PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘RAF-terrorist Folkerts kan gaan waar hij wil’



Bofko
04-08-05, 13:29
VIANEN - De Nederlandse justitie eist dat RAF-terrorist Knut Folkerts, die door Duitsland vervroegd is vrijgelaten, alsnog zijn straf uitzit voor de moord op brigadier Arie Kranenburg. Joke Kranenburg wil gerechtigheid.

‘Elk jaar begin ik met die rotzak in mijn hoofd’, zegt Joke Kranenburg. De rotzak in kwestie is Knut Folkerts, geboren op 1 januari 1952 en een kwarteeuw later de RAF-terrorist die haar man in koelen bloede doodschoot. Ze vindt het een onverdraaglijke gedachte dat Folkerts daarvoor nooit is gestraft. Namens haar probeert justitie hem alsnog achter slot en grendel te krijgen. ‘Kan ik er misschien eindelijk een punt achter zetten.’
Knut Folkerts werd in december 1977 veroordeeld tot een gevangenisstraf van twintig jaar. Bij zijn aanhouding in Utrecht, drie maanden eerder, had hij rechercheur Arie Kranenburg gedood en diens collega Leen Pieterse zwaar verwond. Nog geen jaar later werd het lid van de Rote Armee Fraktion uitgeleverd aan Duitsland, waar hem een levenslange gevangenisstraf te wachten stond, voor in Duitsland gepleegde misdaden. Aan die straf kwam in 1995 al een einde tot groot verdriet van Joke Kranenburg.
Een paar maanden geleden veranderde verdriet in woede toen ze erachter kwam dat Folkerts praktisch vrijuit ging voor de moord op haar man. ‘In mei kregen we te horen dat Folkerts destijds was uitgeleend aan Duitsland, in de veronderstelling dat hij levenslang zou krijgen. Zijn vervroegde vrijlating werd in 2001 definitief en de veroordeling in Nederland is nooit meer aan de orde gekomen. Het lijkt wel of de Duitsers dat vergeten zijn. Ze laten hem volstrekt ongemoeid. Sterker, hij is zelfs alweer in Nederland gesignaleerd. Kennissen hebben hem fluitend door Utrecht zien lopen.’
Knut Folkerts staat weliswaar op een lijst van Interpol, maar het Schengen-akkoord geeft hem behoorlijk wat bewegingsvrijheid en van een actief opsporingsbeleid is dus geen sprake. ‘Dat steekt me nog wel het meest. Als jij een flinke boete hebt uitstaan, word je ’s morgens vroeg van je bed gelicht, maar iemand die een moord heeft gepleegd, kan gewoon gaan en staan waar hij wil.’
Justitie heeft nu de landsadvocaat ingeschakeld om de Duitse collega’s tot inkeer te brengen. Op 15 juli is een brief gestuurd om het Nederlandse vonnis over te nemen. Volgens een voorlichter wacht het ministerie nog op antwoord.
Joke Kranenburg wordt in haar zucht naar gerechtigheid vooral gedreven door het lot van haar twee zonen. De een was op de sterfdag van zijn vader bijna 2 jaar oud. Van de ander was ze hoogzwanger. Die twee, opgegroeid zonder dat ze hun vader hebben gekend, zijn echt des duivels. ‘Ik weet niet wat er gebeurt als ze Folkerts een keertje tegenkomen in Utrecht.’
Zijzelf, al weduwe op 26-jarige leeftijd, is nooit hertrouwd. ‘Arie was mijn grote liefde en die moet je trouw blijven.’ Na zijn dood heeft Joke Kranenburg zich wel verdiept in het gedachtegoed waaraan haar man ten slachtoffer viel en ze kan daarvoor, ondanks alles, enige sympathie opbrengen. ‘De heersende klasse in Duitsland zat in die tijd nog vol oud-nazi’s.’
Maar haar begrip eindigt bij het gebruikte geweld. ‘Een mensenleven is heilig en het meest wrange is dat Arie er net zo over dacht. De instructies over vuurwapens had hij nota bene onderstreept.’

Onlangs zag ze Folkerts terug in een Duitse documentaire over de Rote Armee Fraktion. Waar andere oud-leden hun spijt betuigden over de gewelddadige acties bleek hij ze nog steeds als legitiem te beschouwen. ‘Arie was voor hem niet meer dan een sta in de weg.’

Juist daarom mag hij de rest van zijn straf, door haar becijferd op zestien jaar, niet ontlopen. ‘Ik zit met een brok onrechtvaardigheid waarmee ik niets kan. Het is gewoon niet af.’

volkskrant.nl

observer
04-08-05, 13:53
als ze weten dat hij in nederland geweest is waarom hebben ze hem niet gegrepen

duitsland levert nooit uit

IRAAM
04-08-05, 20:28
schokkend
heel erg dat zo'n rat nog vrij rondloopt. De rest van die teringlijers hebben ze gelukkig in de gevangenis afgemaakt