PDA

Bekijk Volledige Versie : Turken sturen fors minder geld naar Turkije



barfly
01-08-05, 16:28
Turkije ontvangt steeds minder geld van naar West-Europa geëmigreerde Turken. In 1998 ontving het land nog bijna vijf miljard euro aan overmakingen en andere uitgaven van Turkse gastarbeiders in Europa, vorig jaar was dat nog maar 600 miljoen. De eerste zes maanden van dit jaar is dat nog verder teruggelopen tot een kleine 250 miljoen euro.

Er zijn een aantal oorzaken voor deze verminderde instroom van westerse valuta. Zo hebben de Turken in Europa net als iedereen te lijden onder de verslechterde economische situatie, waardoor ze minder geld kunnen sturen. In bijvoorbeeld Duitsland is de werkloosheid onder Turken opgelopen tot 30%. In Nederland is eenzelfde trend waarneembaar.

Teken van integratie
Ook een belangrijk fenomeen is dat de West-Europese Turken steeds minder behoefte voelen om familieleden in het moederland te spekken. De jongere generatie investeert liever in de eigen toekomst. Volgens Faruk Sen, voorzitter van Bureau Onderzoek Turken in Duitsland, is dit alles een duidelijk teken van de toenemende integratie van Turken in hun nieuwe landen: ''In Duitsland hebben de Turken tot nu toe 64.000 bedrijven geopend. Tegenwoordig kopen ze ook huizen. Het geld blijft in Duitsland, omdat ze hun investeringen hier doen.''

Verder speelt mee dat Turkse banken geen torenhoge rentes meer uitkeren. Met als gevolg dat de Turken in Europa hun geld terughalen naar de landen waar ze wonen. Ook speelt mee dat veel Turken fors geld hebben verloren aan islamitische holdings, waardoor men weinig vertrouwen meer heeft in investeringen daar. De 40-jarige Turk Sinan Renkli uit Amsterdam voorspelt dat zijn moederland nooit meer zoveel aan de gastarbeiders zal verdienen. ''De eerste generatie wist niet beter dan al het geld naar Turkije te sturen. De familie en kennissen hebben van die naďviteit goed geprofiteerd. De nieuwe generaties weten wel beter.''

Voor Turkije is de verminderde instroom van buitenlandse valuta van gastarbeiders rampzalig. Met zijn torenhoge buitenlandse schulden kan het land elke euro immers goed gebruiken. Er wonen naar schatting bijna vier miljoen Turken in het buitenland, waarvan meer dan 2 miljoen in Duitsland. In de jaren zeventig hebben de deviezen van de gastarbeiders het land als het ware gered van de ondergang.

Bron: http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1122613735833.html

Dus gemiddeld hebben Turken zo'n €1250,- naar Turkije gestuurd per jaar? Das best veel. Houdt dit dan in dat de familieleden in Turkije een forse financiele aderlating moeten hebben gehad?

assassijn
01-08-05, 16:34
[offtopic]
He gatver, geen Fok.nl berichten a.j.b. Als ik Fok.nl berichten wil zien ga ik wel naar Fok.nl of Marokko.nl.
[/oftopic]

barfly
01-08-05, 16:40
Geplaatst door assassijn
[offtopic]
He gatver, geen Fok.nl berichten a.j.b. Als ik Fok.nl berichten wil zien ga ik wel naar Fok.nl of Marokko.nl.
[/oftopic]

Wees blij dat ik fok berichten plaats! Dan hoef je niet naar fok en ook niet de reacties te lezen die eronder staan :o

observer
01-08-05, 19:06
hoeveel stuurt de gemiddelde marokkaan eigenlijk

wel eens gelezen dat na toerisme het de grootste inkomensbron is

assassijn
01-08-05, 19:34
Geplaatst door barfly
Wees blij dat ik fok berichten plaats! Dan hoef je niet naar fok en ook niet de reacties te lezen die eronder staan :o

Anders krijgen we straks Marokko.nl trekjes, die kopieeren namelijk dagelijks de voorkant van Fok.nl

delirious
01-08-05, 19:51
Geplaatst door assassijn
Anders krijgen we straks Marokko.nl trekjes, die kopieeren namelijk dagelijks de voorkant van Fok.nl

Heb effe gekeken bij Marokko.nl
Lijkt Stormfront wel, tering wat een bende.

barfly
01-08-05, 19:56
Geplaatst door assassijn
Anders krijgen we straks Marokko.nl trekjes, die kopieeren namelijk dagelijks de voorkant van Fok.nl

Ok point taken. ik erger me overigens behoorlijk aan het fok niveau.

assassijn
01-08-05, 20:16
Geplaatst door barfly
Ok point taken. ik erger me overigens behoorlijk aan het fok niveau.

Niets persoonlijks, maar als iedereen dat straks gaat doen gaan we naar dat niveau.


p.s. sorry voor het offtopic geneuzel. Mischien beter dat je dit topic weg haalt, en even opnieuw start

barfly
01-08-05, 20:23
Geplaatst door assassijn
Niets persoonlijks, maar als iedereen dat straks gaat doen gaan we naar dat niveau.


p.s. sorry voor het offtopic geneuzel. Mischien beter dat je dit topic weg haalt, en even opnieuw start

Kijk ik ben serieus benieuwd naar dit fenomeen. Ik bedoel 5 miljard in een jaar naar Turkije sluizen door 4 miljoen Turken is dus zoals eerder vermeldt €1250,- pp. En dat is dus gemiddeld. Ik vind dat nogal wat geld.

assassijn
01-08-05, 20:49
Geplaatst door barfly
Kijk ik ben serieus benieuwd naar dit fenomeen. Ik bedoel 5 miljard in een jaar naar Turkije sluizen door 4 miljoen Turken is dus zoals eerder vermeldt €1250,- pp. En dat is dus gemiddeld. Ik vind dat nogal wat geld.

Veel mensen sturen dat geld op om de familie te helpen, of om een huis of zoiets dergelijks te bouwen.

barfly
01-08-05, 20:56
Geplaatst door assassijn
Veel mensen sturen dat geld op om de familie te helpen, of om een huis of zoiets dergelijks te bouwen.

We hebben het wel over voornamelijk minmumlooners heh? Die ook nog eens op vakantie gingen naar Turkije. Die luitjes hebben moeten sappelen voor dat geld.

mark61
01-08-05, 21:01
Dezelfde trend in Marokko. Van al het geld dat MRE (ambtelijke term: Marocains résidants ŕ l'étranger, heet het hoopvol) aan Marokko uitgeven is 1/3 overmaking, 2/3 spenderen ze zelf als ze er zijn. Is ook dalende.

tr_imparator
01-08-05, 22:55
erg man ik heb nog vorige week 800 euro gestuurd naar me ouders en nu willen ze nog wat erbij :moe:

Ik moet hier ook nog eten enzo :rolleyes:

mark61
01-08-05, 22:58
Geplaatst door tr_imparator
erg man ik heb nog vorige week 800 euro gestuurd naar me ouders en nu willen ze nog wat erbij :moe:

Ik moet hier ook nog eten enzo :rolleyes:

History in action.

Marsipulami
01-08-05, 23:03
Geplaatst door barfly
Turkije ontvangt steeds minder geld van naar West-Europa geëmigreerde Turken. In 1998 ontving het land nog bijna vijf miljard euro aan overmakingen en andere uitgaven van Turkse gastarbeiders in Europa, vorig jaar was dat nog maar 600 miljoen.

Misschien zijn de Turken wel zo goed geďntegreerd dat ze de familiale solidariteit hebben verleerd.

mark61
01-08-05, 23:10
Geplaatst door Marsipulami
Misschien zijn de Turken wel zo goed geďntegreerd dat ze de familiale solidariteit hebben verleerd.

Tis meer dat ze vroeger veel investeerden in onroerend goed voor later. En hun geld op valutarekeningen zetten dus.

Marsipulami
02-08-05, 00:59
Geplaatst door mark61
Tis meer dat ze vroeger veel investeerden in onroerend goed voor later. En hun geld op valutarekeningen zetten dus.

Anyway, ik vind het wel knap van al die migranten dat ze hun familie, hun herkomstland en hun godsdienst trouw blijven. Niettegenstaande de gemiddelde allochtoon onderaan de inkomensladder bengelt investeert diezelfde allochtoon enorm veel in solidariteit. Daar kunnen autochtonen nog wel wat van leren.

observer
02-08-05, 08:38
Geplaatst door Marsipulami
Anyway, ik vind het wel knap van al die migranten dat ze hun familie, hun herkomstland en hun godsdienst trouw blijven. Niettegenstaande de gemiddelde allochtoon onderaan de inkomensladder bengelt investeert diezelfde allochtoon enorm veel in solidariteit. Daar kunnen autochtonen nog wel wat van leren. die hebben over het algemeen niet een remparachute in het buitenland, bedoel koop ook wel eens wat voor mijn ouders maar ze hebben hun eigen inkomen

vraag me af voor hoeveel dit bijdraagd aan de mindere economische positie van deze groepen

het is toch geld wat normaal in de eigen omgeving zou worden uitgegeven aan gebruiks en verbruiks goederen

en wat herkomst betreft, dat een groot deel inmiddels gewoon hier geboren is zal de stroom ook doen afnemen

Soldim
02-08-05, 15:49
Geplaatst door barfly
Kijk ik ben serieus benieuwd naar dit fenomeen. Ik bedoel 5 miljard in een jaar naar Turkije sluizen door 4 miljoen Turken is dus zoals eerder vermeldt €1250,- pp. En dat is dus gemiddeld. Ik vind dat nogal wat geld.

Dat is inderdaad al vrij veel voor een alleenstaande, en aangezien Turken (net als alle anderen :D ) vaak in gezinnetjes met een aantal kids leven, is het bedrag per verdienend persoon nog een stuk hogen!

Yasmeen
02-08-05, 16:01
pfff wat een peitlutterij... 1250 per JAAR dus....en daar moeten vaak hele gezinnen (en met gezinnen bedoel ik vaak extended families) van leven. Dus van ongeveer 100eur p.m... toch? Ben nooit goed geweest met cijfers :) Any ways, zoveel is het niet, vooral als je het in de context plaatst van veel armoede. Dus :) En trouwens, Ned behoort tot de top-gevers wat betreft ontwikkelingshulp. Turken en Marokkanen scharen zich hier alleen maar achter: integratie ten top :boer: