PDA

Bekijk Volledige Versie : Dubai women storm world of work



mark61
04-08-05, 11:26
By Heather Sharp
BBC News, Dubai


As part of a series about young people in the Middle East, the BBC News website explores how young women in Dubai are overturning a traditionally patriarchal culture to find their feet in the workplace.

CASE STUDY: RADIOGRAPHER (http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4719547.stm#fatma)

http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/41346000/jpg/_41346027_fatma_x203.jpg

Relatives, logic and a little luck helped Fatma convince her family

When Fatma Mohamed Haj, 21, decided she wanted to train as a radiologist, her family objected.

She would have to touch men she barely knew, which is forbidden in the traditional Islamic culture of the United Arab Emirates.

And she would have to work nights in a society where it is frowned upon for young women to be out after 10pm.

But she argued her case and is now seeking her first job.

A UAE national living in Dubai, she is one of a generation of young women at the forefront of fast-paced cultural change.

Opportunities

Dubai's nationals have become a minority in their own land as international expatriates have flocked to the hi-tech, high-rise city which has sprung up in the desert in little more than 30 years.
____________________

65% of UAE university students are female
15% of UAE workforce* is female
*Including expatriate workers, many of whom are male
____________________

With the job opportunities of a booming economy, a government drive to empower and educate women and exposure to other cultures, Dubai's women are moving in increasing numbers into a wide range of professions.

The newspapers proudly tout the achievements of women firefighters, police officers, business leaders and the much-vaunted Economics and Planning Minister, Sheika Lubna Qasimi, appointed in 2004.

Among UAE nationals it is generally considered inappropriate for women to speak to men they are neither married nor related to in public. All government universities are single-sex.

But contact with male work colleagues is increasingly seen as acceptable.

Amna Mazam, a UAE national, is a student counsellor at Dubai Women's College. She says 50-60% of their 2,300 students are likely to continue into employment.

The majority of the others do not work because of pressure from their parents or husbands, she says, although some choose to stay at home to raise children full time.

Husbands' views

However, among Dubai students I meet a stream of highly ambitious, determined young women with supportive families.

Several, like business marketing student Maria Hanif Qassimi, 20, say they would refuse to marry a man who would not allow them to work.

"I've worked very hard to have a career, and I don't want to just blow it off," she said.

CASE STUDY: TV PRESENTER (http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4719547.stm#nariman)

http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/41346000/jpg/_41346029_nariman_mall203.jpg

Nariman, 19, sometimes gets abuse when she's out shopping, but her job has boosted her confidence

Few, like IT graduate Salama, would accept a future husband's demands to stay at home: "It's our religion - what he says, I must do," she says.

Others like Bushra Mohammed Roken, 19, the leader of the student council at Zayed University, would work around such views.

"If he doesn't want me to go out, it's not like I'm in prison, because I could set up my own business from home."

Some young women face painful conflicts, Ms Mazam says, and her role is to help them develop the negotiating skills they need to resolve them.

"I think it is new in the culture," she says. In many families the father is prime decision-maker. "If he says yes it means yes, if he says no it means no - there is no negotiation."

Working wives

The professions that prove most problematic are those involving a mixed-gender environment, or a lot of contact with the public or those from other cultures.

CASE STUDY: COMPANY CEO (http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4719547.stm#fatima)

http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/41346000/jpg/_41346021_alattar_hat203.jpg

Fatima, 26, likes making decisions and says she gets treated with respect when visiting building sites

But sometimes a girl simply arranging for her father or husband to visit a potential workplace can be enough to ease his concerns, Ms Mazam explains.

Views among unmarried young men vary. Some, like IT student Fahad Qahtani, 25, stipulate that they want a working wife.

"I want her to know something about life," he says, joking that if she comes home tired she will not annoy him by chattering about domestic trivia.

He is willing to help with the housework and childcare: "It's the man's house as well. If she has work and she's doing well, she's helping in other aspects and she has the right to get some help from the man."

Many UAE households have a maid, however, and it is not unusual for married couples to stay with the husband's family. "We could always live with Mum," adds Fahad.

Female bosses

In contrast to Fahad, Salim Alakraf, 25, would prefer a future wife to be "a queen" presiding over the home, rather than "a worker".

"If she wants to work, I don't have any problem, but she will be tired. She cannot look after me, the children and the house. After a while, she will lose everything," he says.

