PDA

Bekijk Volledige Versie : 's Zomers les tegen radicalisering



delirious
05-08-05, 08:08
AMSTERDAM, 4 AUG. ,,Sorry zeggen is niet leuk en kan zo moeilijk zijn'', zingt een kinderkoor in een van de liedjes die uit de cd-speler schallen. Aan kleine tafeltjes zitten tien kinderen van christelijke basisschool Crescendo in Amsterdam-Zuidoost met het puntje van de tong uit de mond te werken aan een spijtbetuiging.

Het is doodstil in de klas. ,,Het spijt me dat je niet mee mocht doen met het spelletje 'Haba''', draagt een klein jongetje met kunstig ingevlochten rastavlechtjes voor. ,,Je bent mijn allerbeste vriend'', zegt hij tegen zijn klasgenootje. De kinderen applaudisseren. Verlegen loopt Dymoreno (7) weer naar zijn plaats.

De zestig kinderen die meedoen aan de zomerschool in Amsterdam-Zuidoost kunnen niet op vakantie, omdat hun ouders geen geld hebben of aan het werk zijn. Drie weken lang leren de kinderen elke ochtend hoe ze moeten 'omgaan met gevoelens'. De zomerschool combineert 'leuk spelen' met 'bevorderen van sociale cohesie', aldus initiatiefnemer Martin Winter van het Surinaams Inspraakorgaan (SIO). ,,Het belangrijkste is om kinderen niet van de samenleving te vervreemden. We willen ze weerbaar maken tegen negatieve invloeden.'' Het thema van de zomerschool, 'weerbaarheid en zelfredzaamheid', staat in keurig schoolschrift op elk schoolbord geschreven.

De school heeft een bijdrage van 30.000 euro ontvangen uit het 'antiradicalisering'-potje van minister Verdonk (Integratie, VVD). Deze subsidie vloeit voort uit de nota Weerbaarheid en Integratiebeleid, waar het kabinet eerder dit jaar mee instemde.

De komende drie jaar subsidieert de overheid een groot aantal projecten en acties die zijn gericht op de preventie van radicalisering. De projecten moeten, vooral bij jongeren, 'burgerschapsvaardigheden en het eigen verantwoordelijkheidsgevoel' ontwikkelen. Hierdoor moeten ,,minder gaten in het sociale weefsel vallen waar radicale krachten op in kunnen springen'', aldus de nota.

Van een groot risico om te radicaliseren is bij deze kinderen in de leeftijd van vijf tot elf jaar nog geen sprake, maar ,,we proberen zo vroeg mogelijk te voorkomen dat de kinderen contact verliezen met de samenleving'', zegt Winter.

In het klaslokaal van juf Carol zitten de kinderen in groepjes bij elkaar en knutselen aan zelfportretten met lijm en snippertjes bruin papier. Tyra (,,acht en een kwart'' jaar oud) friemelt van crêpepapier piepkleine zwarte propjes. ,,Dit worden de wenkbrauwen.'' Ze vindt vooral zingen en knutselen leuk. ,,Ik word er zo vrolijk van'', zegt ze. Maar dan, serieus: ,,We praten ook over onze gevoelens.''

,,We willen dat ze nadenken over 'wie ben ik','' zegt Carol. ,,Deze kinderen moeten zich vanwege hun kleur meer bewijzen in de huidige maatschappij. We praten over hun goede en minder goede eigenschappen en leren hun normen en waarden. Tijdens de normale lessen in rekenen en taal is daar te weinig tijd voor.''

NRC

Eke
05-08-05, 12:12
Geplaatst door delirious
Het thema van de zomerschool, 'weerbaarheid en zelfredzaamheid', staat in keurig schoolschrift op elk schoolbord geschreven.

De projecten moeten, vooral bij jongeren, 'burgerschapsvaardigheden en het eigen verantwoordelijkheidsgevoel' ontwikkelen. Hierdoor moeten ,,minder gaten in het sociale weefsel vallen waar radicale krachten op in kunnen springen'', aldus de nota.

