasten, computers, you name it. Afrikanen vinden dat niet leuk, al die afdankertjes, maar het alternatief is vele malen beroerder.

Verplichte recycling berooft Afrika van zijn duurzame consumptiegoederen. Nieuw is voor hen zelden te betalen. Er kachelen wel een aantal nieuwe Indiase bussen en vrachtauto's rond, maar das te verwaarlozen.

Marsipulami
31-07-05, 21:28
Geplaatst door Ins
Afgedankte apparaten gedumpt in derde wereld
zo 31/07/05 - Oude elektrische apparaten en autobanden worden vaak illegaal naar de derde wereld verscheept, in plaats van gerecycleerd te worden. Het gaat om een echte afvalzwendel. Dat stelt de milieupolitie in het Nieuwsblad op Zondag. Er gebeuren wel steeds meer controles.




Belgische verkopers zijn verplicht om afgedankte elektrische toestellen en autobanden terug te nemen en te laten recycleren. We betalen daarvoor met zijn allen een kleine bijdrage, wanneer we een nieuw apparaat of nieuwe banden kopen.

Heel wat verkopers ontduiken echter de terugnameplicht. Ze strijken de recyclagepremies op, maar versassen het afval in containers naar Afrika of Zuidoost-Azië, waar het afval niet moet worden afgebroken.

De politie doet wel almaar meer controles en schrijft ook meer boetes uit. Tussen 2000 en 2004 steeg het aantal afvalboetes van de milieupolitie van 6.980 tot 9.246 per jaar. Dat is een toename met 32,5 procent.

bron: VRT




Wat is er nou mis met de verkoop van een koelkast die niet nieuw is maar nog bruikbaar ? Ik vind het behoorlijk onetisch en bovendien milieuvervuilend om spullen te vernietigen die een ander best nog kan gebruiken.

mark61
31-07-05, 22:32
Geplaatst door Marsipulami
Wat is er nou mis met de verkoop van een koelkast die niet nieuw is maar nog bruikbaar ? Ik vind het behoorlijk onetisch en bovendien milieuvervuilend om spullen te vernietigen die een ander best nog kan gebruiken.

Het gaat hier over België en jullie recycleren keurig. Zonder enige milieuvervuiling, dacht ik zo. Het idee is juist dat ze in Afrika de CFK's vrijelijk de atmosfeer in kieperen. Wat inderdaad zo is. In Accra is in de koelkastenwijk de grond blauw van de koelvloeistof.

In dit artikel halen ze twee dingen doorelkaar: handel in 2e hands zooi en sloop van schepen etc. in de 3e wereld. Das weer een heel ander onderwerp.

Marsipulami
01-08-05, 09:38
Geplaatst door mark61
Het gaat hier over België en jullie recycleren keurig. Zonder enige milieuvervuiling, dacht ik zo.

Recyclage is ook tot op zekere hoogte milieuvervuilend. Ook al hergebruikt men sommige grondstoffen, er blijft altijd een restfractie. Bovendien kost recycleren energie en transport, enz. Maar ook de productie van een nieuwe koelkast is erg milieuvervuilend. Dus het is beter van zo weinig mogelijk nieuwe koelkasten te produceren. En als er dan toch gerecycleerd moet worden als zo'n dingen helemaal versleten zijn dan doet men dat beter in de derde wereld met geld uit de rijke meest vervuilende landen. Dat creëert tewerkstelling ter plaatse. Bovendien is het goedkoper omdat de lonen daar lager liggen.