And Mohammed Fahim, 24, says he would prefer a future wife to work in a more "closed" environment like a bank, where she would have less contact with the public than in a shop or hotel.

With UAE national women rising to ever-higher professional positions, their male counterparts are increasingly finding themselves under female authority - traditionally a no-no.

Virtually everyone I speak to points out that attitudes are changing.

"At the beginning, it could be something I wouldn't feel very comfortable with. But after some time, when the lady has proved herself in her position, it becomes normal," says Mohammed Fahim.

And while it will take a while for such attitudes to filter through to the less developed, more traditional parts of the UAE, for men in Dubai the transition is well under way.

"For an Emerati man it can get scary, because women are working so hard to prove themselves. They're doing a very good job and they're giving us big competition," says Fahad Qahtani.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4719639.stm

Nou Deli, make your pick. Oei, was je niet al getrouwd?

Rabi'ah.
04-08-05, 11:30
Wauw, mooie vrouwen zeg. Vooral die middelste. Maar ze zien er echt helemaal niet Arabisch uit. :vreemd:



(Ik heb nu even geen zin om inhoudelijk te reageren)

delirious
04-08-05, 11:33
Life is good Markus.
Power to the Women. :duim:
Vergeet niet het aantal vrouwen uit Libanon, met een christelijke achtergrond.

Yes married.

~Panthera~
04-08-05, 11:45
Laat die vrouwen maar schuiven, zit wel goed. :D

mark61
04-08-05, 11:48
Geplaatst door Rabi'ah.
Wauw, mooie vrouwen zeg. Vooral die middelste. Maar ze zien er echt helemaal niet Arabisch uit. :vreemd:



(Ik heb nu even geen zin om inhoudelijk te reageren)

Ik geloof dat er veel Indisch bloed door de Golfstaten waart. Al eeuwen.

mark61
04-08-05, 11:50
Geplaatst door delirious
Life is good Markus.

Jah, voor jou wel. Jij gaat naar Dubai. Laat mevrouw Deliriyya het maar niet lezen.


Power to the Women. :duim:
Vergeet niet het aantal vrouwen uit Libanon, met een christelijke achtergrond.

Wat is er met ze? :chef:


Yes married.

:(



:hihi:

Rabi'ah.
04-08-05, 11:52
Geplaatst door mark61
Ik geloof dat er veel Indisch bloed door de Golfstaten waart. Al eeuwen.

Aha. Maar ik dacht iets Turks of Iraans te herkennen. :ego:

Verder vind ik ze veel te wit voor Arabieren.

Mark
04-08-05, 11:54
gelukkig is Doha nog niet zo gedegenereerd als manama en dubai.

Rabi'ah.
04-08-05, 11:55
Geplaatst door Mark
gelukkig is Doha nog niet zo gedegenereerd als manama en dubai.

:hihi:

Maar jij woont toch in Doha? :vreemd:


:p

Mark
04-08-05, 11:57
Geplaatst door Rabi'ah.
:hihi:

Maar jij woont toch in Doha? :vreemd:


:p

ja hier kan een eerzame man als ik nog rustig met zijn familie wonen.

mark61
04-08-05, 12:00
Geplaatst door Rabi'ah.
Aha. Maar ik dacht iets Turks of Iraans te herkennen. :ego:

Verder vind ik ze veel te wit voor Arabieren.

Tot voor kort kwamen ze niet buiten en nu gebruiken ze Lancôme, ofzo. :lachu:

Weinig menging met Turken, dacht ik. En maar een beetje met die vervloekte sji'i Iraniërs. Maar de banden met India zijn al heel oud.

Rabi'ah.
04-08-05, 12:01
Geplaatst door Mark
ja hier kan een eerzame man als ik nog rustig met zijn familie wonen.

Nog wel, ja. :duivels:

delirious
04-08-05, 12:02
Geplaatst door mark61
[B]Jah, voor jou wel. Jij gaat naar Dubai. Laat mevrouw Deliriyya het maar niet lezen.


Ssshht



Wat is er met ze? :chef:

Niets, dat er ook veel christelijke vrouwen zijn, ter info.


I am satisfied :boogjes:

mark61
04-08-05, 12:11
Geplaatst door delirious
Niets, dat er ook veel christelijke vrouwen zijn, ter info.

Iek blief geen kristelaike vrouwen.


I am satisfied :boogjes:

Is goed voor jou!