,,We willen dat ze nadenken over 'wie ben ik','' zegt Carol. ,,Deze kinderen moeten zich vanwege hun kleur meer bewijzen in de huidige maatschappij. We praten over hun goede en minder goede eigenschappen en leren hun normen en waarden. NRC

Sowieso is het zinnig om in plaats van zakkenlopen en maskers verven"weerbaarheid en zelfredzaamheid" op de zomerschool te geven.

Maarre, wat ik dacht toen ik het artikel las : waarom alleen de zwarte kindertjes ? En moet de samenleving dan gelijkertijd niet veranderen, open gaan staan voor deze kinderen.

Voor de rest hebben ze mijn zegen, beter wat dan niks.Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn van die zomerschool.Misschien kan het ontwikkelen van emotionele intelligentie een vaste plaats krijgen op de scholen.

delirious
05-08-05, 12:16
Geplaatst door Eke

Maarre, wat ik dacht toen ik het artikel las : waarom alleen de zwarte kindertjes ?



Witte kindertjes kunnen ook radicaliseren.

Eke
05-08-05, 16:25
Geplaatst door delirious
Witte kindertjes kunnen ook radicaliseren.

Ook daarom, Delirious, maar ik vind het eveneens zo onnatuurlijk om zwarte kinderen eruit te pikken en die extra 'opvoeding' te geven.

Volgens mij heeft die hele komende generatie er wat aan als ze van jongs af aan elkaar leren kennen als afzonderlijk mens en niet als "hunnie" EN als ze leren om met hun gevoelens van kwetsbaarheid en weerbaarheid om te gaan.

Weerbaarder mensen zijn aardiger en niet zo gevoelig voor ongezonde denkbeelden.Een van de redenen waarom Hitler aan de macht kon blijven was dat de Duitsers van die periode gehoorzaam/autoritair waren opgevoed.

mark61
05-08-05, 16:29
Geplaatst door delirious
Witte kindertjes kunnen ook radicaliseren.

Ze oefenen eerst op zwarte kinderen, das makkelijker dan meteen die kleine moslimmetjes aan te pakken. Das voor gevorderden.

Eke
05-08-05, 17:22
Geplaatst door mark61
Ze oefenen eerst op zwarte kinderen, das makkelijker dan meteen die kleine moslimmetjes aan te pakken. Das voor gevorderden.

Zomerschool (citaat)
22 juli 2005


Het doel van de zomerschool is: een extra kans ter stimulering van de weerbaarheid van de kinderen op de basisschool Crescendo.

Het Surinaams Inspraak Orgaan (SIO) organiseert in samenwerking met de basisschool Crescendo een pilot-project Zomerschool als extra kans om leerlingen tijdens de vakantie kennis en vaardigheden bij te brengen die essentieel zijn om op school, in de buurt en in de samenleving te participeren.

Gezien de huidige ontwikkelingen van radicalisering in de samenleving en vanuit het perspectief van het integratiebeleid is de roep groot om reeds op de basisschool aandacht te besteden aan activiteiten met betrekking tot de pedagogische opdracht van het onderwijs, met name activiteiten die democratische normen en waarden en het democratisch burgerschap stimuleren.

De Zomerschool kenmerkt zich door een combinatie van educatie en ontspanning waarbij kinderen op een ontspannen manier werken aan het vergroten van tal van vaardigheden, zoals het effectief leren communiceren in het Nederlands, het effectief leren omgaan met interetnische situaties en het gezamenlijk leren omgaan met conflictsituaties en problemen.

Gedurende drie weken zullen ongeveer 90 leerlingen van de groepen 5, 6 en 7 (middenbouw) van de basisschool Crescendo in de gelegenheid worden gesteld om hun zelfredzaamheid en weerbaarheid te vergroten. De kinderen worden geselecteerd aan de hand van de volgende criteria:

* Kinderen die niet op vakantie gaan;

* Kinderen die in een sociaal-economische zwakke positie verkeren;

* Kinderen waarvan het cultureel kapitaal een extra stimulans behoeven.

