PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlanders willen verbod op hoofddoek bij ambtenaren



Marsipulami
05-08-05, 13:30
Nederlanders willen verbod op hoofddoek bij ambtenaren

Een meerderheid van de Nederlanders wil dat er een wet komt die ambtenaren verbiedt een hoofddoek of andere islamitische kledij te dragen. Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van het onafhankelijk weekblad Binnenlands Bestuur. Dat heeft de resultaten vrijdag gepubliceerd.
Het onderzoek werd gehouden onder 433 Nederlanders van achttien jaar en ouder, 292 werknemers van de overheid en vijftig wethouders.

Nederlanders hebben in de afgelopen twee jaar meer afkeer gekregen van moslimdracht bij ambtenaren. In een soortgelijk onderzoek in 2003 vond een meerderheid een hoofddoek bij overheidsfunctionarissen nog acceptabel. Nu heeft 57 procent van de burgers principieel bezwaar tegen een lerares met een hoofddoek, 77 procent wil geen politieagentes met hoofddoek en 81 procent wil niet dat een rechter die draagt.
Ongeveer 63 procent is voorstander van een wettelijk verbod op het dragen van een hoofddoek door ambtenaren. Ongeveer 80 procent is het grotendeels eens met de stelling dat er een wet moet komen die het dragen van alle islamitische kledij door ambtenaren verbiedt. De meeste Nederlanders zijn tegen een hoofddoek bij ambtenaren, omdat ze deze kledij opvatten als een weigering tot aanpassing aan de Nederlandse normen.

Een overgrote meerderheid in de Nederlandse Tweede Kamer is er tot dusver altijd tegen geweest om religieuze uitingen van ambtenaren, zoals hoofddoekjes, te verbieden. Ook wethouders vinden dat islamitische kledij moet kunnen, zolang het maar niet gaat om verhullende sluiers of djellaba's.
De meeste partijen in de Tweede Kamer konden zich vorig jaar tijdens een debat over religieuze uitingen door ambtenaren vinden in de huidige kledingregels dat hoofddoeken mogen tenzij de veiligheid, functionaliteit of onpartijdigheid in het geding komt. Dat gebeurt vooral bij functies in uniform. In elk geval de LPF en de eenmansfractie Groep Wilders vinden dat hoofddoekjes in publieke functies moeten worden verboden.

Futbolista_fem
05-08-05, 13:45
Symptoombestrijding.

Zo triest.

Net of je daarmee terroristen weert.

:/

Zwarte Kat
05-08-05, 14:32
Geplaatst door Marsipulami

Een meerderheid van de Nederlanders wil dat er een wet komt die ambtenaren verbiedt een hoofddoek of andere islamitische kledij te dragen.

Het onderzoek werd gehouden onder 433 Nederlanders.




:vreemd:

mark61
05-08-05, 14:35
Geplaatst door Zwarte Kat
:vreemd:

Zat jij er ook al niet bij?

Zwarte Kat
05-08-05, 15:01
Geplaatst door mark61
Zat jij er ook al niet bij?

We zijn blijkbaar niet Nederlands genoeg......

tribia
05-08-05, 15:49
is 433 representatief voor heel nederland?

mark61
05-08-05, 15:56
Geplaatst door tribia
is 433 representatief voor heel nederland?

Nee. Representativiteit staat of valt met 100% bereidheid te willen meewerken aan een enquête. Die is er nooit. Het ligt zeer voor de hand dat mensen die negatief tegenover hoofddoekjes staan veel enthousiaster willen meewerken dan mensen die neutraal of positief ertegenover staan. Die brullen: 'Ik ben aan het eten, lamemetrust' en teren de telefoon op de haak.

Enquêtes zijn daarom NOOIT representatief.

Zwarte Kat
05-08-05, 16:10
Geplaatst door mark61
Nee. Representativiteit staat of valt met 100% bereidheid te willen meewerken aan een enquête.

Je moet die bereidheid niet onderschatten.
Je zal er vies van opkijken hoe graag mensen hun mening geven over van alles en nog wat........

mark61
05-08-05, 16:14
Geplaatst door Zwarte Kat
Je moet die bereidheid niet onderschatten.
Je zal er vies van opkijken hoe graag mensen hun mening geven over van alles en nog wat........

Jij wel? Ik niet. Vooral in dit geval denk ik dat veel mensen zuchten 'moet dat nou weer tussen mijn frikandellen en GTST?'

Zwarte Kat
05-08-05, 16:18
Geplaatst door mark61
Jij wel? Ik niet. Vooral in dit geval denk ik dat veel mensen zuchten 'moet dat nou weer tussen mijn frikandellen en GTST?'

Ik zat aan de andere kant vd telefoon :p

mark61
05-08-05, 16:21
Geplaatst door Zwarte Kat
Ik zat aan de andere kant vd telefoon :p

En? Willen ze allemaal wat kwijt over hoofddoekjes? :wijs:

Zwarte Kat
05-08-05, 16:26
Geplaatst door mark61
En? Willen ze allemaal wat kwijt over hoofddoekjes? :wijs:

In die tijd waren er geen onderzoeken over hoofddoekjes........

mark61
05-08-05, 16:27
Geplaatst door Zwarte Kat
In die tijd waren er geen onderzoeken over hoofddoekjes........

Ben je al zo oud? :lachu:

Dat waren nog s tijden.

Wide-O
05-08-05, 16:29
Geplaatst door mark61
Jij wel? Ik niet.

Gecombineerd met :



Berichten: 21346


Moest FF grinniken :nerveus:

mark61
05-08-05, 16:32
Geplaatst door Wide-O
Gecombineerd met :



Moest FF grinniken :nerveus:

Nou ja, aan de telefoon en op commando dan. :verward:

Wide-O
05-08-05, 16:39
Geplaatst door mark61
Nou ja, aan de telefoon en op commando dan. :verward:

There's that, yes :hihi:

Zelf ooit als student ook in een call center gewerkt. Tevredenheidsenquête over de Ford Scorpio.

Op een gegeven moment krijg ik een man aan de telefoon die me daar een potje heeft zitten schelden zeg :D

Had een rode auto gekregen met een groene deur... ik verzin het niet. Dealer was al maanden bezig om dit recht te trekken.

Enfin, ik heb het 3 dagen volgehouden, knettergek werd ik er van.

mark61
05-08-05, 16:45
Geplaatst door Wide-O
There's that, yes :hihi:

...

Enfin, ik heb het 3 dagen volgehouden, knettergek werd ik er van.

:hihi:

Hoofddoekje drbij?

Zwarte Kat
05-08-05, 16:54
Geplaatst door Wide-O
There's that, yes :hihi:

Zelf ooit als student ook in een call center gewerkt. Tevredenheidsenquête over de Ford Scorpio.

Op een gegeven moment krijg ik een man aan de telefoon die me daar een potje heeft zitten schelden zeg :D

Had een rode auto gekregen met een groene deur... ik verzin het niet. Dealer was al maanden bezig om dit recht te trekken.

Enfin, ik heb het 3 dagen volgehouden, knettergek werd ik er van.

:fpiraat: Het leukste was om de interviews te 'manipuleren'.
Je moest ten alle tijden onpartijdig zijn en mocht nooit je eigen mening geven maar uit stierlijke verveling ging ik die achterlijke vragen bijsturen.