Rabi'ah.
04-08-05, 12:11
Geplaatst door mark61
Tot voor kort kwamen ze niet buiten en nu gebruiken ze Lancôme, ofzo. :lachu:


Misschien zoiets, ja. Het verbaast me altijd dat vrouwen die uit landen komen waar de zon zoveel schijnt, zo ziekelijk bleek kunnen zijn. :cheefbek:


Geplaatst door mark61

Weinig menging met Turken, dacht ik. En maar een beetje met die vervloekte sji'i Iraniërs. Maar de banden met India zijn al heel oud.

Daaro in de golf, in Jemen enzo heb je toch ook grote sji'i-minderheden? Maar niet Arabisch. En da's weer wat anders, natuurlijk.

~Panthera~
04-08-05, 12:12
Geplaatst door Rabi'ah.
Misschien zoiets, ja. Het verbaast me altijd dat vrouwen die uit landen komen waar de zon zoveel schijnt, zo ziekelijk bleek kunnen zijn. :cheefbek:



Vast geen http://www.cosgan.de/images/midi/verschiedene/l020.gif :hihi:

Rabi'ah.
04-08-05, 12:13
Geplaatst door ~Panthera~
Vast geen http://www.cosgan.de/images/midi/verschiedene/l020.gif :hihi:


Topicraper! :hihi:


:D

mark61
04-08-05, 12:13
Geplaatst door Rabi'ah.
Misschien zoiets, ja. Het verbaast me altijd dat vrouwen die uit landen komen waar de zon zoveel schijnt, zo ziekelijk bleek kunnen zijn. :cheefbek:

Raciste! Bleek is Beautiful!

Ehm, das een schoonheidsideaal en statussymbool the world over. Bleek = hoef niet naar buiten om op het land te werken = rijk.

~Panthera~
04-08-05, 12:14
Geplaatst door Rabi'ah.
Topicraper! :hihi:


:D

Nou ja zeg, was toch logisch, biologisch ?? :haha:

Rabi'ah.
04-08-05, 12:15
Geplaatst door mark61
Raciste! Bleek is Beautiful!

Ehm, das een schoonheidsideaal en statussymbool the world over. Bleek = hoef niet naar buiten om op het land te werken = rijk.

Jaja opa. Wit kan mooi zijn, maar niet bij Arabieren. Dat doet gewoon niet.

Een Echte Arabier hoort een getinte huidskleur te hebben als het zand van de woestijn. :ego:

En niet wit zoals Westerlingen. :fpuh:

Rabi'ah.
04-08-05, 12:16
Geplaatst door ~Panthera~
Nou ja zeg, was toch logisch, biologisch ?? :haha:

En ze volhardt in haar zonden. :jammer:

:regie: Bekeert u voor het te laat is!

mark61
04-08-05, 12:21
Geplaatst door Rabi'ah.
Jaja opa. Wit kan mooi zijn, maar niet bij Arabieren. Dat doet gewoon niet.

Een Echte Arabier hoort een getinte huidskleur te hebben als het zand van de woestijn. :ego:

En niet wit zoals Westerlingen. :fpuh:

Ik vind witte Arabieren ook mooi. :ego:

Witte Nederlanders daarentegen zelden.

Westerlingen zijn roze, niet wit.

Rabi'ah.
04-08-05, 12:26
Geplaatst door mark61
Ik vind witte Arabieren ook mooi. :ego:

Witte Nederlanders daarentegen zelden.

Westerlingen zijn roze, niet wit.

Niet zo flauw doen, de meeste zwarte mensen zijn ook niet zwart in de letterlijke zin van het woord.

Zelf vind ik van alle Arabieren Egyptenaren het mooist en Marokkanen het leukst. :D

Alleen moeten het geen Saidi's of Riffijnen zijn. Vooraal die Saidi's. Zuid-Egypte, eng volk. Bloedwraak, eerwraak, de hele reutemeteut.

Wat me overigens opvalt is dat veel witte mensen alles wat zwart is over 1 kam scheren.

Ze zien niet de verschillende kleurschakeringen, haarstructuren etc

Voor hen is het allemaal 1 pot nat.

Terwijl ik dat weer wel zie bij verschillende Europeanen. Maar dat zullen die Afrikaanse kindertjes van jou waarschijnlijk weer niet hebben. :hihi:

delirious
04-08-05, 12:28
Geplaatst door Rabi'ah.
Maar dat zullen die Afrikaanse kindertjes van jou waarschijnlijk weer niet hebben. :hihi:

Markus Afrikaanse kindertjes?