Het project start op maandag 25 juli en eindigt op vrijdag 12 augustus 2005. Van maandag t/m donderdag worden van 09:00 uur t/m 13.00 uur activiteiten in het kader van de Zomerschool ontplooid. Op de middag is er in Amsterdam Zuidoost een gezamenlijk aanbod van diverse instellingen, zoals het Zomerfestival Zuidoost. Deze activiteiten richten zich op drama,acrobatiek, circus, liedjes en verhalen. De programma's vullen elkaar aan en werken verrijkend naar de kinderen toe.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Mevrouw Helen Burleson-Esajas die de coördinatie voert over het pilot-project. U kunt haar bereiken op telefoonnummer 06 52 03 66 08.

delirious
05-08-05, 18:32
Geplaatst door Eke
Ook daarom, Delirious, maar ik vind het eveneens zo onnatuurlijk om zwarte kinderen eruit te pikken en die extra 'opvoeding' te geven.

Volgens mij heeft die hele komende generatie er wat aan als ze van jongs af aan elkaar leren kennen als afzonderlijk mens en niet als "hunnie" EN als ze leren om met hun gevoelens van kwetsbaarheid en weerbaarheid om te gaan.

Weerbaarder mensen zijn aardiger en niet zo gevoelig voor ongezonde denkbeelden.Een van de redenen waarom Hitler aan de macht kon blijven was dat de Duitsers van die periode gehoorzaam/autoritair waren opgevoed.

Mee eens Eke, aangezien ook het aantal rechts-extremistische jongeren een stijgende lijn kent.

Rabi'ah.
05-08-05, 21:04
Ik heb ook ooit eens op zo'n zomerschool gezeten, maar dat was dodelijk saai. Geen enkele uitdaging. Binnen een week had ik het gezien daar.

Soldim
05-08-05, 21:16
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik heb ook ooit eens op zo'n zomerschool gezeten, maar dat was dodelijk saai. Geen enkele uitdaging. Binnen een week had ik het gezien daar.

Dat had ik nou al met gewone school :D

Eke
05-08-05, 21:25
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik heb ook ooit eens op zo'n zomerschool gezeten, maar dat was dodelijk saai. Geen enkele uitdaging. Binnen een week had ik het gezien daar.

citaat : "jouw culturele kapitaal had geen extra stimulans nodig ?" :lachu:

het enige wat ik me van de zomerschool nog kan herinneren is het feit dat we heel lang op een groot grasveld moesten zitten in kleine groepjes,heel veel kleine groepjes,in de brandende zon...wachten....waarop is me volkomen duister.En ik bleef verwachtingsvol, volgens m''n herinnering.

Wat vind je van de beschreven aanpak in het artikeltje ?

Eke
05-08-05, 21:27
Geplaatst door Soldim
Dat had ik nou al met gewone school :D

drop-out , Soldim ?

Rabi'ah.
05-08-05, 21:34
Geplaatst door Eke
]

Wat vind je van de beschreven aanpak in het artikeltje ?

Het klinkt zo op het oog niet negatief maar gezien het feit dat "radicalisering" genoemd wordt, vrees ik dat het eerder met indoctrinatie van overheidswege dan met sociale cohesie te maken heeft.

Soldim
05-08-05, 22:08
Geplaatst door Eke
drop-out , Soldim ?

:D

Nadat ik de alternatieven bekeken had ben ik toch maar gebleven......

sjo
05-08-05, 22:23
Geplaatst door Rabi'ah.
Het klinkt zo op het oog niet negatief maar gezien het feit dat "radicalisering" genoemd wordt, vrees ik dat het eerder met indoctrinatie van overheidswege dan met sociale cohesie te maken heeft.

"t is ook nooit goed......

gr.
sjo

Eke
05-08-05, 22:33
Geplaatst door Rabi'ah.
Het klinkt zo op het oog niet negatief maar gezien het feit dat "radicalisering" genoemd wordt, vrees ik dat het eerder met indoctrinatie van overheidswege dan met sociale cohesie te maken heeft.

Het SIO (Martin Winter) had gewoon een goed plan en het geld daarvoor kwam uit het potje van Verdonk ! What's in a name, denk je als werker in het veld. Het gaat om het welzijn van de kinderen :blij: