PDA

Bekijk Volledige Versie : Parijs zegt Turkije wacht aan



tr_imparator
02-08-05, 23:03
Parijs zegt Turkije wacht aan


’Geen onderhandelingen over Turkse toetreding EU zonder erkenning'
van onze correspondent

2005-08-03 -

Turkije krijgt het moeilijk door zijn weigering Cyprus te erkennen. De Franse premier acht het onmogelijk dat Turkije zonder die erkenning onderhandelt met de EU.





,,Het lijkt mij niet denkbaar dat een onderhandelingsproces kan worden geopend met een land dat niet alle leden van de Europese Unie erkent – met andere woorden: alle 25”, zei premier Dominique de Villepin gisteren tegen de Franse radio.

Ook Griekenland lijkt geen genoegen te nemen met de Turkse weigering. Premier Karamanlis annuleerde gisteren een bezoek aan Turkije. Een reden werd niet gegeven, de kwestie-Cyprus ligt voor de hand.

De Franse premier is de eerste die zich echt uitspreekt. De andere EU-regeringsleiders denken officieel nog na over de Turkse houding.

Turkije dacht vorige week alle hobbels genomen te hebben om in oktober te beginnen aan de langdurige procedure voor lidmaatschap van de EU. De laatste eis was dat Turkije zijn handtekening zou zetten onder een aanpassing van zijn douaneverdrag met de EU, zodat ook de tien nieuwe EU-leden, waaronder Cyprus, daar bij zouden horen. Maar Turkije liet die handtekening vergezeld gaan van een verklarin dat het de Grieks-Cypriotische regering niet zal erkennen en dat het steun blijft geven aan de concurrerende Turkse regering op het noordelijk deel van het eiland.
Cyprus protesteerde tegen die verklaring, dat was te verwachten. Ook het Griekse ongenoegen was te voorzien, ook al is Griekenland tegenwoordig sterk voor de Turkse toetreding. Nu blijkt ze ook verkeerd te vallen bij de Franse premier. De Villepin is vertrouweling van president Chirac, die uiteindelijk de Franse houding bepaalt. Tot nog toe was hij Turkije welgezind.

,,Wij verwachten de steun van Frankrijk”, reageerde de Turkse minister van buitenlandse zaken Abdullah Gül. ,,Turkije heeft al zijn verantwoordelijkheden vervuld.”

Volgens Turkije heeft de EU nooit erkenning van Cyprus geëist, alleen de handtekening onder het verdrag. Een woordvoerder van de Europese Commissie beaamde dat gisteren. De Turkse handtekening noemde hij ’een stap in de goede richting’.


:lekpuh:

barfly
02-08-05, 23:06
Ik vraag me steeds meer af of Turkije wel bij de EU moet willen.

tr_imparator
02-08-05, 23:08
Geplaatst door barfly
Ik vraag me steeds meer af of Turkije wel bij de EU moet willen.

Volgens mij willen ze niet meer....ze nemen nu de EU in de maling :lol:

Juliette
02-08-05, 23:13
EC ziet geen hinderpalen voor start onderhandelingen met Turkije

ht
01/08/2005

BRUSSEL - De ondertekening door Turkije van het zogenaamde protocol van Ankara vrijdag ,,opent de weg'' naar onderhandelingen met Turkije over eventueel EU-lidmaatschap. Dat zegt de Europese Commissie. De verklaring van de Turkse regering dat ze Cyprus (nog) niet erkent, heeft wellicht geen implicaties.

De onderhandelingen met Turkije kunnen op 3 oktober starten, hebben de EU-leiders vorig jaar beslist, mits enkele voorwaarden. Turkije moest haar strafrecht hervormen, wat op 1 juni gebeurd is. Turkije moest normale handelsrelaties onderhouden met alle EU-lidstaten, dus ook Cyprus.

Het zijn die handelsrelaties die geregeld worden met het Ankara-protocol. Het feit dat Turkije stelt dat die relaties geen erkenning van Cyprus inhouden, gooit wellicht geen roet in het eten. De juristen van de EU onderzoeken de verklaring wel. Eurocommissaris voor uitbreiding Olli Rehn stelt dat Turkije ook verklaard heeft dat het streeft naar een volledig akkoord tussen beide delen van Cyprus. De EU-lidstaten moeten nu nog wel het ’onderhandelingskader’ goedkeuren. Het gaat om een technisch document over de organisatie van de onderhandelingen. Dit is de allerlaatste stap voor 3 oktober. Toetredingsonderhandelingen kunnen vele jaren duren.


Copyright | De Standaard Online 2005

Oeroeboeroe
02-08-05, 23:44
Het is in het belang van iedereen in Europa dat Turkije erbij komt. :rolleyes:

barfly
03-08-05, 01:16
Geplaatst door tr_imparator
Volgens mij willen ze niet meer....ze nemen nu de EU in de maling :lol:

Turkije wil maar al te graag. De euro's lonken.

Ron Haleber
03-08-05, 07:40
Ik heb altijd het standpunt ingebomen dat het met name voor de migranten erg belangrijk is dat Turlije in de EU komt.

De regering en anderen als o.a. Wilders kunnen dan niet meer zeuren dat moslims eigenlijk geen echte Europanen/Nederlanders zijn.

Die hele inburgering komt dan ook in een ander licht te staan: dat het een proces van twee kanten is, wordt dan ook erg duidelijk. :p

observer
03-08-05, 09:46
Geplaatst door Ron Haleber
Ik heb altijd het standpunt ingebomen dat het met name voor de migranten erg belangrijk is dat Turlije in de EU komt.

De regering en anderen als o.a. Wilders kunnen dan niet meer zeuren dat moslims eigenlijk geen echte Europanen/Nederlanders zijn.

Die hele inburgering komt dan ook in een ander licht te staan: dat het een proces van twee kanten is, wordt dan ook erg duidelijk. :p ben het niet met je eens

of turkije een europees land is veranderd niet door eu lidmaatschap , het is niet alsof er dan ineens 5000 sleepboten de 98% van turkije die niet in europa liggen even wat dichterbij trekken

bovendien zie ik niet in wat het met inburgering te maken heeft, andere eu burgers komen hier nu ook wonen maar heb nog niet gemerkt dat we ons aan spanjaarden italianen of portugezen aanpassen. Inburgeren zegt het al IN een land burger worden

persoonlijk denk ik dat turkije kinderachtig bezig is, doet me denken aan mijn neefje die niet inziet dat hij als hij zijn toetje wil eerst zijn groenten moet opeten

cyprus is een volwaardig eu lid, lid van de vn en door elk land in de wereld, uitgezonderd turkije, erkend

het is dan ook onvoorstelbaar dat turkije lid wordt van de eu zonder eerst vooraf zonder voorwaarden cyprus te erkennen

de douaneunie zou dan ook door de eu weer opgezegd moeten worden, waarom turken belonen?