Wat mis ik hier?

Rabi'ah.
04-08-05, 12:30
Geplaatst door delirious
Markus Afrikaanse kindertjes?

Wat mis ik hier?

:hihi:


http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=148568&perpage=15&display=&pagenumber=6

mark61
04-08-05, 12:34
Geplaatst door Rabi'ah.
Alleen moeten het geen Saidi's of Riffijnen zijn. Vooraal die Saidi's. Zuid-Egypte, eng volk. Bloedwraak, eerwraak, de hele reutemeteut.

Is dat verbonden aan uiterlijk?


Wat me overigens opvalt is dat veel witte mensen alles wat zwart is over 1 kam scheren.

Ze zien niet de verschillende kleurschakeringen, haarstructuren etc

Voor hen is het allemaal 1 pot nat.

Terwijl ik dat weer wel zie bij verschillende Europeanen. Maar dat zullen die Afrikaanse kindertjes van jou waarschijnlijk weer niet hebben. :hihi:

Objectief gezien lopen de verschillende haarkleuren, krul / steil, en oogkleuren wat meer uiteen bij Europeanen, dacht ik zo. :ego: Ik had het in het begin inderdaad moeilijk met het onderscheiden van mensen in Afrika. Maar ik heb slechte ogen en ik denk dat een donkere achtergrond het herkennen van gelaatstrekken moeilijker maakt. Hoop ik dan. :lachu:
Maar op den duur kon ik Ghanezen van Ivorianen onderscheiden (als ze van een verschillend volk waren dan) en pakweg Ibo's van Hausa, wat overigens niet zo'n kunst is. Maar dat raak je weer kwijt ook. Nu kan ik alleen nog Antillianen van Afrikanen onderscheiden. Kan jij uit de verte een Antillo van een Surinamer onderscheiden?

Verder heb ik vaak meegemaakt dat Afrikanen wel beweren dat ze hun eigen volk van anderen kunnen onderscheiden, maar het in werkelijkheid helemaal niet kunnen. Ze hebben zeker een ideaaltype dat helemaal niet bestaat, ws. omdat iedereen vermengd is geraakt. Zelfs tribal marks vertrouwen ze niet, ze controleren (bij een sollicitatie bijvoorbeeld) ook nog even of iemand hun taal accentloos spreekt. Naam overtuigt blijkbaar ook al niet.

mark61
04-08-05, 12:35
Geplaatst door delirious
Markus Afrikaanse kindertjes?

Wat mis ik hier?

Ik ben onschuldig. :vreemd:

Ehm, ze verwees naar mijn Afrikaanse omzwervingen, zie hierboven. Meer niet. Wollah igzweerut.

delirious
04-08-05, 12:40
Geplaatst door mark61
Ik ben onschuldig. :vreemd:

Ehm, ze verwees naar mijn Afrikaanse omzwervingen, zie hierboven. Meer niet. Wollah igzweerut.


:hihi:

~Panthera~
04-08-05, 12:42
Geplaatst door delirious
:hihi:

:rolleyes: geloof jij het ? :hihi:

Rabi'ah.
04-08-05, 12:45
Geplaatst door mark61
Is dat verbonden aan uiterlijk?

Nee, tis cultuur. Alhoewel Rouaffa over het algemeen wit zijn en Saidi's donker. Laat me nou ff mijn periodieke ik-heb-het-nu-tegen-dit-volk-manie hebben. :hihi:



Geplaatst door mark61

Objectief gezien lopen de verschillende haarkleuren, krul / steil, en oogkleuren wat meer uiteen bij Europeanen, dacht ik zo. :ego:

Da's waar.


Geplaatst door mark61

Ik had het in het begin inderdaad moeilijk met het onderscheiden van mensen in Afrika. Maar ik heb slechte ogen en ik denk dat een donkere achtergrond het herkennen van gelaatstrekken moeilijker maakt. Hoop ik dan. :lachu:
Maar op den duur kon ik Ghanezen van Ivorianen onderscheiden (als ze van een verschillend volk waren dan) en pakweg Ibo's van Hausa, wat overigens niet zo'n kunst is. Maar dat raak je weer kwijt ook.

Knap van je. Ik zie alleen het verschil tussen Oost- en Westafrikanen, maar verder zie ik het verschil tussen West-Afrikanen (Ghanezen, Nigerianen etc.) echt niet.


Geplaatst door mark61

Nu kan ik alleen nog Antillianen van Afrikanen onderscheiden. Kan jij uit de verte een Antillo van een Surinamer onderscheiden?

Nee, van dichtbij. Maar dat heeft meer met kleding/gedragingen te maken dan met primaire uiterlijke kenmerken. Alhoewel de meeste Antillianen vrij licht uitvallen.

On the other hand, ik heb me ook weleens vergist. Het wordt echt steeds moeilijker om mensen van verschillende afkomsten uit elkaar te houden.

Zeker als ze ook elkaars kleding, gedrag etc. gaan overnemen. Een broertje van en Marokkaanse vriendin van me lijkt echt net een Antilliaan en ik word avaak voor Marakchia aangezien.



Geplaatst door mark61

Verder heb ik vaak meegemaakt dat Afrikanen wel beweren dat ze hun eigen volk van anderen kunnen onderscheiden, maar het in werkelijkheid helemaal niet kunnen. Ze hebben zeker een ideaaltype dat helemaal niet bestaat, ws. omdat iedereen vermengd is geraakt. Zelfs tribal marks vertrouwen ze niet, ze controleren (bij een sollicitatie bijvoorbeeld) ook nog even of iemand hun taal accentloos spreekt. Naam overtuigt blijkbaar ook al niet.

Ik verdenk mensen die zo'n hokjesgeest hebben ervan dat ze gewoon onzeker zijn over zichzelf.

Een tijd terug zat ik ook bij een snorder in de auto die helemaal opleefde toen ik het had over Ashanti (het enige volk waar ik de naam van ken).

En hij begon toen een heel verhaal over dat zij de Echte Ghanezen waren en de andere Ghanezen "buitenlanders". T leek net zo'n ouwe Rotterdamse LPF'-er. :rolleyes:

delirious
04-08-05, 12:48
Geplaatst door ~Panthera~
:rolleyes: geloof jij het ? :hihi:


Ik heb mijn twijfels, zeker als hij Iek shwier het zagga. :hihi:

mark61
04-08-05, 12:49
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik verdenk mensen die zo'n hokjesgeest hebben ervan dat ze gewoon onzeker zijn over zichzelf.

Een tijd terug zat ik ook bij een snorder in de auto die helemaal opleefde toen ik het had over Ashanti (het enige volk waar ik de naam van ken).

En hij begon toen een heel verhaal over dat zij de Echte Ghanezen waren en de andere Ghanezen "buitenlanders". T leek net zo'n ouwe Rotterdamse LPF'-er. :rolleyes:

:hihi:

In Ghana vroeg ik ze altijd wat belangrijker vonden, hun Ghanees-zijn of hun Ashanti-zijn. Dan zeiden ze altijd heel zuinigjes: ghanees . Vroeg je er één naar zijn volk, dan zwol de borst, rechtte de rug, blik op oneindig, en volgde stram: "I am Akan of the Ashanti." So, die zit.

mark61
04-08-05, 12:52
Geplaatst door delirious
Ik heb mijn twijfels, zeker als hij Iek shwier het zagga. :hihi:

Wollahjetejure. Zo wel?

delirious
04-08-05, 12:55
Geplaatst door mark61
Wollahjetejure. Zo wel?


:hihi:

Rabi'ah.
04-08-05, 12:55
Geplaatst door mark61
:hihi:

In Ghana vroeg ik ze altijd wat belangrijker vonden, hun Ghanees-zijn of hun Ashanti-zijn. Dan zeiden ze altijd heel zuinigjes: ghanees . Vroeg je er één naar zijn volk, dan zwol de borst, rechtte de rug, blik op oneindig, en volgde stram: "I am Akan of the Ashanti." So, die zit.

Juist, ja. Dus eigenlijk voelen ze zich helemaal niet Ghanees en is dat van later datum............of draaf ik nu door?

In het buitenland zal het waarschijnlijk wel allemaal anders zijn.

Wel grappig, hoe we in rap tempo 2 topics van Turkije en Dubai richting West-Afrika hebben doen ontsporen. :)

Rabi'ah.
04-08-05, 12:56
Geplaatst door delirious
Ik heb mijn twijfels, zeker als hij Iek shwier het zagga. :hihi:

Ik lag vooral dubbel die ene keer toen M61 ging praten met "a sahbi". :haha:

~Panthera~
04-08-05, 12:59
Geplaatst door delirious
:hihi:


Nog steeds niet echt overtuigt, zo te zien, Swa. :hihi:

Rabi'ah.
04-08-05, 13:00
Geplaatst door ~Panthera~
Nog steeds niet echt overtuigt, zo te zien, Swa. :hihi:

:D

delirious
04-08-05, 13:01
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik lag vooral dubbel die ene keer toen M61 ging praten met "a sahbi". :haha:

Markus is gewoon ene Marokkahn.

Rabi'ah.
04-08-05, 13:02
Geplaatst door delirious
Markus is gewoon ene Marokkahn.

Hell no! :verward:

delirious
04-08-05, 13:06
Geplaatst door Rabi'ah.
Hell no! :verward:

No he aint.

mark61
04-08-05, 14:47
Geplaatst door Rabi'ah.
Juist, ja. Dus eigenlijk voelen ze zich helemaal niet Ghanees en is dat van later datum............of draaf ik nu door?

In het buitenland zal het waarschijnlijk wel allemaal anders zijn.

Wel grappig, hoe we in rap tempo 2 topics van Turkije en Dubai richting West-Afrika hebben doen ontsporen. :)

Wa bedoel je? Natuurlijk is Ghana (1957) van later datum dan de Ashanti, die al minstens sinds de 16e eeuw wat te vertellen hebben.

Nou ja, gedeelde loyaliteiten dus. Je bent Ghanees, maar jouw volk is het beste en de rest moet zonder zeuren genoegen nemen met wat je ze gunt. Getalsmatig vormen ze de helft ongeveer, dus dat scheelt. In de meeste landen is het niet zo duidelijk. En de (isl.) noorderlingen bestaan uit zulke kleine, verspreide, arme volkjes, die nemen ze niet serieus. Voor het gemak heten ze allemaal Zongo.

Afrika is ook veel interessanter dan Turkije of Dubai. :vreemd: :roker:

mark61
04-08-05, 14:48
Geplaatst door Rabi'ah.
Hell no! :verward:

Hell yes! I'm everyone!

Rabi'ah.
04-08-05, 14:51
Geplaatst door mark61
Wa bedoel je? Natuurlijk is Ghana (1957) van later datum dan de Ashanti, die al minstens sinds de 16e eeuw wat te vertellen hebben.

Nou ja, gedeelde loyaliteiten dus.

En is Ghana ook nog op iets historisch gebaseerd of zijn er gewoon lukraak grenzen getrokken?

De grenzen van Ghana zien er in mijn ogen vrij natuurlijk uit, niet zo lineaal-achtig.

Dat gedeelde loyaliteiten doet me juist weer aan Noord-Afrika denken. :hihi:

Maar dat stammen-gegeven is natuurlijk vrij universeel en transnationaal ook.



Geplaatst door mark61

Afrika is ook veel interessanter dan Turkije of Dubai. :vreemd: :roker:

En dat zegt een turkoloog. :lachu:

mark61
04-08-05, 14:59
Geplaatst door Rabi'ah.
En is Ghana ook nog op iets historisch gebaseerd of zijn er gewoon lukraak grenzen getrokken?

De grenzen van Ghana zien er in mijn ogen vrij natuurlijk uit, niet zo lineaal-achtig.

Welnee, het historische Ghana, dat wel degelijk bestond, lag richting Mali en er kwam geen Ashanti aan te pas. Je moet maar aan die Engelsen en Fransen vragen of ze deze keer al dronken waren toen ze die lijntjes trokken. De noordgrens van Ghana is overigens kaarsrecht.


Dat gedeelde loyaliteiten doet me juist weer aan Noord-Afrika denken. :hihi:

Ach, ik heb ook gedeelde loyaliteiten, jij niet?


En dat zegt een turkoloog. :lachu:

Precies. Dus ik heb recht van spreken.

Zit trouwens in de familie. Mijn zus is op F gerichte historica, die zit nu ook in Afrika te wroeten. Figuurlijk dan.

sjaen
04-08-05, 15:28
:aftel:



:fplet:

sjaen
04-08-05, 15:31
Few, like IT graduate Salama, would accept a future husband's demands to stay at home: "It's our religion - what he says, I must do," she says.



:eek: